>Bár én már láttam csodákat, nem tennék semmit arra hogy a teljes pályát átadják június végén. Amióta az M0 Dny szektorát átadták '94-ben úgy, hogy nem volt rajta kopóréteg, és Nagytéténytől Budaörsig egyetlen lehajtó sem volt rajta, azóta bármit elképzelhetőnek tartok...
Húsvétkor, Becsehelyen voltam a családi fészekben:). Útközben megnéztem hogy áll az M7-es. Sajnos fotókat nem tudtam készíteni, de a látottakat írásban megosztom veletek. A balatonkeresztúri völgyhídnál (kb 300m hosszú, hosszabb az S... jelű völgyhidaknál, Szárszó és Zamárdi környékén), még áll a toronydaru. Azt hiszem már betolták a híd szekezetét, a befejező munkáknál tartahatnak. A 7-M7 első kereszteződésénél, Hollád előtt már az új felüljárón halad a 7-es forgalma, az autópályán burkolat már van, felfestés viszont még nincs. Az nem derült ki egyértelműen hogy a finiser réteget is felhordták-e. Hollád után a 7-est teljesen tönkretették a teherautók. Eddig is nagyon rossz volt, de most már nagyon durva, ha jól emlékszem még 30-as tábla is volt! Sávoly után, a következő csomópontnál az M7-es feletti híd nem látszik így arról nem tudok semmi sem mondani, a 7-eshez tervezett körforgalomnál, a 7-es még a régi nyomvonalon halad, de elkezdték kirakni a szegélyeket a körforgalom köré. Aszfaltnak még nyomát sem láttam. A zalakomári felüljáró még nem használható, a 7-es a felüljáró mellett kialakított ideigenes pályán halad. Nagyrécsénél keresztezi utoljára a 7-es az M7-est. Itt egy nem tipikus megoldást építenek. Az M7 nagyjából a terepen halad, és a 7-es egy aluljárón fogja keresztezni a pályát. Az aluljáró vasbetonszerkezete nagyjából kész lehet, de csak messziről látszik, mivel a hozzá vezető út még nincs kész. Az aluljáróhoz vezető úton a földmunka befejezettnek tűnik, aszfaltot viszont nem láttam a régi 7-esről. A kanizsai elkerülő felhajtójánál a felüljárót most szigetelik, a hozzá vezető útpályával még nincs összedolgozva a felüljáró.
Szóval nekem úgy tűnt, hogy Sávolyig talán be lehet fejezni május végéig, Sávolytól Kanizsáig viszont a csodával határos lenne ha elkészülne. Bár én már láttam csodákat, nem tennék semmit arra hogy a teljes pályát átadják június végén.
Becsehelyen átnéztem a helyi sajtót is. Az építők nagyon árnyaltan fogalmaztak, a mondanivalójuk lényege kb ez volt: május végén elkezdik az átadást, ami a forgalom számára júniusi átadást jelent. Az átadás viszont szakaszos jellegű lesz. Ez magyarán azt jelenti, hogy Sávolyig át akarják adni a forgalomnak a pályát június végén, de itt is számítani lehet terelésekre a befejező munkák miatt. A Sávoly és Kanizsa közti szakasz átadása nyár végén, vagy ősszel valószínű. Ha dolgot a jó oldaláról nézzük, akkor azt mondhatjuk hogy a 7-es legrosszabb minőségű szakasza helyett már autópályán mehetünk nyáron a tengerre, és csupán kb 15-20 km-t kell a régi 7-esen autózni. Ezen a szakaszon egy település van, és elég jó a vonalvezetése.
Egy finn tanulmányból megtudhatjuk, hogy Helsinkiben (utaskilométerre vetítve) ötször veszélyesebb bringázni, mint autózni, és hogy az úton biztonságosabb, mint a kétirányú kerékpárúton. A tanulmány egyértelmű javaslatot is tesz: "Azokban az országokban, ahol csak most kezdik el építeni a kerékpáros infrastruktúrát, a kétirányú kerékpárutakat el kell kerülni a városi úthálózatban."
Megtudhatjuk továbbá azt is, hogy a kerékpárosok számának növekedésével a kerékpáros balesetek gyakorisága csökken.
Monoron tudja valaki, hogy mennyire gyorsúl már fel a körforgalmi csp építése? Még egy vacak kitűzés sem volt, nem csodálkoznák, ha a megynyert pénz is el lett már rég költve.
-az persze más kérdés, hogy normális várostervezés/építés esetén már rég -készlenne a munkáskörút, hiszen a növekvő forgalmi igényekkel lépést -tartva, esetleg kissé elébemenve, időben kiépülnek bentről kifelé haladva az -újabb gyűrűk, pl.:
-- a 60as években a hungária
- -a 70es években a munkáskörút
- -a 80as években az M0
Pontosan így kellett volna, ebben a sorrendben.
Pozsonynál azért cseszték el, mert a "ferde-hid" levezető útvonalát keresztül vágták a vár és az óváros között, jelentős történelmi bontással, megbontva a történelmi belváros egységét. Prágában meg a Vencel-tér északi csücskét vágták el a történelmi belváros többi részétől - alagútra egyik helyen sem volt pénz.
ez ok, de mi lesz a folyó túloldalán Gergelyiugornyával, amit a komenyisták hozzácsaptak a faluhoz? A város egyötöde ott lakik.
