Persze ez a nap sem telhetett el sz*vás nélkül! :-(
Egy teljesen szem előtt lévő helyen valami oknál fogva nem vágtam át a nyákot. Az összes eldugott kis metszést nagyító alatt leellenőriztem, de nem találtam. A végén már csak tehetetlenül bambultam rá, és akkor ugrott neki a szememnek a hiba!
A hózentróher építés egyik legmacerásabb része az elektromos átkötések elkészítése, az angolváltónak pedig az állító rudazat elkészítése. Itt van mind a kettő! :-)
Az angolváltó hátsó részének belső síneit sikerült Tillig 2,07-es profilból csinálni. Lövésem sincs, hogy ez hogy sikerült összehozni, hiszen a két sín között szemmel látható különbség van, nekem mégis csak akkor tűnt fel, amikor melléforrasztottam a könyöksínt. Így, hogy le lehessen forrasztani, szét kellett vágnom, mert ha megpróbáltam volna feszegetni, akkor leszakad a fólia a nyákról.
Kösz! Tk. nekem is csak azért hiányzik, mert biztos van-lesz olyan szegecsszámláló v. diorámaépítő, akinek hiányzik. Persze csak H0-ban gondolkodom, a kisebbek kidolgozása meg sem fordult a fejemben.
Nem érdemes rajta gondolkodni, amiket eddig alkottál azok is remekművek, a síncsavarok hiánya észre sem vehető. Ha valaki meg prücskörészni akar, hát add el neki építőkészletben azt otthon játszadozhat :-))))))))
A fele meg lemaradt! Ha nagyobb tételben gondolkodok, akkor már a réz öntés sem olyan drága, de arra a zsugorodás miatt saját mesterdarabot kell készíteni. A másik az optimálisabb elosztás, mert ami fröccsöntéshez jó, az fémöntéshez elég gazdaságtalan.
Tk. ezt nem is kéne forrasztani, csak ráragasztani, mert a szerkezet továbbra is a nyáklapos cucc lenne, ez meg csak utólag ragasztanám rá jobbról-balról. Ahol a fa talpfa van, ott pedig forrasztás előtt ráhúznám a sínre, és azokra ragasztanám fel a talpfákat.
Mondjuk van a dolognak egy olyan vetülete is, hogy az ilyen nagy számban szükséges apróságot csak műanyagból lehet ésszerű ráfordításokkal (és árral) készíteni, az meg nem forrasztható...
Folyamatban van, de mivel az igen pepecs munka, nagyon megdrágítaná a dolgot. Lehet kapni Tillig papucsot 26ft/darab áron, és Pecot 7ft/darab áron, de az rugós imitáció, tehát régebbi korszakokat modellezőknek nem is jó. Több ötletem is van a megoldásra, de alig szabadultam az egyik tanfolyamról, megyek a másikra, úgyhogy most nincs időm foglalkozni vele (persze nem siránkozni akarok, mert ez igen csak az én érdekem). Ha ezen túl leszek, elméletileg nincs más, úgyhogy beindul a fejlesztés! :-)
A szegecsszámlálók nem akadnak fenn a sínrögzítés hiányán? :)))
Annyit gondolkodtam már, hogy milyen kis bigyót lehetne oda tenni a talpfa/sín találkozásához (imitációképp). Egyszerűen nem jut eszembe semmi. Funkciója nem lenne, de még több hab lenne ezen az amúgy is gyönyörű, és finom tortán.
Régebben láttam, hogy valamelyik modellgyártó (TILLING?) kiadta a román vasút LDE 2100 tipusú mozdonyát. Hol találhatom ezt meg? Köszönöm előre is a segitségeteket!
Beírtam a DR-esbe is: Eilzugwagen. Most nincs időm utánanézni, hogy a régi 2. osztályban volt-e variálás? A PIKO modellt nem ismerem, Rocom van. A Liliput is csinált régen (olyanom sincs, nem tudom, felújította-e egyáltalán?), a Feischmann-é nem Eilzugwagen.
Ezek Eilzugwagen-ek, vagyis sebesvonati kocsik. Ha termes kocsik, akkor biztos. Csak azt nem tudom, hogy volt-e a németeknek olyan kivitelük, ahok mindkét végén szimpla utasajtói vannak. A DRG BC4i-31 nél ugyanis nem ez volt.
Ha tudnám biztosan a választ, akkor nem kérdeztem volna meg... A német kocsikat nem ismerem, hallottam olyat is, hogy volt valami ilyesmi gyorsvonati kocsi, is ezt meg sebesvonatinak írták a katalógusban.
Anno a PIKO, illetve később a Roco is kiadott egy-egy hasonlóan kinéző kocsit:
A magam részéről azt a különbséget veszem észre, hogy a PIKO tetőíve laposabb, mit a társáé. Ez csak egy szokásos pontatlanság, vagy más kocsit mintázták meg, mit a ROCO?
A Panton papírboltokban mindig van, de nézz el a legközelebbi barkács/szerszám/csapágy/műszaki üzletbe és kérdezz rá. Sniccerből én a Greent használom ami valójában kék. Aszongya a csomagolás, hogy újrahasznosított műanyagból van a markolat, attól ződ :) Persze nem azért használom, mert olyan elvetemülten környezettudatos vagyok, hanem mert baromira kézreáll és mindkét irányba automatikusan reteszeli a pengét, ami főleg habanyag, vagy hasonló, pengefogó anyagok vágásánál lényeges. A 10-es csomag Black 6-800 pénz körül van, a Green 1000 forint környéke.
A barkácsáruházas sniccerek valóban kerülendők. Ellenben az Olfa különféle termékeivel extrémjók a tapasztalataim. Ajánlom kipróbálásra az Olfa "Black" pengéket.
20 mm élhossznál hosszabb szikehegyet, szikét keresnék. Találkozott már valaki ilyesmivel, tudja, hogy hol lehetne beszerezni?
Eddig orvosi szikét használtam de annak kb. 20 mm az éle és egy vágásra nem lehet szélesebbet vágni vele. Valami hasonló kategóriás kellene, de hosszabb.
Modellezéshez, barkácsoláshoz, vágólapnak, akárminek plexi lapok eladók. (Mindegyik darab UV álló, víztiszta (színtelen), és mind a két oldalán védőfóliával rendelkezik, nincsenek összekrcolva, összetaperolva.)
Ezek a méretek elérhetők, mindegyikből több darab van.
Hosszúság X szélesség X vastagság
46cm x 32cm x 3mm ára:320 Ft./db 36cm x 32cm x 3mm ára:250 Ft./db 37cm x 30cm x 3mm ára:240 Ft./db 52cm x 26cm x 4mm ára:320 Ft./db
Vágni akár vasfűrésszel akár dekopírfűrésszel is lehet, ragasztani pillantragasztóval, FBS-el, vagy akár az alábbi olcsó plexiragasztóval lehet:
Még egy pár gondolat az eddigi levelezésekből okulva.
Nincs más színű, nem darabolom méretre, nem tudok az általad kért méretűt szerezni, és legfőképp senki se várja, hogy egy párszáz forintos valamivel körbetalpalom Budapestet, így ha szükséged van rá, akkor gyere érte.
Remélem, ezt a jelentős többletmunkát tetemes felárral jelzed a megrendelőknek. Csak hogy értsd: nem szeretnénk, hogy az ilyen időigényes kalandozásaidat a rendes méretarányokban (pl. H0, de akár H0f is) utazók sínylenék meg. :-)
Az nem lett volna baj, csak mire az ón megfolyt ott, ahova tenni akartam, addigra a mellette lévő forrasztások is elengedtek. Ezt, amit most csinálok, már most megerősítettem, és összekötöttem a szívdarabot és a könyöksíneket egy kis réz dróttal, így már remélem elég stabil lesz!
Ha csak az a baj, hogy sok az ón, azon könnyű segíteni. Nagyobb mennyiséget szippantyúval lehet felszedni (rugós, teflonos csőrrel), kisebb mennyiséget alaposan rézfonattal. Mindkettő szokott lenni a Conradban.
Köszi. Ahogy olvasgatom ezeket az oldalakat, hát, őszintén szólva inkább ahhoz támadt nagy kedvem hogy összerakjam és játszak vele újra 40 éves fejjel mint hogy eladjam esetleg:-)
Lehet nem jó helyre írok, de gyerekkoromból megmaradt modellvasútamat előszedtem most, legalább 15 éve nem nyúltam hozzá. Ilyen 30 évvel ezelőtt vásárolt darabokról van szó kb. HO-ás rendszer, PIKO ( mintha úgy emlékeznék ez a kettő ugyanazt jelenti, de nem baj:-)) Szerintetek ér ez valamit még? GDR feliratos azaz NDK-s gyártmányok ahogy néztem, a kocsik között vegyes a helyzet, van ilyen is olyan is, van amelyik hibátlan, van amelyikről hiányzik egy ütköző, van amelyik komolyabban sérült, le van esve vagy deformált a kerék, ilyesmi. Van egy BR244-es mozdony, az hibátlan állapotban van szerintem így ránézésre. Meg vannak vágányok persze, állomásépületek 3db. összeállítva.
Mi lesz vele a gond? Nekem hasonló van, de semmi bajom vele (persze leszámítva azt, hogy polarizálni kell, de ahol szívdarab van, az manapság már természetes).
Nos, nem egyszerű a váltógyártók élete! A csodás kis TT átszelésemet a szigetekő vágások közben sikerült kinyírni! Az volt a probléma, hogy a szívdarab alatt találkozik két, egymáshoz képest szögben álló talpfa vége, ergó itt a réz réteg is meg van szakadva. Hiába van a szív összeforrasztva, fűrészelés közben egy picit egy erősebb rántásnál sikerült letépnem a rézfóliát a lapról. Miután a szív a szigetelő vágás után elég kicsi, az már nem lehetett megmenteni, így csináltam egy újat. Úgy gondoltam, hogy egy kis lemezdarab segítségével hozzáforrasztom a könyöksínhez, de ez sem működött, mert a szívdarab forrasztása is megolvadt, mire a cin rendesen megfolyt a két sínszál között, szóval az első példány kuka! :-(
Úgyhogy egy lendülettel nekiugrottam egy másiknak. Ennél fogok egy kis darab 0,6mm-es rézhuzal darabot, és odaforrasztom a szívdarab alatti talpfák pereménél a sínekre, és csak ez után fogom átvágni a síneket, így nem tudom feltépni a rézfóliát. Így a szigetelt rész ugyan valamivel hosszabb lesz, de sokkal stabilabb is!
