a napokban elkezdtem felderíteni a hálózatot: biztik le, fázisceruza kézbe, dugaljakat falból ki, rajzolgatom a sorrendet, meg hogy mi van egy áramkörön, hol mennek a csövek
volt dugalj, ahol nem volt áram, hát a fal túloldalán a kötődobozban nincs megkötve
azt már nem is mondom, hogy a kötődobozoknál a 4-5 db másfeles sodort csak úgy össze van tekerve :) működik, csak néha egy porszívóindítás lecsapja a kismegszakítót (meg tudom, melegedhet is... stb.)
tehát először a villanyszerelő kollégámmal megcsináljuk a szekrény felöli oldalt, dugaljtól dugaljig meg behúzom én
egyébként a kötéseket sodort esetén sorkapocsba? vagy vegyek sodorthoz való wago-t? gyengeáramnál simán le szokták forrasztani, de ezt erősáram esetén nem szabad (ha jól tudom)
Nálam az egész házat másfeles, de a kritikus helyeken két és feles sodrottal húztuk át, mert a meglévő csöveket használtuk hogy ne kelljen bontani, és oda merevet behúzni szopacs.
Ahol tudtam, érvéghüvelyeztem, ahol nem ott sorry (pl 6x4w-os ledes csillár, na ott a villanykapcsolóba bedugtam a másfeles sodrottat és csá' :)
mint ugye megbeszéltük, földelést kell sürgősen csinálni a házikóba
tudom, hogy merev kábelt szoktak ilyen célra húzni, meg a kék és barna is merev kéne hogy legyen, de nálam nem az
ránézésre 1es és másfeles sodort madzagok vannak
miért jobb ilyen célra a merev kábel?
én arra gondolok, hogy ha egy sodort kábel van a dugaljba kötve, idővel nem ártana a csavarokat utánahúzni, mert esetleg "zömül" a vezeték, és nem jó a kontakt?!
off: tudtommal a gázból villany előállítási ára valójában kilowattonként bőven 100 ft felett van (erőművek haszonkulcsával együtt), csak ez évente pár tíz/száz milliárd állami támogatás segítségével 18Ft-ra van kompenzálva (az adónkból ugyebár).
De erről nem szabad beszélni/írni, az erőműtulajdonosok lobbija nagyon erős (mindegyik kormányt a kezükben tartják).
Természetesen abban az esetben ha erősebb hangszóró kábel lenne, minden további nélkül elviselné az itt fellépő folyamatosan magas áramokat is.
Ugyan mindkét kábel szimmetrikus, de a funkciójuk tekintve teljesen más feladatra készültek, ezért felépítésük sem azonos.
A Fázisceruza által készített képek nem túl jó felbontásúak, de ahhoz bőven elegendőek, hogy felismerhető legyen a jó öreg 240 ohmos szimmetrikus antenna kábel.
Egyébként ennek a kábelnek a vezetőátmérője jól összecsavarva 0,9 mm. (ez kicsivel több mint 0,6 mm2 keresztmetszetet jelent)
"Csak azt nem értem, hogy miért nem olvadt le a szigetelése ekkor terhelés hatására."
Ha ez nem csak egy olyan gáztűzhely, aminél csak a szikrához meg sütővilágításhoz kell a 230V,
hanem elektromos tűzhely sok kilowattal, akor talán azért nem ovadt el, mert mégiscsak hangszórókábel ;) abból létezik 2,5 meg 4 mm2-es vastagságú is, ami már bírja a komolyabb áramokat is.
Én nem adnék neki letöltendőt sem! Az antennakábel terhelhetősége kb ugyanakkora mint egy kínai hosszabbítóé tehát elméletileg baj nem lehet, csak a földelést kötötte volna be. :-)
A dugvillák rögzítve voltak a T elosztóba? Ha igen akkor nem bántanám! :-)
Ez az szalagantennakábel simán viszi a 16A-ert, a koaxkábel meg kb 10A-ig is jó. A 0,5-ös hangszórókábel 5A-nél már néha bosszankodik azért.
Ui: ez annyira tetszik hogy megkérdezem: ellophatom a képeket és kitehetem a blogomba??
Ha ez antenna(szalag)kábel, akkor szemre (erek vastagsága és távolsága egymástól) kb 50 ohmos impedanciájú lehet, ami igencsak ritka dolog (tudtommal csak a 240-300 ohmos az, ami ami elterjedt), ebből gondoltam, hogy valószínűleg hangszórókábel. ...mondjuk egy közelebbi fénykép sokat segítene.
Szerintetek a következő LED-es lámpa képes helyettesíteni a honlapon megadott 500 W-os halogén fénycsővel ellentétben legalább egy 150-200 W-osat, vagy totálisan kamu az egész?
Egy valami biztos, hogy: az emberi hülyeségnek nincs határa.
Megrendelő elmondása szerint, a képen látható tűz és életveszélyes gányolást a gáz-szerelő követte el, mert kisebb villanyszerelési munkákat ő is meg tud csinálni.
Igen, egy szalagantenna-kábelról működtette a tűzhelyet oly módon, hogy az antenna mindkét végére dugvillát szerelt, majd egyik vége ment a konnektorba, másik vége pedig abba a barna elosztóba, melybe a tűzhely dugvillája is csatlakozik.
Emberünk azért ügyelt az érintésvédelemre is, ezért a T elosztó villáit leszigetelte. -kedves tőle...
Na ki, hány év letöltendőt adna neki így láttatlanba ?
Ha nincs földelése, a fémháza bizony 115V-on lesz, és ha te izzadt lábbal állsz apadlón és megfogod ráz az bizony, próbáld ki, de még papucsban is bizsergető érzés.
Amúgy összemostál két hozzászólásom! A "visszaküldés" , szakadt védővezető esetére írtam, amikor a szakadt részen van/vannak ilyen berendezések!
Korrekt helyeken a Splitter - amit a lakás főelosztójába vagy annak közelébe raknak - földelésre kerül.
"Azért a semmi gáz túlzás! Először is zavart termelsz amit visszanyomsz a hálózatba és ez pl. a hagyományos analóg TV-t néző szomszédodat nem kicsit zavarhatja. Nincs védelem ha beüt a krach."
1: ha nincs földelése, semmit nem küld vissza sehova
2: ha van földelése, akkor nem rázza meg a pacemakerét
a kettő együtt nem létezhet
3: nem ez zavarja a TV-t, hanem a földeletlen 25km hosszú koax, ami csak a kettős szigetelésű TV-ken lóg, és ide rádugsz egy földelt TV tuneres PC-t, akkor lerántja az egész hálózatot
Azért a semmi gáz túlzás! Először is zavart termelsz amit visszanyomsz a hálózatba és ez pl. a hagyományos analóg TV-t néző szomszédodat nem kicsit zavarhatja. Nincs védelem ha beüt a krach. Vannak beteg emberek akinek a szívét egy ekkora áramütés is kibillentheti a normál ritmusából.....stb. Nem véletlenül van rajtuk földelt dugó!
ha jól értem: a mosógép a földelésen "visszaküld" ~115v-ot amivel nincs is gond, kivéve, ha szakadt a védővezető, mert akkor a hátralévő szakaszokon lévő földelt eszközökön is megjelenhet ez a feszültség
ha nem szakadt a védővezető, akkor nem jelenik meg, mert a föld elvezeti (neki kisebb az ellenállása, mint mikor megérintek egy ilyen eszközt)
?!
és nálam meg egyáltalán nincs földelés, ezt akkor sürgősen meg kell oldani
ugyan a mosógépet nem használom, biztos a pc, meg a monitor sem véletlen van földelt dugóval ellátva
De ez a működés velejárója ha nem földelt aljzatból üzemelteted. A legtöbb eszközben van egy kapacitív osztó a fázis és a nulla között aminek a közepe a fémházon van. Ezeket a berendezéseket földelt aljzatból történő üzemeltetésre tervezték, ha nincs földelés akkor a berendezés háza féltápon (~115V) lebeg, életveszélyes áramütést nem kapsz, de csíp. Ha valahol szakadt a védővezető és van egy ilyen gép bedugva akkor az összes földelt fémházon ami a szakadás után van megjelenik ez a feszültség.
gyakorlati/szakmai tanácsot szeretnék kérni. Ausztriában lenne egy munka, családi ház teljes vill. felújítása. Új csövezés, vezetékezés, lakáselosztó, új szerelvények. A kérdésem a mért fővezeték bekötésére irányulna, jó lenne kerülni a konfliktust a kinti áramszolgáltatóval. Jó megoldás, ha bekötöm a lakáselosztót - PEN / PE szétválasztás itt- a fogy mérőbe kötendő vezetékvéget pedig a mérőhöz kivezetem (földelést kiépítem, összekötöm) és a kinti szolgáltató a megfelelő mérőszekrény kiépítés, mérőcsere után beköti?
A meglévő elosztószekrényt meg kell szüntetni, úgy ahogy van, lásd csatolt kép.
olyasmire gondoltam, hogy ha pl a motorban vékonyodott el vhol a szgeteleés, akkor ahol eddig két pont között eddig végtelen volt az ellenállás, ott most nem az
remélem, jó helyen kopogtatok a köv. problémával: ráz a mosógépem
most költöztem ide, és sajna, az egész házban nincs föld a dugaljakban
amit én gondolok: a motor lehet már kicsit rossz állapotban, és (láma megfogalmazással) valahogy "áthúz" a fázis a földre :)
kérdésem lenne: megoldás-e, ha húzok földelést a dugaljhoz? (tudom, földelést mindenképp kellene húzni, mert a házban van több földelést igénylő eszköz)... azaz pontosabban: "illik-e" így megoldani ezt a problémát?
Már nem sokáig lesz 728, a készletet árulják ki, sp4000 vagy evo központok vannak, ezek aztán mindent tudnak, egy kis +al akár webről is tudod látni,kezelni a riasztót :)
Megoldottam "okosban", mert egymás mellett van a két érzékelő, egyik jobbra, másik balra néz, és egy 10cm-es kábellel átkötöttem, és az érintkezők vannak sorba kötve, ahol egyébként egyet vár, így van külön szabotázs és riasztás jel is, csak nem tudom, a jobb vagy a bal jelzett be.
"PC1616, leírása szerint nem tudja a duplázást, csak EOL és DEOL,"
A duplázást valóban nem tudja, de DEOL kötés esetén egy vezetékhurkon meg tud különböztetni zónát és szabotázst. Ha a hurok egyik végét rákötöd a negatívra (ha jól tudom lehet ilyet csinálni ennél a központnál is), akkor a négy eres vezetéken meg tudsz oldani két külön zónát (külön szabotázzsal).
"4 érből ha 2 táp a másik kettőn csak 2 információ küldhető, riasztás+szabotázs vagy riasztás+riasztás."
A zónaduplázós áramkörnél a riasztóközpont tulajdonképpen hurokellenállást mér folyamatosan és a mért értékből dönti el, hogy éppen mi történik a drót másik végén. Mivel végtelen mennyiségű ellenálásérték létezik, ezért elméletileg így végtelen mennyiségű elkülönített információt lehet elküldeni egyetlen hurkon/érpáron ;) persze az ellenállások értékei szórnak és a vezetékhosszok között is jelentős szórás lehet meg olykor a kötések se tökéletesek, stb. ezért az egyes ellenállás lépcsőket/fokozatokat határozottan el kell különíteni egymástól (minimum ezer ohm).
Pl az egyik Paradox család központjai a zóna bemeneteket a következőképpen érzékelik:
nulla ohm (rövidszár) = szabotázs
1 kohm = mindkét zóna zárva
1 kohm = első zóna nyitva
3,2 kohm = második zóna nyitva
4,2 kohm = mindkét zóna nyitva
nagyon magas elenállás vagy szakadás = szabotázs
Mindez az érzékelőkben megfelelően elhelyezett 2 db 1k és 1 db 2,2 k ellenállásal megoldható.
"újép." vagyis új építésű volt, szerinted volt tervrajz? szerintem volt.
