Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Nem hiszem hogy egy 60×120 cm-es helyre épített H0e, vagy H0f asztalka több pénzt emésztene fel, mint egy hasonló módon kivitelezett H0 asztal. Ami ugye volna vagy 200×350-450 cm. Már ha ugyanazt a játékélményt várja el a ketőtől az ember. Mondjuk a BUSCH H0f-es szortimentje tényleg nem piskóta, legalábbis az árát tekintve:-)
Erre a területre maximum N méretnagyságban lehet egy többé-kevésbé érdekes ill. élethű pályát építeni. Ilyen nagyságban leginkább és legfeljebb Z mérettel lehet mutatós és jól játszható modellasztalt készíteni.
Szia! már csak az a kérdés hogy az asztalod lesz-e 120*60 mert a vágányzat akkor ennél is kissebb lesz mert ugye túl közel nem szerencsés a széléhez építkezni.
Én magam is kiváncsi vagyok, hogy a többiek mit ajánlanak a helyszűke miatt. De szerintem akkor a TT a megoldá. :)
Egy kis segítséget szeretnék kérni mert mindjárt az elején elakadtam...
Panelben lakom, végre találtam egy 120X60 cm méretű helyet ahová betudom tenni a terepasztalomat. Viszont nem tudom milyen méretaránnyal vágjak bele. A kanyar íve miatt gondolom a H0 kilőve, TT-be gondolkoznék, ha megerősítetek benne, hogy elfér ekkora méreten a TT-s kanyarív.(Főleg a kanyarok és a kocsileakadás miatt aggódom) N-ne kicsit félek belevágni a miniatűr dolgok miatt...
Közvetlenül nem éri, az igaz, attól még a visszavert UV fény kb egy fél év alatt kinyírja. Nemcsak a színeket, hanem az anyagszerkezetet is rombolja. Egy idő után meg elporlik a műanyagok egy része.
A terepasztal építés nálunk majdnem úgy indult, ahogy a topik kezdődik: "Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt...", Na jó, azért nem volt ennyire kemény, de alapjában az Ő ötlete volt, igaz később kiderült, hogy egy oválpályára, és 1-2 kitérőre gondolt (H0). Hát ennél kicsit jobban belemerültünk. Mivel sajnos egyben nem tudom tárolni, -közös megegyezéssel- a lakás folyosójának plafonjába vannak fregoli csigák befúrva, oda vannak felhúzva. A modulok alján kemény papír van, így nem látszanak a vezetékek sem. Esetleg ez a megoldás nem jöhet szóba?
Szervusz.A hideg meg a fagy nem árt neki ha zártható a helyiség mint pl egy fütetlen garázs.Nekem van/volt egy ilyen I-es méretü "szalag terepasztal"amit a kiállításokra vittem annak idején,(most már két éve nem voltam)és elkezdte ledobálni magáról fű gyanánt ráragasztott műfüvet pedig víz nem éri egy nyitott garázs szerüben van (jelenleg bicikli tárolóként funkcionál),és ráadásul palma-val volt felragasztva nem vizbázisu ragaccsal.
Azért azon gondolkozz el, hogy minden terepragasztó víz alapú. A pára és meleg-hideg váltakozás nem tesz jót neki. Ráadásul a keret is fából készülne...
Egy megfelelő méretű szekrényt kell csak neki gyártani, és bele lehet rakni egymás fölé a modulokat. Nem biztos, hogy tartanod kell ezeket a modulméreteket. Lehet, hogy jobban jársz, ha egy megfelelő méretű és a berendezéshez illő szekrény kiválasztása után határozod meg a modulméreteket. Egy szekrényed csak lehet a lakásban? Ha nem akkor tényleg asszony csere. :-)
Tegnapi vitát folytatva épp ma mondtam, hogy "a vasútmodellezés és Te nem fér meg egy lakásban, így valamelyiknek mennie kell. És nem Te állsz nyerésre." :-))))))))))))
Nem mondasz hülyeséget, tegnap először számbavettem mit kéne eladnom, mennyit kapnék érte, és hogy N-ben kb mi mennyi... Ráadásul amik tetszenek (és gyűjtöm) az utóbbi korszakos 303 mm-s vagonjaiból egy 5 vagon+mozdon már másfél méter felett van. Ugyanez N-ben még egy méter se lenne.
De az impozáns mérete még mindig a H0 mellett szól nálam.
"Víz meg por nem érné, az meg lenne oldva, de a nyári plusszok és téli mínuszok viszont igen" - meg esetleg a páralecsapódás, és a napi hőingadozás. Sehol nem fér el, szekrény tetején, franciaágy alatt?
Mennyire árt a hőmérséklet ingadozás az tereptárgyaknak? Ugye 6 modulból tervezem az asztalkámat felépíteni,mert állandóra nincs hely (vagyis lenne de az asszony nem megy bele...), így a modulok tárolására viszont egy erkélyen lenne csak módom. Víz meg por nem érné, az meg lenne oldva, de a nyári plusszok és téli mínuszok viszont igen. Főleg akinek ilyesmi (fűtetlen) helyen van az asztala, kinek mi a tapasztalata?
Vajon a vonóvezetékek "miből" vannak, vagyis mik? nagyon ötletes:)
1-2 helyen nekem is valami hasonlót kell megoldanom, mert az asztal alatti állítómű nem fér majd el.
Más kérdés az Urakhoz:
OSB-lapot érdemes telibe parafázni, vagy 1cm-es hungarocellezni? (fák, jelzők könnyebb elhelyezése végett) vagy csak a vágányzat alatt ajánljátok parafázni.
Heló az lenne a kérdésem, bár ez most zöldfülünek fog tünni, na szóval, Új piko sineket szeretnék venni, de nem tudom hogy váltóhoz adnak-e állítóművet vagy külön kell venni, mert amit néztem ahhoz külön kellett venni elekromos állítót. köszönöm segítségeteket.
Igen, sértetlen állapotú, újként vettem! Természetesen a diódák is rajta voltak (vannak). Holnap nekifutok még 1x, hátha több sikerrel járok! Talán még egy kérdés hozzá. Az FZ1-s trafó eszközkimeneténél, mennyire számít, hogy pl.: a piros vezetéket melyikre kötöm? Gondolom, hogy mindegy, de zárjam ki ezt is. Amennyiben nem zavarok vele, úgy az eredményről, v eredménytelenségről :) beszámolok!
Nicsak! Ez Nigel Lillywhite, a FRIENDS OF HUNGARIAN RAILWAYS GROUP (GB) (Magyar Vasútbarátok Egyesülete) vezetőjének N-s bemutató asztala a 2009-s Eastleigh-ti kiállításon.
a képen látható TT méretű asztal sínrendszeréhez miből mennyit kellene vennem,hogy össze lehessen rakni. Ez egy ovál pálya a két hosszú oldalán 1-1 állomással.Sajnos a másik oldalról nem találom a képet, ott 2 vágány van ,közte peron és az épület felöliből holt vágány ágazik le, amin 3 db 2 tengelyes tartály vagon várakozott.A váltókat elektromossan,gomb nyomásra irányította a kezelője.
A német asztalon beépítettük a völgyhídat, felette a hegyoldalban már jár a Faller Car System:
Az osztrák asztalon készülnek a magas hegyek:
A "burgenlandi" teremben a háttér is a helyén van (a fotó sajnos nem színhelyes):
A magyar asztalon a nagycenki témáról készült ez a kép: a platnira a kastély kerül, mellette kisvasút (a tervek szerint ezt majd a látogatók irányítják) és Faller Car System-es közút:
Bár tartjuk az ütemtervet, továbbra is van lehetőségünk új embereket felvenni: legalább félmunkaidős modellezőket keresünk még! Így vagy korábban készülhetünk el -- vagy még annál is szebb lesz a végeredmény! :)
A multiméter és az Fz1 nem barátok. Az FZ1-ből kijövő feszültség csúcsa lehet több is, vagy kevesebb is, a feszültséget nagyjából fogja megmutatni a műszered mert nem sima egyenfesz jön ki belőle. Ráadásul terheletlent mértél, terhelésre 1-5V-ot is eshet a feszültsége.
