szerintem nekem a vezeték több mint 1,5mm átméröjü mert határozottan emlékszem h kombináltfogoval hajlitgattam bele a fali kapcsolok kis csavaros saruiba. ALU ez egyértelmü
persze jó rövidek voltak ráhagyás semmi.
de nekem nem az órai kismegszakitot veri le - az kinn van az ajtó mellett- hanem a benti ajtó melletti táblán. ott van egy nagy (fő) siemens megszakitó és 3 kicsi. abból a középsöt -asszem 6A -azt veri le.
De, az EBA is kismegszakító, csak a villanyszerelői zsargonban az EBA az Eba.
Ez olyan, mint a bicikli dinamó, ami nem dinamó, hanem generátor. Mert minden dinamó generátor, de nem minden generátor dinamó. A zsargonban elfogadjuk és nem javítgatjuk egymást.
'82-ben nem EBA-kat raktak már fel. Ez tuti. már akkor is voltak különféle karakterisztikájú kismegszakítók, csak más betűjeleket használta.(L,U stb, nem emlékszem) Csak a villanyszerelőknek halvány fingjuk sem volt róla.
Én fogadok veled, most sem tudja 10-ből kilenc. Ami a kezébe kerül azt teszi fel. Csak azt látja, hogy 6-os, 10-es stb.
Más szakmákra is igaz, pl. egy autószerelő annyt tud az olajról, hogy SEA 5,10,15-40-ig. Annyit tud, hogy annál faszább, minnél alacsonyabb az első szám. És kész. De, hogy az API SG/CD mit jelent már semmit sem tud. Minden nehézság nélkül betölti az SG jelüt pl. az SH helyett. Az olcsóbb.
Az MSZ.2364-ből csak azokat a részeket olvastam el, amelyek érintenek. De ha megfigyelted, ezek uniós ajánlások, amitől a belátásod szerint eltérhetsz, ha úgy itéled meg. Azért nem lehet benne az aluminium vezeték, mert a lakásokra már réz vezetéket ír elő a szabvány. De nekem otthon most nem kell lecseréltetnem rézre az egész lakást. Ebben is egyetértünk, igaz? Ezt nem írja elő a szabvány.
A kupakos cucc melegedett a mikrótól, a megszakítót pedig kicserélték ilyen nagyra, mert ugye folyton levagdosott, de a vezetékezést így maradt ahogy volt. Cserébe nem vagdosott le, csak melegedett.
De kötések többi részét megmutathatom, a csőben a két vezetéknek már eggyéolvadt a burkolata...
A kismegszakító is melegedhet, ha túl van terhelve. A kismegszakító nem old le egy óráig, ha a terhelés a Inx1,2 szeresével van terhelve. (ha jól emlákszem az időre)
A képen 10A-es kismegszakítók vannak, ami szerintem kevés egy mikrohullámú sütőnek. Azok általában a hálózatról több mint 2kW-ot vesznek fel.
A kismegszakító Schneider, amiből láttam 64A-est szarrá olvadni, és nem volt 40A-el terhelve.
A kötés nem volt stabil, mert megolvadt volna teljes hosszában, ha túlterhelés miatt melegedett volna. Az kifejezetten kötési hiba a képen.
Mérete: leáramtalanítassz, megméred az ér átmárőjét tolómérővel (szigetelés nélkül) azután kiszámítod a területét.
A kör teülete: T=r2x3,14 r=sugár=átmérő fele mm-ben
Ennek az értéknek 1,5mm2 körül kell lennie, ha 1,5-es a vezeték. Ha nem annyi, akkor vastagabb van benne (irtad, hogy nehéz volt hajtogatni, 1,5-öst nem nehéz).
Akkor meg még jobban lehet terhelni, ha az óra kismegszakítója bírja.
Felesleges visszavinned a tápot, ha jó. A kismegszakító jelleggörbéjével van a baj.
Nálam a kötések stabilak voltak, kismegszakítós résznél több helyen is melegedett a vezeték, meg voltak olvadási nyomok, a kupak alatt pedig egy mikrohullámú sütő üzemelt.
Az viszont tény, hogy ha a megszakítóba 2-es rezet húzok, de lazán, akkor ott is melegedhet állásában a dolog, és ugyanígy fog kinézni.
vezeték ügybe: hogy tudom megállapitani h milyen vezetékem van?
amikor csináltuk a lakást az összes konnektort , csillárt ,kapcsolot én cseréltem le és arra emlékszem h ilyen fémszinü , merev , szar nehezen hajlo vezetékek jöttek ki a dobozokból . a ház 82es évjárat
köszi a kielégitő magyarázatot. izé, kezd sejleni a dolog, bár igazából nekem müszerész a szakmám!:-) kezdenek felsejleni a 1x évvel ezelötti mérés órák.:-)
na mindegy tehát akkor nem biztos h kell vezetékcsere.
