Akinek nem inge, ne vegye magára! Te tényleg kevered a szezont a fazonnal, illetve autentikusan utánad: "szeton
a fazonnal". Én csak a csúsztatásaidat szerettem volna korrigálni, valamennyiünk érdekében. Mert szerinted például a szerzői jogi védelem nem terjed ki külföldre stb. stb. Ha jobban utánanézel, nem én vagyok itt az egyetlen, aki ellent mond Neked. A kiskapu olyan jogi lehetőség, amit a (szándékos vagy véletlen) hiányos szabályozás "biztosít", ez pedig nem törvénysértés. Néha azért van ez így, hogy a csóró vasútmodellezőt és
vasútbarátot is odaengedjék a tűz közelébe. (Ezeket használná ki a Te vagy az én ügyvédem is adott esetben, és akkor nagyon hálásak lennénk érte.) Mert sajnos vannak ebben az országban nem kevesen, akik azt hiszik, hogy amit az állam pénzén (Uram bocsá', az adófizetők pénzén), esetleg munkaidőben összegyűjtögettek, az csak a sajátjuk. Vannak, akik egy-egy cikkben szándékosan követnek el hibákat, hogy a tökéletesen pontos információ csak az övék maradjon. Vannak, akik a korával mérik az embert, esetleg centivel, és el sem tudják képzelni, hogy a fiatal is lehet okos, képzett, tapasztalt stb. Sorolhatnék neveket, cégeket és egyebeket, de nem teszem, mert itt közülünk mindenki tudna ilyeneket mondani. Ezért becsülöm az egyszerű, szerény vidéki vasútmodellező klubokat, ezért tartózkodom attól a csupa nagybetűs, pesti székhelyű egyesülettől, ezért becsülöm a NoHAB-GM Alapítványt, és ezért nem szeretem azt a bizonyos kft.-t, amelyik monopóliumot akar szerezni a nosztalgiautzások terén, holott a világ már nyugaton sem erről szó. Tőled, mint lapszerkesztőtől azt várja az ember, hogy mindent közkinccsé tegyél, ami a tudomásodra kerül, főleg azt, amit Te is közkincsnek nevezel - remélem, így lesz. És itt is keversz valamit. Kevered a szerzői jogi védelmet az egyéb védelemmel. Ha valóban ismernéd a törvényt, unásig, ahogy Te mondod, akkor tudnád, hogy erre maga a jogszabály is figyelmeztet, hogy azok más elbírálás alá esnek (műemléki védelem, kulturális és a többi). De az én hozzászólásom egyedül a szerzői jogról szólt.
Amit engem nagyon zavar Veled kapcsolatban az a következő. A vasútbarátok és vasútmodellezők túlnyomó többsége él-hal a vasútért. Lételemük. Szükségük van rá, mint a levegőre, vízre vagy kenyérre. A Te hozzászólásaidból és tevékenységedből hiányolom a kellő alázatot a vasút iránt, amit belém már az iskolában, majd munkahelyemen plántáltak. Nekem ez ráadásul nem csak egy falat kenyér, hanem maga a vesztőhely is, hiszen egyetlen mozdulatomon életek százai múlhatnak. És akkor Te jössz a magad "sajátos" stílusával (mind formában, mind tartalomban), ami nem kevés embert irritál. Én kis túlzással szentségtörésnek tartom. Amikor szemtől szembe beszélgetünk, nem ilyen vagy. Az a JSB valamivel jobban tetszik. Ha már le kell nyelnünk a békát, hogy a vasútgépészeknek egy "civil" tanítja a mozdony működését, legalább a véleményünket legyen szabad elmondani...
A PMT is kihozta a V15-öt, ez kissebbnek tűnik: itt egy kép róla, na meg itt a PMT hivatalos oldala is!
A Gigant clubot itt találod meg, a magyar vasúti képek/dízelek/iparvasúti mozdonyok közt keresd!