"Köpjetek le , rugjatok belém, de tűzhelyhez 5x2,5-öt vittem én is
Miért vittem volna vastagabbat?"
Mondjuk mert egy fázis a bejövő, és írtam 2 fázis és 2 nulla jött be párhuzamosítva, nem 3 fázis + N +PE, érted?
A dugaljakhoz miért nem 4x0,5-ös huzalt húzunk, hanem 1x 1,5 vagy 1x2,5-öset? mert nem vagyunk hülyék, és tudunk venni 2-nél több féle vezetéket is
(múltkor egy hasonló témában kimerültem idegileg, hogy be lehet e kötni 16A bejövőre egy 7kW-os lapot és egy elektromos tűzhelyet, és én voltam a hülye, mert ellenkeztem, nem kezdem újra)
Bassza meg, hányszor jelentettem ezt a gondot, nem javitják ki
Mé az én eszem kell a kopizáson járni?
minden kötés sodrott, szigszalagozott, de legalább nincs leforrasztva"
Ez a legkisebb kifogásod? Ez a "legszabványtalanabb"
Köpjetek le , rugjatok belém, de tűzhelyhez 5x2,5-öt vittem én is
Miért vittem volna vastagabbat?
1x32A bejövő, 16A a tüzhelyhez fázisonként, ebböl csak a sütő villany
Tudom bővités csere
Én "rögzitettem" meló elöt hogy prodax szerelvények, olyan dobozokat is raktam. A szerelvény karmait meg kidobom nagy ivben és csavarral rögzitettem, mert tényleg útban vannak
Persze megadtam milyen keretekböl hányas kellett
Vettek valami jó olcsó szerelvényeket, amihez külön van a függő és külön a fekvő keret
Persze nem stimmeltek. Mindegy, nem az én gondom volt, kliens ment visszacserélni
Berajzolás, kifúrás után átrakattak velem is konektorokat, aztán kitünt pont a betonoszlopba akarták befuratni
A termosztátot én is megszivtam
Elfelejtettem én is, a kliens is és már le volt glettelve a fal
Szerencsém volt, kicsit kivéstem ahol kellett, a többi falon kivül csövezve elment, oda meg gipszkarton került ugyis
De megint az kérdezem, volt-e elektromos tervezés? Mert akkor számon lehet pontosabban kérni a dolgokat
Én csak egy villanyszerelő vagyok, túl sok központot nem láttam de amit láttam ott két verzió volt
-1-es zónabemenetre érkező vezetéket 2 ellenállással lezárva külömbséget tesz riasztás és szabotázs között
- ugyan az mint a másik csak a külömbséget az 1-es és 5-ös zóna közt érzékeli, ez viszont nem érzékek szabotázst
Fizikai külömbséget nem látok a deol és a zóna duplázás között. 4 érből ha 2 táp a másik kettőn csak 2 információ küldhető, riasztás+szabotázs vagy riasztás+riasztás. Olyat hogy riasztás+riasztás+szabotázs 2 vezetéken én még nem láttam. Ettől persze lehet.
- ahol arrébb rakattam a dugaljakat, ott vízszintesen ment el, majd a dugaljat 90fokkal elfordítva rakta fel, mert oldalsó csőbeállás miatt a köröm csak függőlegesen lehet :)
- a lakásba Sedna Titán színű család került, és vett is sorolható keretet, mindenhova vízszinteset, mert szerinte csak ilyen van, és az egymás alatti kapcsolók így OLDALRA billennek, nem fel le, mert ez a keret fogja a billentyűt is. Nekem még nem volt energiám venni új keretet, mert kicit több mindennel lehúztak minket, de majd meglesz
- minden kötés sodrott, szigszalagozott, de legalább nincs leforrasztva
- az egyig CATV leágazásnál nem kértünk TV-t, mert máshova kellett, mondom majd ott felviszek a padlásra világításnak 230V-ot, na pont ez a cső sérült, nem tudok feldugni smemit, ezért még nincs fent villany, hidegben nincs kedvem szenvedni vele
- FI relét nem is tervezett, mert minek az? berakattam a fürdő áramkörre egyet, de kiderült, a fürdőn van még az egyik nappali lámpa is :) így sikerült kötözgetni.
- az egész környéken SEHOL nincs villámhárító, és az utcai oszlopok sok helyen bőven a tetőgerinc alatt vannak. Mondom akkor itt ha csapkod zeusz, akkor vezetékbe fog menni, akkor ugye van túlfesz levezető? nem, az sincs. Szerencsére befért egy B+C még a dobozba, mert a csengőt nem kértem ide, és maradt 3+ modul hely.
- tűzhelyhez nem 4mm2 vezetéket húz, hanem 2-2 L+N 2,5mm2 vezetéket :)
- A kazánhoz a szobatermosztát útját inkább lerajzolom, és nem fogjátok elhinni, de tényleg így megy körbe. Mert arra ment amúgy is cső, így egyszerűbb volt, mint betenni egyet csak ennek!
Így szerel egy villanyszerelő egy másik villanyszerelőnek, még az se zavarja, hogy tudom róla, mikor dolgozik szarul
PC1616, leírása szerint nem tudja a duplázást, csak EOL és DEOL, szóval egymás közt áthuzaloztam, mert egymás mellé van téve a kettő, hogy mégis legyen mindkettőn tamper és riasztás is, egy zónára kötve, ellenállásokkal.
Adatbuszos, hát igen, annyit nem akartam rá költeni.
Egy négyeresre 3 zónát akartál mondani, nem? egy + és 3 szálon megy vissza vagy a - táp vagy a riasztás jel. 3 érzékelőről
Alkalmazhatnál olyan riasztóközpontot, amely ismeri a zónaduplázós trükköt: egy áramkörön két érzékelő jeleit meg tudja különböztetni a központ, tehát első zóna állapota + második zóna aktuális állapota + áramkör rövidzár + áramkör szakadás (tamper).
Ha az áramkörök végpontjait nem visszavezeted a központba, hanem lekötöd a negatív táphoz (ezt nem biztos, hogy mindegyik központ lehetővé teszi, a Paradoxok igen), akkor egy négyeres vezetékre akár négy zónát is rá lehet kötni.
No meg vanak az úgynevzett (adat)buszos központok és érzékelők (itt mindössze négy érre marhasok dolgot ráköthetsz), de a buszos érzékelők árai kissé orcátlanok szerintem.
Ezért számít sokat a tapasztalat, látom a honlapodon, hogy a foglalkozási köröd az egyik volt kollégám szavaival élve utak, kutak, patakok, csapok, cövek, csillárok, folyosók és ami arról nyílik Én magamról azt mondanám, hogy mindent meg tudok csinálni profi minőségbe egy házon. Évekig azzal foglalkoztam, hogy lepukkant lakásokat vettem, és egyedül extrára felújítottam, eladtam. Bárkinek mutatom a fotókat burkolásról, tetőről, gépészetről,bútorokról nem akarják elhinni, hogy én csináltam. Minden csak gépek,eszközök és precizitás kérdése. Viszont ha burkolásból kellene megéljek nem igazán menne, mert nekem egy fürdőszoba két hét, egy burkolónak két nap. hiányzik belőlem a rutin és a tapasztalat. Ezért kell szakosodni, még olyan apróságban is dönteni kell, hogy javít vagy kivitelez az ember. Pl. ha valaki felhív egy elégett kismegszakítóval, nem hagyhatok ott mindent és rohanhatok gipszesen egy tiszta lakásba. Az meg, hogy holnap majd megnézem, általában nem igazán jön be. Azt csak úgy lehet ahogy Fáziscerka csinálja. És igen is meg kell adni a módját a dolgoknak. Fontos a tiszta jó megjelenés, céges autó .Egy céges ruhában, ápolt külsejű jó megjelenésű szakembert nem fognak trógernek nézni, és megadják neki a tiszteletet. Sajnos a mi szakemberek is tehetünk arról, hogy lenéznek minket.
Lakásfelújitásnál találkozott-e bárki is megtervezett rajzzal, vagy terveztettek-e vele?
Nem ujépités/társasház és hasonlórol beszélek
Egy régi jóbarát fiának csináltam a lakását, nem ruhatárszakon végzett tehát tudta mi az a tervrajz
Első második megbeszélésre jött is a "belső berendezője" laptoppal mutogatva a lakás méreteit és melyik fal kerül ki stb.
Kérdeztem hol a villany tervrajz. Ugyanmár, majd elmondom mi hova kell és meg tudod csinálni
Persze meg tudom, de eltököltem pár estt mi merre, milyen drót, aztán amikor elkezdtük volna kitünt hogy olyan falak is eltüntek ahol csövet vittem volna, és olyan került be amire szerelvényt kellett tenni
Arrol nem is beszélek, hogy minden szoba sarkában betonoszlop volt tehát szinte nem lehetett körbemenni
Persze a laptopon indez nem volt látható :)
Egyik részen nem volt mit tenni, aljzatban ment a gégecső, majd lebetonozás után még kértek volna oda plusz vezetéket
Na, azt már nem lehetett behuzni
A betonoszlopokat nem lehetett volna a felmérésnél bekalkulálni, nem panelház volt
De kis üzlethelyiséget is bevállaltam. Egyszerű kis munka, tervrajz pláne nincs
Kért a kliens más falakra is szerelvényeket, ahol addig nem volt semmi
Ah, semmiség, persze. Aztán kitünt hogy tömör de 10cm vastag betonfal
Na, itt alkudoztunk nem keveset, hogy vagy pluszpénz vagy hagyom a francba az elkezdett munkát, fejezze be akárki
Végül is sikerült, de megevett egy dobozfúrómat
A helyiségbe meg félig belógott szomszéd házba bejövő ELMŰ kábelfeje
Persze ez is a gipszkarton álfal elbontása után látszott csak
ja, villanyász, leírtam neki, mikor csinálta a lakásunkat (újép, azért nem én csináltam), mindenhova 6+2eres kábelt húzzon.
Hát behúzott mindenhova 4x0,22-eset, kivéve a külső szirénát, ahova semmit.
Mert elég az, minden riasztós ezt húzza.
Ja, csak azt felejtette ki, hogy én terveztem a maradékra absz. hőküszöbös tűzérzékelést, illetve nappaliban 1db érzékelő nem elég, mert nincs 180fokos fali érzékelő jó áron, kettőt kell betenni, és ahhoz 1x4ér nem elég :(
küzdelmes volt.
+ a mozgásérzékelő az ablakkal SZEMBEN van, holott szembemenni a legjobb az érzékelővel, mert a legrosszabbul érzékel szembe, mert nem sértesz mezőről-mezőt :(
Felújítás kapcsán (motoros rásegítésű huzatfokozó) voltunk felmérni és a digitális kapcsolóóra bő két órát sietett. Gondoltam beállítom. Kihúztam a villát és visszadugáskor ért a meglepetés. Amit utólag kirajzolódott, a mágneskapcsolók direktbe megkapják a fázist és nullát a dugaljról kapnak. Én azt gondolom, hogy a kapcsolóóra terhelésének csökkentése volt a cél ezzel a bátor húzással, ami általában AC1-ben 16 Ampert bír el, a néhány mágneskapcsoló pedig nem ez a terhelési szint.
Látom továbbra is megy a vita a szerelés ár/érték arányáról.
Mentalitásból is de sokszor anyagi helyzetük miatt megelégszenek emberek a legolcsóbb ajánlattal, vagy nincs tisztába milyen veszélyekkel jár az ilyen ember munkája vagy mazohista. Kidolgozott tételes árajánlattal és/vagy megfelelő műszaki tartalommal a legolcsóbb ajánlatok nem rendelkeznek (általában). Van olyan, hogy önköltségen dolgozik az ember, de akkor sem a minőség rovására! A cégemnél presztizst és megelégedettséget jelent egy elvégzett munka. Pár kép a terepjárómról amivel az ügyfelek rendelkezésére állok:
- az 5eFt kötbért az értesített szerelővel kifizettetik valószínűleg ha nem ér oda időben (értesítésre kivonulási kötelezettség szeződésben rögzítve, kártérítési felelősség mellett), tehát ez nem veszteség nekik, viszont az ügyfelek felé egyfajta pluszt jelent.
