Azért jó sokáig az autók bonyolítása nem csak amolyan öncélú dolog, vagy sötétzöld nyomásra megtett kétségbeesett próbálkozás volt. Nagyon is volt benne ráció, hisz a teljesítmény és a tartósság is sokat fejlődött. Eljutottunk a Ladák óta literteljesítményben a 30-40% többletig, úgy hogy a fogyasztás nem hogy nem nőtt, de csökkent is, és közben az emissziós jellemzők nagyon sokat javultak, meg persze a tartósság is! Hiszen lassan egy-egy olajcsere periódus manapság olyan hosszú mint amit egy merészebben használt Lada két motorgenerál között megtett! Nagyjából a '90-es évek második fele és az ezredforduló volt szerintem az autógyártás technológiai szempontból számított aranykora! Még nem volt dugig minden elektronikával, de már annyi volt ami mégy hasznára vált a technikának (motormenedzsment és vezetéstámogatás szempontjából is), a gyártás és anyagtechnológiák már kellően fejlettek voltak, de még a könyvelők nem vették át a hatalmat teljesen, és voltak még ambiciózus tervezők és őket ösztönző cég vezetők. A környezetvédelem sem volt ennyire hangsúlyos (mondjuk ezért még megfizetünk) és az elektromos járművek eljöveteléhez sem volt meg még a szükséges technológiai fejlettség.
Ma már be kell látni, hogy a belsőégés és főleg ez az alternáló mozgást forgómozgássá alakító, rengeteg kopó-fogyó lakatrészt felhasználó technológia egyre inkább a múlt, és semmi esetre sem a jövő! Mai szemmel egy elektromos autó élettartamát vizsgálva már a 3-500 ezres élettartam is inkább vicces mint komolyan vehető, nem is beszélve arról, hogy az autót mint magántulajdont nézni is egyre inkább egy nonszensz. Az idő bizony halad...
2020-ban az A2 16V szívó benzines motorja kőbaltának számít. Bonyolultnak semmiképpen sem. A megbízhatósága a megfelelő - eléggé minimális - karbantartás mellett igencsak jó, mindenféle összevetésben. Szerintem kevesen pátyolgattatok V10-est, vagy 2.7TT-t. Ott elég egy vákuumcsappanytú átmeneti meghibásodása, hogy röpüljön a check engine ikon, aztán mehessen a keresés. 18+ évesen ezek jó játékok tudnak lenni, mégis naprakészen használható technikák, megbízhatóak azok is. De ha azt nézem, hogy az A2 említett benzines motorjának 19 évesen elég egyszer szervízbe mennie az éves olajcserére, hát, az elég jó - pusztán ha ránézünk a mai hasonló felhozatalra, sokan örülnének ennek a 7-12 éve ligából.
Szóval nem javaslom a downgrade-t, csak úgy. Az elektromos roller a penge downgrade, semmi sem romlik el :)
Köszönöm az infókat! Rögeszmésen szeretem az egyszerű(egyszerűbb) dolgokat autókban is! Ez már így 2020 ban nehéz dolog mert az autók nagy része agyon van bonyolítva egy 1.2-es ladához képest mindenképp! Le is tettem az ötletemről meg győztetek az érvekkel! Korábbi hozzászólásomban leírtam a nívópálca beszerzését! 2100 ft és az eredeti nívópálca helyére megy be,ja és fém így nem törik mint a műanyag!
az az ős skoda motor elég sok minden, de hogy nem jó, az biztos! Ezerszer inkább a VW eredetű 16 szelepes! Olcsón beszerezhető bontottan, egyszerű és megbízható! Hengerenkénti befecskendezésű és nem központi, igaz hogy szíjas a vezérlése, de sokkal többet bír mint a másik láncos megoldása!
Vettem motorolaj nyomásmérőt, meg ha már ott voltam vettem kompresszió mérőt is.
(Elég hülyén mér mindkettő, olcsó szinte használhatatlan szerkezetek.
Az olajnyomásmérővel az a baj hogy 0-35!bar-ig mér, a kis fél báros értéket már nem lehet rendesen leolvasni.
A kompresszió mérőnek meg szétpukkant a gumicsöve a 3.mérésnél, utána továbbmértem a fix fém szárral, na az is 3mérést bírt ki utána a gumis vége szétment.)
Amint kicsit langyosodik a motor rohamosan csökken a nyomás.
