Keresés

Részletes keresés

BA123 Creative Commons License 2008.01.25 0 0 8950
Azt hiszem már elég sok tanulmány látott napvilágot a M4-8-as és M9-es autópályákkal kapcsolatban, és ezek rendesen fel is kavarták a kedélyeket alapvetően két szélsőséges táborra osztva a közönséget. Mivel nekem is van erről egy külön véleményem, ráadásul igencsak vidékről származva aránylag független lehetek a témában, gondoltam leírom néhány sorban a gondolataimat, aztán majd elcsámcsogunk rajta egy kicsit.

Az első gondolatom az, hogy én úgy vélem ez egy klaszikus főváros-vidék ellentét. A főváros-vidék ellentét kártya jól kijátszható, pedig a kettő nélkülözhetetlen egymás nélkül. Az általános érv amit ezekben a vitákban fel szokott merülni, hogy minden autópálya (és egyebek is) Pestre megy és a vidék ebből nem profitál. Azt hiszem hogy először is azt kellene tisztázni hogy mi is a vidék és a főváros viszonya. Sokan gondolják hogy ez teljesen rossz, túl nagy a főváros és túl erős. Szerintem ez nem biztos hogy baj, én inkább egy állapotnak nevezném. Mindenesetre ha Budapest csak feleakkora lenne mint most, akkor a város és ezzel együtt az ország jelentősége is kisebb lenne...szóval szerintem a világ ma a nagyvárosok körül mozog és ez egyre inkább így lesz! Ha a nagyváros erős az kihat a környékre, nálunk az egész országra, ha nem akkor vidéken is rossz a helyzet.

Amin viszont változtatni kellene az a vidéki központok megerősítése. Ha a régióközpontjaink komolyabb nagyvárosi szereppel rendelkeznének, azáltal a fővárostól távolabb eső országrészek önállóbb életre kellhetnének. A fővárostól való nagy távolság miatt ugyanis a 100-150 km-nél távolabb eső területek gazdasága nagyon érzékeny Budapest minden eggyes rezdülésére, ha nincs munka akkor ez először itt érződik. Az én rokonaim Zalában dolgoznak, Pestre járnak munkáért, ők ezt nagyon jól érzik. Ha gáz van ők az elsők akik kénytelenek csökkenteni az nyereségüket. Ebből a szempontból a számukra létszükség lenne egy erős pécsi és szombathelyi régió.

Hogy ez hogy jön az autópályákhoz? Hát úgy hogy mi sokszor a tranzitra fókuszálunk, pedig ebből van az országnak a legkevesebb haszna...
Természetesen fontos hogy pl.: a makóiak ne szenvedjenek annyit a román, bolgár és török kamionoktól, de az legalább ennyire fontos hogy a régióközpontjainkat el lehessen érni autópályán, legyen repülőterük stb. hogy megfelelően megerősödhessenek, és az országot működtető rendszer hatékonyabban működjön. Ebből a szempontból az M6 szerintem kulcsfontosságú, az M8, M9 pedig ráér. Fotos, de nem a legfontosabb! Az ország működésének a szempontjából a legfontosabb volt hogy Budapest bekerüljön a nagyvárosok vérkeringésébe. Ez az M7 és az M0 befejezése után csaknem teljessé válik, a legfontosabb irányokból autópályán lehet elérni a fővárost és az elkerülő is meglesz. Ez egy szinvonalas közlekedést biztosít. A következő lépés a régióközpontok helyzetbe hozása. Ez is jól halad, lényegében csak Pécsnek nincs megfelelő kapcsolata a fővárossal, de ennek a kiépítése is jól halad. Ami még hiányzik, az a határon túli területek infrastukturális bekebelése, például egy Nagyváradig tartó M35-ös autópálya Nagyváradot rendesen berántaná a Debrecen környéki gazdasági régióba, de ugyanez történhet meg a Kárpátaljával és Arad környékével is.

