Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

-Balu1- Creative Commons License 2005.12.12 0 0 439

"Traim 
Ezt megspékeled összehajtogatható napelemekkel."

Itt egy cím ezzel kapcsolatban :
http://www.napelem.hu/napelem/naparlista/naparlista.htm

Előzmény: Traim (437)
Törölt nick Creative Commons License 2005.12.11 0 0 438

Ennél már csak az jobb, ha bepakol egy diesel áramfejlesztőt ami növényi olajjal megy (vpop bekaphattya mert nem üzemagyagnak használod)    :-)

 

De lehet, hogy az is jó, ha az áramfejlesztőt vontatja a Saxo.

Előzmény: KorI (436)
Traim Creative Commons License 2005.12.11 0 0 437

Ezt megspékeled összehajtogatható napelemekkel.

Pár  műszerfalról lelóg, pár a kalaptartóra, első két ülés hátára, ajtókra belül ráakasztva.

 

KorI Creative Commons License 2005.12.11 0 0 436

Balu:

de hisz ez egy marhajó ötlet!!!!   :)

 

HEntes!

 

vannak ezek a kb 30 kgos kis benzines áramfejlesztők (tudod: a sátoros vásározók is használnak ilyet a mobil világításhoz)

 

ilyen bepakolsz a raktérbe: és ha kifogy az áram, megállsz és utántöltesz!

 

egy 2,1KVA os fejlesztő 200000ft. Van nagyobb teljesítményű is, az drágább.

 

a megoldás akkor lenne majdnem tökéletes, ha meg tudnád oldani, hogy a kocsit MENET közben töltsed (gondolom erre nics felkészülve az elektronika-már csak bizonságtechnikai okokból (=ne indulj el, ha be van dugva a konnektor)

 

persze meg kell oldani, hogy a füstgázok el legyenek vezetve!

 

 

Kornél elgonodlása a 1000 km hatótávolságu Citroen Saxo electrique-re:

  áramfejlesztő a tetőcsomagtartón (káros gázok a szabdba mennek)

 

 

 

PS: a szabadalmi jogokról ezennel lemondok ... :D

Előzmény: -Balu1- (435)
-Balu1- Creative Commons License 2005.12.10 0 0 435

..amit még hozzá tennék, ha van akkora távolságban kifejezhető nyereség ami megéri akkor szerintem nem érdemes számolni a ledes átakítás költségét mert így olyan előnyhöz jutnál amit másként nem lehet elérni, a nagyobb távolsághoz.

 

Ha nekem lenne valami hasonló ólcsó üzemü járgányom aminél tudom, hogy időben vissza kell fordulnom ha nem akarok ott ragadni, akkor vennék egy olyan hagyományos üzemanyaggal működő áramfejlesztőt amivel végszükség esetén rá tudok tölteni az akkura, hogy még távolabbról is haza érjek vele.

 

Persze csak ötletnek írom. Aztán ha úgy gondoljátok akkor meg lehet valósítani.

Előzmény: -Balu1- (434)
-Balu1- Creative Commons License 2005.12.10 0 0 434

Az összes világítást le kellene cserélni ledesre.

Érdemes lenne számolgatni, hogy így mekkora energia marad az akkuban.

 

Előszöris azt kellene megtudni, mekkora energia megy el világításra egy út során..

Persze nappal is más ez az érték és éjszaka amikor minden fény be van kapcsolva, akkor is egészen más.

 

Mondjuk van benne 2 db 50W-os reflektor.

Azt darabonként 15-20 Watt teljesítményfelvételü mostanában beszerezhető powerledekkel lehetne kiváltani.

 

A ledek hatásfoka egyre javul ezért azt is meg merem kockáztatni, hogy kb egy év múlva kapható korszerű ledekkel már kisebb fogyasztás mellett el lehet majd érni ezt a fényerőt.

 

Ez csak saccolt érték de kb számolási alapnak jó ha a mostani összvilágítás fogyasztását 1/3 értéknek számoljuk. Ekkor a világítás összfogyasztásának 2/3-a megmarad hajtásra az akkuban.

 

Mennyi energiát is számolhatunk világításra egy feltöltéssel megtett út folyamán?

 

Mennyit nappal?

Mennyit éjszaka?

 

Igaz, lakott területen kívül nappal is kell világítani.

Előzmény: azsem (432)
-Balu1- Creative Commons License 2005.12.10 0 0 433
"és végén kijön a mértékegység: candela/kilométer"
...már fotonmeghajtás esetén? 
 
 
Előzmény: KorI (429)
azsem Creative Commons License 2005.12.10 0 0 432
Csak úgy tűnt hogy hülyének nézel.
Szerintem ha csak 2-3km-t jelent a csere akkor már megéri kicserélni, az más kérdés hogy mibe kerül ez és mennyi idő után, (mekkora táv után) kezd "haszont termelni"
De szerintem többet jelentene pár km-nél.
Előzmény: KorI (431)
KorI Creative Commons License 2005.12.10 0 0 431

hogyne lenne értelme.

csak elviccelődik az ember ... :)

Előzmény: azsem (430)
azsem Creative Commons License 2005.12.10 0 0 430
Én a wattokra gondoltam... Szerinted nincs értelme?
Előzmény: KorI (429)
KorI Creative Commons License 2005.12.10 0 0 429

Sőt! nem is a pénzbeli spórolást kellene kiszámolni, hanem a spórolással el nem használt töltéssel megtehető kilométert!

aztán átszámolni a ledekek költségére:

 

és végén kijön a mértékegység:

candela/kilométer

vagy:

ezer Forint/kilométer

 

:)

Előzmény: azsem (427)
-Balu1- Creative Commons License 2005.12.10 0 0 428
"Hentes2

...múltkor a cégnél véletlenül "Beüzemeltem" egy sima 3 mm-s sima piros ledet 24V-s áramforrásra (feszültségforrásra) 330 Ohmos ellenállással. Valaki összekeverte az ellenállásokat és a 3.3 K helyett tettem be a 330 -at.

