Minden a Kisalföld Volánról, valamint Győr tervezett kötöttpályás közlekedéséről: járművek, útvonalak, menetrend, utastájékoztatás, közlekedéspolitika stb.
Általános probléma, hogy a vidéki közlekedési vállalatok többségénél jellemzően egy-egy ember több olyan feladatkört is egy személyben ellát, amelyet a budapesti cégeknél (BKK, Volánbusz) feladatkörönként önálló, több fős csoport végez! Ebből adódik, hogy sokszor ha megszakad, akkor is csak a legfontosabb feladatokra marad kapacitása, és pl. az ellenőrzésekre már kevésbé, így ha nem kap visszajelzést, nem is tud róla, hogy amit szépen megszerkesztett, az valamilyen beállítási, vagy éppen hardveres hiba miatt nem jól jelenik meg (főként ha másik városról van szó). Ebből fakad az is, hogy bár a vidéki vállalatok utastájékoztatási hirdetményei alapvetően korrektek, de nem tudnak annyira designosak lenni, mint pl. egy BKK-s kiadvány, amelyet profi grafikusok készítenek. Meglátjuk, az országos Volánbusz milyen változást hoz majd az utastájékoztatás terén a vidéki városokban! Szerintem legalább annyira létszám kérdése, mint hozzállásé.
"A kijelzők tábláképei hogyan készülnek? Kézzel szerkeszti meg valaki minden lehetséges méretben?" Így van, kézzel szerkesztik meg őket minden alkalmazott kijelzőtípusra. A rendszer által tartalmazott betűtípusoktól, a kijelző felbontástól és a konkrét szöveg tartalmától is függ, hogy mi, hová, hogyan fér ki optimálisan. Van, amikor egy szöveg éppen nem fér ki, és akár egy sorba, akár két sorba törve csak viszonylag kisebb betűmérettel, vagy rövidítve fér el, ezt persze csak az látja, aki végigpróbálgatja az összes variációt. (Félreértés ne essék, NEM én vagyok az, csak ismerem a munka hátterét :).) Persze olyan is lehet, amikor egyszerre nagyon sok táblaképet kell leszerkeszteni (mivel sokféle kijelző van), és nincs ideje az illetékesnek annyit játszani, így nem mindig találja meg a még esztétikusabb verziót, de nem ez a jellemző. Nagy gond különben szerintem alapvetően nincs a táblaképekkel. Az, hogy sokfélék, szerintem önmagában nem probléma: nyilvánvaló, hogy a kisebb kijelzőre csak "LTP." fér ki, míg a nagyobb kijelzőre a "LAKÓTELEP" is, és akkor miért lenne rövidítve?
Ami viszont szerintem is súlyos probléma, ha nem jól van beállítva egy adott buszon található kijelzők típusa. Így hiába szerkeszti meg a táblaképszerkesztő tökéletesen a képet, nyilván egy fizikailag kisebb felbontású kijelzőn nem jól fog megjelenni! (Pl. nem fér ki a szöveg vége.) Ha ilyet lát valaki, szerintem bátran írja meg az ÉNYKK-nak rendszámmal és vonalszámmal együtt (de akár ide is írhatja, én is szívesen továbbítom, a már leírtakat is), hiszen ezek szerint aki látja, az eddig nem jelezte, mert ha jelezte volna valaki, akkor már régen meg is lett volna oldva a javítás (ha csak nem valamilyen egyedi hardveres, lassan javítható oka van). Ugyanez igaz a véletlenszerű pixelhalmazra is, ami egyszerű fájlsérülésre utal, a táblakép újragyártásával egyszerűen megoldható (persze csak ha van infója az illetékesnek).
Jól látod, a cégnél senki sem felel az utastájékoztatásért (már ami a bemondásokat, táblaképeket illeti). A kijelzőket, fedélzeti számítógépeket győri emberek javítják, akik csak nagyon-nagyon ritkán járnak Sopron felé. A bemondások hangerejét, a kijelzők fényerejét pedig csak Pécsett tudják szabályozni az utastájékoztató rendszert szállító cég központjában (legalábbis jó pár évvel ezelőttig ez így működött, volt rá kísérlet, hogy ne így legyen, ezt végül nemtudom, hogy sikerült-e megoldaniuk).
