Azért van ennyi doboz, mert ezek a központi részek, mivel komplett rendszereket telepítünk amiben kompletten benne van az erősáram, CTV, Internet, riasztó, öntözővezérlés, gépészeti vezérlés Minden a megfelelő mennyiségű csővel van összekötve, nincs utólag csatornázgatás falon lógó Router Amúgy a lakás többi részében egyetlen doboz sincs ami látható minden szilikonnal lezárva levakolva, lefotózva
"Ha a kliens nem kis műanyag lavórban állva zuhanyozik, bizonyára haláleset a vége"
Az emberek tényleg ennyire agyatlanok? Ha zár a csap/víz akkor miért használják? Villamos végzettségem van, de a közelébe se mennék egy hibás hálózatnak... (fürdés, vagy használat céljából értem, még esetleg félreértődik):( :(
Elnézést, hogy kérdésemmel zavarok, de nem találok semmi konkrétumot! Bár az is lehet, hogy rossz helyen keresgélek... :) Az volna a kérdésem, mennyibe kerül bevezetni egy tanyára az áramot. 80-100 méterre van a legközelebbi karó és az is elég volna egyelőre, ha kapun belül lenne 220V. És esetleg van erre valami részletfizetési lehetőség? Esetleg kell hozzá egy kis önerő? Esetleg van árbeli különbség légkábeles vagy földben történő bekötés esetén? Ja és Hódmezővásárhely határában van a szóban forgó tanya!
Öcsém ismerőse az emberke, azt mondta, hogy nem ő a legolcsóbb. Ennél sokan olcsóbbak. Pedig nem Szabolcsban lakunk. 20 km Budapesttől északra. Még a biztosító szekrény, biztosítók (nem kínai) is benne van az árban.
Az így kivitelezettmunka esetén elég kicsi a hibalehetőség, de mégis van. Melyiket látod át jobban? Egyrészt ilyen munkánál (ami küllemre is igencsak tetszetős) eleve a kivitelezőt hívják vissza.. , ha csoda folytán mégsem, más is átlátja könnyebben, mint az első képen tekeredő csőcsomót :)
:)) nem arra a padlófűtésesre gondoltam(Ott melyik a fűtés a víz vagy a villany)??,a többi képre gondoltam amin látszik,hogy hazai meló...kevés ilyet láttam de most komolyan....
Ma kaptam egy ajánlatot villanyszerelésre. 135nm lesz a laktér 20nm a garázs. 3,8e Forint /nm nettó. A szerelvények nélkül minden benne van. Biztosító, védőcső, kábelek. Riasztó csövezés és 12 redőnynek is a kábelezése. 2,5 a konnektor 1,5 a világítás.
A védőcsövek a padlóban mennének, illetve a monolit födémben. A srác azt mondta, hogy tudja, hogy lesz olcsóbb szerelő is, de ő ennyiért csinálja. Szerintetek ez jó ár?
Pedig előtte ő kötötte ki, a fázist még be is pöttyözte. Gondolom a kék kikötése után jutott arra a gondolatra, hogy ilyen komolyan dokumentálja a munkát. Jó sörözést :-D
Össze kéne verődnünk és mindannyiunknak megkéne nézni azt a bojlert..amíg szerelő nem látja addig találgathatunk(mivan akkor ha minden rendben van????Ti nem voltatok még ilyen helyzetben(nem hozzáértők találgattak hogy elkötött a villanyszerelő valamit és azóta megnőtt a villszámla...de hát nem ráz a bojler vize....nem forró a hidegvizi cső...nemértem már az egészet.azt sem hiszem el hogy olyan sok a számla...
A földelésre a fázis nem kerülhet,mert a víz vezeték egyből testeli és leverné a biztit!talán a nulla lett felcserélve a főlddel?de ez sem lehet ilyen vészes probléma...De amugy nem hiszem,hogy a szerelő ilyen kontár! Szerencsétlent itt meggyanusítjuk:)!mit gondolhatna rolunk?!És mi is lehetnénk a helyében és most rolunk írkálnának így...Volt itt egy okos Gondolat a tegnap:mérd meg az időt és csinálj számítást....Amugy meg ha hatévig elhanyagoltad a készüléked tisztítását rengeteg pénzt dobtál így ki az ablakon:::::a vízköves fűtőd sokkal több ienergiát fogyaszt el a felfűtéssel feleslegesen.Örülj,hogy tiszta a bojlerod és felvan ujítva...lehet,hogy a mérőd mond hamisat...
Pedig egyéertelműen azóta magasabb (számszerüsíthető a 30%-os költségtöbblet) a villanyszámla vezérelt fogyasztása, amióta ez a "javítás" megtörtént! A szokások változatlanok, 40C˙fokra van állítva a bojler most is.
Mi lehet még ludas? Termosztát? Esetleg kötés probléma?
Azért kérdezem Tőletek, hátha másnak volt már ilíen tapasztalata...
innen feladom a dolgot,mert látom,hogy nincs értelme a tanácsoknak...miért nem hívsz egy szerelőt?Mert amugy letudod tőlteni a bekötést is-ha ilyen nagyon ragaszkodsz a saját igazadhoz...
Nagyobb keresztmetszetnél kétféle megoldást szoktunk alkalmazni. Vagy alu saru és coupal lemezzel gyüjtősínre, vagy bimetal saru (direkt ilyen célra).
Kissebb keresztmetszeteknél (max 6-10-es alu) futatott (ónozott) felülettel érintkezhet (pl: érvéghüvely, futtatott gyüjtősín, elvileg a kismegszakítók csatlakozója is ilyen).
Alapból én bekötném a kismegszakítóba (alu paszta ártani nem árt), fésűs sínnel szétosztanám. Sajnos évenkénti karbantartás (utánhúzás az alu megfolyása miatt) szükséges. Ha nincs sín, de elég hosszú a betáp, abból levágva egymás mellé beszorítani és abból lenne híd. Lehet sorkapocsba fogadni is és onnan már rézzel menni tovább.
én ezért szeretem az MKH-t,mert abbol hajlítgatom az U alakot és nem szoktam érvég hüvelyezni...sokkal tartósabb és még nem kellett vissza mennem sehová sem! De már láttam leolvadt táblát,mert az alu!-es vezeték valamiért kilazult és a kontakthiba leégette a táblát.
Egy egysegnyi (80kg) viz melegitese egy adott hofokra pontosan ugyanannyi hoenergiat igenyel
Ha 1kw betettel 10 ora, akkor 2kw betettel 5 ora, a vege ugyanaz lesz
De a vezeték MKH és nem MCSKH! Tilos rárakni. Az érvéghüvellyel a sodrott vezeték tömörségét állítod elő és a sodrott erek rugalmassága adja a tartó erőt. Az MKH-nál hiába préseled, tökéletesen nem fogja felvenni a réz vezető formályát, ergo a kontakt se lesz tökéletes.
A szerelő elött mikor volt tisztítva a készüléked?szerintem a szerelő nem hibás ezért,mert minél kevesebb a fütő teljesítménye annál ksöbb éri el kivánt hőfokot és annál tőbbet fogyasztasz és fizetsz...máshol kéne körülnézned vagy számolgatnod
Bocsi nem sérés....csak sok gánnyal találkozom napmint nap és elöttem SZAKEMBER járt javítani és olyanokat látok,amit nem kéne.És hidd el látok rezet,aluval összesodorva vagy láttam két anyacsavar közé szorítva csavaron alut rézzel,meg szalagantenna vezetékkel...de ha villanyász vagy ,akkor te is láttál sok szart...sokszor azt veszem észre ilyen forumon,hogy egy lajikus kérdésére rengeteg válasz van visszaírva.-szegény(ek) nem tudják melyik tanácsunkat fogadják el,mert összezavarjuk-annyi sokat írunk...ahogy meg észrevettem a biztosítékos barátunk maga akarja megoldani a bizticserét-ebből lesznek a lakás vagy jobb esetben a táblaleolvadás.Azért ne hari
Miként fordulhat az elő, hogy szakember végezte villanybojler karbantartás után nem 20%-kal kevesebb, hanem 30%-kal több lett a villanyszámlánk!!!???
A karbantartás vizkőtlenítésből, anód cseréből, fűtőszál cseréjéből állt.
Ez azt jelenti, hogy kb a kívánt megtakarítás helyett 50%-kal lett több a fogyasztás! Okozhatja ezt pl. nagyobb fűtőbetét? Ha pl. a 80literes bojlerbe nem 1200, hanem 1800W-os betétet tettek? A termosztát gondolnám, hogy ilyenkor előbb lekapcsol, de lehet ezáltal nagyobb a fogyasztás?
A szaki hallani sem akar arról, hogy visszajöjjön, ők mindent jól csináltak.....
A fürdési/melegvizhasználati szokások viszont változatlanok.
tisztelt kollega!Kiváncsi vagyok a te tudásodra,mert a sorkapcsot tudom elismerni:szokott,vagy sűrűn látott dolognak,vagy a csavaros-szorítósínt melyhez az Al-t az MKH-val sorkapoccsal rögzítek.van jobb?-ami mindennapos használatu???
Még sosem vettem, de a napokban láttam olyan sint (3f) amihez csavaros vezetékrögzítő is van. Vagy horganyzott vagy valami egyéb eljárással kezelt a csatlakozó része, így mehet bele alu is. Beépítve láttam, márkát nem tudom, de a nagyobb gyártóknak biztos van ilyen. Kérdés ki fizeti meg...
Ha nincs nálam többféle gyülytősín...akkor jó az MKH-vezeték:szerintem más szakik is ezt tennék.időnként érdemes visszaolvasni tanácsokat,vagyis amit leírtam azt nem kell mégegyszer nekem elküldened.TUDOM! miaz a gyülytősín nekem nem kell kép arról,hogy néz ki de azért köszönöm neked a fáradozást.
(Azt is tanúltam,hogy kell berakni a vezetéket a kismegszakítóba)
Azon túl, hogy cserélni kéne a kismegszakítót úgy kéne visszakötni a két tömör vezetéket, hogy ne egymásba legyenek sodorva hanem egymás mellett legyenek, hogy nagyobb felületen tudjanak átadni!!!
Akkor a bejövő fázist akarod osztani....ehhez(látom házilag csinálod)ehhez vásároljál gyűjtősint vagy 6-os MKH vezetéket és ezzel tudod áthidalni a bejövő fázist.
Értem én de nem én csináltam. Én csak javítani szeretném. Felrakok én két megszakítót is, hely is van csak a kérdésem hogy mi az a szabványos vezeték elosztó szerkezet amivel a két kismegszakító 4 sarkába betudom kötni a 3 vezetéket.
Mert elmenő az most két vezeték van. De bejövőnek egy vastag aluvezeték. Ahhoz hogy két megszakító legyen a bejövő vezetéket is kétfele kell osztani. De mivel, hogyan hogy az megfelelő is legyen?
Ekkora fogyasztóknál ne legyen kettö!!!!Egy biztosíték 1-vezeték!Pár száz forintról megy a majdnem(vita)De biztos nem egy atomfizikus kötötte,mert normális ember tűzhely mellé nem köt semmit,ha nincs hely akkor a táblát is cserélni kell több modulosra.
