Keresés

Részletes keresés

Contempt Creative Commons License 2009.09.05 0 0 1205

"A vezető európai repülőgépgyártó cég, az Airbus elnök-vezérigazgatója azzal a javaslattal állt elő, hogy a repülési adatokat rögzítő berendezést, a fekete dobozt a jövő repülőgépein műholdas adattovábbító rendszerrel helyettesítsék."

 

Pedig közismert, hogy a fekete dobozt igazán költséghatékonyan csakis flottákkal és tengeralattjárókkal szabad hónapokig keresgélni, mert még ha nem is lesz meg, akkor sem kell kifizetni a tetemes adatátviteli számlát. :D

Előzmény: saukoo (1204)
saukoo Creative Commons License 2009.09.05 0 0 1204

Volt itt (ill. a szaktopikban) egy kis vita a nyáron..   ahol a "hozzáértő repülős szakik" bizonygatták - kitiltásig menően -, hogy mennyire hülyeség az alábbi megoldás.  ..Ez a Thomas Enders (Airbus főnök) is biztos nagyon hülye lehet, Tilcsák be !!!....  :-)

 



Az Airbus kidobná a feketedobozt

 

A fekete dobozt egyes repülőgép-szerencsétlenségek esetében sohasem találják meg, más esetekben annyira megrongálódik, hogy az adatokat nem lehet hasznosítani.

A vezető európai repülőgépgyártó cég, az Airbus elnök-vezérigazgatója azzal a javaslattal állt elő, hogy a repülési adatokat rögzítő berendezést, a fekete dobozt a jövő repülőgépein műholdas adattovábbító rendszerrel helyettesítsék.

 

A német Thomas Enders a Le Parisien című lapnak adott interjúval az iparágat foglalkoztató régi vitát elevenít fel. Az Airbus főnöke szerint a fekete doboz helyett - amelyet egyes repülőgép-szerencsétlenségek esetében sohasem találnak meg, más esetekben annyira megrongálódnak, hogy adataikat nem lehet hasznosítani - az utazás paramétereit folyamatosan műholdas rendszerek révén kellene továbbítani és így tárolni.

...

 

http://index.hu/tudomany/2009/09/05/az_airbus_kidobna_a_feketedobozt/

 

 

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2009.08.18 0 0 1203
A brazil és francia internet hiradásokat lehetne követni. Ha időm és kedvem lenne.
Előzmény: Bogyó 2 (1202)
Bogyó 2 Creative Commons License 2009.08.11 0 0 1202
Gondoltam, csak furcsa, hogy semmi hír róla, hogy a tengeralattjárók visszamentek Franciaországba, befejezték a keresést, vagy végleg feladták a kutatást a roncsok után stb. Tudom, hogy a kudarcnak nem érdemes csinnadrattát csinálni, de, a média se kérdezett rá.
Nyilván már nem volt érdekes, miután a felszíni keresést a brazilok befejezték.
Az ember várt volna valamilyen összegzést, hogy akkor végülis mit tartanak legvalószínűbbnek. Hiszen még egészen sokára is változott a teória, sokáig levegőben széttörő gépről beszéltek, de hetekkel később mégis az egészben vízbecsapódás volt amit állítottak.
Előzmény: sul (1200)
sul Creative Commons License 2009.07.23 0 0 1200
Már biztos rég nem bocsát ki jeleket a fekete doboz.
Előzmény: Bogyó 2 (1199)
Bogyó 2 Creative Commons License 2009.07.23 0 0 1199
Semmi hír mostanában?
A tengeralattjárók még keresik a fekete dobozt?
sul Creative Commons License 2009.07.15 0 0 1198

168 halott Iránban

 

http://www.mno.hu/portal/650157

berci222 Creative Commons License 2009.07.02 0 0 1196

 

Egy nemet adon eppen aszonta egy szagertö, hogy az AF447 nem tört darabokra, hanem egeszben es függölegesen csapodott a tengerbe. Többet nem mondott. Kis reszeredmeny, de pl. a turbulencia ezexerint nem törte darabokra.

Tovabba valszeg a sebesseg sem jatszott döntö szerepet.