Nézd át a védettséget alposabban. Aki jogtalanul használ, az keres kiskaput, ha védünk egy amyagot az miért kiskapu? Ehhez nem vagyok egűlég intelligens. A védettséget az arra illetékes hatóság mondja kio. A Fial anyag egészével is ez történt. A védettséget nem lehet privát feloldani. A teljes gyűjtemény védett (mint több száz más is ebben az országban) Az eset nem egyedi. Ne fújd azt a tüzet, ahol kihült parázs sincs. Használd, ha boldog vagy, csak rossz másolatok vannak közforgalomban. Ha téged boldogít, hogy sz...tok az örökösre, akinek mint írtam az egész anyag fennmaradását köszönhetjük, A Te aszégyened, Te balhéd. Úgy sem tudtok sokat kezdeni vele, a kukkoláson kívűl, mert lévén gőzmozdony anyag, Lányi Ernőn és Mohay Lászlón kívül a többi csak úgy tesz, de csak részben tudja (ha tudja ) miről beszél. A szerzői jogokat dumálhatod félre, de attól nem leszel tudós gőzügyben!
A törvény mellet pedig mindig van még más is, amit most nem kívánok emlegetni, mert nem adok tanácsot ujabb visszaélési ötletekhez.
A legnagyobb baj, hogy tulságosan hozzászoktatok ( kinek nem inge...) minden használatához, amiért semmit sem tettetek. Tessék, tessék, így tovább.
A törvény meg úgy volt nagy ..... ahogy és akik megírták abban az idóőben. A lényeg a Siemens doktrína ( de lehetne akárkié aki ér valamit) Mindent megmutat, azt csináld utána ha tudod!
Egyébként Te magad írtad, a művészi fotót, mint kategóriát. Az anyagot évtizedek óta számtalan alkalommal oda sorolják, és ez nem a Te vagy az én véleményemtől függő.
Szomorú vagyok, hogy nem érted, amiről szó volt közkincs, és nem szabad préda azpknak akik csak nyerészkedni akarnak, és egyáltalán nem törődnek vele, hogy úgy is használják amire az eredeti igényessége, minősége kötelez(ne).
A törvényt meg en küldd, unásig ismerem. Különben sem érint, mert minden szerzővel közvetlenül dolgozunk, és lopni semmiolyen formában nem szopkásunk. Lenézzük e beteg módit és gyakorlóit is.
Amit én láttam eddig /szabadkikötö / az kék volt teljes egészében , a Kispesti erömü mozdonya pedig valami furcsa barnás zöld szinü kis igazitással valoban nagyon király magyar iparvasuti mozdony lehet a modellpályán csak megfelelöen kell átszámozni ! Egyébbként volt ma börze? A jövö héten lesz? nem marad el a március 15 ikei ünnepség miatt?
Csak látatlanban vetem fel, azt is csak óvatosan, mert egyáltalán nem néztem utána:
Nem lehet esetleg egy V15-ös?
(JSB most jössz te...A múltkor is igazad volt - 219/229 - bár azt hittem, hogy a fél órás irodalomböngészésem eredményes volt.)
Gashpy
Ma elhoztam a BRAWA 132-t. Otthon mindjárt ki is csomagoltam, beüzemeltem. Még nem raktam össze teljesen, csak a csatolókat tettem rá.
Hát, mit mondjak, talán csak annyi, hogy most elöször látom úgy, hogy kaptam is valamit a modell áráért.
Minden ajtaja nyitható. A tetején az összes alkatrész külön-külön van kidolgozva, például a 3 ventillátort még forgatni is lehet. (Az alatta levő részt ki szeretném emelni sárgával, hogy jobban látszanak.) A forgóváz is meglehetősen részletes, a fékek kidolgozásán szinte látni lehet a működésüket. A korlátok az elején, oldalán gyárilag rajta vannak. A mozdonynak szinte semmi hangja sincs futás közben, ahogy próbálgattam, egy 4 tengelyes régi Schicht kocsi elnyomja :) A modell szerintem sokkal szebb, mint a fényképeken látszott. Ha valakit érdekel, majd jövő héten teszek róla fel képeket.