Köszönöm, így már oké, hisz 18- 18,5 Voltot mér mind a három trafónál! Mind látszik, nem vagyok egy villanyszerelő, de ezáltal még nagyobb a rejtély! Először is, elnézést mindenkitől, ha fárasztanám amatőr kérdésekkel, de szeretném a kisfiamnak jól megcsinálni. Szóval, szabadkézzel lerajzoltam az általam vélelmezett helyes bekötést, de az előbbiekben ismertetett probléma áll fent. A szakrajhoz két kiegészítés: 1. sorkapocs azért van, mert több váltót külön, külön kötöttem be (persze a sorkapcsok közösítve vannak) 2. a piros vezeték is meg van egy helyen szakítva, szintén nyomódóbbal aktiválható. Ezt, mind egy biztosíték gyanánt építettem be, esetleges leégetés ellen. Váltáshoz így a piros vezeték nyomógombját + az aktuális váltó megfelelő kapcsolóját kell egyszerre nyomni a művelethez. Ez így ilyen formában számit-e? Elméletben a kapcsolók jók!
Feszültséget mérünk mindkét esetben.A síneken (DC) egyenáram van ,és a multimétert ahhoz a V betűhöz kapcsolod amelyik mellett egy hullám van.A Zubehör kimeneten váltakozó áram (AC) van,és a mm.nél ahhoz a V betűhöz kapcsolsz amelynél egyenes vonal alatt pöttyök vannak.
Próbáltam,nálam szépen kapcsolja az Fz1 a váltóállítókat.
Több váltóállító van és mindegyiknél ugyan az az ismérv! Nem vagyok egy nagy elektorszaki, de a multi mérőmet 20 V-ra állítva, nem mutat semmit (ebbe a pozícióba mérem a sínek áramerőségét is és ott oké, jól mér). Csak a váltás pillanatában mutat értéket (trafó eszköz kimeneten), 8-10 V-t
A Conrad allítóműnél két diódás (ellentétes polaritással, fekete) kivezetés van és egy sima piros. Nem az történik, hogy a diódák a váltóáramot egyenirányítják csak épp egyutas módon. Én is kipróbáltam itthon, az FZ1 AC kimenetén multiméterrel 18,7-18,9 Voltot mértem. Az alján lévő adatlap szerint 220 Volt bemenet mellett ~16V a kimenet. Ugyan nem értek hozzá, de ma már 230V a hálózati feszültség, ez nem magyarázhatja, hogy miért 18V mérhető a kimeneten?
Nálam az állítómű működik az Fz1 AC kimenetéről is. Az egyik irányba gyorsabban, mint a másikba. Lehet, hogy a végállás érintkező lemezeit kicsit meg kéne hajlítgatni.
A diódák lehet, hogy nem szeretik a 18 Voltot IN4001 FM. Ennek utána kéne nézni, ezt nem tudom. Cikk, ha már ismered, akkor tárgytalan.
Igen, az FZ1-s és a conrad váltóállító elméletileg tökéletes összhangba van (papír szerint)! De mind említettem, nálam, egyik trafónál se működik jól, pedig három van! Vezérli, de gyengén! A trafók tökéletesen vezérlik a mozdonyokat (akár lassú menetbe is), le tudják adni a feltüntetett értékeket! Persze a mozdony máshova van kötve, de létezik, hogy mond a háromnál u.a. ismérv? Továbbá van nekem egy kato trafóm is (ilyen: http://www.kato-unitrack.de/catalog/product/gallery/image/344/id/433/ ) , de annak az eszközkimenete DC, az igényelt AC helyett. Ez 14v ad le, tökéletes vele a C. állítómű! Csak ugye itt, a vezetékeket kell folyamatosan megcserélni ellentétes irányba, hogy átváltson! Szóval, ez se jó, kivitelezhető megoldás.
Sziasztok! Egy kis segítségkéréssel fordulnék hozzátok. Conrád féle váltó állítóművet szereltem be, melyet FZ1 trafóval működtetnék. A gondom következő lenne: nem ad elég áramerőt az eszközkezelő kimenete, így nem tökéletes a váltás. Három ilyen trafóm is van, mindegyiknél hasonlóan, gyengén, kicsit komótosan kapcsol, sőt többször nem is eléggé húzza be, vagy tartja meg. Abban az esetbe, ha a mozdonyvezérlőjére kötöm (13- 14 V teljesítményre feltekerve), úgy tökéletes a váltás. Millió variációt, akár váltó nélkül is próbáltam, de u.a. a helyzet. Szóval szükségem lenne egy olyan szerkezetre, mely tökéletesen tudja a min. 13-14 v-ot, és a rendszere alkalmas a működtetésre. Persze ha arra is van mód, hogy magát az FZ1-s trafót, trafókat teszem alkalmassá, úgy az is megoldás. Köszönöm előre is a segítségeteket!
u.i.: maga a trafók, tökéletesen működtetik a mozdonyokat!
A honnanra nem tudom a választ. Nézz körül, mi mennyibe kerül és az alapján dönts.
Attól függ, milyen célra kell a festék. Ecseteléshez a Humbrol/Revell teljesen elegendő. Fújáshoz alapszinten jó a Model Master, de inkább Tamiya, Gunze, ezeket kedvelem. Dícsérik még a Vallejót, azzal nem játszottam még.
Helló.Holnap lefényképezem,és átküldöm.Már amennyire telefonnal le tudom.Előre is köszi a segítséget.Bocs a kései válaszért,de kamionozok,és csak hétvégén,vagy ünnepekkor vagyok itthol.
Helló.Ennek a videónak egy nagy baja van.Mégpedíg,hogy túl rövid.Elnézegettem volna még tovább is.Gratulálok.Nagyon szép.Visszaadja a feelinget rendessen.
Örömmel jelentem (főleg Váltógyártónak) hogy a kétangolos hózentróger egyik párját sikerrel beüzemeltem. Túl bonyolult lett volna az egy állítóműves megoldás, így 2 szervó fogja mozgatni a hózentrógerben a szemközti párokat, meg persze még kettő az angolok egy-egy felét, így 4 szervóval állítható lesz az egész. Majd ha mind a 4 fent lesz csinálok egy videót.
Sziasztok.Kis segítséget szeretnék kérni.Walters h0 fordítókorong összeszerelési útmutatót keresnék,mert a hozzá kapott útmutató kicsit hiányos.Maradt pár darab alkatrész,amit nem tudom,hogy hova szereljek fel,hová való.Előre is köszönöm.
Kódokat nem fogsz találni. Váltókörzetben elég alaposan meg kell tervezni a felsővezetéket. Leginkább úgy tudod, hogy a kész vágányhálózat fölé lefekteted a vezetékhálózatot, de nem oszlopokra téve. Az sem mindegy, mekkora palettaszélességet számolsz, mert típusonként más szélesség van. Ez azért lényeg, mert széles palettával nagyobb lehet a kígyózása a vezetéknek a vágánytengelyhez mérten, a keskenyebb palettához kisebb (ebben az esetben sűrűbb oszlopkiosztás szükséges). Találhatsz a neten, boltokban sablont, ami alapján kijelölheted a vezeték helyét, de készíthetsz magadnak akár kartonpapírból is a modell szabványokat (Fremo, NEM) figyelembe véve. Ha gondolod, szívesen segítek, keress meg mail-ben.
Megnéztem a Viessmann katalógust, a neten fellelhető terepasztalokat és tanácsokat, de nem találtam arra vonatkozó információt, hogy kitérőnél hogyan kell kezelni a felsővezeték témát. Pl. hová kell tenni az oszlopot, milyen oszlopot kell használni pl egyenes és íves kitérők esetén, stb.
Aki tud kérem segítsen - lehetőleg Viessmann kódok megadásával.