Az M8-M4 és az M9 ebből a nézőpontból harmadrangú kérdés. A fejlesztése szükséges, de autópályák építése ezeken a vonalakon egyenlőre szükségtelen. Szép a dunaújvárosi híd, nagy büszkeséggel tölt el, de ha csak fele ilyen széles lett volna, akkor a maradék 20 milliárdból kiépíthettük volna legalább 30 km autóutat és első rendű főutat az egyik oldalon Szabadszállásig, a másikon pedig a Balatonig a Mezőfalva-Sárbogárd-Mezőszilas-Enyig útvonalon, és ezzel lényegében készen is lenne a 8-as Kecskemétig.
BoGar Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8949
Ezzel arra akartam célozni, hogy ez egy olyan út, amivel nem nagyon foglalkoznak.
Előzmény: Törölt nick (8948)
Törölt nick Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8948

2x2-re? Hát nyomokban még macskaköves!

 

és?

talán egy "macskaköves" utat nem lehet egyből 2x2re átépíteni?

véletlenül még a hely is megvan rá.

(a régi várostervezők még bölcsek voltak....)

Előzmény: BoGar (8942)
Törölt nick Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8947

nem csak az enyém!

(már láttam olyat, aki hallott olyanról, akinek ugyanez a véleménye... :-))

 

lehet, hogy MLA elismert szaki, de szerintem ebben téved.

vagy hazabeszél...

Előzmény: Aladár46 (8944)
Törölt nick Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8946
akkó ezt jól sejtettem... :-)
Előzmény: attus germanicus (8945)
attus germanicus Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8945
Pont azért ilyen a lámpa, hogy ne lehessen a villamos alá fordulni.
Előzmény: Törölt nick (8940)
Aladár46 Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8944
Lacival ne foglalkozz! Az csak az Ő véleménye!

Helyette ajánlom inkább Molnár László Aurél cikkét, ami az M8-M4-ről szól:
"Mint lovak az őszi ködben…"
Itt olvasható:
http://www.hid-egyesulet.hu/aktualis/MolnarLA061206.htm

A cikk egy részlete:
"továbbra is megmarad az ország szerencsétlenül megmerevedett, rossz térszerkezete, a pókháló közepén a magát rég túlhízlalta, csőddel küszködő fővárossal, miközben az ország szétforgácsolódása, kapcsolatépítésre alkalmas közlekedési hálózat híján tovább tart."
Előzmény: Zoleelsi (8941)
Törölt nick Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8943

Pest és az agglosok pontosan a centralizált gazdaság miatt vannak bajban.

 

nem, ők amiatt vannak bajban, hogy errefelé baxnak utat építeni...

 

persze lehet azt is játszani, hogy a határmentén ap-ákat építünk, vigyorgunk hogy pest fuldoklik, miközben szidjuk a köcsög pesti autósokat, és reménykedünk, hogy a beruházók a határszélre költöznek, főként bazmegyébe.

 

persze az eredmény előre borítékolható:

a 6árszélen ott lesznek a csilivili üres pályák, beruházó sehol (mivel annak szakképzett munkaerő kell, nem ap.) pest meg belefullad az autóáradatba, és jelentős beruházásoktól esik el.

 

ésakkor nézünk, mint hüjegyerek a moziban, hogy hogy kerültünk a két szék között a pad alá...

 

(a szegénység újratermelését meg nem ap.-val kell megfékezni, hanem szigorúbb szociálpolitikával...)

Előzmény: Zoleelsi (8941)
BoGar Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8942
2x2-re? Hát nyomokban még macskaköves!
Előzmény: Törölt nick (8940)
Zoleelsi Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8941

Pest és az agglosok pontosan a centralizált gazdaság miatt vannak bajban. Nem Budapestországban kellene gondolkodni, hanem decentralizált gazdasában. Ennek első lépése, hogy a régiók esélyeit a beruházókra növelni kell, nem csak elérhetőséggel persze de ez egy lényeges szempont. Ha nem jön össze akkor majd kitermeli az eltartandó tömegeket, akiket persze a te adódból kell kifizetni. És ha úgy gondolják "fent", hogy őket nem érinti, akkor mondok egy adatot: a jelenlegi tempó szerint 2050-re a munkaképes emberek több mint fele roma lesz. Vagyis ha nem lesz munka az ilyen régiókban sürgősen akkor megnézhetjük magunkat, Te is Én is.