Szerintem a legegyszerűbb, legolcsóbb megoldás régi, nem használt készülékek (pl. mobiltelefon töltő, számtech. kütyük (router, hangszoró, nyomtató, stb.) adapterjeinek felhasználása. Azokrá általában rá van írva, hogy 3,5 - 4,5 - 6 - 9 - 12 V és hogy hány mA a terhelhetőségük. Ebből könnyedén ki lehet, hogy milyen terhelést bírnak el tartósan, mekkora fogyasztókat tudsz üzemeltetni velük (hány W-ot). Így nem kell nagyon belemerülni az elektronika rejtelmeibe, nyákokat tervezgetni, készíteni, stb. :)
Szerintem az ember bele sem gondol, hogy mennyi "jó lesz az még valamire" kütyü van otthon, ami elavult, de értékük már nincs, kidobni pedig sajnálja az ember.
azt szeretném megtudni, hogy a konnektor feszjét hogy lehetne kb 2 ceruzaelemére kicsinyíteni? ezt a feszültséget már fel tudnám használni pl az épületvilágításhoz, mozgó
Kleinbahn-ügyben én a gördülőállományról nem, csak a sínrendszerről tudok nyilatkozni: nekem két évtizedes tapasztalattal bíró modellezőtársak "osztrák Fuggerth"-ként jellemzték. Tény, hogy a kitérőgeometriája sokkal előnyösebb villamospálya modellezéséhez, mint nagyvasútéhoz, de mi a klubban nemcsak a gyári állítóműveket cseréltük Conrad-félékre, hanem a sínszálakat is modern I-profilúra, mivel az eredeti áramvezetése problémás volt. Persze az átalakítottnál mindig jobb egy valóban jó eredeti - ezért is készülnek éppen Váltógyártónál a kis "torzszülöttek".
Sziasztok! Azt szeretném megkérdezni Tőletek, hogy szerintetek számítógép tápegység 12V-os kimenetét fel lehet használni analóg rendszer mozdony vezérléséhez? Ha igen, akkor mekkora teljesítményű táp javasolt? És még azt is szeretném kérdezni (tudom, ez jó pár embernek már az agyára megy), hogy a Kleinbahn gyártmányt kb. hova sorolhatjuk be minőség és megbízhatóság szempontjából? Mind a sínrendszer, mind a vontató és vontatott állomány jellemzése érdekelne. Köszönöm a válaszokat! üdv: Bálint
Illetve eggyel kulturáltabb megoldás a gázos O-gyűrű. Sokkal filigránabb, mint a vizes durung, gyakran alkalmazzák szíjhajtásként, remekül funkcionál. Amit még el szoktak játszani, az a motor tengelyére felhúzott bringa szelepgumi/kábelszigetelés/bármi, ami az acélnál jobban tapad és megszorul rajta, illetve finom (800-1000) csiszolópapírral beburkolni a jártengelyt helyettesítő hengert. Utóbbi kevésbé ajánlott, mert idő előtt megeszi a szíjat.
a régi gumi kuka, helyére orvosi gumikesztyű ujjából kell levágni egy-egy darabot, azt többször rátekerni a tengelyekre amíg megfelelően szoros (de nem túl szoros mert akkor elgörbül a motor tengelye!!) nem lesz. Ha nincs gumikesztyű, megfelelő méretű befőttes gumi is használható.
Van egy ezer éves PIKO E69-em (alapkészleti kék dízelből alakítva tehát gumis). Eddig tűrhetően mocorgott egy két kocsit el is húzott, néha meg kellett polírpapírral tisztítani a kerekeit. Az utóbbi időben viszont a tisztítás ellenére se mozdul, pedig a motor pörög ezerrel és forognak a tengelyek bőszen Adolphine viszont nem mozdul.
Abban kérném a segítségeteket, hogy szeretnék csatlakozni Vasútmodellező klubhoz, Budapesten lakok, életkorom alapján a 30-asok közzé tartozom. Főleg a modulrendszerű asztalok érdekelnek, szeretnék csatlakozni esetleg az építéshez is.
"Sajnos" igen feszült, stresszes munkakörben dolgozom valamint még viszem a cégünket is, így remélem egy új környezetben kitudnék kapcsolni, feltöltődni.
Azután érdeklődnék, hogy a Jägerndorfer ÖBB 4020 motorvonatainak "High end Edition" és "Basic Edition" kiadása között van-e kidolgozásbeli különbség? Ha igen mennyire lebutított a külseje? Én analóg rendszert használok, tehát a digitális extrák nem érdekelnek.
Nos ha csak szimplán egy méréstartományban mérek, én a mutatós műszert sokkal előnyösebbnek tartom, elegendő rápillantani, és egyből látod, hogy kb. mi a helyzet, illetve a különféle feszültség-ingadozásokat és változásokat is jobban lehet rajta követni.
A Graetz-híd mindenképpen javallott, ha a műszer nem tud fordított feszültséget is mérni (ekkor bele kell venni a játékba a Graetz diodáin eső feszültséget is).
De mint mondtam, az effektiv-kontra-csúcsfeszültség problémájának nem a polaritáshoz, hanem a kitöltéshez van köze. Egy szinuszosan váltakozó feszültség effektív értéke attól nem változik meg, hogy egyenirányítod. Attól még az összes (szám szerint másodpercenként 100) hupli benne marad...
Viszont a beépítése már elég maczerás. Főként a digit. topikban szokott előjönni, hogy milyen feszültséget milyen műszerrel kell mérni. Az FZ1-es kimenetén simítatlan (azaz lüktető, másodpercenként 100-szor nullára futó) egyenáram van, míg a digit. műszerek olcsóbbja többnyire a csúcsfeszültséget méri (ami FZ1 esetében mindenképp csalás).
Vannak olyan (ún. True-RMS) műszerek, amelyek tényleg képesek bármilyen feszültség effektív értékét mérni, ezekkel lehet szinusz-, négyszög-, trapéz-, dromedár- és mindenféle alakú feszültségek mérésére alkalmazni, viszont drágábbak, és szerintem egyszerű digit. táblaműszerek között nehéz ilyet találni.
Szerencsére az FZ1-es mindig színuszos feszültséget állít elő, így a színuszhullámok csúcsfeszültsége és a feszültség effektív értéke között is mindig állandó az arány, így elegendő, ha beszerelsz egy csúcsfeszültséget mérni képes műszert, amit úgy kalibrálsz, hogy a mért érték 1,414-edét (azaz kevesebbet) mutasson.
De a legegyszerűbb, ha valami Deprez-műszert szerelsz be, az megoldja a gondot (mert kvázi teljesítményt mér), és könnyebben is leolvasható, mert mutatós (a vasútmodellezésben nem a századvoltokon van a hangsúly).
Kapni többek közt ebayen lehet, 1000 Ft-os nagyságrend. (Vagy dealextreme, pl. http://dx.com/p/mini-3-digit-display-digital-voltmeter-module-3-2-30v-142560) A képek alapján gyakorlatilag meg is lehet csinálni, eleinte eszembe se jutott, de jó ötlet mindenképp egy ilyet is beletenni. Ez közvetlen a tápfeszültségét méri (van olyan is, ami 3 vezetékes, ott külön van a táp és a mért szál de egybeköthető).
Van egy Roco nohabom, nagyon szépen jár, viszont egyenes részekben néha fugis hangja van (darál). Én vagyok az első gazdája, így, tudom, hogy keveset futott, (asztal hiányában nagyon ritkán fut és keveset). Szétszedtem a forgóvázakat, az égvilágon semmi rendelleneset nem láttam, összeraktam, semmi változás. nem emlékszem rá, hogy régebben lett volna ilyen gond vele. Van valakinek ötlete?
Piko FZ1 trafóban az irányváltó bekötéseit elfelejtettem megörökíteni bontás (felújítás) előtt... Most meg vagyok lőve, mert elfelejtettem. :) Ha valaki egy felülnézeti képet tudna nekem lőni róla, megköszönném! (Mailcímem publikus.)
Rengeteg. Főképp a kisebb átmérőjűek még a Monarchiában. De iparvágányokban még az '50-es, '60-as években is. Általában keményfa palló burkolattal voltak ellátva.
Tegyük fel, hogy szeretnék hangokat varázsolni a terepasztal adott pontjaira. Mondjuk a kérdéses helyekre elhelyezek egy olcsó hangszórót. Az a kérdés, hogy tudtok-e olyan eszközről, ami a többféle hangszóró felé kapcsolni és továbbítani tudja a hangokat. (A trainmodules-nak van megoldása a problémára, csak darabja 10e Ft körül van, 44 mp hangmintával - egy helyre)
Helyhiány miatt. Ezeket hegyvidéki állomásokon alkalmazták. Egy hurokhoz vagy egy ugyanilyen ívsugárral épített deltához sokkal több hely kell, a fordítókorongnak meg a havas telek okozhatnak nehézséget. Én is törpöltem egy ilyen építésén, de H0-ban elég nagy hely kell neki. Pedig olasz gőzösöm is van hozzá. :-) A MIBA 2004 júliusi számában van egy terepasztal ilyennel (Mals állomás).
Ilyen volt pl. Brenner állomáson is (fotó és helyszínrajz az Eisenbahn Journal Special 3/93, 125 Jahre Brennerbahn Teil 2, 42-43. oldalán), vagy San Candido-nál (fotó: Tutto Treno Tema 11, Depositi Locomotive, 12. oldal). Az olasz neve egyszerűen csak "stella", azaz csillag (a deltáé meg "triangolo").
Elkészültem a villamos kitérők szerkezetével, már csak a festés van hátra. Már rémálmomban is ezek kergetnek, a 10, 12, 15 fokos kitérők próbálnak segítő csúcssínt nyújtani, de ezek a gnómok mindíg visszahúznak a nyamvadt kis görbe karjaikkal és nem eresztenek! :-)))
Nem tudom, miért döntöttek e mellett. Az tény, hogy deltavágány itthon is több helyen található, ahol nem volt fordítókorong (például Hatvan) de üzemeltek gőzmozdonyok.
Ez a megoldás helytakarékos de biztosan sok időbe telt mire megfordultak. Szardínia szigete, Carbonia város, koordináták a képen de nem lehet eltéveszteni a helyet.
Van, amikor már mindegy! Én a régi PIKO-Fugi vegyes cuccomat összerakás után polítpapírral felhúztam, és addig tökéletes volt, amíg játszottunk a gyerekkel. Ezt persze minden alkalommal meg kellett csinálni, de a készletben a legfiatalabb alkatrész is 30 éves volt.