Most stoppereltem az előtérben látszó Ep. III-as villanyost. Mondtam, azért csípázom ezeket, mert, hogy élethűen menjenek, ezek nagy átétellel üzemelnek, így kis sebességnél is gyorsan forog a motorjuk, nem kell őket lassú erőltetéssel hajtani.
Szóval ha 30-40 km/h sebességgel megy, akkor 3:40 alatt ér körbe a pályán, és ugye még csak a pálya fele van kész, ami játszható.. Most ezt kellene berendezni, aztán jöhet a 2. szakasz.
Jójó, lesz fotó is, de még nem nagyon van mit nézni rajta. A hegyek még hungarocell színűek. A rendezőpályaudvar alá vékony szürke szőnyeget vágtam. Ez nagyon jó zajcsillapító, és amíg el nem készül, addig sem a sivár OSB panorámában kell gyönyörködni. A pályaudvart meg sínmagasságig fel"betonozom", hogy a tgk.-k be tudjanak járni rakodni.
Olvasom, hogy a Viessmann cég kiállít Gödöllőn a vasútmodell kiállításon.
Lehet ettől a gyártól valami elérhetőséget telefon/e-mail kérni? Ha valaki jár a kiállításon, és magyarul beszélő elérhetőséget tudna adni, akár privátba is jöhet, a e-címem publikus.
Régi vágyam most teljesülni látszik, azaz: feksző vezetékezés! Én is kimentem a Gödöllői kiállításra, konzolokat vettem. Szükős a keret, felső vezetékre már nem futotta. Bicstatrain oldalát nem kezdem el nem így nyálazni, pedig tudom, hogy egyszer ő is foglalkozott ilyennel.
A nagyérdeműt kérem meg, hátha tud nekem segíteni...
Tegnap voltam a II. Gödöllői Vasútmodell Kiállításon.
Elképesztő arzenállal nyitottak! Csupa nagyágyú: marTrain, Paksinuti, Battka, Kisfaludy, Váltógyártó... Olyan asztalok, melyeket eddig sokan csak fényképről láthattak, nyálcsorgatva, elérhetetlen távolságból. Itt most minden közel jött, életre kelt. Aki kicsitis szeret alkotni, értékeli a szépet, a profin megcsinált, igényes munkákat, annak ez Kánaán.
Köszönet a szervezőknek!
Még nagyobb köszönet az alkotóknak, hogy közel engedtek kincseikhez!
Vita nincs, legfeljebb apró szurkapiszka. Így van, én is ezt mondtam: légy hálás. Egyébként magam is szívesen segítek, olyan dolgokban, amiket tudok, vagy ismerem a forrását. Hogy más helyett megkeressek valamit, ami őtőle pont ugyanannyi időt igényel, azt nem. (Talán mert épp azalatt keresem meg azt, amit könnyebb lenne megkérdezni a fórumon.) De nem vitatom el mások jogát erre. :-)
És ha már tanácsadásra adtam a fejem: az is fura kicsit, ha olyantól kéred, aki eladásra készíti termékeit: "Aat az ťügyködéstŤ szeretném megsasolni, ellesni, leutánozni, megtanulni, Téged minden fa készítéssel kapcsolatos titkodról kiffaggatni..."
De nem elvenni akarom a kedved, amit idáig magadtól mutattál, az tetszetős. Megnézem holnap Gödöllőn. :-)
Ő a potyaleső? :-) Maradjunk annyiban, sokáig hálálkodhatsz, mert mások dolgoztak helyetted. Olyan feladaton, amit te is meg tudtál volna oldani. De vannak lelkes altruisták, úgyhogy végeredményben neked van igazad. .-)
Ahogy itt írta kedves Topictárs, ez nem saját fotó hanem egy utazási iroda honlapján találtam. III. (Oroszlánszívű) Richárddal lenne kapcsolatos a címer? Te magad mit tudsz róla, miért keresed - már mint a címert??
Nagyítsd a térképet addig, hogy lásd a Grübelgasse -t (Dunára merőleges a "Stift Dürenstein felett.")
Az utca felet látsz egy szürke L alakot.
Húzd az sárga embert a térképen arra a kék pontra ami az L betü dunához közeli szára elött van.(A pont csak akkor látszik, amikor mozgatod az emberkét.)
A kereset kép megjelenik.
Jobb gombbasl tudsz nagyítani.
Sajnos a képen nem lehet lementi, vagy csak én nem találom.
Alt+print sreen és utána a vágólapról valahova beilleszted.(World, Paint)
Én is gondolkodtam a Digitools jelzővezérlőjén, de aztán rájöttem hogy nem kell nekem 6 féle jelzéskép azon a jelzőn. Bár a modulos asztalom (most már úgy néz ki) digit lesz, a váltó és jelzővezérlés a hagyományos módon fog zajlani vezérlőpultról.
Kérdéssel fordulnék hozzátok. Alakulóban van fejben egy modul megépítése. Az építési anyagot gyűjtögetem, de lassan fektetném a vágányokat. Dilikört nem szívesen építenék, hanem modulban gondolkodtam. Amivel esetleg később mások moduljához is lehetne társulni, akár kiállításokon is. Egy több részből álló modul lenne. De milyen szabvány, vagy milyen rendszer szerint legyen a vége, hogy később illeszteni lehessen? Vagy gondolkoztam azon is, hogy most a saját modulom építem meg, s ha lesz konkrét "kapcsolódó modul", akkor a kettő között átmeneti modult hoznék létre. Szerintetek?
Nagyon jó ötlet, de ehhez mi is kellettünk, mind a ketten, hogy jöjjön az ifjú Titán! :))))
Én digitben jelzőzök majd. Egyszerűen az sokkal többet tud, és nem nekem kell állítgatnom a fényeket, hanem a "feltételek" szabják, hogy éppen mi világít. Lehet kicsit többe kerül, de az embernek két keze van. Viszont annyival nem drágább, mint amennyivel többet tud! (nem lesz sok jelzőm :)
Azonban: találkoztam egy ifjú titánnal aki otthon van a témában, és ő megrajzolta nekem 1 relével (és 2 diódával)! És ez is működik!!! :-))
A vörös fény folymatosan világít. Ha valamelyik irányba elkapcsolom a kapcsolót, a relé behúz, és a vörös kialszik, ezzel egyidőben a sárga vagy a zöld világít. A diódák azért kellenek hogy a sárga és a zöld fények ne "keveredjenek" össze. (Nem tudom a diódák jó irányba vannak-e rajzolva, lányeg hogy amelyik végén a csík van az néz a kapcsoló felé).
A kétkörös relé másik kapcsolójára mehet a sínfesz :-)
Próbáltam úgy csinálni, hogy ne legyen túl kövér, így a belsejét is elérném. Mire elkészült, rájöttem, hogy még kövérebbre kellett volna, akkor a közepén egy búvónyílás is elfért volna. A nyílást most is beleerőltettem, de éppen hogy csak fel tudok egyenesedni benne.
Monostabil. Azaz amíg áramot kap addig húz, ha nem kap áramot visszabillen alapállapotba.
Íme a rajz. Egy hátránya van ennek a bekötésnek, hogy csak pl.: ZÖLD jelzésnél tudod a sínt kapcsolni vele, mert a sárga színnél a relé mindkét kimenete foglalt. A relé alapállapotban, azaz árammenetesen a vörösre ad ki áramot. Ha a kapcsolón keresztül bármelyik relé meghúz a vörös elalszik, és az adott szín kap áramot.
Ezek a relék egyenárammal működnek, ezért a váltóáramot egyenirányítani kell, ahogy a Te első rajzodon is látszik.
Remélem tudtam segíteni.
Van még egy másik lehetőség is a bistabil relé. Ezekeből van olyan ami ha kap egy impulzust akkor billent.....ide, vagy oda, de akkor ott marad :) hehe, na abból már bonyolultabb jelzésképek is kihozhatók, mert abban az állapotban marad egészen addig amíg megint nem kap egy impulzust - de ez már egy másik történet lenne.