Külső szemlélőként kicsit olyan érzésem van, mintha a fedélzeti utastájékoztatásnak nem lenne a cégnél felelőse, és az ahogy esik, úgy puffanik elve érvényesülne. Holott ez az egyik, ha nem A legfontosabb eleme az utastájékoztatásnak, és ez adja az első benyomást az utasnak az érkező buszról ill. szolgáltatásról. És most nem az állandó rázkódástól tönkremenő kijelzőkről beszélek, hanem a táblaképek megszerkesztéséről és korrekt feltöltéséről, mert az szerintem csak odafigyelés kérdése, így annak még anyagi vonzata sincs. Én szívesen besegítenék nekik, akár társadalmi munkában is. ;)
A különböző táblaképek tényleg a vicc kategóriába tartoznak. Én is megjegyeznék pár példát (variációk egy témára:)
1 JEREVÁN LAKÓTELEP
1 JEREVÁN LAKÓTELEP
1 JEREVÁN LAKÓTLP.
1 JEREVÁN LTP.
1 JEREVÁN LTP.
Egyik bn18-on az egyik, másikon egy másik verzió stb.
A táblaképeket a kijelző méretéhez megszerkesztik, majd akár vezeték nélkül, interneten keresztül a kívánt busz fedélzeti egységére küldik, vagy akár laptoppal rácsatlakoznak és úgy töltik le a fájlokat.
Adott méretű képből egy verzió létezik, azonos méretű kijelzőkre kerülhetnek (és kerülnek is, nem is egy esetben) másméretű kijelzőkre generált képek.
NKW-891 homlok kijelzőjén a saját tervezése, oldalsó kijelzőjén BC11-es verzió látható (ez a 2 JEREVÁN LTP. a kisebb betűméretben), KMG-558 esetében mindegyik kijelzőn a BC11-es változat látható (e végett a balra igazítás).
Az elmúlt néhány hónapban javításon átesett kijelzőkre/fedézeti egységekre valamiért a keskenyebb, BC11-es vagy 415-ös képeket töltötték fel, lásd az előző két példát. Azt hogy, ez technikai dolog, figyelmetlenség, vagy talán így üzembiztosabb a dolog, ezt nem tudom.
NKW-892 és NKW-879 a saját táblaképeivel közlekedik, ezeken az oldalsó kijelzőn a 6-os járat a Jereván irányában valóban csak ponthalmazként jelenik meg. Viszont NKW-891 esetében a BC11-es táblaképnek köszönhetően megjeleníti helyesen. Ez a ponthalmazos probléma már tavaly nyáron is megfigyelhető volt, úgynézki nem törődtek vele (valamint szerintem seni nem is tud róla és nem is akar vele foglalkozni :D). A mercik kijelzőinek beüzemelésekor pl. a 2-es járat Jereván irányának is hasonló ponthalmaza volt a homlokkijelzőn, de ezt akkor pár nap alatt orvosolták.
A 415-ösöknél pedig 2 éve az alábbi látható: 1 LŐVÉR SZÁL (az 1 LŐVÉR SZÁLLÓ helyett), holott régebben a jelenleg is használatban lévő
A CDA-262 lassan már több, mint fél éve nem rendelkezik fedélzeti utastájékoztató rendszerrel, hiányzik belőle a számítógép, a GPS jeladó, jelvevő, a központi vezérlőegység, stbstb., magyarul az egész kóceráj.
A kijelzők vezérlése nagyon leegyszerűsítve, vázlatosan a következőképpen történik: Az utastájékoztató rendszer fedélzeti központja továbbítja a megfelelő táblaképet a kijelzők vezérlője felé, mely továbbadja a jelet a kijelzőknek, a kijelzőkön pedig megjelenik a táblakép. Ez addig látható, ameddig a kijelzők vezérlőjéhez nem érkezik újabb impulzus, pl.: táblaképcsere/táblaképtörlés/stb. A kijelzővezérlő az újabb impulzus érkezéséig tárolja a kijelzőkre kiírandó táblaképet.
Amikor a CDA-262-ből kiszerelték a berendezést, az akkor történt, mikor a Kisalföld Volán Zrt. felirat volt kitáblázva. A kijelzővezérlő memóriájában ez bennragadt és újabb impulzus hiányában (mert hát nincs mitől újabb információt kapnia) azóta is lelkesen végzi a dolgát :D .