- a 25e Ft-os átvállalt költség gondolom kizárólag bizonyos esetekre érvényes, amelyek lakásonként kb száz évente fordulnak elő
- ha a démász árgaranciát is ad (pl rögzített óradíjak, amit a szerződött szakemberek kötelezőnek tekintnek magukra nézve), akkor mindkét fél részéről igen hasznos+népszerű szolgáltatás lehet.
- kihúzom a dugvillát, elejtenek a mágneskapcsolók (eddig semmi extra)
- a dugalj dugvillával való megközelítésekor véletlenül hozzáérek a villával az aljzat földeléséhez és arra a pillanatra a mágneskapcsolók is behúznak.
Nem egy munkát buktam már mert a villanyszerelő "megcsinálta" féláron, mert hiszen le van rajzolva a bekötés, engedélyek, biztosítás, tanfolyamok, oktatások díja ugye őt nem érinti persze, hogy olcsó, a kedves ügyfél meg terjeszti, hogy a riasztószerelők mekkora lehúzós, átb@szós népség, mert bezzeg a villanyász megcsinálta sokkal olcsóbban.
Megmondom neked az őszintét, hogy sehol nem látom ezt a fene nagy szegénységet amiről mindenütt hallani.
Sokkal inkább az van, hogy egyesek azért nem akarnak fizetni, mert mert úgy gondolják, hogy a villanyszerelőnek annyi nem jár, az ő munkája nem ér annyit. Na ezt a gondolkodásmódot kéne megváltoztatni a fejekben.
És hozzáteszem, hogy nekem sincsenek annyira elvadult áraim. A munkáim 60%-a 9-15e ft-között van, és rendszeresen kapok borravalót.
A piacon verseny van, Te a megjelenéseddel és az autóddal versenyzel, és ezt megfizetteted, más az alacsony áraival. Amíg mindkettő, szakmai szempontból, tökéletes munkát végez addig nincs gond. A piac meg majd eldönti, melyik életképes. Vannak ennek az országnak olyan részei, sajnos egyre több, ahol téged nem tudnak megfizetni, nem is hívnak, de problémájuk akad. Az urat pedig nem a szakmája teszi hanem a viselkedése. Régen rossz lenne ha azért lennél úr mert villanyszerelő vagy. Tróger melós akkor vagy ha akként viselkedsz és eltűröd, hogy úgy kezeljenek.
Lassíts kolléga, lassíts. Nem személyeskedés volt. Pontosan arra utaltam, amit Fázisceruza mond. Az nem lehúzás, ha költségeidet áthárítod, mert adózni, tankolni, enni kell.
Az a lehúzás, amikor a megrendelő azt hiszi, hogy jól járt, mert a drága villanyszerelő úrat elzavarta. Itt van neki az olcsóbb, aki feleannyiért vállalja. Tehát, a drágaszerelőúr biztos át akarta .aszni. És tudjuk, hogy a mindenkinekalákínáló szerelő fogja át.aszni, mert, ha adózni nem is, de tankolni és enni neki is kell. Az más kérdés, hogy a mindenkinélolcsóbb szerelő kolléga új szerelései esetében fel sem merül a FI relé, vagy egy nem kínai kismegszakító.
Ebben az egyben igazad van, mert mintha a burkolók, gázosok, vizesek összefognának, a villanyászoknál városon belűl is más árak vannak
E-mellett megint probálsz dobálózni a "lepukkant-szakadt" kifjezésekkel
Van hogy Mitsubishivel megyek, van hogy Simsonnal, autóval jobban meglepődtek melósruhában
Szarom le. Megnézem, megadom az árat ha elfogadják kezdődhet a meló
És nem csak ezen múlik
35fokban izzadtan véstem martam, nem kell bemutatni egy lakásfelújitást
Látszott a kliensen hogy semmibe néz, alvállakozó voltam a mindent elvállaló fővállakozóalatt
Aztán egyszer hivott egy külföldi kliens és egész más volt a csaj hozzámállása amikor a létra tetején izzadtan angolul "csevegtem"
De ez előfordult magyar-amerikai "úri" cégnél is. Persze, ruha teszi a villanyszerelőt is, de nehogymár nyakkendőt várjunk el egy falmarás/fúrásnál. Olyan csak az alanti filmeken meg a reklámokban van
Nekem az a bajom, hogy a társadalom, egy alulfizetett, lepukkant, simsonos figurával fogja beazonosítani a villanyszerelőket, akinek kénye-kedve szerint dob valami aprót, mert neki az is elég.
Ideje volna kihúzni magunkat, a sarkunkra állni, kultúráltan megjelenni a megrendelőnél és mindenki értésére adni, hogy a villanyszerelés egy komoly szakma, felelősséggel jár, és nem fogunk szaré-húgyé mókolni. Ez kéne. Régen a villanyszerelőket "uraknak" hívták. Ma meg tróger melósok vagyunk. Köszi szépen!
Vízvezetékemben feszültséget mértem miután fürdéskor a vízcsap és a folyó víz egy kicsit csípett. 24 voltot mértem a csaptelep és a lefolyó között. Ugyanezt tapasztaltam a gázbojler vízcsövén is és a konyhai csapon is.
40-es években készült régi társasházról van szó. Nemrég burkolat felújítás volt, láttam a földelésvezeték a konyhai vízvezetékre van kötve, erre a vezetékre pedig az összes dugalj és fogyasztó földelése. Honnan jöhet az a 24V. Mennyire lehet veszélyes?
Annyit hozzáfűznék, hogy nem a Fázisceruza kategóriájú kollégáknak köszönhető, hogy a megrendelőim egy része, a társasház világításkorszerűsítését nagyjából 50-70 000 Ft-ra saccolja be és vészvilágításaról, vezetrékcseréről hallani sem akar. Talán néhány kollégának LE KELLENE SZÁLLNIA A BICIKLIKRŐL, beba.zni a kukába a teszkós csavarhúzókészletet meg a szigszalagot aztán elmenni kőműves mellé adogatónak.
Az EDF DÉMÁSZ Ház-Mester kisegíti Önt a bajból! Elképesztő eszközeivel és végtelen szakértelmével nincs olyan krízishelyzet, amit ne tudna megoldani éjjel vagy nappal. Mostantól időgaranciával: 5.000 Ft kötbér, ha a szerelő 4 órán belül nem ér a helyszínre.
A mindössze 399 Ft-os havi díj fejében, a Ház-Mester értő kezei a nap 24 órájában az Ön rendelkezésére állnak. Nem kell többé egyedül szembeszállnia az otthoni vészhelyzetekkel.
Mit nyújt a Ház-Mester24?
Non-stop telefonos segítségnyújtást, azonnali és professzionális segítséget
Vészelhárítást az alábbi szakmákban: villanyszerelés, vízvezeték-szerelés, dugulás-elhárítás, gázszerelés, zárszerelés
Bizony el. Úgy működik mint egy klíma vagy egy hűtő. Egyszerűség kedveért vegy úgy hogy egy hűtő. A hátsó rács a hűtőn melegíti a vizet, a belsejéből meg a hideget egy ventilátor kifujja.
Két nagy tartály, körbeszigetelve, van rajta egy 4 állású kapcsoló, egy hőfokmérő, ami a benne lévő víz hőmérsékletét mutatja, és amíg működött, addig volt melegvíz, most meg nincs. :)))))
Valami német gyártmány, de elfelejtettem leírni a típusát.
Jó csak előbb tekerj el értem. :-)) De délben idulj ha napfelkeltére vissza akarsz érni! Ha meg a pálinkám is megkóstolod akkor előtte 2 nappal.
Én amúgy a 28-as csepel vázához kötözöm a csövet, a kormányra akasztgatom a vezetékeket, gipsz a csomagtartón, a hátizsákban meg a szerszámok. Osztszopjonleakőolajvilágpiaciára. :-)))
Egy ismerősömnek valami ipari bojlere van, amin megszorult a kompresszor. Miért van egyáltalán egy bojleren kompresszor? Illetve valami hőcserélő is van rajta egy ventillátorral. Tudja valaki, hogy mi lehet a szerewpük ezeknek?
Természetesen kifizettetem az autó költségét, de ez nem lehúzás. Évi 1.5-misit nem lehet benyelni.
Az én ügyfeleim, egy kultúrált megjelenésű, profi felszereltségű, profi villanyszerelőt hívnak ki a lakásukra, és ezzel a szolgáltatással egyenértékű munkadíjat fizetnek.
Rendkívül sajnálatosnak tartom, hogy léteznek ilyen simsonos meg biciklis "villanyszerelők" akik olcsópénzé szögelnek, szégyent hozva a többi villanyszerelőre, és porba gyalázva a szakma becsületét.
Mert sajnos, sokan ezek alapján fogják mgítélni a villanyszerelőket.
Nézd, ha nincs semmi melód, akkor ráérsz a telefonon dumálgatni az öregasszonyokkal, megértem.
Nekem már arra sincs időm, hogy elővegyem a telefont, ezért headset a fülemen (állandóan), miközben 90-nel előzök a Lágymányosin egykézzel írom be a címet, azért minnél rövidebbre kell fogni a vakert. Ügyfél elmondja mit akar, írom a címet, aztán ha ott vagyok akkor dumálgatok vele.
Amúgy senki élettörténete és kórházi kezelései, meg döglött macskái nem érdekelnek telefonon keresztül.
Kocsiban bent van minden az NKI-fogótol kezdve a vasalódugóig, és amire szükség van már veszem is elő, és a megrendelő azonnal ki van szolgálva, lehet fizetni.
Ráadásul még az is előfordulhat, hogy két, ugyanannyi wattos LED fényereje eltér egymástól,
szóval már a wattban se lehet megbízni...
ráadásul még a tökéletesen azonos fényerejű, de eltérő világítási irány-karakterisztikájú / nyílásszögű LED-ek is egészen másképp világítják meg ugyanazt a dolgot/felületet...
Öreg néni kedvenc olvasólámpájához nem hurcolok véső/kalapács NKI kiszedőt,
ha egy k.képviselő hív hogy sötét a fél ház, akkor esetleg begerjesztem az autót
Azt is csak a tünetek pontos kikérdezése után. Ha azt mondja hogy a füst elöntötte a lépcsőházat, valszeg nagy meló lesz, ha nem, elfér a hibakeresés a szivarzsebben
"Ha ezt a hozzászólás láncot valaki olvassa, és komolyan is veszi akkor lázasan kötögetik át a fázisokat, meg centikkel méregetnek ::-)"
Remélhetőleg nincs olyan ember, aki komolyan veszi, hogy mink itten egyszerű tolómérővel méregetjük a fázisok és a nulla közötti feszültségeket.. mindenki tudja, hogy az ilyesmit csak szigetelő anyagból készült tolómérővel szabad csinálni.
Nincs valakinek Pesten egy fűtésszerelő barátja, akinek nem túl kis munka egy szivattyúcsere. Illetve segítséget is tudjon adni a jelenlegi Wilo TOP S 50/7 kiváltására korszerűbbre.
Nekem is van rá egy tálca söröm, ha ajánlasz ilyet.
Ha azt az árukészletet ami a kocsimba van, megveszed egyetlen boltban (azon az áron amin én) akkor két tálca drehert üti a markod, és utána csak ott vásárolok.
És mondom, a legegyszerűbb alaktrészeket vásárolom! -és nincs.
Hjahh, azért találunk 4-10ezer órás cumókat és bír is annyit, ami rá van írva. Felébe belenéztem, lehet igaz se vót, vagy nem erről szól és félreferdítették. Ugyanmár.
"A legáltalánosabb mondat amit vásárláskor hallok az, hogy : nincs, elfogyott, csak rendelésre."
Kicsiben is szar raktározni, megvesz akármennyi mazazgot, másnap lehet lemegy az ára, de van mikor mindent elvisznek, van mikor sosem akar elfogyni. Én megértem ezt is.