Villanytűzhely üzemel róla, amúgy leszokott kapcsolni, úgy vettem észre hogy melegszik. Mindenképp cserélem de akkor ezekszerint az úgy szabvány meg ok hogy egy kismegszakító, egy csatlakozójába két vezetéket szorítok be?
Ilyen nincs, kettő kell de maga a megszakító lehet a hibás mert a benne lévő szerkezetnek ekkora hő mellett már kikelet volna kapcsolnia, csere azonnal. Kérdés mi megy róla mert két 1,5 vezető max 16A mivel kettő van benne így lehet 32A-is elvileg. Mindenképpen cseréld.
?Ha ilyen hőhatásnak van kitéve az már a tűzveszély határát is súrólhatja...lehet hogy beégett a belsőrendszere és nemtud leoldani:ekkora hőnél már lekellene oldania!Mindenféle képpen cserélni kell és vagy egy nagyobbre de így ha ekkora terhelésen megy akkor pedig 2db-ot kell felrakni!!!
Jó frekiváltót tud valaki ajánlani ami egyfázisú motorhoz jó. A lényeg, hogy legyen rajta olyan digitális bemenet, ami legalább 3 bites, 7 fix sebességfokozatot szeretnék vele elérni.
Adott egy kismegszakító, de a kimenő oldalán két vezeték van becsatlakoztatva. Egybe van sodorva két 1,5-ös tömör rézvezeték és úgy befogatva a kismegszakító csatlakozásába. De nagyon melegszik a kismegszakító, terhelése határán üzemel és tűzforróra is felmelegszik az oldala. Szerintem ha egy kismegszakító oldala olyan forró hogy nem lehet megérinteni az nem üzemszerű. A csavarok meg vannak húzva.
Hogyan lehetne a legszakszerűbben megoldani azt hogy egy kismegszakítónál a kilépő oldalon kétfele legyen elosztva a kábel? Van olyan megszakító aminek egy bemenő de két kimenő csatlakozása van?
Sziloplaszttal kend ki a doboznál-ban lévő járatokat még a csőbe is nyomhatsz egy keveset(Ecetes) és ha felraktad a szerelvényt kend azt meg festhetővel körbe...ennél jobb szerintem nincs így vagy fogadj el egy sünt a kollegától)))
Nálunk egy konnektort rendszeresen tönkretesznek a hangyák. Addig-addig gyűlnek belül, amíg zárlatot nem csinálnak. Persze néhány hangyán még nem tud akkora áram folyni, hogy levigye a kismegszakítót. Csak megdöglik pár száz hangya. Amire aztán valami rejtélyes oknál fogva gyűlik a többi is. Aztán még több. Kifejezetten a fázis és a nulla közé szeretnek ezrével beállni megdögleni. Először csak serceg a konnektor, aztán levágja a kismegszakítót. Amit persze gond nélkül fel lehet kapcsolni, míg újra nem gyűlnek az öngyilkosok. Első alkalommal hetekig nem találtuk a hiba forrását, mígnem már nem lehetett visszakapcsolni a kismegszakítót. Akkor a feleségem állt a lakáselosztónál, felkapcsolta, én pedig figyeltem a szobában. Így találtam rá a sercegő konnektorra. Azóta tudom, hogy hová kell fordulni. Viszont kb 1,5 évente kinyírnak egy konnektort. Eléggé szépen meg tud égni belülről. Meg valami nyálkát is felvisznek rá, totálisan el is korrodálódik.
Tehát az L jelűekbe kötöm a betápot, a T jelűek mennek egy mágneskapcsolóra, onnan a motorra.
Az A2 mögötti kis piros vezeték, ezen már össze van kötve hátul az L3-al, azt kötöm a mágneskapcsoló behúzótekercsére, gondolom ezt megszakíthatom a nyomáskapcsolóval.
Tehát az 1L1 - 3L2 - 5L3 -ra adom a delejt, a 2T1 - 4T2 - 6T3 -ról meg megy a motor felé?
2-4-6 a mágneskapcsolóra megy, és onnan megy a motorra!
És ismétlem, az A2 a segédkivezetése a mágneskapcsolóra menő vezetéknek, ami szintén az A2-re kötendő, jellemzően egy bajuszvezeték van a másik oldalon
a 9x kivezetések a MÁSODIK segédérintkezők
az A2 átellenes oldalán vagy egy érvég vagy egy 5cm vezeték lóg, az az A2-re kötendő a kapcsolón
ÁVK-t a bojlerhez nem tervezek, mert az eleve földelve van, meg a vízcsövek, kád, stb. Eph-ba bekötve, a ház többi fogyasztója meg ÁVK-on keresztül kap áramot. Ha jól tudom, akkor a szabvány nem írja elő a Fi-relét a bojlerhez.
- ha van fi relé annak leoldása minden dugaljnál és berendezésnél
- ha nincs fi hurok ellenállás amiből számítások alapján a biztosító értékét számolgatjuk
- milyen keresztmetszetek vannak annak mennyi a terhelhetősége és milyen biztosíték
- a berendezések (főleg lámpatestek, fiksz szerkezetek mosógép, konyhai nagyobb eszközök) megfelelő e földelésük
- szerelvényeket nem ellenőrzünk senki mert azok adottak max ha nagyon rosszak akkor javasoljuk hogy cseréljék
- vezetékek szigetelési ellenállása ha szar bontogatással kimérni pontosan hol azt a szakaszt cserélni kell, zárlat képződhet
- kötések szabályosak e illetve milyen állapotba vannak (ha megvan égve az gond)
ez ha sima és nincs sehol sem gond egy fél nap ha gond van x nap is lehet javítássokkal együtt javítások esetében óradíj 2500Ft (ajánlás) és az anyag vezeték kötőelemek szerelvények.
Segítségeteket szeretném kérni, hogy van egy újépítésű családi ház ahol a villanybojler különmért áramról menne, és ahhoz kell-e leválasztó kapcsoló?
Keresgéltem a neten, és valaki azt írja, hogy nem tesz leválasztó kapcsolót(csak a kismegszakítóra hagyatkozik), más meg csak az elosztótáblába rak 2 sarkút.
Szia!belvárosi lakásról KB40-100nm2-ig mérőtől a készülékekig(biztitábla-vezetékek-szerevények-kábelek-készülékek...általános .de ha volnának előre készített paraméterek(sablon)-jegyzőkönyv nélkűl...olyan lakossági féle dolog,ha érted a kérdésemet,Nagyon szépen meg köszönném!
Szigorúan veszélyes!Be kéne valahogy varázsolni egy védőcsőbe(kiváltani),pláne ha egyszer cserélni,vagy bőviteni kell az áramköröket.ha lezárásra kerűl a sór, akkor viszont hozzáférhetőnek kell lennie.Amugy ez a méretlen vezeték?
Két felülvizsgálatról beszélünk hivatalosan egy érintésvédelmiről és egy erősáramú berendezésiről, ha van villámvédelem akkor arról is.
Sok mindentől függ az ár:
- mekkora az ingatlan
- hány közös területen van világítótest
- van e lift
- milyen egyéb berendezések vannak
- meddig terjed a mérés csak a közös részek vagy a lakások/ingatlanok mérőórájáig
- mikor létesült
- volt e felújítás átalakítás ezekről készült e szabályos jegyzőkönyv
Általában:
- van egy alapár
- van egy mérési pontonkénti ár
- van aki kér a jegyzőkönyvért külön
- van aki vállalja az azonnali javítást nem szabványos részeken - kötéseken munkadíj + anyag
- az épület besorolása és egyes helységek besorolása alapján tűzvédelem és villámvédelem esetében több szakember is szükséges ez persze munkadíjat is jelent.
Az "ELEKTROMOS TRÜKK" pontosan az, amikor egy ellenállás "aláfűt" az érzékelőelemnek (bimetál, thermisztor), kényszerítve a szabályzót gyakoribb beavatkozásra... Minél sűrübb a kapcsolási szám, annál pontosabb lesz a szabályozás... Az "aláfűtés" teljesítményét is szabályozhatjuk annak a bizonyos fűtőellenállásnak az áramával (helyenként kis trimmer potival): akkor meg a kapcsolási "hiszterézist" tudjuk változtatni... Most felmerülhet a kérdés, hogy nem nagyon változik-e meg ezáltal a termosztát megadott értéke? A válasz: annyira minimálisan, hogy az már csak kalibráció kérdése, hogy összeálljon a kép... Ugyanis amíg a környezeti hőmérséklet jelentősen eltér a kívánttól, addig nagyon gyorsan visszahül a rendszer, majd egyre ritkábban kapcsol vissza, ahogy közelít a beállított értékhez...
Talán most már érthetőbb... nincs külön "trükk", az benne van...!
Egy tetőtér beépítésnél a villamos vezetékek kb. 3,5 m-e szakaszon egy vízszintes tetőácsszerkezeti gerendán futnak.
Ez a felület később takarva lesz gipszkarton szerkezettel. A vezetékek rézből vannak és kettős szigetelésüek , nagyjából olyanok mint a lakás készülékek kábelei csak nem sodrottakkb. 6 -7 vezeték megy egymás alatt .
Már látom, hogy óriási félreértésben vagyunk és még itt jó páran!
Merthogy ez éppen egy villanyszerelési kérdés, de mindenképpen elektromos szakembert igénylő!!!
Lehet, hogy én nem fogalmaztam érthetően, akkor bocsánat!
Az eredeti kérdés így szólt:
"Olvasom egy bolt "termosztátos oldalon", hogy:
"Ha egyszerű termosztát mellett döntünk, válasszunk 3 vezetékkel beköthetőt a 2 vezetékes helyett. Egy kis elektromos trükk segítségével elérik, hogy a kapcsolási pontosság - hiszterézis- a szokványoös 3°C helyett 0,5°C pontosságú legyen . Mi a trükk?"
Tehát a kérdés most is az , hogy mi az elektromos trükk???
Laikusként én a szöveg alapján valami olyat tudok elképzelni trükk gyanánt, hogy például a Honeywell T6360A termosztátnál egy hozzáértő elektromos ember utólag( pl.:beszereléskor!) olyan módosítást csinál, ami a gyári értékeket(2-3fok) 0,5-re változtatja!
Gondolok itt olyanra, hogy utólag betesz egy kondenzátort vagy ellenállást vagy más hasonló megoldást alkalmaz!
Na, ez nálam villanyszrelés, de mindenképpen elektromossághoz köthető!!
A termosztátok mechanikus működését én is ismerem és értem műszaki ember lévén, de ez elektromosság!
Ebben viszont csak "műkedvelő" vagyok és ezért kértem a segítséget a "Villanyszerelés" topikon!
Mint írta valaki ez nem villanyszerelési kérdés. Mivel én nem vagyok villanyszerelő így válaszolhatok, kb. harmadjára. A termosztát a hiszterézis alján kapcsol be, tetején ki. A felfűtési ciklust a ház a hőtehetetlensége miatt késéssel követi. Legyen névleges 20 fok beállításnál a hiszterézis alja 19 fok, teteje 21 fok. Mikor a termosztát 19 fokot mér, kapcsol. Kazán indul, víz melegszik. A termosztát 21 foknál lekapcsol, de a ház túllendül (hiszen a radiátorok nem 21 fokosak lettek, hanem mondjuk 60) Tehát a ház tovább melegszik mondjuk 24 fokra. A ház teljes hiszterézise így 5 fok.