A Vasút&Modell webre hamarosan felkerül néhány dolog: gőzmozdony jellegrajzok(!), a következő szám részletes/pontos tartalma, valamint a lap megjelenésével egyidőben van kicsit később: ami a lapba már nem fért bele, de látni kell.
A következő szám március végén jön ki.
Csak csöndes megfigyelő vagyok itt, a vasúton belül nem a modellezés a kenyerem, legalábbis nem a járművek és pályák modellezése.
Félig már OFF!
Olvasgattam a régi hozzászólásokat, és valami nagyon szemet szúrt nekem.
(2608) JSB
Kedves kolléga! A copyright alanyi jog, azt sehol sem kell pénzért megszerezni, megvédeni. Ez nem szabadalmi, hanem szerzői jog! Az előbbit tényleg meg kell védeni. Hatálya nemcsak a Magyarországon kiadott vagy megjelent művekre terjed ki, hanem minden magyar állampolgár alkotására, akkor is, ha az először külföldön jelent meg. Az ismeretlen szerzőt is megilleti szerzői jogi védelem, de fellépéséig jogait a szerzői jogvédő hivatalok képviselik. Vagyis az ismeretlen szerző alkotásának publikálásáért is kell(ene) jogdíjat fizetni! (Ha Neked lenne igazad, a
külföldön készült számítógépes programok is szabadon másolhatók lennének Magyarországon, és viszont. Szerencsére - vagy sajnos - itt még nem tartunk.) Ajánlom figyelmedbe a többször módosított 1969. évi III. törvényt.
A törvény végrehajtási rendelete felsorolja, hogy mire terjed ki a jogvédelem. Pl.: nyilvánosan tartott beszéd (ki hitte volna? - tehát akár az indexen megjelenő hozzászólások is, de itt hatalmas "kiskapuk" vannak), műszaki
létesítmények tervei (tehát nem a létesítmény, csak a terve, ezért bárki közölheti saját felvételét akárki terepasztaláról,
de a terveket már csak az alkotó engedélyével), művészi fényképek stb. Ez utóbbi elég szubjektív meghatározás, a törvény a dokumentum felvételeket külön nem említi, de ha a készítő művészinek tartja... - viszont ha a kép valamely irodalmi mű illusztrációja, akkor a publikációval együtt a kép is védett. És bárki megtilthatja saját alkotásának terjesztését!
Kevesen tudják, de jogdíjat mindenki fizet. Nemcsak a műsoros kazetták, CD lemezek, könyvek, koncertjegyek, mozijegyek, megvásárlásakor, televízió üzembentartási díj fizetésekor, videókazetta kölcsönzésekor (de csak a tékákban, a könyvtári kölcsönzéskor nem, mert az szabad felhasználásnak minősül), hanem üres kazetta, CD lemez, fénymásológép, sőt, egy egyszerű mátrixnyomtató megvásárlásakor is, sőt, a tervek szerint hamarosan az információhordozó (vagy arra alkalmas) papírok után is.
És most jön a legfontosabb!
A fényképek, ábrák, műszaki rajzok, térképek, szemléltető képek vagy eszközök és filmek ha tudományos vagy műszaki alkotásként nem esnek szerzői jogi védelem alá, védelemben csak akkor részesülnek, ha azon szerepel a készítő neve, valamint a megjelenés vagy a nyilvánosságra hozás dátuma. A védelem ideje 15 év! Itt a törvény külön is megemlíti a szakmai fényképeket és filmeket. Vagyis a Fialovits-képek már nem védettek, azok szabadon terjeszthetők még akkor is, ha azon szerepel a készítő neve, van élő leszármazott, hagyatékot gondozó alapítvány stb. JSB, nem téged akarlak bántani! Persze kiskapukat Te is találhatsz.
Rézgaras jobban informált. JSB, Neked, mint főszerkesztőnek, kiadónak, jobban otthon kellene lenned ebben a témában!