 

Nem halt meg! Csak olyan érdekes volt a színe. Pár perc után úgy gondoltam ellenőrizni kellene a cuccot mert sehogysem tetszett. Melegedett is, naná, hogy melegedett szerencsétlen. :-(

Túlélte és a mai napig is megfelelően üzemel szerencsétlen."

 

Ha van hozzá kedved, akkor itt a lehetőség egy kisérlet elvégzésére.

Ehhez persze mégegy olyan ledre van szükség amit múltkor jól megkínáltál.

 

Mindkettőt üzemeld be, de most normál áramon egy-egy azonos ellenálláson keresztül azonos tápról ami lehet elem is. Ezután figyeld meg mekkora a fényerő különbség a kettő között. Így megláthatod mekkora a maradandó fényerő, vagyis élettartam csökkenés a túlhajtástól.

 

Régebben tettem tönkre ledeket én is, persze nem szándékosan.

Volt amikor fehér v. kék led helyére egy sárgát tettem be és nagyon fura dolgot művelt.

Egy pillanatra erősen sárgán villant, azután erősen lecsökkent a fényerő.

Ekkor már láttam, hogy ennek már mindegy, így rajta hagytam a tápfeszültségen.

Aztán esészen kicsi részen a kristály körül vörösesen kezdett világítani és fura kellemetlen égett műanyag szag terjengett. Na ekkor már kikapcsoltam mer büdös is lett tőle.

 

Régebben piros leddel is jártam hasonlóan de annak lerobbant a műanyag teteje és teljesen megfeketedett a kristály környéke, pedig nem kapott sokat.

 


A ledek azért kényesebbek a megnövelt feszültségre mint az izzók mert a félvezetőnek van egy jellegzetes karakterisztikája, vagyis nem úgy viselkedik mint egy

Ohm törvénye szerint könnyen számolható lináris elektromos tulajdonságokat mutató klasszikus ellenállás.

 

Ezért nem lehet ráhúzni a klasszikus képletet mert a LED-nek az ellenállása erősen feszültségfüggő. Pl egy fehér led 2 Volt feszültég körül még közel szigetelőként viselkedik.

Ahogy emelkedik a feszültség azzal csökken az ellenállása és növekszik az átfolyó áram. További pártized Voltos emelkedésre mégjobban kinyit, viszont a félvezető kristály a növekvő áram hatására eléri a veszélyes hőfokot ahol maradandóan károsodik, amíg végleg tönkre nem megy.

 

Előzmény: Hentes2 (426)
azsem Creative Commons License 2005.12.10 0 0 427
Hentes! Össze kellene számolni mennyit spórolnál a ledekkel! De ha tényleg engedélyköteles egy izzócsere is ledekre akkor nehéz eset lesz, házilag nem biztos hogy megoldható, maradna a drága bolti megoldás...
Előzmény: Hentes2 (426)
Hentes2 Creative Commons License 2005.12.09 0 0 426

Húú, jó kis hozzászólás volt! Nagyon tetszett, hogy szakszerűen fogalmaztál és azt hiszem nem tudok mit hozzá tenni. MIvel én nem vagyok nagy májer ebben a témában. A múltkor a cégnél véletlenül "Beüzemeltem" egy sima 3 mm-s sima piros ledet 24V-s áramforrásra (feszültségforrásra) 330 Ohmos ellenállással. Valaki összekeverte az ellenállásokat és a 3.3 K helyett tettem be a 330 -at. Nem halt meg! Csak olyan érdekes volt a színe. Pár perc után úgy gondoltam ellenőrizni kellene a cuccot mert sehogysem tetszett. Melegedett is, naná, hogy melegedett szerencsétlen. :-(

Túlélte és a mai napig is megfelelően üzemel szerencsétlen.

 

Még egy dolog:

Tegnap láttam egy villamossági boltban majd' 3000 pénzért 220V-os halogén spotra hasonlító "izzót" fehér ledekből. Szintén kettőszáz-harminc voltra volt gyártva.

Azért már nem semmi ahogy Balu 1 is mondta a ledes technika rohamosan fejlődik.

 

Üdv: Hentes  

Előzmény: -Balu1- (420)
azsem Creative Commons License 2005.12.09 0 0 425
Üdv Balu1!
Köszi a kimerítő hozzászólást.
"Nem kellene valamilyen könnyített vázzal próbálkozni ami összességében nem éri el a száz kg-ot? Legalábbis a felesleges tömeg mozgtását én nem tartom igazán energiatakarékosnak. Mekkora távot lehet megtenni egy ilyen járgánnyal amiről itt esik szó? Hány km-t bír egy feltöltéssel? ...és ha út közben lemerül?"

