Mit értesz azon, hogy "öntő formák"? Vannak magyar mozdonyoknak öntőformái, ezeket szilikonból készítették és aligha hiszem, hogy a tulajdonosok eladják. A velük készült poliuretán öntvényeket viszont sokan árulják.
Festeni pedig nagyjából úgy lehet, mint a maketteket.
Gyerekkorom óta imádom a vasútmodellezést és makettezést! Eljutottam odáig, hogy rendes hobbyként foglalkozzam vele. Így a kezdéshez kérdéseim merültek fel bennem.
Kérdések:
1. Öntő formákat mozdonyokhoz, vagonokhoz lehet valahol vásárolni?
2. Melyik éri meg jobban - Gyári vonatokat vásárolni, vagy kasznikat?
3. A kasznikat hogyan lehet szépen egyenesen lefesteni, illetve a kasznikhoz hol tudok alkatrészeket vásárolni?
Igazán nem akarok maximalistának tünni, de nincs valakinek linkje, file, stb. a DRG-jelzésekről. Német nekem is van, de angol vagy magyar kéne, mert nem vagyok annyira "perfekt" németből... vettem egy halom jelzőt, de nem akarom találomra kirakni a vágányok mellé...
Gyerekkorom óta imádom a vasútmodellezést és makettezést! Eljutottam odáig, hogy rendes hobbyként foglalkozzam vele. Így a kezdéshez kérdéseim merültek fel bennem.
Kérdések:
1. Öntő formákat mozdonyokhoz, vagonokhoz lehet valahol vásárolni?
2. Melyik éri meg jobban - Gyári vonatokat vásárolni, vagy kasznikat?
3. A kasznikat hogyan lehet szépen egyenesen lefesteni, illetve a kasznikhoz hol tudok alkatrészeket vásárolni?
Úgy tudom, nincs. Főleg nem ilyen. Ilyen a valóságban csak keskeny nyomközön létezik, asszimetrikus hármas van nagyvasúton, de az is inkább iparvágányoknál, ahol kevés a hely. A szimetrikus fajtának az a "baja", hogy a csúcssínek egymásba lógnak, nem lehet egymástól függetlenül váltani.
A fiamnak vonatozni támadt kedve, ezért jó apához illően összeraktam a piko-fugi vegyes vágányzatunkat. Igen ám, de az egyik fugi váltó végleg megadta magát. A kézi állító pöcök már régen kitörött belőle (még öcsémnél, sejthetitek a cucc korát! :-), ezért valami hegyessel állítgattuk, de most teljesen megszorult. Mit volt mit tenni, hirtelen ötlettől vezérelve (meg mert volt átalakítóm), beraktam a saját készítésű hármas váltómat. Majdnem tökéletesen működött, csak a kiszigetelt részek pont úgy estek, hogy az E69, és a kezdő készletes gőzös lassú menetben pont rá tudott állni. De hát ez a váltó ugye nem erre készült, hanem terepasztalra szívpolarizációval meghajtva. Ettől függetlenül nagyon jót vonatoztunk, csak a váltón adtunk egy kis gázt! :-)
Információra lenne szükségem! Esetleg tudja Valaki,hogy a régi Roco Line-hoz(tehát a gumi ágyas),hasonló R6-nál nagyobb ívsugarú síneket gyárt valamely cég? R8,9 10,20? A válaszokat előre is köszönöm szépen. A Peco nem jó,mert alépítményt még soha nem csináltam,így barmolni sem szeretnék.
Ha ez a helyzet, akkor a vonat - akárcsak a váltóáramú testvérei - túlfeszültség-impulzussal vált irányt. Ez 24V-nál van, de ezt a kísérletet már nem ajánlanám (hacsak nincs meg az eredeti trafója). Egyébként ebben az esetben valószínű, hogy "Allstrommotor" van benne és az egyen mellett váltóárammal is megy.
Szóval szerintem nézze meg egy hozzáértő, de mindenképpen olyan, aki látott már ilyet, mert nagyon érzékeny a szerkezet és ma már egyáltalán nem hétköznapi.
Úgy értem: a trafó két vezetékét azonos menetirányító-állásnál kicserélve, vagy a vezetékeket ugyanott tartva menetirányt váltva is mindig ugyanabba az irányba forognak a kerekek. Máshogy: bármit csinálok, csak "előre megy" a motorkocsi. PWM-es menetirányítóval és közönséges 9 voltos elemmel teszteltem, az eredmény ugyanaz.
Jól sejti e94 kartárs, hogy az eredeti állapot visszaállítása a cél (nem is mertem volna a nyilvánossághoz fordulni, ha nem így lenne :-). Vagy ha váltóáramra átalakított, akkor maradjon így. E motorvonatból újonnan kapható Piko, használtan elérhető Lima gyártmány, ezért ezen antik darabhoz kár lenne durván hozzányúlni.
(Csak csendben mondom: egy ilyen modellnél én inkább az eredeti állapotokat próbálnám visszaállítani. Mindenesetre, ha úgyis börzére kerül, akkor inkább a barkácsolás előtt beszéljünk. A mailem publikus. :) )
"A középső áramszedőt és a mellette lévő, tetszőleges oldali kereket egyenfeszültséggel táplálva, pólustól függetlenül a motor mindig egy irányba indul el."
Ez a normális az egyenáramúnál is. Az egyik pólus a középső rész, a másik pedig az egyik (tetszőleges) szélső sín. Ha a pólust úgy fordítod meg, hogy a középsőn és az egyik sínen váltod a polaritást, akkor mennie kell mindkét irányba.
Tehát az egyik pólus a két szélső sín (ezért is mindegy, hogy melyikhez kapcsolod az egyik érintkezőt), míg a másik a középső. Valahogy így:
Tehát ha csak ez az egy vonat van a sínen és csak egy trafo van a rendszerben, akkor függetlenül a szigeteletlen kerekektől, a vonatnak mennie kell. (Persze, azért érdemes őket, lecserélni eredetire.)
Köszönöm a részletes választ. Az összesen 6 forgóvázból (vonófej, közkocsi, vezérlő) kettőn nem szigeteltek a kerekek. De nem is ez a legfurább, hanem hogy egyenáramról csak egyfelé hajlandó elindulni. Átalakították volna váltóáramúra? Lefotózom hamarost.
ha esetleg érdekel valakit: http://www.ebay.co.uk/sch/szilla/m.html magyarosrszágra természetesen nem ennyi a posta költség emellett van még egy Ibblps hűtő, NSB cementszállító, Ucs tartálykocsi ROCO számok: 46450 47566 46092
Irodalmat nem ígérhetek, de találsz képeket ezekben az albumokban is:
Meg még sok más témánál is, ha van kedved böngészni a fotóim között.
A Viessmann féle irodalom kiindulásnak valóban jó. A tapasztalatom az, hogy sokat kell próbálgatni, és idővel "megtanulja" az ember, akár olyan megoldásokkal, amit a szakirodalom nem feltétlenül említ.
Én pl. egyenes szakaszokon is inkább sűrűbben rakom a tartóoszlopokat, a 360 mm-es távolság nekem "érzésre" túl sok volt a kanyarban lévő 160-190 mm-hez képest. Ezalól kivétel a pályaudvar és környéke, ahol a 3-4 vágányos áthidalók között valóban maximális távolságot (330-400 mm között) tartok. Sok függ attól, hogy egyes váltók hová esnek, ezt mindig figyelembe kell venni a több irányú, elágazó vágányok felsővezetékeit tartóoszlopok, vagy pl. műtárgyak körüli tartóoszlopok elhelyezésekor.
Pl. itt egy fotó: a háttérben lévő emelkedő feletti felsővezetéket figyeld: A híd felett a szokásos 190 mm-es oszlopköz kevés volt, ezért egy spec. hosszúságú elemre volt szükség. Ahhoz, hogy ez viszont minél rövidebb legyen, a híd előtti és utáni oszlopköz is megváltozott, "így adódott"...
Vagy itt ez a keresztezés, ahol az egyik "ágon" lehetett sűrűn rakni az oszlopokat (a vágányközbe "nem eső" oldalon), míg a másik ágon más hosszúságra volt szükség, mert máshogy nem fért el...
Sokat kell vele babrálni, játszadozni, de valahogy mindig összejön! :)
Szia Váltógyártó! Köszönöm az elismerő szavakat! :)
Sajnos kiállítva nem lesz, "össze van nőve" a házzal. Ha innen költözünk, akkor vagy jön a láncfűrész -- vagy az asztallal együtt kell eladni a házat! Ígérem, itt a fórumon fogom meghirdetni először! :)
Meg kell mondanom, sokan dícsérték a váltóidat az elmúlt hónapokban, méghozzá joggal! Kétségtelenül megérdemled azt a H0Totya-féle érdemrendet! :)
Más, az SBB-s flottához csatlakozott egy hálókocsi, készült róla 2 csodás fénykép:
Ha valakinek megtetszett, néhány kereskedőnél épp akciós... (Roco 64763)
Az 1950-es évek elején váltottak az egyenáramra, de megtartották a harmadik sínt. Ekkor a Trix már szigetelt kerekekkel szerelte a járműveit, így biztosítva, hogy egyszerre két vonat is közlekedhessen.
A cég brit leányvallalata a hatvanas években, míg Európában csak a 70-es években hagyták el a harmadik sínt.
A Trix Express járművei ráadásul a szélső sínekről is csúszkán szedték az áramot. A szélső csúszkát az egyik illetve a másik oldalra téve lehetett "programozni" a vonatot. Ebből következett az is, hogy a járművek kétsínes átalakítása viszonyag egyszerű volt. Ebből kövektkezik az is, hogy ha valaki nem ismeri a rendszert és szigeteletlen Märklinra cseréli a kerekeket, azokkal a vonat a három sínes rendszeren fut..addig legalábbis biztosan amíg csak az egyik szélső sínben van áram.
Ráadásul - ezeket a járműveket (a könnyű átalakíthatóságuk miatt) előszeretettel "honosították" a modellezők a saját rendszerükhöz ... több-kevesebb sikerrel.