Amúgy ha csak kis felületi korrózió, sínradírral menthető a helyzet.
Ha a lemezsíneknek sínradírral esel neki, akkor nemhogy kisebb lesz, hanem egyenesen elősegíted a még nagyobb korroziót. A sínradír mechanikus (mint a csiszoló papír) úton tisztít. Így elkoptatja a vékony horgany réteget a lemezen.
Az ilyen síneket kizárólag vegyi úton kell tisztítani. Példáúl sebbenzinnel, vagy króm tisztító pasztával.
lemezből készült sínnel nem érdemes foglalkozni, terepasztalba nem jó, földön összerakva meg szétcsúszik. Amúgy ha csak kis felületi korrózió, sínradírral menthető a helyzet.
Megengedem, igazad van, mivel jó párhuzamot hoztál, hogy lefordítottad magyar témára. :-) Valóban, a DR-s témában utazóknál sikeres lehet.
És bevallom, a csalódottság beszél belőlem, hogy nem a Nohabot hozták ki 27 ezerért, középmotorral, digitális előkészítéssel, egyelőre mondjuk az egyszerűbb MÁV-narancsban, karácsonyra a csíkosok, többféle pályaszámmal, aztán ahogy letarolták a piacot, jöhetnek a kevésbé nagy sorozatban eladható belga, dán, norvég változatok. :-)
Bocsánat, tényleg picit csípősre sikeredett a hozzászólásom, elnéztem, eredetileg csíkosháTTú kérdőjelezte meg a létjogosultságát a 132-es miatt, nem Te :)
Fordítsuk át a kérdést pl. Gigantra. Tegyük fel, 3 gyártó gyártja a sorozatgépeket, aztán valaki egyszer csak kijön egy nullsorozatossal. Az sem más gép, csak formavariáns, picit nagyobb szélvédők, UFC forgóváz, alacsonyabb szekrény, satöbbi-satöbbi. Szerintem teljesen érthető lenne, ha egyes modellezők azért vennének ilyet, mert eddig még nem volt, és hozzátartozik az általuk gyűjtött korszak történetéhez, és nem azt néznék, hogy az nullsorozatos, hamarabb selejtezték őket, az UFC forgóvázak futástulajdonságai nem voltak jók, éskülönbenis.
Piaci rés egy nullsorozatos Gigant, vagy formavariáns? Érdekesebb emiatt, vagy kevésbé érdekes? Tulajdonképpen nem is igazán számít, hogy minek nevezzük. Kevesebb készült belőle, mint a sorozatgépekből, és kevesebbet is lehetne eladni a modellből, de hogy el lehet belőle adni, az biztos.
Én nem azt vitatom, hogy nincs létjogosultsága, csak azt, hogy akkora újdonság, hogy össze kéne törnöm magam miatta, annyira sietnék az üzletbe. :-) Tehervonati mozdonynak ott van a többféle BR 120-as - ez a vonulat nálam egyébként sem erős. A Ludmilla (összes változata) hatalmas, néhány vagon furán mutat mögötte, így az ekkorácska tehervonatokhoz megteszi a V100-változatból való öt gép egyike. Meg ott van az újabb beszerzések miatt feleslegessé vált, de értékük alacsony volta miatt megtartott sok ó-Gützold 118-as - szóval vontatójármű-felesleg mutatkozik, így rosszkor lépett színre nálam a Piko. :-)
Lassíts már, kicsit óvatosabban, kérlek. Én nem lovagolok semmin, te kezdtél különös párhuzamokat hozni, már-már gúnyolódni.
"Más korszak, más célok, más gép" - ismered a modelltörténetet? Nem a H0-sét, hanem az eredetiét?
Korszakban miért is mások? 1970-től érkeztek a 130-asok, 3-4 évvel később a 132-esek.
A cél egyértelmű volt (villamos fűtésre, gyorsvonati közlekedésre alkalmas dízelmozdony beszerzése), helyette indulásképpen ezt produkálta a szovjet ipar. Amivel épp csak annyi a baj, hogy fűtés híján tehervonatokra tudták rátenni, de ott meg a hosszú áttétel volt hátrányos. Nem véletlen jöttek utána a 131-esek (100 km/h végsebesség), majd ezek összességének majd' négyszeresét kitevő 132-esek. Ezek ismeretében vezettem le (csatlakoztam Csíkoshoz), hogy miért értékesebb az univerzális 132-es. Az sem véletlen, miért a 130/230-asokat vonták ki leelőbb a forgalomból.
Más gép? Vagy inkább formavariáns, nem drámai eltérésekkel?
"Egy gyűjtő simán megveszi érdekességképp" - ettől nem piaci rés. Ezzel nem azt mondom, hogy ezen az áron nem lesz sikeres. És érthető, hogy miért nem a három (!) másik gyártó (Roco, Brawa, Märklin/Trix) kínálatában is szereplő 132-es csinálták meg. De hogy akkora rés lenne, ahol nagy sorozatban, régóta gyártanak igen hasonlatost - én nem állítanám. És itt nincs (talán részben a Piko termékkínálatának bővítése miatt) tönkremenő konkurens (Gützold), mint több más új terméküknél.
Természetesen senkit sem lebeszélni akarok róla, csak megemlítem, engem kevésbé lelkesít, mint mondjuk a 118-asuk tette. Az sem volt persze egyedülálló modell (lásd Gützold), de az induló ára úgy a fele volt az addig megszokottnak. A 119-esből is vettem, noha a Brawa már 32 ezer körül elérhető volt újonnan. A 106-osról lemondtam (van egy újabb Gützold), már ütötte azt a határt, ahol drágállom. És a 132-esek 130-ashoz viszonyított ára már sem mutat akkor eltérést (értsd: az említettek egykor 20 ezerhez közeli ára itt inkább a harminchoz akar felnőni), hogy a szolidabb bevethetőség miatt rávessem magam. És ezzel nem tettem ígéretet, hogy ehhez örökké tartani is fogom magam, és biztosan nem vásárolok sohasem. :-)
" a felhasználhatóság alapján kissé kompromisszumos"
A 130-as egy létező mozdonysorozat volt, vagyis modellezésének van létjogosultsága. Függetlenül attól, hogy bevált-e az eredeti, vagy sem. Ezt a modellt nem feltétlenül kell egyszerűen csak alternatívának tekinteni egy 132-essel szemben. Német fórumokat olvasgatva úgy látom igen sokak régi vágyát váltja ezzel valóra a Piko. Szerintem a későbbiekben más változatokat is elkészítenek, melyek nem csak festési variánsok lesznek, ahogy ezt már a 118 és 119 sorozatú dízelgépeknél is megtették, úgyhogy neked érdemes kivárnod, ha amúgy sem "életbevágóan" fontos.
Számomra pont az vonzó benne (az ár mellett), hogy sok részletében, méretben is eltér.
Nem értem, miért lovagolsz azon, hogy a 130-as a 132-es helyett készült. Más korszak, más célok, más gép. Valóban nem volt még ilyen (leszámítva a régi Pikót), tehát rés. Egy gyűjtő simán megveszi érdekességképp.
És nem kizárt, hogy egy-két kispénzű magyar modellező valóban a 132-es helyett fogja megvenni. Te nem. És nem is ez az alapkoncepció, nem ez a jellemző.
Ha ez rés volt. Nálam nem. De az ár vonzó, ezzel lesznek olyanok, akik épp fordítva, Roco vagy Brawa helyett veszik - a felhasználhatóság alapján kissé kompromisszumos - a Pikót.
Nem ugyanaz, jogos, de abban meg Csíkos mesternek van igaza, hogy a 132/232-es vonatfűtés miatt a felhasználása szélesebb körű, és sokkal tovább is voltak üzemben, mint az alaposan elhibázott konstrukciójú 130-as (értsd: tehervonati gép, de 140 km/h végsebesség). Szóval nálam szóba jöhetne ez a IV. korszakos masina, de mivel van Roco 132-es, lehet, nem ugrok annyira.
Az viszont biztosnak látszik, hogy ezek után az ős-Piko Ludmilla ára még lejjebb zuhan.
Csak elbénázták a videó felvételt! (Ez még egy tableten is feltűnik, nem kell hozzá HD tévé...) Nem világít, csak tükröződik a reflektor fénye rajta.
Hajjaj, akkor aki a bemutató szövegét írta, valószínűleg HD-TV-t nézhetett, mert direkt megemlíti a világító pályaszámtáblát...
és gyanúsan olyan az orra, mint a régi VEB PIKO kaszninak.
Igen, az újnak és a réginek is olyan az orra, mint az igazinak. A bemutató alatt sorbaveszik a különbségeket a 130 és a 132 között (oldalsó szellőzőrács, oldalsó géptér- és fülkeablakok, alacsonyabb tető, satöbbi), és különös módon ezek is mind gyanúsan emlékeztetnek a régi VEB-gépre. A gyanúdat nem tudom hová rakni, arra gondolsz, hogy ugyanazt a szerszámot használták? A réginek a legfőbb hibája az volt, hogy túlontúl szélesre sikerült. Az új szemmel láthatólag arányos.
de, ha H0-znék, inkább vennék egy ROCO-t, vagy BRAWA-t, és megaludnék abban, hogy nem nem 130, hanem már 132
Én meg BR130-as helyett inkább LE5100-ast vettem, mert az nem diesel, hanem villany, nem német, hanem román, nem IV-es, hanem VI-os korszak – egyszóval nem ugyanaz a gép :)
Csak elbénázták a videó felvételt! (Ez még egy tableten is feltűnik, nem kell hozzá HD tévé...) Nem világít, csak tükröződik a reflektor fénye rajta. Mellesleg a M&H honlapján nem azzal a pályaszámmal van, mint a videón, és gyanúsan olyan az orra, mint a régi VEB PIKO kaszninak. Az ára viszont jónak néz ki, de, ha H0-znék, inkább vennék egy ROCO-t, vagy BRAWA-t, és megaludnék abban, hogy nem nem 130, hanem már 132. Abban legalább van vonatfűtés, és jogerősen vontathatok vele gyorsvonatokat is:-))
Igen én is néztem ,hogy világit a pályaszám tábla! Nekem is újdonság nem tudom,hogy az igazin is így van e lehetséges . Mindenesetre nagyon jól néz ki és szép a kidolgozása. Igaz közelebről is szemügyre kéne vételezni. :)
"Kuriozumnak jo, de uzemeltetes szempontjabol allitolag katasztrofalis (foiranybol mellekiranyba vagy mellekiranybol foiranyba csak mozdonnyal jarhato, lepesben)."