A helyzet az hogy a Hentes autója egy gyárilag elektromos példány és nem hiszem hogy szivesen nekiállna barkácsolni bele könnyebb vázat, lehet hogy már gyárilag is próbáltak minnél kevesebb felesleges plusz súlyt rakni az autóba.
Egy feltöltéssel ~90Km, van töltöttség figyelő műszer is és valószínű nem indul neki több mint 100Km-es útnak, így nem merül le út közben.
Előzmény: -Balu1- (420)
-Balu1- Creative Commons License 2005.12.09 0 0 424

"A gond ott kezdődik hogy a hagyományos autónál :))) az akkufeszültség változhat 10,6-14,4Volt között. A LED elé pedig pontosan azért kell ellenállás amiért már valaki itt leírta, mivel áramgenerátoros üzemben kell meghajtani. Ha pedig változik a feszültség akkor egy ellenállás esetén változik az áram is. "

 

Viszont az áramgenerátor működése a nevéből adódóan a folyamatosan azonos átfolyó áram erősséget garantálja, ami feszültségtől független.

Erről egy elektronika gondoskodik.

 

Amit az egy led elegendő fényéről említettél, az arra valóban elég, hogy egy zseblámpával mész a sötét erdőben gyalog, de pl egy bringára (korábbi tesztek alapján) 4 db régebbi kiadásu luxeon led kevésnek bizonyult.

 

Nekem a bringág elől 60db fehér led van felszerelve.

(na jó, nem mind fehér mert a lilás szín kiegyenlítésére pirosat és zöldet is tettem a sorba) Az egy 40 ledes fejlámpával együtt, egyben 100 ledként már elég szépen világít.

 

Most pinyo a másik fórumon (terminal.forum.hu "BringaVilágítás házilag" topik) ösze rakott egy jókora fényforrást 6-7 powerleddel 15-20W körüli fogyasztással.

Annak már igazán van fénye.

 

Most el kell mennem de szombaton leszek.

 

Üdv.

Előzmény: manta-z (422)
-Balu1- Creative Commons License 2005.12.09 0 0 423

Ha érdekelnek valakit komolyabb házi építésü ledes dolgok akkor érdemes benézni a következő topikba:
http://forum.terminal.hu/viewtopic.php?t=19959

 

Ez itt fent az első lapjára mutat de a végefelé már a korszerűbb dolgokról esik szó.

Szerintem nézzetek be oda amit megadtam címet és annyi infóval lesz mindenki elárasztva, hogy nem győzitek olvasni.

Itt a következő linken egy ledes kerékpáros teszt látható:


http://forum.terminal.hu/viewtopic.php?t=19959&postdays=0&postorder=asc&start=649

 

 

Itt látható a tesztelő társaság:

 

http://forum.terminal.hu/viewtopic.php?t=19959&postdays=0&postorder=asc&start=638

 

Középen látható az én fényem.

Azóta már pinyo még erősebbet épített. (a fotón balra, régi fénnyel)

 

Szerintem nézzetek körül.

Előzmény: -Balu1- (420)
manta-z Creative Commons License 2005.12.09 0 0 422
A gond ott kezdődik hogy a hagyományos autónál :))) az akkufeszültség változhat 10,6-14,4Volt között. A LED elé pedig pontosan azért kell ellenállás amiért már valaki itt leírta, mivel áramgenerátoros üzemben kell meghajtani. Ha pedig változik a feszültség akkor egy ellenállás esetén változik az áram is. Azért nem látom értelmét a LED-ek sorbakötésnek mivel 1db is elegendő fényt szolgáltat akkor minek tegyek bele 3-at főleg, hogy egy ilyen "power" led 1500-3500Ft között van. És a változó akku fesz miatt erősen változna az fényerő is. Lehet hagyományos ellenállást is használni azonban egy 2,5W-os LED esetén így alakulna az energiaháztartás 14 voltos akkufeszt alapul véve:

Ohm törvénye:

P=U * I - teljesítmény = feszültség * áramerősség

és

U = I * R - feszültség = áramerősség * ellenállás

Leden fellépő teljesítmény:

P led= Uled * Iled

Uled = 3,4V
Iled = 0,75A

ebből Pled = 2,55W

Az előtétellenállásnál a következő adatokból indulhatunk ki:

I=0,75A mivel az áram soros kapcsolásnál állandó
Az ellenálláson fellépő feszültség az akku és a led feszültségének különbsége:

U ell = U akku - U led = 14Volt - 3,4V = 10,6V

Az ellenálláson eldisszipált (hővé vált teljesítmény)

P ell = U ell * I = 10,6Volt * 0,75Amper = 7,95W

Ellenállás értéke:

R = Uell / I = 10,6V / 0,75A = 14,1 Ohm

Tehát látható hogy soros ellenállással 7,95W hővé válik az ellenálláson és 2,55W hasznosul a Leden. De ha meg onnan nézem a kettő összege még mindig csak 10,5 W ami ugye fele egy 21 W-os izzónak..........De én maximalista vagyok és ha ezt ki lehet hozni egy kis kapcsolóüzemű táppal 3W-ból akkor miért ne? :))
Előzmény: Danidek3 (415)
manta-z Creative Commons License 2005.12.09 0 0 421
Ohh bocsesz ;)))) de én akartam lenni az 5. :))
Előzmény: zweigelt (410)
-Balu1- Creative Commons License 2005.12.09 0 0 420

Szevasztok
Most egy kicsit hosszú hozzászólás következik, ha valaki jól ismeri a témát, esetleg nem találja érdekesnek, attól elnézést kérek.


