"A Pálma fa ragasztó tökéletes fa, papír, hungarocell ragasztásához, függetlenül attól, hogy faipari, expressz, vagy vízálló minőség."
A pálma faragasztó biztosan jó a hungarocellhez is?
Én úgy emlékszem, hogy terepasztal építésnél kifolyt egy kevés a hungarocell burkolatra, és egészen az asztallapig rágta át magát ( kb. 4 centi vastag hungarocell lap ).
De gondot ne csináljunk ebből, maradt költözésből jó adag hungarocell lapom, faragasztóm is van, ha hazaértem kipróbálom.
Néhány gondolat a ragasztásról.!!!! A Pálma fa ragasztó tökéletes fa, papír, hungarocell ragasztásához, függetlenül attól, hogy faipari, expressz, vagy vízálló minőség. Csak a száradási időben van különbség. Cián akrilát ragasztók nem használhatóak hungarocellhez, és egyéb társaihoz, mert ugyan nem oldja, de szétmarja. Papír és fa ragasztásához viszont tökéletes, a fémekről már nem is beszélve. A Pálmatex műanyagokhoz (talpfák házak stb ) megfelelő, mert szükség esetén könnyen bontható, de ...!!!! Mihez ragasztjuk, és ez a fontos. Ott, ahol nagyon kényes területre tévedek modellezésnél, inkább a kétkomponensű műgyanta ragasztókat használom, mint Uverapid 5, illetve 20.
Pillanatragasztó ügyben fentartásaim vannak a mindenféle kistubusosokkal, mert gyakran találkozom azzal a jelenséggel, hogy nemhogy egy pillanat alatt nem köt meg, de sokszor fél óra alatt sem. Ezért is írtam nemrég, hogy a modellező boltokban kapható 20 ml-es kiszerelésű ragasztókat javaslom, mert azok megbízhatóak. Ezekből van híg, közepes és kifejezetten sűrű állagú. Az ára pedig kb ugyan annyi, mint ha 10 db tubusost vennénk.
A két ragasztó tulajdonságai, azonosságok, különbségek:
A Tillig gyárit mindkét felületre felkenni és szikkadni hagyni ca. negyed órácskát.
Az ágyazatos sínt csak ezután rögzítsük az asztalon (előrajzolni nem árt).
Az összenyomás erősen köt, ezért a gyári trükk (ott tanultuk) a következő:
A asztal lekent felületeire közönséges papírlapot tesznek, majd mikor a tervnek megfelelő szögben és irányban a vágány, akkor folyamatosan kihúzzák (hosszában, nem széltében) és így haladnak előre. HA mégis elrontották, akkor széles lapú sniccerrel szétválastják a két felületet. .
A Palmatex sokkal gyorsabb, mert szinte egyből ragad és fog, várakozási idő minimális. A hírdető táblákról ismert papír-írószerben kapható műanyag fejű acél tűzőke jó szolgálatot tesz, főleg ha erős az ív, mert biz, ott a teljes kötést illő kivárni. A Palma kapható literesben is, ami több, mint elég. Végül is mindkettő jó, nálunk a "nagyiparban" a Palma volt a praktikusabb. Egy dolog, ami fontos!
Megvallom, a Palma szétszedését nem próbáltuk, mivel szerencsénkre nem kellett kétszer rakni. Anyaga a bödönbe teljesen beszárad (oldót nagyon ritkán kapni), ami logikusan nem a legjobb jel, de hol van a műszaki világban manapság logika (pl.: lásd digitál) Ja még valami, az ecsetet 2 cm-nyi löttybe állítani, mert ha egyszer beszárad...
Végül is, ízlés dönt, meg Palma talán könnyebben kapható, no meg olcsóbb. Allergiások figyelem. Tillig szalmiák szagú, akár a Humbrol maskol, Palma aromás hígító, és elviselhetőbb. Cigi, túz kizárva, mert jön a légitársaság alapítás(Csantavéri Matuska Modellező Kör).
Kipróbáltam ezt az említett telefonkártyás módszert a CAF kocsikon, és bejelenteném, 20másodperc után szét tudtam szedni, teljes biztonsággal. Ha igénylitek teszek fel egy képet is! nagyon tuti módszer, ajánlom mindenkinek!
Nekünk sikerült a "kérdéses" módszerrel 2,3km (pontosan 2438m) vágányt -és nem sínt, mert akkor a duplája - és 451 kitérőt (váltót) az általad emlegetett módszerrel - Keszthelyen - beágyazni. Persze biztosan lesz néhány szagértő, aki internet módra tanácsot ad az általa soha sem láttot Tillig Elite kezeléséről.
Remélhetőleg sikerült eloszlatnom félelmeidet.
A lényeg, hogy ne lágyítsd túl!
A puding próbája:
végy egy kis, ca. 6-8 x12 cm vastagságú falapot!