Muszaj is jonak lennie, mert a nagyvasuti is kb igy keszult: fogtak a DKW-t es a mereteit megszoroztak 50-nel. Kuriozumnak jo, de uzemeltetes szempontjabol allitolag katasztrofalis (foiranybol mellekiranyba vagy mellekiranybol foiranyba csak mozdonnyal jarhato, lepesben).
Be, mert itt nincs Busch, amihez hasonlíthatnánk az árát. :-) Meg igazán a szakmai hiúságodra akartam hatni - ez sikerült is, csak sajnos a kapzsiságot is felpiszkáltam. De ha úgy érted, kéred vissza a Z-s mozdonyt, mert csakazértis megcsinálod, rajtam nem fog múlni. :-)
Komolyra fordítva: amekkora a súlya egy idevaló járműnek, nem sok értelme van ilyet építeni. Úgyis noszogatni kéne fölötte.
Köszönöm a segítséget, de ezeket a fájlokat már én is megtalátam. Nekem olyan volt az első mozdony dobozában amin olajozási, szerelési útmutató is van. De a mozdonyt cseréltetni kellett és ment vissza a boltba. cseredarab nem volt, így vettem most egy alig használt darabot. Ennek a dobozában viszont nem volt semmi nyomtatvány.
Keresek Roco 62368 MÁV taurushoz gyári papírokat, mert ebben a csomagban nem volt. Ha neten valahol elérhető, vagy valaki be tudná nekem szkennelni, vagy lefotózná nekem a papírokat az kérem értesítsen!
Érdeklődnék,hogy van-e valakinek a tulajdonában PIKO 59742 cikkszámú gép? Egy Br 231-ről van szó,de a neten nem igen találtam róla semmit. Tud valaki valamilyen infóval szolgálni? Esetleg képpel?
Én sem vagyok a tapadógyűrű,híve,meg jobb az áramszedés is,mondjuk ennél a gépnél,ezek a kerékpárok,nem szedik az áramot,de most már feltettem őket,majd megkeresem a Mestert,hogy van-e neki tele kerékpárja vagy 2Db.
Vagy azért, mert semennyit sem futott; de a ~10 éves, elöregedett gumigyűrű a pályára tétel és a próba első köre után azt mondta: elég! Én már jártam így.
Mert nem kvesett futott... Vagy azért esik le a tapadógyűrű, mert már sokat ment a modell, vagy azért, mert kevesebbet, de azt sokszor szűk ívekben kínlódva.
Ha tényleg az új építésű Gützold Szergejed van, annak a tömegéből már akkora tapadó erő van, hogy a tapadógyűrüs kerék már felesleges. Egyben a pályád sem koszolódik a gumitól.
Köszönöm a tanácsot,megpróbálom,de lehet,hogy először a külsőleg rátétellel próbálkozm.Számomra új beszerzés,3. tulajdonosa vagyok ez egy Deák féle 303-as,de látszik az állapotán,hogy keveset futthatott,relytéj,hogy miért hiányoznak róla a gyűrűk.
A segítségetek szeretném kérni,vettem egy Új Gützold Szergejt,de hiányzik róla 2 tapadógyűrű,de nem tudom,hogy a forgóvázmaszkot,hogyan kéne leszednem róla,rajz nincsen róla,vagy üzemelhet,tapadógyűrű nélkül is?Átlósan megvannak, vagy vegyek bele tapadó gyűrű nélküli kerékpárokat?Előre is köszönöm a segítségeteket.
Sziasztok! Egy kis segítségre szorulok, miszerint H0 méretarányú vasuti táblákat nagyon szépen tudnám nyomtatni foto papírra de nem találok olyan oldalt ahonnan megfelelő felbontásban leszedhetném a táblákat, valaki tudna ebben segíteni?
Ügyeskedő kontárok reszelgették így ki a kerekeket, mert felvásárolták a ROCO AC készletét. Ha nincs váltód a pályán, akkor jó lesz úgy is. Ha van, akkor a Märklin szabványú kerekek ki fognak lépni az egyenáramú váltókon, mert a Märklin norma más!
(A PIKO-nak van Hobby kivitelű BR145-öse, azokban mindkét áramnemre a DC kerekeket használják. A ROCO összes AC gépén Marklin profilú kerék van.)
A Roco DC kerekek belsö távolsága 14,3mm. Az AC kerekeké 14mm, ami felakad egy NEM szabványú kitérön, aminél a vezetösín-könyöksín külsö távolsága 14-14,2mm. Persze ezt a szabványt a legtöbb gyártó nem tartja be, köztük a Roco sem.
Ugyanis a ROCO eltérő profilú kerekeket használ AC, és DC üzemhez. Az AC szélesebb futófelületű (is), váltókon felakadhat (Tillig H0 Elit, PIKO A, stb.).
+valahol olvastam hogy ázsiában a nagy szél lefújta a kisvasúti mozdonyt a pályáról, ekkora szél lehet hogy nincs magyaro.-n de egy könnyebb kocsit akár meg is mozdíthat ha pont úgy telibe kapja
Véleményem szerint, mielőtt belevágnál egy szabadtéri modellpálya eléggé nagy feladatot jelentő építésébe, helyesebb lenne ha előtte egy viszonylag kisebb méretű beltéri modellasztalt építenél és ezúton szereznél tapasztalatokat és megfelelő gyakorlatot.
Az tényleg nem sokat segít mert azért energiát el kell nyelnie. min 10uF/25V-al próbálkozz, lehet őket párhuzamosan kötni. SMD-ben vannak pl. LOMEX-ben.
Hogy jobban lehessen érzékelni a hosszát, mellétettem egy 12 fokos hózentrógert, egy sima 12 fokos kitérőt, és a Szécsényis srácok villamos kitérőjét. Ez a XI-es 410 mm hosszú, és ez nincs is megnyújtva az 57 mm-es vágánytengely távolságra. Azzal együtt simán lenne fél méter! :-)
Egy nagyobb értékű (unipolár) pl. kerámia kondenzátorral csökkenthető a jelenség. Mivel nem folyamtos az áramszedés, a szünetekben, a motor generátorként viselkedik és ezért villannak fel a LED-ek. Izzónál ez nem volt látható, mert kicsi az energiája, rövid az impulzus, viszont a LED-k ilyen esetben már teljes fénnyel világítanak.
Hello! egy elektronikai kérdés: megfelelő értékű ellenállással SMD Leddel világítást akartam egy mozdonyba tenni (oda-vissza fehér/vörös fénnyel) Azonban a motor miatt a másik irányban lévő Lednek, amelynek sötétnek kellene lenni "visszapofázik", azaz villog. Már betettem egy Graetz-hidat is de azzal is ugyanúgy megy. Mi lehet a gond?
Köszönöm a tippeket! A jármű koszolúódás szerintem kiküszöbölhető, minden használat előtti síntisztitással és porszívózással. Esetleg a pálya letakarásával meg lehet előzni a sok takarítást. Napra valóban nem szabad vinni a járműveket, árnyékos résztre tenném a pályát, vagy árnyékolnám. A pályát valóban valamilyen emelvényre tenném, mint az angol videókon is látható.
Köszönöm a hozzászólásodat. Annyiban lehet, hogy félreérthető voltam, nem próbálom bizonyítani a megvalósíthatóságot, hiszen éppen azért építettem próbapályát, mert bennem is vannak kételyek. Én inkább úgy látom, hogy a felmerült problémák valósak, de nem lehetetken a kiküszöbölésük. Nem lehetetelen például árnyékos helyre tenni a pályát, vagy részben árnyékolni szükség esetén. A járműveket természetesen eszemben sincsen kint tartani, csak a használatuk idejére. A pálya használat előtti tisztitása megoldható, így szerintem az előre látható problémák kiküszöbölhetőek. Az előre nem láthatókra pedig ott van a próbapálya. Szerintetek, ha két nyarat és egy telet kibír és utána üzemel, akkor már bele lehet vágni?
Szia, megosztanám a saját tapasztalatomat, amit még egészen fiatal (a mostani fiatalságomhoz képest) koromban szereztem. Történt az, hogy annó nagyon sokat nyaraltam a nagyszülőknél a Balatononnál. Mivel ott sem akartam lemondani a vonatozásról, hát a nagyapámmal együtt összeraktunk sebtiben egy kis 1*1,5 m-es dilikört, furnér alapra. Mivel a nap nagyrészét a szabadban töltöttük, hát az asztal is kikerült. Nem a földön volt, hanem egy fém lábazaton, kb. 1 méter magasan. Minden nap csak annyit volt kint, amíg használva volt.
Tapasztalatok: a sínek (régi piko U) jól bírták, nem mállottak szét, de a szokásosnál jobban koszolódtak, így gyakrabban kellett takarítani a pályát. A járművek viszont iszonyatos mennyiségű koszt szedtek össze, így minden nap ki kellett őket pucolni! Hosszabb időre nem mertem a vonatokat kinthagyni a napon, mert egyszer a festés jelentősen felpuhult egy kintfelejtett csörgőn, és bizony nyomot hagyott a hungarocel dobozán, amikor visszaraktam.
Konklúzió: a H0 nem kertbe való. Pláne nem földközelbe. Egy olyan megoldás működhet, ahol fém alapú asztalra építed kint a pályát (ugye a fa nem szereti a vizet, feldagad, meg minden), mindenképpen lábakra, és meg tudod oldani használaton kívül a letakarást, hogy védve legyen az időjárástól. Járműveket soha nem szabad kint tárolni, már néhány nap alatt is komolyan károsodnak a napsütéstől, illetve fel kell készülni, hogy naponta tisztíthatod majd őket.
Jó megoldás lehet: egy kerti kis faház, ami megfelelő védelmet nyújt az időjárás viszontagságai ellen, és kellőképpen elszeparálja a vasútüzemet.
Figyelemmel kísértem az itteni "csatározásodat", ahogy újra-meg újra próbálod bizonygatni a terved megvalósíthatóságát.
Én is gondolkodtam ilyen kültéri megoldásban, de a környezet az környezet, brutálisan erős ezekhez a mindentől óvandó cuccoknak.