 

Törölt nick Creative Commons License 2009.07.01 0 0 1195

Már megcáfolták ezt is. Egy 14 éves lány élte túl, aki kiesett zuhanás közben a gépből és valamibe kapaszkodva élte túl, mert úszni nem tudott.

 

Előzmény: arnys (1193)
sul Creative Commons License 2009.07.01 0 0 1194

Lehet tudni, minek köszönhető, hogy túlélték?

Együtt estek valamivel, ami fenntartotta őket a vízen?

Előzmény: arnys (1193)
arnys Creative Commons License 2009.07.01 0 0 1193
Még egy élő gyermeket találtak.
sul Creative Commons License 2009.07.01 0 0 1192
korieander Creative Commons License 2009.06.30 0 0 1191
"a morbid az benne, hogy három nap múlva ki se derült volna, hogy egy gyerek túlélte, (egyel több hulla lett volna... na és...., vagy még az sem).."

ez azért spec nem így van...megnéizk h van e viz a tüdejében és má r tudják is h élt e földetérés után
Előzmény: saukoo (1189)
Contempt Creative Commons License 2009.06.30 0 0 1190

" Az óceán közepén meg kurva mindegy, hol van a gép, mivel túlélő úgyse sanszos, két nap alatt meg úgyis megtalálják."

 

Hát akkor  ezt a kifogást is nyugalomba helyezhetjük. :D

 

 

(CNN) -- A massive rescue effort was under way Tuesday after a young child was found among the wreckage of a downed Yemeni jet off the coast of Comoros in the Indian Ocean.

 1 of 2  "One child is alive and we hope to find more," Yemenia Airways chairman Capt. Abdulkhalek al-Kadi told CNN. The child has been taken to a hospital.

The French Navy is sending ships and a plan to help Yemeni authorities try to find any more survivors, he said.

The Yemenia Airways flight went down early Tuesday, carrying 153 people en route to the island nation of Comoros from Yemen's capital, Sanaa.  Watch as airline describes child's rescue »

A reconnaissance plane spotted traces of the Airbus A310-300 in waters off the town of Mitsamiouli early Tuesday, said Comoros Vice President Idi Nadhoim. Comoros is located off the coast of east Africa, between Tanzania and Madagascar.

Előzmény: Törölt nick (355)
saukoo Creative Commons License 2009.06.30 0 0 1189

a morbid az benne, hogy három nap múlva ki se derült volna, hogy egy gyerek túlélte, (egyel több hulla lett volna... na és....,  vagy még az sem).. ...és nekik lett volna igazuk megint, miszerint egy ilyet úgy se lehet túlélni, ergo felesleges tudni a lezuhanás pontos helyét...

a hírhez: azt írják, hogy a gép egyszer már átstartolt, a második próbálkozás során zuhant le..

Előzmény: korieander (1188)
korieander Creative Commons License 2009.06.30 0 0 1188
volt itt pár hete vita h miért kell kepeszteni a tengerbe pottyant gép után azonnal...ez a gyerek nem hiszem h három napot kibírt volna a vízben...
Előzmény: arnys (1187)
arnys Creative Commons License 2009.06.30 0 0 1187
Törölt nick Creative Commons License 2009.06.30 0 0 1186
mondjuk az állóhelyes kínai fapados még ezt is übereli (FN.hu)
Törölt nick Creative Commons License 2009.06.30 0 0 1185
Nepálban meg biztos hegyimentők nincsenek.
Törölt nick Creative Commons License 2009.06.30 0 0 1184
Airbus-részvényeimet akciós áron eladnám.
Törölt nick Creative Commons License 2009.06.30 0 0 1183
Az majd csak a végén fog kiderülni.
Előzmény: Verkaufsförderung (1182)
Verkaufsförderung Creative Commons License 2009.06.30 0 0 1182
Kinek az érdeke lenne egy jemeni gépet felrobbantani? Sok híroldalon még csak nem is vezető hír.
Előzmény: Törölt nick (1181)
Törölt nick Creative Commons License 2009.06.30 0 0 1181
Feltehetően kitervelt robbantássorozatról van szó, az elkövetkező hetekben még 'le fog zuhanni' pár gép.
Előzmény: Verkaufsförderung (1180)
Verkaufsförderung Creative Commons License 2009.06.30 0 0 1180

újabb tragédia:

