Azt hiszem már elég sok tanulmány látott napvilágot a M4-8-as és M9-es autópályákkal kapcsolatban, és ezek rendesen fel is kavarták a kedélyeket alapvetően két szélsőséges táborra osztva a közönséget. Mivel nekem is van erről egy külön véleményem, ráadásul igencsak vidékről származva aránylag független lehetek a témában, gondoltam leírom néhány sorban a gondolataimat, aztán majd elcsámcsogunk rajta egy kicsit.
Az első gondolatom az, hogy én úgy vélem ez egy klaszikus főváros-vidék ellentét. A főváros-vidék ellentét kártya jól kijátszható, pedig a kettő nélkülözhetetlen egymás nélkül. Az általános érv amit ezekben a vitákban fel szokott merülni, hogy minden autópálya (és egyebek is) Pestre megy és a vidék ebből nem profitál. Azt hiszem hogy először is azt kellene tisztázni hogy mi is a vidék és a főváros viszonya. Sokan gondolják hogy ez teljesen rossz, túl nagy a főváros és túl erős. Szerintem ez nem biztos hogy baj, én inkább egy állapotnak nevezném. Mindenesetre ha Budapest csak feleakkora lenne mint most, akkor a város és ezzel együtt az ország jelentősége is kisebb lenne...szóval szerintem a világ ma a nagyvárosok körül mozog és ez egyre inkább így lesz! Ha a nagyváros erős az kihat a környékre, nálunk az egész országra, ha nem akkor vidéken is rossz a helyzet.
Amin viszont változtatni kellene az a vidéki központok megerősítése. Ha a régióközpontjaink komolyabb nagyvárosi szereppel rendelkeznének, azáltal a fővárostól távolabb eső országrészek önállóbb életre kellhetnének. A fővárostól való nagy távolság miatt ugyanis a 100-150 km-nél távolabb eső területek gazdasága nagyon érzékeny Budapest minden eggyes rezdülésére, ha nincs munka akkor ez először itt érződik. Az én rokonaim Zalában dolgoznak, Pestre járnak munkáért, ők ezt nagyon jól érzik. Ha gáz van ők az elsők akik kénytelenek csökkenteni az nyereségüket. Ebből a szempontból a számukra létszükség lenne egy erős pécsi és szombathelyi régió.
Hogy ez hogy jön az autópályákhoz? Hát úgy hogy mi sokszor a tranzitra fókuszálunk, pedig ebből van az országnak a legkevesebb haszna... Természetesen fontos hogy pl.: a makóiak ne szenvedjenek annyit a román, bolgár és török kamionoktól, de az legalább ennyire fontos hogy a régióközpontjainkat el lehessen érni autópályán, legyen repülőterük stb. hogy megfelelően megerősödhessenek, és az országot működtető rendszer hatékonyabban működjön. Ebből a szempontból az M6 szerintem kulcsfontosságú, az M8, M9 pedig ráér. Fotos, de nem a legfontosabb! Az ország működésének a szempontjából a legfontosabb volt hogy Budapest bekerüljön a nagyvárosok vérkeringésébe. Ez az M7 és az M0 befejezése után csaknem teljessé válik, a legfontosabb irányokból autópályán lehet elérni a fővárost és az elkerülő is meglesz. Ez egy szinvonalas közlekedést biztosít. A következő lépés a régióközpontok helyzetbe hozása. Ez is jól halad, lényegében csak Pécsnek nincs megfelelő kapcsolata a fővárossal, de ennek a kiépítése is jól halad. Ami még hiányzik, az a határon túli területek infrastukturális bekebelése, például egy Nagyváradig tartó M35-ös autópálya Nagyváradot rendesen berántaná a Debrecen környéki gazdasági régióba, de ugyanez történhet meg a Kárpátaljával és Arad környékével is.
Az M8-M4 és az M9 ebből a nézőpontból harmadrangú kérdés. A fejlesztése szükséges, de autópályák építése ezeken a vonalakon egyenlőre szükségtelen. Szép a dunaújvárosi híd, nagy büszkeséggel tölt el, de ha csak fele ilyen széles lett volna, akkor a maradék 20 milliárdból kiépíthettük volna legalább 30 km autóutat és első rendű főutat az egyik oldalon Szabadszállásig, a másikon pedig a Balatonig a Mezőfalva-Sárbogárd-Mezőszilas-Enyig útvonalon, és ezzel lényegében készen is lenne a 8-as Kecskemétig.
