A kombi ÉV tipikusan 1 berendezés védelmére célszerű. Modernizálásnál áramkörönként külön megszakitó+egy központi FI a legjobb.
Ha kültérbe teszel elosztót az IP44 legyen minimum, szerintem elég lenne ha vennél egy olyan védelmet ami konektorba dugható, és abba mehet a hosszabbító, mert elég olcsón kapható szaküzletben.
Egy fázisnál igaz amit leirtál, 3 fázisnál 4be-4kimenet van.
Azért felújitásnál a földelőszondáról, EPH-ról, és a nullázásról se feledkezz meg.
Kismegszakítót ügye nem nagy ügy beszerelni, bemegy a fázis, kimegy a fázis.
Újabban azonban életvédelmi szempontból érdemesebb lehet kismegszakítóval kombinált fi-relét alkalmazni. Na ez utóbbihoz még nem volt szerencsém. Az elvét végülis tudom, neki nem elég a fázis, hanem a nullára is szüksége van, hiszen akkor old ki, amikor a két kimeneti ágon átfolyó áramerősség különbsége meghaladja a gyártási paraméterében szereplő hibaáram értéket, azaz tipikusan 30mA-ert. Röviden, ennek akkor 2 bemenete, 2 kimenete van, azaz be a fázis-nulla, és ki a fázis-nulla. Védőföldhöz nincs köze, nem érintkezik vele.
Kérdezem én hogy ezen kívül van-e valami extra amit a fi-relé bekötéséről/szereléséről tudni kell. Plusszban én csak annyit tudok hogy a kimenet nulláját nem szabad földelni mert akkor nem működik megfelelően a hibavédelem.
Megelőzendő a letolásokat (ha kérdezel nyilván nem értessz hozzá, akkor pedig eszedbe ne jusson szerelni ilyet) a kérdésem fő oka az, hogy igen gányul dolgozó villanyszerelők vannak a környezetemben, illetve nem bízom meg vakon más munkájában, ezért szeretném tudni hogy ha szereltetek, mire figyeljek, mivel szándékozom a ház teljes biztosítékszekrényét (ami még a régi kerámiás) modernizálni fi-relével kombinált kismegszakítókkal, és szeretném nyomon követni hogy jól csinálják-e meg. Amit viszont addig is feltehetőleg magam fogok megcsinálni, mivel az előbbi egyeztetés/időpont miatt hónapok kérdése, hogy az eddig csak simán egy belső konnektorból a házon kívülre vezetett konnektor védett legyen pl fűnyírás esetén, hogy ezt a kábelt megszakítva közé teszek egy fi-relével kombinált kismegszakítót (30mA/16A) egy kis biztosítékdobozba, persze válaszaitok, tanácsaitok figyelembevételével.
Simán meg tudnám csinálni de nem mertem, gondolván, hogy jön a leolvasó aztán nem tetszik esetleg neki, hogy a mérőtől dirrekt kötés megy a házhoz, hiszen végül is azért van a karón a mérő, mert a házban nincs villanyóra.
De ha nem lehet gond az összekötés akkor simán megcsinálom.
Azért lenne jó a földelés közvetlen a tanyán mert elég hosszúnak tűnik nekem az az 50 méter vezeték a mérőig, és ha ott lenne csak föld esetleg nagy lenne az ellenállása amenyit én értek hozzá, de lehet, hogy hülyeség.
A tanya olyan 50 m-re van a mérőtől és egy 7-8 eres régi földkábelen megy be az áram, de abból csak két szál van egy dugvillára kötve ami be van dugva egy konnektorba. A földkábel egy piros egy kék és egy csomó fekete vezetékből áll.
Homoktalaj van, ezért gondoltam, hogy hátha sikerül leverni rézcsövet ha elvágjuk a végét hegyesre.
Gyári szonda is jó lenne, de eddig még sehol nem kaptam, illetve 3-4 mm átférőjű vezetéket szerettek volna szonda gyanánt adni.
A vassal azért nem vagyok kibékülve mert leverni persze letudom de a hozzákötés elrozsdál gondolom és akkor semmit nem ér a továbbiakban.
A karó mellett egyébként áll ki a földből egy girbegurba köracél sehova se kötve ami olyan 6-8mm-es de még nem néztem, hogy azzal mivan, vagyis végződik-e a vége egy szondában vagy sem. Csak saccolom, hogy azt szánhatták földelésnek.