Viszont nem tudom mit tervezel. Én olyanban gondolkodtam, ami lefedhető lenne. Azaz egy olyan terepasztal, ami mellé ki lehet ülni, de a végén rá lehet tenni valamilyen fedést (ponyva, rábillenthető tető, stb). Ezzel a brutális tényezők közül kettő, sőt több is kivédhető. Napfény a legfontosabb. A direkt uv sugárzás semmit nem kímél. Az eső, és a szél (mint szemcse szállító).
Elnézést, hogy belekontárkodtam, de egem is foglalkoztat, mert így nem lenne a hely annyira szűkös :) - de valószínű álom marad.
Miért van az, hogy belerakom a piko taurusba a 8tűs dekódert, és amikor rárakom a sínre, nehezen reagál a multimousera, menetfény váltás, elindulás mindez lassan történik. Nem értek annyira hozzá, próbálom állítani a kézikönyv alapján, de ezt nem értem miért viselkedik így.
Nem, ez annyira nem jellemző azért. A fűnyíráskor keletkező nyesedék több gondot tud okozni, mint a homok. A brutális erővel terjeszkedő természet viszont úgy nézem minden számításból kimarad, ezzel is lesznek még gondok. A 80 méternyi kint levő pályám heti szinten ellát munkával, feltéve, ha használni is akarom, ezt sem veszik sokan számításba. Egy héten olyan 2-4 óra munka rendben tartani a pálya környékét, füvet, növényeket.
Áztasd be vízbe. Aztán tedd bele a fagyasztóba. Aztán vízbe. Aztán a sütőbe. Ugrálj rajta egy kicsit. Öntsd le ecettel. Áztasd be vízbe. Mehet a fagyasztóba. Aztán a sütőbe vissza.
Ez megvan egy délelőtt alatt, és lemodelleztél vele kb egy évet. Víz mint eső, a fagyasztó mint télies időjárás, sütő mint a tűző (nem árnyék) napsütés, az ecet a kutya/macska/madár/egyéb kisállat ürülék, az ugrálás meg csak a figyelmetlenebb élőlény aki rálép.
Nagyjából ezeket kellene a pályádnak elviselnie minden probléma nélkül. Ha átment a teszten jöhet az építés!
Műanyag alváz, benne a motor + kardánok + forgóvázak. Erre jön az öntvény súly. Ennek a tetejére teszed rá az elektromos panelt, de úgy, hogy az öntvény nyílásain keresztük a motor és a forgóvázra nyomodó réz lemezek érintkezzenek, mert ezek viszik át az áramot. Az elektromos panel közepén keresztben van egy nyílás, oda kell betenni egy vaslemezt, aminek a közepén egy menetes furat van, szélei felé meg egy-egy sima furat. A műanygag alvázról kell kettő darab, a végein meghajlított tartólemez, ami összekapcsolja ezt az egész kulimászt, úgy, hogy az egyik behajlított végen van egy "bütyök", ez pattan be a sima vaslemez szélein lévő furatba, a másik vége meg a műanyag alvázra. Kész is, a kaszni nélkül sem esik szét a váz, és, ha jól dolgoztál, akkor fut is, meg világít is. Ha rendben van, akkor felcsavarozhatod a kasznit is rá, a csavar pont illeni fog bele.
Adott egy régi H0 Gützold szergej hogyan rögzíthető a karosszéria? Felső csavarral kellene? A lényeg az hogy a "panel" rögzül a karosszériába a csavar fogja meg. De az alvázhoz nem. Így karosszériánál fogva az alváz súlyal forgóvázzal marad a sínen. Apanel és a kaszni meg le jön.
Már csak 35.A 36-os szám elkelt.A képen egyéként összesen 34 modell van,az E402B valóban nem szerepel rajta,mert az az íróasztalon díszeleg,még el nem kel.Képet arról is küldhetek igény szerint
"Látja a végtelent nagy kék valami oldalt egy kis házikó is van, amire fölül van írva: Bejárat a negyedik végtelenbe. A házban fogasok vannak, ahol a párhuzamos vonalak leteszik a kalapjukat, aztán átmennek a szobába, leülnek a padba, és örömmel üdvözlik egymást "
Nos, mivel a Szécsényis srácok a délután folyamán egy nagy dilemmával szembesültek, miszerint szigetelt vagy polarizált kitérő legyen, az itt a kérdés, így lett pár üres órám. Gondoltam, kihasználom hasznosan, és gyorsan megépítettem egy 48XI 300-1:9-es jobbos kitérőt.
Még a tervezéskor szembesültem azzal a ténnyel, hogy fogadalmam ellenére, miszerint nem csinálok 2 fokosnál kisebb szögű csúcssínt, ezt muszáj lesz egy fokosra csinálni, annyira hosszú ez a kitérő. Nem mondom, nagyon jól néz ki, hogy ilyen hosszan felfekszik a csúcssín a tősínre, de egy ennyire hegyes szöget még sablonban sem egyszerű szépre kireszelni!
Igyekszem a hét végén a villamos kitérők hada között lefesteni! :-)
A 93925. sz. hozzászólásban, ill. a www.miniversum.hu honlap-kezdeményen volt szerencsém röviden bemutatni a MINIVERSUM projektet.
Most, a munkálatok megkezdése után úgy döntöttünk, h szeretnénk az eddig nem jelentkező kollégáknak is lehetőséget biztosítani a projektben való részvételre. A lehetséges közreműködést 4 csapatba szerveztük:
1. "Helyszíni:" ide olyan modellezők jelentkezését várjuk, akik a modellezés minél több "szakágában" ezen belül is legfőképpen terepépítésben otthonosan mozognak, és rendszeresen legalább heti 15 órát tudnak az Andrássy úti helyszínen dolgozni. Jelenleg 10 ilyen kollégánk dolgozik már a helyszínen.
2. "Helyszíni beugrók": ide rendszeresen, de rendszertelen időbeosztással lehet jönni, heti 6-8 órát legalább. Ilyen emberünk is van már 5, ez a fázis aug. 21-től indul.
3. "Otthoni, egyedi épületek és építmények": itt eddig 9 ember kapott próbamunkát, az éles üzem hamarosan indul.
4. "Otthoni, kész épületek": ez a mindenféle fröccsöntött műanyag épületek, építmények és kiegészítők otthoni összeállítását jelenti. Szintén van már 8 jelentkezőnk, a próbamunkák szeptemberben indulnak a majd.
Szeretnénk, ha minél több honi modellező csatlakozna a csapathoz. Emellett természetesen minőségi kritériumoknak is meg kell felelni a kiválasztás során. Aki úgy érzi, szívesen jönne és eddig nem jelentkezett, most megteheti. A felhívás eredeti szövegét alább mellékelem.
FONTOS, h ne az itteni mail címemre, hanem a job.ulbula @ gmail.com címre írjatok.
Üdvözlettel: Attila
***
Modellezéssel, terepasztal építésével, kivitelezésével foglalkozó vállalkozás keres modellezésben jártas kollégákat.
A jelentkezés során kérjük jelölje meg az alábbi felsorolásból, hogy a modellezés mely szakterületén rendelkezik tapasztalattal, szakértelemmel:
Jelentkezésében kérjük jelölje, hogy teljes munkaidőben vagy részmunkában tud-e bekapcsolódni a vállalkozás feladataiba. Részmunka esetén kérjük annak pontosítását, hogy hetente összesen hány órát tud modellezési célra fordítani. Kérjük, adja meg lakhelyét, és jelölje, hogy budapesti munkavégzéshez a helyszínre jutást meg tudja-e oldani. A helyszínre jutás nem követelmény, otthon végezhető részfeladatok elvégzésére is lehet jelentkezni.
Kérjük továbbá, hogy néhány mondatban foglalja össze eddigi tapasztalatait, érdemeit a modellezés és terepasztalépítés területén, valamint csatoljon legfeljebb 5 db kis felbontású (max. 1024x768 px) képet azokról az alkotásairól, amikre korábbi munkái alapján a legbüszkébb.
Jelentkezni a job.ulbula @ gmail.com email címen lehet.
Sziasztok! Tudnátok abban segíteni, hogy ki az aki H0 gőzőseimet rendbe tenné nem nagyon mennek beszorúltak meg még ki tudja mi bajuk van. Régi Piko gyártmányok. E-mail: fisch3r@freemail.hu
Köszönöm, ja lehetőleg jó lenne ha közeli ezermester lenne, én Karcagon lakom. Jász-Nagykun-Szolnok Megye.
Valamelyik nagy modellgyártó cég kiadta már a MÁV Zakks tartálykocsit (fékház nélküli, teli narancsbarna) tartálykocsit, és a narancsvörös Nohabot? Vagy csak kisszéria készítő vállalkozások termékei, amiket látok itt-ott?
Köszönöm a válaszotokat, remélem megoldható, hogy 2-3 héttel előtte feltegyétek a pontos időpontokat, valamint az elérhetőséget, mert szeretnék vinni egy H0 asztalkát kiállítani. Előre is köszönöm E-mail: fisch3r@freemail.hu
Most volt kerékcserén egy nem épp vitrinállapotú Csörgőm. Beltéri használatban is gazdag leletanyagot gyűjtött össze ősi fosszíliákra vadászók számára. :-)
Mindemellett a téma érdekes, és ha valaki felülemelkedik ezeken az aggályokon, akkor miért ne tegye?
Nekem kicsi lenne az 1:87 a kertbe, de nem mindenkinek romlik a látása. :-)
Továbbá kérdéses, hogy nem csak egy havas, hófúvásos téli időszak, de egy-egy váratlan nyári felhőszakadás milyen károsodásokat okozhatnak az esetleges állomás és lakóépület modellekben (még ha nem is BaTTka 1 kivitelűek :-) vagy a további elektromos pályatartozékokban. Nem véletlen, hogy a szabadtéri pályáknál általában nem építenek be váltókat, jelzóket, stb. Igy az egész pálya, ill annak forgalma leginkább egy egyszerű dilikőrre emlékeztet.
Azok a nagy ívek, hosszú vonatok valóban lenyűgözők. Aztán semmi más. Itt a pázsitot nem lehet eladni magasra nőtt nádasnak, a kislevelű bukszust lombos erdőnek, a féltéglányi követ terjedelmes sziklafalnak, mint a kerti vasútnál.
De ez is kompromisszum, mint a vasútmodellezés egésze, nem? Én minden válfaját elismerem és szeretem. :-)
Nem tudom, mit nevezünk rozsdamentesnek. Amiket én ismerek, valamennyire (felületileg) hajlamosak az oxidációra. Szobában, nemhogy párában, esőben, hóban. Továbbá a hőtágulásra is gondolni kell (olvashattunk már topiktárstól felkunkorodott vágányanyagról - ismét csak bent, nem -20 - + 40 fok közötti ingadozásnál.