 

Kaptam egy felkérést led ügyben és ezért írok erről némi információt.
Már annyi minden összegyűlt korábban, hogy bőven van mire reagálnom.

'A LED-ek jelentősége egyre nő, legalább ötvenszeres élettartalmuk, és legalább háromszoros a hatékonyságuk a hagyományos fényforrásokhoz képest. Az ilyen termékekkel az utóbbi időben egyre nagyobb fényerőt értek el, és ma már szinte minden hétköznapi lámpa kiváltását ilyen megoldással tervezik megvalósítani.'

Ez egy idézet volt de én is ezt írtam volna.
Forrás: http://hirek.prim.hu/cikk/49122/

 

Persze ha bemegy valaki egy boltba és fehér ledet kér (akár huzalláb kivezetésüt akár powerledet a lomexben) akkor nagyon valószinü, hogy azt adják amiből több van, vagyis a régebbi gyengén világító elfekvő raktárkészlettől igyekeznek megszabaduni a kereskedők, mint, hogy a legkorszerűbb rendelkezésre álló példányt ajánlanák (ha egyáltalán valami pár éve nagy slágernek számító) erősebb fényü van is nekik.

Az igazán jó hatásfokkal működő ledeket még csak külföldről lehet beszerezni.

A ledek energia átalakítási hatásfoka folyamatosan javul és növekszik.
Ezt  egy ledek hatásfok adatait bemutató táblázat segítségével tudom bemutatni.

A táblázat címe:
http://img.tar.hu/tmscsaba/size2/17150180.jpg

XLamp LED-ek csoportjait láthatjuk energia átalakítás hatásfok szempontjából csoportosítva.

A fenti táblázatból látszik, hogy hatásfok szempontjából akár több mint 20-szoros különbség is lehetséges.

Ezeket így ahogy a táblázatban látható, nem lehet még mind megvásárolni, főleg itthon nem.

Sőt ahogy hallottam, mostanában a táblázatot is csak kb feléig tették publikussá (vagyis az itt láthatót visszavonták) mert mindenki a végefelé található legjobb példányokat akarta megvásárolni. Viszont a gyengébbeket is el kell adni...

Most valahol a fele környékén van a vége az elérhető készletnek.


 

Térjünk rá az itt elhangzott ledekkel kapcsolatos véleményekre.
Abban sok igazség is van amit itt leírtak már néhányan, persze nem minden hozzászólás állja meg pontosan a helyét.

 

Pl. egy helyes logikáju hozzászólás:

-----------------------------------------------
"kotoc : ..a LED fényereje erősen függ a feszültségtől (és ezzel az átfolyó áramtól), viszonylag szűk sávba kell belőni, hogy ne menjen tönkre, de a lehető legnagyobb fénnyel világítson. Ha mondjuk 3,2V fölött világít legjobban és 3,9V már tönkreteszi, akkor három LEDet sorbakötve még tönkremennek, de néggyel már nem világít jól 12V-os hálózatban. Ilyenkor kell egy gondosan kiszámolt ellenállást betenni."

 

Na igen, ez így van, habár az üzemi áramhoz társuló nyitófeszültség értékek led típusonként is eltérnek.
Ezen kívül a gyári áram értéknek a 130-150%-át viseli el jelentősebb élettartam csökkenés nélkül egy huzalláb kivezetésü led.
A LED-et leginkább károsító tényező a hő. Ennek a felső határát az egyes ledek esetén meg adják a gyári adatlapon.
A huzalláb kivezetésü ledek jóval kisebb hatásfokkal hűthetők mert a vékony és viszonylag hosszú kivezetés tokon belüli szakaszán is nagy hőméséklet lépcső keletkezik, ezért különösen jó hűtés esetén is csak 40-max.45mA árammal hajtható.
Viszont külön hűtés nélkül nem javasolom a 25mA-nél nagyobb áramot egyes huzalláb kivezetésü ledek esetén.
Egyébként is a kisebb árammal hajtott ledek nagyobb energia hasznosítással rendelkeznek. Több kell belőlük de összességében azonos áramról nagyobb fényt adnak le az azonos kategóriás ledekhez képest.
Minél nagyobb árammal hajtjuk a ledet annál inkább csökken az energia átalakítás hatásfoka.

Powerledeknél megfelelő hűtőfelület esetén a gyári adatlap szerinti áramon, esetleg kicsivel az alatt üzemeltetve érhetjük el a garantált élettartamot.
Pl. 1 Wattos led esetén 350mA-t adnak meg, de azt is megjegyzik, hogy max. 700mA-el hajtható viszont akkor az élettartam kevesebb lesz.
Lednél az élettartam a fényerő csökkenésében mutatkozik meg. Amikor a fényerő egy meghatározott értékre esik de még világít azt már a led tönkremeneteleként értékelik, viszont még világít. Tehát nem olyan mint egy izzó, hogy elfüstöl és vége. Persze olyant is tud de ahhoz már nagyot kell hibáznunk.
----------------------------------------------

 

"Danidek3 : Én úgy tudom, hogy a LED egy dióda. Sorba kötsz vele egy ellenállást, rákötöd a feszkót. A LED-en fix feszültség esik, a többi az ellenálláson.
Ellenállás nélkül is működik, mert a telepnek is mindig van belső, csak nem szereti
."