Szevasztok! Érdeklődnék a következőről: van egy világítás, mely két kapcsoló működtetésével két helyen is le és felkapcsolható. A kapcsolókból a vezetékek felmennek a padlástérbe, s ott egy csomópontból 5 db kültéri lámpát látnak el. Az ügyfél azt szeretné, hogy építsek ki az udvarára mozgásérzékelő hálózatot (12V-ról fog működne), mely mozgás esetén egy alkonykapcsoló és egy időrelé segítségével a fenti csomópontra kapcsoljon fázist. Így a kapcsolókkal is tudná vezérelni a külső világítást, valamint ha sötétedés után mozgás van a kertjében, akkor szintén felkapcsolódna a világítás. Azt természetesen tudom, hogy a fázis csakis ugyanaz a fázis lehet, amely a világítás kapcsolóira is megy. Az a kérdésem, hogy ez a kialakítás így szóba jöhet-e, avagy életveszélyes, teljesen szabálytalan? Nem akarnék börtönbe kerülni...
Ha a földfelé halad, akkor TN rendszerű hálózaton, minden becsatlakozásnál (közcélú légvezeték hálózaton 250M-enként) le van földelve a nulla és ide záródik. Ha TT rendszerű akkor aTR. csillagpontja van leföldelve és ide záródik.
Van egy harmadik eset, de ez a gyakorlatban ritka a szigetelt csillagpontú hálózat, ilyen esetben a hálózat kapacitásán keresztül záródik.
Két kérdésre szeretnék választ kapni, ha valaki tud, légyszi segítsen.
1. Ha egy fogyasztó be van kapcsolva, akkor ugye a konnektor mindket csatlakozójával érintkező vezetéken ugyanannyi áramerősség vagy töltésmennyiség halad át? (fázison és nullán is) Ha áramerősség-mérővel megmérjük, ugye ugyanannyit kell mutatnia?
2. Ahogy én tudom az áram mindig valamilyen körben halad "áramkörben".
Ha a földelés felé terelődik, akkor is meg van ez a kör? Azt el tudom képzelni hogy a földön keresztül halad, de akkor hol záródik ez a kör?
erre a tanyadologra visszatérve. Gondolom hogy az óraszekrényben a konnektor már nincsen plombálva, csak maga az óra meg előtte a kismegszakítók. Akkor (laikusként) miért nem szeded le az egész konnektort, kell az oda neked? Túlmelegedhet, stb. Nem egyszerűbb ott azon a ponton fix csatlakozást létesítve az egészet egy sokeres földkábelben elhozni a házig mintha az áramszolgáltató tenné ugyanezt? Ugyanolyan keresztmetszettel mint amivel eljött a konnektorig. A kábel méretezését majd megmondják az itteni hozzáértők. hmmm?
Hát, a többfázisú fogyasztó áramköreit csak több(3-)fázisú fi-relével tudod védeni. Azt persze megteheted, hogy a többfázisú és az egyfázisú fogyasztókat tápláló részeket szétválasztod, és külön-külön fi-relékkel véded őket. Az a lényeg, hogy a fi-relé "mögötti" szakaszon már sem a nullát, sem a fázist nem kötheted össze semmivel, ami a fi-relén kívülről, más módon is tudna fázist vagy nullát kapni.
Földelő szonda gyanánt alkalmas lenne, egy 1/2 vagy 3/4 colos réz fűtéscsőből vagy 3m hosszút hegyesre vágni és szépen leverni a fal tövébe, majd egy 5mm vastag sodrott zöld-sárga réz vezetéken bevinni az összekötő dobozba?
A tanya jelenleg úgy kap áramot, hogy egy karóra van lekötve az áram és ott van az óraszekrény és onnan megy be a tanyába az áram olymódon, hogy az óraszekrényben lévő 220 konnektorba van bedugva a hosszabító vége. :(
Ezt nem tartom szerencsésnek mert így ugyebár attól függően, hogy a dugvilla hogyan van bedugva, a fázisvezeték és a nulla felcsrélődhet bent a tanyában.
Az elektromos gépek rendben mennek, de egy villanybojlert is szeretne az ismerősöm és ennek csak úgy állnék neki, ha előtte megcsináljuk a földelést, inkább legyen túlméretezve mint alul, ezért akár négy méteres csövet is leverhetek csak tovább tart. A rézre azért gondoltam, mert az nem rozsdásodik, bár nagyobb költség.