De ismét csak mondom: a te dolgod, hogy megcsinálod vagy nem. :-)
Amint az itt bemutatott szabadtéri pályáknál is látható, az igazi modellvasútra jellemző hitelességről le kell mondani. Itt általában nincsennek élethű épületek, lakókörnyezethez tartozó tereptárgyak, amelyek igen sok modellező szerint nélkülözhetetlenek. A pályák felépítése is (eltekintve néhány hídtól, viaduktól vagy alagúttól) elégé primitív, a szerelvények nagy egyhangúsággal csupán végighaladnak a pályán.
Nem beszélve arról, hogy ezek a kinti pályák csupán a a nyári 2-3 hónapban használhatóak, ősztől a következő nyárig a teljes vágányzatot fel kell szedni, ez látható is primitív vágányfektetésen.
Ízlések-pofonok. Te a növényzeten, a tavirózsa levelén akadsz fenn. Én meg pl. az ívek sugarán, állomások hosszán.
A nevezett snittben látható nagysugarú ívek nekem nagyon tetszenek, ilyeneket nagyobb építési nagyságban összehozni éppúgy problémás, mint a szobában összerakott H0-pálya esetében. Ugyanez vonatkozik a vonathosszokra, állomások hosszára is.
Akkor fogod bánni a nyolcadáron való vásárlását a H0-s vágányoknak, amikor rozsdásan viszek a hulladékgyűjtőhöz. :-)
De aztán lehet, ez csak károgás. Egyébként is, ha valakinek a van pénze megvenni a Koh-i-Noor gyémántot, utána akár pingpongozhat is vele, az egyedül rá tartozik. :-)
Mindenesetre várjuk az őszinte beszámolót, ha megvalósítottad a terved.
H0 méretnél nagyobbaknál létezik un. időjárás álló sínek és járművek.
Helyedben én csak a pálya alapját (alépítményt) készíteném el fixre betonozva, a felépítményt (töltés + sínek) hordozható modul rendszerre. Nemrég vettem az egyik barkácsboltban olyan fenyő takarólécet, aminek a keresztmetszete H0-ás töltésnek felel meg, és 240cm hosszú. Kettő Roco flexisín elfér rajta hosszában + három 1/1 sín.
Szerintem épp ne ezek a megoldható problémák. Üzem indulása előtt lehet pályabejárást és takarítást tartani, a szomszéd macskáját meg észre veszi az ember, hiszen nem megától üzemel a vasút, hanem felügyelet mellett. Egyébként a Forma-1-es futamok előtt ezért lövik ki a vadakat a pálya környékén. :D
Tavirózsát nem közelező ültetni. :) Más méretaránynál is fennál ez az aránytalanság, legfeljebb kevésbé,, de a növényzet sehogy nem lehet arányos. Ez lenne a legkisebb probléma. Számomra azért érdekes, hogy létezik ilyen, mert lehet, hogy van megoldás a felmerült problémákra. Én örömmel vágnék bele más méretarányba, de ahogy elnézem csak a vágányzat nyolcszor annyiba kerül. De van időm körüljárni ezt a kérdést, még csak tervezem a projektet.
Röhejesen is néz ki a növényzet mellett. A hídnál majdnem szélesebb egy levele a tavirózsának. De természetesen a te dolgod, hogy kiviszed-e. És azt sem mondta senki, hogy nincs ilyen. :-)
Ez mind igaz, és még a kerti vasútra tervezett modelleknél meglévő, a H0-ban hiányzó szennyeződés-védelem is említhető. Az állatokat említetted, de fejtsük ki: mi van, ha ne adj' isten egy költöző hangyakolónia keresztezi az épp használt vágányokat. Vagy a szomszéd cicája az 65 ezres Giganton gyakorolja az egérfogást. :-)
Van valakinek információja arról, hogy lenne olyan szélturbina (szélerőmű), amit nem a motor forgat és ez által szép és életszerű látványelem, HANEM a légmozgás működteti (akár mesterségesen létrehozott szél) és így áramot termel, amit fogyasztóra lehet kötni (pl. egy izzó). A méretarány nem elsődleges, persze jó lenne szabványméret (H0, G, 1), de ha valami köztes, az sem baj.
Nekem ez meredek, de állítólag van ilyen és nem egyedi termék, széria modell.
Az esetleges válaszokat előre is köszönöm, lehet itt, de még jobb a vozovi.gyula@gmail.com on.
Találtam a neten egy ilyen véleményt a témáról. "...a kerti H0 titka, hogy a vasút és a növényzet megfelelően el legyen választva egymásról. Magyarul a pálya mindenképpen magasabban legyen mint a föld, pálya mellett legyen köves vagy egyéb növény mentes sáv..."
Szerintetek, ha ez meg van oldva, akkor lehet még valami probléma?
Szerintetek nagy marhaság abban gondolkodni, megpóbálni H0 méretarányban a kertbe vinni a modelvasútat? Megfelelő stabil és tiszta alépítménnyel nem kivitelezhető?
A birtokomba jutott egy régi lemez villanymozdony,mely restaurálásra szorul. Nem mai szabvány.3cm a sinszálak közti távolság. Ha valaki tudna segiteni abban mikori lehet, nagyon megköszönném.Nem akarom eladni,szeretném restaurálni. Az emailom publikus:robi410@gmail.com
Mentem át vonattal az NDK-NSzK határon. Az NDK-s mozdony a nyugati határállomásig húzta (konkrétan a Drezda-Frankfurt vonatot Bebráig). Nem tudok arról, hogy nyugati mozdony átjárt volna az NDK-ba.
De még mennyire! Már írták,"interzonenzug" a kulcsszó. Pl. Hamburg - Nyugat-Berlin. Nehezen lehetett volna megkerülni az egykori NDK-t...:-))) A DB-től m-wagen-ek, silberlineg-ek, a DR-től Y wagen-ek, halbik, modwagenek (a régi PIKO által gyártott egykori BR01.5 gőzös + 3 zöld kocsi szett ideális alap ehhez, ebben pont DR-es modwagen-ek voltak. Nem összekeverni a REKO kocsikkal!!! A modwagen-ek a régi szoknyás kocsik, schürzenwagen-ek voltak.) vettek ilyenekben részt. Mozdonynak a DR-nél a már említett BR01.5, BR03REKO, BR119, BR132, DB-nél meg minden, ami legalább 140-nel tudott menni.
Egy olyan kérdésem lenne a szaktudorokhoz, hogy a IV-korszakos DB és DR mennyire járt át egymáshoz? Megfordultak-e az egyik fél kocsijai a másik oldalon (esetleg mozdonyok is?)
Már a gyűjtemények/szerzeményekbe is beírtam, de gondoltam ide is berakom hátha lesz valakinek ötlete:
Egy kis segítséget szeretnék kérni. Van egy JC ÖBB 4020-as motorvonatom, amibe most építettem be a dekódert. Tökéletesen működik, csak az a bajom, hogy nem bírom összerakni. Konkrétan a motorkocsi vége rendesen bepattan a helyére de az eleje nem hajlandó, próbáltam mindent a vezetékek odébbrakásától kezdve, az öntvényeket lefogó csavarok szabályozásáig, de már nincs több ötletem, sehogy se akar bepattanni. Valaki találkozott már ennél a járműnél ezzel, vagy van valami ötlete?
Majdnem: az én olvasatomban 18 hüvelyk sugár, és 30 fokos ívszögű vágánydarab (három kell egy derékszöghöz, hat egy félkörhöz). Ebből az ívsugár: 457.2 mm.
Én a Modell & Hobby-ba mentem be, és rendeltem meg (kb. 1 hét alatt hozták meg), az ívsugár pedig megegyezik a Roco 58223-as ívjével (az én Mehanomnak az aljára rá van írva:R18"30°)
sziasztok! Köszönöm a gyors válaszokat, javaslatokat ke fe és somytomy-nak. Közben én is kutakodtam és valóban az elektromos vezetékeket átívelték a vasút felett, de a telefon kábeleket alatta vitték át ha máskép nem tudták megoldani. Köszönöm
Hozzáértő segítségét kérném WinTrack 9.0 tervezőprogram használatához. Azt szeretném megtudni, hogy be lehet-e állítani valahogy a pálya dőlésszögét, ha emelkedőt akarok tervezni, és ha igen hol, mit kell megnyomni. Keresem szorgosan, de egyelőre nem találom.
Régebben a 220 voltos vezetéket a sinek felett vitték át. Megemelt magasságú vasoszlopok voltak a sín két oldalán. Mert ez olcsóbb volt, mint az olaj-papír szigetelésű földkábel, és az üzembiztonsága is nagyobb volt a légvezetéknek.
A 10 kV-os távvezeték magasított oszlopokkal a vasút felett ment. A 35 kV-os és magasabb feszütségűek oszlopai elegendő magasságúak ahhoz, hogy felül menjenek.
Ma már olcsó, üzembiztos földkábelek vannak, ahol lehet ilyet használnak. Tudtommal a 10 kV-os távvezeték (ami városokat, falvakat kötött össze) kihalt.
A nagyfeszültségü távvezetéket kérdés nélkül átviszik a vasút fölött, mert az magától is olyan magasan van, hogy a felsővezetéket sem zavarja. Kisebb feszültséggel nem tudom, mit csinálnak, azt gondolnám, hogy a vasút alatt viszik át. Majd legközelebb vonatra ülök, megpróbálom megfigyelni.
Én is használok Mehano síneket (hála a 9 évesen kapott kezdőszettnek :D) Eddig nincs vele nagy gond, évente egszer, kétszer denaturált szeszes ronggyal átmegyek rajtuk, és olyan mint az álom. :) A kérdésre pedig a Roco sínpapucs a válasz. Én is azt használok, bár nem olcsó mulatság (990 Ft/24db).
Réz sínszálak és az építési nagyság miatt (0e M1:45) minden második talpfát ki kell vágjam: bármely más sínanyagot sajnálnék e célra, főképp újonnan vásároltat. Amire ráadásul lehetőségem sincs... Szóval ez ilyen "abból dolgozunk, amink van" projekt.
Sziasztok! Az után érdeklődnék, hogy a vágányok felett miképpen lehet telefonkábelt illetve villamos vezetéket átívelni. A neten nem találok rá képet, egyáltalán a régi időkben ezt hogy oldották meg?