 

Nem szereti, de annyira nem, hogy felvehet Ampereket aztán egy villanásig világít, azután felizzik és vége.

 

"Szerintem LED-el lehet sacc/kb számolgatni.
A LED meg sokkal kevésbé melegszik, mint egy izzó, ezért gazdaságosabb
."

 

Ez akkor igaz, ha nem saccoljuk az átfolyó áramot hanem pontosan kiszámoljuk v. kimérjük és biztosítjuk, hogy jelentősen ne ingadozzon az áramfelvétel vagyis a tápfeszültség.
Az akkumulátor feszültsége nagy mértékben különbözik teljesen feltöltött és kimerült állapotban.
Ez már önmagában elegendő ahhoz, hogy a soros kapcsolásban csak úgy feszültségre kötött ledek
egyik kimerülőben lévő aksinál alig világítanak és csúcsra töltöttnél már túlhevüléstől mennek tönkre, ezért kell stabilizált áramu kör a ledek tápfeszültség ellátásához..
-------------------------------------------
 
"azsem : Már csak azért is, mert a ledek nem 3V-osak meg 6V-osak meg 12V-osak stb, hanem általában az áramerősség van megadva, pl 25mA Ilyenkor ennyit kell áthajtani rajta, és ezt nem olyan egyszerű hogy sorbakötök párat azt majd lesz valami. "

 

Ez egészen pontosan így van! Nincs is mit hozzá tenni.
------------------------------------------

 

"azsem : Szerintem nem lehet csak úgy sorba 14,4V-ig, mindenképp kell áramkorlátozó elem a körbe, minimum egy ellenállás, de szvsz az áramgenerátor a legjobb megoldás."

 

Az áramkorlátozó ellenállást használhatjuk a ledek üzemi áramának beállításához mert megvédi a ledeket de ez azzal a hátránnyal jár, hogy a fényerő jelentősen akkufeszültség függő lesz.
Az áramgenerátor az feszültség ingadozástól függetlenül stabilan a beállított áramot biztosítja a fogyasztónak (LED-nek) ezért egyenletes lesz a fényerő.

---------------------------

 

"Hentes2
Ledes izzó ügyben pedig szerintem is simán sorba lehetne köti őket 14.4 V erejéig.
Annyira nem kényesek talán ezek a ledek, hogy ne bírjanak ki kis fesz ingadozást.
"

 

De bizony kényesek!! Nagyon is kényesek.
Ledenként néhány tized Voltot bírnak többletként, de azt is csak abban az esetben ha a teljesen feltöltött akkunál sem nagyobb az átfolyó áram a gyári adat 150%-ánál (de az is rövidíti az élettartamot). Viszont gyenge akkumulátor esetén ugyanebben a bekötésben már kevés fényt biztosít.
____________________
 
"azsem 
'..Minimális túlfeszt el kell viselniük..'
Ezek nem izzók :) Lehet hogy elviselik, de lehet hogy kapásból egy kiég, ha szerencsétlen a helyzet akkor zárlatos lesz, magával rántva a többiből minimum egyet, aztán sorban... :)
"

 

Ezt annyiban tudom pontosítani, hogy a ledek nagyobb átfolyó áram esetén egyenlő mértékben túlhevülnek, sérül a kristályszerkezet és maradandóan csökken a fényerejük az élettartamuk.
Ez olyan mint amikor megég a kezed mert megfogsz egy forró tárgyat. ..csak a led kristálya úgy is marad.

Régebben kipróbáltam huzalkivezetésü leddel JÓ HŰTÉS MELLETT!! 45-50mA-ig viszonylag jól bírta, viszont 60mA környékén a szemem láttára csökkent le maradandóan a fényerő, ami azt jelenti, hogy a ledet el lehet dobni mert az nem fog soha többé erősen világítani.
----------------------------------------------------------------

 

kotoc : "A házilagos kivitelnél még egy probléma van méghozzá az, hogy ezek a ledek 3-4 volt körüli feszültséggel üzemelnek. Ahhoz, hogy a ledek által nyújtott energiagazdaságosság megmaradjon mindenképpen kapcsolóüzemű áramgenerátorról kell meghajtani."

 

Ez nagyon pontos megfogalmazás, viszont amikor a tápfeszültség és az LED-ek üzemi feszültsége között nincs több mint néhány Volt különbség akkor a kapcsolóüzemü táp sem takarít meg sokat. Ebben az esetben talán egyszerűbb az áramgenerátor, vagy az áteresztő tranzisztoros stabilizátor IC használata. Azzal a feszültséget a mindenkori legalacsonyabb akkufeszültség alá kell beállítani. Erről a stabilizált feszültségről kell a sorosan kapcsolt ledek (fehér esetén 2-3db, piros v. sárga led esetén több darab) áramát beállítani néhány Ohmos ellenállás segítségével.
----------------------------------------------------

 

'' manta-z : A fényképen látható hagyományos 5mm-es ledekből kialakított led-es lámpák alapból felejtősek mivel a legszélesebb sugárzási szögű led is csak max 30 fok. A most feltűnt új autók hátsó lámpáiban is széles sugárzási szögű ledek találhatóak. Tehát igazából akkor látszana jól már ha mondjuk lenne is hozzá elég teljesítménye ha pontosan szemből néznél bele."

