Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Azért ezzel tényleg óvatosan! Persze jó a POM mód, amíg... (POM-al tudom pl. a NanoX központot is átprogramozni...)
2025-öt írunk, és kb 2002-től már nagyon sokféle DCC-re hallgató eszköz megjelent mindenféle megoldásokkal. Nem tudhatjuk hogy adott terepasztalon mi van beépítve ebből a kb. 30 éves műsorból. Továbbra is javaslom, ha programozunk, akkor lehetőleg azt önállóan tegyük, elkülönítve a nagy terepasztaltól.
Röviden: programozni csak programozóvágányon programozunk. A programozóvágány csak és kizárólag a központtal van kapcsolatban. A terepasztal sínjei, és bármije, ami DCC-re hallgathat, SOHA ne legyen a programozáskor a központra kötve!
Lenne két kérdésem. Cv olvasással lenne problémám. Felteszek egy mozdonyzlt a pályára és szeretném kiolvasni mondjuk a cv3-at. Kiír egy értéket. Majd ahányszor újra kiolvasom mindig más értéket ír ki. Mindegy hogy maussal vagy tablettel olvasom az eredmény ugyan az. Digitools foglaltság érzékelőt használok, digiservo 4hp van még az asztalon. Van még ESU Switchpilot servo is, de azt programozásnál kihúzom, mert álandóan elállítódik.
Ez lenne a második kérdésem, hogy az ESU-nál nem tudom letiltani a programozási módot mint a digitoolsnál?
Ha esetleg van valakinek ötlete, szívesen fogadnám. Köszönöm
Ha tényleg nem szükséges a kitérők digitális vezérlése és fizikai kapcsolós módon szeretnéd őket vezérelni, akkor a legegyszerűbb megoldás szerintem az amit én csináltam. Nálam Tillig 86112 felszín alatti állítómű van, ami azért tetszett meg, mert a működtetéséhez elég a 16 V AC. Van állítható végálláskapcsolója és van benne visszajelentés. A kapcsolópultban csak maga a kétállású kapcsoló, a visszajelző ledek és a hozzájuk tartozó előtét ellenállások vannak, na meg a vezetékezés. Ilyet szerintem készen sehol sem kapsz, ezt mindenki magának készíti el, de hát pont ez az egyik szépsége ennek a "szakmának".
Természetesen más gyártású állítómű is jó lehet, ami tudja a fent említett funkciókat.
Digitális szervódekóderek ide valóban nem lesznek jók. Azt őszintén szólva nem tudom, kapható-e készen olyan elektronika, ami egy kapcsoló állásának megfelelően vagy nyomógombok alapján mozgat két végállás között egy szervót (építeni persze bármit lehet). Én a helyedben szervó helyett MTB váltóhajtóművet (https://digitools.hu/termek/mtb-mp1/) használnék, azt a klasszikus elektromágneses hajtóművekkel azonos módon be lehet kötni kapcsolópultba, de mégis motoros állítást ad és szívpolarizáláshoz is van plusz váltóérintkezője.
A terep asztalunkat úgy akarjuk meg oldani, hogy a váltók kapcsolósak legyenek a mozdonyok meg digitálisan működjenek.
Eddig minden digitális az asztalon Z21-el vezérelve. De most azt akarom, hogy a váltókat kapcsolókkal használni/kapcsolni. A mozdonyokat meg mint eddig digitálisan kellene, hogy ugyan úgy hangosak stb. legyenek.
Eddig a roco ágyazatos sinjeink voltak és azokhoz a váltokban a roco 42624, de ezt untuk meg, hogy azokat a tabletről irányítjuk. Ezeken túl adtunk és áttértünk a PIKO A sínre és azokhoz vettünk váltókat.
Na és most itt a kérdés!? :)
Hogyan legyenek a váltók. Mert nem tudom, hogy hagyományos rc szervót, hogy kell vagy mi kell hozzá, hogy a kapcsolókkal állítsuk a váltókat? Mert ha ezeketkől valamelyiket használnám https://trainmodules.com/products/73735?lang=hu vagy https://digitools.hu/termek/digiservo-4xx/ akkor ezekhez nem lehet ugye a billenő kapcsolókat vagy nyomógombokat rakni mert ezek csak dcc. És ebben szeretném a segítségeteket. Szerintem nekem egy hagyományos kapcsoló tábla bekötési rajz kellene 12 váltó tehát akkor 12db szervóval s az azokhoz szükséges kapcsolókkal.