A villanykarós áramszekrényben 3x16 A van és ennek kapcsán ha már ilyen hosszabbító bedugós módszer, azt találtam ki, hogy a 400V dugaljzatba legyen inkább bedugva mert ha abból vesszük a fázist meg a nullát, akkor azt nem lehet másképpen vagyis felcserélve bedugni.
Elvileg ebben az aljzatban van földelés is de azért mégis szeretnénk megoldani, hogy a tanyán közvetlenül is legyen egy a biztonság kedvéért.
még nincs FI relé, de szeretnék. Ha jó vettem ki a szavaidból, itt csakis 3 fázisú fi relét szabad használnom ugye, a "szétosztó" kismegszakítók elé, de az óra után kötve (hogy hogyan, azt itt olvastam a fórumon, gondolom ugyanez a helyzet a három fázissal is mint eggyel)
Van 16A-es áramszolgáltatói biztosítékom, az én oldalamon két 16A-es és egy 10A-es. Beköthetek-e eléjük egy nagyobb amperszámú érintésvédelmi relét? (32A/0,03A például) (Nem olcsó az ÉV-relé, és ha később bővítést kérek, akkor nem kéne kidobni) Így hibaáramra az oldana le, túláramra meg az eddig is meglévő biztosítékok.
Még egy dolog: ha van fi-reléd, akkor az ugye háromfázisú, azaz a fázisaidon nincsenek külön-külön egyfázisú fi-relék? Mert ha lennének, akkor a fi-relék után a nullák már nem egyesíthetőek ismét, és minden fogyasztóhoz csak a fázisához tartozó szétválasztott nullát lehetne bekötni. Értelemszerűen ebben a bekötési megoldásban nem is lehetne több fázist ugyanazon fogyasztóhoz bekötni, hiszen ott a nullákat össze kéne kötni.
A z/sárgára forrassz egy feketét, és huzd át vele ha tudod, átszinezése főbűn!
Ha egyszerre fogod a sütőt, meg egy lapot használni az a nullát igencsak melegíteni fogja, kötéseket ebbe a hálózatba nagyon nem illik tenni, a csokis végképp hmm...
Akkor ez asszem EON terület, szerintem menj be az ügyfélszolgálatunkra, és kérj 32A-re bővitést, ha azt mondják, hogy ehhez kell regisztrált szerelő akkor kérdezz rá, hogy 25A-nél mi a helyzet, talán ahhoz még nem kell...............
A zöld/sárga vezeték átszínezését nem ajánlom, nagyon szigorúan tiltja szabvány.
Én a háromfázist kötném a sütőhöz is. Tehát lepárhuzamosítanám a főzőlapot a sütővel. Persze ezt csak akkor érdemes így megcsinálni, ha a sütőnek is van háromfázisú bekötési lehetősege. A legtöbbnek van.
nagyon sokat segítesz, ma tervezem összekötni ezeket a drótokat. Akkor ha jól értettelek, csináljam azt, hogy 2xfekete,2xkék,2xzs (6 szál) helyett jelöljem át a vezetékeket 3xfekete, 1 kék, 1 zs-ra, ennek megfelelően (minden ponton megjelölve, meg az általam készített bekötési rajzocskán is átjelölve) kössem is be? A végponton pedig a 3 fázist adjam át a főzőlapnak, illetve 1-et leágaztatva a sütőnek? bevallom a vezetékek terhelésének csökkentése érdekében ha már gányolok úgy is :) akkor a fennmaradó 1 zöldsárgát direktben fázisként húznám a sütőnek elkerülve a főzőlapnál a leágaztatást (a nulla és a védő lesz csak közös), ez így jobb? akkor neki is lehetne külön kismegszakítója.
Megcsináltam rajzon (elnézést de nem vagyok vmi profi).
FAQ1:
akkor már csak az a kérdés maradt, hogy ugye az egy szál nulla meg egy szál zs nem fog semmiképpen túlterhelődni, akkor sem, ha megy egyszerre minden?
FAQ2: gondolom ez a rendszer csak akkor működik ha a főzőlap és a sütő nem megy együtt, mert ellenkező esetben f2-t túlterhelnék (vagyis leold az f2-nél a kismegszakító).
A háromfázis, ha szimetrikusan van terhelve, akkor a nullán nem is folyik áram.
