Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Szia Roglin! Sajnos nem tudok pontosabb dátumot,10-11 évesen más gonolatok foglalkoztattak.:) Azt se tudom hogy konkrétan az építést kezdték e 61-ben,mert előtte elég sokáig bontották a régi híd megmaradt darabjait,a víz alatt is.Csak feltételezem,hogy akkor már lezárták azt a részt ahol a bolt volt.Sajnos azt se tudom hogy a Váci utcában üzemelt e,mert egyedül még nem engedtek annyira csavarogni,mindig apámmal voltam a Szabadsajtó úton.Őt a bontás érdekelte, (végig fotózta az építéssel együtt,és menekített is egy darab "hidat") én unatkozván a kirakatot néztem.
Pontos évszámot tudsz esetleg? Az interneten azt az információt találtam, hogy 1961-64 között volt az Erzsébet híd újjáépítése.
Emlékeid szerint akkor 1961-ben már a Váci u.-ban volt a bolt?
Nekem van egy Tóth Lajos névjegykártyám aminek a hátulján 1964.02.24.-es dátum szerepel és egy játék javítást igazolt rajta. Ezen már a Váci u-i cím szerepel. Egyébként egy H0-ás 50'-es évekbeli E63-as Märklin villanymozdonnyal vettem vagy 15 éve. Annak a dobozában volt a mozdony mellett... :)
Sajnos kétségeim vannak a Deák által elmondottakkal kapcsolatban. Pár éve megkerestem őt, mert a Tóth Lajosról szerettem volna információkat kérni tőle a magyar játékvasútgyártás történetével kapcsolatos kutatásaimhoz. Akkor a Deák azt mondta, hogy azért nem mond semmit mert a tárgyalt már a Közeledési Múzeummal és nekik adja el az információkat, a múzeum pedig kiad egy könyvet. Gondoltam ez a könyv nagyon jó lenne, ezért meg is kerestem a Közlekedési Múzeumot, hogy várhatóan mikor jelenik meg ez a könyv vagy kiadvány. Érdekes módon ott nem tudtak arról, hogy együttműködésben lennének Deák Lászlóval és semmilyen könyvkiadás tervéről nem tudtak a témában...
Ami a Tóth Lajos Märklin céggel kapcsolatos szerződését illeti, egy ismerősöm látta ezt a dokumentumot. Az elmondása alapján annyit tudok, hogy ez egy írógéppel írt dokumentum. Én akkor külön rákérdeztem és azt a választ kaptam, hogy nem szerepel rajta hivatalos pecsét vagy ellenjegyzés a Märklin gyár részéről. Maga a dokumentum állítólag régi. Az a kérdés merült fel bennem akkor, hogy nevezhető-e egy ilyen dokumentum szerződésnek..? Mondjuk jó lenne látni mi is ez valójában...valós szerződés, egy szerződés terve ami nem valósult meg vagy ügyes reklámfogás?
Lehet, hogy a Märklin céget kéne megkeresni, mert ha volt együttműködés -vagy tárgyaltak ez ügyben a Tóth Lajossal- akkor ott biztosan tudnak róla és akkor aláírt szerződés is kellett, hogy legyen. Talán meg is van, de legalábbis biztosan tudnak róla, még akkor is ha a szerződés el is kallódott az idők folyamán.
Mondjuk a múlt rendszerben egyáltalán nem biztos, hogy tényleg létrejöhetett ilyen szerződés egy kapitalista céggel az 50'-60'-as években -mert a Tóth 0'-ás dolgai ez időben készültek- de ez csupán az én észrevételem...
Sajnos én nem tudok németül és elég jól angolul sem ahhoz, hogy ezt le levelezzem, de lehet fogok segítséget kérni ez ügyben.
Jó lenne tudni mennyi az igazság és mennyi a legenda, a fentiek alapján döntse el mindenki mit gondol...