A 2281 - as motorvonatot 1962-65 között gyártották, így az még a háromsínes, de egyenáramú érából való. Szóval nagy a valószínűsége, hogy egyenárammal megy, csak a "háromsínes" volta miatt gondolhatta úgy valaki, hogy jó lesz bele a Märklin kerék... ami ráadásul még működik is, ha csak tesztpadon járatja az ember.
A modell alja az árulkodó! Lehetne, hogy teszel be róla egy képet?
Kérdéssel fordulok a tisztelt topiktársakhoz: adott egy Trix Express 2281-es cikkszámú motorvonat.
Arra számítottam, hogy egyenáramról működik. Ehhez képest a háromrészes szerelvény két forgóváza (motorkocsi áramszedős zsámolya és a közkocsi egyik forgóváza) nem szigetelt kerekekkel rendelkezik - tehát mintha Märklin rendszerre készült volna. A középső áramszedőt és a mellette lévő, tetszőleges oldali kereket egyenfeszültséggel táplálva, pólustól függetlenül a motor mindig egy irányba indul el. Sajnos Märklin menetirányítóm nincs, ezért váltóárammal kipróbálni nem tudom - egyáltalán, lehetséges, hogy ahhoz készült?
Az előző évekhez hasonlóan, idén is meghirdetjük vasútmodell versenyünket a Klubunk Vándordíjáért. A versenyre nevezni lehet minden olyan modellel, ami még nem szerepelt a mi modellversenyünkön. A más nemzetközi és belföldi versenyen volt részvétel nem kizáró ok. A modellek csak a magyar vasút témaköréből kerülhetnek ki. Itt szerepelhet olyan jármű is amit a magyar ipar gyártott más vasút részére.A modellversenyre a következő kategóriákban lehet nevezni:
A vontatójárművek, ezen belül:
A1 saját építés (csak a motor, kerekek és a fogaskerekek lehetnek gyáriak!)
A2 átépítés (egy vagy több gyári modell átalakításával készült modell)
A3 frizírozás (egy gyári modell feljavítása az élethűség eléréséhez)
B vontatott járművek, ezen belül:B1, B2, B3 mint az A kategóriában!
C vasúti épületek, berendezések
D működő vasútüzemi berendezések
E vitrinmodellek
F terepasztalok, modul elemek
A versenyre a nevezést legkésőbb November 13.-ig kell elküldeni a Klubunk címére. A modelleket November 15-én délelőtt 10.00 órára kell eljuttatni a veszprémi vasútállomás szociális épületében lévő klubhelyiségünkbe. Aki korábban kívánja elhozni a modelleket, azok a 06/20-533-37-92 telefonszámon kérjen előzetes egyeztetést!A zsűrizés November 15-én délután történik. Az eredményhirdetés November 16-án 10.00 órakor a kiállítás megnyitása után lesz. A kiállítás November 16-18-ig tekinthető meg 10.00-18.00 óráig a fenti helyszínen.Kérem, hogy minél több modellezőnek jutassátok el ezt a felhívást! A nevezési lapokból korlátlan számban lehet másolni!Remélem, hogy minél több modell részt vesz a versenyünkön.Vasútbaráti üdvözlettel:
Azt szeretném kérdezni,hogy Roco mozdonyra külön felhelyezhető kis táblákat(pályaszá,fék súly),mivel tudnám tökéletesen felragasztani? A válaszokat előre is köszönöm szépen.
Segítséget szeretnék kérni! Roco 1014 Sissy vezető állását szeretném kioperálni a helyéről,mert a felső reflektorhoz való fényvezetőt szeretném a helyére tenni,de nem szeretnék barmolni.Egyet már ügyesen eltörtém,ezt nem szeretném. A válaszokat előre is köszönöm szépen.
Szóval lényegében a saját házatok. :) Gratulálok, nagyon jól néz ki. Én is tervezem, hogy egy számomra megtervezett ház terepasztali változatát megépítem.
1mm vastagságú sztirollap, lézervágott. Valós tervek és létező építmény kicsinyített másolata. Pontosan annyi, hogy a jobb oldali kissebb épület a már meglévő vasútmodellező műhelyem. A bal oldali épületnek az eredetijét pedig a napokban kezdjük alapozni.
Bocs, de már nem emlékeztem, kitől voltak, mert ezer évvel ezelőtt kértem ugyanezeket a dolgokat. Mivel segítőkészen feltették (ezekszerint Te) ezeket a képet nekem, gondoltam, most is biztos megtennéd :)
Egy olyan kérdésem lenne, hogy valaki rendelkezik-e a Lehár EC kocsi összeállítás listájával a megindulásától (1989) a járat Railjetté alakulásáig (2009).
Elsősorban a kezdeti idők összeállítása érdekelne, amiről sajnos elég kevés információ található a neten.
@Váltógyártó: "ez max az 1-es méretarányhoz jó (1:12)"
@Te: "Az 1-es méretarány inkább 1:32, nem?"
Váltógyártó írta rosszul ill. pontatlanul (lemaradt a "), amúgy mindkét módon írják az 1:32-est (1 vagy I). Az 1" azt jelenti, hogy 1" aránylik az 1'-hoz (1' = 12"), így jön ki az 1:12.
@rézgaras: Van ott más hiba ill. hiány is. Emleget H0n2- (7 mm nyomtáv), amiről én még nem hallottam, de kihagyja a H0n3-at (Sn3 és 0n3 van), kihagyja az Nm-et, a 0m-et és a IIm-et, stb.
Emma márkanév alatt vannak valódi téglából (malterrel...) és más "igazi" építőanyagból építhető H0 modellek. M&H elvileg forgalmazza őket, bár most ez épp nincs készleten:
Nagyon jól néznek ki, csak az a baj, hogy ez durván 1:10 méretarány, ez max az 1-es méretarányhoz jó (1:12). Itt legtöbben 1:45, 1:87, 1:120, 1:160, 1:220 arányokban modellezünk.
Azt szeretném megkérdezni, hogy AOP 317-es áramszedőhöz vannak-e valakinek méretei? Ha igen eltudná-e küldeni nekem a 3dmodellezes@citromail.hu címre? Előre is megköszönném :)
CsíkosháTTú MesTTer szokta belinkelni valami lengyel oldalról a Helyes vágányon a TT-vasuttal című kiadványt. Megvan valakinek a linkje a barátunk részére?
Sose lehet tudni:-) Nekem egyébként nincsen technikám. Én egyszerűen csak a technika dömpingből kiválasztom az igazán életképeseket. Manapság sok újdonságot már nem lehet kitalálni. Csak meg kell találni a meglévő információkból azt ami hasznos. Tanultam én már olyan embertől is akitől egyébként nem volt mit:-)
Már az első hozzászólásodnál is akartam írni, de abszolút nem bántásból, ne értsd félre, én azt tanácsolnám Neked olvass el pár könyvet vasútmodellezés elektronika témakörben, és ez után álj neki bárminek is.
Azért egy vezetéket csak el tudsz már ágaztatni 3 felé! :-) Akár csokival, akár egyszerűen összesodrod, összeforrasztod, és leszigeteled. Az előző hozzászólásban kérdezted, csak akkor elfelejtettem válaszolni, célszerű 1,5mm es vezetéket használni, de 1mm-est legalább.
520,065 kolléga megoldása annyival jobb az enyémnél, hogy ott az egész váltó utáni szakasz el van szigetelve, tehát az egész teljesen független az ovál pályától, a szakaszokon bárhol megállhat a mozdony. Én azért csináltam egyszerűbbre, mert ez is megfelel annak, amit az első kérdésben írtál, és a megvalósítása is egyszerűbb, de az övé a tökéletes megoldás.
A sínanyagod régi PIKO lehet, mert a fugi ilyenkor már biztos rozsdás lenne. Ezekhez a sínekhez ugye nem tudsz szigetelő papucsot használni, hanem az egyik szárból el kell távolítani az illesztő lemezeket, és hagyni a sínvégek között néhány tizedet.
A trafóból a közös vezeték közvetlenül rákötve a két vágányra, amely nincs szakaszolva, elég egyébként egy ponton is ezt rákötni, de több ponton biztonságosabb az üzem. A színes vonalak mutatják a szakaszok bekötését. A trafóból a delej megy a kapcsolóba és onnan a sínszakaszokba.
Köszi a rajzot! Még nem mindent értek rajta, de nagyjából felfogtam. Az első szembeötlő dolog, hogy nekem a trafóból csak egy kábel kivezetésem van. Akkor ez nem is fog nekem működni?
Sajnos este már nem bírtam feltölteni, de most itt a kép a sínemről:
1 felnőtt + 2 gyerek esetén már csak személyenként 1000 ft volt a belépő. Mi 2 felnőtt + két gyerek + 3 kertivasútra (600/fő) fizettünk 5800 ft-ot. Szerintem elfogadható ár.
Ha vannak még képeid amit megosztanál velünk a H0e modulunkról (2. kép az osztrákokkal összekapcsolt) és megosztanád velünk, Kérlek küld el a következő címre, hogy feltölthessük a weblapunkra.
Megkérdeztem, hogy csak a modellkiállításra válthatok-e jegyet -- félig viccből... Becsukott szemmel mentem volna odáig, ha csak 800 Ft-ot kell fizetnem! :)
Viccet félretéve, előttem egy 3 gyerekes család váltott jegyet. Természetesen a családi jegy csak 2 gyerkőc esetén éri meg, 3-nál már valamiért mindegy volt, hogy egyesével veszi-e az ember... Aztán abban a korosztályban kihagyhatatlan volt a kinti kisvasutazás, így a számla kb. 7.000 Ft-ot kóstált -- csak a bejáratnál (nem láttam pontosan). A belépés utáni elégedetlenségüket volt szerencsém közelről megtapasztalni...