Persze a tüzhelyet ( főzőlapot nem ismerem), de a nullán csak az az áram fog folyni ami az asszimetrikus fogysztásból adódik és ez nem lehet több az egy fázisban folyó áramnál. Kicsit bonyolult.:))) Jó lenne, ha háromfázisra kötnéd. Mivel ez ohmos fogyasztó, nem fog bezavarni a hifinek. Azoknak úgyis külön kismegszakító lessz.
Ja kérdeztétek: a konyha a táblától becsatlakozási ponton kb 3 méterre van, a leghosszabb vezeték kb 10m, de ugye párszor (muszáj) meg van szakítva ahol kötnöm kell elosztódobozokban.
Jancsii köszönöm a jó tippet, ráadásul közel van Szentendréhez nem kell átautózni a fél várost. Holnap meglátogatom őket és amíg a hitelkártyám tart :( kivásárolom őket a készletükből. Jó áraknak tűnnek.
"Háromfázis esetén a nulla azonos keresztmetszetű lehet a fázisokéval." ez egy nagyon fontos gondolat, ha visszaolvasol vagy 10 hozzászólást pont ezt kérdeztem, azzal kiegészítve, hogy mivel utólagos áthúzás (bergmann csövek a régiek), ezért kicsit zsufik a csövek, nem fog attól jobban melegedni a nulla hogy nem "egy fázist megy, két ütemet hűl", hanem "két vagy három fázist megy, és nulla vagy egy ütemet hűl". Amikor azt írtam "megy" úgy értettem van rajta áram, amikor "hűl" akkor nincs rajta áram.
Lehet laikusként nem voltam eléggé egyértelmű. sziasztok, vadiúj a konyha kábelezése, nincs semmilyen másik kábel a falban. Összesen csövekben az alábbi a kábelezés:
3 szálon 1.5-es sodrott vezeték egy konnektorhoz (dedikáltan a mosogatógépnek a vizesblokk alá kerül), másik vége külön 10-es B kismegszakító, és direkt az órához fázis1-re
3 szálon 1.5-es sodrott vezeték a konyha két végén lévő konnektorhoz (leágaztatva egyik a másikból), ezek mindegyike 4-es sorolt konnektor lesz, külön 10-es kismegszakító B, és direkt az órához, fázis1-re. Ezek lesznek az apróbb háztartási gépeké, beépített mikró lesz, tehát az nem számít annak.
3 szálon 1.5-es sodrott vezeték a konyha közepén egy dupla konnektorhoz (két beépített hűtő, beépített mikró), külön 10-es kismegszakító, és direkt az órához, fázis 1-re
3 szálon 2.5-es tömör réz vezeték a sütőig, a drót végén falon kívüli szerelődobozt szeretnék és ott kötni a sütőt be, az óra felőli oldalon külön C-s 16-os kismegszakító, és direkt az órához fázis 2-re.
3 szálon 2.5-es tömör réz vezeték a főzőlapig,m falon külső szerelődobozt szeretnék, és ott kötni a főzőlapot be, az óra felőli oldalon külön C16-os kismegszakító, és direkt az órához fázis 3-ra.
Na és itt csesztem el, mert nem elég 3 szál (fázis, kék, sárgazöld) a főzőlapig, 4, de akár 5 szál kellene (2 v. 3 fázis). Három fázist semmiképpen NEM akarok kötni a főzőlapba, egy fázisra szükségem van amin a nappali is fog menni, kényes hifi cuccaim vannak, nem akarom egy fázisról a főzőlapot és a hifit üzemeltetni.
A kábelek egy-két sarkonként (sajnos) szakítva vannak, ott vannak kötődobozok, melyeken csokikkal kötnék (wagót nem szeretem), de semmilyen más leágazás nincs, mindenhol a három vezetéket együtt viszem. Egy helyen van baromság ahol egy csőben mennek a fázisok, és egy kék és egy sárga, a másik csőben a maradék kék és sárga vezetékek de már mindegy, nem fogom áthúzni mert van benne egy törés, a vezetékek nehezen mozdíthatóak. (álmos voltam)
A konyha világítása (értsd: villanykapcsoló, a beépített konyhapultvilágításnak a kábel) a konyhába bejövő egyik 1.5-es (mosogatógép) szálról ágazik le és onnan megy többfelé, villanykapcsolók stb. 1.5-es vezetékkel.
Na most lehet csesztetni :D Kíváncsi lennék mi mindent rontottam el.