Szia Roglin!Akkor szűnt meg a Szabadsajtó úti üzlete,mikor az Erzsébet hidat kezdték építeni.Sokat toporogtam és legeltettem a szemem az ottani,és a Váci utcai kirakata előtt is.:) Nála már a 60-as évek elején lehetett összeragasztós Airfix maketteket is kapni. Üdv.Gábor
Nekem is a "Tóth féle Märklin" név tetszik, mert teljesen fedi a valóságot. A Märklin engedéllyel kapcsolatos legendának szerintem bizonyítéka is van. Az unokaöcs és jogutód Deák László H0 méretben egyedi mozdonyokat készített a Märklin részére. Nem vagyok a pontos dátumban biztos, de a kétezres évek elején készölt egy videó a Deák Lászlóval és aki bemutatta a Deák Modell Sport termékeit. Akkor beszélt a Märklinnel tartott kapcsolatukról is.
Kérdésedre válaszolva szerintem nem gyakori a matrica a Tóth vagonokon, viszont más általa forgalmazott holmin is előfordul. Én pl. láttam még H0-ás -valószínűleg Széplin- vasúti híd alján is. A Tóth több "beszállító" kisiparos termékét forgalmazta az üzletében, többek között a Széplaki játékait is. Jól ismerték egymást jóban is voltak.
Ezek a matricák valószínűleg nem is kerültek fel minden vagonra, és könnyen le is esnek amikor a ragasztó kiszárad. Ezt a Märklin gyűjtők meg tudják erősíteni, sok vagonról le van esve a kerekek olajozásra felhívó papír címke is.
Ilyen matricákat a háború előtti játék forgalmazók is előszeretettel tettek a vagonok aljára. A Chmura Lászlónak többféle is volt.
Sajnos képet erről sem tudtam csatolni... :(
Tóth-ból én csak ezzel a zöld változattal találkoztam eddig, amin még az első bolt címe -Szabadsajtó út 6.- szerepel. Később, a 60'-as években már a Váci u 73. szám alatt volt a bolt, ha minden igaz akkor a 80’-as években -az utca átszámozása következtében-változott a cím Váci u. 71.-re. A névjegykártyákon mindkét Váci u.-i cím előfordul.
Én még a "Tóth féle Märklin vagon" kifejezést is hallottam régen egy régiségkereskedőtől...
Igen, a Váci u.-i bolt "Märklin játékbolt"-ként volt ismert, még mi is úgy emlegettük gyerekkoromban a 80'-as években, hogy a "Váci utcai Märklines..." :)
Állítólag Tóth Lajos rendelkezett egy engedéllyel is a németországi Märklin cégtől, ami feljogosította a Märklin vonatok és alkatrészek gyártására. Erre vonatkozóan azonban hiteles információ nem ismert, és ha összehasonlítjuk az általa forgalmazott kocsikat akkor nyilvánvaló, hogy csak nagyon hasonlóak, de nem ugyanolyanok és minőségben sem érik el a Märklint, bár tagadhatatlanul nagyon szépek!
Egyszóval ez amolyan ügyes reklámfogás volt a részéről...
Próbáltam csatolni képet a Tóth számolócédulaként is használt névjegykártyáiról és reklám naptárairól, ill. egy reklám tükörről a 60'-as évekből sikertelenül. :(
Azokon is "Märklin játékbolt" vagy "Märklin vasutak" felirat szerepel a különböző változatokon.
Kedves Zoli, a Tóth-féle bolt rendszeresen és sokáig hirdette magát úgy is mint "Märklin bolt", "Märklin játékbolt". Volt aki "Märklines Tóthnak" hívta, szóval a címke felirata teljesen rendben van. Üdv! S
A minap hozzám került egy szép shell-es tartálykocsi aminek az alján a következő kis zöld cinkét találtam. Érdeklődnék van-e másnak is ilyen vagy hasonló cimkés vagonja.