Ha valakit érdekel a törvény, a szöveget szívesen elküldöm e-mailben. (A törvényeket ugyanis nem védi szerzői jog.)
A babelsbergi mozdonyokból sok került hozzánk. Az Ikarusban is áll kettő, a talpfatelitőben is dolgozik még belőle. Máahol is találsz még belőle. Nem emlékszem, de több tíz jött az országba.Uo. kékek, mint a modell lesz. Lehet belőle még M 28 is, átépítéssel.
A Vasut&Modell honlapra érkezett Albertusra még csak ne is tegyél. A lapot több typográfus látta, és elismeréssel nyilatkozott. Persze Albertus mindenhez jobban ért, és pótcselekvésként csak mocskol. Úgy tűnik ez kell neki, a "sikerélményhez". Már nem emlékszem , de multkor egy kapitális b...ság miatt joem jól ( és joggal) legorombírtotta. Akkor eltünt egy hétre. Akkor is ugyanezt művelte. Másra nem futja, ahhoz már tudni kellene a vasutat.
Ennek a magyar vasútnak és modellezésnek az a legnagyobb baja, hogy háromezer modellezőjéáre jut vagy két tucat "isten", míg pl.: némethonban, Ausztriában, pedig a terepasztal építőket, gyárak konstruktőr színe javát személyesen ismerem, még egyet sem találtam. Igaz ott építenek évente néhány százezer modellt, amit itt kritizálnak, savanyú a szőlő alapon. A kritikus "urak" persze még nem hoztak össze semmit a pénzen kívűl amiből szögecset számlálnak, persze azt is rosszúl, mert ahhoz ismerni , birtokolni ellene a mozdonyok eredeti dokuját, vagy annak másolatát.
Matiz, oda se neki. Soha nem a "király" veszi észre, hogy az ülepe meztelen.
És ha valaki úgy gondolná, hogy ez off, hát most valóban bosszús vagyok és felhívom a figyelmeteket , hogy Ti vagytok úgy egészben off!
Bizonyíték: minden gyár támogatja a vasútmodellező csapatokat. Külföldet is! Csak minket nem, na miért?
Hát azért kedves fröcsögő, mocskolódó "főistenek, királyok" stb. , mert ha érkezett egy megkeresés és már törték a fejüket, hogy mit tegyenek(tőlük tudom), egyből vitte a posta ugyanabból a klubból a másik önfelkent "zseni" epistoláját, hogy az ekőző alak egy sz.r, de ő igen!
Kedves Albertus ezzel kellene foglalkoznotok, kicsik és kevesen vagyunk, ez még valahogy tolerálható lenne a gyártóknál(akik nem a két szép szemünkért, hanem a promoció miatt is segítenének), de hogy utcasarkit is alaulmúló módon marakodtok attól felfordul a belsőségük!
Miattatok nem veszik sz.ba sem a magyar modellezést. Lásd tegnapi hozzászólásomat a modellgyártok hozzáállásáról.
Szálljatok magatokba, vagy szünjetek meg, mert a magyar modellvasutazás ügyének, ami nem magántulajdonotok, csak kárt okoztok!
Miondenki tárt karokkal várna minket, mert tehetségesnek tartanak minket. A pofátlan alpáriságot azonban ki nem állhatják. Rajtatok múlik tartjátok e a szátok, és magtanultok szalonképesen nyilatkozni, és végre használtok e a magyar vasútmodellezésnek pl: csináltok végre egy modellt, ami jobb, mint a másé, ahelyett , hogy csak parttalanul kritizáltgattok - ami nem más, mint primitív irigykedés rosszul leplezve.
Neked is lenne lehetőséged, hogy jobb honlapot csinálj mint Matiz, tessék, mindenki meg fog süvegelni.
Íly hosszan csak Matiz miatt írtam, mert a Ti romboló szellemű kötözködésetek már sok. Csinálj jobbat mint a másik! Másik alternatíva: és most ismétlem - szünj meg!!