A talpfákat állítsd az ágyazat aljazat közeihez, lágyíts a főnnel, majd közepes - nem több!!! - erővel nyomd a sínfelületre fektetett lapkával a vágányt az ágyazatba! Mindegy, hogy jobb, vagy balkezes vagy - nem tom miért - de jobbról-balra gyorsabb és kényelmesebb (lehet, hogy az ágyazatba süllyesztett vájat nem szimmetrikus, és azért).
Ez a faszerkezetű híd például 6 mm, 3 mm, 1mm vastag balza illetve 3 mm átmérőjű bükkfa tipliből készül. A terepasztalom TT méret lesz, és a Union Pacifik 1880 - 1930 ig terjedő történetéhez tartozó épületekkel fog épülni. Mivel U alakú, két fejállomás és egy átmenő állomás lesz, egy aranyláz korabeli kis bányásztelepüléssel.
Akad máshol is, mondjuk a hód emblémánál, de a modellező anyag sokkal jobb minőség, és a vastagsági méretek párhuzamosak, csiszoltak, no és a lényeg, méretpontosak. Két minőség van. A könnyített, és a sztenderd. Én 3 mm vastag és a feletti méreteket használok, mert hajómodellezek, de most fiaim rábeszéltek terepasztalra, így a 0,8 vagy 1 mm vastagságot használom. A feltett kép a szeletelő készülékről jó, de én már megszoktam a fémvonalzóimat. :-) Ami még egy fontos és jó tanács, a balzafa anyaga katalizátorként működik a pillanatragasztóknál, így tényleg egy pillanat alatt köt. Ha építetek belőle, az eljárás a következő. A rajzot egy megfelelően puha anyagra terítsd ki, tegyél rá nejlon fóliát, ez lehet akár folpak is, és azon állítsd össze a darabokat. Gombostűvel tudod rögzíteni a rajz kontúrjaihoz, és utána a sarkoknál cseppents rá ragasztót. Ha megszáradt, a fóliáról le tudod venni. Nem ragad hozzá.
Ez ugyan nem a reklám helye, de én az épületeimet szoktam csinálni belőlük. A leg egyszerűbb, ha ugyan úgy modellező boltban vesztek 0,8 mm vastag balza lapot, és snitzerrel azt szeletelitek fel méretre. Egy lap mérete általában 100 x 1070 mm. Az ára szintén k.b. 350 Ft. Ebből azért több jön ki, mint egy csomag fogpiszkálóból. :-)
Köszönöm szépen a többiek nevében is! Fogpiszkálóból a régi hagyományost átválogattam, a teljesen szép egyenesekből nyitott vagonokhoz padlódeszkát, a pőrekocsikhoz rakoncát farigcsáltam.
Modellező boltokban lehet kapni ciánakrilát ragasztókból hígat, közepes és egészen sűrű változatot. A sűrű a legjobb nektek, mert nem csöppen le. 20 ml ára k.b. 650 Ft. Célszerű fogpiszkálót használni a ragasztáshoz.
Ez így igaz, de én csak az ömlő ragasztóról írtam. Szalonkocsi világítását próbáltam rögzíteni ( tíz éve még nem nagyon volt kétoldalas ragasztószalag), hála égnek csak a tető belső felére ömlött a ragasztóból, de egy nyomással sikerült mindet kifacsarni.
Én az egyik Lima kocsinál jártam úgy, hogy a kocsit fejjel lefelé beállítottam a saját hungarocell dobozába (az aljára tettem fel a bigyókat) úgy, hogy ne tudjon megbillenni. A gombostű - hegyén a pillanatragasztó, ahogy leírtad - persze beesett a kocsi mellett a dobozba. Gondoltam nincs gond, jó helyen van ott, egy másik gombostűvel folytattam a melót. Természetesen úgy esett bele, hogy a hegye hozzáért a kocsi tetejéhez, azóta is ott van a kis dudor a tetőn...
Én egy drága modellem tönkretételéből okulva az alábbi módszert használom: Papírlapra kinyomok egy aprónyi pillanatragasztót, majd gombostűt mártok bele és óvatsan bekenem a ragasztandó részt, ha kell órás nagyítót is használva a precízebb ragasztásért. Ha netán ömleni kezdene a ragasztó, semmiben nem tud most már kárt tenni.
Nem gúnyolódtam. Elveim szerint csak csontszáraz kézzel vagy kesztyűvel lehet megfogni a modelleket. Ez nem Lego, amit szappanos vízzel lesikálhatsz, ha már túl dzsuvás a sok fogdosástól. A kézkrém biztos megvéd a Loctitetól, de összekeni a modellt. Persze, mindenkinek az igényei függvénye és szíve joga, hogyan kezeli a dolgait.
Olyan valakit keresek, aki nagyon otthon van a terepasztal tervező programban. Szeretném megterveztetni az asztalomat. Ha lenne vállalkozó, megbeszélnénk a részleteket. Természetesen megfelelő honoráriumért gondoltam.