 

A ledeknek nem feltétlen kell egy irányba világítani. Azokat meg lehet dönteni, hogy valamennyi átfedéssel bevilágítsanak bármekkora és szabálytalan formáju területet is.
Nekem kerékpár hátsó lámpába van beépítve 7 db piros huzalláb kivezetésü led. Azokat kicseréltem nagyon erős fényü (10candela) 30°-os széttartásu példányokra és egymáshoz képest kissé oldalirányban megdöntve szereltem be. Így hátulról félkörben jól látható fényt biztosít. Ahhoz kicsit vissza kellett vennem a fényerejét, hogy ne vakítsam el vele a forgalom többi résztvevőjét.
Szóval ezeknek nem kell feltétlen egy irányba világítani és a jobb ledek fénye akár túl erős is lehet (ez darabszám függő).

 

Persze be lehet építeni teljesítmény ledeket amelyek 110-140°-os széttartással rendelkeznek. Ilyenből akár többet is el lehet helyezni egy lámpa burkolatban, viszont nagyon lényeges, ezt kötelező jól hűteni és a hűtőfelület körül intenzív légcserét kell biztosítani. (legalábbis ha sokáig akarod használni), ez egy indexbúrán belül elég nehezen kivitelezhető a foglalat szétbarkácsolása nélkül. Szóval legjobb megoldásként marad a nagy fényerejü huzallábas led amit egyenként megdöntünk valamennyire, hogy lefedje az egész búra felületét. A zárt tér miatt 20-25mA-nél ne hajtsuk jobban darabját.

 

 

"Most találtam egy új gyártót magyarországi disztribútorral épp most vettem innen is pár ledet :)) A legnagyobb teljesítményű az XLAMP3 sorozat 2,5w teljesítménynel. Ezek is mint a lumileds ledek, széles sugárzási szöggel rendelkeznek 100-140fok és nekünk éppen ez kell, hogy beterítse az egész lámpabúrát fénnyel."

 

Ha meg tudod oldani a jó hűtést akkor valóban ez a leghatékonyabb megoldás. Egyébként viszont hamar tönkremegy.
--------------------------------------------------------
 
Hentes2 : ..fokozottan érdekel a ledes izzó sztori, mert úgy gondolom sokat számítana, ha ki tudnánk az izzókat váltani."

 

A hagyományos izzó 4-6% környékén hasznosítja az energiát és pl egy piros hátsó lámpában az izzó fényének egy részét ami más szinü azt vissza tartja a színszűrő. Így a betáplált és fényként hasznosított energiából is csak kevés látszik valóban kilépő fény formájában.

 

Egy korszerü led energia hasznosítása 20% fölött van, mint már említettem és mivel ez mind a kiválasztott színü fényként sugárzódik le így a led akár közel egy nagyságrenddel jobb hatásfokkal működik. Vagyis jóesetben az eredetihez képest 10-15% enegia felhasználás környékén már elő tudja állítani azt a fényerőt amit nagy fogyasztás mellett az izzónál megszoktunk. (megfelelően korszerü LED példányok kiválasztása esetén.)

 

"..legnehezebb dolog szerintem, hogy a féklámpa tükre ugy van kialakítva, hogy a  majdnem 360 fokban sugárzó izzó kocsiszekrény felé menő sugarait is kivetíti: igy "sokszorozódik" a fényhatás."

 

A ledeknél nincs jelentős hátrafelé sugárzó fény ezért nincs különös jelentősége a tükörnek mert a fény már eleve a szükséges irányban indul el.
------------------------------------------------------

 

"manta-z : Ne hagyományos ledekben gondolkozzatok, hanem nagyfényerejűben. Magyarországon is kapható:
www.luxeon.hu
Én most az első fényszórók ledes kiváltásán gondolkodom. Oldalanként 12db 3-w-os led kellene hozzá darabonként 65lumen fényt adnak és lehet hozzá optikát is vásárolni.
A ledeknek sokkal jobb a hatásfokuk mint bármilyen egyéb más fénykeltő eszköznek az izzólámpák hatásfoka kb 3-10% között van a többi hővé válik. A forgalmazó szerint jövő tavasszal megjelenik egy új típus mely ugyanakkora teljesítményfelvétel mellett 1,5-2szeres fényerőt produkál asszem ezt megvárom és tavasszal nekiugrok."

 

Persze ezeket a powerledeket nagyon jól kell hűteni de talán így tudnám én is összefoglalni a lényegét amint itt fent olvasható.