Bemelegítve: alapjárat: épphogy moccan a mutató, talán 0,3bar , felpörgetve 2bar alatt.
Tettem bele új gombát és cseréltem olajszűrőt, (9napja vásárláskor cseréltem olajat, olajszűrőt stb), most látszólag jó, megszűnt az olajnyomás hibajelzés. Nívó pálcát nem kaptam, rendelni kell, emiatt az olajat még nem cseréltem (próbaképpen 10W50est vettem). Ha megjött a pálca majd januárban, leszedem az olajteknőt, beletőrt pálcát kiszedem, szívókosarat ellenőrzőm, aztán újra mérek a 10w50 olajal.
Kompresszió: első henger 13bar, második 12.7bar, harmadik 11.7bar, negyedik 14.2bar.
Tettem új bosch gyertyákat, (rozsdás!) denso volt benne. A nyomokból látszik (vízkő!) hogy rendszeresen beáztak, lehet mosták a motort, nem tudom, most nálam nem vizes.
Csak tudnám hogyan, és miért jut ilyesmi valakinek az eszébe... 🤔 Ez egy 20 éves autó, nekem 1.4PDTDI motorral köszöni szépen jól van. Mit szeretnél még kihozni egy ilyen autóból?
Tudomásom szerint csak azonos kóddal ellátott motort lehet cserélni egy adott karosszériában. Tehát, ott van pl. Az A2 1,4 PD TDI. Az első széria AMF motorkódos 75 LE. A rácnfelvarrott (2004-től) ugyanaz, 1,4PD TDI, szintén 75LE, de már a motorkód BHC. Forgalmiba bejegyzett hivatalos motorcsere már ebben az esetben sem lehetséges.
Az a2-es a korróziós szempontok miatt mindenképpen marad. A gondolat menetem az volt hogy milyen jó lenne egy olyan autó ami mind a kasztni ,mind a motor tekintetében az egyszerűség megbízhatóság netovábbja! Persze meg van fejben a tökéletes hibrid! Audi a2 az örök életű suzuki swift motorral! Persze ez nem kivitelezhető észerűen és gazdaságosan(pluszban ügye típus idegen az erőforrás)! Így a vw vonalon nézegettem a szintén megbízhatóságáról híres 1.4 mpi motort! Létezik a vw lupo motor kínálatában (az audi a2-es) 1.4 16v motor és az 1.4 8v mpi(főleg skoda,lupo) motor! Ez ültette a bogarat a fülembe! Tegnap letöltöttem egy 1.4 16v motorról készült képet és egy 1.4 mpi ről készültet! A hengerfej alatti rész szinte 1-1 ben ugyanaz! Persze ne menjünk bele a papírozás, a drágább a leves mint a hús,és a többi dologba amit nyilván és is tudok. Ez csak egyenlőre egy érdekes gondolat ami még csak az érdeklődésemet keltette fel! Az 1.4 mpi moci a 8 szelepével 68 le míg a 16v 75 ! Cserébe hogy 7le vel gyengébb ,nyomatékosabb a motor és kifejezettem a megbízhatóságáról és az olaj fogyasztás hiányáról híres ez az erőforrás! Azért aki akár csak hallomásból is de ismeri az mpi motort tegye a szívére a kezét és mondja azt hogy nem lenne jó egy ilyen golyó álló kiváló motor az alu a2-esbe!! Én imádnám! Amúgy meg kitudja,lehet nem is akkora nagy lehetetlenség egy ilyen fúzió kivitelezése........
Nem értek hozzá és nem szoktam pesszimista lenni, de ha véletlen (vagy nem véletlen) majdnem minden stimmelne, a motorvezérlő gondolom akkor sem fog passzolni? Ha motorvezérlő csere is lenne, (kábelköteggel?), az meg a komfortelektronikával veszne össze? Ugyanez a központi műszeregységgel, (és van még vagy 10 másik mikrovezérlő ami kommunikálni szeretne)? Lehet egyszerűbb lenne skodára cserélni az audit? :)
De ha holnap nem kiderül hogy tényleg nincs olajnyomás, én is hajlani fogok a motorcserére.
Sziasztok urak! Érdekes dolgon agyalok a2 1.4 benzines motorral kapcsolatosan! Létezik a 8 szelepes 1.4 mpi motor ami igaz hogy csak 68 le ,de nyomatékos és megbízhatóbb teknika! Én úgy nézem a felfogatási pontok is egyeznek. Vélemények?