Ha a termosztát kap egy előfűtést, akkor hamarabb kikapcsol. Ő úgy érzi 21 fok van, de a házban még csak 19,4. Kikapcsolás után túllendül a ház mondjuk 19,8-ig, hsizterézis 0,8 fok.
Az történik tehát, hogy kevesebb számú, hosszú felfűtés helyett több, rövidebb felfűtés lesz.
Szerbusztok Kollégák!Egy lakás,és társasház teljes elektromos hálózat felülvizsgálatának az árairól tud valaki valamilyen infórmációval szólgálni?Átlagos árak érdekelnek...Előre is köszönöm!
Nekem sem egyértelmű, hogy az előfűtéstől miért kisebb a hiszterézis. A régi MMG termosztátban az előfűtés szerepe az volt, hogy éjszakára egy kapcsolót átkapcsoltál rajta (előfűtés bekapcsolás) és így 2-3 fokot eltoltad a kapcsolási hőmérsékletét. Tehát nem kellett csavargatni és így vetted 2-3 fokkal alacsonyabbra az éjszakai hőmérsékletet.
Az a baj, hogy a pihenoig el kellene jutnia, ami a vegen van csak. Ez kb 15 cm hosszu szakasz, ahol felul a kapu es nem feszul. Sajna ez a 15 cm nem eleg, hogy normalisan be lehessen allitani. A baj a kapu tomegebol fakado lendulet. Az meg osszefugg a hotagulassal. Ha kitagul a kapu, akkor nem feszul a gorgokon es jobban szalad. Mindenkeppen elektromos megoldasban kell gondolkodni.
Javasoltak itt a nagyobb kondikat az elektronikan, az mindenkeppen megnezem (bar akkor meg a garancia ugrik valszleg, a panelt igy is kellett mar cserelni, mert egy nap gondolt egyet es random modon nyitott/zart).
Nem tudod "becsapni" a végállás kapcsolót valamilyen mechanikus megoldással, gondolom ha a 6 méteres kapu néha csak 5,80-ra nyilik az még nem nagy baj.
Sziasztok, Beninca tipusu a motor a kapun. Az a gond a vegallaskapcsoloval, hogy nem lehet beszabalyozni rendesen. Nagyon nagy a kapu (6m szeles a bejaro), plusz az ellensuly, s nagy a hotagulasa. Az elejen nem ertettem, hogyan lehet az, hogy napkozben beallitom a vegallasokat szuperul, este meg nem bir elmenni a pihentetoig a kapu. Vagy ha egy hideg napon beallitom, akkor masnap, amikor melegebb van, akkor megallas nelkul utkozik a gumibakkal a vegen... akkora a hotagulas, hogy a vegallaskapcsolok igazabol semmit sem ernek. Marad az ontanulas (a vegallas elott fekez, igy nincs lendulete a kapunak es ott all meg, ahol szeretnenk), de az ontanulast "elfelejti" mar 1mp-s aramszunet eseten is :-(
Mar ezen is gondolkodtam, csak a gond az, hogy a motor kulteri es mellette nem sok hely van, ahova barmit el lehet helyezni, raadasul a teli minuszok sem hiszem, hogy hasznara valnanak barmilyen akksinak. Sajna a fedett/futott reszen meg 230V van, mert a transzformator valahol a motor mellett van a muanyag dobozban. Szoval eleg maceras, de igy a kapu nagyon gaz (minden aramszunet utan ujra tanul, ami neha nem megy tokeletesen).
Arban a kis szamitogepekhez valo szunetmentes lenne a legjobb megoldas, csak ganyolas lenne a bekotes (es meg nem lattam sehol sem erre megoldast, bar technikailag 2 aljzat megoldana, az egyikben tenylegesen van aram, a masik csak dummy lenne, s ha azt akarom, h mukodjon, ossze kell kotni egy darab vezetekkel, aminek mindket vegen dugo van).... egy ilyen megoldas szerintetek elkepzelheto?
Hát, a kiadás nem az enyém volt, én így vettem a kecót.Igaz, a megszüntetése gondolom pénzembe fog kerülni...
Elsőre még örültem neki, de amikor délutánra sem lett langyos a víz, akkor kezdtem agyalni ezen.
Minden esetre nekem nem éri meg a kényelmetlenséget az a havi egy-két ezer forint spórolás. Már alapból elég kényelmetlen az is, hogy viszonylag könnyen kevés tud lenni a tárolt forró víz, amit aztán órák alatt melegít fel ismét....de hogy még hozzá sem kezd a fűtéshez fél napokig, na az már Románia anno 1987... Nem köll nekem.
Igen, igazabol az lenne a cel, hogy a kis aramszunet "tuskeket" kompenzalja az elektronika szempontjabol. A motor teljesitmenyet gondolom nem birna ki, de legalabb a vezerles nem menne el minden esetben. Annyi, hogy olyankor nem szabad inditani a motort...
Probaltam mar, de ahhoz az egesz motort cserelni kell, 6 szamjegyu osszeg lenne a vege. Egy egyszeru szunetmentes 10-15e -bol kijonne, ami jo lenne ide, csak nagyon barkacs lenne a megoldas. Az meg hagyjan, hogy tennek egy aljzatot a kismegszakitorol lejovo fazisra es arra csatlakozna a szunetmentes. A problema a szunetmentestol meno vezetek a kapu fele. Hulyen nezne ki egy lengodugo azon a kabelen, ami kijon a kismegszakitobol....
Sajnálom. Már csak azért is, mert rendes ember vagy, hogy elfogadod az okfejtést. Mert azért volt már az itteni indexes elműs fórumon, aki megpróbálta azt a játékot, amire azt írtam sokadik válaszként, hogy na, ezért van az amerikai filmekben, hogy az elején gonosz vigyorral rosszat csináló ügyvéd a végén csak felrobban. :)
Igazából az lett volna jó, hogy az éjszakai előnyeiről és hátrányairól - a melegvízfelhasználó szempontjából - valaki előre felvilágosít, mielőtt kiadásba vered magad.
Van egy elektromos kapu, ahova egy kismegszakitorol megy ki a fazis. Sajnos eleg gyakran van aramszunet (tipikusan 1mp-nel rovidebb), s ez eleg ahhoz, hogy az automatika elveszitse a beallitasokat (vegallas beallitasok), s az aramszunet utan megszorul az egesz (a vegallas kapcsolo jo dolog, csak idojarasfuggo... amit nappal beallitok, az nem jo ejszaka a vas hotagulasa miatt).
Szoba johetne egy szunetmentes aramforras, csak a kerdes a szakszeru vagy ahhoz kozeli vezetekeles. Az elso otlet az volt, hogy felrakok egy aljzatot, ahova megy a fazis a kismegszakitorol, melle egy masik aljzatot, amire bekotnem a kapu felol jovo vezeteket. Ha egy vezetekkel, aminek mindket vegen dugo van osszezarom oket, akkor menne minden... (es igy kozbe lehetne iktatni egy szunetmentest), de gondolom, ez a szabvanyok tekinteben eleg hajmereszto megoldas lenne....
Esetleg nincs erre a problemara valamifele megoldas? Persze lehetne egy hosszabbitoval taplalni a kaput, de ha mar a vezetek benn van vedocsoben a fold alatt, akkor nem eroltetnem a hosszabbitot...
mikro, sütő, indukciós lap, mosógép és klíma, ez 5 kör szobánként 1-1 világitás min 2, Vizesblokkok .. FI relé router,modem, cirkó Ahhoz, hogy egy router leverjen egy 16-os kismegszakítót, legalább 2 méter magas lángoszlop kell, hogy elérje a kiselosztót, és a termikus védelem ettől leoldjon. (ehhez persze az elosztó alá kell helyezni az eszközt :-D.
Szegény elhunyt,nemvitt próbalámpát...helyette ha jól ólvastam...egy (áramvizsgálót)vitt magával?remélem nem fáziscerkát vitt a 20KV-ra?!vagy 10-éve Zuglóban:a Zászlós utcai régi ELKO területét lebombázták és a nagy trafóépület megmaradt.bementek a kissebbségiek és felyszével hasították a kábelokat...eggyik meghalt,a másik elszaladt!A rendőrök mondták a felyszének csak egy darab szenes vége maradt...elfröccsent a vasanyag róla!Sokszór a szerelők tiszteletben tartják az ekkora feszkót,ezek meg felsem tudják fogni mivelis állnak ilyenkór szemben.szerintem a számolásukkal baj van...
Én tudom a titkot!!!Tudom,hol vannak megszakítva a csövezések a falban!(mert nemérnek el a sarokig a csövek)_sokadik ilyen panel után rájöttünk a ,,tudásra"
Ez korrkt !,,ott a nullbontó is látom a földelés is rendben volt...Ezeket a szomszéd,,mindenesek"csinálgatják és nemértem,hogy miért nyúlnak hozzá???EZ NAGYON GÁNY!!!
Ja, tényleg egy rendezett lakás volt. Kiszedtek egy falat, azért jönnek olyan szerencsétlan helyről a vezetékek.
Ennek a történetnek knincs még vége, mert az egész onnan indult, hogy van egy zárlatos kötés, valahol befalazva, mit lekötöttem a többi áramkörről, de így most két konnektor kidőlt a sorból a konyhában. Ezeket még pótolni kell.
Ennek a másodiknak, amelyik kigyulladt, megadtam a számodat. Szerintem nagyrészét át lehetne húzni, esetleg egy kis vésés van benne. Lehet belőle egy jó meló.
Hát, az mondjuk hogy magyarázható, ha a vezérelt áramra nem lehet kötni akármilyen fogyasztót... (de ez sem teljesen egyértelmű egyébként szerintem).
De azt nem fogom fel igazán, miért ne lehetne egy egyébként olcsóbban üzemelő készüléket - ami alapból a vezérelt áramon megy - a drágább áramról működtetni akkor, amikor az olcsóbb éppen nem áll rendelkezésre?
Azért a magyarázat roppant egyszerű. A lliberalizált piacon élünk. Olan gondosan kell tervezni, hogy én biztosan nem dolgoznék ilyen cégnél. És ha valami történik, a reggel fél kilenckor öt perc múlva rendelkezésre álló energia a legdrágább a világon. Van, ahol erre használják a tározós vizierőművet. Van, ahol külön részleg van, akik adott helyzetben tőzsdén vesznek a legdrágábbakból a legolcsóbbikat. Te meg azért kapod olcsóbban, mert tervezni lehet vele. A mostani távolról irányított kapcsolókészülékek első változata még állami rendszerben volt, akkor nem ezek a szempontok voltak, hanem az, hogy az összeomlást épp elkerült orszában nem kell egy erőművet építeni.
Csakhát, ha ő kikapcsolja mondjuk egy negyed órára, te meg átviszed ezt a terhelést, akkor fújhatja.