 


Talán még arra érdemes odafigyelni nehogy valakinek kellemetlensége legyen belőle, hogy egy gépjárművön történő bármilyen átalakításhoz a felügyeleti hatóság bevizsgálása és írásbeli engedélye szükséges.
Amit boltban árulnak mint izzó helyére beszerelhető lámpa ledes megfelelőjét, azt a tipust nagy valószínüség szerint bevizsgáltatták, különben nem lehetne szabályosan forgalomba hozni. Viszont ha valaki önmaga átépít bármit egy autón azért önmagának kell vállalni a felelősséget. Tehát azzal, hogy itt én ilyen tanácsokat adok ezzel nem tudok semmilyen felelősséget átvállalni. Ezek amit leírtam csak elméleti dolgok ami gyakorlatban is bejönne de csak úgy szabad forgalomban üzembe helyezni ha mindenki önmaga vállalja a hatósági vonatkozásait.

 

Ha van valakinek kérdése, esetleg valami kritikát szeretne gyakorolni akkor még benézek ide.

 

Viszont amit én akartam kérdezni, hogy milyen autók ezek?
Találkoztam már a TWIKE MOBIL nevü kicsi könnyű hobbi-kocsival ami akár pedállal is hajtható de robbanó segédmotor vagy akkumulátoros hajtás is szerelhető bele. Ez a nyugati jómódu emberek sportos időtöltése. itt viszont úgy látom, hogy a fél tonnánnál is nehezebb gépjárművek elektromos meghajtásáról van szó?

 

 

 

A következő címen lehet ilyeneket látni:
http://ds1.dreifels.ch/twikeklub/index.asp?PA=page.asp?DH=1
http://www.twike.ch/

 

Nem kellene valamilyen könnyített vázzal próbálkozni ami összességében nem éri el a száz kg-ot? Legalábbis a felesleges tömeg mozgtását én nem tartom igazán energiatakarékosnak. Mekkora távot lehet megtenni egy ilyen járgánnyal amiről itt esik szó? Hány km-t bír egy feltöltéssel? ...és ha út közben lemerül?

 

Köszönöm a figyelmet.

Üdv.: -Balu1-

Hentes2 Creative Commons License 2005.12.08 0 0 419

Igen tudom, hogy a NiCd memóriás, ezért nem is töltöm csak ha már nem megy az autó annyira lemerült. Inkább égetem magam az úton, 90, 70, 50, 5-4-2-1 Kmh-val. :-) Úgy tűnt meghálálta, mert a kapacitásra nincs semmi panaszom. Tegnap 90 km-t tettem meg egy feltöltéssel. Igaz dombra nem szívesen megy üres akksival.

Ha már világít a töltésre figyelmeztető jel akkor még tudok menni vele 10-12 km-t.

 

A töltőberendezése már túlontúl is intelligens. Már hülye intelligens. Észreveszem, hogy az áramfelvétel a hálózatról nem konstans minden töltésnél. Mikor mire van szüksége az akksinak és még megkockáztatom, hogy van benne valami periódus alapú ciklusos töltés. Ilyenekre gondolok, hogy egyszer egy héten kicsit túltölti vagy egyszer-kétszer nagyobb töltőárammal tolja a szokottnál, mindazért, hogy kondícióban maradjon az akku pakk. Gondolom én...

 

Tettem már végre egy kilencvenes sebességkorlátra figyelmeztető matricát hátulra, mert soxor hülyének néznek, hogy miért nem megyek már a megengedett 120 km-es sebességgel lakott területen csak kilencvennel.

Remélem, így már nem fognak besorolni mögém az autópályán kiló hatvannal, feltételezve, hogy én is legalább annyival megyek. Elvégre egy újszerű állapotú nyugati autó.

 

Üdv: Hentes 

Előzmény: kotoc (418)
kotoc Creative Commons License 2005.12.08 0 0 418

NiCd-nak nagy a memória effektusa, nagyon nem bírja a mélykisütést és ha lemerül, egy darabig nagyon jól bírja, aztán hirtelen esik le a kapocsfeszültsége. Ezért régebben a repülőkön komolyan mérték, mennyi töltést nyomtak bele és mennyit vettek már ki. Rendszeresen ellenőrizték, hány százalékosak és durván figyeltek rá, nehogy gond legyen. Hiába, ők nem állhatnak félre. ;-)

Ha intelligens elektronikát raksz alá (elé) szuper a darab. A nélkül nagyon gondos odafigyelést igényel. Szerintem a te gépedben benne van ez az intelligencia. Nem hiszem el, hogy a Cit csak a már akkor is létező cuccokkal dolgozott. Vagy ha igen, firmware update-tel fel lehet okosítani az újdonságokra. A jó természetesen az lenne, ha te tudnál írni ilyen firmware-t. De ehhez sok gyári infó kell és még több szaktudás. Ha ez meglenne, akkor viszont elindíthatnád az első elektromos autó tuning céget. ;-)

Előzmény: Hentes2 (412)
kotoc Creative Commons License 2005.12.08 0 0 417

A LED valóban egy dióda és mint minden áramköri elemnek, van ellenállása. Attól lesz dióda a darab, hogy egyik polaritásnál nagy ez az ellenállás (záróirányú ellenállás), a másikban meg kicsi (nyitó irányú ellenállás) A LED annyival több, hogy nyitórányban világít. Ahogy az a lexikonban is benne van, ugyi. ;-)

Ohm törvénye szerint az áramköri elem áramkorlátozó képességét hívjuk ellenállásnak. Tehát ilyenje a LEDnek is van. :-P Ezen nem változtat az a tény se, hogy megfelelő túlfeszültséggel minden tönkretehető és a LEDnél ez nem is nagy érték.