DCC-s vezérlést akarsz a korongba? Ha nem, akkor egy görgős mikrokapcsoló a híd végébe, egy háromállású kapcsoló a pultba és bemetszések a vágányokhoz. Amíg a kapcsoló kapcsolt állapotban van valamelyik irányba, addig fordul a híd, ahogy középre kapcsolod, a híd még addig fordul, amíg a mikrokapcsoló nem old, és a híd, megáll. Ha nagyon igényes akarsz lenni, akkor nem mikrokapcsolót, hanem optikai érzékelőt használsz, és ha rendkívül precíz akarsz lenni, akkor valami kis elektromágneses reteszelő szerkezetet is beépítesz! De ez már a non plusz ultra! :-)
Tehát akkor a tápból (Piko Junior Trafó) kijövő vezetéket a kapcsolóhoz kötöm onnan pedig 2x2 kábellel a két szakaszra? Tehát kell még egy betáp sín is? A vezetékeknek milyennek kell lennie? Sajnos műszakilag (és elektronikailag) nagyjából analfabéta vagyok, de lelkes, ezért kérdezek mindent ilyen együgyűen.
A síneim pontosan nem tudom milyenek, valószínűleg PIKO de az tutti hogy nem papírtalpas és nem is geoline, de majd este lefényképezem és felteszem.
Üdv. A szakaszolás nem bonyolult dolog, csak a kívánt helyre egy műanyag szigetelő papucsot kell elhelyezni a fém papucs helyére. Nem tudom milyen sínrendszert használsz, de mindegyikhez beszerezhető ilyen műanyag papucs. Azután szükség lesz egy megfelelő kapcsolóra vagy kapcsolópultra amivel tudod a létrehozott szakaszokban ki-be kapcsolni a feszültséget. Pl. régi BTTB ma Tillig kapcsolópult, amely biztosan beszerezhető a börzén. Ezzel hat szakaszt tudsz kapcsolgatni.
Egy váltókapcsoló, és néhány méter vezeték kell, ezeket nem kapsz a börzén. Elektronikai boltban próbálkozz! A szakaszoláshoz nem kell más, mint egyik oldalon nem használsz sínösszekötő papucsot, és hagysz a sínvégek között néhány tizedmillimétert (vagy veszel a sínhez illő szigetelt papucsot). Egyébként elég két helyen megszakaszolni a pályát, mondjuk a váltó utáni egyenes szakaszok kétharmadánál. A szigetelt szakaszon úgysem fog egyszerre két mozdony állni. Az a lényeg, hogy amikor beáll a szerelvény, a mozdony mindenféleképpen a szigetelt szakaszra kerüljön, és a másik mozdony is a másik vágány szigetelt részén álljon. Beáll a szerelvény, lekapcsolod a vagonokat, a kapcsolóval áradod a táplálást a másik szigetelt szakaszra, és onnantól azt vezérled. Ehhez elég egy trafó.
Teljes kezdő lévén, ezt hogy tudom megvalósítani? Mármint a szakaszolást. Szombatona a LÁNG börzén meg tudom venni ami szükséges hozzá? Egy táp elegendő ehhez a művelethez?
A hétvégi Temofeszt kiállítás elkerülte a topikot. Kint voltam, nem bántam meg. A felhozatal igen vegyes volt, a nagyon gagyitól a remekművekig minden.
Mindenesetre ilyen nagyszabású kiállításon én még nem jártam kis hazánkban, a szervezőknek gratulálok.
A 2.000 Ft-os beléptidíj sokaknak kétségtelenül húzós volt...
Nekem is ez volt a problémám, hogy ezekkel a gépekkel gyenge fénynél nem lehet jó közeli képet csinálni! Nem baj, úgy is akkor fog jól mutatni, ha a helyén lesz, és az asztal kész lesz! Mikor is??? :-)))
A tiéddel este lettem kész, és nem tudtam ilyen jó képet készíteni róla! A lényeg azért azon is látszik, bár a tied lett a legszebb váltó, amit eddig csináltam! :-)
Nitrohígítót gyorsan felejtsd el! Fel oldaná a talpfákat és a mozdony műanyag alkatrészeit. A sebbenzin jó lehet, bár a korróziót én sinradírral távolítanám el először.
Egy másik topikban volt róla szó, hogy sebbenzinnel lehet takarítani a sínt, esetleg a kereket. Ez jó megoldás-e a régi esetleg korrodált mozdony kerekének tisztítására, esetleg sínt tisztítani? Nitrohígítóval lehet-e tisztítani?
Az még kevés lessz, mivel ha jól értelmezem a másik mozdony fogja visszahúzni az előbbi vonat kocsijait, akkor pedig analógban ha rááll a vonat végére egyszerre mozog a két mozdony, ebben az esetben a vágányt még a vége felé is szakaszolni kell, hogy a mozodony amely a vonatot hozta állva maradjon. Szerintem.
Nem régóta foglalkozom vasútmodellezéssel, csak egy egyszerű ovális pályám van, most szeretném bővíteni egy mellékvonallal amit úgy tervezek hogy két vágányosként érne véget (tehát nem lenne zárt kör). Oda fele húzná az egyik mozdonyom, visszafele a másik. Egy trafóm van csak. Hogyan tudom megoldani (vagy meg lehet-e egyáltalán olcsón, egyszerűen) hogy amikor visszaindítanám az "oválra" a szerelvényt akkor csak az egyik mozdony induljon (értelemszerűen az amelyik addig még külön vágányon áll).
Ha nem voltam érthető vagy szakszerű, elnézést, de még csak tanulom a szakmát!
Ezek Piko-kocsik, de amúgy igen. Sőt, a PIKO több tonnányi készletet adott el, ami egy reko BR01-ből és három ilyen kocsiból állt (azzal a különbséggel, hogy nem 1., hanem 1/2 oszt. kocsi volt benne - a másik kettő stimmt).
A kocsik relative szépek voltak: tiszta (bár kissé beszívódott) ablakok, cserélhető (bár nem KKK) kapcsolószerkezetek, fém (bár öntött, zörgős, huplis) kerekekkel : )
Tulajdonképpen a BR01-es sem volt csúnya. Viszont a szabvány-hajtás, amit a szerkocsiba pakoltak, mélyen alulmúlta a kor színvonalát. Egy ekkora gőzöshöz a két (1. és 3.) hajtott kerék még tapadóabroncsokkal is kevésnek bizonyult, és ami még rosszabb, a szerkocsi súlypontja kb. 2 mm-rel volt előbbre, mint a hátsó hajtott kerék...
Bocs, az lemaradt, hogy a DCC friendly váltók lényege pont az, hogy nem polarizáltak, hanem a szívdarabjuk a teljes vágányzattól el van szigetlve, és ezt egy külön betáplálással hajtod meg a váltó állásának függvényében, a csúcssínek polaritása pedig független a váltó állásától, mindegyik a saját oldali tősín polaritását kapja folyamatosan.
Köszönöm a segítséget és a mellékelt linket (egyik kedvenc olvasmányom). Remélem, a Peco polarizált váltói is ilyen DCC friendly kialakításúak. Nem szeretnék vesződni túl sokat különböző átalakításokkal.
rezgaras: Nem vettem kekeckedésnek, sőt, köszönöm a helyreigazítást. Az ember ilyenekből is sokat tanulhat. :)
Nem kekeckedésbôl írom, csak a tisztánlátás végett. Ez nem elektronikus, hanem elektromos, vagyis magyarul villamos. (elektronikának akkor hívjuk, ha a kapcsolásban van erősítô elem, tranzisztor, más félvezető, régebben elektroncső - a relé határeset)
A csúcssínek és a váltószív között van elektronikus összeköttetés ezek szerint?
Így van. Polarizált váltónál a csúcssínek, és a szív annak megfelelően kap táplálást, hogy a csúcssín melyik oldali tősínre fekszik fel. Sz.tem te a DCC friendly váltókra gondoltál, azok t.képp szigetelt váltók, megtáplálható szívvel.
Elnézést, nagyvasúti értelemben nem biztosított. "Olyan szolgálati hely, ahol a váltók és jelzők közötti szerkezeti függés a vonat vágányútját a teljes be-, ki-, vagy áthaladásának ideje alatt rögzíti (kivéve a váltózárkulcs-azonosító berendezést)." Ha ezek közül valamelyik nem teljesül, akkor beszélünk nem biztosított szolgálati helyről.
Egyébként köszönöm a gyors választ! :) Soha nem volt még a kezemben polarizált váltó. A csúcssínek és a váltószív között van elektronikus összeköttetés ezek szerint?
Hi! Nem tudom, mit jelent az, hogy "nem biztosított", de a polarizált váltók miatt semmilyen elektronikára nincs szükség, csak szigetelő sínpapucsra a belső sínvégekre.
A segítségeteket kérném. Egy helyszíni állítású, nem biztosított kétvágányos mellékvonali állomást szeretnék a későbbiekben építeni. Polarizált kitérőket használnék. Az állítást nem motorral, hanem kézzel (rudak segítségével) szeretném végrehajtani. Sajnos nincsenek átfogó elektronikai ismereteim, így megkérdezem, hogy mit kéne beszereznem, hogy a váltóállításnál ne okozzak rövidzárlatot.
Köszönöm, neked is, és nazareth kollégának is! Miért nem szóltál, szívesen megmuttattam volna neked is! Legalább annyira ismerkedési céllal mentem ki, mint megnézni a kiállítást. Mindkettőt eredményesnek értékelem! :-)
Sziasztok! Én egy kis segítséget szeretnék kérni. Építem a H0-ás terepasztalomat már vagy 3 éve, most jutottam el a terepépítésig. Ez nekem nagyon nem megy, de ez nem is kifejezés. De szeretnék egy szép asztalt magamnak. Szóval van valaki a Csepel-szigeten, vagy Budapest déli részéről, aki esetleg el tudna jönni Ráckevére? Cserébe esetleg tudok segíteni analóg rendszerek elektromos beépítésében, minden ilyen jellegü elektromos munkát elvállalok (akár anyaggal - kábelek, kapcsolók - is be tudok szállni). Esetleg fizetnék is a segítségért. Akinek van ehhez érzéke, és szabadideje, az kérem jelentkezzen a publikus címemen! Minden megoldás érdekel! üdv: Tóth Bálint
A Piko szerintem kezdetnek kiváló, a realisztikus modelljei elfogadhatók, azután lehet tovább lépni. (A játékok, meg játékok, de ott egyik gyártónál sem az a cél, hogy az igazinak megfelelő modellt gyártson, hanem, hogy olcsón, gyerekjátékot)
"De a fórumon igen népszerű volt nemrégiben az az ÖBB Herkuleses kezdőkészlet is a Rocotól, ami digitális, tehervonatot tartalmazott, és igen jó áron volt ( van? )."
