Az élboly közelít a Horn-fokhoz... Itt egy jó kép, amit a VG honlapja közölt, s FN fényképezte 92-ben... Érzékelteti, milyen a rossz passzban érkezőnek...
Szabi már jó helyzetben van, Fokvárosban, megjavítja hajóját és indulhat haza.
Szerencsés a természete, pozitívan közelít a dolgokhoz: mikor meghozta a döntését, depreszíóba esett. Most már pozítiven látja: A semmiből kerültem az óceáni szóló versenyésbe, I60-as skipper lettem, és jól éreztem magam a hajón, ot voltam a verseny rajtjánál, büszke vagyok magamra és csapatomra!
És igaza van, kitartása, céltudatossága, szívóssága, akaratereje, szorgalma juttatta el a verseny rajtjához. Navigációs hibája egy tanulság, de sokkal nagyobb, hogy utána amíg csak csöppnyi esélye volt, mindent megtett, még annál is többet (Aki merült már le erősen hullámzó tengeren a hajó alá, több m mélyre, kötelet kiszabadítani, vagy került ilyen helyzetbe, az tudja, míről van szó - és mindezt egyedül), hogy versenyben maradjon. S utána bátor, okos, jó döntést hozott!
xxx
Pip Hare-nek talán nehezebb most, jó pozícióból kiállva, zsebkendőnyi vitorlával kínlódni, az árbócát vesztett hajón, 500 mérföldről mondjuk Tasmánia felé (2-4 kn-s sebességgel)...
Ez volt életem egyik legnehezebb döntése kommentálta a történteket Weöres Szabolcs, aki jelenleg Fokváros felé tart, ahová várhatóan december 17-én érkezik meg.
Évekig keményen dolgoztam azért, hogy elindulhassak a Vendée Globe-on, az volt az álmom, hogy megkerüljem a Földet. Most visszalépni hihetetlenül fájdalmas.
A technikai csapat véleménye szerint a D2-es kábel szakadása egy korábbi balesetre vezethető vissza, amikor a hajó oldalára dőlt, és az árbóc csúcsa vízbe ért. Ez az eset a kábelben belső sérülést okozhatott, amely azóta a hajó folyamatos vibrációja miatt fokozatosan súlyosbodott.
Szabi rigger, nem is rossz (Amerika kupája csapat riggere is volt). Ha valaki fel tudja mérni a realitásokat, az ő. Én mindenestre bölcsebbnek gondolnám, ha nem állna neki valami mókolásnak. Árbócot törni nem vidám a ott délen. Szerintem most kellene meghozni azt a bizonyos fájó döntést.
Rövidesen választ kapunk a kérdésekre. Nem 30m-es szálingról van szó, hanem néhány méteresről, de nem egyszerű kicserélni. Az biztos, hogy nyugodt víz és levegő kell hozzá - de ha minden rendelkezésre áll, néhány óra a művelet + a kitérő.
Ez még beleférhet a keretbe, feltéve, ha utána > 9 kn-átlagot vitorlázik Szabi a táv hátralévő részében, ez pedig nem lehetetlen. Jelenleg 10kn körül közelít az Dél-Afrikai parthoz.
relitás a vatni csere, vagy toldás? 1általán visznek magukkal ilyen tartalék alkatrészt? ha van is kéznél, az árbocra gondolom fel tud mászni, de ki tud menni az oldalra kilógó távtartókra, hogy ott beaplikálja? illetve mindezek után 1 embernek a vízen van képessége azt meg is csinálni?
kíváncsi vagyok 1általán ez kivitelezhető-e?
és majd utána jön a másik kérdés, hogy ez miatt kerülnie kell, napokat szerelni és ez mellett hogyan férhet be a szűkös időkeretbe
Most olvastam a New Europe vantni(D2) szakadásáról. Nem gondolom, hogy Szabi megtudja ezt javítani, mostani iránya Fokváros (~3 nap) - ami nem tudom, hogy ezzel függ-e össze, de rímel rá.
Ha mégis javítani tudna, akkor több szerencsét kívánok neki a továbbiakban. Mindenesetre komoly kétségeim merültek fel ezek után a 2007-es hajó megbízhatóságával, amelyre leginkább Fokváros elhagyás után lenne szükség a déli óceánon, ajéghatár közelében. De Szabi tudja a legjobban, hogy a hajó felújítás során mely lényeges statikai elemek lettek cserélve, s melyek nem.
hasonlót ír, eddig a szükséges átlag alatt hajózott, mostantól felette kell. Szabi most rákapcsolt, már 14kn-val halad. Ha ezt hozza egy hétig, 200 mérföldet hozhat hátrányából, illetve a hátralévő úton (77nap) már 8.4 kn-s átlag is elég. Egy halászhálót vágott le a kielről, ami nem akármilyen mutatvány egyedűl a déli óceánon, ilyen időben.... Nem tudom, mióta cipelte, az utóbbi idők két-három csomós sebessége gyanús volt.