Mehano az, még mindig. :-) Nálam is előfordult, de nagyrészt selejtezni kellett. Ugyanott tárolva a többit (nagyrészt Rocót) fel tudtam használni. De lehet, hogy egyedi probléma, és én tartottam nem megfelelő körülmények között. Ezt akár szemrevételezéssel, mégi inkább menetpróbával le lehet ellenőrizni.
Mindenesetre a sínpapucsuk a leghasználhatatlanabb, lágy anyagból volt, rögvest kinyúltak.
Ha jól emlékszem, a Mechanonak 2,1mm a talpa. Az a baj, hogy a Tillig ~1,75m, a PECO Code 100 pedig ~2,3mm, tehát egyik sem passzol igazán. Az előzőekből adódóan a Tilliget rá sem tudod dugni. a PECO Code 100 jó lehet, esetleg egy kis laposfogó rásegítéssel.
Mehano az, és olyan, aminek a mérete passzol hozzá (úgy értem, le kéne mérned a sínprofil alsó szélességét és az I szárának vastagságát, és ide leírni. Azzal esetleg össze lehet hasonlítani más sínszálak adatait).. Emlékeim szerint a Tillig sínpapucs keskenyebb a kelleténél.
Egyébként személy szerint lebeszélnélek a felhasználásáról (hacsak nincsenek extrém jó állapotban és/vagy különlegesen alacsony páratartalmú helyiségben tárolva), mert vadul rozsdásodnak.
Tiszteletem! Milyen vágányösszekötő papucs lenne jó a régi "MECHANO", Jugoszláv gyártású vágánymezőkhöz? Kellene vagy 40 db, az elektromosság átvitele lenne a lényeg, mert a vágányanyag csavarral terepasztalra rögzítve lesz.
Olyan pályatervező programot keresek, amivel a Piko A sínrendszerből álló asztalt meg tudom tervezni - legalábbis a vágányzatot. Előre is köszönöm az ötletet, segítséget.
Jól mondja Váltógyártó mester, át kell kötni alul a vágánycsonkokat. Nálam ellenirányú vágányok keresztezik egymást (mintha egy nyolcast formáltam volna - de persze nem ennyire szimpla a kérdés -, ahol ugyanúgy a negatív és a pozitív pólusok találkoznának) a két legalsó tárolón, és hibátlanul működik. Így az analóg-digitális is elszigetelhető.
Sajnos geoline átszelést nem tudok csinálni, csak ilyen "alapot". Bár ezt meg lehet emelni, hogy megfelelő magasságú legyen. Fleischman ágyazatoshoz már építettem kitérőt.
Elkészült a 60°-os átszelés. Nem csak azért volt sz*vás elkészíteni, mert alul meg kellett erősíteni, hanem mert az összes szöget két darabból kellett összeforrasztani, nem lehetett hajlítani.
Új project vette kezdetét, mégpedig villamos kitérők. Tillig 2,5mm-es profilból készülnek, a kisebb 227,5mm ívsugarú 27,9° kitérésű, a nagyobb 272,5mm és 23,5°. A vágánytengely-távolság 45mm. Még szerencse, hogy van már sínhajlító készülékem, mert anélkül ezt a kis ívet nehéz lenne szépen meghajlítani.
Sok sikert az új projekthez, hiánypótló, nagyon ígéretes ez a kezdeményezés!!! A nevek mind-mind garanciát adnak a profi megvalósításhoz és működtetéshez!
Nyitáskor pedig a látogatásomra az elsők között számíthattok. :)
Nemrégiben vettem barkácsoláshoz einheitswageneket. Volt közöttük két szép kasznijú CSD-s változat, amik szerintem a ritkábbak közé tartozik. (Akár lehet, hogy a csehekhez került is ilyen a háború során, de biztos információm nincsen.) Sajnálom szétvágni, ezért ha van valaki, aki elcserélné egy kommerszebb darabra (DR, DB, NS), akkor csak annyit kell tennie, hogy eljön érte a Kelenföldi pályaudvarhoz közeli címre - egyzetetett időpontban, a cseredarabbal. A cseredarab lehet festéshibás, kopott; ajtó fölötti sarok akár csorba, de az alsó részen levő pöcök legyen meg.
Szándékosan nem a börzére tettem fel, mert nem kupeceknek, viszonteladóknak szánom, hanem olyannak, akinek magának jelent értéket.
Néhány hónappal ezelőtt "job.ulbula" nick alatt találkozhattatok egy felhívással, amiben modellezésben, terepasztalépítésben jártas kollégákat kerestünk egy új vállalkozáshoz.
Elérkezett az idő, hogy felvállaljuk a nyilvánosságot a terveinkkel kapcsolatban (így pl. már a saját "ms bakteres" nickről is írok...). Az aktualitást egyrészt az adja, hogy a vállalkozás helyszínén épp a mai napon megtörténtek az első kapavágások, másrészt az augusztusi Indóházban is találkozni fogtok egy, a kiválasztási folyamatot bemutató izgalmas modellezős esemény képes beszámolójával.
Nos, slágvortokban a lényeg: az Andrássy út egyik csodaszép épületének, a Krausz Palotának a földszintjén egy 300 nm-es kiállítási terepasztalt fogunk felépíteni magyar, osztrák és német tematikával. A MINIVERSUM megnyitását 2014. májusra tervezzük. A létrehozó csapatban helyet kapnak a honi modellező közösség jeles képviselői, reményeink szerint egy kiváló minőségű, kifejezetten igényes terepasztal fog felépülni. Legalább ennyire fontos szempontként rendelkezünk megfelelő vezetési, projekt irányítási és pénzügyi ismeretekkel is ahhoz, hogy egy sikeres, nyereségérdekelt üzleti vállalkozást hozzunk létre.
Aki akár innen, akár az Indóházas cikkekből még nem ismer: Kocsis Attila vagyok, a MINIVERSUM ötletgazdája és vezetője. Vida Lászlóval (vika) és Martisz Gáborral (martisz) együtt adjuk a szűk szakmai team-et, mindhárman tulajdonosok is vagyunk a cégben. A projekthez csatlakozott már Tiringer Feri (paksinuti), Kövér Zoli és Kiss Róbert (Dampf) is.
A www.miniversum.hu címen találtok még egy rövid bemutatkozást, megismerhetitek a cég logóját és helyszínét.
Megcsináltam a szigetelő vágásokat, szerencsére elég stabil lett. Végül, hogy még erősebb legyen, a belső síneknél nem vágtam át a vezetősíneket, hanem a köveztkező talpfán átvágtam a nyákot a vezetősín vége és a belső sín között, így még stabilabb lett a szerkezet.
Annó én is szerettem volna ilyen 3 lámpás változatot, de letettem róla.
Ebben a mai 1mm-es nagyfényerejű smd led-es világban, ahol a led, ha vigyázol, soha ki nem ég, teljesen más dimenzióba kerül a modellezés :)
Annyit a működéshez hozzáfűznék, hogy ami tőlem ment kétlámpás blokkjelző, azon azért dolgoztam annó, hogy működjön rendesen, mert kontakthibás volt az egyik tekercs érintkezése, így a megbízhatóság nem 100% itt sem. Megfelelően megpucolva, viszont nagyon alacsony áram, és feszültségfelvétellel tökéletesen átbillen a másik állásba, végálláskapcsolással a tekercs.
Amiért írtam: szerintem ezzel a blokkjelzővel is megvalósítható a máv szabványú jelzéskép! (már hallom a robalyt :).
Hogyan? Egyszerűen: a lámpák színre vannak festve, és tökéletesen mindegy, melyik, melyik lyukban fogalal helyet. Azaz felcserélhetőek (mögöttük a vezetékeket kell átforrasztani)! Ezek után a lámpák vezérlése már csak a kérdés. Analóg üzemben viszonylag nehéz több jelzésképet rátenni (kétállású relékkel megoldható), de pl. egy digitools fényjeződekóderrel ez már nem lehet gond :)
Kár lehúzni szegény blokkjelzőt, még ennyi év távaltából is! :))))
Egyik modellezőtársunk kért tőlem egy 60°-os átszelést. Gondoltam, pár óra alatt összedobok neki egyet! Csak ezt tegnap reggel gondoltam!!! Hát, ennyit már régen sz*vtam, mint ezzel! :-(
Pl. az első verziónál nem vettem figyelembe, hogy a nagy szög miatt nem lehet hajlítani a síneket, minden sarkot szögbe kell reszelni, és forrasztani kell. Azután, hogy elég stabil maradjon a szigetelő vágások után is, hátul elég komolyan meg kellett patkolni, tk. az összes talpfa réz lemez csíkkal össze van kötve erősítés gyanánt. Remélem, így már elég erős lesz, mert még nem vágtam át, ez majd holnap derül ki.
Ezt használtam, ennél a bekötésnél a pirosat és a zöldet/sárgát a kapcsolóról tudom kapcsolni, a zöldet pedig gyaníthatóan úgy tudom megvalósítani ahogy nazareth írta. Kösz a segítséget!
Köszönöm szépen a segítséget! Közben nekem is leesett, hogy MÀV szabvány szerinti közlekedést a Piko (régi analóg) eszközökkel nem fogjuk tudni megvalósítani teljes mértékben. Inkább közelítő imitáció lesz ami a célnak megfelel, lényeg, hogy viszonylag automatikus legyen a közlekedés a pályán ütközések, ráfutások nélkül.
Honecker idejében az NDK -s Piko ötven éve kifejlesztett egy játék blokkjelzőt, és most azon lovagoltok, hogy ez melyik jelzőre hasonlíthat????
Semelyikre.
Létrehoztak az akkori tervezők egy olyan lámpatestet, amibe belefért az akkori technikai színvonal legkisebb izzójából három darab - későbbi verziójában már csak kettő.
Ennyi.
Fél évszázadon át tökéletesen ellátja funkcióját: -Egyedi jelzőként ugyanúgy tökéletesen megállja a helyét mint egy önműködő térközjelzős rendszer tagjaként.