 

Fedélzetén 153 emberrel az Indiai-óceánba zuhant a jemeni állami légitársaság Airbus A310-es utasszállító repülőgépe a Comore-szigeteknél kedden hajnalban. Nem tudni, hogy van-e túlélője a balesetnek - közölte Idi Nadhoim, a három nagyobb és több kisebb szigetből álló ország alelnöke. Az óceánban már találtak holttesteket.

saukoo Creative Commons License 2009.06.29 0 0 1179

Meglepett és megtisztel, hogy lejöttél a 'plebs' közé is válaszolni.  Jártál már itt

 

Egyetértek, hogy egy adott tipus sajátosságait adott tipuson repülő pilóta ismerheti., de ez elsősorban (remélem) a gép biztonságos vezetésével összefüggő tudásanyag.

 

Abban is igazad van, hogy a "repülésfizikai ismeretek, meteorológia, áramlástan, aerodinamika," (nem írod ugyan, de talán úgy gondolod - és igazad is van -: nyelvtudás, matematika (pl.valószínűségszámítás), rendszerelmélet, redundáns rendszerek elmélete és gyakorlata, talán némi villamossági, elektronikai ismeret) terén tényleg egy pilóta adná a legjobb összetett "vizsgaeredményt." ...egy átlag lakosság-mintához képest meg főleg...

 

...de ha külön-külön veszed ezeket tudományágakat (és egy ilyen baleset kapcsán, vagy csak úgy általában miért ne lenne helye akár arról is beszélgetni kötetlenül (ezért van-e fórum nem?), hogy miért 37,5 kHz-en ad a fekete-doboz, hogy terjed ez hang a vizben, összekeverhető-e a jel a delfinek énekével, meddig él egy Lithium-thionyl (Li/SOCL2) elem*, ami benne van...)

...akkor azt hiszem bármelyiket is emeljük ki külön, nem feltétlenül egy pilóta az adott terület legjobb ismerője:

 

- egy meteorológus (ezen nem tv bemondót értek) talán többet tud a CB-k kialakulásáról, mint egy pilóta, akinek annyi dolga van velük, hogy elkerülje őket, egy állatkerti gondozó meg talán a delfinekről tud többet.

 

- (repülőgépiparunk híján) most éppen ipari átfolyásmérőket tervező (áramlástanból diplomázott, (szárny)profilok aerodinamikájának végeselem szimulációs programozásában némi nevet szerzett barátomról meggyőződéssel állítom, hogy talán kicsit többet tud a dologról mint egy permetezőgép pilótája (ez még "pilóta" kategória ?) és a Lockheed Martin X-35 ötször katapultált berepülő pilótája együttvéve.

 

- egy pszichológus talán tud valamit hozzátenni a "hogyan startoljunk át arcvesztés nélkül vs. megmutatom, hogyan kell bravúrosan leszállni" c. dilemma témájához. (vagy egy teljesebb körű ACARS / online-FDR / FT (future technology:-) üzenetlista lenne erre jobb, ahol napi szinten elemezve minden látszik utólag ?) ...vagy nincs is ez a probléma ?

 

- (és magamról is valamit) egy földgáz kitermelő/tisztító/nyomásfokozó állomás vezérlése, felügyelete is megkíván némi redundanciát, rendszertervezési átgondolást (van, ahol 200 egynéhány ott dolgozó ember élete is függhet a dolgon, én ugyan nem 'vezethetem földnek a gépet', legalábbis egyedül nem tudnám megtenni itt, de bizony át kell gondolni azt, hogy minusz 40 fokban, két félrészeg kezelő + két szándékos(!) szabotőr se tudja mondjuk túl könnyen felrobbantani a telepet semmif;le gombnyomogatás kombinációjára... ....hidd el, az ezen való gondolkodásban talán akad némi olyan plusz, amire mondjuk egy repülőnél se gondoltak.