Szóval én úgy gondolom, ez erkölcsi kérdés. Azért adja olcsóbban, mert ezt a szabadságát kéri hozzá.
Tulzott szakszerusegnek tunhet neked, de a legjobb megoldas a vezetekcsere lenne.
A kotodobozos megoldas azert ketseges, mert ha valami miatt megmelegszik a kotes (sajnos minimalis terheles hatasara is tud alattomosan), akkor a tetobe szerelve nagyon jo taptalajt adsz a problemanak...
Nehez okosat mondani, hogy szakszeru legyen. Az urak tobbsege (szerencsere) ertheto modon torekszik a szakszeru tanacsadasra. Ha bizonytalan a megoldas inkabb nem tamogatjak.
De azért az kicsit más. A szolgalmi jog birtokban nem tud villanylopással foglalkozni a házban, hanem akkor, ha vezeték megy a telek fölött, akkor azzal kapcsolatban dolgozhat, kártérítéssel. Ha meg csak közel van vezeték, akkor arról szól a dolog, hogy mit nem lehet a telken csinálni, végképp nem mehet be ennek az alapján megint.
Egy ellenállással fűtik a termosztátokat belül, így benne gyorsabban melegszik a levegő mint a szobában. Így a fűtési rendszer tehetetlensége (a ház tovább melegszik még a kazán kikapcsolása után) nem okoz túllendülést. A leírt értékek kb igazak. Én amikor a házam vettem 2 ér volt bekötve és 3 fokos hiszterézissel dolgozott, most rendesen bekötve hat tized az ingadozás.
Értem. Azt valószínűleg meg tudom csinálni, hogy a gerenda oldalára felrakok egy dobozt, és abba teszem be az összekötőt. Ott biztosan nem érné nedvesség, a vakolás során és máskor sem. A gerendák között nincs semmi töltőanyag, úgyhogy ez megoldható -- ha jó az ötlet.
Valószínűleg nem gipsz lesz, hanem nádszövetet (vagy valami más hasonlót) kell felrakni, és arra megy majd a vakolás, mivel a régi nád elég vastag rétegben volt, azt gipsszel nem lehetne teljesen kipótolni.
Köszönöm. Úgy érted, hogy a kábelösszekötővel kialakított kötést jobb lenne egy elosztódobozba tenni? Elnézést, de a szaknyelvet egyáltalán nem ismerem, a "hozzáértésem" meg valahol a házilagos konnektor- és kapcsolóbekötések táján merül ki.
Ha mind a két vezeték tömör, akkor elég a hagyományos Wago vezetékösszekötő + alupaszta (tudni fogják). Valahol azért lesz egy doboz, ahol össze lesz kötve?
"Ha egyszerű termosztát mellett döntünk, válasszunk 3 vezetékkel beköthetőt a 2 vezetékes helyett. Egy kis elektromos trükk segítségével elérik, hogy a kapcsolási pontosság - hiszterézis- a szokványoös 3°C helyett 0,5°C pontosságú legyen ..."
A minap egy régi házban bontottunk ki egy falat, és emiatt át kellett helyezni egy villanykapcsolót. A régi vezetékek alumíniumból készültek, viszont az áthelyezés miatt meg kellett toldani őket, és erre csak rézdrót volt kéznél. Egyszerűen összecsavartam a réz- és alumíniumdrótot, és tettem rá szigetelőszalagot. Tudom, most minden jóérzésű, a villanyszereléshez valamit is értő fórumtag a szívéhez kap, de ezt csak kényszer szülte átmeneti megoldásnak szántam, és a házat pillanatnyilag nem is használja senki. A kérdésem a következő: milyen módszerrel lehet biztonságosan összekötni alu- és rézdrótot (nem akarom kicserélni az alumíniumot, mert hosszú bontás kellene a mennyezeten, és csak egy max. 60 wattos villanykörtéhez megy). Ha lehet konkrét terméket javasoljatok! Segítségeteket előre is köszönöm!
Nem egy nagy vaszizdasz ha órától direkt vezetéked van, külön három fázist egyszerre lekapcsoló kismegszakítóval, minimum 2.5-es réz vezetékek megszakítás nélkül. Érdemes külön zárt dobozban falon kívüli kötéspontot csinálni, simán meg tudtam csinálni (nem vagyok villanyszerelő)
Akkor nincs előírva semmi, bekaphatja az eladó, ha nincs írásos utasítás akkor simán a szomszéd is bekötheti, bizonyítsák be, hogy tájékoztattak ki szerelheti be.
Hát, az mondjuk hogy magyarázható, ha a vezérelt áramra nem lehet kötni akármilyen fogyasztót... (de ez sem teljesen egyértelmű egyébként szerintem).
De azt nem fogom fel igazán, miért ne lehetne egy egyébként olcsóbban üzemelő készüléket - ami alapból a vezérelt áramon megy - a drágább áramról működtetni akkor, amikor az olcsóbb éppen nem áll rendelkezésre?
Írtam az elmü - nek, megkérdeztem tőlük is. Nekem így nem jó a melegvíz, mert ha reggel elhasználom, nappal 6-8 óra alatt sem fűt fel megint, olyan ritkán kapcsol be a vezérelt áram. Ha nem engedik, akkor inkább leszedetem az egészet a fenébe.
De van. Legalábbis csodálkoznék ha az ELMŰ csak úgy ezrével csinálná a hasonlókatjogszerűtlenül, mert azt biza be lehet szopni. Nekem sem tetszett, gondolkoztam is, hogy a Váci úton pont jól jönne 1-2 négyzetméter a pinyójukból, család terhéra majd én is bejegyeztetek ezt-azt, de gondolom ez már nem úgy megy.
Nálunk 1-2 hónapja jött egy papír az ELMÜ-tól (mindenkinek az utcában) ,hogy bejegyeztek a tulajdonlapra x négyzetmétert a telkünkön . Nem igazán értettem milyen jogon.De így nyugodtan bejöhet a telkére.
Csak is a mérőkig van hatáskörük az órákig bemehetnek ha kívül van ha otthol vagy ha a mérők házon belül vannak pl előszoba akkor addig mehet se tovább vagy ha nem vagy otthol értesítést kel neki hagynia hogy legközelebb mikor jönnek ennyi.
Elég sokan spórólnak így a villany számlájukon és már az ismeretségi körömben is volt akit ellenőriztek de ebből bukta nem volt jöttek szétkapták a mérőhelyet átvizsgálták és ennyi mindent rendben találtak ennyi bizonyítsák be hogy a mérőhely után mi van a lakásba be se mehetnek csak a mérőig,mindíg van kiskapu hogy bizonyítják be szerinted ez nem minősül lopásnak nagyon nehéz ezt bizonyítani úgyhogy szerintem ezen kár vitatkozni.
Pár hónapja már elemeztük a motorvédőt, less utána.
Mivel az mechanikusan kapcsolgat, nem sok állítgatási lehetőség van. Ha létezne elektronikus, azon beállítanád a motorod +10% oszt kész. Egyébként egyáltalán nem drága dolog, szinte nem képes tönkremenni, ősi darabok is pont jók lehetnek. Nekem van vagy 30 darab, csak nem találom őket:)
Azonban arra is kell figyelni, hogy mind után kell mágneskapcsoló, mert a motor áramát nem tudják kapcsolni, tehát az is költség, meg doboz, gombok, sötöbö. Nos, ezek miatt (ha lenne) érné meg akár egy drága elektronikus is.
Találkoztatok már olyan villamos tervvel aminek az aljára az volt írva " A szerelvények, vezetékek nyomvonalának pontos helyét az építész tervezővel együtt kell kijelölni! A tervről lemért adatok ebben a kérdésben nem mérvadóak!"
Hogy lehet így árajánlatot adni mikor a kivitelezés full "D" terves?
Itt nem csak a táblát kell cserélni, hanem ha leveszed az elosztó feletti deklit, ott találsz két sor sorkapcsot, kb 90kötésponttal, 90 hibalehetőséggel. Na ezeket is illik kiváltani.
Múlt héten is csináltam egyet, -meg ez amúgy is napi rutin munka- az 52.000. ft volt.
Elég egy pici tapasztalat is!:) Az FKA táblában a sínek/horganyzott réz/ olyan kialakításuak hogy az alu vezetékre szemet hajtassz és úgy szorítod rá a null-föld sínre.Sokszor látom panelban a dízájnt!:)) Javítottam már egy párat mert az okosszórólaposvillanyszerelő berakta és jól meghúzta el is vágta.:)
Lehet hogy több áramkörre is el lehetne osztani,ezt csak a szemrevételezés után lehet megmondani.FKA tábla kell mindenképp az alu vezeték miatt. Nem ártana egy FI relé sem.Persze ha több kismegszakító kéne a képen láthatónál,akkor a FI-vel már nem fér be csak egy dupla sorosba/8modulos az FKA/. Gondolom a füredin van, az ajtó előtt,esetleg be is kéne rakni?....Sok kérdés.... alap esetben FI-vel kb 30.000 Ft.Persze van gagyi FI relé,olcsó kismegszakító stb..... :)
Kismegszakítókat kellene cserélni a csatolt képen látható kapcsolótáblában.
Szeretnék árajánlatot kérni elsősorban munkadíjra, (panelházi tapasztalat szükséges!) de külön anyagról is szólhat az ajánlat. Ha nagyon gány az egész, akkor a kapcsolótáblát is cserélni kellene, melyben akkor ne réz sín legyen. (Alu vezetékek vannak)
4db 10C + 1db 2P 16C-is kismegszakító kellene, így első körben, hogy kiváltsuk a jelenlegieket. Aztán esetleges bővítésről a helyszínen beszélnénk.
Igen, igazságod vagyon, ha nem is úgy ahogy írtad! A kapacitív/induktív terhelés nem gond, ellenben a nem színuszos az igen, pl. kapcsolóüzemű tápok, ha nincs PFC. ( Megjegyzem, elvileg már kötelező egy adott teljesítmény felett ) A nem színuszos áramoknál a 3. harmónikus ki tud úgy keveredni, hogy háromfázisú rendszerben simán kijön egy fázis áramának akár a duplája is a nullán. Mostanság már nem akkora gond, mint a PFC előtti időkben.
Akkor valamiféle kecske-káposzta megoldást alkalmazok. Azok a dugaljak lesznek védettek, amelyeknél a villanymotor felügyelet nélkül, tartós üzemben (is) működik. (pl. szivattyú)
Amelyeknél ott vagyok a használat közben - tehát érzékelhetem az esetleges túlterhelést, és azonnal le tudom kapcsolni a motort - ott most nem teszek motorvédőt. (pl. a terménydaráló, vagy a húsdaráló.)
Nem tudod egyel megoldani, a motorvédő működése kb. ugyanolyan mint a kismegszalítókban a termikus védelem, van benne egy ikerfém ami a beállított áram( melegedés) felett leold. Elméletileg a motorvédő egy szabályozható kismegszakító (nagyvonalakban). Azért van rá szükség mert a kismegszakítókban nincsenek finom léptékek (6,10,16 A) a motorvédőt, megfelelő értékre tudod hangolni. Ha találnál is olyat ami, aminek olyan széles a tartománya, folyamatosan át kellene állítani, ami hamarosan tönkretenné az eszközt.
