Elnézést NOHAB! véletlenül joem-t írtam. Ami ott van az a Tiéd. Mellesleg nevedből ítélve, talán érdekel: a leállított maradékot Te is veheted, ha elég pénzed van(állítólag germán lesz az új tulaj) A gépek az Északiban vannak.
En pl. abszolut kezdokent nem gondolok szamitogepes vezerlesre. Ez nekem tul bonyolult :-) . Szerintem kompromisszumot kell kotni. Szepen kidolgozott terepasztalt szeretnek, es en szeretnem a vonatokat iranyitani (a szakaszolas azert alapdolog). Ha digitalist veszek, es tenyleg, full automatikus, gyorsitos-erzekelos-lassitos full extras uzemet epitek, aligha jut keret a terep kidolgozasara. Itt a kompromisszum kenyszere, inkabb egy egyszeru megoldast kell keressek :-( Utanajarok valamelyik szakuzletben, mit javasolnak a digitalis rendszer szakaszolasahoz.
Sommert a legkevésbé érdekli a mi oszlopunk(és mint olvasni fogod, örülhetsz). Ezért nem is katalogizálja. Neki az német, az piac, nem a mi kis 3-4 ezer fős vágyakozásunk. (Egyébként elég sz-rágó bagázs. 70 IQ körül ha valakinek magszalad nem fér a köbcentijébe)Örülj, hogy a levágással magyaríthatod, de nehogy a fülükbe jusson, mert kiadják, valahol rátéve egy pöttnyi tupirt és veheted legalább 5 DEM-el drágábban.Ez a stílusuk.
joem
Igaz, de Sv se kutya. Ott mint ha már tegnap ezer éve koronázott regnált volna. Persze Sm akkor is a Vasjármű. Választ azonban a mailre kértem. Ha nem lesz ott semmi, 10-én nincs mit kérnem. Ne feledd, még össze is kell állítaniuk.
A Karácsony előtti börzén meg vetem a Vasútbarát meg a Vasút & Modell két két számát és több érdekes cikk mellet egy igen érdekes dolgot olvastam. Vasútbarát 1.évf. 2.szám 24. oldal
A Fuggerth fejlesztésében készülő V43 Szili mellette lévő képen pedig ott a test fröccsöntő szerszáma. Na most a Deák szili rézmaratás, akkor van fuggerth szili is műanyagból?
Igérted a teljes modul leírást, lassan kezdeném venni az anyagot a terepasztal átalakításához, de nem tudom az előírásokat. Nem is feltétlenül azért kellene a mudul leírás, mert a LÁVA asztalhoz akarok valaha is csatlakozni (bár ki tudja?), hanem az ilyen szabványokban rengeteg célszerűség és tapasztalat halmozódik fel. Nem lehetne feltenni a honlapotokra?
Szerintem a LENZ egy lassító modullal is ki fog jönni, mert az LG100 leírása szerint a Brake Modul nulla sebesség értéket küld minden mozdonydekódernek, ami a hatókörében található. Többmozdonyos vontatásnál is működik ! Innen már csak egy lépés, hogy ne nullát, hanem csökkentett sebességértéket küldjön. Ebből is látszik, ha élethűen akarjuk csinálni a vezérlést, sokat el lehet tökölni vele.
Arra is kell megoldást találni, hogy a kijárati jelző előtt hogy álljon meg a vonat, mert a jelző előtt nincs akkora hossz, hogy a legnagyobb vonat hossz+fékút+biztonsági hossz teljesíthető legyen. Itt a vezérlő szoftvernek már a bejárati jelzőtől "tudnia" kell, hogy a kijárati jelzőnél meg kell állítania a vonatot. Elég komoly szofvert kell írni :( . Ebben a passzív érzékelős dologban van fantázia (by John Howard), én is erre indultam el, az egyik barátom gyárt is ilyet a cégében, remélem fog segíteni. Vagy, ha tudja valaki, hogyan lehet a dekóder címet kiolvasni az adott szakaszon, az is egy megoldás lehet. De akkor még mindig el kell gondolkodni, hogy kétmozdonyos vontatás esetén hogyan állítjuk meg a vonatot. Szerintem a lehető legtöbb dolgot a szoftverre kell bízni, mert az könnyebben módosítható, mint egy kiépített áramkör.