 

- de hogy a repüléshez is köthetőt mondjak. két éve egy ARINC-429** interfészt csináltunk (avionikai cuccokat gyártó cég használja gyártósori tesztelésre, de business jetek - Gulfstream asszem-, szervízével foglalkozó cég is használja diagnosztikára, hibakeresésére a gépen lévő cuccok közötti kommunikáció tesztelésére a földön), nem hiszem, hogy mondjuk egy pilótát kellene megkérdeznem arról, hogy a sodrott érpáron küldött adatcsomagok SSM mátrixa (30-31 bitek) mit jelent...   a kütyüt programozó mezei prog.mat-os kollegám valszeg többet tud a dologról mint 324 pilóta együttvéve.

- de volt szerebcsém a Honeywell Aerospace-nél egy üzemlátogatást tenni tavaly..  a SV-PFD (Synthetic Vision Primary Flight Display***-t) -jüket bütykölgették éppen,  hogy kik: szoftveresek, volt egy közülük, aki előtte (horribile dictu!! :-) játékprogramot írt, a 3D-megjelenítés a szakterülete.   ...erről (ha vkit érdekel) majd később részletesen.

 

*pl. én nem értem a hajszál pontosan 30 napos adatot, nektek nincs ezzel semmi gondotok, az igaz, hogy egy ilyen kémiájú cella kisülési karakterisztikája hosszan lapos, majd hirtelen esik le (gyorsan hal meg), de az elem mAh-ban kijezett kapacítása függ annak korától (ugyan nagyon csekély, évi 1-2% körüli az önkisülése, de van neki mégis, a 20 évre tervezett kütyünek az élettartama elején-végén ezek szerint 20-40% is lehet az eltérés a kapacitásban, ez 30 napra vetítve +12 nap is lehet, ha friss a cucc, a 30 gondolom a legrosszabb esetre tervezett érték, továbbá nagyban függ a hőmérséklettől, 0 fokos víz és 20 fokos vizbe esés az elem kapacitásának 40%-át is jelentheti  (már várom a "szakik" reakcióját: "az FDR hőszigetelt, te hülye" :-),  szóval hol 30 nap az 30, a karib tengerben vagy izlandnál  ?    vagy direkt leállítják a csipogást a 30-dik napon, hogy igaza legyen a prosinak ? 

** About ARINC 429

ARINC 429 is a communications protocol that has become the primary communications interface on commercial aircraft worldwide. The ARINC 429 bus is used as the communications link by virtually all commercial avionics. It is also used as the link between avionics and flight control computers and actuators and system monitors throughout the aircraft. Aircraft from Boeing, Airbus, Bombardier, BAe, Embraer, Canadair, Cessna, Lear, Gulfstream, Hawker, Raytheon, Adam Aircraft, ATG, Spectrum, Bell, Piper and many more all rely on the ARINC 429 bus as their primary communications link.

 

***

http://www51.honeywell.com/aero/IndustryExpertise/BusinessAviation3/Gulfstream-SVPFD.html



a sarki autószerelő

hát nem tudom, nekem a sarki autószerelőm valszeg ügyesebben cserél fékbetétet, vezérműláncot, de még motorvezérlő komputert is, és érti is jobban a működését, mint tenné azt Schumacher vagy Jenson Button..

 

Jó esetben pedig nem szakért valamit veszélyesen szarul

mi a lehető legrosszabb esetben is max. a saját PC-s szimulátorunkkal fogunk veszélyesen "szakérteni.", nem értem, mi az okozott kár szerinted..

 

A konkrét baleset során bekövetkezett esemánylánc feltárásához pedig nem árt pár tényleges információ, ami jelenleg nem elérhető sem a szakmában, sem azon kívül

 

ez itt nem az NTSB + FAA (igen, nem tudom, és lusta vagyok megnézni, mi az EU megfelelőjük,  van nekik? vagy csak nemzeti hivatalok vannak ?) hétfő reggeli plenáris ülése, hanem egy pletyka fórum... ..több-kevesebb értelmes tartalommal..   tényleges információ hiján pedig miért ne lehetne akár találgatni.   Ha soha nem kerül elő az AF járatról semmi érdemi új adat,  akkor hallgassunk róla örökké ?   de még arról is hallgassunk, ami csak ennek kapcsán eszünkbe jut kérdés általában a repülésről ? 