Előtét ellenállást két okból szoktak alkalmazni.

Először is, mert az ellenállás olcsóbb, mint a LED.

Másodszor, mert a LED fényereje erősen függ a feszültségtől (és ezzel az átfolyó áramtól), viszonylag szűk sávba kell belőni, hogy ne menjen tönkre, de a lehető legnagyobb fénnyel világítson. Ha mondjuk 3,2V fölött világít legjobban és 3,9V már tönkreteszi, akkor három LEDet sorbakötve még tönkremennek, de néggyel már nem világít jól 12V-os hálózatban. Ilyenkor kell egy gondosan kiszámolt ellenállást betenni.

 

 

 

U.i: A diódán mindig ugyanannyi feszültség esik? Na, na, na, na! ;-) Mennyi? 5V? És ha 220V-ot kapcsolok rá? Hova lesz a 215V? Szerintem a Z diódákkal van kis keveredés, amiket a legegyszerűbb fesz staboknak szoktak használni. Ma már inkább stab IC-k referencia feszültségéhez. De Ohm és Kirchoff törvényei még ma is érvényesek az áramkörökben. ;-)

 

U.i2: Áramforrás (generátor, aksi vagy bármi) belső ellenállását úgy számoljuk, hogy megmérjük a kapocsfeszültséget terheletlenül, aztán különböző terheléseknél. Egy görbét fogunk kapni és azt, hogy a belső ellenállása nem állandó. De üzemi körülmények között (nem túlterhelés és pláne nem rövidzár) általában viszonylag fix.

azsem Creative Commons License 2005.12.08 0 0 416
És szerinted mekkora a generátor + aksi belső ellenállása? :))
Előzmény: Danidek3 (415)
Danidek3 Creative Commons License 2005.12.08 0 0 415
Én úgy tudom, hogy a LED egy dióda. Sorba kötsz vele egy ellenállást, rákötöd a feszkót. A LED-en fix feszültség esik, a többi az ellenálláson.
Ellenállás nélkül is működik, mert a telepnek is mindig van belső, csak nem szereti.

Szerintem LED-el lehet sacc/kb számolgatni.

A LED meg sokkal kevésbé melegszik, mint egy izzó, ezért gazdaságosabb.
azsem Creative Commons License 2005.12.07 0 0 414
Már csak azért is, (ezt még leírom aztán tente :) mert a ledek nem 3V-osak meg 6V-osak meg 12V-osak stb, hanem általában az áramerősség van megadva, pl 25mA Ilyenkor ennyit kell áthajtani rajta, és ezt nem olyan egyszerű hogy sorbakötök párat azt majd lesz valami.
Előzmény: azsem (413)
azsem Creative Commons License 2005.12.07 0 0 413
Ledekkel kapcsolatban azonnal "hívok" egy szakértőt, aki mindőnknél többet tud ezekről... Szerintem nem lehet csak úgy sorba 14,4V-ig, mindenképp kell áramkorlátozó elem a körbe, minimum egy ellenállás, de szvsz az áramgenerátor a legjobb megoldás.
Előzmény: Hentes2 (412)
Hentes2 Creative Commons License 2005.12.07 0 0 412

Nem tudom Nikkel-Kadmium akkumlátort nem lehet kapni ipari kivitelben?

Igazából én olyat tennék bele, ha kipusztult már a gyári.

Amúgy biztos vagyok abban, hogy az 1996 -os konstrukciójú 6V 100Ah helyett  NiCd akkumlátor mellett feltalálódott már korszerűbb, kisebb, nagyobb kapacitású modell is. Ráadásul talán meg is bírnánk fizetni őket.

Sajnálom, hogy nem kapcsolódtak be a beszélgetésbe akkumlátoros cégek, akiket idehívtam a topicra. Pedig ők tudnának okosat mondani a témában.

 

Már említettem, hogy kapható ugyanebbe a kocsiba nagyobb teljesítményű pakk is.

 

Ledes izzó ügyben pedig szerintem is simán sorba lehetne köti őket 14.4 V erejéig.

Annyira nem kényesek talán ezek a ledek, hogy ne bírjanak ki kis fesz ingadozást.

 

Üdv: Hentes

Előzmény: kotoc (405)
azsem Creative Commons License 2005.12.07 0 0 411
"Minimális túlfeszt el kell viselniük"
Ezek nem izzók :) Lehet hogy elviselik, de lehet hogy kapásból egy kiég, ha szerencsétlen a helyzet akkor zárlatos lesz, magával rántva a többiből minimum egyet, aztán sorban... :) Mellesleg nagybb áramnál már "komoly" hűtés is kell. Áramgenerátor kell az egyenletes stabil fényerőhöz és inkább 14.4V-hoz méretezni őket. Persze az igaz hogy érdemes párat sorba kötni, annál kisebb lesz a tápon átfolyó áram, talán a hatásfok is jobb.
Szerintem.
Előzmény: kotoc (409)
zweigelt Creative Commons License 2005.12.07 0 0 410
énseszeretlek.....;)
Előzmény: manta-z (406)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!