Kissé átrendeztem a lakóházunk melléképleteinek funkcióját, aminek az lett a következménye, hogy 2-3 helyen, ahol lenni kéne, nincs 3 fázisú csatlakozási lehetőség, hogy a villanymotor meghajtású eszközeimet használni tudjam. Azt pedig meguntam, hogy minden alkalommal egy repülő-kábellel vigyem az elektromosságot az épen használni szándékozott masinához.
Emiatt 3-4 új, motorvédelemmeml ellátott háromfázisú csatlakozóhelyet óhajtok létesíteni.
A problémám az, hogy a használt motorok teljesítménye a 0,5-4 kW tartományba esik, és a költségek miatt nem akarok minden készüléket külön-külön motorvédő kapcsolóval ellátni.
Olyan motorvédő kapcsolót viszont nem találtam még, amely ezt a tartományt átfogná.
(Egyidejűleg csak egy-egy motort használok, tehát nincs olyan szituáció, hogy egyszerre menne a pl. 0,5, a 2,2 és a 4 kW-os masina.)
Ha 10 A-os felső határú motorvédő kapcsolót teszek fel, amely a 4 kW-os motorra megfelelő, akkor az fogja védeni a 0,5 kW-os motort is? Vagy csak engem véd meg, ha egy esetleges túlterheléskor már leég, és zárlatos lesz a motor?
Ha nincs ilyen széles spektrumú kapcsoló, akkor kénytelen leszek minden készülkhez külön-külön motorvédő kapcsolót szerelni?
Háromfázisú rendszerben a nulla árama sosem haladja meg a fázisvezetőkben folyó áramot. Ha mindhárom fázist 16A-re terheled, a nullán nem fog áram folyni, ha egy fázisban 16A folyik a másik kettőben semmi, a nullán 16A fog folyni, ha két fázisban 16A folyik a harmadikban semmi, a nullán ekkor is 16A fog folyni, csak a fázishelyztete lesz más, mint az előző esetben. Így esetedben a nulla tökéletesen jó keresztmetszetű. Egyfázisú rendszerben kell erre nagyon odafigyelni.
( Van egy vektorábra, keress rá a google-ben ahol ezt szemléletesen elmagyarázzák. )
A VII. kerületben kellene nekem megoldani egy olyan dolgot, hogy ha van vezérelt áram, akkor arról üzemeljen a bojler, ha viszont nincs, akkor kapcsoljon rá a normál villanyórára.... Jelenleg fix vezérelt áramon megy. Tud valaki ilyet vállalni és mondani rá egy kb. árat?
És egy szimpla kérdésem is volna: Idehaza három fázisom van, darabonként 16 amperes biztosítékkal. Ha egy irányba mondjuk két külön fázist vezet az ember, akkor illendő volna két külön nullát is vezetni, vagy legalábbis egy olyan vastagabb nullát, ami elbírja mindkét fázis maximális terhelését nem igaz? Egy részen nekem nem így van, hanem két fázis megy, de csak egy darab ugyanolyan keresztmetszetű nulla.
Fogsz egy alaprajzot, papír/ceruza, aztán vésed a listát, hoyg vésés, csövezés, csatornázás, 1 dugljk, csillárkapcsoló, elektromos kazán, ablakhoz nyirtásérzékelő, redőny, plusz dugalj strigula, 2 végpomnt, 1 koax trigula. Abból már lehet okoskodni.
Bocs, valószínűleg igazad van. a helyzet az, sok minden képlékeny a dologban, ezért nagyon pontos infó nincs. Az átlag bőven megteszi a költségek felméréséhez.
Igen, riasztó csövezés is lesz. Az alapterület alapján egy átlag szerelvényszámban kéne gondolkodni.
Még egyszer bocsánat, de én is csak segíteni szeretnék. Lehet, hogy hülyeség...
ez így nem megy engem mindig meglep mikor emberek villanyszereléssel kapcsolatban négyzetméterekkel meg köbökkel dobálóznak
minden attól függ hány dugaljt ,kapcsolót akarsz ezek hány körön legyenek ergó milyen teljesítményű cuccot szándékozol beledugni . illetve lesz e riasztó kabél tévé lan hálózat meg kitudja még mia a túró
ezeket kéne végig gondolnod hál istennek nekem évek óta nem kellet ilyen tervezéssel foglalkoznom de nem irigylem azt aki ennyi infó alapján pontosat tud mondani
A másik topikra már feltettem, de későn láttam, hogy viszonylag kevésé látogatott. Elnézést ha valakit zavar!
Egy kis segítséget kérnék egy barátom részére.
Adott egy új építésű ház villanyszerelése. Amit tudni lehet róla ez:
- 260 négyzetméter összes alapterület, tetőtérrel együtt, (egy szint ) pince nincs. Vezérelt és állandó mérőhelyek, 2 db elosztóberendezés (lent és tetőtér), átlag szerelvényszám, mindenhol net és/vagy telefon. Mennyi munkadíjat lehet erre számolni? Esetleg kompletten is meg lehet köbölni? Úgy értem anyag és munkadíjat is? Az egész végül is ahhoz kell, hogy ki lehessen kalkulálni az építéssel járó költségeket, mert a tervezők többféle verzióban számolnak és nagyon eltérőek az eredmények. A befolyásolás kizárása miatt most még nem is mondanám el ezeket.
Esetleg a szerelvényezésre mennyit lehet visszatartani a munkadíjból? (Valószínűleg évek alatt készülne el, ezért elosztó kell, de a szerelvények egyenlőre nem lesznek.)
Amennyiben valaki tud segíteni a saccolásban, kérem tegye meg. Sokat lendítene az ügyön.
Volt olyan pont, ahol 230-at mért. Ez nem az elmű hibája, hanem a belső hálózaté. Egyszerű méretezési probléma, a körök nem megfelelő elosztása vagy túlterheltsége.pl ha 230 a bejövőd, és az áramköröd hossza 50méter, bedugsz egy 10 A-os fogyasztót, akkor a fogyasztónál 218,1 V-ot fogsz mérni .
)))))))A szomszédnak is teadod a fázist???))))))))))))))))Amugy én találkoztam már a te eseteddel és egy hosszabbítónak az jelzője csapott be minket ami a garázsban volt és ugyanazon az áramkörön üzemelt,mint a mértünk.de kevés esély van rá....Nyugodj bele,az ELmü sem tudja az okot.
Kapcsold le a lámpákat és húzz ki az aljzatokból minden fogyasztót és úgy méricskélj....ha akkor is változó a számérték akkor mérd meg fázisonként(eggyesével kapcsold le a 3 fázist)-itt már szűkül a dolog és lehet,hogy a főldeléssel van valahol felcserélve a nulla vezetéke (nézd meg a biztitáblánál van e NULLA-FÖLD összekötve mert ha nincs,akkor lehet,hogy a dugaljad alatt vagy annak a dobozában van a vezeték felcserélve.
Ezt így megválaszolni nem igazán lehet, találgatni meg felesleges. Át kell nézni a dobozokat , kötéseket, vezetékeket, azután lehet nyilatkozni a lehetséges opciókról.
Teljesen véletlenül egy fogyasztásmérővel mértem egy eszköz áramfelvételét, és aközben vettem észre, hogy az adott konnektorban 220V van csak. Végignéztem a ház jónéhány aljaztát, mértem 230V-ot is, 225-öt is, 223-at is.
Vajon mitől lehet ilyen különbség? Ez okozhat esetleg gondot, fogyasztásnövekedést, stb?
Hát az előfizető menjen be az ELMU-hőz minden papírjával és beszéljen a müszaki ügyfélszolgálattal. Mert nagy gond lesz belőlle neki. A reg szerelő adatait tudja még akkor azt is vigye be.
Szerettem volna küldeni egy fotót....Tegnap egy lakásban jártam,és bojlertisztításra leszerettem volna kapcsolni az áramkőrt de nemlehetett-nem volt mit!Az óra szétszedve a falon és csupaszba bekötve még a zárófedél sem volt meg.sajnos regizett szerelő járt a lakásban utoljára és az elmü küldte ki a nénihez-őcsinálta pár ezresért a művet.A néni nemfizet számlát,mert,, nincs mérőlye""""!Most ilyenkor mi van?
A doboz a csatornába le van földelve, az ajtón sajnos nincs neki hely, a Táp lent csavaros rögzítésű . Sajnos eredeti tápot sehol nem árulnak hozzá, legalábbis én nem láttam még. Elvileg van hozzá agy spéci 230-as kapocspanel, de kishazánkban az sincs. Gondolom mert úgyse vennék meg :-D Amikor konzolt akarok a mozgásérzékelőkhöz vásárolni, általában néznek rám boci szemekkel, de azt legalább beszerzik, bár általában megjegyzi kHilti szalag oszt jól van, vagy megtartja a vezeték is .
Amit mi még meg szoktunk csinálni, (biztos ami zicher) a doboz és az ajtó földelése, bár nem vagyok villanyszerelő de én így érzem fedve magam a h.lyéktől :D
A trafót kétoldalas ragsztó tartja?
Régebben talán a C&K központokban volt ilyen csatorna gyárilag, szép megoldás, míg javítani nem kell és ki kell belőle borítani a kábeleket visszarakni már nem fogják :D
A nyílászárókban meglévő befúrt érzékelők voltak, amihez már nem lehetett hozzáférni. Az ő ellenállásaik a központban kaptak helyet, a mozgás, természetesen az eszközben.
Mindig sokat szenvedtem a riasztókban a vezetékek elrendezésével, ma kipróbáltam valamit, beraktam agy kis perforált csatit. Szerintem tök jópofa, és nem kell rendezgetni semmit.
szia! Ha ajánlhatom.....én a sima sárga 65-öst szoktam rakni dobozkiemelőkkel(1-cm-t emel ki és ezt rakhatod....vagy a doboz alá felfúrsz a falra ,,deszkát,tetőlécet-és ahhoz csavarozod fenékből a biztos vannak nálam tapasztaltabbak:jó ötlettel.Ezek rögtönzött barkácsolások de még nem volt panasz rájuk!
Én nagyon szeretem. Ár- érték arányban verhetetlen. Saját házamat is ezzel szerelvényeztem. Nagyon modern, szép, biztosan és finoman kapcsol. Hibát nem tudok róla mondani.
Szeretném megkérdezni, hogy van-e valakinek tapasztalata a Logus 90 nevű szerelvénycsaláddal? Nekem (laikus) nagyon megtetszett, de vajon jó is? (megéri-e az árát?)
Homlokzati hoszigetelesbe milyen szerelvenydobozt es hogy szoktak rogziteni?
Fel kell tegyek egy kulteri dugaljat, es nezegettem, a tobbi doboz az mezei 65-os doboz, csavarozva feneken nincs
Siman be van ragasztva/gipszelve? Ha megrantom jon nikecellestol?