Ráadásul nem csak magyar valóság, mikor Hollandiában szoptam, akkor ide haza leadtam a rendelést péntek du. 3 óra magasságában, a csomag meg reggel 7kor ott volt kint a kezemben. Igaz vastagon ki kellett fizetni, de még olcsóbb volt, mint helyben szerezni. Helyi képviseleteket végigtoltam, ott is volt olyan vicces bolt Rotterdamban, hogy előbb rendeljem meg, menjek oda érte, és majd ott megmondja mni az ami nincs a rendelésből, előre nem mond semmit :-) Volt olyan cég, aki 2 hónappal a meló vége után válaszolt az érdeklődő levélre... A másik, hogy Gira szerelvények voltak, az kint nagy divat, ezért beszéltem az itthoni gira képviselettel is, akik nagyjából semmire nem voltak jók, de rohadt drágán.
Szóval arra "nyugat" felé sem mindig kerek az élet.
Tudja fene, itt nekem Amestertől lett összerakva minden, tán csak a kopos csatornát vettük máshol, meg múltkor közvetlen Möllertől dobozt, mert csak. Majd minnyá összebeszéljük. Arra van egy láda söröm, hogy értelmes boltnak leadod a listát, azok egyben mindent odaraknak.
Szegeden nem tudom mi a helyzet, de itt Dél-Pesten katasztrófa van, az tuti.
Az mondjuk a legkisebb gondom, hogy az eladók totál szakképzetlenek, de az árukínálat is a 0 felé tendál.
Egyik boltban éppen a szomszéd cukrászdából jött át az eladó. -gondolhatod...
Én gyakorlatilag csak azokat az alkatrészeket vásárolom, amik egy átlag háztartás javításához kell, de remény sincs rá, hogy ezt egyetlen boltban megoldjam.
A legáltalánosabb mondat amit vásárláskor hallok az, hogy : nincs, elfogyott, csak rendelésre.
FKA tablát megveszem az egyik boltban, a másikban a foglalatokat, harmadikban a vezetékköteget a bojlerhoz, a többi bojleralkatrész webshopból jön, de ha hirtelen kell egy ventillátor a hőtárolókályhába akkor irány az orczy.
Több boltban is voltam, ahol szakképzett volt az eladó, de még szerelési technikai dolgokhoz is értett, vagy bementünk a raktárba "válogatni", mikor nem volt kész eszköz a hülyeségemre. Most nem jut eszembe merre, de digit mérőt és lakatfogót tán a Marchiolban kaptak elő, Szegeden a valahol rendes fénymérőt. Esetleg ha polcról levettem valamit, akkor mondta, hogy azt szopó szerelni, ajánl másikat, vagy amikor lámpára böktem, kértem bele 20-as csövet, akkor mondja, hogy csak kisebb van, mert fizikailag nem fog beleférni, de belepróbálhatjuk, ha kell. Szóval passz, ennél szakképzettebb nem is biztos, hogy kell, értsen hozzá a villanyász, amit kér azt meg rakja elé a boltos, nem?
A villamossági boltban mondd meg a zembernek, hogy dobja rá egy fogyasztásmérőre :)
Én a trafón a 220-at szakítanám meg, legalább az se melegszik feleslegesen.
Egyébként ha fényerőt akarsz, akkor hagyd rá a ledszalagot, vegyél fénycsövet. Én vettem 60centis 8W-os fénycsövet Bauhausban (jó drága volt, valami 6-7ezer Ft) viszont nagyon kellemes fénye van.
Van egy ledes lámpám, 108db van benne, kb 60x40 centis. 50m-re is pont ugyanekkora területet világít be, semmi szórása nincs, viszont irtó éles árnyékot ad.
Elég megtévesztő, mert a kivezetés felől nézve belemegy a vezeték a törésgátlóba, de a készülék felől (a válaszod hatására megnézve) inkább úgy tűnik, hogy egybe van öntve! (Létezik ilyen, hogy kivezetés felé szabadon mozgó vezeték, a másik fele meg be van öntve?)
- A villásdugó tényleg rá van öntve a másik végén, de ott is szabadon indul bele a vezeték, úgyhogy alighanem mégiscsak így lehet, ahogy Te mondod!
- Akkor le lesz vágva a hibás rész. - Törésgátlót lehet a kereskedelemben kapni? (Érdemes helyette tenni?)
Lelkes amatőrként vagyok villanyszerelő, ezért én nem, de itt biztos tudja valaki, milyen megoldással lehet legkönnyebben egy jó pár éves törésgátlót arrébb tolni.
Az eset (gondolom) szokványos: egy készülékből törésgátlóval lép ki a hálózati vezeték és természetesen a törésgátló után nem sokkal tört el a vezeték egyik vezető szála.
Ha beljebb tudnám húzni a vezetéket a készülék felé, akkor egyszerűen le lehetne vágni a hibás részt és beforrasztva könnyen ki lehetne javítani a hibát, ám első próbálkozásra meg sem mozdul, ezért kérdem, hogyan lehet ezt a problémát jól megoldani.
Gondoltam szappanos vízre, meg olajozásra is, de mivel ez elektromos dolog és azon túl, hogy ki kell húzni a konnektorból szerelés közben, azon túl nem eléggé értek hozzá, hát megkérdezem egy olyantól is, aki nálam jobban ért hozzá...
Egy T5- fénycsöves lámpatesttel nem járnál jobban, ha kicseréled a fénycsövet egy normális gyártmányra? Majdnem dupla olyan hatásfokú lenne, mint a LED-es vacak. És az asszony sem fog Téged szeretni, amikor a párizsit meg a karajt zöldnek látja a LED alatt.
A LED szalag teljesítményét méterben adják meg, kb 4,8-10W/m. Konyhapult felé min 60 LED/ méterest vegyél,de he lehet inkább 120-t, ha lehet öntapadós SMD LEDeset. vágni mindegyiket máshol kell de általában van egy olló jel a szalagon. Vigyázz sokszor árulnak izzószálast LEDesnek.! A tápegység vásárlásánál figyelj oda, hogy külön LEDes legyen mert egyéb tápoknál enyhe vibrálás tapasztalható. A tápnál oda kell figyelni a minimális indítóáramra is !
Én úgy vettem észre, hogy a legújabb fejlesztésű (=rohadt drága), valamint a veszélyesen túlfeszített (tehát a nagy fényerő érdekében rövidített élettartamú) ledek kivételével
a ledes fényforrások fényereje nagyjából megegyezik az azonos teljestményű (jó minőségű) energiatakarékos izzóéval illetve korszerű fénycsőével. Ez alapján saccolom a konyhapult méterenként minimum 8-10 wattot, fénycsőből vagy energiatakarékos izzóból sem mondanék más értéket.
Tudna valaki egy kb. munkadíjat mondani nekem 6m magasan meglévő csarnokvilágítás cseréjére? Beton áthidalókra rögzített szögvas a tartó,ezeket kell feljebbhelyezve felhasználni, bekötés vezetékezés nem változik. A mennyiség változása esetén norma szerint van díjcsökkenés(darabár)? Állvány szereléssel is jár,több alkalommal.
Már kész,tehát nem felhasználnálás/leadás miatt kérdezem.
Konyhapult fölé méterenként legalább 8-10 wattnyi ledet tennék
(és felkészülnék arra lelkileg, hogy a zasszony a próbaüzem után rendel még egy csíkot mellé).
A nem terhelt (lámpa/led le van kapcsolva), de feszültség alatt lévő tápegységek is fogyasztanak valamennyi energiát, mégpedig az évnek mind a 8760 órájában, wattonként évente kb 450 forintot.
A kapucsengőnek azért a 12 voltos részét szakítják meg, hogy szakadó esőben se a kapu rázza meg a Jehova Tanúit.
Fogod a szalagot, megméred az áramát, mondjuk egy szegmensnek, és azt megszorzod 12V-tal. kb. megkapod a teljesítményt. Vagy jó minőségű kapcsolóüzemű tápot használj vagy a 230V-os oldalt kapcsold.
Egyszer átkapcsoltuk a mikrokapcsolót, hogy a pici lányunk ne nyomkodja már össze-vissza a lámpát a TV távkapcsolóval, és arra lettünk figyelmesek, hogy míg nyugodtan vagyunk, néha felkapcsol a lámpa, meg le.
Ez nem a vastagságon múlik! Sőt, aki sok vékonyat nyom, annak nagyonis megéri a 4-6 pofás prés. 10-től felfele meg a sima nyomó a jó, meg nem is nagyon van prés.
Pár érvéghüvely préseléséhez nem mondom, hogy a prést kell megvenni, hisz elég húzós az ára, de vitathatalnaul jobb lesz a krimpelés tömörsége. Ha nem kell sokat használni, akkor meg lehet csinálni türelmesen az olcsóbbal. Ha viszont prést veszel, akkor érdemes minőséget venni, amivel több tízezer préselést meg lehet hibátlanul ejteni.
A drágább előnye még, hogy nincs "horony" tévesztés, tól -ig bármit belerakhatsz, préselés jó lesz.
Nekem ilyesmi fogóm van. Ez a kettő között van árban, a feje cserélhető betétet tartalmaz, én csúszósaru krimpelésre és érvéghüvelyezésre is használom. Van tőle profibb és drágább, de több év aktív hobby szintű használat után azt mondom, nem bántam meg, hogy megvettem.
Mennyit drágult a villamos energia? Nem volt egyértelmű amit találtam, hogy most a végösszeg mennyivel lett magasabb. Ez függ a helytől/szolgáltatótól is?
Ha jól látom a drágábbat, akkor az a következőket tudja:
- racsnis, tehát konzisztens erővel présel. A sima fogó olyan erővel présel, amennyivel megnyomod. A racsnisnál mindenképpen el kell érni egy adott nyomóerőt, különben nem nyit ki.
- több oldalról présel, négy oldalról nyomja össze az érvéghüvelyt, minden oldalról rászorul, stabilab lesz.
Szerintem a második tulajdonság az, amiért olyan drága. Alkalmi munkához szerintem elegnedő egy rancsnis, de csak egy oldalról préselő fogó, az nem drága, de jó minőségű kötést tudsz vele csinálni, simán van jó minőségű 10 ezer alatt.
Alkalmanként bekötök terasz árnyékoló motorokat. Sorkapocs: sodrott kábel a motorból az egyik oldalon, (2*1mm2) és a ház áramköre a túloldalon. Sokszor terasz lámpa helyére kell kötni.
A kérdésem: most akarok venni érvég krimpelő fogót. Mi a különbség a 30-60 ezer forintos krmpleő és az 5-10 ezer forintos fogók között? Az egyszerűbb kialakításúval is lehet megbízható kötést létrehozni, vagy nagyságrendekkel jobb a dárgább verzió?
accepted!úgy is kell valakit hívnom. van még egy bajom. mi az oka annak, hogy az égőim hamar elmennek. vannak halogének és hagyományosak is. állandóan cserélgetem őket. egy vagyon meg egy égőre egy évben...
Elolvastam a FI sztoridat. Ezt a tesztet kipróbálom én is. Tehát az a lényeg, hogy a fázis és a föld közé tegyek be egy égőt? Ha világít és nem veri le a FI-t, akkor szar az egész?
Ezek szerint nem jött be. AEG, mint kiderült. Pedig az nem gagyi, de már az XBS.-re apelláltál. Egyébként elég kommersz termék az igaz, de a FI reléje elfogadható minőségű.
Nem, ez full plasztik. A lecsapott sarkú érintő rész belső oldalán van egy vékony fémlap, ami kívülről nem érinthető. Egy rugó vezeti be a kapcsolóba a fegyverzetet. Mondom, hogy szerintem kapacitív.
Ha egy fázisod van, de a FI 3 fázisú, akkor nincs pontosan bekötve. Mindentől függetlenül szokás szerint valószínűleg tökéletesen működik, de a legjobb a szakembert kihívni.
Köszönöm! Ehhez én hozzá nem nyúlok, csak nem tudtam, hogy a nagyságrendje mi lehet egy ilyen beavatkozásnak, mert sajnos a mai világban az ilyen rendkívüli kiadásokra lehet, hogy ár kell készülni...