Sajnos hiánycikk, a legtöbb boltban már rég (megjelenés után elkapkodták) nem kapható, 1-1 vidéki, vagy külföldi boltból viszont talán még beszerezhető.
Nagyon jól beárazták ezt a szettet, ráadásul a teherkocsik közül kettő, külön is újdonságként jelent meg mostanában.
Hát, ha érdeklődik már a gyerkőc a vasút iránt, akkor erről lehet, hogy meg kéne kérdezni őt is.
Én pl. sohasem akartam gőzöst - máig egyetlen egy darab van, azt is ingyen kaptam - minden álmom volt viszont egy ICE, amit talán egy Märklin katalógusban láttam 6-7 évesen. Nem is tudom, hogy kerülhetett az hozzám, talán a Németországban élő rokonom hozta egyszer haza. Azzal a katalógussal jártam mindenhova, bár esélyem nem volt akkoriban ilyesmit kapni.
Ma már viszont van ICE is olcsón a Roco-tól, sőt ICE 3 is a Piko-tól kezdőkészletben is. De a fórumon igen népszerű volt nemrégiben az az ÖBB Herkuleses kezdőkészlet is a Rocotól, ami digitális, tehervonatot tartalmazott, és igen jó áron volt ( van? ). Na, egy olyanban már az apuka is örömét lelheti, mert a benne lévő modellek teljesértékűek.
Már volt szerencsém írni nektek, és sok-sok segítséget is kaptam, melyeket köszönök. Most egy terepasztalt szeretnék eladásra bocsájtani, ha Valaki tudna benne segíteni előre is köszönöm. Megpróbálok képeket is mellékelni csak lehet a méret miatt nem fér ide.
Bár ez nem a börze topic, de mivel itt kérdeztél, ezért itt válaszolok. Ha arany közép utat szeretnél, akkor felajánlok Neked egy Roco analóg készletet. A készlet vadi új, tartalmaz 1db BR215-s analóg mozdonyt, 2db Roco személyvagont, 1db Roco analóg vezérlőt és egy Roco geoLine sínekből álló ovál pályát, melynek összeállítási mérete 230x90cm (12db R3-s ív és 14db G200-s egyenes). A készlet minden eleme vadi új! A készlet egy nagy Roco dobozban van, így a csemete karácsonykor igen sokáig bontogathatja. A készlet ára: 30.000Ft, mely összeg a postakölséget is magában foglalja (1.150 postai csomagként). Nyugodtan kérd ki ezen topic szereplőit az ár tekintetében, hogy ezen ár mennyire valós (kedvező vagy kedvezőtlen) és ennek tükrében írj, ha vételi szándékod van! Mellékelem a fotókat a készletről.
Elérhetőség: Darvai Gábor 06 20 37 47 343 vagy imposzotr@vipmail.hu
Azért ennél "komolyabb" szettre gondolnék, valami MÁV-os mozdonyra (4., 5. korszakból), vagy legalább MÁV-os festésűre, mellé pár személyvagon, pl. az 1:100-as, távvezérelt ajtós EC vagon MÁV-os festéssel, ezeket a vagonokat pl. Cseh és Szlovák verzióban már többféle festésben is kiadták.
A digitális készletben a gőzöshöz 16 féle pályaszámtáblát mellékeltek, köztük MÁV-osat is. A kocsik pedig felségjelzés nélküliek. (Mellékelhetnének hozzájuk vizes matricákat...)
A Roco simán kiadhatna egy MÁV-os startszettet (akár valami fantáziát, vagy valami gagyibbat), bár valószínű nem fogyna el 1-2 hónap alatt az összes, de kicsit gondolhatnának a jövőbeni vásárlóikra is....
45-ből van egy digi rendszere, digi gőzössel, ami füstől is és 4 vagon van hozzá, igaz nem modern szerelvény, de egy gyerkőc biztos meg tudna veszni egy ilyenért.
Érdemes olyan készletet választani, amiben töltéses vágányzat van (Roco GeoLine a legelterjedtebb, a börzén is mindig kínálnak belőle eladásra), mert az jobban bírja az összerakást-szétszedést, valamint kisebb az esélye, hogy a mozdony fogaskerekei közé megy a padlódól a szösz.
Kisgyereknek szerelvény gyanánt érdemes használtat (is) venni, így nem sajnálod annyira ha eltörik.
Személy szerint talán ezeket ajánlanám: Ez a mozdony nagyon klassz, nekem is ilyen van.
És persze használt PIKO vagonok hozzá minden mennyiségben: kaphatók a Börze topikban, a Láng művházban minden szombat délelőtt (börze), meg a Nagydiófa utcai Játékudvar üzletben.
Jelenleg 22 éves vagyok, és rendelkezem egy vázkész terepasztallal, amit ilyen állapotba megrendelés alapján készítettek még jó sok ezelőtt.
Ezt szeretném majd a nyáron elékezdeni továbbfejleszteni (terepet csinálni + kicsit műszakilag is átberhelni), de sajnos nagyon nem értek hozzá.
Szóval tanulnom kéne.
Melyik (budapesti vagy környéki) egyesületet tudnátok ajánlani "tanulásra"? Akár gyerek körbe is szívesen járok, ha ott jobban oktatási jellegű a dolog, és nem probléma a "túlkorosságom".
A kisfiad kezébe leginkább a H0 építési nagyságú modellvasút ajánlható. De jól mondják a topiktársak, könnyen előfordulhat, hogy annyira megtetszik mindkettőtöknek a vasútmodellezés, hogy nem álltok meg az egykarácsonyos ajándék szintjén. Gondolj arra is, ha így lesz, akkor előbb-utóbb célszerű egy állandó pályát felépíteni (persze nem kell egyszerre, lehet apránként is). És itt válik fontossá a méretarány. Biztosan ismered: H0, TT, N. Gondold végig mielőtt belevágsz, mennyi helyed van. És itt nem csak egy terepasztalról van szó. Az alapkészletet is összeépíted majd valahol, esetleg több napra is úgy hagyod, mert érdekli gyermekedet (és/vagy téged is J). Tehát, máris hely kell a modellvasútnak. Ha van rá mód már most is asztalon, asztallapon állítsd össze a pályát, lehet ez alacsonyan is, a gyermeked magasságában. Kezdőkészletet jó áron minden méretben kaphatsz. Természetesen, a nagyobb modellek jobban kézbe foghatók, élvezetesebb velük a játék. Nem tudom mennyi idős a kisfiad, de kapható a Hornby-tól többféle Thomas készlet is. Ez is jó választás lehet. Ezek ugyan OO nagyságúak, de a pálya H0-ás, tehát később lehet folytatni azokkal is. Igaz a járműkapcsolók nem kompatibilisek. Valamennyi mai gyártó terméke megbízható, jó minőségű. Persze a jó öreg PIKO kezdőkészletes gőzös külseje változatlan kb 40 éve. Szóval a bőség zavara, de a kezdőkészletek szinte mind költséghatékony megoldások. Ezek nagy többsége később digitalizálható.
Vigyázz! Nagyon meg fog fertőzni a vasútmodellezés! Olyat vegyél, ami Neked is tetszik! Én Roco digitális kezdőkészletet javasolnék! 2010 tavaszán engem is rábeszéltek srácaim a vasútmodellezésre. Nem nagyon akartam látva az árakat. Aztán megfertőződtem. Az akkor vásárolt modelleket eladtam, mert a magyar témát modellezem. Lassan kezdheted a helyet nézni terepasztalnak.
Szeretnék egy kis tanácsot kérni Tőletek, aki jártasabb a témában: karácsonyra szeretnék a kisfiamnak valami kis modellvasút félét ajándékozni. Ami a lényeg, hogy nem akarok horror árkategóriákban nézelődni, de annyira gagyit sem szeretnék vásárolni. Amolyan arany középutat választanék. A Pikoról mi a véleményetek? Mostanság milyen minőségben gyártanak? érdemes ebben a márkában gondolkodni? Valami start szettre gondoltam első körben, amit aztán lehetne bővíteni.
Nem bántottál meg! Ismét tanultam valamit, fel sem merült bennem, hogy váltóáram jön ki a trafóból, az alját meg sem néztem, most igen, de még így is alig látszik az a pici hullámvonal. Zárjuk le ezt a témát! Még egyszer köszönöm mindenkinek, aki segíteni próbált!
Sok sikert mindenkinek! Tetszenek ezek a modellek, de nem az én világom! Sziasztok!
De ha a 6 húr egymáshoz passzol, már nem is 'hamis' a gityó. '63-óta van egy "A" hangsípom, az a Balaton közepén is müxik, de ott meg ki akar gitározni. Rizmajer
Nem a krokodilra kell ráhúzni, hanem 'banán'dugóra. Egyébként a trafó alján ott van minden adat, még a hullámvonal is. De idiótát itt más nem írt, csodálkozni meg nem rajtad csodálkozom hanem a világ általános butulásán, és nem mindenhez kell érteni, hanem ahhoz amit éppen csinál az ember. Pl ne égő gyufával ellenőrizzük a gázpalackon a hollandianyát, hogy szivárog e, a meghúzása után. Azt viszon jól írtad, hogy nagyon sok mindenhez nem értek. Ebben maradhatunk. Bocs, ha megbántottalak. Üdv, Rizmajer.