Ps.: várom alpári visszavágásodat, ami majd megint nem tartalmaz semmit, mit hogyan kellene jobban csinálnit, hanem csak kifejted, hogy rossz amit más tett. Hogy miért, azt megint nem fogod megmondani.Indokolni csak az tud aki felkészült! Gondolkozz el- ha van mivel - ezen!
OFF-olhatok egy kicsit?
Nézegetve a Kisvasutak topicot, Albertus egy hozzászólását találtam, ha minden igaz, a Vasút&Modell weblapjával kapcsolatban: "félcmunkát nem rakok fel a netre." Hát, elég szarul esett, bár a kritika az kritika, és el kell fogadnom.. :)) Mindenesetre nem árt azzal tisztában lenni, hogy pusztán szívességből csinálom, a lapnak éppolyan előfizetője vagyok, mint bárki más; ebből nekem semmi hasznom sincs - talán csak az, hogy előbb tudom meg mi lesz a lapban mint ahogyan utcára kerül.
ON
A Gigant Club honlapján további képeket láthatsz róla. Ott is azt írják: hogy kerül ez ide? Szóval máshol is van belőle. Láttam egy külföldi magánvasúton M31-est (remélem nem tévedek nagyot, ha azt írom DHM-2), ezüst-szürke színben - gondolom az ottani vasútmániások is ezt kérdezik: hogy került ez ide? :-))
Az Erkel utcai boltban forgalmaznak BRAWA-t is. Szerintem máshol is kaphatsz, de ott tuti. Az árak elég húzósak. Nem tudom, pontosan mikor jön majd ki ez a gép, de kis átalakítás után nagyszerű iparvasúti mozdony lehet magyar jellegű asztalokra is!
Ha jól láttam, a német képeken piros az alja, a magyar gépen is?
Szintén _tájékoztatás képpen_ egy BRAWA ár: 132-es, az eredeti kivitelben '70-es évekbeli DR festéssel 35 ezer. Az új kis rézgőzösük 75 ezer.
Bár igazábol csak szemböl láttam amint ott állt a keritésnél és igy csak selyteni lehetett hogy hajtorudas a BRAWA kép alapján én azt mondom hogy tuti biztos hogy ez az a gép. De hogy a francba került ez ide?
Másik kérdésem:
Hol lehet hozzájutni Mo. on ehhez a modellhez?
Fejből nem megy, de ezt a típust a BRAWA most hozza ki. Ilyen kék, kéttengelyes, ha jól tudom hajtórudas. Nálunk van ehhez hasonló gép több iparvasúton is. Erre gondolok. Jól tippeltem?
Jó lenne olyasmit összehozni, hogy melyik modellnek milyen az eredetije. Például a PIKO modellek közül jó párnak még nem találtam meg az eredetijét. Itt van ugye a lerágott csont 52-es, amiről nem sikerült kondenzációs szerkocsis képet lelnem. A 118-asból is nemrégiben jutottam hozzá olyan felvételhez, ami a panorámaablakos kék színű gépet ábrázolja... A BN150-est kerestem, de nem találtam, csak hasonlókat. A 130-asról is kevés kép van, a 132/134/232/234 képekből "dömpig" van :(
Ha valakinek vannak ilyen ötletei, hol vannak modellek eredetijéről képek, ne tartsa vissza!
Kár hogy magyar mozdonyokat nem gyártanak. /kivéve M41/. Gondolok itt M44,M38,M47,V43, kivéve az egyedi szériákat amelyek árukban arannyal vetekszenek . Nem teljessen ide kapcsolodo téma de nem tudja valaki hogy a Kispesti erömü mozdonya /A26 066/ véletlenül nem a BN 150 megfelelöje ?