Nagyon off és ha nem fér bele a fórumba, hagyjátok figyelmen kívül:
tudtok ajánlani megbízható szerelőt a bp. xvii. kerületében?
Fel volt kapcsolva a kismegszakító a mi a villanyóra mellett van?
Egy megfelelő Fi védőkapcsoló hozzávetőleg 8000 Ft körül van (ezért már egy "márkásat" lehet vásárolni). (Én pl. GE egyfázisú 40A/30mA (gyakorlatilag kommersz kategória) védőkapcsolót vettem egy kis villamosági termékekkel foglalkozó boltban 6500 Ft körül kis kedvezménnyel)
Erre a beépítés illetve a kiszállás díja rakódik még.
(Csak zárójelben mondanám, attól, hogy Test gombra nem működik egy védőkapcsoló, még nem biztos, hogy normál körülmények között nem működne, ezért a csere előtt érdemes lenne egy villanyszerelővel leellenőríztetni, és utána cserélni.)
Nem vagyok szakember, de olvasgatom ezt a fórumot. Innen tudtam meg, hogy a házamban levő FI relét néha tesztelni kell. Néhány órája megejtettem ezt a dolgot. Megnyomtam a tesztgombot, de nem történt semmi. Tuti, hogy az utóbbi hat évben senki nem nyomta meg az említett tesztgombot. Ha lekapcsolom, akkor nincs áram a házban. Tud valaki valószínűsíthető nagyságrendet mondani ennek a javítására? Készítsek valami nagy pénztárcát, vagy egy alkatrész cseréjéről van szó?
Mögé néztem, mert a káváján semmi, érzékelő lap mögött csak a biztosítékja.
Hátulján a következő:
UNIVEX S.A. - KRAKOW
Quality Control 20-06-97
Meg, hogy 230V 60-400W, meg egy magyarázat, hogy ha rendellenesség leeen a működése során, akkor meg kell cserélni a vezetékeket (betáp és kapcsolt szál). Tehát egy lengyel cucc, de magyar feliratokkal.
Ahogy a fotón látható, van az oldalán egy mikrokapcsoló, azzal tiltható az infra szenzora. ami a jobb alsó sarokban van, egy piros irányfény LED társaságában.
Ha egy szabad végű vezetéktekercs egyik végét hozzáérinted egy erősítő bemenő pontjára, a hangszórók elkezdenek búgni. Azért búgnak, mert az erősítő bemenetén áram folyik, annak ellenére, hogy itt sincs szó feszültségosztóról.
Az érintőfelületes kapcsoló akkor is működik, ha valaki 20 centi vastag plexi talmú cipőben érinti meg, mert az ember teste nagyobbrészt elektromágneses antennaként, kisebbrészt pedg kapacitásként "összegyűjti" a környezetében lévő elektroszmogot, ami váltakozó feszültség formájában ott van az ujjában is. Ezért működik a kapcsoló pl gumiszőnyegen állva is.
Egy működő áramkörben a feszültségkülönbség és az áram kéz a kézben jár (nincs egyik a másik nélkül),
úgyhogy az említett mondatomat akár így is megfogalmazhatom:
"Egy ilyen földeletlen vezetékszakasz végén ugyanolyan brummfeszültség lehet, mint egy ember ujjában, márpedig a brummfeszültség brummáramot generál, ami ugyanúgy vezérli a kapcsolót, mit az ember ujja."
De az elektrotechnikában a nagyon nagy bemenőellenállásos köröknél feszültségbemenetet szoktunk emlegetni...
Jaja. Azt szoktuk. Csakhogy ennél az ember egy fázisról táplált feszültségosztó alsó, levegőben levő pontját földeli le. Így aztán a bemenetnél van feszültségváltozás, de attól, mert az ember áramot vezet.
Brummfesz/terhelőellenállás ( még ha nagyon nagy is)= áram... Nézőpont kérdése ebben az esetben... De az elektrotechnikában a nagyon nagy bemenőellenállásos köröknél feszültségbemenetet szoktunk emlegetni...
Nem fogok vitába szállni - lerágott csont. Csak fázisceruzázzál. Istenes látvány amúgy is a jó szakember, miközben a kék munkaruhájának a bal felső kabát zsebéből kilóg a 99 Ft-os kínai fázisceruza csíptető füle.
Csak megjegyzem, hogy a lakásban, amit 5 éve vettünk (és most áruljuk) olyan dimmeres kapcsoló van a nappaliban, aminek nincs érinthető fém alkatrésze. Nem tudom, hogy működik, valszeg kapacitív szenzor. Viszont van benne egy infra opto, így bármilyen távkapcsoló 3mp-nél hosszabb jelét megtanulja, és lehet ugyanazzal az impulzuskóddal vezérelni, majd az utolsó vezérlést követő 3mp múlva eldobja az impulzuskódot. Ezeket csippanással jelzi is.
Van olyan dimmelési módszer is, hogy nem minden színusz(fél)hullámnak egy darabkáját engedjük a fogyasztóra (fázishasítás), hanem teljes hullámokat engedünk át, de nem mindegyiket. Tehát a másodpercenként 50 színuszból csak minden másodikat/haramadikat/stb. engedjük tovább.
Ez a módszert tudtommal az egyszerű lámpa-fényerő szabályozókban sehol nem alkalmazzák.
"egy köteg vezetéket az érintő lemezre rákötve (vége levegőben) állandóan szabályoz."
Egy ilyen földeletlen vezetékszakasz végén ugyanolyan brummfeszültség lehet, mint egy ember ujjában. Azt hitte a szabályozó, hogy egy ember ujja érinti a lemezét folyamatosan.
Szerintem inkább az áramra indul, mert egyszer meg akartam spórolni a mellékálomást, és kiderült, hogy egy köteg vezetéket az érintő lemezre rákötve (vége levegőben) állandóan szabályoz.
Kössz a tipet de sajna az ecskóhóz messze vagyok, paksnál még nem kell ráfűteni mert közel vagyok oszt marad a madzagba elég dzsudó ahhoz hogy szétvágja!! Most szereztem egy 380/220 2.2kw teljesítményű motrot na majd azzal odapörkölök!!
Ja, akkor a nővérem azért panaszkodott, hogy kicsit ráz, amikor takarította le az ezzel vezérelt (és kikapcsolt) lámpát... :)
Azt mondjuk nem értem, miért nem tudták megoldani, hogy teljesen kikapcsojon, de házilag úgy lehetne ezt kivédeni, hogy mellé kötök egy normál kapcsolót sorba, ha jól sejtem.
Nem a kapcsoló érintésével van probléma, hanem nincs kikapapcsolt állapota, mindig átenged néhány voltot ami a lámpánál megjelenik, és kissé csip ha a földhöz érsz.
Igazából, van 1 ilyen elfekvőben, és azon gondolkodtam, kéne használni. Aztán asszem Lacivill írta, hogy ezeket érintésvédelmi okokból nem gyártják már, nem is lehet kapni.
(mondjuk, ennyi erővel a fázisceruza is veszélyes lehet)
A többi fényerőszabályozós kapcsoló (amiken tekerő gomb van) is fázishasításos elven működik?
A készülék lelke egy BOÁK- IC (berendezésorientált- integrált áramkör) melynek a bemenetére vezetik az érintőfelületen létrejövő "brummfeszültséget" ami a földön álló emberen keletkezik egy MOhm nagyságrendü ellenállás hatására a fázisvezetőről.
Ezt a feszültséget "figyeli" az IC: ha rövid (20-30 ms-os) impulzust kap, akkor nyit, vagy zár (ki-be kapcsol), ha pedig folyamatos jelet kap akkor a jel iőtartama alatt "dimmel" fel-és le. Ahol elengedik az érintkezőlapot, ott megáll a dimmelés (fényerőszabályzás) és azon a teljesítményen megy a világítás. Az IC pedig egy, a fogyasztóval sorba kapcsolt TRIAC-ot vezérel, amely a teljeshullámú fázishasítás elvén (parabola alatti terület analógiáján) a fogyasztóra jutó feszültséget (teljesítményt) szabályozza.
Ha hosszan/folyamatosan megérinted a fém felületet, akkor lassan elkezd változni a fényerő (hullám jelleggel a nulla és a maximum fényerő között), ha elengeded akkor a kapcsoló "megjegyzi" azt a fényerősséget.
Ezután a fém felület egy-egy rövid megérintésével válthatsz a kikapcsolt állapot és a megjegyzett fényerősség között.
Ha a motortest megegyezik mindegy hogy mennyi póluspár van. Ugyan az lesz rá érvényes mint az áttételezett motorra. Egy adott teljesítményű motor adott fordulaton tud adott nyomatékot. A fordulat csökkentésével lehet forgatónyomatékot növelni. Hogy ezt póluspárszám váltotatással vagy áttétellel viszed véghez az teljesen mindegy.
esetleg cseréld el az ecskón egy 6 vagy 8 pólusú, ugyanolyan teljesítményű motorra (ha szerencséd van) motorra..ezer, vagy alatta lesz a fordulata, viszont induláskor( is )baromi nagy lesz a nyomaték...anélkül, hogy pakson rá kellene fűteni... .....plusz áttétel, és mindent szétvág...
Köszönöm mindenkinek a segítséget! Nekem is gyanús volt az amit mondott a szakember szerű, cserélni szeretem volna vele 380-as motoromat 220-asra de akkor így már nem oké!
"A motor a lelassítás mértékében egyre nagyobb áramot fog felvenni, azaz 400 fordulatnál akár felvehet a hálózatból 5 kw-ot is."
Úgy gondolom, hogy sem a motor tekercselése nem viselné el az ötszörös áramot, de a motor vasmagja sem tudná átvinni az ötszörös teljesítményhez szükséges fluxust.
Valamennyi tartalék persze biztosan van a rendszerben, amit (főleg szakaszos üzemelés esetén) kihasználhatunk, de ötszörös pluszban nem reménykednék.
erre a zöldségre jó példa az egyik egyetemi tanár úr mondata; Az ember rövid ideig kézzel 1,5kW , lábbal 2,8kW teljesitményre is képes.....(persze kinai mértékegységben számolva? )
Inkább mondjuk azt hogy a 750w-os motor megfelelő áttétellel képes olyan forgatónyomatékkal forgatni a meghajtott tengelyt, mint ami egy azonos fordulatú 5kw-os motor forgatónyomatéka. Ugyanis egy motor semilyen teljesítményt nem ad le, azt csak felveszi mint az áramot. Az a felvett teljesítmény pedig leginkább a motor szerkezetén múlik.
Szép is lenne ha egy 750w-os motor bármilyen módon le tudna adni 5kw-ot, már rendelném is ezeket a motorokat tucatszám és többé nem fizetnék villanyszámlát. :-)
Bocs, most már értem. A kúp betekeréskor igényelni fog egy nyomatékot, nos, azt kell valamivel előállítani. Áttétellel lehet a motoroddal is, csak lassan fog végbemenni a folyamat.
A motor a lelassítás mértékében egyre nagyobb áramot fog felvenni, azaz 400 fordulatnál akár felvehet a hálózatból 5 kw-ot is.
Más kérdés, hogy ez vagy a hajtásláncot, vagy a biztosítékot nyomja ki azonnal, vagy a motor melegszik túl. Motorvédővel már ez nem jellemző.
A motorra írt teljesítmény egy olyan szám, amit melegben 24 órás üzemre is garantál a gyártó. 5kw pár másodpercig aztán leég az egész.
Ha jól láttam, hasításra kell, akkor esetleg az üzem 20%-ában jeélentős lehet a túlterhelés, a többiben pedig üresjárat van. A hajtás nem fogja elviselni a dinamikus igénybevételt. Ha mégis, mérni kell a motortest hőmérsékletét munka közben. Esetleg kiegészítő hűtőventillátor segíthet.
Sziasztok! Adott egy 220-as 2880 f/p 750W teljesítményü motor,azt modta egy szakember szerű,hogy ha visszalasítom 400f/p-re akkor kb. 5KW Teljesítményt fog leadni. Szerintetek ez igaz mert nekem kicsit hihetetlen!