------
A Mercedesekkel együtt érkező kijelzőket pedig nem is sikerült működésre bírniuk, amik jelenleg üzemelnek bennük, azok már az utastájékoztató rendszerhez vásárolt kijelzők. Ugyanis a mercik honosításakor kiszerelték a GORBA kijelzők vezérlőjét, és e nélkül azok nem fognak semmit sem kijelezni, amire az ÉNYKK-nál nem jöttek rá, így maradt az az opció, hogy új kijelzőket raknak a buszokba.
------
Táblákkal pedig tele van az összes busz, akár a vezetőfülke, akár az utastér egyes pontján, valamint az irodákban is talaálhatóak táblák szép számmal, úgyhogy selejtezés hiányában bárhonnan előkeveredhetnek a régi táblák.
Ha már szóba jöttek a kijelzők, szeretnék néhány kérdésre választ kapni tőletek.
A kijelzők tábláképei hogyan készülnek? Kézzel szerkeszti meg valaki minden lehetséges méretben vagy automatikusan generálódnak az adatbázis alapján? És központilag vagy minden városban külön-külön?
Hogyan kerülnek a képek rá a fedélzeti egységre?
Mitől van az, hogy egy adott méretű képből több verzió is létezik? Valamelyik Merci oldalsó kijelzőjén 2 JEREVÁN LAKÓTELEP olvasható, másikon 2 JEREVÁN LTP., megint másikon szintén 2 JEREVÁN LTP., de lényegesen kisebb betűméretben.
A KMG-558 kijelzőjét nemrég megjavították, de ránézésre is látszik, hogy nem a megfelelő táblakép szettet töltötték rá, mert mindegyik kép a kijelző bal oldalára van bezsúfolva, mintha a BC-11-esek keskenyebb képei kerültek volna rá. Ennek valami technikai oka lehet vagy csak figyelmetlenség?
Idén a 6-os busz hétvégi fordulóit többnyire valamelyik Merci teljesítette. Az egész szezont úgy csinálta több busz is végig, hogy az oldalsó kijelzőn Jereván felé csak egy random ponthalmaz volt látható! Egyértelmű, hogy nem a kijelző hibás, hanem az az egy táblakép, méghozzá központilag, hiszen több buszon is megfigyelhető. Ezt az elmúlt majd' félév során miért nem sikerült javítani?
Hát-hát bevallom én csak a soproni helyzetről tudok nyilatkozni, mivel azt látom nap, mint nap, és itt azok a kijelzőkütyük csak a dísznek vannak ott a buszokon. Ennek legjobbja a most "kispados" CDA-262, ami elvileg már Volánbuszosként tér majd vissza. Az a legnagyobb lesz, ha annak 2 szolgáltatóváltás után is még "Kisalföld volán zrt" -t fog kijelezni. Viszont azon kívül is Credoknál is nagyon gyakori, hogy valami hibát ír ki a gép. Ott is gyakori a táblázás. 2016-os évben megérkező Merci buszoknál is 1 éves mutatvány volt, míg a kijelzőket normálisan működésbe hozták, ( addig filctoll, nyomtatott írás a4-es papír minden volt ott is). Legdurvább eset, amit láttam, az egy 2 éve lehetett az autóbuszállomáson, mikor a GZF-217-es 263-asnál konkrétan "14: Sopron pláza-Balf központ" volt odaírva, viszont az is áthúzva és valami irka firka látszott csak , ki se lehetett olvasni semmit, azt én sem tudom, hogy azt a táblát honnan sikerült kikukázniuk. Főleg úgy, hogy már vagy 10 éve nem is a plázától indul a busz.
Lehet, hogy nem pontosan értelek, de régebben - mind Győrben, mind Sopronban -...
"a balra rendezett viszonylatjeles és útvonalas volt" - a tábla egyik oldalán (ez nézett az utca felé)
"a középre rendezett "törtvonalas" - pedig ugyanannak a táblának a másik oldalán (ez nézett az utastér felé)!
(Persze lehet, hogy még régebben másképp volt...)
Később ez Győrben úgy egyszerűsödött, hogy az utastér felé néző oldalra csak a viszonylatszám került (a tábla közepére, a szélei pedig üresek maradtak), míg Sopronban jóval informatívabb megoldás terjedt el, itt a belső oldalra a megállóhelyek listája került (külön piktogrammal jelölve a vasútállomást és az autóbusz-állomást).