Szakértői hozzászólások kerestetnek!!!!
Vonatérzékelés, vonatbefolyásolás.
A mozdonydekóder címe kiolvasható, tehát amikor a jelző előtt van a szerelvény, ki kell olvasni a dekóder címet, és a jelző állásának megfelelően vezérelheti a mozdonyt a számítógép. Ezt gondolom a számítógép szoftverére kell bízni. Ahhoz, hogy ne az összes dekódercím olvasódjék be, a jelző előtt egy szigetelt szakaszt kell csinálni. A szigetelt szakasz hossza a legnagyob vonathossz+fékút+biztonságra néhány 10 cm. Az ilyen megoldás annál a szerelvénynél is működőképes, amelyiknél hátul van a mozdony (pl. ICE2 tolt menet). A jelző elé fékút távolságra kell tenni egy vonatérzékelőt, amikor ezt eléri a szoftver kiadja a fékezési, vagy sebességcsökkentési(!) parancsot (ha a jelző sebességcsökkentést ír elő). Reed relé nem jó, mert nincs minden vagonon mágnes (tolt menetnél az első vagonon). A LENZ rendszerében erre van megoldás. G.Petya honlapján levő rendszer tudja ezt ? A LENZ az LG100 Brake Modullal (95$) oldja ezt meg, és kell még hozzá egy LV101 erősítő (150$), amelyik az összes szakaszolást működteti. Minden jelzőhöz kell 2 relé, ez egyik a Brake Modulos erősítőre kapcsol át a megálláshoz, illetve az indításkor visszakapcsol a Brake Modul nélküli erősítőre, a másik tilos illetve szabad jelzés esetén szabályozza a vonatérzékelő ki-be kapcsolását. A LENZ működik tolt vonatnál, de nem működik sebességcsökkentést előíró jelzés esetén. Lásd LENZ LG100 modul leírása www.lenz.com címen.
Már bocsánat rosszúl tudod a Sommerfeld gyárt magyar oszlopot igaz német oszlopnak állítja be a katalogus. Annyi az eltérés , hogy 4 csomozólemmezzel több van rajata , le kell vágni!
Zsolt
Szerintem, ilyen kis helyre ne H0-át építs. Túl kicsi, nekem kb 2.15x 1.1-es van. Ha nem sikerül eladni akkor az átalakítás keretén belül "hozzátoldok" amennyit lehet. Ilyen kis asztalon, H0 4-tengelyes kocsikból jó, ha 4 elfér (+mozdony).
Ebben a topicban ez az első hozzászólásom, szóval bocs. ha nagyon off leszek, de karácsony óta nem tudtam végigolvasni az egész topicot.
A karácsony azért jelentős, mert a feleségemtől karácsonyi ajándék formájában indíttatást kaptam arra, hogy újraélesszem gyerekkori hobbimat, vagyis terepasztalt fogok építeni. H0, kb. 1.30x2.20m, több jelenleg nem fér el a lakásban (ez is csak nehezen).
Kérdésem a következő:
Milyen sínanyagból (típusból) érdemes egy "profi" pályát összerakni (nem a méret a lényeg ;-)?
Gondolok itt arra hogy
Roco,
Fleischman Model,
Fleischman Profi,
Tillig,
Märklin,
stb. (ezekről hallottam)
A szempontok között szerepel termézetesen az ár, beszerezhetőség, megbízhatóság, geometria, stb.
Ha tudtok infókat adni, hálás köszönet.