Pl: A jó múltkor letöltöttem egy demó terepasztaltervező progit, gondoltam kipróbálom milyen is ez. Hát kifogott rajtam, össze- vissza barmoltam rajta mindent, de még egy normális ovált sem tudtam kihozni, aztán eluntam. :-)
Én is öregszem. :-)
Sajna hangvillám sincs, de találtam a neten egy jó kis hangoló progit, csak megpendítem és hozzá húzom a húrt, nagyon tuti. :-)
Eddig csak saccra, fülre, felhúztam az alsó E-t és ahoz a többit.
Persze mindig más hangszínben játszottam, bár nem nagyon zavart. Hiába, nem vagyok egy gitárművész. :-)
Mivel utoljára kb. 30 éve volt vasút modellem, és akkor ezek egyenárammal működtek, eszembe sem jutott, hogy ebből a trafóból váltóáram jön ki a másik kimeneten, azért nem vagyok idióta! Tudod, mindenki nem érthet mindenhez, valószínűleg más dologban én is tudnék neked olyat mondani, amiről eddig neked fogalmad sem volt! Krokodilom már van, a csipeszt meg beszerzem hozzá! :-))
Neked minek, Te már mindent tudsz a modellből. De érted? Műszer van, de a faék az kimaradt a fejlődés során. Gyors a világ. És a kedvencem a "számítógéppel tervezve"! Na akkor én felteszem a két kezem, hogy akkor az már tényleg a csúcs. Gitárt is digitális hangoló műszerrel (+2 db ceruza elem), a hangsíp vagy a hangvilla meg örökélet+1 nap. Igaz, hogy legalalább a telefon legyen okos. Öregszem.Bocs. Rizmajer.
Köszönöm mindenkinek a segítséget! A trafó hibátlan, én azt gondoltam, hogy a " tartozékokhoz" lévő kimenetből is egyenáram jön ki, és a műszerem erre volt állítva, azért nem mutatott semmit, átkapcsoltam váltóáramra és 18V-ot mutat.
Ún. törpefeszültség kategóriájában tartozó feszültségek vannak csak mindkét kimeneten (sínhez 0-12V egyenáram, tartozékokhoz 16V váltakozó áram), elvileg 1-1,5A közti zárlatvédelemmel per kimenet. Ez nem veszélyes, érezhetően nem ráz, bár nyelvvel nyalogatni nyilván nem kéne azért, de gondolom ez evidens. :-))) Amúgy az alján mindez fel van írva.
Az Fz1 rákfenéje, hogy elég nehéz és a háza gyárilag is törésre hajlamos műanyagból készült (amit az idő csak rontott), ezért, ha leesik a földre, akkor nagyon nagy valószínűséggel csúnyán sérül a doboz (eltörik, ami után már kisgyermek mellett nem biztonságos a használata - ház, mint pótalkatrész pedig nem kapható).
A másik, hogy a trafó szellőzése a természetre van bízva. Ehhez az alján és a tetején vannak apró nyílások. Ha puha felületre van helyezve a trafó (pl. szék párnája asztalterítő), akkor az alsó nyílások elzáródnak és nem igazán van szellőzés. Ennek persze melegben (25°C vagy felette) illetve sok órás használatnál van jelentősége.
Sziasztok! Kaptam egy Piko Fz1 trafót, a szabályzós része amivel a mozdonyt lehet irányítani működik. Elektromos váltóm nincsen, de gondolom a másik részében is (ahová az elektromos váltót lehet rákötni) lenni kellene áramnak, amikor a trafót áram alá helyezem.
Próbáltam információt keresni itt és a neten, de nem jártam sikerrel.
Szia Mindenkinek! Köszönöm az időpontokat a kiállításokkal kapcsolatban, majd telefonon érdeklődök. Most azzal a kérdéssel fordulok hozzátok, hogy volna egy nagyobbacska terepasztalom mely eladó és ebben kérem a segítségeteket, miképpen lehetne ezt valami mind két fél számára jó üzletté kovácsolni. Köszönöm előre is.
Terepasztal tervezéssel foglalkozom, minden méretarányban minden korszakban és stílusban. Kézzel rajzolt, műszaki rajz megjelenésű komplett terv. Pályaterv, épületek, domborzat, cikklista. Teljesen egyedi, saját ötletek alapján. Nem számítógéppel tervezett és kinyomtatott, ez eredeti kézzelrajzolt.
Szóval ha most kezdesz bele egy terepasztal építésébe, vagy átépítenéd a régit, írj egy emailt és megbeszéljük a részleteket.
Sikerült megoldani a Fuggerth Szili ( V43 1208 ) kardán problémát! :-)
Igazából nem tudom, hogy melyik oldotta meg, de teljesen szétszedtem a hajtátst, majd összeraktam. A tengelyen némi olajat találtam, ezt letakarítottam sebbenzinnel. Innentől kezdve ( el ne kiabáljam! ) problémamentesen fut!
Ilyen problémám még nem volt, így legfeljebb tippelni tudok:
A kardán nem fekszik bele rendesen a befogó perselyekbe, ha jól emlékszem ezek valamennyire mozgathatók a motor tengelyén és a csigatengelyen, lehet érdemes őket közelebb mozgatni a kardánhoz, hogy a végek jobban illeszkedjenek a perselyekbe.
Ez esetben arra viszont figyelni kell, hogy a beállítás miatt nehogy túlságosan meglazuljanak a perselyek a tengelyeken, mert akkor el fognak forogni rajta!
Csináld végig a bejáratási fázist. (Kb. 45-45 perc közepes sebességű menet, analóg üzemben, először az egyik, aztán a másik irányban. Ha dilikörön járatod, akkor félidőnél érdemes 180°-ban megfordítani a mozdonyt, és úgy járatni tovább.)
Ha ezzel végeztél, szedd szét mind a két forgóvázat, enyhén zsírozd be a fogaskerekeket, majd óvatosan a csigatengelytől indulva igazítsd be őket, hogy sehol ne legyen feszülés/fogugrás.
Ha ezzel megvagy, óvatosan zárd vissza a fogaskerék házat, és húzd meg a rögzítő csavart ütközésig, ekkor a kupplung befogó egy kicsit szorulni szokott, ezért egy negyed/fél fordulatot engedj vissza a csavaron, hogy könnyedén járjon.
Jómagam is végig csináltam ezt a folyamatot, a végére egy csendesen, rángatás nélkül járó Fuggerth mozdonyt kaptam, ami a Roco mozdonyokkal is felvehetné a versenyt.
Én úgy gondolom, hogy a legtöbb gyártó a vátóit az íves sínekhez készíti, ahol lényeges, hogy illeszkedjen a készlet többi darabjához.
A házilag készült váltókat külhonban sem készletekhez, hanem flexi sínekhez építik. Gondolom, az alapötlet éppen az volt, hogy a "bolti" váltók köszönőviszonyban sem voltak az igaziakkal, ezért kerestek egy aránylag egyszerű módot, hogy valósághű váltókat készítsenek. Az ezzel a technikával készült asztalokon szinte mindenhol valósághű válók vannak.
Nekem nem ez volt a célom, én csak olcsón akartam váltót készíteni. A valósághű kinézet csak annyiban volt szempont, hogy ne egy brutálisan kis ívű, átmenőköríves váltót csináljak. A keresgélés közben találtam meg a PECO 12 fokos váltóit, innen a 12 fok. A PECO 3 hosszban gyártja a 12°-os váltókat, és az ívekkel "csal", én inkább más hosszhoz más szöget társítok, terveztem 15, 12, 10 és 8°fokos váltót.
Végezetül a 12°-ot találtam a legszebbnek, aminek az íve már elég nagy, hogy minden elmenjen rajta, de még megfelelően rövidre lehet készíteni.
Szétszedtem a hajtást és nekem igen száraznak tünnek a fogaskerekek. Nem kéne neki egy kis zsír? Azért kérdezem, mert a Fuggerth Csörgőnél azt írja, hogy 50 üzemóra után szabad csak. Ez a Szili-re is érvényes?
Amint már korábban említettem, a Marklin Z méretnagyságban 13 fokos váltót gyárt. Egy ilyen rutinos gyártó bizonnyára jól meggondolta, hogy egy ilyen méretaránynál meddig érdemes csökkenteni a váltók szögét, hogy a pálya eléggé élethű legyen, de azért ne növelje túlzottan az asztal méretét sem. Úgy gondolom az N méretnél a nagy méretarány szintén hasonlóan kis kitérési szöget tehet lehetővé.
Köszönöm, már néztem itthon is, de egy A4-es lapot 12e pénzért akartak felvágni. Még keresek, mert az egyenes szál megoldott egyenlőre, de jó lenne néhány formát is vágatni, és a nyákot a lézer nem viszi.
Lehet, hogy a forgóvázban szorul valami, emiatt megfeszül a hajtás, a csigakerék el akar indulni tengelyirányban és kihúzza a tengelyt a kardánperselyből. Nézd át a forgóvázat, ha minden rendben, ha igen, akkor talán pillanatragasztóval érdemes a perselyt a tengelyre ráragasztani, akkor nem ugrik le többé.
Segítséget kérnék. Van egy Fuggerth Szilim ( 1208 ) ami egyszer csak nem óhajtott menni. Nem tudtam mi a gond, ezért gyorsan szétkaptam, ekkor döbbenten láttam, hogy a kardán nincs a helyén. Először azt hittem, hogy nem is vészes a gond ( bár a probléma okát nem értettem ), ezért visszaraktam mindent a helyére. Viszont teljesen ötletszerűen ( egyenesben, ívben, váltón, lassan, gyorsan ) ismételten ledobja valamiért. Mi lehet a probléma oka, illetve hogyan lehetne ( lehet-e? ) orvosolni?
Segítséget,ötletet szeretnék kérni.Van egy pár ős PIKO konténerem amelyeknek a rögzítő tüskéi letörtek(a kis kilógó tüskék a sarkoknál),ezeket hogyan tudnám pótolni maszekilag-házilag? A válaszokat,tanácsokat előre is köszönöm szépen!
Egyszer valaki feltett ide H0-ás távirányítású személykocsikról / terepjárókról szóló videót. (Nem Faller Car System, hanem frankón távirányítós...) Próbáltam megkeresni a youtube-on, sikertelenül... Ha valaki elmentette, lécci linkeljétel fel újra!