CI...nak is jó dolgozni:eggyik este a zuhany alól akart telón kirángatni egy,hogy nincs villany meg a hús a hűtőben....(21-óra múlt)kimentem-szívesen megyek még éjjel is címre....na a lényeg.::fka Kínt házfalon szerelve csak úgy szabadon hogy az esőt befújhassa a szél.Az aljából lefele a járdába betonozva az mtk 3x1,5 es cső nélkül ! másik vége egy garázsból csinált apartman. ,,APARTMAN"-ban 80-as OBO szétszedve a kötés leszigetelve az mtk...kérdem ki volt itt?_Válasz:NEMÉRTETT A CSÁVÓ a villanyhoz (Villanyszerelő ) De te majd megcsinálod-mondja nekem a C...ny. Nem tudom,válaszolom a C-nak,mert nincs nálam kábel. (az régi mtk szanaszét volt cseszve a betonban)Ja színesfém kereskedők voltak!!!A TESCO-ból akart nekem hozni kábelt!!!22-Óra ! most mi legyen?kérdem magamat...Míg végül átgondoltam:Itt volt egy szerelő és itt hagyta a munkát?Míért?HMMMMMM Mondom a C-nak dugja be a házba a hosszabbítót és vigye ki az APARTMANBA Kérdi-Nem hoztál drótot?.Szedett vedett házi vasalódugós kütyüket hozott és rám főrmedt EZ VAN EZT kell megcsinálnod!Vagy nemértesz hozzá???kérdi!Jólvan mondom megnézem mit tudok gyorsba ,,tákolni csak mehessek még a kiszállás sem érdekelt!!!Összedugdostam amit lehetett mire kinyitotta a hűtőt és a világítás ment bár a készülékben megkérdezte tőlem:van benne áram????Nehéz volt meggyőznöm,megveregette a vállam és így szólt: Holnap gyere hozzál !!drótot"és majd lerendezzük az anyagiakat....Persze,hogy nemhallottam a telefont amikór hívott egész nap,mert nemtalálhatott IGAZI szerelőket""""Annyi nem volt a C...ban,hogy :Uram kijött és csinált fényt...mivel tartozom?????Ja mindez vasárnap este tőrtént... Azóta lelkiismeret fúrdalásom van...vajon becsületes vagyok vagy sem?!
((((Egy hívást igért a barátod,volt társad,hogy sikerült e vagy sem...hamár egy köszit dobhatott volna))))) ha teli vagyok...szívesen át tolnám a melókat.
félnek sokan a megrendelők,hogy (becsapják a szerelők) ezért szeretik venni maguk az anyagot,na meg mert olcsó...de ha rossz a minősége akkor azt mondják:miért nem vette meg maga!-hisz maga a szerelő...
Azta mindenit!!! ennyiért énis megcsináltatom magamnál a villanyt-nagyon megéri (50-60 ezer)-de nagyon meg sem !!!! az a fajta olcsó szaki aki koax-on viszi a 230V-ot.láttam már ilyen megoldást....lépcsőházból a direkt sunyiban evvel lett becsenve a lakásba...('100.000)-ft-ért csinálta a szerelő....Első ránézésre még járt az agyam,hogy miért vitte a biztitáblába a koaxot VÉLETLEN,VAGY BENÉZTE A HELVSZŰKE MIATT??? de meglepődtem,mikor levettem az FKA fedelet....még a régesrégi szalagantenna vezeték is részt vett a hálózat ellátásában.Szóhoz sem jutottam és még a tulaj sem tudta megérteni az én problémámat evvel kapcsolatban,mert a szerelő a szomszéd házban lakik_______Megbízható szakembernek ismerik ______Én szégyeltem magam,hogy a minőséget kritizálom:igy várta el a megrendelő.kb 60 éves a ,,szaki" bácsi...gondolom a rutin és az évek ...
Az nálam is alap, hogy az alapszerelési anyagokat ,mi vesszük. Ha a tulaj akarja, nem vállalom. Esetleg a szerelvényeket veheti meg, de általában azokat is jobb áron viszem, mint amiért ők be tudnák szerezni. Másik kedvencem a majd én felszerelvényezek . Egy átlagos ház szerelvényezése egy nap, 3 házi szerelvényezésem volt eddig mind a háromhoz legalább ötször mentem ki ezt, hogy kell azt, hogy kell . Most már megmondom, ha nem megy és ki kell mennem, akkor kiszállási díj.
Ezért nem érdemes a beszerzést a tulajra bízni, nemrégen egy 51m2-es lakást szerettek volna így felújítani, az elöző villszer 60-ért csinálta volna meg, csak soha nem ért oda :) valami maradék kábelekkel, persze anyagos árat mondtam, mert nincs értelme szenvedni. Nem nyertem el a munkát, de aki bevállalja szívni fog.
Én voltam!de ugye azért nemgond?!nem volt használható kapacításom és megigértem a megrendelőnek,hogy hamár felhívott-szerzek neki szakit....Mert mi nemértünk rá.
Ausztriában a munkahelyemen a padlófűtést kikapcsoltuk a délelőtti csúcsban, mert a mérő tarifát váltott...(egy mérőn ment minden) Pedig milyen egyszerű volna: nem kell a linkelt intelligens mérő, elég lenne egy olyan is amelyik a kapcsolójelre átváltaná a forgótárcsa áttételt...(ahogy az ment)
Ehhet mit szóltok? Itt a lehetőség talán arra, hogy a vezérelt időszakban a teljes fogyasztás kedvezményes legyen? Vagyis: a háztartás elszámolása időszakonként változzon?
tUDJÁTOK HÁNY ,,OKOS" EMBER VAN A VILÁGON?!sOK HELYEN VANNAK A ,,FONTOSKODÓK"AKIK PAPÍRRAL AKARJÁK A SZAKMUNKÁST FELÜLBÍRÁLNI...Énis kaptam már ilyen rajzocskát LAKÁSRA és a végén annyiszor változtattak,hogy a végén a tulaj rajzolta meg sajátmagának.
Pesten ha épitési engedélyt kérsz, akkor biztos ki fog menni ember, és mindenféle tervet fog kérni, meg engedélyeket, meg villamos felelős műszaki vezetőt stb.
Szomorú,ami van a világban...3X alkudtak le egy melót 2 hétig hitegettek....aztán még arrasem méltattak,hogy visszahívjanak:amikor visszahívtam őket rossz volt a szájízük...
Szia!Írd össze az anyagot és add oda a kliensnek,mert majd elájul,amikór az anyagárakat a saját maga hallja.a munkán lehet sporolni de a minőség rovására nem...sokszor kell sajnos megvenni az olcsó kinai vackot,mert sporolunk a tulajoknak,de ha baj van (égés,korom)akkor mi vagyunk ,,kontárok"
Adott egy garázs, ahol eddig gond nélkül működött egy 60 wattos égő, egy sima kapcsolóval. A helyére egy kis fénycsőarmatúrát tettem, ami nem világít, noha a kapcsoló a fázisceruza tanusága szerint szaggatja a fázist, és az armatúra is jól működik, ha konnektorba dugom be. Mi lehet a megoldás, hogy ott fent is működjön ?
Véglegeset akartam, meg bővíteni ( 3 fázis 3*16) , a telek elején oldalkerítés melett van egy 150 cm hosszú, 165 cm magas vasbetonfal abba van a 6-mes horganyzott vascső azon keresztül van áthozva az áram az út másiik oldaláról.
Az, hogy a fal amin van az óra rövid ( kicsi) , és tetőtartó cső csak tetőszerkezetre rakható ( ugye ez egy 6m-es horganyzott vascső ami bele lett vasbetonozva a falba)
Hát papír van amit kitöltött meg aláírt lepecsételt, hogy ő végezte a munkát meg persze számla.
Csak egy valamit nem értek a elmű megadja a listájukat én alkalmazokl egyet, utána meg az elmű itt faszkodik, hogy amit a szerlő csinál nem biztos hogy jó, akkor hogy is van ez?M
Szeretnék érdeklődni ha egy regisztrált villanyszerelő nem megfelelően végezte el a munkáját, és nem hajlandó az ő általa elbarmolt mérőhelyet kijavítani, telefonra nem válaszol, személyesen elmenve hozzá, éppen orvoshoz ment mit lehet kezdeni? A pénzt elvette, azonban az elmű nem hajlandó átvenni, sem bővíteni.
Lehet hülyeséget kérdezek, de az gond ha egy 0.5 vezetéket 1-el viszek tovább?
Van egy led vezérlő abból 0.5 kábel jön ki, azt vinném tovább 1-es hangfal kábellel (az van itthon dögivel :D) majd menne a led szalag betápjába ami 0.75-ös! (össz fogyasztás 42W)
Sziasztok ismét,köszönöm a hasznos hozzászólásokat,lassan megoldódik,csak még egy probléma van,arra is szeretnék választ Tőletek.
A 4-es spot,amiről írtam működik(az egyik kapcsolóval csak,ugye),de csak három égő világít,a negyedik nem.Tuti új és jó az égő benne.
Egy egyszerű akármitől-zárlat-megfáradhatott?Mert ahogy írtátok akkor nem csak kapcsolócsere lesz,hanem komplett világítótest,hacsak nem szakértitek meg,hogy hogy lehet lámpát gyógyítani :)
Egy kérdésem lenne a szakikhoz, hátha találkoztatok mostanában ilyennel.
A telkünk előtt áll egy villanyoszlop, amelytől éppen el fogunk férni az autóval, de jobb lenne arréb rakatni kb 1,5-2m-rel. Ennek a munkálatnak mennyi lehet a költsége? (E-on, Hajdú-Bihar) Érdekelne, hogy egyáltalán gondolkodjak-e rajta.
Az a kapcsoló, ami visszaugrik tönkrement, összeégett az érintkező a zárlattól. A másik fele üres, nem működtet szerkezetet ebben a betéttípusban, csak tartja a helyén a billentyűt.
Minap a mennyezeti lámpa(4 spot)egyik égője kidurrant,a menetes része bennragadt.Kiszedtem,semmi gond,de alternatív kapcsolóról megy és az egyik fele-bocs a hülye fogalmazásért-amelyik távolabb van a kapcsolószekrénytől nem működik.Nem marad FEL állapotban,visszaugrik LE-be.
Azaz nem működik és nem is kapcsolja fel a villanyt.A másik fele tökéletes.
Leszedtem a villanykapcsolót,kerettel stb.a két pöcök közül az egyik érezhetően törött,lötyög,a másik meg mint említettem visszaugrik alaphelyzetbe.
1. Az átnézés két kategória van amit érintésvédelminek neveznek hívatalossan a másik ami erre pluszban ráépül az erősáramú berendezés felülvizsgálat, ezeket általában mérési pontokra 50-100 Ft ban mondják plusz egy alapdíj 10-40e Ft. Ezeket erre jogosult készitheti akinek van ilyen végzettsége. Jegyzökönyveket készítenek. !bütetőjogi felelöségük van!
2. villanyóra regsiztrált szerelő kérhet jelenthet be plomba bontást szolgáltató felé megfelelő indokkal. igazolvánnyal rendelkeznek. Persze van egy csomó papír munka, a plomba pótlást vagy a megrendelő intézi vagy a reg.szerelő plusz pénzért.