Egyéb:
Régen (80-86 között) TT-vel játszottam. Van még abból a korszakból néhány elkótyavetyélendő dolgom (elsősorban vagonok, 2 mozdony, meg apróságok). Ha valakit érdekel, csinálok pontos listát.
Nem, nem kártya, mint írtam, gombelem méretű valami, tehát úgy egy centi átmérőjű, és fél centi vastag lehet. Indukciós úton kapja a leolvasáskor a tápfeszt, és valami (viszonylag) bonyolult elektronikát rejt. Holnap megpróbálok utánanézni a cégemnél...
Ezek a mágneses-kártyák lennének? (nem a lehúzósak)
Ha minden igaz, akkor ezeknek mindnek egyedi azonosítója van, elég csak megközelítenie az érzékelőt. Kérdés, hogy mekkora az érzékelő és mekkora a "mágnes"?
Hello Mindenki!
Áldott ünnepeket és kifogyhtatlan mozdonyfüstöt az elkövetkezendő új évre.
OFF (tanultam az elődöktől): új vagyok a fórumon, eddig csak olvasgattam. Van néhány ötletem és talán már alig, vagy nehezen fellelhető forrásanyagom (például: Ezermester 1957-től - akkor még volt benne csináld magad vasútmodellezés - egyes ötletei talán még használhatók, a Modellezők Könyvtára, Ganz Mávag gépkönyv, stb.), habár néhánynál nem tudom hogyan tehető hozzáférhetővé (negativok régi prospektusokról). bocs a helyesirási hibákért de nem vagyok gyakorlott gépiró és valamiért a neten a gépem sem szereti a hosszú ii-t.
A Vasútbarát címlapról helesen kiegészítetted az oldal pálíszámmal, de V 47 501 lesz, de nem kizárt az négyszámjegyes Eu norm sem.
A Sárga-ezütből, már most az első három mozdony kétféle festésű, ROCO nagy örömére. Sznobék veszik majd mind a cukrot. A gépből további kettő most épül. Többet a www. dispolok.com mesél . Az utóbbi fotó Maffei Münchentöl származik.
Dear John Howard- Howard János!
Kösz! Úgy van, kicsit fáradt vagyok, de most már beugrott. Elnézést a bizonytalankodásért.
luc 72, joem, matiz Uraknak!
Üdv! Az 520-nak (bombardon volt a MÁV beceneve a Basszus fúvóshangszerre emlékezve) a Tatai úton jól tanulmányozható példány látható, ha jól emlékszem , a 034. Hozzánk levetett szovjet zsákmánymozdonyként érkeztek. Az 52 sort a Hitlerájban mindenki gyártotta(főleg Schwarzkopf- több mint százéves mo,megszünt mozdonygyár, és Maffei/münchen), egyszerű felépítésű, könnyen karbantartható mozdony volt. Terv szerint 15000(!) darabot akart a Führer. Lett belőle valamivel több mint 5000. Az sem semmi! Azért oly "csupasz" , mert a csöveket a külső palást alatt helyezték el (melegített az orosz télben) és nem kint mint Európában.
Szépet lehet építeni a Fleischmann, vagy Kleinbahn gépből. Second hand megteszi, az olcsóbb is. Nálunk a Wannentender volt a módi, habár egy kabinentenderes gép is volt(Istvántelken dugják). Ahhoz vehetsz Bécsben külön tendert a Kleinbahn üzletben. Ára ca. 130-140 ATS.Fleischman jobb, mert ott a kész hajtás, a Klein csak fut.
Taurus még odébb van. LÁsd a VASÚT@MODELL számokat ill. a Vasútgépészet 1998. 3. számát. Nálunk a három áramszdős kétáramnamü fog futni, de abból még csak egy épült, és 2001 késő nyarán kezdődik a sorozat átadása(325 db). A modell (ROCO, TRIX HO-ban) a 1016! A magánvasúti bérváltozat a.la Siemens is az lesz. A DB rendelt 25 (első nekifutás)kétáramnemű -hozzánk is jó lesz- változatot. Még sorozatjele sincs.A MÁV 10 gépet tervez (ha nyer), de a tender végét várjátok meg. Addig kár 40-45e forintot kiadni. Az 1116 sort, ami hozzánk jön majd, még csak csak a TRIX gyártja, N-ben.