Nah, örülök hogy ilyen jól haladsz. Nálam egyenlőre csak a hétköznap délutánok némelyike a vasúté, a hétvége még keményen kert. Először ezt a második modul váltóit akarom bekötni, illetve a jelzőit megvenni és bekötni. A harmadik modul egyszerű, kitérő nincs csak pár jelző. A negyedik modul még össze sincs állítva... :)
Sziasztok! Rövid helyzetjelentés a MINIVERSUM-ból:
Elkészült az új bécsi főpályaudvar vágányhálózata (ez lesz a legbrutálabb vasúti téma), Kiss Robi és Frischmann Gáspár keze által:
Az ágyazatot és sínfestést egyedileg, helyben készítjük a kívánt minőség elérése érdekében, ezen a fronton Kövér Zolié az érdem. A képen a győri állomás váltókörzete (személyes kedvencem...):
Van, ahol már a terep alépítményének kialakítása zajlik, itt eddig Paksi és Harta Peti jeleskedett leginkább:
És elkészült a német asztal egyik legszebb műtárgya, egy fantázia völgyhíd, Fekete János "tollából":
A helyben dolgozó kollégák köre folyamatosan bővül, a héten és múlt héten is csatlakoztak új csapattagok. De továbbra is van még hely nálunk! Ha unod a banánt, szépen modellezel és nincs jobb dolgod, vagy el tudsz szabadulni a munkahelyedről fél év fizetés nélküli szabadságra, akkor itt a helyed! Otthoni munkákra megvan a csapat, kifejezeten "nappalos" helyszíni embereket keresünk még.
Sziasztok! Rövid helyzetjelentés a MINIVERSUM-ból:
Elkészült az új bécsi főpályaudvar vágányhálózata (ez lesz a legbrutálabb vasúti téma), Kiss Robi és Frischmann Gáspár keze által:
Az ágyazatot és sínfestést egyedileg, helyben készítjük a kívánt minőség elérése érdekében, ezen a fronton Kövér Zolié az érdem. A képen a győri állomás váltókörzete (személyes kedvencem...):
Van, ahol már a terep alépítményének kialakítása zajlik, itt eddig Paksi és Harta Peti jeleskedett leginkább:
És elkészült a német asztal egyik legszebb műtárgya, egy fantázia völgyhíd, Fekete János "tollából":
A helyben dolgozó kollégák köre folyamatosan bővül, a héten és múlt héten is csatlakoztak új csapattagok. De továbbra is van még hely nálunk! Ha unod a banánt, szépen modellezel és nincs jobb dolgod, vagy el tudsz szabadulni a munkahelyedről fél év fizetés nélküli szabadságra, akkor itt a helyed! Otthoni munkákra megvan a csapat, kifejezeten "nappalos" helyszíni embereket keresünk még.
Sziasztok! Rövid helyzetjelentés a MINIVERSUM-ból:
Elkészült az új bécsi főpályaudvar vágányhálózata (ez lesz a legbrutálabb vasúti téma), Kiss Robi és Frischmann Gáspár keze által:
Az ágyazatot és sínfestést egyedileg, helyben készítjük a kívánt minőség elérése érdekében, ezen a fronton Kövér Zolié az érdem. A képen a győri állomás váltókörzete (személyes kedvencem...):
Van, ahol már a terep alépítményének kialakítása zajlik, itt eddig Paksi és Harta Peti jeleskedett leginkább:
És elkészült a német asztal egyik legszebb műtárgya, egy fantázia völgyhíd, Fekete János "tollából":
A helyben dolgozó kollégák köre folyamatosan bővül, a héten és múlt héten is csatlakoztak új csapattagok. De továbbra is van még hely nálunk! Ha unod a banánt, szépen modellezel és nincs jobb dolgod, vagy el tudsz szabadulni a munkahelyedről fél év fizetés nélküli szabadságra, akkor itt a helyed! Otthoni munkákra megvan a csapat, kifejezeten "nappalos" helyszíni embereket keresünk még.
Köszi a rajzot és a leírást! Nekem többnyire 3 fényű Fugi jelzőim vannak, de egyszer vettem én is tatombak-tól 4 fényű jelzőt hívóval, szereld magad pack-ban. Eszméletlen jó minőségű öntések, csatlakozom a véleményedhez.
Nos épp ezért írtam hogy biztos van egyszerűbb megoldás is mint az enyém :-)
De szerintem azért kell kettő, hogy a vörös az a kapcsoló nulla,azaz kikapcsolt állapotában is világítson, nem?
A fényjelző tatombak topiktárs munkája. Év elején vettem tőle 2 darabot próbaképpen, de nagyon elégedett vagyok vele (főleg, hogy kihúzható és leszerelhető a jelző) így hamarosan újabbakat fogok rendelni tőle.
Köszönöm az észrevételed. A végleges verzióban 2 sárga fény fog üzemelni, csak a próbára nem kötöttem be mindkettőt.
Egyébként tevezem valóban, hogy a relé második köre a Csíkos féle fékeőmodult fogja kapcsolni és ez meg is oldja, hogy a vörösnél ellenkező irányban tudjon haladni a vonat.
A kétállású kapcsoló zöld, vagy sárga kapcsolója egy-egy monostabil relére kapcsol. Bármelyik húz is meg a vöröset megszakítva (ezt mind a két relén át kell vinni) adja a saját áramát a lednek.
Mivel a legtöbb monostabil relé is kétkörös, a mozdonyvezérlés is ugyanúgy megy, mint a Te esetedben. (vörös áll, zöld megy)
Egy egységgel kevesebb, mégis ugyanazt tudja.
(Ha kell rajz, valahogy felteszem ide)
2; a fényjelző kinek a munkája? (Nagyon szépen, és erősen világítanak benne a ledek.)
Apróság, de az alsó sárga sosem világítt egyedül (a felső igen), csak zölddel, vagy (a másik) sárgával együtt (http://hu.wikipedia.org/wiki/Vas%C3%BAti_f%C3%A9nyjelz%C5%91k_Magyarorsz%C3%A1gon). A kétkörös relé viszont jó ötlet, digitális asztalon talán ABC-fékkel is működhet (bár ahhoz olyan relé kell, ami nemcsak kétkrös, de kétállású is)
Nah, itt a rajz. Előre bocsátanám, hogy lehet (sőt biztos) hogy van egyszerűbb megoldás is, de nekem mint szakavatatlannak (segítséggel) ezt sikerült összehoznom és már annak is örülök hogy működik :-D
Nagyban:
Ami kell egy Graetz híd*, egy 3 állású kapcsoló és 3 relé (ebből 2 db kétkörös kell hogy legyen, a harmadik lehet sima egy körös is).
Alap esetben a kapcsoló közép állásban van, egyik relé sincs behúzva, a jelző vörösen világít.
A kapcsolót az alsó állásba kapcsolva behúz a P(iros) és S(árga) jelű relé, ezáltal a vörös fény elalszik, a sárga bekapcsol.
A felső állásba kapcsolva a Z(öld) jelű relé húz be, ezáltal a vörös fény elalszik, a zöld bekapcsol.
*A Graetz híd azért fog kelleni, mert (lehet csak én bénáztam) de nekem a relé váltóárammal nem húzott be, csak egyenárammal. Úgyhogy a mostani próbán úgy volt bekötve (mivel nem vettem Graetz hidat még), hogy az egyenáram az FZ1-es trafó sínekre menő kimenetéről, a váltóáram meg a tartozékok kimenetéről ment.
Mivel a Z és S relék két körösek, ezeknek a másik körére lehet rákötni a sín áramellátását . Azaz ha az S relé behúz és sárgára vált azzal együtt áramot is tud adni a sínnek. A Z relénél ugyan úgy. A P relé elég egy körösnek, mert alapesetben nincs áram a szakaszolt sínben. Egyetlen bibi, hogy a jelzővel ellentétes irányban ha vörös van nem tud menni vonat mert nincs áram a sínben, ehhez egy plusz kapcsoló kell a rendszerbe.