Szabi végre ismét 12kn felett halad (ez még sajnos kevés ahhoz, hogy valakit utólérjen), s talán ezt ha ügyes s jól alakulnak a dolgok, növelni is tudja.
Ugyanis 18.400 sm van neki hátra, 117-33= 84 napra, ez 9.2 kn-s besség átlagot jelentene, ahhoz hogy szintidőn belűl érkezzen. Eddig kb. 7 kn-s átlagot hozott, ha 3 napot leveszünk borulása miatt, akkor 7.6-ot. Így átlagos sebességét kb. 22%-al meg kellene növelnie, hogy szintidőn belül teljesítsen, nem lehetetlen, de ehhze több kockázatot kell felvállalnia (mélyebbre menni az erősszeles szónákban).
Az élen Dalin eddig kb. 15 kn-s átlagot produkált.
Le Cam vadi új építésű foiler nélküli, modern hajójával a 18. előtte 17 foileres... az első 2700 mérfölddel vezet, 30 nap után, mögötte 4 foileres. A mezőny végén Szabi, 3300 mérfölddel Le Cam-től, illetve 6000 mérfölddel Dalintól lemaradva. Kerülgeti az erősebb szeles zónákat 8 kn-val éppen... (Egy 50-es bútorszállítóval 10-et is lehetne menni, nagyobb erőlködés nélkül) - lehet, hogy Fokvárost célozza? - míg az elsők nemsokára elhagyják Ausztráliát...
Az új technika lenyomta a vitorlázó rutint, ezt legjobban Le Camnal láthatjuk. Az élen a legmoderbebb hajók, a mentálisan és fizikailag is legteljesítőképesebb skipperekkel, ez a hölgyekre is vonatkozik.
Azok a szakemberek, akiket én ismerek és tisztelek, bármekkora a projekt, a tőlük telhető legjobban próbálják csinálni. Ha Nándi nem ilyen az őt árazza be, ha ilyen, csak te feltételezed róla, hogy a hobbyprojektben nem a maximumot próbálja, az pedig téged:))) (én egyébként az utóbbira tippelek...)
(Nem túl fontos, ez a kérdés, de nem. A 8-as projekt egy hobby projektje FN-nek, ennek megfelelően intézi. A SoH projekt egy nagykaliberü, nagyértékű, nemzetközi kihatású, az emberi élet védelmével is szorosan összefüggő projekt volt, sponzorokkal, nagyító alatt - ezért azt értelmes ember más attitűddel kezeli - s ha jól értelmezem, intenzív kritikusai, (akik nem válogatnak a dehonesztáló jelzőkben) sem vitatják el . FN értelmes ember - a többit fantáziádra bízom.)
Mindenesetre érdeklődve várom, mikor nyer majd először az FN8-as versenyt...
Gondoltam, hogy hasogatod a szőrszálat majd. Oda is akartam írni, de aztán bíztam a józanságodban...:D Szerinted változott a metódus a SoH óta? Mert szerintem ugyanaz a munkamódszer, ugyanaz a minta...
"A schweinfurti csapággyárnak meg végképp vajmi kevés köze van a VG-hez."
Az a csapágygyár azért vesztette el a legjobb vevőit, mert nem jött rá, mitől mennek tönkre idő előtt a csapágyai. Na de 150 évvel ezelőtt a gépész szakmában még nem volt köztudomású mekkora problémákat okoz egy túlhatározott szerkezet. De épen ilyen tanulságok miatt már kb. 100 éve az alapismeretek közé tartozik a mérnökoktatásban. Ezért elég furcsa, amikor valaki manapság ilyen hibába fut bele egy sok százmilliós költségű hajó tervezésénél.
"inkább gondolom, hogy sokszor konzultáltak"
A konzultálás egész más, mint a döntés.
"te ott voltál...? Vagy csak így gondolod..."
Veled szemben én nem gondolomra szoktam írogatni.
Nem voltam ott, hanem ők maguk mondták el a nyilvános interjúikban.
"Nem voltam ott a tervezési folyamatnál, így nem tudom, hogyan zajlott, te ott voltál...? Vagy csak így gondolod..."
Nem kell gondolni semmit. Nándi maga elmondja a legújabb hajója kapcsán, hogy készült, hallgasd csak! Tudod, ez az a hajó, aminek a kormánylapja nem tudta elfordítani a testet...
Első Télapó regatta Lellén. Egyetlen apró szépséghibája volt az egész napnak, pilsner helyett dreher volt a sörcsapon. A beígért 10-14 csomó helyett 2-3 volt, éppan kitartott egy futamra. Egy jó rajttal sikerült a Y3-at ismét megnyernie a Magyar Tenger Kalózainak. Legközeleb a kwindoo-ban külön veszem a futamokat, bár szerintem így is látható a futam előtti pálya/vonal bemérés és a két kör.