A 185 tehervonati gép(400 darab épül), amelyik, itt volt, egy +1MW tuningolt példány(5,4 MW), de a gépészek egyöntetü véleménye, hogy így is gyenge. Az ADtranz tavaly még egy magyar változatot igért, lásd Vasútbarát Magazin 1999 téli száma, most hallgatnak mint a ...(na ja, így NEKIK olcsóbb).A Taurus univerzális,teher és gyorsvonati. Jóval erősebb gép, és a sógorok ezt favorizálják (ismerjük be, joggal). A 185-t most sem engedték át, szlovák teherre lógatva vontatták. Többet a szaksajtóban, figyeljetek. Imádkozzunk, hogy a szakemberek döntsenek. Talán számít, hogy ár-teljesítményben a Siemens jobb, de a politikusoknál ki tudja... A szervezők - orvul, lerohanósan - a sógoroktól jövő miniszterelnök urunknak a 185-öt a soproni pályaudvaron megmutatták . Szóval a "stílus" már elszabadult, a vasútgépészeket még nem kérdezte senki.
Felsővezeték a Viesmanntól briliáns, csak német(Rétfalvinál, Erkel utcában kapni). Sommerfeld gyárt sokat, csak magyart nem. Neki kéne veselkedni, maratva. A cseh betonoszlopok fából könnyen legyárthatók. Sokfelé van.
Nem rossz, a kód előállítása viszonylag egyszerű, de az olvasó(k) telepítése már kérdéses lehet az optikai "rálátás" miatt. De! Létezik valami gombelem nagyságú kódadó kütyü, a szabatos neve most nem jut az eszembe, beléptető rendszerekben is alkalmazzák cégeknél. Na, ennek a leolvasója valamilyen indukciós elven kommunikál ezzel az eszközzel, és - tudomásom szerint - nem túl drága, az adó úgy százegynéhány pénz, az olvasó is kijön egy-két ezerből, és könnyű telepíteni a pálya mentén/alatt (kb. 15-20 centiről érzékel). A számítógépben aztán meg már programozható az egyedi kódokhoz (stringekhez) az elvárt működés az adott leolvasási ponton.
Mielőtt elfelejtem (és leöntöm a torkomon a konyakomat):
Modellekben, terepasztalokban, eredményekben gazdag, boldog új esztendőt kívánok minden t.asztaltársnak!
A jarmuvek erzekeleserol: jo az ellenallasos megoldas, de nem egyszerubb a Reed-reles? A ROCO kinal talpfanak alcazott reed-et, es hozza kis magneseket. Egy-egy a mozdonyokra es/vagy a vezerlokocsikra, nem oldhato ezzel meg?
mielött kinyitnam a pezsgöt néhány megjegyzés a következökhöz:
"Abban nem vagyok biztos, hogy a vontatójárműnek kellene megszólítani a számítógépet, ha egy jelző felé közeledik. Inkább arra gondolok, hogy a szoftvernek kell tudni, hogy melyik jármű (nem csak vontatójármű) éppen hol van. A szigetelt szakaszok foglaltásgának változásai alapján ellenőrzi és korrigálja a számításait. És akkor az is egycsapásra megoldódik, hogy a hátulműködő mozdonnyal közlekedő vonatoknak nem a mozdonyát, hanem a vezérlőkocsiját kell megállítani a jelző előtt."