Most már csak valami formába kéne foglalni az egészet, hogy kis helyen elférjen :)
Gratulálok! Esetleg, ha feltennél egy egyszerű kapcs. rajzot az jó lenne, mert pont azon gondolkodtam, hogy neki kellene állnom a jelző project-nek és így megspórolnám a kísérletezést....
Nos, év elején még küzdöttem a jelző mizériával, mit hogy kéne bekötnöm. Ms Bakter és még pár topiktárs lelkesen felvilágosított mindenről, mégegyszer is köszönöm nekik. A nyári házépítés lázának csillapodásával egyre nagyobb teret nyer a vasútmodellezés, így felélesztve a projektet némi előkészület után sikeres tesztet folytattam le egy 3 állású kapcsolóval és 3 db relével :-)))) Alapállapotban vörös világít, a két irányba kapcsolva pedig a zöld illetve a sárga, miközben a relé kikapcsolja a pirosat. Nagy az örömöm :-D Mivel a relék kétkörösek, a másik körre rá lehet majd kötni a sín táplálásának kapcsolását is.
Köszönöm a bíztatást, rámfér. Az az igazság, hogy tényleg baromi lassan haladok. Minden évben a nyári 2 hetes szabi alatt, igyekszem a családtól ellopott időben 1-2 épületet összerakni. Ez a pár modell az utóbbi néhány év terméke.
Ezekkel szeretnénk kedvet csinálni azoknak, akik festés nélkül összeragasztját a gyári épületeket, mondván, hogy a gyári színezett műanyagot minek festeni. Pedig már egy patina szettel (esetleg néhány pasztell krétával, tempera festékkel, a gyerek színes ceruzáival) is nagyot lehet dobni a műanyagon.
én sajnos még nem tartok ott, hogy egy épületet a 0-ból magam elkészítsek, ezért kérem az alábbiakat ne BaTTka remekműveihez hasonlítsátok.
Terepasztalom még nincs, egyelőre csak gyűjtögetek mindent, egy leendő DB epoche III-as asztalhoz.
Ha egy kevés szabadidőm van, gyári épületeket rakosgatok össze és igyekszem a műanyag hatást tompítani, matt festéssel, öregbítéssel. Íme néhány a fotók a legjobbakról, tudom, hogy van még mit finomítani, de ezek számomra már vállalhatók.
Nnna! Készen van. Szerencsére szép fotó idő is volt, úgyhogy sikerült értékelhető módon megörökítenem. Holnap érzékeny búcsút veszek tőle. A TEMOFESZT-en már a saját modulján fog helyet foglalni.
Hölgyek és Urak! Nyakunkon az egyik legismertebb kiállítás. Sokatokkal vagyok különböző fórumokon kapcsolatban, de arcot keveset tudok társítani hozzá. Ezért én egy kis kitűzővel fogok kimenni a Temofesztre, amin rajta lesz a nevem és a nickem, hogy ha valaki akarna velem váltani pár szót, vagy csak jattolni egyet, az megtehesse. Viszont én is szívesen váltanék pár szót másokkal, ha tudnám, hogy ki kicsoda! Ha esetleg más is feltesz egy ilyen kis kitűzőt, akkor tudni fogom! :-)
Üdv. Ismét egy szép alkotás.Tanfolyamra hol kell jelentkezni? Volna még mit tanulni. Vannak praktikák vagy azok műhelytitkok. Érdekelne a palatető az eresz és a csatorna készítése. A festék típusa amivel fested ezeket a valódinak tűnő házakat. A korlát is jó lett. Lesz még kép róla? Köszi
Köszönöm! Azért nem lett tökéletes. De majd legközelebb:-) Mindenesetre ettől most nem szívesen fogok megválni:-) Lehet hogy megcsinálom magamnak is....
sziasztok, a kozelmultban vett Noch 60892 "sziklakeszito" port mostanaban szeretnem felhasznalni, viszont semmilyen leiras nincs hozza, csak egy zacsko barna por. Gondolom, valahogy ugy kell vele banni, mint a gipsszel. Esetleg van valakinek tapasztalata ebben? Koszonom szepen elore is
Nem engem kérdeztél, mégis válaszolok: értelmetlen, fáradságos munka, rossz végeredménnyel. A laminálóanyagtól fényleni fog, és a vastag, sprőd anyag miatt nem lehet rendesen összeilleszteni.
Én értem, hogy a munkahelyi nyomtatás és laminálás ingyen van, de ugye a céges vécépapírt sem viszed haza, ha az otthoni puhább? :-)
Máshogy: nézd meg a korábbi képeket, ahol darabokból van a háttér, és láthatod, rossz irány. Vegyél egy készet (5-7 ezer forint, és profi, matt a nyomatot kapsz; vagy pedig böngészd a netet panorámafotókért, és nyomtattasd ki kb. ugyanannyiért. Mindkettő jó megoldás, és az asztalod dísze lesz, a költségvetése töredékéért.
Szia! Mi a véleményed hozzá, ha az A4-es papírokat belaminálnám (ugyanis kész a színes lézeres nyomtatás) és úgy ragasztanám fel az asztal OSB hátlapjára (Jobb átlagéletkor, védelem elérése végett)
Szeretnék kicsit segítséget kérni tőletek, pontosabban szólva támpontokat, hogy hogyan is induljak el.
Van egy nagyjábóli elképzelésem arról hogy mit szeretnék elkészíteni, egy körülbelüli nyomvonalat is kialakítottam gondolatban illetve scarm-ban (N-est).
Veszek egy asztalt, gondolom, amire majd idővel elkészül a terepasztal, de aztán...? Miből tudok például terepet csinálni, hogy célszerű megoldani az áramellátást, meg ilyenek, erről hol találok jól emészthető áttekintést? Angolul is jó, vagy magyarul.
Végül hetet használtam fel, mivel közben használtam hozzájutottam eredeti állítóművel rendelkezőkhöz is. Az a hét nem fért volna el, így Conrad állítóművekkel szereltem fel. A feleslegeseket pedig eladtam. Németek, az igaz, de hátha lesz egyszer kedvem gyártatni megfelelő karokat.
Hát, nyilván elégszer átment alatta a vezér, hogy tudja, ez ilyen. Mindenesetre nekem is van egy kókadt szemaforom; most már nyugodt vagyok, hogy létezőt modellezek. :-)
Nincsen valakinek véletlenül H0-ás pala mintás dekorlapja? Akár meg is vásárolnám, de a legjobb az volna ha kölcsönbe tudna valaki adni, amíg mintát veszek róla. 110×40 mm a legnagyobb darab amire szükségem lenne, így akár maradék is jó. Vagy bontott, össze nem rakott, stb. épületből maradt darab. H0-ban a palák kb 4 mm-esek, most a látszó részükről beszélek. Ezt nevezhetjük akár sortávolságnak is.
A ma ismert MÁV H-kerítés elődjét Hiesz Ede tervezte a Déli Vasútnak az 1930-as években, úgyhogy a II. világháború idején már biztosan létezett. Markáns különbség a normál H-kerítéshez képest, hogy a kerítéselemek nem fülekkel illeszkednek az oszlopokba, hanem egy horonyba csúsznak bele. Emellett kevésbé feltűnő méretbeli különbségek is vannak. A korba illő kerítés modelljét gyártják is 1:87-ben:
A két kép ugyanaz, csak az első 64-es, a másik 800-as ISO-val készült.
Érdemes megjegyezni, hogy a matt papírra nyomtatott háttérkép egyáltalán még lentről nézve sem tükröződik, csak a szórt fény verődik vissza a közeli világosabb felületekről.
Szabályozni, azt kellene, de nekem az a tapasztalatom, hogy kellően dinamikusan állítva a rosszul beszabályozott jelzőn is elérhető a megfelelő jelzéskép. Mondjuk én csak tíz évet dolgoztam SH-val, lehet, hogy ez azóta máshogy van.
Ennek nem sok köze van az emeltyű állításának sebességéhez. Ez egyértelműen mechanikai hiba. Ugyanis ha szakad a vezeték, akkor is vízszintesbe kell visszaállnia. Ugyanúgy, mint amikor az emeltyűvel van állítva Megállj állásba. Itt vagy szabályozni kellene rajta, vagy az oszlopon lévő mechanikus részeket kellene javítani.