A prioritásod csak a mának szól!

 

Előzmény: Törölt nick (8939)
Törölt nick Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8940

azt tudja valaki, hogy a nagylajoson miért vannak olyan hüje lámpák?

 

(um: a jobbrakanyarodásnak - a villanyossineken keresztül - 3színű, míg az előremenésnek kisegítő-nyilas...)

 

elsőre elég megzavaró tud lenni...

(persze így kisebb a zesélye, hogy valamelyik vakegér a villanyos alá kanyarodik...)

 

(azt már meg sem merem kérdezni, hogy miafaxér nincs a lajos kiépítve 2x2re...)

Törölt nick Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8939

igen kimondom nyíltan:

 

agyament dolog 3-4e ANF-ű pályákat építeni akkor amikor, túlterhelt trágya úthálózaton járnak autósok 100e-ei napmintnap.

 

és azzal is tele van a tököm, hogy a pesti és az agglóbéli autósok le vannak xarva...

 

(persze ezt mostanság kimondani eretnekségnek számít...)

Előzmény: ghosty9 (8938)
ghosty9 Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8938
Lemaradt a vege. :-)

"1. legyen MINDENÜTT 20-30% kapacitástartalék.
2. legyen MINDENÜTT az előírásoknak megfelelő a burkolat minőség és szélesség."

2a. ne logjon bele a kezunk a bilibe. :-)

(Szerinted az egyes + kettes pontok mikorra teljesulnek? Harminc ev, otven? Akkor meg mondd ki nyiltan, hogy ez mind hulyeseg, fejlesszetek csak Pestet; kar itt kavarni meg mismasolni. :-) )
Előzmény: Törölt nick (8935)
Törölt nick Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8937

persze, a hosszú távú tervekben szépen rajzolódik is...

 

de a rövidtávúban azért a prioritásra koncentráljunk... :-)

Előzmény: mestska (8934)
Törölt nick Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8936

király.

itt egy látványos brossúra a cuccról...

Előzmény: mestska (8933)
Törölt nick Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8935

Nem csak Batta és környékét akarom kímélni, hanem az egész agglomerációt.

 

az egész agglót (360°Bp körül) nem tudod kímélni, mert az M4-M8 csak az M1-M5(esetleg M4) közötti térségből tudna elvinni forgalmat...

 

Semmi szükség arra, hogy Székesfehérvárról Szolnokra Budapesten keresztül menjenek (most egyértelműen arrafelé éri meg).

 

az miért jobb, ha dújváros alá kerül egyet?

 

A napi 5-10 ezres forgalom mellett ott van egy most is meglévő 5-10 ezres forgalom.

 

ez igaz, de máshol napi 10-20es forgalma vannak.

2x1es települési átkelési szakaszokon.

 

Emellett amit elfelejtesz: ezzel a fejlesztéssel a régiók közötti elérhetőséget javítod nagy mértékben, csökkentve a Budapest-centrikusságot.

 

nem felejtem el, csak más a prioritás listám.

 

1. legyen MINDENÜTT 20-30% kapacitástartalék.

2. legyen MINDENÜTT az előírásoknak megfelelő a burkolat minőség és szélesség.

 

3. ha ezek mind megvannak, akkor lehet a régióelőrhetőségi, meg területfejlesztési szempontokkal bíbelődni.

 

(egyszerűbben: ha béázik a tető, és düledeznek a falak, akkor nem jakuzzi beújításán elmélkedek...)