" hogy képzeled a konektorok/vezetékek átrakását?"
A jelenlegi szerelés MMfal az előszobában holker csatornában, a leszálló ágak falhoronyban, illetve padlószegélyben a betonba öntve.
A terv: holker csatornák cseréje osztott csatotnára (külön az erősáram és gyengeáram), szobákban a padlószegélybe öntött vezetékek és szerelvényeik kiváltása Legrand DLP rendszerre. Csatornákban MBCU kábelek (3x1,5, tűzhelyhez 3x2,5), a világításhoz, illetve ahol nem esztétikus csatornát elhelyezni, ott a meglévő, vagy új falhoronyba MMCu (3x1,5). Kötések WAGO-val, lakáselosztóban FI relé, szobánként 1 áramkör, világításra az egész lakásban 2, külön áramkörök a nagy fogyasztóknak, (tűzhely, mosógép...), a gyengeáramú vezetékek (UTP, koax) csillagpontba kifejtve.
Egy panellakásban szeretném az elektromos rendszert felújítani, az összes vezetéket cserélném, egy-két dugajl áthelyezés lenne, valamint teljes gyengeáramú rendszer kiépítés. Ezen felül szeretném a mért bejövő vezetéket is cserélni, illetve 16A-ról 32A-sre bővíteni.. Utóbbiak kivételével, (amit nyilván csak a szolgáltató emberével csináltathatok, mert meg kell hozzá bontani a fogyasztásmérő plombáját), csinálhatom saját magam a szerelést?
Van arra lehetőség, hogy a szerelés után, villanyszerelő végzettségű szakemberrel átnézetem, és ő igazolja, hogy minden szakszerűen van szerelve? Illetve a mért vezeték cseréhez, 16->32A-re bővítéshez a papírmunkát megcsinálja? Szoktak a szerelők ilyet vállalni? Mennyibe szokott kerülni?
Ja fogjak kikapcsolják, tesztelnek egyet és kiderül hogy a lakásban érdekes módon vezéreltnél mindenhol van villany majd jön a számla a különbségről meg a kikapcsolás.
Az emailem azért írtam ide hogy ha nem akarják leírni ide hogy mi kell hozzá akkor oda megírhatják,és azt hogy tudom megoldani hogy a bolyler csak vezéreltről mennyen azt nem akarom variálni
Csak a fogymérőig jöhetnek ellenőrizni ez meg a lakáselosztóba lenne megügyezve engem a megoldás érdekelne meg menyibe kerül?? e -mail cimem zotya1976@t-online.hu
Sziasztok! Érdeklődnék csak az egyik ismerősömnél jártam mi nap és őnála úgy van megcsinálva a villany hogyha a vezérelt áram megy akkor arról megy az egész lakás viszont ha nem megy akkor a nappali nem vezérelt áramról használ mindent autómatikusan kapcsolgatja valami kis kütyü ami a lakáselosztóba van beépítve mi kell ehez hogy nálam is működjön?? Ha valaki leírná megköszönném!!
Tudom h gagyi meg nem egy nagy márka, csak 1 kis idöt kellene kibirniuk.. de ezekszerint tisem tudjátok a választ :S csak kritizálni :( de azért köszi.
A Villanyszerelők Lapja áprilisi számában van egy teszt az áramvédő kapcsolókról. Az eredmény meglepő! 20 márkát vizsgálnak. Az leggyorsabb kioldású az XBS. Átlag gyorsasága 30mA-es 11,6 ms. A megengedett 300ms! Az átlag kioldási áram értéke 22,44 mA.
Én ezek miatt egyben számolok, nem darabra. Még a 400 is lehet sok és a 4500 is kevés, helyzete válogatja. Jó tempóban 3 perc sincs egy prodaxot felszórni, elméleti 200 darabnál 10 óra alatt kerestem 80 ezrest. Ha meg két kapcsolóért rendelnek oda város másik végére, velem vásároltatnak be, várakoztatnak, nekem kell lenyomozni az ereket, bepüfölni a maradékot, csempéből vésni, kihosszabbítani szomszédból, forrasztani, fúrni mert nem fix a doboz, a fal görbe, a szerelvény szorul.... soroljam? És kiderül hogy más elkötötte, engem néznek hülyének, mert nem tudok felszerelni két kapcsolót.
ÉVÉ (érintésvédelmi) tételes ellenőrzés a KLÉSZ EBF erősáramu berendezés felülviszgálatot említ plusz az OTSZ is, az EBF alapja egy kész és érvényes ÉVÉ. Vagyis elvileg mindent meg kell nézni.
csakhogy az IP54-ből a 2. tag azt árulja el, hogy bármilyen irányból jövőt freccsenő vizet elviseli. Csak ezt fogadják el a kád , és 60cm-es távolságában..
Háazért úgy belül minden hálózati elektromosságot megkapó gázkészülék védett freccsenő víz ellen, mivel ezerféle vízfröcskölős hiba előfordulhat a kazánon BELÜL is. Emiatt kb. kívülről is ugyanúgy.
Mert azért a ma már inkább csak nosztalgiával emlegetett MSZ 1600-as szerint a kád szélétől számított 60 cm-en kívül, további 240 cm-ig terjedő sávban elvileg csak:
Ez az alap:
Fürdőszobákban a villamos készülékek víz behatolása elleni védettségi fokozata:
És ez az engedmény:
víz behatolása ellen védett kivitelű kapcsolókat is szabad alkalmazni, ha érinthetőrészeik teljesen nem nedvszívó szigetelőanyagból készültek.
Én mondjuk ezt annak idején nem tudtam, hogy melyik gyártmány felel meg ennek, bevallom őszintén. Ja, és ha már magasságról ezen oldalakon szó esik, ezeket csak 1 m fölött.
Toldóhüvelyes verzió, de melegítve is összementek. Hajlítani meg betéttel és ággyal, melegen. Dobozon belül még nem kellett vágnom sosem, fogalmam sincs, de biztosan megoldható valahogy. Igaz, ez csak saját részre szerelés volt, nem ilyen területen dolgozom, nem vettem még részt komplett új lakóépület villanyszerelésében.
Jo dolog hulyeseget beszelni olyanrol, amit nem tudsz?
A szekreny also 60cm reszen semmi elektromos nincs, telibe hatlappal, utana jon a kabelek rejtett szekrenye, szunetmentes, elosztok, tapegysegek, ajto mogott
A felemelt dugalj ide passzol... Miert lenne lejjebb?
Szépen meg elkészítik a szekrényt kerekekkel, hátul hellyel a drótoknak, átkötéseknek, szellőzésnek, hosszabbítónak, kütyüknek, összekötik a katyvaszt és rátolják a konnektorra.
És tovább . a tömegtermelésben van jelentősége a szabványoknak, hogy bizonyos termékek bizonyos alkatrészei csereszabatossak legyenek. Ezért a gyártó és a kereskedő köteles betartani azokat, ha a termék kereskedelmi forgalomba kerül.
Viszont az egyedi gyártásnál a gyártó olyan méreteket alkalmaz, amit a kedves megrendelő kér (ha nem ütközik az élet és vagyonbiztonság körébe ). És az is természetes, hogy ilyenkor felhívja a gyártó a megrendelő figyelmét, hogy a szabványtól eltérni nem praktikus.
Mint írtam van kötelező és nem közelező szabvány. Sok minden szabványosítva van. pl. a szék űlőmagassága, vagy a konyhai pultok magassága is . De ez nem jelenti azt, hogy ettől eltérni nem lehet/szabad. A melósnak viszont be kell tartania a szabványokat - ha más kérést / utasítást nem kap.
A kapcsoló magassága ? Mint írtam nem tudom szabványosítva van e vagy sem. Nálam egyébként 150 cm majd mind.
De szerintem nem lehet ez egy közelező szabvány, így oda teszi a szerelő ahová kéri a kedves megrendelő. Ha nem kéri a magasságot, akkor természtesen a szabvány szerint.
Az élet és vagyonbiztonsággal összefüggő szabványokat viszont be kell tartani !
"hogy ha egy szabványban le van irva valami, akkor egy megrendelő saját kivánsága magasabb értékű??"
Régen minden csőben volt, áthuzható. Elöző hozzászólásra is reagálva: ugye nem gondolod komolyan, hogy ha egy szabványban le van irva valami, akkor egy megrendelő saját kivánsága magasabb értékű??
A kapcsoló magassága pont egy olyan terület ami elég tág határok között lehet.
Azt én is tudom. Talán 2 mennyezetégőnél maradt még úgy, most akkor mit csináljak ?
A mennyezetet csak nem vésetem ki.
Egyébként pont ezért nem kötök biztosítást. A jóemberek állandóan rám akarják sózni, benne is lennék, ha megengednék, hogy legalább 2 -3 mondatot én is beleírjak a szerződésbe. Nem, nem endedik, ők fogalmazzák néha 15 oldalon, aztán úgy adják elő, hogy az én ajánlatom.
csak annyit írnák bele :
1. Villamos tűz esetén bármi okból történik (kivéve a szándékosságot ) fizetnek,
2. a palatető vihar általi összerörésnél fizetnek - függetlenül a meterológiai jelentéstől. Visssz a villhálozatra : van legalább 60 -70 kötés a lakásba, nyilván van amelyik nem szakszerű.
Nos ez a két egyszerű mondat se mehet bele, ráadásul nem is tudják mit akarnék beleírni - elzárkóznak ettől és meg nem biztosítók.
Ugyanis kétféleszabvány van : van kötelező és van ajánlott.
Anno nekem is volt vitám a kapcsoló magasságával, a mester a szabványra hivatkozott, valóban ha nem merül fel a probléma akkor a szabványt kell alkamazni, de ha a megrendelő kéri, akkor oda kell tenni ahová kívánja. Amúgy konkrétan ne tudom a kapcsolók magasságát, csak annyit hogy nálunk lényegesen magasabban van mint nyugaton. Ezzel nem is lenne baj, de pl. mozgás sérült vagy kisgyermek mondjam tovább ??
Csőben jó az MCu. Gégecső szerintem felejtős, de van itt aki szokta alkalmazni.. Mü II a bevált, egyszerű nálam.
Nehéz dolog ám ez a mesterrel egyeztetve előkészítés stb. Szóval ehhez olyan mester kell, aki készít egy tervet, ráadásul olyat, amit egy nem hozzáértő is tud értelmezni. Nameg.. neki van mindenféle szerszámozottsága.. a megrendelőnek általában nincs, vagy vesz vagy bérel. Szerintem egyik sem olcsó megoldás, de Te tudod :) Az anyagok vásárlására a mester ismer sok boltot, tudja mi hol olcsóbb, a megrendelő pedig nem biztos, hogy ennyire tájékozott és már is drágábban veszi az anyagot.
Én mostantól 130-ra rakom a kapcsolókat. Pici gyerek már nem éri el, de könyékkel még megy. Az alacsony konnektor az újabban divatos lapos bűtorok miatt oké, mint házimozis számtalanszor tetettem lejjebb, hogy takarja a bútor. Csak kellemetlen kivitelezni 15 centi magasan.