Bizony. Jó lassan tolhatta át az emeltyűt a bakter a másik állásba, akkor tud így felesben maradni, ha nem elég lendületes az állítás (és persze rosszul vannak megfeszítve a vonóvezetékek).
Lazán Megállj! állásban van. Mivel a 30 fokot sem közelíti meg, nem venném Szabadnak. Ha meg kétes, amúgy is a biztonságosabbat kell alkalmazni. Tehát Megállj!
Na, nem tudtam, ki hiányzott. :-) Termetes baki, elismerem. Csak roncsolással lehetne eltávolítani az alakjelzőket. A karokat viszont lehetne cserélni magyar változatra - pl. rézből kimaratva, festve. Az újabbak nem is bonyolultak, sem alakra, sem grafikát nézve. Készített vajon ilyet más H0-ban?
De ez hagyján, ha látnád, micsoda autentikus DR-es peronvilágítás épült ki azóta. :-)
Nagyon jól néz ki az asztalod. A háttér remekül illeszkedk az asztalhoz. A fénykép készítéshez használsz valami spéci megvilágítást? Úgy emlékeztem, hogy DR témában utazol elsősorban, ehhez képest mostanság főleg magyar vonatokat mutatsz be nekünk, ami nem baj.
Nekem egyértelmű volt, mivel írtad is, remélem, nem is vetted sértőnek. :-) Az asztalok is jópofák a maguk egyszerűségében. Most utaztam Vasban, Zalában, Somogyban és Baranyában (a 17-es és 60-as vonalakon), és komolyan mondom, a kis állomások tetszettek a legjobban.
Szervusz.Én értem hogy kis ráfordítás meg hogy a vasutas figurák többe kerültek meg hogy az illesztések (már ahogy mások emlegették)randák (mert azok is).De a srácnak van kidolgozott háttér képe rá csak nem foglalkozott vele vagy nem lett kész és úgy akarta elvinni a kiállításra az üres deszkával.Aztán én őnhatalmúlag egy délután odarityentettem neki valamit a semmiből ami volt otthon (leharcolt nyomtató fél egyóra keresgélés aztán hurá).Nem ezen akartunk spórolni (egyébként ha tényleg kibír a patron 3-400 oldalt mint ahogy állítják akkor 14ft / A4 és volt 26 nyom.papír=364ft),leg gyatrább nyom.min. és fénymásoló papír és ragasztó a gyerek fiókjából és egy délután.Persze a végeredményen meglátszik. Tulajdonképpen csak azért raktam ide fel mert kérdezték hogy "hogy volt" nameg hogy piszkozatnak egy ilyen is megfelel aztán lehet csinálni valami rendeset.Üdv:M.m. (U.I.tegnap próbálam válaszolni de valamiért nem ment)
Fontos még a terepasztal sarka. Nem nagy kunszt ívbe hajlítani valami hordozót, és máris nem törik meg a háttér.
Még egy rigolyám van: az asztal széle. Nem szeretem, ha vége van a fotón. Primitív megoldás ugyan, de végtelenül egyszerű kész fűszőnyeget lelógatni - így nem vész el a hasznos szélesség, és ha útban van, le lehet lapítani.
Ez igaz, nem is a nyomtatás ára, hanem a képekkel való pepecselés miatt. Igaz, ha az egyedit választod, akkor másnak nem lesz olyan. Továbbá nálam az asztal széle nem azonos magasságú, így kész posztert nem is lehetett volna odailleszteni. Meg a 630 cm-es hosszúság sincs készen vásárolható formában. És a magasságnál is eltértem a szabványostól - mindezt a fotózásért.
Háttérügyben én is elég sok iránynak utánajártam, mindent összevetve abban maradtam, hogy érdemes megvenni egy gyári e célra készített hátteret, mert fajlagosan olcsóbb mintha poszternyomtatást kérünk, a házi nyomtatókkal való összeragasztgatást pedig kerülném.
Ha valaki kreatív, akkor egy nagyméretű kartonpapírrra vagy 3-rétegű hullámlemezre lehet festeni tájat, felhőket.
Hát igen, a felhasználói hibák miatt keletkezett selejt élteti a fénymásolóipart. :-)
Az igaz, hogy olyan cégnél dolgozom, ahol ilyet készítünk. Épp ezért merem osztani az észt ilyen lendülettel. :-)
Mindamellett nem a nyomtatás a nagy feladat, hanem a kép kiválasztása, esetleg összetoldozgatása többől. Én heteket vacakoltam a sajátommal, de utólag azt mondom, nem sajnálom a ráfordítást.
Az első még szemhunyással elmegy, de a második igen amatőr. Azért merem leírni, mert írtad, nem ez volt a fókuszban. :-)
Ha nem a munkahelyünkön csináljuk "ingyen", akkor számoljunk gyorsan:
1. olcsó másolószalonban 110,- Ft-os A4-es, 220,- Ft-os A3-as árral kiszámolva a nálad látott felület kb. 1800,- Ft;
2. otthon, tintasugaras nyomtatóval, ennél a telítettségnél legyen 1500,- Ft.
Ehhez képest az ekkora, 1 négyzetméternyi felület plakátnyomtatással foglalkozó cégnél 3800,- Ft körül van. Bő duplája, de mennyi is a különbség? Egy használt kitérő ára. Vagy kettő lombos fáé. Két flexibilis vágányé. Szóval a terepasztal építéséhez képest jelentéktelen összeg, és a hatás össze sem hasonlítható.
....de nem azért vagyunk a különböző fórumokon, hogy a felmerülő problémákat megbeszéljük? Te kérdeztél valamit, én válaszoltam rá. Neked nem tettszett. Megoldásra kerestünk választ? Nem..... Pedig lehetne. Az alább írtál egy közös ismerősünknek...:-)))
Ja meg hát nyomtatásról nem kell sokat beszélni neked, de azt azért elmondanám, hogy a nálunk levő cuccok - amiket ismersz ugye - kezelhetetlenek sokszor :) Próbálkoztam nagyítással, átméretezéssel, végignéztem a menüjét, három nagygépünk van, egyiken sem sikerült az, hogy egy adott rajzot vagy képet a kért méretben megjelenítsenek! Az említett program meg pikkpakk megoldotta a kérdést. Már egy 10mpx -es fotót is akár több A3-ra is ki lehet rakni úgy, hogy még jól mutat falon, a 18mpx-esek már tényleg szépek is.
Sima fénymásolópapírra nyomtatva és össze-vissza ragasztva valóban többet ront mint használ.Nem kell, csak egy fokozattal jobb (vastagabb) papír, és jó minőségű ragasztó (szeritnem UHU), és már csak akkor látod az illesztést ha közelről keresed.
Nem mindenki lakik Pesten vagy a közelében :) itt meg tényleg nem úgy megy, hogy leugrok a Copy Generalba és kinyomtatják. Nemrég kerestem poszter nyomtató cégeket, sikerült egy kellően jó áron dolgozó céget találni. Ez egyszeri alkalom volt és nem terepasztalos felhasználásra kellett. A posterazorral meg nyomtattam már sok szép képet otthon.
Szervusztok.Mivel nem enyém lett az asztal,és a srác kifejezetten nem kérte a háttér képet ezért túl nagy energiát nem is fektettem bele.Egyik szombat délután (amikor már majdnem kész volt minden)néztem néhány képet a neten,és ami a legmegfelelőbb volt az egyből nyomtattam,aztán olló technokol s had szóljon.A legtovább az alsó képekhez illő felhőket keresgéltem,nem is nagyon találtam,aztán a képeket meg megtükröztem és egymás mögé ragasztottam(estére kész is volt) Alsómajsa:felvidéki szántóföld (Zalai dombság) Pusztaszentmihályfa:dimbes-dombos erdős csalitos A végire még egy viharfelhőt is oda ollóztam.