Előzmény: Rooger Preed (8930)
mestska Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8934
térszerkezet Laci, térszerkezet, ennyit mondok én :)
Előzmény: Törölt nick (8913)
mestska Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8933
Előzmény: Törölt nick (8923)
Törölt nick Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8932

a műholdképen is csak ugyanaz az oprikai csalódás látszik... :-)

 

Előzmény: g86 (8931)
g86 Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8931
Pedig töltés az. A műholdképen még jobban is látszik.
Előzmény: Törölt nick (8926)
Rooger Preed Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8930

Nem csak Batta és környékét akarom kímélni, hanem az egész agglomerációt. Semmi szükség arra, hogy Székesfehérvárról Szolnokra Budapesten keresztül menjenek (most egyértelműen arrafelé éri meg).

 

A napi 5-10 ezres forgalom mellett ott van egy most is meglévő 5-10 ezres forgalom.

 

Emellett amit elfelejtesz: ezzel a fejlesztéssel a régiók közötti elérhetőséget javítod nagy mértékben, csökkentve a Budapest-centrikusságot.

Előzmény: Törölt nick (8929)
Törölt nick Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8929

batta környékére gondoltam, amit annyira kímélni akarsz a tranzittól... (M7+7+M6+6+51+M0)

ez úgy kábé 150e...

 

namost ebből te ki akarsz venni 5-10e-t baromi nagy összegek eltapsolása révén...

 

az M100on (M1-M5 között) szerintem lenne olyan 20e ÁNF indulásnak (ami az M0ról jönne le)

(persze ez adhas, nem emme/2-es prognózis... :-)

Előzmény: Rooger Preed (8927)
Törölt nick Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8928

nem.

ezt értsd úgy, hogy 2-300km pályát nem építünk úgy, hogy "majd csak megy arra valaki" meg "jólesz az még valamire" alapon... :-)

Előzmény: ghosty9 (8925)
Rooger Preed Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8927

Milyen 100-150e? A most nem létező M100/M11 útonalán, ahol a 8104-es forgalma cirka 8 e?

Előzmény: Törölt nick (8924)
Törölt nick Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8926

a "híd" alatt szerintem nincs töltés.

(bár tényleg olyan, mintha, de az csak optikai csalódás...)

Előzmény: g86 (8919)
ghosty9 Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8925
"én nem.

de vannak ezzel foglalkozó szagemberek, meg erre a célra készített programok, amik a forgalmi adatok felhasználásával, meg matematikai modellekkel tudják kalkulálni a forgalomátrendeződést..."

Ez nagyszeru. :-)

Ertsem mindezt ugy, hogy ezentul ha azt irod, hogy valahol semmi sem igenyel (valam)ekkora kapacitast, akkor az azt jelenti, hogy veluk mar konzultaltal (majd)? :-)
Előzmény: Törölt nick (8923)
Törölt nick Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8924

Hogy a tranzitforgalmat továbbra is bent tartod az agglomerációban, sőt a kimondott lakóövezetre terheled rá.

 

nem hiszem, hogy napi 5-10e jármű a 100-150e mellett sokat osztszoroz a városhatárban...

Előzmény: Rooger Preed (8922)
Törölt nick Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8923

Viszont ezt elozetes forgalommeressel nem tudod megmondani.

 

én nem.

de vannak ezzel foglalkozó szagemberek, meg erre a célra készített programok, amik a forgalmi adatok felhasználásával, meg matematikai modellekkel tudják kalkulálni a forgalomátrendeződést...

Előzmény: ghosty9 (8917)
Rooger Preed Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8922

"amivel minden legyet leütünk 1 csapásra?"

 

Miért ütnél kettőt egy csapásra? Hogy a tranzitforgalmat továbbra is bent tartod az agglomerációban, sőt a kimondott lakóövezetre terheled rá.

Előzmény: Törölt nick (8920)
vz55 Creative Commons License 2008.01.24 0 0 8921

Most mondták telefonon a FŐMTERV-esek, hogy elhunyt Fábry György. Tanitott minket. (járdák akadálymentesítése) 2 évvel volt fiatalabb tőlem, úgyhogy megrázott az eset.
Kérlek, mondjatok érte egy imát.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!