2011 óta, amikor mindkét város minden autóbuszába került elektronikus kijelző, a hagyományos táblák már csak tartalék funkciót látnak el (az esetlegesen meghibásodó kijelző pótlására, a szélvédő mögé helyezve), ezért tartalmuk a kijelzővel kb. azonos lett, tehát bal oldalon a viszonylatszám, mellette az aktuális célállomás (a tábla másik oldalán pedig az ellenkező irányú végállomás - hiszen utóbbi nem a fedélzeten lévő utasoknak szól, a táblát a buszvezető fordítja a végállomáson).
Nem tudom, mikor jelentek meg ezek, de a '80-as években végig ilyenek voltak, aztán tippre olyan '92-93 körül kezdték el lecserélni őket a vonal nélküliekre, több hullámban. Először új, a képen a 11-esére hasonlító anyagú műanyagtáblák jöttek, később viszont már csak a még megmaradt "vonalas" táblákra ragaszottak telibe újfajta matricát – ezeken erős ellenfényben átlátszott az alatta lévő viszonylat ;)
Néhány emlékem van viszonyítási pontként: az AVC-936 még vonalas táblákkal állt – főleg 10-esként – forgalomba, az meg '91-es évjárat. Aztán amikor elindult a 10B, ahhoz már csak az újabb, vonal nélküli táblák készültek, de az nem tudom, hányban volt. Az viszont biztos, hogy legalább egy évvel a 415-ösök '94-es érkezése előtt is már használtak átmatricázott táblákat is.
A képen lévő táblák korát nehéz megállapítani. Az biztos, hogy a 11-es későbbi, sárgulásra már kevéssé hajlamos anyagból készült. Emlékeim szerint amikor a 7-es elindult valamikor a '80-as évek második felében, az már csak ilyen anyagú táblákat kapott, szóval a 11-es tábla is ebből a korszakból származhat. A 12A viszont korábbi, talán a '80-as évek első felében készülhetett.
Győrben a balra rendezett viszonylatjeles és útvonalas volt a régebbi és ezt követte a középre rendezett "törtvonalas". 2002-ben még láttam régit a 14-esen, de a törtvonalas volt a megszokott.
Sopronban ezt a tábla"stílust" mettől meddig alkalmazták? (Kezdő és végáll. között csík, mivel a későbbiekben már csík nélkül, köztes megállóval, azután pedig már csak a start alatt cél minden egyéb nélkül volt)
Illetve, hogy a képen látható ilyen "stílusú" táblák konkrétan mikoriak lehetnek?
Egyébként megvannak nélküle.. De az igaz, hogy most nem áll egyik csuklós sem. Nem is azért kérdeztem, hanem inkább azért, mert furáltam volna vázcserés kocsit leselejtezni. Inkább sofőr kellene a helyi járathoz, akkor nem kellene ( helyközis sofőröket ) fertőrákosi buszokat bevonni helyire.
Jó ötlet de csak akkor ha felszorozzuk az állományi csuklós busz vezetők füle hosszának második deriváltjával, mínusz a szóló buszvezetők körösztannyai házszámának negyedi hatványa.
Szerinted melyik a jobb döntés az alábbi két verzió közül?
Ad1. Feleslegessé válik két 20 éves jobb állapotú autóbusz Veszprém helyköziben, így gyorsan leselejtezzük, hogy írmagja se maradjon.
Ad2. Feleslegessé válik két 20 éves jobb állapotú autóbusz Veszprém helyköziben, és ezért áttesszük Győr helyközibe, ahol kiváltanak két 25-30 éves járművet.
Annyi volt a lényege a sztorinak, hogy nem igazán csápoltam (unk) ennek a 2 régi busznak, mivel már egy ideje csak azt lehet olvasni, hogy namost innen meg onnan jönnek Qrva régi buszok Győrbe.
A képviselőket meg nyugodtan kihagyhatjuk, azért kértem egyébként a cikknek az elolvasását, mivel arról van ott szó, hogy a Nyikk-nyekk ( még volánegyesülés előtt 2 héttel ) kiosztott 2 szar buszt Győrbe , méghozzá a helyközi állományba :) . A képviselőknek közük nincs ahoz , hogy a volán hogy osztja le a buszokat .
Első kettőt passzolom, de a CCZ-429 ha dolgozik, akkor Révais vonalakon fog mozogni, illetve korábban évekig az csinálta a Ménfőcsanakról 12:50-kor, az Audi 8-as portától 14:15-kor induló 20Y-t.