Nagyon profi vagy, szép munka. Hétvégi program ajánló:
A Miskolci Vasútmodellezők Egyesülete szervezésében hétvégén (Április 13-14.) Vasútmodell Kiállítást tartanak, ahol a gyönyörű (HO,TT,N?)terepasztalok mellett 3 négyzetméteren kiállítom Pénzverdei és szerény Marklin 0-s méretű gyűjteményem legjavát! Helyszín: Miskolc Gömöri pályaudvar – 3526 Miskolc, Állomás utca 2. (Tiszai pu.-tól 10 perc séta) Belépő: Felnőtt: 700 Ft, Gyermek (14 éves kor alatt): 500 Ft.
A rendezvény reggel 10 órától este 18 óráig tart. Fórumosok! Nyugodtan köszönjetek be, ha arra jártok! Üdv.: Ádám
A Merkur áramszedős piros mozdonyom és a feljavított ablaktörlő motoros erőmű képei. Ez utóbbi nagyon szépen és egyenletesen fut 10-18 V közötti egyenárammal táplált pályán.
Akit esetleg érdekel a Merkurtoys s.r.l. , írjon a emailomra. Én ütközőket, Märklin kuplungokat és pantográfokat rendeltem tőlük. Az áraik nagyon jók a németekhez képest. Ilyen kis tételnél egy kicsit bonyolultak, de nagyon kedvesek és angolul, németül és természetesen csehül ( ezen a nyelven nem tudok ) lehet velük szóban és írásban kommunikálni.
Múlt héten vettem egy Előre kasznit és egy fémtiszta tetőt törött és hiányos áramszedőkkel a jófogáson. MÁV-os színű V43-as koppintást szerettem volna készíteni belőle, de amikor kicsomagoltam és letisztítottam ráébredtem, hogy nincs is olyan rossz állapotban, hogy át legyen festve. Különösen a színárnyalata fogott meg, kicsit olyan kékes-zöld, nem pedig a kasszikus olajzöld, vagy a „fáradt sápadt”. Hajtásom nincs, de volt idehaza 2db Helikon kocsi forgóvázam, így összehoztam a kettőt. A tetőt már fém tisztán vettem, valaki már dolgozott vele. Két nap után rájöttem, hogy jobb nem is átfesteni, had csillogjon a jó kis Pénzverdei lemez! El is kereszteltem Cargo Előre mozdonynak. Meséljenek a képek:
Erről a sínkapocsról valaki tudna bővebbet? Esetleg lenne valakinek eladó? Anno az én gyerekkori műanyag talpfáimon furat volt és egy 2,5-3mm körüli átmérőjű "U" alu drót passzolt bele.
Az egyik ( fekete lemez van a közepén ) irányváltó tolóka. A váltóáramon használt mozdony futásának az irányát ennek az egyik oldalról a másik oldalra történő átnyomásával oldották meg. A másikról halvány fogalmam sincs, mert ilyen nincs a mozdonyban. Az irányváltó tolóka is benne van a mozdonyban, tehát ez a két alkatrész pluszban van.
Bár nem nekem szólt a kérdés, volt két Tóth féle átalakított PV Előre mozdonyom, amik már újra eredeti Előrék. Függetlenül attól, hogy vannak Tóth vagonjai, kétsínes egyenáramú a rendszerem, ezért nem volt jó a Tóth féle. Amúgy a fényképen látható, hogy elég egyszerűen oldották meg a háromsínes átalakítást. A kétoldali kerék áramszedőket összekötötték, így mindkettő a mozdony testre került. A motor középső távtartó lemezét szétvágták és szegecsekkel textilbakelit lemezt rögzítettek hozzá. Erre két szegeccsel fogták fel a középső kefét, ami vékony rézlemezből készült. Sajnos ezen a példányom nem volt már meg, a másikon lévőt pedig nem tudom, hogy hova tettem. Amennyiben a kezembe akad lefényképezem azt is, de remélem érthető a dolog. Minden esetre nem volt olyan kidolgozott, mint a Märklin mozdonyokon lévő. A fényképen lévő állórész a ritka négy tekercsesek közé tartozik. Teljesen úgy készült, mint a Pannónia állórésze