Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
4 vagy 2 darab új piko ágyazatos sínhez való hosszú síncsavar. Ez ugyan nem fog tudni polarizációt váltani, de jól fogja rögzíteni a szervót :) A polarizációt meg oldja meg az elektronika.
Sziasztok, Tervezett már valaki servohoz 3d nyomtatott felfogatást? Esetleg olyat, amihez lehetne végállás kapcsolót is rögzíteni a szívpolarizáció miatt.
martisz, köszönöm a segítséget, sajnálom, hogy poszter, de valahol sejtettem.
Tyapa, igen, az alin én is megtaláltam ezeket. Szerettem volna az asztal egy részén mai, modern irodaházas részt, amik most nőnek ki a közép-európai nagyvárosokban, pl. Bécs Hbf környéke. Szóba jöhet még 1-2, egyedi épületkészítéssel foglalkozó csapat, de egy egyedi épület mindig jóval drágább, kevésbé pénztárca barát...
Nem tudom, melyik topicba illik, de hátha kapok segítséget. Itt a Vollmer H0 parkolóháza. A háttérben, a kép bal oldalán van egy modern irodaház, az esti képeken még világít is. Nem tudjátok, az modell, és kapni is lehet(ett)? Lehet, hogy montázs, de abból indulok ki, hogy a modellgyártók a bemutató képeken szeretik a környezetben használni a saját vagy partnereik termékét, idegen tárgyak még véletlenül sincsenek rajta. Én most ebből indulok ki. Köszi.
Elgondolkodtam a válaszodon, hogy melyik lehet a jobb: vágányrögzítésre
a, parafa csíkot használjak - könyvkötő ragasztót ajánlottak hozzá, mert az "gumis" -, vagy
b, szivacsos kétoldalas ragasztót, ami két oldala között van úgy egy-két milliméter vastag szivacsréteg (és úúúgy ragad, hogy fel nem lehetett szedni a padlóról, mikor egyszer oda ragasztottunk valamit).
Sziasztok, elérkeztem a vágányzat rögzítéséhez. Viszont van némi dilemmám. 12mm nyír rétegelt lemez az alap, 2mm-es parafa a vágányok alatt. Még csikó koromban jártam úgy, hogy parafa ragasztóval ragasztottam a parafát és emiatt kő kemény lett. Tehát mintha ott sem lett volna. Mit használjak? Gondoltam, hogy csak a parafa csík két szélét rögzítem ragasztással, és utána a vágányzatot szöggel/csavarral oldom meg.
A kédés pedig, hogy a szög/csavar nem képez fix összekötést a vágány és az asztallap között? Nem képez hidat, ami átadja a rezgést?
Eltelt az egy hét....és elmúlt a ragasztás is - pedig az elején, milyen erős volt! Sajnos a tytan ragacs nem alkalmas polifoam ragasztására! Úgy gondolom, ez így a történet vége.
(A másik, a fóliaragasztó azóta is tart, ott az egyik oldalnak nedvszívónak kell lennie.)
Viszont (mínuszolók hajrá :)! Találtam egy kontakt ragasztót, amit Jelző is ajánlott. Építőiparban is használható - azaz erős ragacsnak tűnik.
Ez elméletileg mindent ragaszt - ami itt fontos lehet. Még nem volt időm kipróbálni, de ez a polifoamot/xps-t is ragaszt. Ha lesz időm kipróbálom, beszámolok róla.
Köszi! Tudod, alapvetően türelmes ember vagyok. Elkészítek belőle egy szintet az asztalon, aztán meglátjuk évek múlva is ragadni fog-e? A tytan ügyfélszolgálat annyit írt, hogy ezekkel a felületekkel alapból gond szokott lenni, ezért simán ráírják, és nem is vizsgálják, hogy tapad-e hozzá....
Szia. Persze, így otthon hobby szinten lehet használni bármit. De azért én arra a munkára nem adnék garanciát, ahol már az elején a legkisebb probléma is felmerül. Mert hogy 1-2 év múlva hogy viselkedik az anyag, azt nem lehet tudni, talán azért nem ajánlja a gyártó sem. Egy próbát azért meg ér.:-)
Benzinnel hiba nélkül elenged :) - ezt írtam annó hibának a Fleischmann motor rögzítésénél, mert ott találkozhat olajjal a ragasztó
MesTTer, készülök, mielőtt itt elhozakodom az ötleteimmel. A benzin nem bántja a polifoamot. Vízzel pedig feljön a sínágyazat. Azaz minden réteg visszabontható.