Van egy nagyon jó tulajdonsága: -Ha a helyszűke miatt csak egyféleképpen tudod beépíteni, a lámpatestet menetirány szerint megfordíthatod, vagy akár ki is cserélheted modern Vissmann jelzőre is. :-))))
Ach so... A '70-es évek technikája, egyszerű, otthon barkácsolható, természetesen ennek megfelelően kompromisszumos, de gyerekeknek, játékra, az elektromosság alapjainak elsajátítására tökéletes :)
Amúgy "Blocksignal", azaz térközjelző után nincs kitérő, sem vágányútállítás, csak egy szimpla térköz, ezt a jelzőt a Piko valszeg a sima V/Z jelzőből barkácsolta :)
A németeknél egy ilyen jelző valóban szódával elmegy, ha a H/V (fő- és előjelzős) rendszert tekintjük, de komoly kompromisszumokkal:
- külön előjelző kell a jelző alá (vagy a köv. jelző elé fékúttávolságra, ekkor bejárati jelzőként nem igazán használhatjuk),
- illetve továbbra sem stimmel a jelzőlap, mert a H/V rendszerben a 3 optika a téglalap alakú jelzőlap sarkain van.
H/V zöld-sárga jelzésre itt egy szép példa (a vörös optika nem látszik, az a felső sárga mellett van; a fő jelzéskép felfelé van módosítva 60km/h-ra; illetve látható a fő jelzőlap alatt az előjelző, ez M!-ról felfelé van módosítva 30-ra).
A német H/V rendszernek felelt meg kb. a régi magyar irányjelzési rendszer azzal a különbséggel, hogy míg a németeknél a "két fény" már akkor is 40-et jelentett, nálunk jelzőtől függően kitérőt, vagy 2. kijáratot; illetve nálunk mindegyik fény zöld volt – emiatt MÁV-os irányjelzési rendszerben nem használható a PIKO jelző.
Ha a német Hl-rendszerben gondolkodunk, az már OSzZsD-rendszer (tehát hasonló, mint a magyar sebességjelzési), ekkor érvényesek az előzményekben taglaltak (illetve az optikák elhelyezkedése továbbra sem stimmel)...
Ennyit az elméleti fejtegetésekről :) Sajnos bekötést nem tudok hozzá, de gondolom alapból
- van neki egy bemenete, amivel visszaejtem vörösre (célszerűen a jelző mögé helyzett kapcsolóvágánnyal);
- van neki egy bemenete, amivel szabadra állítom (nyomógombról pl.),
- illetve van neki egy bemenete, amivel a 40-et kivezérli (vagy letiltja).
Ekkor a bekötése hasonlatos lehet az egyszerűbb V/Z kétoptikás jelzőéhez, annyi különbséggel, hogy a mögötte álló, a Vmax-hoz tartozó vágányútban érintett kitérők kitérő-irányú visszajelzéseit lepárhuzamosítom, és azzal rakom ki a sárgát a zöld mellé (esetleg fordítva: a jelző mögötti, Vmax-hoz tartozó vágányútban érintett kitérők egyenes visszajelzéseit sorba kötve kioltom a sárgát)...
"A távoli kiszolgáló elutasította a kérés teljesítését", szóval a képet sajna nem látom :-/ Mindenképpen fura a dolog, hiszen a blokkjelző térközjelzőt jelent, ami ugyebár csak akkor ad csökkentettet, ha a következő jelzőig nincs meg az általános fékút, és az M!-t mutat. Tehát egy térközjelző
- vagy nem ad előjelzést, de akkor csökkentettet sem (ezesetben fölösleges lenne a sárga),
- vagy tud csökkentettet IS, de akkor a csökkentett kizárólag a "M! következik" jelzéssel járna együtt, amihez kellene a 2. sárga,
- vagy sima térközjelzőről van szó, tehát indokolatlan a csökkentett, elég a Z/V/S.
Én igazából azt a kérdést feszegettem, hogy mire akarod használni :)
Egyébként ha eltekintünk az előjelzéstől (ez egy játékasztalon elég korrekt kompromisszum), akkor működhet a V/ZS/Z kombó akár bejárati jelzőként is (bár ha már vesszük a fáradtságot, és a csökkentettel szöszmötölünk, akkor fura pont a M! előjelzését elhagyni, és zölddel engedni be vonatot)...
"Hogyan tudom úgy bekötni, hogy mindhárom jelzés müködjön?"
Mihez képest mindhárom? Elég sok jelzéskép van a MÁV-nál, a jelzők az elhelyezésük és funkciójuk szerint tudnak válogatni belőlük. De olyan jelzőt, ami pont az Általad felsorolt 3 fogalmat tudja csak mutatni (tud Vmaxot, csökkentettet, M!-t, de nem tud előjelzést), elég nehéz elképzelni. Esetleg olyan nyíltvonali elágazás jelzője lehetne, ami mögött egyik irányban sincs térközös vonal, így a jelzőnek egyik irány esetén sem kell előjelzést adnia...
Piko 3 fényü blokkjelzövel kapcsolatosan szeretnék kérdezni. Hogyan tudom úgy bekötni, hogy mindhárom jelzés müködjön? Piros, zöld és zöld-sárga. A bekötési segédlet szerint pirosat és zöld-sárgát tudunk neki adni és, ha kiiktatjuk a sárgát akkor zöldet jelez. De mi van akkor, ha váltó van és csökkentett sebesseggel halad jobbra vagy balra?
Egy kis segítséget szeretnék kérni, mert nem igazán vagyok otthon a háromsínes rendszerben. Pár dolgot sejtek, de megkérdeznék valakit, aki már csinált/látott ilyet.
Egy AC-s Roco szergej pontosan mely dolgokban különbözik egyenáramú társaitól? Egy AC->DC átalakítás során miket kell elvégezni pontosan? Melyek azok a részek, amelyeket cserélni kell, s melyek azok amiket átalakítani lehet?
Sziasztok! Tudnátok segíteni abban hogy, miért melegszik (néha forró) a mozdony ez BR 218as Roco, analóg. Tisztítva,kenve esetleg ahol kell ez OK! Nagyon lassan indul el, sokszor nem is! Az áramot veszi csak nem megy! Nem látok rajta belül semmi elváltozást, sérűlést. Röviden ennyi.
A Taurus 15 éve nincs gyártásban, mert 2001-ben érkeztek a MÁV-hoz a mozdonyok. Ott meg azt játszotta a Piko, hogy mindig más pályaszámokon adta ki a gépet (kiadták az egyest, gyártottak belőle 500 db-ot majd amikor már a készlet végén jártak, csináltak egy újabb tamponklisét hozzá, és jött a 002-es, stb...). A Traxxnál ugye eleve nem volt szerencsés, hogy rajtuk kívül még 2 másik gyártó is kihozta ráadásul korábban, ugyanazon pályaszámon... Ha nem a 001-est adták volna ki Pikóék is, elgondolkoztam volna rajta, az ACME mellé, de így inkább nem. Gyanítom ezzel sokan mások is így vannak/voltak.
Egyébként amennyit legyártottak belőle, még lesz egy darabig a boltokban, biztos lehetsz benne.
Értem... abból kiindulva, hogy a Hobby Taurus már kb. 15 éve kapható, azt hittem, hogy ez is legalább ugyanilyen hosszúéletű lesz, lévén, hogy az ár/érték arány miatt sokkal nagyobb sikerre tarthatott volna számot, mint a Taurus...
Szerintem már leállt vele egy ideje. A gyártók általában legyártanak egyszerre X darabot egy szériából, majd utána raktárról szállítanak a boltokba, és addig lehet kapni, míg van nekik, illetve a boltoknak készleten.
Ha egy mod van rá ,ne gondolkozzatok a régi kalapsines Piko sinekbe.Ezek már egy 30 40 éves tecnika termékei,rozsdásodnak megbizhatatlanok,bár áruk vonzo lehet,de kinlodás a velük valo modellezés.Sajnos az uj Piko váltoi viszont drágák,Blokjelzöt meg már nem lehet kapni.Üdv Attila
Most kezdteük egyik barátommal a vasútmodellezést és egy alapszintü terepasztalt szeretnénk csinálni. Ehhez gyüjtögettünk régi Piko H0-ás síneket, váltókat stb. amelyek még gyerekkorból megmaradtak. Vettünk egy Piko füzetet melyben pályatervek vannak és ebböl valasztottunk ki egyet. Egy automatizált pályához, ha jól gondolom ún. blokkokra kell osztani a sínpályát ahhoz, hogy ne ütközzenek össze a vonatok illetve ne fusson egyik a másikra. Ehhez szeretnék kellékeket venni, Piko blokkjelzös sinek, szemafor stb. Azonban nem találok ilyen síneket sehol, vagy nem tudom, hogy pontosan milyen is kell. Vagy esetleg ilyen régi analóg rendszerekhez már nem is gyártanak ilyeneket? Csak digitálisban lehet gondolkozni?
Ja N-es vagy Z-es méretben igen, de TT-ben ill H0-ban maximum szerény 1-2 korszakos mellékvonal maximum.
Egy normális állomási vágányhossza mellékvonalon is illik 4-5 4 tg-es kocsinak beférnie fővonalon pedig legalább a 7-8 db kocsinak kb ebből indulj ki és ha nincs helyed akkor nem biztos, hogy a H0-nál kell maradni
Bocs, néha egyszerűsítem a mondandóm, mert lusta vagyok gépelni. Szóval Magyarországon kívűl eső területen, mondjuk Németországban elhelyezkedő tó, mert német gőzmozdonyokat lehet kapni, míg magyarokat nem nagyon és aranyáron. :-)
Aha. Esetleg nem akarod rábeszélni, hogy inkább ólomkatonákkal építsen csatajelenetet? Most mondom, hogy egy mohácsi vészhez, muhi csatához, Waterloo lemásolásához, Hannibal római kirándulásához is nagy hely kell. Persze léteznek kisebb térigényű kézitusák, csak azok kevésbé látványosak. :-)
Végül egy L-es pálya mellett döntöttem melynek a véglegese méretei a következők a=250cm b=160cm c=100cm d=70 cm, ez így összesen 2,95 m2 (remélem ekkora elég lesz :) ). A peronokat lehet, hogy meghosszabbítom 105, de inkább 115 cm-re (a 250 és a 90 cm-es sarok találkozásánál lesz).
Esetleg azt meg tudjátok mondani, hogy Wintrackben, hogy kell dombot/hegyet csinálni?
Először is, ne engedj a TT-s szirénhangoknak, bár nagyon csábítóak tudnak lenni. :-)
Ilyen kis helyen megoldás lehet még az átlós vonalvezetés. Ehhez természetesen (legalább) kétszintű asztal kell, de az úgyis érdekesebb, mint a körbejáró vonatokat megjelenítő oválpályás.
Érdemes átgondolni, hogy kell-e rögtön az elején a villanymozdony. Ahhoz már felsővezeték is szükséges, ami jelentősen emeli a költségeket, és az építési idő is növekszik. Ha már Fuggerth, ott az M41-es.