Szerintem ez egy jó összefoglalója az EPH-nak, de természetesen kevés egyforma szerelés valósulhat meg a gyakorlatban.
Az általam említett épület is legalább három fázisban épült fel, több évtizedes közökkel, más technológiával és eltérő szabványokkal.
Konkrétan tudom hogy az a városrész jó harminc éve még földelt védetségű volt a szolgáltatónál, később tértek át a nullázásra.
Az előző üzemeltető még áramvédőket alkalmazott, több ák-ben is láttam a szerelés helyét.
Gondolom a bővítések során már nyűg lett a FI-relé a sorozatos működések miatt.
Egyszóval úgy gondolom ha a vill. szer jelen van az alapásástól kezdve az átadásig, akkor elvárható egy jól kiépített eph, de utólag már nem lehet csodát tenni.
A nyáron hívtak egy panzióba hogy az egyik szárny szobáiban ráznak a vízcsapok.
Valóban a fali csapok és a zuhanytálca meg a mosogatótálca között lehetett feszt. mérni.
A teljes szárny átvizsgálása után nem találtam más rendellenességet csak hogy a védő vezetéken is áram folyik.
Mivel több elosztón keresztül jutott a kritikus szárnyhoz a delej, így azokat átnézve láttam hogy a nulla és a védő vezető hol együtt, hol külön, így nem csoda ha a védőn is...
Az áramtalanítással meg kellett várni amíg a vendégek lemennek a partra, ezután kiderült hogy a nem kívánatos fesz. így is jelen van.
Irány a többi szárny meg szint leválasztása, ami nem volt mindíg megoldható egy autómata lekapcsolásával, néha kötésbontással is járt.
Ahogy lenni szokott, a legfelső szint majdhogynem legutolsó szobájában volt a hiba.
A mennyezeten egy ventillátoros csillár, ami akkor is be volt kapcsolva amikor a vendég nem volt a szobában.
A csillár valamikori rögzítésénél sikerült elfúrni az mm-falvezetéket, de akkor még nem jelentkezett a hiba.
Hanem, gondolom, ahogy a függeszték berezonált a forgástól, a facsavar kidörzsölte a szigetelést és zárt a betonvassal.
Az meg szépen elvitte a födémbe mindenfelé és hiába voltak műanyagok a víz és szennyvíz csövek mégis megjelent a fesz.
A tulaj először a korábbi vill.szert szidta, de később elismerte hogy a csillárokat ő szerelte fel mennyezetlámpa helyére.
Egy jól kiépített EPH esetében ez nem jött volna létre.
Ha lámpahelyhez akarod akkor az építkezésen tonnaszám van az a kupak amit a zsalutábla összehúzatásánál használnak. Azt le lehet szögelni és ha jól emlékszem a 16-os cső belemegy. Mivel merőleges a zsalura, a felső vashoz kell kötni a csövet. Valamikor az őskorban falleáláshoz 5cm-es xps csíkokat vágtunk és abba előre otthon forrasztópákával belevágtuk az alagutat a csőnek.
Én a hagyományos perforálatlan 65 ös dobozba oldalról lépcsős fúróval befúrom a cső helyét passzentosra beledugom a csövet leszigszallagozom a végét és két szöggel felütöm a dóka táblára. A zsalu bontásakor általában a szöget is kihúzza a fatábla patentul működik és occsó
Kezeltem egy lakást és egyszer szóltak hogy a kád csapja időnként ráz és a viz is
Hamá' villanyász vagyok elöször én megnézem
Elosztói földeléshez képest semmiféle szivárgót nem tudtam mérni digitálissal
Ennek elleneére kézzel lehetett érezni a bizsergetést
Összekötöttem "légvezetékkel" a földet a kád csapjával
Megeresztettem a vizet
A vizbe nyúlva bizsergetett a viz. Darab lemez a vizbe és a föld között mértem a semmit
Na, ez meghaladta a tudományomat
Aztán kiszúrtam, hogy a kézmosó alatt a járólap jóval melegebb mint máshol, mintha padlófűtés lenne
Hohó, ott semilyen villany nem megy, lementem az alsó lakóhoz, megtekintettem a menyezetvilágitást és a környező dobozokat
Rémes régi szerelés volt és a menyezet határozottan melegebb volt mint máshol, de kimondott hibát nem láttam
Mifranc, én nem bontom szét a szomszéd lakását, pláne nem fizeti meg igy senki/nem ez volt a feladatom a lakás kezelésével kapcsolatban/
Úgy itéltem , ha minden föld jó a lakásban, akkor a házba bejövő föld/nulla a ludas valahogy és valahol szivárgó van rendesen amit a földelés nem vezet el
Közösképviselőt értesitettem tértivevényben, felhivtam az életveszélyre a figyelmét
Azt mondta csináltassam meg, ha a ház hibája ők fizetik
Találtam egy mestert, kijöttek , mértek és kutakodtak egy napot, semmi
Másnap telefonálnak hogy menjek megvan a hiba
Lebontották a fogy.mérőt, mögötte a bergmancső felsértette a G1/?/ fázisvezeték
szigetelését és időnként elindult egy kóboráram
Gondolom, ez végigmászott mindenféle felületeken/vasbetonban igy fűthette az aljzatot is és kibújt a kádnál
Visszabontották a csövezést tettek egy átmenődobozt, a folyosórol uj fővezetéket huztak, lepecsételték és örült mindenki
Sziasztok! Van itt valaki aki jártas a Kopp free control riasztók telepítésében? Beállítási gondom van, ebben szeretnék tanácsot kérni. Sajnos a nagy magyar kopp cég annyira tahó amennyire csak lehet, lepattantam róluk. Azt mondják műszaki segítséget nem kötelesek adni mert ők csak kereskedők, no comment ...
Gratulálok a módszeredhez, egyet értek vele és tanultam belőle!
Nem istenség a FI relé, viszont hihetetlenül pozitív tapasztalatom van vele kapcsolatban. Földeletlen dugaljnál is hatékony volt, valamint laza nullkötés mellett egy lekapcsolt áramkör esetében is működött a nulla és védőföld összezárásakor. Ebből arra következtettem, hogy ha legalább a főelosztóban rend van, akkor egy lepukkantabb hálózaton is van értelme alkalmazni, mint a villamos felújítás első lépcsőfokát.
Na jó de érintésvédelemnél pont nem az "ideális esetre" kell készülni, hanem a "minden el van kúrva" és "még az is rossz" de ekkor se haljunk meg, hanem verjen le a biztosíték/fi relé/bármi.
Azért ezt a műanyag kádas dolgot gondoljátok át! Ha tökéletesen szigetelt akkor is jelentős kapacitása van a föld felé és bizony emberes áramütés ér a vízzel teli tökéletesen szigetelt kádadban, ha megfogod a fázist, pedig isten bizony műanyag mindenhol és még a lefolyót is kiveszem neked belőle.
A dugó háza általában fém, és a szifon is lehet fém, ha az, akkor már meg is van, hol érdemes az EPH-ba kötni a műanyag kádakat zuhanytálcákat.
A vízvezetékeknél az ötrétegű csőben lévő fém nem érintkezik sem a szerelvényekkel sem a vízzel ( ideális esetben ) , én a fém falikorongoknál kötöttem EPH -ba, a kád csapot és a mosdócsapokat is, mivel rézből van az idom, nagyon egyszerűen megoldható, a falikorong 3 csavarhelyéből 2 -vel rögzítem egyre meg az EPH -t kötöm.
A zember a kádban azért hal meg, mert a kád mondjuk nulla, a drót 230, az egész vízben valahogyan eső fesz tehát 230. Ha belefekszik a csákó, akkor rá esik (mivel vezetőképes) legalább 100 volt, amit már nem csökkent, hogy a bőre száraz, nem is igen ér hozzá., stb.
Az EPH különös, mert ha valóban nincs sehogysem leföldelve a kád, akkor tényleg nem hunyna el senki, de a lefolyóban pár nap után rakódik le jó lúgos szutymák, ami felfogható párszáz milliamperes földnek, ez elég a megboldoguláshoz. Anno megtudtam, hogy valaki érintésvédelmi főguru tanácsolt egy 30 cm-es leföldelt fém csőszakaszt a lefolyóba, mert akkor már nem mászik fel a földpotenciál.
Gondoljuk meg: a házba bejövő vízcső műanyag, az egyik lakásban már réz, a készülékről kijut a fázis, az ólom lefolyócsővel valaki összekötötte vagy hozzáér, de az egészet nem földelték ki. Ez esetben a zuhanyozó szomszéd faszika meghal.
És az ötrétegű cső az alu betéttel az minek számít? A mosdót le kell földelni? Az épített zuhanyzót? Nálunk egyik sincs földelve. Mondjuk annyira nem aggódom, 3 fi relé van a házban :)
A fürdőkádat egyébként azért kell bekötni, mert ha nem kötöd be, akkor a lefolyócsövön át ellenőrizhetetlen potenciál jöhet,..."
Hááát, én inkább a kád felett/mellett levő vizcsap miatt kötném be
Ami a pvc lefolyón és a szennyeződésen levő kóboráramot illeti, nem hinném hogy lényeges
Viszont ma már meggondolandó a kád földelés, mivel a vizcsaphoz is mehet műanyag vízcső
Már nem emlékszem de van valami előrirás, tán 1,5m a kádtol, a konektor elhelyezésére. A hajszáritók vezetéke meg ennél rövidebb/vagy nem/
Viszont a kliens meg a mosógép konektorát majd' a kád mellé kéri, mert a gép másik oldalán már esetleg a kézmosó van
Ha meg a kád mellett a tükör a borotva konektorral, megint ott a közelség
Ha a bal felére teszem a tükörnek és jobb kezes azért düdörög
Akartak már zuhanyzófülke mellé húzóskapcsolós szép kis fém falikart szereltetni, mert az tetszett nekik
Ott hagytam a kiállást, szereltessék fel akivel akarják és papiron leirtam és aláiratttam velük hogy' hagytam ott a drótokat, tehát ha lámpa kerül oda később és baj lesz, fedezem magam
Szoval elég kacifántos minden előirásnak és megrendelői akaratnak eleget tenni
A kád földelését úgy értem hogy tényleg a lefolyó felöl nem jöhet semmi meglepetés. Csak az a baj hogy kádnál ami kellemetlen és halálos az épp az nem a lefolyó felöl szokott jönni.
Olyan mint a régi vetítő amire rá volt írva hogy földelni tilos. Kádnál ugyanez, szerintem nagyobb az esélye hogy pont a földelővezetéken jön a delej mint a lefolyóból...
Bár végülis épp elég egy testzárlatos éppen ürítő mosogép is a szennyvízrendszerbe vagy egy zárlatos szennyvízátemelőszivattyú.
Hát nem tudom.
De azt viszont megtudja valaki mondani hogy beesett hajszárító esetén a földelt fémkád vagy a földeletlen fémkád az előny mármint melyiknél nagyobb a túlélés esélye? :-)
A műanyag kádban ülve alighanem nem lesz problémád a készülék beejtése esetén se. Ha és amennyiben felszereled a kádat egy katapulttal, amelyik működésbe lép akkor, ha az állandóan mintát vevő víz-ellenállás mérő bizonyos ellenállásnál kisebbet mér. Elvégre mosnak nagyfeszültségű szigetelőket is vízzel üzem alatt.
Azonban, a valós víz az koszos lehet, és vezethet. Ilyenkor meg a vízbe ejtett készülék köré képzelj el különböző potenciálú felületeket, mondjuk, mint a mágneses erővonalakat szokták szemléltetni. Te meg ott áthidalod mondjuk a 30 V-os és a 72 V-os felületeket, azaz belehalsz egy 42 V-os áramütésbe.