A kérdésedre válaszolva, minden ragasztót az alkalmazási területén lehet használni
Szavaidból azt veszem ki, hogy a tytan kaucsuk-oldószeres ragasztót annyira nem ajánlod a polifoam használatához mivel az alkalmazási leirata ezt nem ajánlja? Úgy néztem a ragasztó csak a külső felületet oldja, a kettő polifoam össz magassága nem változik, nem esik össze, a rugalmassága megmarad. Nagyon erősen összeragadnak - a második, lenti ragasztós fotón is látszik, hogy csak tépni lehet őket.
Közben készíttettem egy osb/polifoam/polifoam/sínalj ragasztást a tytan classic ragaccsal. Itt sem lehet roncsolás mentsen szétszedni őket. Nagyon hajlok az alkalmazása felé, de ha ezt egy tapasztalt szakember nem ajánlja, akkor még kétszer meggondolom, mit tegyek.
Szia. A vizesbázisu ragasztóknál feltétel, hogy mind a két felület kellő nedvszívó hatású legyen. Pl. Tapétát erősen fellehet ragasztani fára, gipszkartonra, ezt jól írtad. Ezért nem lehet üvegfelületre, sem műanyagra, mert itt az egyik feltétel nincs meg. Az oldószeres az másdolog. Az többnyire úgy működik, hogy megmarja a felületet szinte ráolvad. Ezt megfigyeltem Patex ragasztóknál. Azért ragadt le neked a Titán, mert a felületet megolvasztotta és úgy mondanám, hogy rásült. A kérdésedre válaszolva, minden ragasztót az alkalmazási területén lehet használni és ha terepasztal építés egyes szakaszához érve, csak oldószeres a jó akkor én is használnám. Jut eszembe, esetleg a két felület egymásra ragasztásához, esetleg ragasztó spray?
Elsősorban festő, és ragasztásban jártas Topikársakat szeretnék megszólítani! (Igen, Jelző-re is komolyan gondolok :)
Polifoam ragasztással kapcsolatos élményeimet szeretném bemutatni, tőlem megszokott fura megoldásokkal. A polifoam 3mm-es 1m széles tekercsben kapható 400Ft körüli áron. Ideálisan csendes, hangcsillapítást tesz lehetővé.....de a ragasztása az valami kriminális. Mivel PE, így a legtöbb ragasztó nem ragasztja.
- A "forró takony" hőpisztolyos ragasztó jól fogja, de ezzel hosszabb felületet egyenletesen ragasztani nem lehet, mert az eleje már meghűl - erről nincs is kép.
- Mester fóliaragacs. Ez kifejezetten PE/PP-hez van, de nedvszívónak kell lennie a másik felületnek.
Kék nyíllal jelöltem az OSB/PE felületet. Itt eltépődött a polifoam, azaz a ragasztás erős, de a két polifoam között nem kötött meg a ragacs. A leírás alapján működött, mivel a két felület egyike sem nedvszívó. A PE+síntalpfa rögzítés megfelelő (erről nincs kép).
-Ami meglepett, és tulajdonképpen ezért írtam: az a Tytan kaucsuk ragacs. A leírás alapján PE-t NEM ragaszt.
Zöld nyilakkal jelöltem a kettő Polifoam réteget. Piros nyíllal jelöltem a OSB/Polifoam találkozást, ahol a polifoam szakadt, azaz a ragasztás erős. Kék nyíllal jelöltem a két polifoam réteget, ahol a fölső polifoam szakad, azaz a ragasztás erős. Azaz nem nedvszívó rétegek között is jól működik a ragasztó.
Azt nem értem, ha a rá van írva, hogy nem ragasztja, akkor mégis miért ragad ennyire jól össze??? A polifoam cellát nem roncsolja a Tytan ragasztó, mert a magasság, és a rugalmasság is megmarad (az xps-t szépen elolvasztja, ahogy a leírásban is szerepel.)
Az a kérdésem, ha ennyire jók a tytan+polifoam próbaragasztási tapasztalatok, akkor lehet-e ezt alkalmazni a terepasztal építésben?
Köszönöm szépen a válaszokat. Igazából a fő vágányzat a code 100. Csak sikerült szinte semmi pénzért beszerezzek 16db code 83-as kitérőt. A tervem az, hogy az árnyék tárolót építem meg belőle. Régi modellem nincs egyáltalán. Ha meg esetleg valami felülne a talpfa imitációra, pár kerékcsere még nem a világ vége.