Bár akkor még nem ismertem a Martiz által említett programot, így anno én 3 db fektetett A4-es lapra nyomtattam az elsőt. Ami a mostani diorámámon van azt egy ismerősöm nyomtattatta ki Pesten, egyben.
Egyébként ez a Posterazor egy próbát nálam is megér.
Véleményem szerint csúnya lesz több (sok) darabból összeillesztett háttér. Ha hosszú távra tervezel, érdemes plakátnyomtatással foglalkozó helyen elkészíttetni. 3-4.000,- Ft/m² ár körül anyaggal együtt megkapod.
Nagyszerű ötlet! A legközelebbi fénymásolda 49,5km, ahol ilyet tudnak - megnéztem a kedvedért a Google Maps-el. Tehát nagyjából 100km autózás és egy nap szabi kivétele, mert csak úgy puszira nem fognak nekem kinyitni vasárnap. Tisztára megéri, legközelebb így csinálom :) "Leülhetsz, egyes" kategória :)
Posterazor nevű programot szeretném ajánlani. Egy adott képet bármekkora méretben kinyomtathatsz, több A4 vagy akár több A3 lapra is. A fotóból egy PDF-et generál már lapokra bontva, neked csak illeszteni kell és kész a poszter. Ingyenes, egyszerű, nagyszerű, a többi a nyomtatón múlik csak.
Amit még érdemes megpróbálni: a gugliban rákeresel a panoráma fotó (vagy panorama photos) kifejezésre. A panorámaképek eleve jóval nyújtottabbak, így alakra jobban megfelel egy asztal vagy dioráma mögé.
Sziasztok, elso vadonatuj Piko Hobby mozodony jarattam be delutan, ahogy a topikokban olvastam (egyik iranyba felora, nem teljes sebesseggel, masik iranyba szinten, kocsik nelkul). Sajnos egy a masodik irany felora helyett 50-55 perces lett. Ez hosszu tavon okozhat esetleg valami gondot a mozdonynal?
Egy kicsit meleg volt, meg a forgovazak aljan volt egy keves folyekony, olajra hasonlito folyadek. Koszonom szepen
Szervusz.A kábelek egyszerü középvastag cérnából vannak a csiga tetejére ráragasztva majd drapp festékkel át van kenve ill a csigák cérna álltal takart részére egy kis fehér pötty és ennyi.ÜdvM.m.
Szia! Érdekelne, hogy a póznák kábelei miből vannak? Most készítgetek saját póznákat melyre még nem tudom miből készítsem a kábeleket, ill. érdekelne még a pózna magassága is ami tudtommal 91 mm lehet arányosan H0 méretben. Válaszod előre is köszönöm.
Szervusztok.Egyszer írtam hogy a nemrég elkészült terepaszalról rakok fek képeket,ha a tulaj megengedi, tegnap itt járt és megengedte . Ez az asztal nem a hegyes-dombos-alagutas fantázia téma,hanem két megszünt állomás némileg torzított(hosszirányban)arányaiban léptékhelyes modellje.Időszak:50-60-as évek(inkább 50-es vége).A két említett állomás a 48-as,Pusztaszentmihályfa(Lepsény-Dombovár) ill 49-es ,Alsómajsa(Keszöhidegkút-Tamási)vonalra esnek(hogy az állomások közül miért ez volt a kiválasztott arról a tulaj adhat magyarázatot).Pusztaszenmihályfa Képek:
Sziasztok! Végre épül valami csodaszép terepasztal Magyarországon, remélem ez egy egész más színvonalat fog képviselni mint a "Balaton melletti" terepasztal. Kemény munka lehet ennyi vágánynak megcsinálni az ágyazatát. :-))
A jövőben a Miniversum nick alatt fogunk olykor-olykor beszámolni a projektünkkel kapcsolatos hírekről.
A mostani hozzászólás aprópóját az adja, hogy a hétvégén elkezdődik a MINIVERSUM kommunikálása a médiában. Érdemes lesz a Vasárnapi Blikket forgatni, és ugyancsak vasárnap a blikk.hu-t megnézni. A jövő héten pedig ennél is nagyobb körben mutatjuk be a terveinket és a mostani készültséget a sajtóban. A szakmai orgánumok közül elsőként az októberi Indóházban találkozhattok majd velünk.
De még ezeknél is előbb itt, a modellezős közösségnek szeretnénk néhány képet publikálni. Az első kettőn az a próbaasztal szerepel, amit a csapat közös munkával 1 hét alatt készített el. A vasúti rész mindössze egy dilikörből áll, viszont ezen az asztalon végeztük a technológiai próbákat, az egyes modellezési eljárások sztenderdizálását. Az asztal látható (sőt játszható!) lesz a gödöllői kiállításon is.
A másik két képen a csodaszép Andrássy úti palota üvegtetős aulájában lévő asztalrész "werkfotóit" látjátok.
2 technikai közlemény:
A www.miniversum.hu honlapra felkerült egy regisztrációs link. Azok, akik később első kézből szeretnénk informálódni rólunk, itt megadhatják az email címüket.
Otthoni bedolgozásra épületmakettek készítésében gyakorlott embereket továbbra is keresünk! Jelentkezni a job . ulbula kukac gmail . com címen lehet
Újra szervusz.Elolvastam a leírásod ami önmagában egy kiadatlan modellező szakkönyv,de így hogy leírtad a kivitelezési eljárásaidat,majdnem kétszer anyi részlet ragadta meg a tekintetemet és gyanítom találok rajta még néznivalót a jövő héten is.És újra csak gratula.Üdv:M.m.
Szervusz.Megnéztem a többi pályamunkát,szerintem nem lehet kétséges a végkifejlet (eredmény)! viszont az "elveszett vágányok között" még lehet kihívód ! bár az a kiszáradt fa inkább rontott mint javított azon a munkán.(nézétek meg kedves topik társak és megvitathatjuk a többi munkát is,de szerintem messze ez a legjobb(már a fecky-é))Üdv:M.m.
Szervusz.Bár nekem már egyszer küldtél róla képeket,bár akkor még korántsem volt teljessen kész(látod nem árulkodtam),de így még jobb!!!A jelenetekben nem fukarkodtál! Az összes lényeges rajta van! és nem kelett mindegyikhez külön szinpad! Tőlem is fogadj egy gratulát!!! Üdv:Péter.
Meg van. Bár nem szivesen "lájkolom" a Flexmodellt. Vásárolni még nem sikerült náluk, még Polák lomb anyagot sem. A gördülő állományról nem is beszélve.
Természetesen van, szerintem még a Viessmann alapszettel adták (adják most is talán) de nekem eddig nem volt világos, hogy a felsővezetékhez adott lap hogyan használható a Vulcan modelles biztonsági határjelző elhelyezéséhez is :)
Nagyon! Számomra visszataszítóbb nincs, mint amikor egy modellasztalon frlsővezeték nélkül - sok esetben még kiállításokon is - villanymozdonyok közlekednek.
Nem olyan bonyolult. Előveszed a terepasztal építéséhez megszabott szabványt, ami tartalmazza az űrszelvényt (egyenes-íves pályarészeken). Ahol a két vágány találkozásánál, metszésénél a vágányok űrszelvénye metszi egymást, oda kell a biztonsági határjelzőt lehelyezni. Érvényes ez arra is, amikor a vágányok fizikailag nem metszik egymást, csak az űrszelvényük (vágánytengelyfonódás mondjuk alagútban, hídon). Ott is le kell helyezni a biztonsági határjelzőt az űrszelvények metszéspontjába.
Talán érdemes a nagyvasúthoz fordulni segítségért: F.1. Pályavasúti Üzletág Forgalmi Főosztály 111/197 Változatszám: 1 5.8. A Biztonsági határjelző... 5.8.2. A Biztonsági határjelző két összefutó vágány között azt a helyet jelöli meg, amelyen belül az egyik vágányon lévő járművek nem veszélyeztetik a másik vágányon történő vonatközlekedést, illetve tolatást.
van olyan, amely egészen a csúcssínnél van, van, amelyik távolabb. A saját ötlet az volt, hogy a "súrlódási határhoz" teszem őket, vagy 1-2 centivel beljebb. Ehhez képest ha helyesen szeretném elhelyezni, hová kell?