Esetleg akinek van kedve az látogasson el az ACME honlapjára és szavazzon hogy milyen modell kerüljön az új katalógusba. A jelentkezők között modelleket sorsolnak ki. A lap alján található a kérdőív.
Ebben az esetben a kis adapter szétszedése nélkül lehetőség van a feszültség kivánt értékre történő csökkentésére egy megfelelő fesz. értékű zener dióda vagy egy szabályozott áteresztő tranzisztor sorbakapcsolásával.
Az áteresztő tranzisztor szabályozását a kollektor és bázis közé kötött potencióméterrel lehet végezni, ilyenkor a bázis és emitter közé egy 1-10 kilóohmos fix ellenállást kell ugyancsak bekötni, a potm. 100-500 kOhm. A kollektorával a pozitív pontra kötött tranzisztor (min. 1 A terhelhetőségű) NPN tipusú legyen (pl. BD135, BD241,stb.).
HÓ embernek minden bizonnyal egy konnektorba dugható apró tápegysége van, amely egy zsebrádió vagy egyéb kis készülék működtetéséhez alkalmas. Azt azonban, hogy az általa kérdezett változtatható feszültségű tápot mire kivánná használni, valóban nem említi, így pontos választ sem kaphat.
Persze, azok is szépek, de ebben az esetben óhatatlan késztetést éreznék hangdekóderre és füstölőre is, ami már nem két fillér. :-) Illetve Ep IV DR-t gyűjtök, azt pedig a dízeluralom fémjelzi. Persze egy szép BR 86-os vagy BR 41-es nekem is kelleni fog. Ahogy a villanyok között is vannak szépségek, csak bírja az ekklézsia. :-)
Vannak modellvasúti tápegységek, amelyek tudják ezt. Persze azok 12V-ra készültek, 6V-ra feltehetôleg át kell egy kicsit berhelni ôket. Nem egészen világos, hogy mit értesz "széles skálán". Ha azt, hogy finoman akarod állítani, akkor az nem a tápegységen múlik, hanem a potin. A normális potik 270 fokban tekerhetők, ez határozza meg a "finomságukat". Viszont lehet esetleg alkalmazni egy helipotit, amit 10-szer lehet körbe tekerni. Az aztán nagyon finom...
Köszönöm, én is ezt a Szergejt (azt hiszem Gagarin a lengyeleknél?) nézegettem, de nagyon drága. Úgyhogy végső megoldásként lehet, a fűtőház mellé lesz majd rakva, mint újonnan elkészült modell, a baráti Lengyelország számára. :-)
Nincs ilyen kocsim, ezért az okát nem merném megtippeli. Viszont van egy általános trükk, ha szabvány cserélhető típusú a kupplungtartó: ha magasságállítós kapcsolót használsz, az hosszabb, ezért kb. 1-1,5 mm-rel több helyet hagy az ütközők között. Legalábbis univerzál- és roco kurz kupplungoknál így van. Kinematika nélküli Piko taurusnál is gyakran alkalmazzák ezt a megoldást az akadás elkerülésére.
Szeretnék segítséget kérni. Tillig Elite sínrendszerrel építkezem, digitális rendszerben, de képtelen vagyok értelmezni a váltókhoz mellékelt kapcsolási rajzot a váltók polarizálásához. Tillig asztal alatti állítóműveket használok, és elvileg abban van valami előre beépített kapcsoló, de fogalmam sincs hogyan kezdjek neki.
Képek - itt vannak épületek, LEGO elem építési trükkök és minden más is, erről a lapról elindulva rengeteg mindent találhattok, nem fogok ide többet linkelni, szörfözzön mindenki a maga kedvére:) Például ilyenek vannak itt: http://www.mocpages.com/moc.php/128273
Valahogy olyan szorosra sikeredett csinálni a kinematikát és a kuplungokat gyárilag, hogy normál kengyellel szerelve a kanyarban kisiklik az egyik, mert olyan közel van két kocsi, hogy már nem tud fordulni normálisan. Van erre valami megoldás?
Nézz körül a nemzetközi forumokon (én személyszerint már nagyon régen nem épitettem át mozdonyt AC verziora), hogy hátha van ehhez egy megfelelö áramszedö papucs, mert ott van legtöbb gáz..
1. papucs a sinkontaktusokhoz (ez általában modelltipikus, igy a modellhez kell keresni, némi kézügyességgel univerzális papucsot is át lehet alakitani.
2. Belsö irányváltó - elektronikus vagy elektromechanikus (az utobbi gyakran olcson lehet szerezni régi M modellekböl, vagy amiket átalakitottak DC-re.)
A pirosgombos PIKO irányítóm elromlott. Az "Rt" ellenállás tűnik rossznak mert felforrósodik és akkor leáll a vonat illetve ha áthidalom akkor megint el kezd működni.
Tud valaki kapcsolási rajzot a PIKO irányítóhoz vagy legalább az "Rt" nevű ellenállás paramétereit? NAGYON KÖSZÖNÖM a segítségeteket!
Vátoáramura aránylag egyszerü átépiteni az egyenáramu mozdonyokat (nem ugy mint forditva), de azért itt is felmerülnek galibák - föleg ha régebbi Märklin sineken akarod járatni öket.
A modern DC modellek kerekei a NEM (vagy NMRA) szerint készülnek és egyik sem kompatibilis a Märklin által használt szabványokkal (föleg a kitérökön lehetnek bajok).
Ez a végén nyomom megoldás csak az un. "DCC friendly" váltóknál jó, ahol a csúcssínek polaritása nem a váltó állásától függ, hanem mindegyik a saját oldali tősínének a polaritását kapja (tk. szigetelt váltó meghajtható középrésszel, én ilyeneket csinálok alapból).
Tehát az angolnál jó megoldás, de ha egy hagyományos értelemben vett polarizált váltót hajtasz meg, ahol a csúcssínek azonos polaritásúak, és a tősínekről veszik a delejt, akkor figyelni kell, hogy a mikrokapcsoló akkor kapcsoljon át, ha egyik csúcssín sem ér hozzá a tősínhez (kvázi középállásban)!!!
Szívesen! Egyébként egy ON-ON mikrokapcsoló kell a polarizáláshoz, amit a szervóval mozgat. Ez egy olyan mikrokapcsoló, ami egyik állásban a jobb, másik állásban a bal oldali lábbal köti össze a középső lábat (a jobb-bal oldal nézőpont kérdése! :-). A két szélső lábra kötöd a két pólust, és a középső lábon a váltóállásnak megfelelő polaritás jön ki, ezt kötöd a szívre.
Nos, elég nagy csúszással, de befejeztem kisfaludy1 mester angolváltóját. Néhány dolgot módosítottam az elsőhöz képest (hosszabb külső csúcssínek, vékonyabb csapszegek). A tényleges munkaidő kb. 5-6 óra volt.
Innentől a váltó útjának követését kisfaludy1 mesterre bízom, remélem találkozunk még vele a "terepasztal építése" topicban!
A Magyar Vasútmodellezők Orzságos Egyesülete idén szervezte 59. kiállítását, a Keleti pályaudvar kultúrtermében. Régen ezek a kiállítások voltak a legnagyobbak az országban - még én is emlékszem a nagyszabású, Petőfi csarnokbéli mustrákra- azonban ma már egymást érik a[...] Bővebben!Tovább »
Személy szerint én csak örülni tudok ennek.Viszont a hozzászólás a Temofeszten megrendezendő megemlékezés szervezéséhez tartozott.Senki nem tiltja meg,hogy más valaki akár írásban akár máshogy emlékezzen Imre bácsira..Részünkről a téma lezárva..
Szeretnénk helyesbíteni az alant megjelent hozzászólást Dr Károly Imre emlékkiállítással kapcsolatban:a megjelent hozzászólás azt sugallja,hogy a megemlékezést a MAVOE szervezésében fog történni.Az egész megemlékezés ,fotó és modellkiállítás a két klub(Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub Veresegyház és a Vasúttörténeti Alapítvány Vasútmodellező Baráti Köre Szeged)ötlete és a család hathatós segítségével jött létre.A MAVOE már elkésett a szervezéssel.Dr Csiba Józsefet személyesen Gombos István kérte föl a megemlékező beszéd megtartására a megnyitó keretén belül.A kiállításon látható fotók a két klub kizárólagos tulajdona,illetve a máshonnan származó fotók az eredeti tulajdonos engedélyével lettek felhasználva.Ha már a MAVOE elkésett mindennel és háttérbe szorult miért nem fogadja el,hogy nem felel meg a jelen kor követelményeinek.Nem szép dolog mások álldozatos munkáját kihasználni és úgy beállítani a dolgokat mintha ő is részese lenne a szervezésnek.
Csak remélni tudjuk,hogy a jövőben senki nem folyamodik ilyen alantas dolgokhoz.Nem szép dolog egy ilyen nagy modellezőről szóló kiállítást elrontani marakodással.
Modellezői tisztelettel:Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub Veresegyház
szerintetek a BR 132-ből a Brawa-t vagy a Roco-t érdemes megvenni. Elsőre a Brawa-ra gondoltam, de a külföldi fórumokon olvasgattam a hozzászólásokat és már nem vagyok annyira biztos a Brawa-ban.
Látszólag elmaradt a méltó megemlékezés dr.Károly Imréről, de ez csak a látszat. Itt és most azért nem készült emlékvitrin, mert október 5-én a Vasúttörténeti Parkban a Temofeszt IV.Nemzetközi Vasútmodell Fesztivál megnyitásán, a modellezők és vasútbarátok nagy közössége előtt tartjuk a megemlékezést, ahol dr.Csiba József mond emlékbeszédet. Imre Bácsi műszaki örökségének szakmai gondozását Gombos Istvánék (a Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub) vállalta fel. Most a Füstiben a Themofeszten és utána még az ország számos más pontján, méltó körülmények között mutatják be Imre Bácsi műszaki hagyatékát.