Tulajdonképpen ugyanazt modod mint én, én csak egyszerüsiteni akartam azzal, hogy csak a vontatojármüvekröl beszéltem. Természetesen minden jármüt be lehet venni a boltba (csak ki csinálja meg azt a programot), és ez azt jelenti, hogy valamilyen modon állandoan közölni kell a PC-vel, hogy mikor melyik jármü pontosan hol is van. Ez egy igen összetett feladat, és csak érzékelökkel lehet jol megoldani. (az sajnos nem müxik, hogy elöre beirjuk, hogy melyik jármü hol van (honnan indul) és a PC állandoan követi azok virtuális mozgását (ha leveszed a vagont a pályárol azt a PC nem veszi észre, stb.)
Ezért csakis reális vezéerlés képzelhetö el, ami azt jelenti, hogy legalábbis bizonyos helyeken a PC-nek le kell tudni olvasni a vonat valoságos állását, majd pedig azt a következö jelzök szerint vezérelni fogja.
Lehet. Én abból indultam ki, hogy ha a ROCO 2. verziójú egerével egy másik járműre váltasz, majd vissza, akkor a mozdony nem reagál semmit arra, ha mondjuk a másik jármű vezérlése közben ellenkező irányt állítottál be, és persze az egér úgy maradt. Ha megmoccintom a vezérlőt, akkor viszont azonnal reagál.
Abban nem vagyok biztos, hogy a vontatójárműnek kellene megszólítani a számítógépet, ha egy jelző felé közeledik. Inkább arra gondolok, hogy a szoftvernek kell tudni, hogy melyik jármű (nem csak vontatójármű) éppen hol van. A szigetelt szakaszok foglaltásgának változásai alapján ellenőrzi és korrigálja a számításait. És akkor az is egycsapásra megoldódik, hogy a hátulműködő mozdonnyal közlekedő vonatoknak nem a mozdonyát, hanem a vezérlőkocsiját kell megállítani a jelző előtt.
Ha már felsővezeték: van oylan cég, amelyik magyar rendszerű, ÁLLOMÁSI KERESZTGERENDÁS felsővezetéket is gyárt? Mert ugyan itt is használják a sima, drótból készült keresztttartókat, de a kersresztgerenda mégis elterjedtebb. Egyébként a Viessmann drótja elég élethű.
Sziasztok!Tegnap a következő kisérletet végeztem el:Elővettem a műhelyemből a ruszki akkumlátortöltőmet,és kipróbáltam vele a mozdonyokat.Aki nem ismeri, 12v-os,jó sok amper,műszer van rajta(ampermérő)és jó nehéz.Lehúztam egy pohár sört és hajrá!Meglepetésemre az M41 nagyon finoman indult és igen élethűen reagált a változtatásokra.Néztem a műszert minimálisat mozdult,ha mozdult egyáltalán.Mondjuk furcsa is lenne ha a csőrgő kitérítené modjuk 2A-re,ráadásul jol meg is rázna.:-)Ezután vérszemet kaptam és elővettem a BR41-es gőzösömet.Erről már mások is írták,hogy ívekben rángatódzva halad,hirtelen indul,íveket nem szereti stb.Na akkor nem szóltam hozzá,de nekem is ezek a problémáim vele.Az iveimet le is cseréltem miatta nagyobbakra,de nem volt teljes a siker.Meglepően finoman indult el a töltővel,igaz a hangja is nagyobb volt.Ekkor már direkt provokáltam:ívben elindulás,előre ,hátra,kocsikkal.Lassúmenet ívben.Elég tűrhető volt,az Fz1-hez képest klasszisokkal jobb.Annyit viszont meg kell jegyezni, irányt csak a pólusok felcserélésével lehet váltani és nem szabad ott hagyni bekapcsolva mert feszültség az mindíg van csak az áramerősséget lehet szabályozni.Ha úgy marad," morognak" a mozdonyok és próbálnak elmászni lassan.Elektromosan nem vagyok agy nagy ász ezért várom a szakemberek hozzászólásait. Aki pedig nem lesz az idén,annak BUÉK!