Helyette ajánlom inkább Molnár László Aurél cikkét, ami az M8-M4-ről szól: "Mint lovak az őszi ködben…" Itt olvasható: http://www.hid-egyesulet.hu/aktualis/MolnarLA061206.htm
A cikk egy részlete: "továbbra is megmarad az ország szerencsétlenül megmerevedett, rossz térszerkezete, a pókháló közepén a magát rég túlhízlalta, csőddel küszködő fővárossal, miközben az ország szétforgácsolódása, kapcsolatépítésre alkalmas közlekedési hálózat híján tovább tart."
Pest és az agglosok pontosan a centralizált gazdaság miatt vannak bajban.
nem, ők amiatt vannak bajban, hogy errefelé baxnak utat építeni...
persze lehet azt is játszani, hogy a határmentén ap-ákat építünk, vigyorgunk hogy pest fuldoklik, miközben szidjuk a köcsög pesti autósokat, és reménykedünk, hogy a beruházók a határszélre költöznek, főként bazmegyébe.
persze az eredmény előre borítékolható:
a 6árszélen ott lesznek a csilivili üres pályák, beruházó sehol (mivel annak szakképzett munkaerő kell, nem ap.) pest meg belefullad az autóáradatba, és jelentős beruházásoktól esik el.
ésakkor nézünk, mint hüjegyerek a moziban, hogy hogy kerültünk a két szék között a pad alá...
(a szegénység újratermelését meg nem ap.-val kell megfékezni, hanem szigorúbb szociálpolitikával...)
Pest és az agglosok pontosan a centralizált gazdaság miatt vannak bajban. Nem Budapestországban kellene gondolkodni, hanem decentralizált gazdasában. Ennek első lépése, hogy a régiók esélyeit a beruházókra növelni kell, nem csak elérhetőséggel persze de ez egy lényeges szempont. Ha nem jön össze akkor majd kitermeli az eltartandó tömegeket, akiket persze a te adódból kell kifizetni. És ha úgy gondolják "fent", hogy őket nem érinti, akkor mondok egy adatot: a jelenlegi tempó szerint 2050-re a munkaképes emberek több mint fele roma lesz. Vagyis ha nem lesz munka az ilyen régiókban sürgősen akkor megnézhetjük magunkat, Te is Én is.
"1. legyen MINDENÜTT 20-30% kapacitástartalék. 2. legyen MINDENÜTT az előírásoknak megfelelő a burkolat minőség és szélesség."
2a. ne logjon bele a kezunk a bilibe. :-)
(Szerinted az egyes + kettes pontok mikorra teljesulnek? Harminc ev, otven? Akkor meg mondd ki nyiltan, hogy ez mind hulyeseg, fejlesszetek csak Pestet; kar itt kavarni meg mismasolni. :-) )
Nem csak Batta és környékét akarom kímélni, hanem az egész agglomerációt. Semmi szükség arra, hogy Székesfehérvárról Szolnokra Budapesten keresztül menjenek (most egyértelműen arrafelé éri meg).
A napi 5-10 ezres forgalom mellett ott van egy most is meglévő 5-10 ezres forgalom.
Emellett amit elfelejtesz: ezzel a fejlesztéssel a régiók közötti elérhetőséget javítod nagy mértékben, csökkentve a Budapest-centrikusságot.
de vannak ezzel foglalkozó szagemberek, meg erre a célra készített programok, amik a forgalmi adatok felhasználásával, meg matematikai modellekkel tudják kalkulálni a forgalomátrendeződést..."
Ez nagyszeru. :-)
Ertsem mindezt ugy, hogy ezentul ha azt irod, hogy valahol semmi sem igenyel (valam)ekkora kapacitast, akkor az azt jelenti, hogy veluk mar konzultaltal (majd)? :-)
Viszont ezt elozetes forgalommeressel nem tudod megmondani.
én nem.
de vannak ezzel foglalkozó szagemberek, meg erre a célra készített programok, amik a forgalmi adatok felhasználásával, meg matematikai modellekkel tudják kalkulálni a forgalomátrendeződést...
Most mondták telefonon a FŐMTERV-esek, hogy elhunyt Fábry György. Tanitott minket. (járdák akadálymentesítése) 2 évvel volt fiatalabb tőlem, úgyhogy megrázott az eset. Kérlek, mondjatok érte egy imát.