Hogy hívják magyarul vagy angolul ezt a nyitható vágányzárat (a sínek között egy 90 fokos ívben lévő íves sínen gördíthető) és hol találhatok ilyenről jobb képet?
Szia A belépő kategóriás, ugyanakkor jól használható festékszórók kb 10ezer körűl mennek. Fontos hogy belső keveréses, két funkciós legyen tehát a levegő és festék is külön szabályozható. 0.3mm dűzni univerzális, jól használható mindenre. Mindegy milyen márkanév van ráírva, mind kínai, de ettől még egész jól működnek.
Egy jó kompresszor viszont ugyanúgy fontos, a szép eredmény érdekében. Legyen puffer tartálya hogy fix nyomást tudja tartani, pára leválasztó és persze nyomás szabályzó. Ez már drágább sajnos, de egyszer kell megvenni és sok éven át használható. Illetve megkíméled magad sok szenvedéstől a különböző sűrített levegős tartályokkal.
Aztán ezen felül sok kiegészítő nameg festék, amire a többszörösét el lehet költeni.
Sziasztok!Terepépítésben kezdő modellező vagyok!Épületek festéséhez esetleg vasúti járművek koszolásához milyen air brush pisztolyt vagy szettet ajánlanátok amelyik megbízható és jól lehet vele dolgozni valamint jó áron van!Előre is köszönöm ha valaki segítene!üdv:László
Ebből csak az derül ki, hogy ez is csak váltakozó feszültségről (gondolom ~16 V, de lehet ~12 V is lég neki) üzemeltethető, mint az újabb 180629 cikkszámú szinkron motor.
Itt is annyit írnak, hogy nagyon kis teljesítményű volt (felülről a negyedik hozzászólás).
Ha le tudsz mondani az eredeti motorról, a legjobb és legolcsóbb megoldás a kicsi kínai egyenfeszültségű hajtóműves motor, mert ennek a fordulatszámát tudod szabályozni a feszültséggel (akár egy kicsi olcsó kínai step-down konverterrel) és be tudod úgy állítani a forgást, hogy neked "szemre" a legjobb legyen. Nekem egy Faller körhintám van 180629 cikkszámú motorral. Adnak hozzá fogaskerék átépítő szettet, így az eredeti fordulatszámot a negyedére lehet redukálni. Szerintem egyik sem élethű, az egyik túl gyors, a másik túl lassú, szóval át fogom építeni hajtóműves motorra.
Szeretném megkérdezni, hogy ezek a régi motorok javíthatóak?
Sikerült szereznem egy régi Faller b230 vizimalom-fűrészüzemet, ahol a fűrész működik, de a vizlapátkerék sajnos nem forog. Szeretném működésre bírni, és végre először valamit alkotni. (hiányzó alkatrészek pótlása, festés, patinázás...)
Még sosem láttam ilyen megoldást, a tengelyen van egy bordázott fém kör, alatta valami kefe két oldalt - és maga ez nagyon lassan forog, csak ahhoz gyenge, hogy a lapátot is meghajtsa - konkrétan elforog a meghajtandó tengelyen.
Próbáltam fellelni eredeti fotókat, de nem igazán láttam semmi olyat ami hiányozna. Van egy kis vizimalom is, annál ugyan ez a helyzet.
Én Kobalt szervómotorokat használok, szintén PECO vágányzattal. Én kivettem a rugókat, számomra illózióromboló volt ahogyan a beépített rugó "átcsapja" a nyelvet.
Rugóval erósen reteszel a váltó, élethűség szempontjából kompromisszum - együtt lehet vele élni.
Az N -es Peco kitérőknél én egyből kivettem az említett rugót, mert Tillig motoros állítóművet használok hozzá. Az tökéletesen pozícióban tartja a csúcssíneket. Feltételezem, hogy az MTB is hasonlóan működik, mivel a mozgatást és az előfeszítést egy kis acélszál biztosítja, ami az állítómű tartozéka.
Amennyiben bent hagyod, valószínűleg tudja majd mozgatni a rugót az állítómű, de akkor ez egy ponton hirtelen fog bekövetkezni és egyáltalán nem lesz élethű az állítás.
Ha kiveszed a rugót, akkor neked kell megoldani, hogy a csúcssínek ne másszanak le a váltóról... Ez talán elég nyomós érv, hogy benn hagyd őket :) Visszarakni is piszok nehéz a rugót.