Tisztelt uraim ezt olvasva felháborodtam mert ez nem igaz ugyanis a Dr. Károly Imre emlékkiállítást Veresegyház Baranyai János Vasútmodellező Klub és a Vasútmodellező Baráti Kör Szeged rendezi a Temofeszt kiállításon és nem a MAVOE. Úgy látom hogy más tollával ékeskedik a MAVOE vezetése ők az emlékkiállításra egy forintot nem költöttek mi pedig nagy összeget fordítottunk az emlékkiállításra.
A drotokat a keresztmetszetükkel szokták megadni (0,5mm2), ami viszont édeskevés. Legalább 1 mm2-s drot kell, ami ha merev, akkor az legalább 1,2 mm átméröt jelent.
Véleményeket, tapasztalatokat kérnék a Tillig Elite flexibilis váltóiról. Menyire alakítható (görbíthető), a nyomtávot tartja-e minden pozícióban, stb.
Az a kőhíd, ami a további képeken látható, gyári, vagy saját készítés? (Kicsit hajaz a Városligetben található, korábban Földalatti felett átvezető kőhídhoz.)
Olvastam! Nem rég óta vagyok aktívan jelen, de a topic-okat olvasgattam az előtt is. Sz.tem nagyon jópofa dolog, ha ideológia kell hozzá, akkor a horgász azért ment be csónakkal a minitó közepébe, mert már unta, hogy az asszony folyamatosan a fülébe pofázik. Így most az asszony elvan a kutyájával, emberünk meg nyugalmat lel a tó közepén! :-)
Rég nem raktam fel új képeket -- a szezon beköszöntével lassan nálam is újra elkezdődik az építkezés! :)
Egyelőre fotózás: több beállítás után egy jól sikerült sorozat az egyik kedvencről, a csúcsos füstszekrényajtós, ék alakú mozdonysátras (ezt így mondják?) BR 18 411-ről. Talán ez a legjobb:
Pénteken megnyílt az 59.Nemzetközi Vasútmodell Kiállítás és Verseny a tradicionális helyszínen, a Keleti Pu. kultúrtermében. Hagyományosan (a MOROP hazai tagszervezete) a MAVOE rendezésében. Jövő vasárnapig látogatható, hétköznap 15.00-18.00 hétvégén 10.00-18.00 között. Húsznál több versenymodell érkezett, közöttük egy TTe CSD U37.002 mozdonyka igazi kis gyöngyszem! Három magyar induló, négy modellel három I. és egy II. második díjat érdemelt ki.
Mivel mainapság évente sok és nagy kiállítás kényezteti el a közönséget, a legújabb gyártmányok és digitális technika varázsával - mi, ahogy szoktuk, a különlegességekre és is a vasútbarát területre figyeltünk, ezeket is megmutatva. Így két nagy TT asztal mellett, a színpadon Marlkin pálya, de felső-vezetékes üzemmel is, van még igazi szovjet 0-ás és angol H0-ás bemutató is, reflektorozó légvédelmi vagonnal. A 20 métert jócskán meghaladó, igazán izgalmas vonalvezetésű, 0e modul mellett, a pilisszentiváni általános iskola diákjainak munkái is láthatók. Igaz, Ők elsősorban bányász hagyományokat őriznek, no de a bányavasutakon keresztül jócskán kapcsolódnak hozzánk. E mellett egy próba-asztal, három játszó-pálya áll rendelkezésre, az egyik egy függő-vasúti bemutató. Mindhármon valós vasúti tevékenységeket is gyakorolhatnak a legifjabb korosztályból való látogatók, a nagy értékű modelltechnika veszélyeztetése nélkül. Az aszalok között járkálva pedig a Vasúttörténeti Alapítvány IX. Országos Vasutas Fotókiállítás képeiben is elgyönyörködhetnek a látogatók.
Aki pedig kiegészítené gyűjteményét, két árus készletéből is válogathat.
A három verseny-modell vitrinen kívül öt bemutató telt meg, közöttük a 10. évforduló jegyében Taurus mustra, mellettük az elmaradhatatlan Fuggerth-vitrin. Látszólag elmaradt a méltó megemlékezés dr.Károly Imréről, de ez csak a látszat. Itt és most azért nem készült emlékvitrin, mert október 5-én a Vasúttörténeti Parkban a Temofeszt IV.Nemzetközi Vasútmodell Fesztivál megnyitásán, a modellezők és vasútbarátok nagy közössége előtt tartjuk a megemlékezést, ahol dr.Csiba József mond emlékbeszédet. Imre Bácsi műszaki örökségének szakmai gondozását Gombos Istvánék (a Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub) vállalta fel. Most a Füstiben a Themofeszten és utána még az ország számos más pontján, méltó körülmények között mutatják be Imre Bácsi műszaki hagyatékát. http://terepasztal.shp.hu/hpc/web.php?a=terepasztal
Köszönöm, igyekszünk! Remélem a kezdők hasznát veszik ezeknek az írásoknak. Akárcsak én, haladóként, a festésről és a modellépítésről szóló profi cikkeket a http://erojr.home.cern.ch honlapon! ;o)
A szigetelt váltó szigetelt része nem túl hosszú, csak akkor jelent gondot, ha a mozdony csak egy kerékről szedi az áramot. Ha időnként karbantartod, akkor sokkal egyszerűbb a szigetelt cucc!
Itt elég jó kis ismertetők vannak, kifejezetten PECO váltókról, és nyugodtan fel is hívhatod őket, biztosan segítenek:
Szeretnék tanácsot kérni Tőletek. Régi Piko járműparkhoz készülne egy analóg asztal. A Peco sínrendszerrel barátkozom, de máris elakadtam, hogy polarizált vagy nem polarizált váltót vegyek. Ahogy olvasgatok, a polarizált dolog biztosabb, de bonyolultabbnak tűnik. Elektronikából gyengécske vagyok, de esetleges móricka rajzokon eligazodok. Azt is kérdezném, hogy milyen meghajtást, vezérlést javasoltok a váltókhoz. Előre is köszi, a válaszok jöhetnek e-mailen is, ne terheljük a topikot a gyengélkedésemmel.
Jelenleg alig van valami, laptopról lehet valamit irányítani, de semmi komoly. Nem tudom amúgy, hogy egy jól működő dolgot miért kell szétszedni, még akkor sem, ha elavultnak számít; akármilyen elavult akkor is fejleszti a logikus gondolkodást vasútüzemi körölmények között... Amúgy a tanár úr akivel beszélgettem azt mondta 13-14M forint kellene és akkor megcsinálnák. Gyűjtsünk? :-)
Tényleg volt, én is láttam. Ha jól emlékszem jobb oldalon ahogy átmész a folyosón (MÁV személykocsi!) a főépületből. Sajnos akkor még én sem foglalkoztam vasúttal.
Köszönöm az infót :). Pl.: én szivessen résztvennék ennek a terepasztalnak az esetleges felújításában is természetesen önkéntesként mindenféle ellenszolgáltatás nékül.
Egyébként a Filmmuzeumon a dokumuzeum c sorozatban a közlekedési témakörnél láttam régebben egy kisfilmet ahol azt hiszem lengyel forgalmistákat képeztek ki ott is volt egy terepasztal :)
Ilyenkor cseng ismerősen a régi mondás: vásár után okos a .... Amikor ott lehettünk, sokan nem gondoltak rá, hogy érdemes vhogy megörökíteni az utókor és persze saját magunk számára a labort. A digitális fényképezés akkor még nem volt széles körben elérhető így hát nem lesz egyszerű dolgod, de nem reménytelen.
Keresd Arató Károlyt (arato@sze.hu) vagy Szabó Lajost (szala@sze.hu) az ügyben, biztosan van néhány képük. Arra emlékszem, hogy Winkler Csaba volt az intézmény "sajtósa", nála is érdemes próbálkozni. Úgy rémlik, hogy az egyetemi lapban volt a laborról cikk...
Az viszont szintén ismert, hogy annak idején Telefongyárban kifejlesztett Integra Dominó rendszer kisérleteit egy nagyméretű modellasztal segítségével hajtották végre.
Továbbá egy régi Modelleisenbahner egyik cikkében ismerteti, hogy az akkori DDR egyik legnagyobb kikötői rendezőpályaudvarát szintén egy óriási terepasztalon modellezték meg a végleges tervek elkészítése előtt. Abban az időben a drezdai Friedrich List Közlekedési Főiskola is rendelkezett igen nagy méretű vasúti modellasztellal, oktatási célból.
Szeptembertől Közlekedésmérnöknek tanulok a Széchenyin azt mesélték a felsőbb évesek, hogy a közleklaborba volt vasútmodell dominópultal van valakinek erről fényképe ? Sajnos már nincsen meg a kisvasút mert a labort modernizálták szét szedték és nem volt pénz a felujításra.
Még azon gondolkozom, hogy a belső csúcssíneket is csappal rögzítem, az stabilabb lenne, mint a rugó. Ez persze azzal jár, hogy ha a belső csúcssín belső állásban van, akkor a csuklópontnál egy kicsit kijjebb csúszik a saruból.
A héten nem sokat tudtam hozzátenni, és módosítottam is az eredeti verzión. A külső csúcssíneket megnyújtottam egy kicsit a szebb egyenes futás érdekében, és a csapot, amivel a talpfához van fogatva, vékonyabbra cseréltem. Ez azért igényelt némi próbálkozást, hogy üzembiztos maradjon.
Eltettem emlékbe, de most épp nem találom, ha meglesz, lefotózom: Egy N-es terepasztal átépítésekor megtartottam a sok zöldre fesetett üvegmosóból készült fenyő között egy érdekes "'lombos fát". Anyaga sima mosogató szivacs, zöldre festve, ebbe alulról beleszúrtak egy rozsdás palaszeget, és kész is! Na, ha ezt a fát az akkor 4,5 éves kisebbik fiam hozza oda hozzám, hogy "apa-nézd-tetszik?", akkor nagyon megdícsérem érte. Csak ezt eladásra készítette a "szaki"....
