Meglepett és megtisztel, hogy lejöttél a 'plebs' közé is válaszolni. Jártál már itt
Egyetértek, hogy egy adott tipus sajátosságait adott tipuson repülő pilóta ismerheti., de ez elsősorban (remélem) a gép biztonságos vezetésével összefüggő tudásanyag.
Abban is igazad van, hogy a "repülésfizikai ismeretek, meteorológia, áramlástan, aerodinamika," (nem írod ugyan, de talán úgy gondolod - és igazad is van -: nyelvtudás, matematika (pl.valószínűségszámítás), rendszerelmélet, redundáns rendszerek elmélete és gyakorlata, talán némi villamossági, elektronikai ismeret) terén tényleg egy pilóta adná a legjobb összetett "vizsgaeredményt." ...egy átlag lakosság-mintához képest meg főleg...
...de ha külön-külön veszed ezeket tudományágakat (és egy ilyen baleset kapcsán, vagy csak úgy általában miért ne lenne helye akár arról is beszélgetni kötetlenül (ezért van-e fórum nem?), hogy miért 37,5 kHz-en ad a fekete-doboz, hogy terjed ez hang a vizben, összekeverhető-e a jel a delfinek énekével, meddig él egy Lithium-thionyl (Li/SOCL2) elem*, ami benne van...)
...akkor azt hiszem bármelyiket is emeljük ki külön, nem feltétlenül egy pilóta az adott terület legjobb ismerője:
- egy meteorológus (ezen nem tv bemondót értek) talán többet tud a CB-k kialakulásáról, mint egy pilóta, akinek annyi dolga van velük, hogy elkerülje őket, egy állatkerti gondozó meg talán a delfinekről tud többet.
- (repülőgépiparunk híján) most éppen ipari átfolyásmérőket tervező (áramlástanból diplomázott, (szárny)profilok aerodinamikájának végeselem szimulációs programozásában némi nevet szerzett barátomról meggyőződéssel állítom, hogy talán kicsit többet tud a dologról mint egy permetezőgép pilótája (ez még "pilóta" kategória ?) és a Lockheed Martin X-35 ötször katapultált berepülő pilótája együttvéve.
- egy pszichológus talán tud valamit hozzátenni a "hogyan startoljunk át arcvesztés nélkül vs. megmutatom, hogyan kell bravúrosan leszállni" c. dilemma témájához. (vagy egy teljesebb körű ACARS / online-FDR / FT (future technology:-) üzenetlista lenne erre jobb, ahol napi szinten elemezve minden látszik utólag ?) ...vagy nincs is ez a probléma ?
- (és magamról is valamit) egy földgáz kitermelő/tisztító/nyomásfokozó állomás vezérlése, felügyelete is megkíván némi redundanciát, rendszertervezési átgondolást (van, ahol 200 egynéhány ott dolgozó ember élete is függhet a dolgon, én ugyan nem 'vezethetem földnek a gépet', legalábbis egyedül nem tudnám megtenni itt, de bizony át kell gondolni azt, hogy minusz 40 fokban, két félrészeg kezelő + két szándékos(!) szabotőr se tudja mondjuk túl könnyen felrobbantani a telepet semmif;le gombnyomogatás kombinációjára... ....hidd el, az ezen való gondolkodásban talán akad némi olyan plusz, amire mondjuk egy repülőnél se gondoltak.
- de hogy a repüléshez is köthetőt mondjak. két éve egy ARINC-429** interfészt csináltunk (avionikai cuccokat gyártó cég használja gyártósori tesztelésre, de business jetek - Gulfstream asszem-, szervízével foglalkozó cég is használja diagnosztikára, hibakeresésére a gépen lévő cuccok közötti kommunikáció tesztelésére a földön), nem hiszem, hogy mondjuk egy pilótát kellene megkérdeznem arról, hogy a sodrott érpáron küldött adatcsomagok SSM mátrixa (30-31 bitek) mit jelent... a kütyüt programozó mezei prog.mat-os kollegám valszeg többet tud a dologról mint 324 pilóta együttvéve.
- de volt szerebcsém a Honeywell Aerospace-nél egy üzemlátogatást tenni tavaly.. a SV-PFD (Synthetic Vision Primary Flight Display***-t) -jüket bütykölgették éppen, hogy kik: szoftveresek, volt egy közülük, aki előtte (horribile dictu!! :-) játékprogramot írt, a 3D-megjelenítés a szakterülete. ...erről (ha vkit érdekel) majd később részletesen.