Melléképület (kb. 50-60 m2), ami egybe van építve a főépülettel, annak folytatása:
kamra
kazánház (ahol valószínűleg egy keringető szivattyú is menni fog)
garázs
sufni
Ezek jutnak most eszembe. A vezérelt áramot ezek szerint érdemes megtartani. Klímának mekkora átmérő szükséges/indokolt? A javaslatok alapján annak is talán kiépítjük a hálózatokat.
És az miért lényeges, hogy a melléképület mennyire van a főépülettől ?? Én is átestem az összel egy részleges villany felújításon. volt egy mester aki azzak riogatott hogy amennyezet lámpánál nem jó a vezeték - igaz nem is látta. pont a mennyezet lámpánál ahol az irányzat az energiatakarékos égők berakása. jelenleg van 5 db 8 w -os 'izzó ' nos az terhelés ??
Úgy néz ki, sikerül megvásárolnunk egy ~ 40 éve épült házat, amit fel szeretnénk újítani.
Jelen állapot: 3 fázis van, és van külön éjszakai áram a villanybojlernek. A ház alapterülete ~ 100 m2 ehhez jön még némi melléképüet.
Kérdéseim:
Egy átlagos ház újravezetékelésekor 2012-ben milyen vezetéket szokás/érdemes használni? Ismerősnél úgy láttam mcu kábeleket húztak be, de nem tudom, hogy 1,5, vagy 2,5 az elfogadott. Ami talán érdekes lehet: a konyhába vilanysütőt tervezünk, klímát egyelőre hanyagoljuk.
A villanybojler helyett gázbojlert tervezünk, tehát az éjszakai áram felesleges. Mit javasoltok: adjam vissza, vagy maradjon, később jól jöhet?
Várok minden tippet, tanácsot, javaslatot, észrevételt!
Talán ez segít: "4 sínes rendszer, vonali fesz.: 630 V -DC, fázisfeszek: +420 V DC és -210 V DC a külsű és belső sineken.A közlekedő- sínekhez képest."
A londoni metro asszimetrikus betáplálású, tudtommal, vagyis a sín a föld, de a két fázis sínben nem azonos a feszültség, legalábbis valahol egyszer ezt olvastam, mintha 430-230-0 körről menne, így az összes szerelvényekben lévő elektromos cucc normál hálózati feszültségű lehet.
De ebben nem vagyok túl biztos... Azt meg főleg nem értem, hogy lesz belőle csillagpontos három fázis, de nem is én vagyok Ganz Ábrahám :D
Akarhogy gondolkozom, nem jut eszembe olyan, mikor hosszan parhuzamosan haladtam volna a felsovezetekkel, igy nem tudom ezt megerositeni
De egyszer kocsival mentem egy olyan uton, ami parhuzamos a sinekkel, tok egyedul, ablak lehuzva, es behallatszott a tamszigetelok zizegese mint a tucsokciripeles
Cateye volt nekem is, de sosem bicikliztem a sineken, igy nem tudom zavarta e
De a legkisebb valtozas igen, pl izzadas, elmozdulas, ilyenek meg meg zavartak
Én meg véletlen tudom, miután apám írta a szegedi trolis oktató könyvet, benne az összes itteni trolival, ziu-9, ikarus kasztnis csodák, skoda tr15 és társai
általában van a 110-170kW közt elég sok féle, de ha kell több infó, privátban szívesen
Szerintem nem kell aggódnod, az így okozott kárt fizetik. Írhatnám, hogy a fázissorrendről ugyan nem esik szó a szerződésben, de a megváltoztatásáról meg mégúgyse. De nem írom.
Há igen, a trafó-tönkremenés más ügy. Ahogy írja Tamáss: tovább tartott a munka pár órával, tehát betervezett csere volt. Bár nem ismerem a jogi részét, de emlékeim szerint a fázissorrendről nincs egy szó se a szerződésben, erre nem lehet alapozni kártérítési igényt.
Ilyen hordozgatós készülékekhez van amúgy kifejlesztve az a dugó, amit szemből egy csavarhúzóval át lehet állítani forgásirányilag.
Úgy kéne, de hát aki egy életen keresztül dolgozik, az csak téved egyet-kettőt. A károkat nyilván fizetik, nyilván van biztosítás erre. Ilyen esetek előfordulnak.
Ez alól kissé kivétel, ha gallyramegy a trafó, akkor nem lehet előtte levenni a forgást. Akkor nincs más, mint találni valakit, akinek van háromfázisú motorja, azt remélve, hogy addig nem ég le semmi.
Az alább említett forgásirány- fáziskimaradás- feszültség aszimmetria és feszültséghatár figyelő szerkezmények általában igen olcsók a keletkező bosszúság megelőzésére. Talán ezért nem szokták alkalmazni azokat. :)
Egyébként pedig szerintem trafócserénél forgásirány-izébigyó műszerrel kéne kezdjenek. Ja, és van egy köteg gép és hidraulika ami el ia halhat, vagy életveszélyes lehet. És egy lift???
Mondjuk úgy, hogy ahogy a villamos tervező megtervezte hívatalosan. Mert elvileg és jogszabályilag ehhez villamos terv kell amit villamos tervező készít és a helyi szolgáltató láttamoz.
Ha csak tudni szeretnéd :) hogyan lehet akkor:
- betáp kábel
- szabványos főbiztosító
- szabványos főkapcsoló
- szabványos tulfesz levezető
Ezek gyártonként eltérőek lehetnek:
- vannak akik a bizti+főkapcsoló+tulfesz egy dobozba is berekják HENSEL
- vanank akik csak a biztit és levezetőt Ganz KK
Speciel nagyon ragaszkodnák a szabályokhoz, mert ezzel kurva nagyot lehet szívni.
Nálunk az utcai trafót cserélték tavaly. Az, hogy nyár közepén tovább tartott a munka néhány órával, csak egy dolog. De, hogy a fázisokat nem jelölték össze és ösze-vissza kötötték be, az már egy jó tréfa volt! Az összes 3 fázisú gépemen forgathattam a derótokat!
Nekem van egy 22W-os körcsővel ellátott nagyítós szervizlámpám, mikor a trafó megmihálylott benne, egy 20W-os döglött kompakt elektronikáját tettem bele. A puffer kondit duplára cseréltem , ennyi volt a tuning. Villogásmentesen világít és azonnal gyújt immár 5 éve. Érdemes eltenni!
Megkövetem magam és a kompakt gyártóját, nem ő volt a hibás. Felmásztam, hogy kicseréljem, és a búra leszerelése után látszott, hogy én voltam a barom.
Mivel és hogyan, az elektronika teljesen jó, ezért szétszedtem, a cső ment ahova való ilyen állapotban, a többit meg eltettem mert...
Létezhet, hogy ezzel az elektronikával hasonló teljesítményű fénycsövet hajtsak?
Ui.: Azért a mai napon nem csak pusztítottam, hanem javítottam is, egy régen meghalt Tungsram 21W-os kompaktot szétszereltem (annak idején amikor vettem még legalább 3000 környékén volt egy ilyen), mert sejtettem, hogy nem lesz nagy baja. Két forrasztás megjavítása után, újra világít! :)
Selejt mindenben akad, aztán ne az jöjjön le belőle, hogy a kompakt szar, mert 10 kapcsolás után kihal. Itt felettem csak ma kapcsoltam 10et, és simán 3-4 éves a cucc.
Előre tisztázzuk a feltételeket, hogy legyen aggregátor, valamint mobilos riasztás és távfelkapcsolás késleltetéssel. Fínél ez már átlagos, 2 perc múlva visszakapcsol, ha lemegy, utána 10 perc múlva, satöbbi. Láttam én már ilyet, csak akkor mi van, mikor a bíróság kérdezi, hogy nahh, itt van egy áramütötte vadászbaleset.
411.3.3. Kiegészítő védelem A váltakozó áramú rendszerekben a 415.1. szakasz szerinti áram-védőkapcsoló (RCD) alkalmazásával kiegé-szítő védelmet kell biztosítani a képzetlen személyek által használt és általános használatra szánt legfeljebb 20 A névleges áramú csatlakozóaljzatok számára, és MSZ HD 60364-4-41:2007 11 MEGJEGYZÉS: Kivételt lehet tenni: szakképzett vagy kioktatott személyek felügyelete alatt használt csatlakozóaljzatok esetében, pl. egyes kereskedelmi vagy ipari helyiségekben, vagy egy különleges fogyasztókészülék csatlakoztatására szánt egyedi csatlakozóaljzat esetében. szabadtéri használatú, legfeljebb 32 A névleges áramú mobil fogyasztókészülékek esetében.
Villanyszerelő "barom" az MSZ 2364 és MSZ HD 60364 nem teszi kötelezővé de kiegészítő védelemként említi meg, egyes fejezetek így szabadtér, vizes helyek, egyes készülékek előírják a szabvány 30mA ír elő általánosan vizes, nedves szabadtérben 10mA felvonulási (építkezések) megengedi a 100mA.
Ha lenne kötelező a villamos szereléseknél mindenkor és mindenhol érintésvédelmi és erősáramú berendezés (tűzvédelmi) szabványossági felülviszgálatokat végző jogosult felülvizsgáló biza javasolni fogja az RCD = AVK = FI beépítését. Nem beszélve arról, hogy ha valamilyen okból lesz egy áraműtéses halálos kimenetelű baleset vagy tűzeset mert nem volt megfelelő a védelem vagy teljeskörű akkor irány a börtön és a kassza a kivitelezőnek, esetleg még a megbízónak is.
Az igaz a szabványok nem kötelezőek, de ha nem a szerint dolgozik valaki a jelenlegi jogszabályok alapján bizonyítania kell, hogy amit használ, beépít kialakít az megegyezik a szabvány által definiált müszaki tartalomnak, hát kötve híszem, hogy lenne erre ma egy kivitelzőnek több milkája a viszgálatokat megrendelni aminek időigénye is igen sok.
Az egész lényege 30mA be kell építeni ha jót akar magának mind a kivitelező mind a megrendelő, megfelelő vezetékeket ami 1,5 mm2 CU vagy minimálisan 16 mm2 AL vezetéket jelent. És persze a helységnek megfelelő szerelést és szerelvényeket használ. Az más kérdés ha a megrendelő irásban !!! magára vállalja a felelőséget az ő általa kért kivitelezés módjára akkor csinélhatja a kivitelező.
Semmi sem veri le a FI relét, csakis rossz szerelés / életveszélyes készülék.
Való igaz, hogy a 10 mA-es FI már nagyon érzékeny, sok készülék, sok kültéri drót, pára a környezetben könnyen előidézhet ekkora kúszóáramot. Ezért komplett házakra nem szoktunk ilyet tenni, csak egyes készülékek elé. 30 mA még vállalható. Annyi előnye van még, hogy azt a földzárlatot is mutatja, ami itt nálunk van, de a földelés hibája miatt másutt okozna életveszélyt, miközben a fogyasztásmérő meg akár pörög.
ha nem lenne ott a "Föld bármely tudományos berendezésével" kifejezés akkor igen. Ez lenne a helyes deffinízió. Az hogy a "végtelenben találkoznak"........ 10 évesen is egy marhaságnak tartottam.