Nagyon nem valószínű, hogy olajnyomás probléma van. Hasonlóról nem is hallani,... Túlméretes csapágyak?!. Ahhoz szisztematikusan kellene tönkretenni a motort.
Van az autóban egy relé, amely a dinamikus olajnyomás mérés funkcióját tölti be. Ha ez elromlik, ami 20 év körül akár elő is fordulhat, téves jelzéseket ad. És lehet még az olajgomba hibája is. Egyik sem gyakori szerintem.
A VCDS mérésnél nálunk is jó volt a lambdaszonda. Aztán kicserélve mégiscsak megtáltosodott. Nagyon fontos viszont, h gyári kerüljön be, ne valami utángyártott.
Teszt közben, a vcds utasításai szerint, a meleg motort pörgetni kellett, hol 5000fölé hol tiltásig hol 2000fölé stb.
Végigcsináltam a tesztet, végén minden ok, minden jól működik, hibakód nincs.
Kocsival állnék vissza a helyére olajnyomás be-be villan, aztán jó. Próba kiskör, most már folyamatos olajnyomás hibajelzés. Motor hangja amúgy kifejezetten csendes. Olajszint jó. Nívópálca félig törött volt már autóvásárláskor, most beletőrt és a fele bent maradt a motorban.
Holnap veszek olajnyomásmérő műszert meg olajgombát, nívópálcát.
(utánaolvasgatva azt írják ennél az 1.4 16V benzinesnél a csapágykopás miatt szokott kicsi lenni az olajnyomás, 0.25-ös túlméretes csapágyakat kell belerakni)
Volt 100-as "szivar" Audim, a 2,3-as 5 hengeres benzinmotorral, 1983-as évjárat volt. Az 6 liter/100 km-ből kijött vegyesben is! Igaz nem ment 160-nál többet (elméletileg 200-at kellett volna), meg rosszul is gyorsult, de a 6 litert tartotta keményen. Meglepő volt számomra. 1 évig volt meg.
Összevetésképpen: 6,44-t fogyasztott a 29 éves 2.0 literes ("rettegett" :D) KE-Jetronic-os B3-as 80-asom kb. ennél a tempónál. Feb. közepén mentem vele egyhuzamban egy hasonló kb 600km-es kört, rátankolással pontosan meg lett mérve. Van benne legalább 400e km. Az alaktényezőjük hasonló, de az A2-esé úgy emlékszem, jobb is. A motorméret és az injektor rendszer korszerűsége, a futott km különbség is messze az A2 felé kéne, hogy billentse a mérleget.
Hát, ott valamit nagyon meg kéne nézni, mert nálunk 130-nál fogyaszt 6,2-t nyáron (légkondival jó esetben - nincs szembeszél).
Télen országúton 5 liter vagy kicsivel alatta kell, hogy legyen. Vagyis legalább 1 liter többletfogyasztás van. Az, hogy check engine-t dobott, az is egy jel, hogy nem kóser. Élőadattal kellene kiolvasni, menetteszttel. Nálunk a lambdaszonda az ECU szerint rendben volt, a valóságban viszont nem, és a cseréje jelentősen faragott a fogyasztásból és nőtt a nyomaték, végig, de különösen alacsony fordulaton szembetűnő, vagyis kb. úgy megy 0-60 között, mint egy kb. 1200kg-os 1,6-os 100LE-s Focus I).
A gyenge kat hatásfok is a hosszú ideig tartó túldúsítással függhet össze (kinyírhatta a katalizátort).
A felső (elő-) katalizátorra jelez be egyébként, nem a kocsi alattira.
Ami még fontos, a szívócsőben lévő nyomásérzékelő. Annak lekoszolódása (olaj felhordás, túltöltésből?) képes nagyon elrontani a fogyasztást és de részben az erőt is. Erre csak akkor dob ikont, ha már semmilyen hihetőnek számító értéket nem kap az ECU, egyébként használja a pontatlan értéket.
5 literben reménykedtem a benzines 4,5literes katalógusadat miatt. (A diesel katalógus szerint 3,5liter és az lett 3,8L.) Beigazolódott a papír forma hogy hosszabb útra a dieselel kell menni, városban meg a benzines komfortosabb, nem kerreg rezeg piros lámpánál.
Azt lehet tudni hogy az első vagy a második katalizátor szokott tönkremenni?