A fürdőkádat egyébként azért kell bekötni, mert ha nem kötöd be, akkor a lefolyócsövön át ellenőrizhetetlen potenciál jöhet, mivel a cső falán belül lerakódott szennyeződés is vezető a mérések szerint - miközben minden más földpotenciálon van. Kivéve persze bármilyen fogyasztókészülékbe bejövő fázis vezetőjét... mert:
A készülék beejtése mérhetetlen hülyeségre vallana. Az én családom hajat sem szárít fürdőszobában, nemhogy még kádban ülve, vagy kád mellett, mikor valaki fürdik. Így lettek szoktatva. Talán lejtőre állított autó elé se feküdnének le piknikezni, és talán benzines tank folyadékszintjét se néznék meg gyufa fénye mellett.
használjon elektronikus előtétes fénycsöveket megfelelő armatúrával ami irányított fényt ad és tükrös
Számold bele, hogy ez elektronikus előtétek nagy része 4-5 év múlva elkezd dögledezni. egy előtét ára nem sokkal drágább egy komplett lámpatestnél. Ha visszaszámolod a megtakarítást, nem nagyon marad semmi.
Direkt csinálod? Amúgy nem értem, ha valami gazdaságtalan már egy fazék víznél, akkor az a merülőforraló... Vagy itt nem számít, csak minél nagyobb veszélyes kreténség legyen?
A fürdőkádat miért kell bekötni a földelésre vagyis a sárga vezetékre? A fürdőkádba általában hibás villanybojler, beleejtett hajszárító stb miatt juthat áram.
Tehát mikor nagyobb az esélye az embernek a túlélésre ha beesik a kádba a hajszárító? Ha a kád le van földelve vagy ha nincs?
MÁS: ha a fürdőkád nem fém hanem pl üvegszálas műanyag és úgy ejtem be magam mellé a hajszárítót vagy a villanyborotvát akkor túlélhetem ha kidobom a készüléket és a kádon kívül nem érintkezek semmi mással sem?
Mert szerény véleményem szerint ha műanyag kádban fürdők és beesik a kistévé, borotva stb ami be van dugva akkor elméletileg felém nem folyik az áram hogy agyonüssön. A készüléken belül a nulla és a fázis egymásratalál és zárlat, vagy ha mégse akkor mivelhogy a kád szigetelő így kitudom dobni a készüléket rázás nélkül. Szerintetek?
Ha ez megnyugtat, csak azok a villámok fognak a fémkéményedbe csapni, amikeddig a tetőszerkezetedbe vagy a tégla kéményedbe csaptak volna.
A villám védelem területén jártas fórumtársak segítségét kérném!
Az ősz folyamán egy új kéményt építettek szakemberek a házunknál. A kémény rozsdamentes saválló acélból van és 8.5 m magas! Ez kb. 50-70cm-el nyúlik a tető gerinc fölé!
Magyarul ez lett a legmagasabb pont a házon!
Pár napja elkezdtem ezt a topikot olvasni az elejétől és a hozzászólások között szó van földelésről, EPH-ról és talán villámvédelemről is.
Így jutott eszembe az én kéményem!!
Az lenne a kérdésem a szakkemberekhez:
-Nem lehetséges, hogy a kéményem egy potenciális "villám vonzó fémszörny"???
Hát olyan is van nem világítunk :) általában szerény tapasztalatom alapján ha nagyon spórolunk az később adja meg a kegyelem döfést a rendszernek vagy megoldásnak méghozzá x szer drágábban mintha belefektettük volna a minimális pénzt.
Budai irodaházban a mosdó előterében volt a mozgás érzékelős kapcsoló, ami együtt kapcsolta a mosdó és a WC világítását. Namost ha kicsit tovább tartott a nagydolog, érdekes volt töksötétben keresgélni a papírt, meg a papírral beletalálni a fajanszba :))
Anyám sose csukta magára az ajtót a kamrában, de a gardróbban sem, faterom meg a padlásfeljáró ajtaját sose csukta le amikor felment.
Dereng valami?
Akinek nem esett volna le: van valami oka annak, hogy ezeken a helyeken ne lehetne az ajtókra végálláskapcsolót szerelni? Innentől kezdve a fali kapcsoló teljesen el is lenne hagyható...
A másik hasonló meg: még mindig nem értem, miért nem lehet a WC-fürdő világítása mozgásérzékelős? Oda is teljesen felelsleges a fali kapcsoló. Azon kívül meg a fürdőben miért ne lehetne a hősugárzó egy nyomógombbal indított öntartó relével vezérelt, ahol az öntartó áramkört a mozgásérzékelő és egy termosztát is bonthatja?
Én egyszer úgy hagytam a padlástéren a lámpákat. Utána lecsuktam a feljárót. Egy hónapig ment 3x100W-os izzó mire észrevettem :( Addigra az egyik kiégett amúgy.
Hát ezzel a hatalmas szaktudással ne vezetéket akarj huzogatni, inkább valami mást ott biztosabb a siker. Legrosszabb esetben egy fölmosással helyre tudod hozni, amit elrontottál. Ráadásként abban az esetben nem minősül emberölésnek a dolog, de ha villannyal ölsz, akkor mész kőhidára.
Üdv mindekinek lenne egy olyan kérdésem,hogy nemtudnátok esetleg megmondani mennyibe kerül meglévő bekötésre 380V at beköttetni Solton mert a szolgáltató beszél össze vissza! Előre is köszönöm!
Nem 11W-os energiatakarékos fénycsövek vannak hanem régi izzók, fénycsövek. Konkrétan az első videón 200W-nyi teljesítményt kapcsol a kapcsoló.
Pénz meg nincs energiatakarékosra sem, így ez egy szinte semmibe sem kerülő megoldás amivel spórolni lehet.
Pl ez a 200W-os a tetőtérvilágítás (3 izzó + 1 fénycső). A tetőtér le van zárva mert nincs fűtve. Ha felkapcsolvafelejtik akkor napokig is ég hanem hetekig. Ez 7200Ft/hó ha éjjel-nappal megy.
24 órán át elfogyaszt 240Ft-ot.
És ez még csak egy világítási kör. A sorbakötöttnél ha mindkét izzó 100W-os akkor 50W-os fogyasztást /óra. Ezzel eggyütt tehát már két rádióval tetemes mennyiséget meglehet spórolni. Sajnos nem mindenkinek jutott olyan gyerek akinek van esze lekapcsolni a villanyt.
A sorbakötés amúgy azért született meg mert az állandó felkapcsolvafelejtés miatt havonta kellett izzót cserélni. Így mostmár:
- izzócsere PIPA
- spórolás PIPA
:-)
De így a rádióval legalább nem felejtik úgy. Nem rosszindulatból hagyták úgy a gyerekek hanem pusztán lustaság és feledékenység miatt. Tehát focival lerúgás, buheráció nem várható de így nem is felejtik felkapcsolva.
Ez egy családra szabott egyéni megoldás. :-) D
Ha max 5W-osnak nézzük a rádiót akkor az 6Ft/nap, 180Ft/hó. De mivelhogy az a cél hogy ne menjen napokig így a rádió mint plussz fogyasztó mégis megtakarítást eredményez.
Sima átlagembernek ez persze hülyeség. De vannak nem sima átlagemberek is, vannak beteg emberek, akiknek a feledékenységük, skizofréniájuk stb okán nem kapcsolják le a villanyt. Lépcsőházi időrelé lenne a legjobb de az túl drága. Ez egy olyan megoldás ami hatásos és ellenben nincs beruházási költség.
ugy tudom nem tudom hogy jól e szóval ha megvan bontva a villanyóra kihuzza a fázist és a nullát és bent az orában ráköti a nullára a földet akkor lehet fi relét rakni? vagyis akkor a föld az megy a helyére a fi relébe meg megy a n,l a fi reléböl kijövö l,n megy a kismegszakitokra
itt is fontos hogy felülről tükröző felület legyen (csupasz foglalat esetén pl autóbontóból fém reflektor foncsor, de már egy karton-kúpba ragasztott mezei alufólia is csodát tesz)
és a halogén igen forró, tehát vízcsepp ne érhesse, mert akár még durranhat is.
"Az asszony kikonyorogte, utalta a kompaktot a konyhajaban :D"
Egyszer próbáképpen tegyél be neki egy nem leértékelt, nem kínai, nem török (Osram) és nem 14 wattosat ;)
Az enyém is morgott hogy gyenge és hiába mondtam neki, hogy várjon már pár másodpercet
de aztán egyszer az izzót titokban kicseréltem egy 20 wattos Tungsram stick-re** (tudom, van erősebb is, de ezt kaptam hazafelé), ráadásul be is csaptam, mert kicsaltam a konyhából, kicseréltem az izzót és miután visszament és már ott tevékenykedett órák óta, csak azután vallottam be neki ;)
(** ha a konyhai lámpatest belseje lefelé rosszul, vagy egyáltalán nem fényvisszaverő felületű, akkor inkább 30 wattosat javallok)
tudni kell rólam mindent megcsinálok 3 villanyszerelő van a családban csak mielött tölük kérdezek gondoltam megkérdem de nem kell. a villanyorához én nem nyulok hozzá jön a szaki aki megbontja és a villanyorától a kismegszakitoig vagyis elég ha csak berakja az uj vezetéket és ugytudom már bent a villanyorában ráköti a védőföüldelést is nekem ennyi elég
onnan én az egész házat behuzom. nem egy ördöngőség senki nem hal meg .
Ez az írás arról szól hogy hogyan lehet végtelen sok elfecsérelt munka segítségével elkövetett, több tekintetben is életveszélyes barkácsolásal három fillért úgy megtakarítani, hogy eközben a lakás is egy szemételeppé alakuljon.
A további gond az, hogy ezt mások is olvashaják, akik esetleg szintén megpróbálják majd ilyen körülményes módon kiirtani a családjukat.
tehát ha a gyerekek a hónap minden egyes napján hat órán át feleslegesen égetik a villanyt, az havonta 99 forint veszteség. MI A TETVES FRANCOT AKAR A KEDVES CIKKÍRÓ EZEN MÉG MEGTAKARÍTANI???????
Holnap telefonálok kínába hogy gyártsanak hangmodulos e27 adaptert jelenlét érzékelővel amit az izzó és a foglalat közé tehetsz és ha kimegy a gyerek a szobából rászól hogy kapcsolja le a villanyt.
Egy rádió egész hónapban éjjel-nappal menesztve nem fogyaszt annyit mint mondjuk az a kapcsoló félórára való felkapcsolása mint ami a videón van. Amúgy a gyerekeket nem zavarja a rádió, de így legalább nem felejtik el lekapcsolni. :-)
Eredetileg még poénra is lehet venni, de a budis szerelést meg a többit megnézve szerintem direkt dicsekszik a balfaszságaival. Aztán majd valaki utána csinálja.
"Direkt magasra kell rakni a rádiót hogy a gyerekek ne tudják kiiktatni."
Ezt max. lerúgja focival, aztánúgy ráz meg valakit. Lipót bezárva...
Nem, mert annak a legkisebb kapcsolási ideje 15 perc, és 3 perc alatt körbeforgatja. Ha felkapcsolom a lámpát, és akkor indul a szivattyú akkor 1-2 perc mire oadér a melegviz, addig nem fogok várni.
Ez ám a spórolás! Csak nehogy az egész nap szóló rádió többet fogyasszon mint egy félórával tovább világító izzó. A sorbakötött izzók meg magukért beszélnek.
(ha a rádió miatt le kell a gyereknek kapcsolni a villanyt, ugyn úgy gyertát keres)
Amúgy meg kövessünk el mindent, csak gyerekekt megfelelően nevelő szülők ne legyünk.
Nem lett volna egyszerűbb venni a metróban egy ilyen bütyökkihúzogatós kapcsolóórát?
Amúgy a villanykapcsolós verzió is jó lehetne, a fürdők legtöbbször sötétek tehát úgy is villanyt kapcsolsz ha bent vagy, ha meg nem vagy bent melegvíz sem kell.
csak annyit szeretnék, hogy egy motor változtatható ideig működjön és változtatható ideig ne. a szüneteket és az üzemidőt akár 1 mp-től tudjam változtatni.