 

az viszont tényleg nagyon új jelenség  a világon (minden szakmában így van), hogy akár abszolút laikusként(?) is fél perc keresgélésre vagyok egy  Airbus, Boeing Checklist-től, Training Manual, Service Manual-tól, a világ (kb.) tetszőleges lastromszámú gépének minden adatától, fotójától, a világ összes repületérének alaprajzától, élő (a most repülő összes polgári gép) koordinátáitől (legalábbis az USA felett), az NTSB baleseti jelentéseitől, végighallgathatok számtalan CVR felvételt (olyat is ami lezuhant, olyat is ami csak majdnem) hogy párezer forintért olyan szimulátoron repülhetek itt az iróasztalomon, aminek a létezése elképzelhetettlen volt még a 80-as években is egy profi pilótának...

 

Ijesztő ?  ...megértem, hogy furcsa dolog szembesülni elefántcsont-tornyaitok ostromával, de szerintem ez inkább segít abban hogy a valódi érték (értsd: érdeklődés, tehetség, tudás, szorgalom) ne szenvedjen szükségtelen és értelmetlen korlátozást, azzal pl. hogy valakinek az apja nem pilóta. vagy "nincs a tipusra engedélye"


szóval - hú, jó hosszúra sikeredett ez a hsz., de csak nem dobom már el. sőt idő híján át se olvasom mégegyszer, elnézést a többiektől  - csak annyit kérdeznék a végén tisztelettel, hogy biztos, hogy a pilótaengedélyek mentén kell megszűrni, hogy ki beszélhet, kérdezhet szabadidejében a témáról ?

Előzmény: trikó (1178)
trikó Creative Commons License 2009.06.28 0 0 1178
Alulmúlod magad.... Szó nem volt arról, hogy csak pilóta tudhatja a farankót. De egy típus rendszerszintű működésének megértéséhez, a működésben keletkezett lehetséges hibák korrekt levezetéséhez típusismeret kell, sőt esetenként a konkrét cégnél működő alváltozat ismerete (mondjuk ahhoz, hogy tudd, mire van programozva az ACARS). Többnyire ehhez hajózó és műszaki szakemberek együttesen azért szoktak konyítani, hamár a saját területükön van típusengedélyük.

Ez nem a sarki autószerelő, aki jól odaszakért, beleberhel bármely típusba (merúgyismindbeugyanazvanvazze), majd az összes tévedésből vett cuccot veled fizetteti ki. Jó esetben pedig nem szakért valamit veszélyesen szarul. Persze neked nyilván az is megfelelő szakértési háttér, ha valaki láma az autó működéséhez.
Vagy nem?

Az aerodinamikai körülmények összefüggéseinek megértéséhez pedig, pláne az abból való következtetésekhez repülésfizikai ismeretek, meteorológia, áramlástan, aerodinamika és egyéb sallangok. A konkrét baleset során bekövetkezett esemánylánc feltárásához pedig nem árt pár tényleges információ, ami jelenleg nem elérhető sem a szakmában, sem azon kívül. Nincs semmilyen konkrétumnak tekinthető szakmai adat a balesetről pillanatnyilag.

További kellemes fröcsögést! :D



Előzmény: saukoo (1171)
NRZ Creative Commons License 2009.06.28 0 0 1177
Köszi!
Előzmény: saukoo (1176)
saukoo Creative Commons License 2009.06.28 0 0 1176

Fórum -> Közlekedés -> Pilóta

http://forum.index.hu/Topic/showTopicList?t=37

 

..azon belül:  Repülőszerencsétlenség

http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=1001300&la=91465135

Előzmény: NRZ (1175)
NRZ Creative Commons License 2009.06.28 0 0 1175
olvass bele a szagtopikba..

adnál egy linket?
köszi
Előzmény: saukoo (1171)
saukoo Creative Commons License 2009.06.28 0 0 1174

ugyan nem tőlem, hanem egy szakitól kérdezted odaát, de talán segít ez tőlem is:   "Mach tuck" -ra keresve olvashatsz többet a jelenségről, ha érdekel.

 

viszont az pl. engem is érdekelne, hogy miért írnak róla úgy, hogy "néhány repülőtipust érint a dolog", ezek szerint van olyan, amelyik immunis erre ? miért, hogyan?  (szakik kíméljenek a semmitmondó válasszal, azzal ugyanis tisztában vagyok, hogy "nincs tipusom airbusra") 

Előzmény: Törölt nick (1169)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!