De ha már ilyen téma feljött, a jelzők pontos helyének meghatározásánál szintén ez volt az egyik dilemma, ott a Sülysáp állomáson látottakból indultam ki, hasonló a váltókörzet ezért gondoltam, hogy jó lesz úgy, ahogy az igazi létesítménynél. Ezekre van szabály, szabvány, eljárás, hogy jelölik ki a helyüket? Hozzáteszem, a jelzőket már nem tudom áttelepíteni máshová, a határjelzőket még könnyedén átteszem a jó helyre.
Engedtessék meg egy észrevételt tennem.Amellett, hogy nagyon szép és igényes az asztal, én a biztonságihatárjelzőket kicsit közelebb raknám az általuk fedezett pontokhoz. Nem beszólás csak segítő szándék.
Sziasztok! Tudja valaki, hogy Kispesten, vagy Kőbányán, esetleg a Nyugati környékén hol lehet elfogadható áron balsafa lapot venni? Épület lenne belőle, vékony kellene.
Abban kérném a segítségét a Nagyérdeműnek, ha ilyenben kérhetem, hogy az előzményben belinkelt jelzők főlapjainak mérete mekkora mm-ben H0-ás jelzőknél?
(az a nagy fekete, amin a jelzőfények vannak beültetve - elnézést én így tudom csak definiálni...). Valamint hol kell a lyukakat kijelölni a fényeknek? Van-e olyan weboldal, ahol ezek a méretek, pozíciók elérhetők H0-mérteben? (Jó az eredeti méret is 1:1 , elosztom 87-el :)))
A Hl, és a Hp lapok érdekelnének (előjelzők+főjelzőkblokkjelzők).
A Ks már túl nehéz, ahhoz szakmát kellene váltanom :)
Szervusz.A fák is nagyon klasszak , nade a favágók és a környezetük az aztán! Az aztán hűha!!!A JÓ életbe.Látom nem nagyon unatkoztál(mert én sem , majd a hétvége után leközlöm az álltalam épíett asztalt(vevő kivánsága volt hogy a kiállitásig nem)).Üdv:M.m.
Az a jelzéskép, ami "egész véletlenül" hasonlít a MÁV-nál alkalmazotthoz, az az egykori Kelet-Németországban elterjedt, ma már egyre kevesebb számban fellelhető "Hl" rendszer jelzésképe. Ezt cserélik le a "Ks" redszerre, ami a sebességjelzést már számokkal adja. A nyugati oldalon pedig a "Hv" illetve az ebből származó "Hp" rendszer volt az uralkodó, de ezt is folyamatosan cserélik "Ks"-re.
Egy kis segítséget szeretnék kérni, H0-ás méretnagyságban.
Német fényjelzőkkel kapcsolatban hol találok jó kis leírást mellékvonali jelzésképekről, fényjelzőkről?
A fővonali jelzésképek, illetve azok jelzői nagyjából megvannak - egész véletlenül valamennyire hasonlítanak a MÁV rendszerű jelzésekhez..... A fővonal jelzőihez segítségnek kitűnőek a viessmann H0-ás fényjelzői, de mellékvonaliak hogyan nézhetnek ki?
Kérdés. Neked a híd lábain keresztben futó merevítők túl nyúlnak a szélső lábakon ugye? Mert gondolom az egymás mögött elhelyezkedő pillérek összekötésére használt gerendák ezeken fekszenek fel. Sjanos nekem nem lettek ezek bekalkulálva, mert a terveken ez nem jött elő annyira. Viszont átgondolva a dolgot az a leg logikusabb, ha picit túlnyúlnak. Remélem érthető voltam.
Ezek is jók, csak a méretarány miatt nem mindenhol alkalmazható. Sajnos a nagyobb méretaránynak megfelelő nagyon vékony pálcák nálunk nehezen beszerezhetők. Bár lehet venni Evergreen pálcákat is, én balsafát akartam venni és nem találtam ilyen véknyakat idehaza. Persze kintről néhány dollárért ezek beszerezhetők.
Erről az oldalról letölthető több PDF dokumentum is, mindenféle fahíd készítéséhez. Az eredeti "gerenda" méreteket inch-ben látni, így csak visza kell osztani a megfelelő méretarány eléréséhez. Az alapanyag kiválasztásánál ez fontos, mert nekem pl. a hurkapálcika nagyon vaskos lett volna, de egy fa hústű majdnem pont méretazonos (0,2mm-el több). Egyelőre ez csak egy prototipus pont emiatt, mert még kutakodom milyen megfelelő faanyag lenne a pontos méretekhez. Nyomtatáskor ügyelni kell a helyes oldalméretre, mert az amerikai B méretű lapok mások mint a mi A4-eseink. Ennek érdemes utána olvasni és számolgatni kicsit.
Tetszik ez a fahíd. Van a neten esetleg hasonló hídhoz vázlat illetve összeszerelési sablon ha otthon csinálnék egyet hurkapálcából? :-) hátha jól nézne ki.
Csak imitáció lenne, vagy innen kapják a mozdonyok a feszkót? Ha csak imitáció, akkor nagyon jó gitárhúrból készíteni az ilyesmit. Sokmindenre lehet használni ezen kívül is az eltérő átmérőjűeket. Még a legvéknyabb is brutál erős, meg is lehet spanolni rendesen.
Milyen drótból/vezetékből lehet felsővezetéket készíteni, ha nincs olyan szabvány méret, ami megfelelő lenne pld. állomások fölötti részre (6-7-8 vágány fölé)?
Szia! nam a lakk megkötési idejével van a gond hanem azzal ha vastagon öntöd ki akkor a lakk réteg belül buborékos lesz, és ez nagyon elcsúnyítja. a rétegek szerintem 2-3 mm-nél nem lehetnek vastagabbak, kiöntöd pár nap után jöhet a következő réteg. és ha szépen meg van csinálva a tó vagy patak meder hihetetlen milyen természetes tud lenni.
Ezért kell vékony rétegekben kiönteni, éa a rétegek között több napot várni. Sokan használják. 5mm legalább 10 nap! De ez nem a kapkodós emberek hobbija! :-)))
olyat próbált már valaki, hogy minden oldalról zárt alufólia alapra felépítette a gipszes, sziklás, növényes részt és felöntötte csónaklakkal? A régebbi hozzászólásokban azt olvastam, hogy rétegről rétegre vitték fel az anyagot. A megkötéssel van a gond, ha egészben kiöntöm?
(Festegetni azért nem lehet az igazi, mert a vízből kiálló sziklák oldalát nem akarom "összevizezni")
A helyzet az hogy el is fog menni.Egyébként szervusz.A Noch vizes problémáját én nem ismerem,de ha egy folyadék szerü cucc el tud szivárogni:az el is fog!!!Így a legokosabb megoldás??Mi is??Talán feltölteni a környékbeli pórusokat!?.Nem..... de!!!A két komponenes ugyanúgy elszivárog amíg meg nem akadályozod. Üdv:M.m.
Azért az kevés. Mondjuk 8 rész gipsz 2 rész ragasztó már elég szerintem, ha elég vastag a gipsz réteg. Az nem baj ha több, mert a faragasztó teljesen elvegyül a gipsszel. Viszont célszerű egyszerre kis darabokat csinálni és még a teljes kötés előtt megdolgozni nagyjából a felületet, mert tényleg baromi kemény lesz. Annak idején már flex-szel estem neki : ) Olyan is lett... : )
Egy weboldalon olvastam régebben, hogy valaki tapétaragasztót használt víz modellezésére. De nem írta le, hogy hogyan csinálta (pl.: mi volt az alapja?, egy vagy több rétegben öntötte ki?, száradási idő?, hullámok kialakítása?, stb). Valaki kisérletezett már ezzel az anyaggal?