Amúgy tényleg gáz, hogy ennyire sietnek az M3 folytatásával és ppp-ben természetesen - különben nem is sietnének, de ez várható volt, hogy még a választások előtt bele akarnak kezdeni. Lehet vele helyben virítani, pártfinanszírozni, zsebeket tömni, következő kormányokat megterhelni.
Valószínűleg a 33+12 km gyorsforgalmi útra százmilliárd forintnál gyengébb ajánlatot nem is kapnak és ez csak az építés - elvárt hasznokkal diszkontált - nettó jelenértéke üzemeltetés nélkül.
én nem arra gondoltam, hanem az [1]esre... (ami K-Ny irányban szeli át pozsonyt)
ilyen novymostos rombolás nálunk is volt, a régi erzsébethíd építésének idején. akkor rombolták bele a belvárosi sikátorokba a kossuthlalát.
a komenyista várostervezők csak továbbfejlesztették a gondolatot: hamán itt ilyen szép széles utat dózeroltak elődeik, akkor miért ne kössük be erre az összes pályát...
>pozsonynál meg az óváros és újváros közötti széles senkiföldjén megy, kifejezetten javítva a városi közlekedést... Egy nagy túrót! Pozsonyban legyalulták a fél óvárost a belvárosi gyorsforgalmi út miatt!Van is egy emlékfal a Novy Most mellett a lerombolt óvárosi rész emlékére.
(ha valaki tudja, árulja már el, hogy a csévéző u. - helikopter u. közötti szakaszt ugyan mi a fasé rakták át a köztemető mellől a helikopter ltp. mellé??
most az erdősök télleg ekkora urak, hogy nem számít hogy így hosszabb a nyomvonal, hogy így az ltp. szélén megy el és hogy így eszementen kanyargós, ők akkor is aszongyák, hogy COKI! ???)
A körvasútsori nyomvonal annyiban lett volna jobb, hogy rövidebb és így ócsóbb, valamint magát a városi forgalmat is jól szolgálta volna.
szerintem a jelenlegi forgalom mellett már igencsak indokolt a városhatáron vezetett gyűrű... (még akkor is ha meglenne a munkáskörút...)
az persze más kérdés, hogy normális várostervezés/építés esetén már rég készlenne a munkáskörút, hiszen a növekvő forgalmi igényekkel lépést tartva, esetleg kissé elébemenve, időben kiépülnek bentről kifelé haladva az újabb gyűrűk, pl.:
- a 60as években a hungária
- a 70es években a munkáskörút
- a 80as években az M0
ez még csak gyors tempónak sem nevezhető, csak szép nyugis, ütemes építésnek...
és ezesetben ismeretlen lenne a "közlekedési probléma" kifejezés budapesten...
ezzelszemben elvesztegettünk 3-4 évtizedet, érdemben nem épült gyűrű irányú elem, dunahíd kereken 40 évig!!! nem épült - nemcsak pesten: az egész országban...
Még igy is viszonylag jól megúsztuk a "tereljük át az átmenőforgalmat a belvároson" hatvanas évekbeli mozgalmát (nem úgy mint Prága vagy Pozsony), legalábbis bontás nélkül.
szerintem meg rosszabbul jártunk:
nálunk a belváros kellős közepén megy át egy 6sávos sétálóutcai sztráda, míg prágánál azért legalább valami nagykörút méretű gyűrűn elkerüli azt, pozsonynál meg az óváros és újváros közötti széles senkiföldjén megy, kifejezetten javítva a városi közlekedést...
(az más kérdés, hogy az intenzíven növekvő tranzit miatt már ott isidőszerű a városelkerülő nyomvonal...)
Jogos. A körvasútsori nyomvonal annyiban lett volna jobb, hogy rövidebb és így ócsóbb, valamint magát a városi forgalmat is jól szolgálta volna.
Még igy is viszonylag jól megúsztuk a "tereljük át az átmenőforgalmat a belvároson" hatvanas évekbeli mozgalmát (nem úgy mint Prága vagy Pozsony), legalábbis bontás nélkül. A Rákó egy részének kéreg alatti vezetése meg elvileg napirenden van.
Ezen elég jól látszik, hogy a Bp központú koncepcióba nagyon későn került be a körgyűrű...
szerintem ez egyáltalán nem látszik az ábrákról:
az ábrák ugyanis a megvalósulást mutatják, nem a koncepciót.
a koncepció már több, mint 60 éves:
Egy főváros körüli gyorsforgalmi út gondolatát először Dr. Vásárhelyi Boldizsár, a budapesti Műegyetem egykori professzora fogalmazta meg és vázolta fel az általa javasolt nyomvonalat, - Budapesttől a mainál kissé távolabb vezetve -, a magyar automobil utak hálózatáról 1942-ben megjelent munkájában. A megvalósításra azonban még több évtizedet kellett várni.
(az más kérdés, hogy közben volt egy "hungária" koncepció, meg egy "mindent pályát vezessünk a kossuthlajcsira mega zerzsébet hídra" koncepció is...
ez utóbbiban igen szép sikereket értek el eleink...)