Nem úgy lett beállitva, hogy 15 perc szünet után menjem 3 percig. ( + időkapcsolóval kivettem azt az időszakot amikor nem kell hogy menjen).Ez asszimetrikus ütemadó.
Kösd a 220-at az A1 - A2 pontokra. Ezután a váltó relé (15-16-18-as pontok) T1 ideig az egyik állásba lesz kapcsolva, majd T2 ideig a másik állásba lesz kapcsova, miután T1 ideig ismét az egyik állásba lesz kapcsolva, majd közvetlenül ezután újra a a másik állásba kapcsolódik. És így tovább...
Szerintem cserélj benne elemet. 1 szobán van világításés dugalj is, az már kicsit több vezeték. Biztosítékot is félreírhattad, kismegszakítót kellene írnod. Olyan vastagnak, amit méretezel és az elé kötött megszakító időben megvédi az áramkört.
Meg akarom operálni az asszony vakbelét. Fel kell nyitnom a hasfalat, félretologatom a hájat és az izmokat, megkeresem a féregnyúlványt. Lekötöm és levágom? Utána mivel varrjam össze? Hol kapok tűt és cérnát?
Gyorsan válaszoljatok, mert már tegnap reggel óta nyöszörög a fájdalomtól.
a kérdésem az hogy egy régi lakásom van és teljesen átépitem a villanyt a lényeg az hogy a villanyoráig ujrahuzon a három szál vezetéket ( akék ,zöldsárga, fekete) amin egy szoba van és ugyanigy a többi helységet
beépitek egy kis megszakitó táblát 4 biztositékkal.
a kérdés a villanyorába csak 2 szál vezeték van mindig ugye? mert három fázis biztos nincs az épületben vagyis a fekete meg a kék? annak milyen vastagnak kell lenni?
Nekem csak annyi a bajom a mai LED technikával, hogy van a szemét drágán, a mégszemetebb megvehető áron, meg van a csömbörlék occsójé. És a szemét drágán kategóriára, ha ráteszünk egy 20 százalékot, akkor ott a k.rv.jó. Mindez abban az esetben, ha az ember készen akar venni. És itt jön a barcatch amber szerencséje, hogy alapos utánajárással meg lehet venni az alkotóelemeket, és saját rendszert lehet építeni.
Csak közben egy csomó ember megveszi a csájnai chamberlake-et, és csak azt tudja szakjkózni, hogy xar a LED, vagy qva jó, mert nem akarja bevallani, hogy mennyire lyukra futott.
Ahhoz tudnám ezt hasonlítani, mint amikor a tacskó gazdaságos kompakt fénycsövet 2 hetente hordtuk vissza cserére, aztán már épp elhatároztam, hogy a büdös életben nem veszek, amikor szólt egy cimborám, hogy Osram a varázsszó, és lám, 2 éve nem fehéren rikítanak, vibrálnak, hanem szépen világítanak.
Mivel a rádió trafójának ellenállása nagyságrenddel nagyobb ezért ha sorba kötődik egy 100-as izzóval akkor rákerül csaknem a teljes hálózati feszültség. Gondolj csak arra, hogy 3 fázisú rendszerben nullvezető szakadásnál milyen készülékek mennek tönkre.
"Párhuzamos kötésnél a fesz.-ek egyformák, tehát 110 jut a rádióra 110 a vele párhuzamban levő égőre,"
Nornál üzem közben a fél feszültég (a 115 volt) csak addig igaz, amíg a rádió+egyikizzó együttes eredő ellenállása ugyanannyi, mint a másik izzó ellenállása. Tehát azért kell játszani a különböző teljesítményű izzókkal, hogy a rádióra jutó száztíz volt tényleg kb száztíz legyen (pontosabban 230/2=115) és ne mondjuk 90-100 volt, mint két egyforma izzó esetén.
"Kiég a párhuzamosan kötött égő, mi változna fesz/áram szempontjábol a rádiónál?
Nem söntként szerepel itt"
De, jelen esetben a rádió és a vele párhuzamosan lévő izzó tulajdonképpen "egymás söntjei", bármelyikük kiesik, nyomban megváltozik a soros kör feszültégviszonya (és persze az árama is).
Ez egy vegyes kapcsolású feszültségosztó:
pl egy 250 ohmos ellenállással (ez a 100 wattos izzó) sorba van kötve két darab párhuzamosan kötött 500 ohmos ellenállás (50 watt rádió + 50 wattos villanykörte) melyek eredője szintén 250 ohm. A közös pont feszültsége ekkor 115 volt. Ha viszont kivesszük az egyik 500 ohmos ellenállást (kiég a villanykörte), akkor a soros kör közepének feszültsége az eddigi 250/250 ohm helyett már a 250/500 ohm arányában változik, tehát a rádió az eddigi 115 volt helyett attól kezdve 153 voltot fog kapni.
(a példában az ellenállás-értékek nem valósak, csupán a könnyű számolás miatt ilyen szép kerekek)
"ha a rádiónál lévő izzó kiég, amikor a rádió 110 voltos állásban van, a rádió abban a pillanatban tönkremehet, szerencsés esetben akár ki is gyulladhat!"
Miért is?
Párhuzamos kötésnél a fesz.-ek egyformák, tehát 110 jut a rádióra 110 a vele párhuzamban levő égőre, az áramok mások
Kiég a párhuzamosan kötött égő, mi változna fesz/áram szempontjábol a rádiónál?
Nem söntként szerepel itt
A magányos 100-as égő max halványabban fog égni a sorbakötődött nagyobb induktiv ellenállás/trafó miatt
"Az én mocskos fantáziámba csak légópincés, meg polidilis ötletek voltak."
Szerintem egyfajta riasztóberendezés lesz. Éjjelenként valószínűleg átlopódzik a sógora kolbászt lopni és amikor felkapcsolja a lámpát a gangon, akkor a megszokott normál világítás helyett csak kísérteties vöröses fény lesz (sorbakötött izzók), ráadásul ezzel egyidőben a feje felett felharsan a Kossuth rádió és bemondja a napi svejcifrank árfolyamot. Ez a kettő külön-külön is elég ijesztő, de együttesen egész biztosan olyan hatással lesz a sógorra, hogy ijedtében telecsinálja a micimackós pizsamanadrágját.
Abszolút nem szabad csodát várni manapság a LED technikától! Az még várat magára! Általánoságban lehet mondani, hogy amit 60W megfelelőjének tartanak, az szemre kb. súrolja a 40W-ot. Sok a gagyi kínai, mert olcsó, a nem gagyi viszont szinte elérhetetlen árban. (Van gagyi, meg nem gagyi kínai, mióta majdnem minden ott készül :-) ) A nagyon kompromisszum kész emberek használnak normál világításra LED-et, bár ha nem olvasni kell, meg lehet szokni.
Más: Én láttam olyan cuccot mostanában szinház technikában, ami RGB LED-es, és pirít is, de az 200+ÁFA volt tavaly! 25 cm átmérőben lencsés, és zoom-olható fény. Terít is ha kell mint állat! Kb. 30 méterről is betyár erős fénye volt.
Már edeteileg is két orba kötött izzó volt a világítás?
És erre kötnél így egy rádiót?
Ez a meggányolt gányolás. Új kategória született :)
"Ha a rádiót átállítom 110V-ra akkor szól, megfelelő hangerővel, de viszont behalványulnak az izzók."
A távolabbi (rádiótlan) izzó fényének ilyenkor erősödnie kell. Sőt, minél hangosabban szól a rádió, annál erősebben kellene világítania. (szóval ez egyúttal egyfajta disco fényorgona is ;)
Meg kell tudnod, hogy a rádió kb hány wattot fogaszt 230 volton (talán rá van írva hátul, ahol a vezeték belemegy) és úgy kell cserélgetni a két izzót a folyosón, hogy az egyik ponton a rádió és az izzó öszeadott wattja megegyezzen a másik ponton lévő magányos izzó wattjával.
Tehát ha a rádió 230 volton 20 wattot fogyaszt, akkor a rádiós izzó 80 wattos legyen, a másik meg 100 wattos.
A rádiót persze továbbra is 110 voltos álásban kell használni.
Figyelem: ha a rádiónál lévő izzó kiég, amikor a rádió 110 voltos állásban van, a rádió abban a pillanatban tönkremehet, szerencsés esetben akár ki is gyulladhat!
Vigyázat: az a LED fénycső, ami feleannyit fogyaszt, az talán feleannyit is fog világítani (esetleg még kevesebbet).
Próbaképpen először csak az egyik armatúrában cseréld ki, úgy öszehasonlíthatod a fényét a fénycsővel.
Ha nincs luxmérőd, akor se a fényforrásra nézve próbáld öszehasonlítani (a ledek apró vakító pontjai becsapósak), hanem pl tegyél mindkettő alá egy-egy fehér papírlapot (a lámpától azonos távolságra) és távolról nézd meg, hogy melyik van jobban megviágítva (vigyázz, a kékebb árnyalatot egyesek hajlamosak fényesebbnek látni).
Másik teszt: nagyon apró betűs írás olvasása különböző fényben (most ez jutott eszembe).
Egyelőre úgyis csak próbából kerül be,ha engedik, mert senki sem akar kiadni egyben nagy összeget soktíz db cső cseréjére. Szerencsére nincs konkurenciánk... :) nem szerel más.
Egy dolog az 50%, meg a hosszú működésbeli spórolás, de azért ez sem az 1év alatt megtérülő megoldás. Jelen esetben van 18db 4x18as armatúránk, amiben cserélni kéne.. :) Ez ~700.000.- tétel, egyben. Az évente elhasznált normál csövek ára ~ 120.000.-
Éves szinten a megtakarítás fogyasztásban ~ 90.000.- össz. megtakarítás ~210.000.-, ez alapján megtérülés 3,5év minimum. Persze ez csak nagyolt számolás. Nem biztos, hogy ebbe belemennek :(
Adott két 100W-os izzó (ha minden igaz, de le van kopva a felirat) sorbakötve.
Egy háznál ez a folyosóvilágítás. Egy rádiót kellene rákötnöm.
Ha csak simán ráakasztom párhuzamosan az egyik izzóra a 240V-os rádiót akkor szól de túl halkan.
Ha a rádiót átállítom 110V-ra akkor szól, megfelelő hangerővel, de viszont behalványulnak az izzók.
Hogyan kössem be úgy hogy a rádió megfelelően működjön? A sima 240V-hoz nem férek hozzá, csak a sorbakötéshez. Skicceltem egy kapcsolási rajzot de viszont laikus vagyok tehát ezért kérném a segítségeteket.
Előnye, hogy nincs vibrálás. Kevesebbet fogyaszt 50%-al.
Hátránya: csak egy irányba világít, tehát tükrös armatúrában is hasonló képet ad, mint egy másik lámpatestben. Hogy milyen tartós, az pedig kérdés, mert a kommersz típusból 1,5 éve raktam be egy jó párat, azóta használják, és hibátlanok. Akkor még 15,000 volt darabja, most bugyan az 10,000 körül van.
Fontos! Az armatúrát át kell kötni, ki kell herélni belőle a trafót és agyújtót. Ezután viszont gáz, ha más megy csövet cserélni és betekeri a hagyományos fénycsövet.
Egyik helyen (Pakson!) fő probléma, hogy kb 3hétig (sem) bírják az új csövek. EVG-s lámpák. Próbából lecseréltük hagyományosra 2 hete, még épp működik. 4éves sincs a szerelés, túlfeszültség/ingadozás nincs. Pedig nem napi 40kapcsolást kell kibirniuk, hanem kb 4et.
Elsősorban iroda és eladótér megvilágítás a lényeg, kazettás álmenyezet, jelenleg 4x18w armatúrákkal. Mennyire lehet ez jó? A legtöbb helyen panaszkodnak a fénycsövek gyors elhasználódására, villogás stb, valami megoldást kell keresnünk. Érdemes ilyesmiben gondolkozni?
Másik kérdés: indukciós csarnokvilágításhoz van valakinek jó forrása? A legtöbb helyen csak pár db-ot árulnak, azt is horror áron.