Kivéve ha egy mozdony nem megy el rajta. Letesztelem a járműállományom, de szerintem nagy bajom nem lesz vele.
Igaza van Csíkos Mesternek, ha régebbi holmikat is futtatsz a pályán, akkor nem igazán jó a 2,1 mm-es sínmagasság. Azt is vedd figyelembe, hogy a Peco Code 83-as sín tapfái sűrűbbek mint az európaiak, ha jól emlékszem az amerikaiakra hasonlítanak.
A Tillig standard és a Piko sínek gyakorlatilag egyforma magasak, a sínpapucsaikat is lehet használni oda-vissza.
Sokak szerint a 2,1 mm-es símagasság hajaz legjobban az igazi vasúti pályára, de szerintem nagyon jól néz ki a 2,5 mm magasság is.
A 2,1 mm-esből a Roco sínjeit, 2,5 mm-esből a Peco code 100-at ajánlom (velük van igazán tapasztalatom műszakilag), de ha akarod, akár variálhatod is kedveredre a síneket, a megfelelő sínpapucsokkal szinte minden megoldható.........
Amennyiben a holmik ára is számít, akkor az még külön szempont is lehet. (Jelentős különbség van az árban az egyes gyártók között, de a síngeometria is legtöbbször eltérő...............)
Javaslom számold ki, hogy a megtervezett pályát melyik gyártó termékeiből lenne célszerűbb, vagy akár gazdaságosabb kialakítani.
Ha variálod a sínrendszereket, akkor azért arra figyelj, hogy egy-egy egységet (pl. vasútállomás, teherpályaudvar, stb.) lehetőleg egy fajtából építsd, de a rejtett tárolópályaudvar, mivel nincs szem előtt, akár épülhet többféléből is.
A legfontosabb mindig az, hogy a pálya műszakilag alkalmas legyen arra, hogy a vonatok és vagonok rendben fussanak rajta.
Ha nagyon régi modelleket használsz, egykori NDK-s PIKO modellek (nem mind!), vagy ősi Fleischmann, akkor valóban nem ajánlott a 2,1mm (2,07mm) sínprofil magasság, mert túl nagy nyomkarima leér a talpfa imitációkig.
Ebben az esetben valóban a 2,5mm-s vágánymezőket kell alkalmazni. Tillig H0 Standard (ex. Pilz), PIKO A-Gleis, vagy a PECO ennek megfelelő változata.
Sziasztok, Peco code 83-as rendszerből szeretnék pályát építeni. Viszont a VMC-t felhívtam, mire azt a választ kaptam, hogy jobb ha elfelejtem, mert a sínkorona magasság 2.1mm és emiatt előfordulhat, hogy mozdonyok, vagonok nem tudnak elfutni a pályán. Kérdezem én, roco is 2.1mm-el dolgozik, tillig elite 2.07mm. Akkor miért lenne rossz a Peco 2.1mm?
Èrdeklődnèk, hogy saját átèpìtèsű Faller Car System teherautó esetèn, ha 2,4 voltos akku telepet használok, mekkora ellenállást èrdemes a motorra kötni.
Nekem hosszabból Roco 6- és 8-tengelyesem és egy Mechano 6-tengelyes Boeing villamosom van.
Próbálni csak a kb. 41 mm tengelytávú kéttengelyeseimet szoktam a kis sugarú mintákon. A hasonló tengelytávú Reko-Wagennél 180 mm minimális ívet ír a gyártó Halling.
Attól, mert elmegy egy szűk íven - és örülük neki, hogy áttoltam - még nem biztos, hogy "forgalomban" is jót tenne neki a szűk ív. Vagy a pályának nem tenne jót.
Köszi az infót, nekem GT6-os Rivarossikhoz kell az ív, de most nézem a gyár oldalán, "hivatalosan" R=356,5mm a legkisebb bejárható ívsugara, amit azért kötve hiszek. A Tillig Luna R=204-essel megpróbálkozok. :)
Ebben két dolog s közrejátszhat. Egyrészt lehet az adott mozdony hibája is, pl, van valahol egy sorja, ami miatt kicsit megakad a forgóváz elfordulás közben, másrészt lehet vágányfektetési hiba is, hogy pl. az a 420 mm nem annyi, hanem van benne egy kis törés valahol, és egy adott ponton emiatt kisebb az ívsugár. Mi már találkoztunk ilyennel 600 mm-esnek mondott ívnél...