*pl. én nem értem a hajszál pontosan 30 napos adatot, nektek nincs ezzel semmi gondotok, az igaz, hogy egy ilyen kémiájú cella kisülési karakterisztikája hosszan lapos, majd hirtelen esik le (gyorsan hal meg), de az elem mAh-ban kijezett kapacítása függ annak korától (ugyan nagyon csekély, évi 1-2% körüli az önkisülése, de van neki mégis, a 20 évre tervezett kütyünek az élettartama elején-végén ezek szerint 20-40% is lehet az eltérés a kapacitásban, ez 30 napra vetítve +12 nap is lehet, ha friss a cucc, a 30 gondolom a legrosszabb esetre tervezett érték, továbbá nagyban függ a hőmérséklettől, 0 fokos víz és 20 fokos vizbe esés az elem kapacitásának 40%-át is jelentheti (már várom a "szakik" reakcióját: "az FDR hőszigetelt, te hülye" :-), szóval hol 30 nap az 30, a karib tengerben vagy izlandnál ? vagy direkt leállítják a csipogást a 30-dik napon, hogy igaza legyen a prosinak ?
** About ARINC 429
ARINC 429 is a communications protocol that has become the primary communications interface on commercial aircraft worldwide. The ARINC 429 bus is used as the communications link by virtually all commercial avionics. It is also used as the link between avionics and flight control computers and actuators and system monitors throughout the aircraft. Aircraft from Boeing, Airbus, Bombardier, BAe, Embraer, Canadair, Cessna, Lear, Gulfstream, Hawker, Raytheon, Adam Aircraft, ATG, Spectrum, Bell, Piper and many more all rely on the ARINC 429 bus as their primary communications link.
***
http://www51.honeywell.com/aero/IndustryExpertise/BusinessAviation3/Gulfstream-SVPFD.html
a sarki autószerelő
hát nem tudom, nekem a sarki autószerelőm valszeg ügyesebben cserél fékbetétet, vezérműláncot, de még motorvezérlő komputert is, és érti is jobban a működését, mint tenné azt Schumacher vagy Jenson Button..
Jó esetben pedig nem szakért valamit veszélyesen szarul
mi a lehető legrosszabb esetben is max. a saját PC-s szimulátorunkkal fogunk veszélyesen "szakérteni.", nem értem, mi az okozott kár szerinted..
A konkrét baleset során bekövetkezett esemánylánc feltárásához pedig nem árt pár tényleges információ, ami jelenleg nem elérhető sem a szakmában, sem azon kívül
ez itt nem az NTSB + FAA (igen, nem tudom, és lusta vagyok megnézni, mi az EU megfelelőjük, van nekik? vagy csak nemzeti hivatalok vannak ?) hétfő reggeli plenáris ülése, hanem egy pletyka fórum... ..több-kevesebb értelmes tartalommal.. tényleges információ hiján pedig miért ne lehetne akár találgatni. Ha soha nem kerül elő az AF járatról semmi érdemi új adat, akkor hallgassunk róla örökké ? de még arról is hallgassunk, ami csak ennek kapcsán eszünkbe jut kérdés általában a repülésről ?
az viszont tényleg nagyon új jelenség a világon (minden szakmában így van), hogy akár abszolút laikusként(?) is fél perc keresgélésre vagyok egy Airbus, Boeing Checklist-től, Training Manual, Service Manual-tól, a világ (kb.) tetszőleges lastromszámú gépének minden adatától, fotójától, a világ összes repületérének alaprajzától, élő (a most repülő összes polgári gép) koordinátáitől (legalábbis az USA felett), az NTSB baleseti jelentéseitől, végighallgathatok számtalan CVR felvételt (olyat is ami lezuhant, olyat is ami csak majdnem) hogy párezer forintért olyan szimulátoron repülhetek itt az iróasztalomon, aminek a létezése elképzelhetettlen volt még a 80-as években is egy profi pilótának...
Ijesztő ? ...megértem, hogy furcsa dolog szembesülni elefántcsont-tornyaitok ostromával, de szerintem ez inkább segít abban hogy a valódi érték (értsd: érdeklődés, tehetség, tudás, szorgalom) ne szenvedjen szükségtelen és értelmetlen korlátozást, azzal pl. hogy valakinek az apja nem pilóta. vagy "nincs a tipusra engedélye"
szóval - hú, jó hosszúra sikeredett ez a hsz., de csak nem dobom már el. sőt idő híján át se olvasom mégegyszer, elnézést a többiektől - csak annyit kérdeznék a végén tisztelettel, hogy biztos, hogy a pilótaengedélyek mentén kell megszűrni, hogy ki beszélhet, kérdezhet szabadidejében a témáról ?