Csak a terepasztal épitéshez szeretnék hozászolni néhány szot. Jo 10 évvel ezelött hozájutottam egy Kibri katalogushoz. Abban láttam egy full szuper olajtelepet . Hoszu ideig hajtottam de nem kaptam sehol. Végül ugy döntöttem megprobálom megcsinálni. Hetekig jártam a Szabadkikötöbe és egyébb helyekre lefényképeztem mindent stb-stb. Sok munkaorámba került furtan faragtam elkészült. Bár beleadtam apait anyait az én olajtelepem négsem lett olyan szép mint a gyári. Persze ma már megvehetném de engem egy kicsit büszkeség tölt el hogy ezt én csináltam. Ma ha tehetném azért inkább megvenném
Nos: a gyártók rendre elfelejtik a protot bemutatni.
Így aztán a PIKO Pultrans úgy lett olyan, hogy kaptak egy halom képet, rajzot, Ral-t, feliratot.
A feliratot betartották, pedig más a modell, mint az eredeti, mert a modellfejlesztéssel egyidőben Székesfehérváron a járűjavítóba még telex számokkal és érvénytelen telefonszámokkal, épfu emblémával ment be, mikor a modell az új felirattal már készen volt. A Pultrans-al hetekig egyeztettünk ez ügyben. Végül ez hibátlan lett. Nem úgy a két vége! Hiába látták a fotókon, hogy milyen, hiába írtam tucatszor, ( a gyöngébbek kedvéért), hogy a már gyártott osztrák spec. modellel azonos, mert az is egy fékállásos, oda se neki. A fényképek egyike amit Rákospalota-Újpesten csináltam évekig díszelgett a katalőgusban, egy fékállással. És évben először szerepel a modell, persze az is rossz. legalizált trehányság, méregdrégén, mert a két állást, kereskedő, modellező megfizeti.
Roco úgy hagyta le a MOL kocsiról az állomásítási táblát, hogy a tervdokumentációban benne van! Előszőr a többszöri faxváltás ellenére lemezkeretes forgóvázat löktek alá, annak ellenére, hoyg váltig kukorékoltam Y 25 kell, abbol is melyik, punktum. Hosszan folytathatnám, de nem szomorítalak. Ötszáz darabos spec magyar széria nem fontos. Gyöngyszem: roco; Es. kép kész, fél liter vagonvörös, próbalemez kiküldve, erre jönnnek, hogy közben leöntötték a kasznit. Kaszni ( és gutaütés ) jön, mert szegénykém egyik vége lehegesztve. Kutatás, karton, SZIR ( hogy hol van) , persze az ország sarkában, Sátoraljaújhelyen szállít cukorrépát. Rohansz, kocsi a gyárban ürít, odaérsz( nem vonattal, mert a menetrend úgy van ahogy, hát autózol 6-7száz km-t) kocsi sehol, ürítették, usgyi. Bezzeg máskor...
Ötödik menet, kocsi megvan. Fotó, rajz, stb, ahogy illik.
Árú (több hónap késéssel)gyün, modellező boldog, fejlesztő halántékán új ősz tincsek, fejebubján hajhullásos holdfény (dicsfény gyanánt).
Mind így ment, esküszöm. Nem csoda, hogy most a kereskedő nem rendel epegörcsöt, modell gyanánt.
Na, csak nem nyugszom..
A vásárolt sínekből összeállítottam a rakodó-tároló részt, próbaképpen. Az egyik végén megemeltem a vágányt 5 cm-re. Pár kocsit legurítottam, próbaképpen. A kéttengelyesek jól vették, begurultak a helyükre, a 4 tengelyesekkel nem sikerült a dolog. Tehát fél-siker. Mozdonnyal nem végeztem próbát. Egyébként a mostani tervben levő "kihúzó" rövid lenne ehhez, mivel az emelkedő teteje után már csak 2-3 kocsi + kis mozdony férne el.
További próbákat is végeztem, mi tudja a 2.1-es sínt. Nekem minden kocsim gond nélkül futott rajta. Mivel mozdony jelenleg egy 118-ason kívül nincs semmi, azt nem tudtam kipróbálni. A síneken egyébként hihetetlenül jól és csendesen futnak a kocsik!
(Na persze, Fuggerth után...)
üdv