MEGVÉTELRE kersek vitrindobozt-22,23cm belső hosszút, szürke talapzatút amin sem sín, sem töltés nincs.Van már egy ilyenem(ROCO) de kellene mégegy.A gyártmány mindegy! Ha valakinek van eladó az írjon mindenképp erre a mail címre: alfa146.laci@gmail.com.
Valahol láttam régebbi fáit, még valami szivacsszerű lombanyaggal, azok sem néztek ki rosszul! Ez a vattapamacsos megoldás sok helyen előfordul, főleg N-es asztalokon láttam a Youtube-n, ahol sűrű lombozatot imitáltak vele. Sok pamacsot ragasztottak egymás mellé, megszórva valami Woodland Scenics szóróanyaggal, de ebben a formában azért nem szerencsés!
Ha szép fákat akarsz, inkább a leírások alapján próbáld meg! Ha csak jelzésértékűeket, akkor viszont kár rá a drága lombanyag, szerezz faforgácsot, fesd meg, az is tökéletes lesz!
"A Sommerfeldt-nél van ez így. De persze nem súlyokkal feszítik meg, mert az nem lenne elég, hanem a súly-imitációk belsejében lévő rugókkal."
A Sommerfeldtnél a súlyokban a rugó csak a cérnát feszíti, ami a szigetelő-imitációig tart. A hosszláncot itt forrasztani kell az oszlopokhoz, azokon itt sem tud elmozdulni. De így legalább nem is kell mindenhova feszítő-imitáció. :)
A kantra állitott huzal sokkal merevebb vertikális irányban mint a sima kerek drot. Ezért elvileg jobb lenne felsövezetéknek, de teljesen igazad van, felsövezetéknek modellben semmi sem jo, mert vagy müködik, de nem szép, vagy szép csak, semmire nem jó.......
(azon kivül, hogy ovatlan pillanatban leszakitsd.....)
Jól tudod, az angol kerék valóban olyan. De akkor úgy fogalmazhatunk, hogy ahhoz áll a leközelebb ez a szerszám. Nem tudtam, hogy hengerállványnak hívják, én még csak angolkereket láttam, használtam. :) Az eltérés a sík ill. domború görgőkön van valóban.
Nem, ez egyszerű hengerállvány, a csapágyak felülete ugyanis sík. A hengerállványokkal különféle keresztmetszetű, de sík felületű cuccokat tudnak előállítani.
Az angolkerék – ha jól tudom – ívelésre, domborításra használható, evégett a görgőknek domború a felületük.
Nem egészen értem, miért kellene a felsővezetékhez lapos huzal. Miért nem jó a kerek?
A modell felsővezetékek szerkezete alapvetően eltér az igazitól. Az igaziban a láncvezetékre a függesztőhuzalokkal fel van függesztve a munkavezeték. A modellvasúti felsővezetéknél a három egy "rácsos tartót" alkot, mert a csomópontokat összeforrasztják, vagy hegesztik. Ennek ellenére a filigrán rendszerek nem elég merevek, ezért azokat - mint az igazit is - meg kell feszíteni. A Sommerfeldt-nél van ez így. De persze nem súlyokkal feszítik meg, mert az nem lenne elég, hanem a súly-imitációk belsejében lévő rugókkal. Ez azt is jelenti, hogy az oszlopokat jó merevre kell készíteni és alaposan becsavarozni az asztalba.
Ha jól értelmezem a leírtásodból, ez az un. Angol kerék. Lemez megmunkálásra találták ki, nyújtásra,ívelésre is alkalmas. ondolom ezt kicsinyítetted le és ezzel dolgozol.
Valamint a felszerelésnél és az asztal takarításánál (egyátalán minden óvatlan hozzáérésnél) valószínűleg gyakran megsérülne. Bele kell nyugodni, hogy ez az egyik olyan terep tartozék (még sok egyéb mellett), amelyet szinte lehetetlen a méretaránynak megfelelően előállítani.
Feltehetően. Bár számítva, akármelyik méretarányhoz még mindíg eléggé vastag, de ennél vékonyabban már mechanikailag túlzottan gyenge lenne. Viszont esztétikailag szerintem már teljesen elfogadható lenne.
Végül is - ha sikerül megfelelően vékonyat előállítani - valószínüleg felhasználható lenne, több gyártó eléggé sikerületlen felsővezetékének helyettesítésére is.
A huzal lapitása ez egyik legegyszerübb dolog, amit az ember otthon is meg tud oldani.
Szerzel két egyforma golyoscsapágyat kb 30-50 mm átmérövel.
Beléjük egy-egy tengelynek valo vasrudat, jo ha szorul, de be is lehet ragasztani. Fontos, hogy mindkét oldalon legalább 2 cm-t nyuljon ki.
A vasrudat a csapágy oldalátol mintegy 1-1 cm-re át kell furni keresztbe kb. 6-8 mm-es furoval (a tengelyátmérötöl függ). A két csapágyat mind két oldalon egy-egy hosszu csavarral (M6, M8) és anyával összefogni. A csavarral beállitod a hézagot (a lapitás vastagságát) a két csapágy között, és befogod a nagy (és fix) satuba.
A kilágyitott drot végét elkalapálod, hogy beférjen a csapágyok közé a másik oldalon megfogod egy önzáró fogóval, és szép lassan áthuzod a maradék huzalt a csapágyok között. Egy kis gyakorlat után nagyon szép lapos drotot kapsz. Ha nagy a lapitás, néha kétszer kell áthuzni.
(Este majd beteszek egy képet is az én "lapitomról"... :-) )
No nem akarom tovább terhelni a topikot csak megjegyzem, a nyugati országokban rengeteg (pl. Németországban is) és anyagilag igen tehetős vasútmodellező klub működik.
Szerencsére az utóbbi időben számuk nálunk is növekszik, sajnos azonban leginkább az említett lényeges adottság nélkül.
Hát igen! Kicsit bővebb a választék! Csak az a gáz, hogy a legkisebb megvásárolható mennyiség - a cikk szerint - 2100 méter 300 dollárért! Az ugye 1 km vágányzat. Megoldás: jó nagy asztalt kell építeni! :-)
(Az is megoldás lehet, hogy többen összedobják, de az logikus, és nem katonás! :-)
Kicsit beleolvastam a leírásba, és rá kellett jönnöm, hogy nem is mondtam akkora hülyeséget, az ember tényleg valami lapos drótból csinálta a vágányzatot, mert nem kapott CODE 25-ös sínprofilt.
Az lemaradt, hogy ismételten köszönöm az elismerést! :-)
Profi csak szeretnék lenni, de igyekszem! :-)
Kisfaludi kolléga váltójával is csúszok, de kitaláltam egy sokkal szebb csúcssínlefogatást, és azt kísérleteztem ki. Angol váltónál a csúcssínt nem lehet símán leforrasztani, mert túl rövid, viszont a csapozás, amit erre kitaláltam, nem tetszett annyira, úgyhogy lekicsinyítettem. Most már nekem is tetszik, de próbálkozni kellett vele, mert az átalakítás nem mehet a minőség rovására, ugyebár! :-)
Szerencsére a munkások még csak most robbantják az alagutakat, úgyhogy remélem, az építkezés nem fog miattam csúszni, mert akkor fizethetem a kötbért!
Elnézést kérek, ez nem a huzalos kép, összekevertem! Ez valami sínprofilból van, a leírásban úgy írja, hogy CODE 25 síndrót (gondolom, nem véletlenül nem használja a sínprofil kifejezést :-), bár ha megnézed a váltón a csúcssínt, vagy a vezetősíneket, akkor annak elég domború a teteje. V.színűleg ez zavart meg.
Mindenek előtt (mint már korábban is) elismerem, hogy ezen a téren abszolut profi vagy!
Én azonban akár mekkorára nagyítom ki a képet nem látom, hogy a sínszálak huzalból lennének, pl.felső felületük nekem teljesen vízszintes síknak tünnek. Kérlek áruld el mire figyeljek, hogy ezt egyértelműen kifigyelhessem, ill. milyen huzal lett felhasználva.
Remélem, egyszer majd én is eljutok arra a szintre, hogy ilyen jól "érezzek"! :-)
Más... Jó pár oldallal ez előtt tárgyalták kollégák a sínszálak kiváltását, vagy házi elkészítését. Be akartam linkelni ezt a képet, de az istennek sem találtam, most véletlenül belefutottam.
Ez egy Z méretarányú asztal, saját készítésű vágányzattal, de ha megnézitek, a vágányzat, és a váltó is huzalból készült!!!
Elárulom, hogy azért nem változó, mert ami nem sikerül, azt kidobom. Ha az sem, akkor azt is. Amíg jó nem lesz.
Amikor elkezdtem maratni, akkor a 3/4-e selejt lett. Ma már ott tartok, hogy általában a felénél több a jó. De nem mindig. A fotolakk felhordásán sok múlik, az meg érzésre megy.
Megnéztem az oldaladat, sz.tem a te munkád nem igazán változó minőségű! Gyönyörűek a mozdonyaid, nagyon ötletes az eszközeid kialakítása, és most már azt is értem, hogy miért fogalmazol ilyen szabatosan, és miért írsz helyesen! :-)
Milyen értelemben? Használati vagy anyagi? Az elsőt kipróbálhatod, a másodikat pedig sosem fogod megtudni, ha ennyit írsz: "vagonok, mozdonyok, motorvonatok..." :-)
Rövidebben, látatlanul: nem sokat. Egyik értelemben sem, sajnos.
Sokan tudunk maratni, bár ahogy láttam, meglehetôsen különböző minőségben. A meló elég pepecselős és bizonytalan (sok a selejt) ahhoz, hogy az ember ne akarja szívességből csinálni. Tehát a kérdés leginkább az, hogy kik készítenek ilyet pénzért, üzletszerüen. Nos ilyenek nincsenek sokan.
A fotómaratás helye mint olyan, vasútmodelles körökben a legnagyobb titokban őrzött információk egyike, földi halandó sose tudja meg...eddig. Itt talán segítenek: http://www.nyakexpressz.hu/