Hogy fokozzam a helyzetet, ha az én lakásomról lenne szó, akkor a 6A-es kismegszakító helyett 10A-est "C"-st tennék fel, ha 1,5mm2-es Al vezeték van behúzva.
Az a világ legtermészetesebb dolga, hogy nem működik 6A-es kismegszakítóról flex, porszívó, de még a 0,5A-t fogyasztó TV sem.
6A-es kismegszakító 1,38kW-al terhelhető, tehát ha 6A-t raktak fel régen, akkor összesen ennyivel terhelheted (ohmos fogyasztóval)
1,5mm2-es aluminiummal van levezetéskelve a lakás, az legalább 10A-el terhelhető, ami 2,3 kW-al terhelhető.
Te erre a körre egy 350W-os tápot tettél, ami 1,5217A-es áramfelvételt jelent. Ez nem terhelheti túl a hálózatot.
Akkor miért veri le?
Azért, mert indutiv fogyasztóval terheled a kört (a táp, flex, porszívó mind induktiv jellegű fogyasztó). Az induktiv fogyasztók bekapcsolásánál a tranziens jelenségek játszódnak le, ami a névleges áramfelvétel többszöröse is lehet (4-10 szeres is)
Ezért különféle karakterisztikájú kismegszakítók vannak forgalomban, hogy ezek a tranziensek jelenségek ne oldják le. A tranziens pár ezred másodperc alatt lezajlik, ezt engedi meg a más jellegű karakterisztika. A kismegszakító ezután ugyan úgy működik, mint a normál kismegszakító.
Erről van szó.
Veszel egy 6A-es "C" karkterisztikájú kismegszakítót (1000Ft-nál nem hiszem, hogy drágább. Megbihatóság? Nem hiszem, hogy jelentős különbségek vannak köztük, nem foglalkozom ilyesmivel, nem tudom).
Lecseréled, a kötéseket jól meghúzod. Akkor sem fog róla menni nagyobb ohmos, ill. induktiv jellegű fogyasztó, mint 1,38kW, mert le fog oldani. Tehát flex kilőve, porszivó, ha ennél többet fogyaszt az sem.
Ha villanyszerelőt hívsz cserélni, ő sem fogja megnézni cserekor, hogy a falban jók- e a kötések.
Nézd meg a jól a képeket, amit a Jahno feltett. Ezek mind kötési hibák, nem túlterhelésből fakadnak. Nem lettek a kötések rendesen meghúzva. Ha túlterhelési hiba lenne, akkor az vezetéken a szigetelés teljes hosszában meg lenne olvadva.
Ezeket a kötéseket a nemtaknyoló villanyszerelő szakmunkások csinálták.
Kiváncsi lennék, az itt jelenlevő villanyszerelők közül hány ment vissza két hét múlva a kötéseket újrahúzni? Várom a jelentkezőket. Mert ugye egy szakmunkás annyit azért tud, hogy a kötések pár nap múlva meglazulnak.
Ha elég a dobozban a kötés, akkor jobb esetben csak ilyenek lesznek a falban:
Ha a megszakító bírja, de a vezeték nem, akkor ilyen is előfordulhat:
Ráadásul ezek alattomos cuccok, állásában is lazul a kötés, aztán melegszik tovább. Ha falban izomból begyullad a vezeték, akkor fasza vége lesz, nemrég oltottak itt egy panelt ilyen miatt... Ezeknek az elektromos rendszerét 1 darab világításra/TVre és rádióra tervezták 30 évvel ezelőtt. Evvan.
tegnap emelkedett idegállapotban visszaraktam a régi 300W os tápomat az új gépembe és elindult vele. miután megemlitettem az asszonynak a falbontást azonnal elegem lett a projektböl.
két éve lakunk itt ezzel a táppal és 2 éve nyomatom úgyhogy ha elégett volna akkor már észrevettem volna.
ha elég a dobozomba a kötés akkor mi van? ráz a fal, vagy mi?
qrvára nincs kedvem szétbarmolni a lakást. majd a köv. felujitáskor megcsinálom.
milyen mélyen van az a drót a betonban? mennyit kell vésni?
Hát nem a legjobb híreim vannak, a panelek többségében nincs csőben a vezeték, ezért valószinű, hogy csak rombolással, vagy falon kivűli csatornával oldható meg.
Csepelen egy lakásban( kisebb rombolással) sikerült áthúzni a vezetéket ott csőben volt,,,,,,,,,
Megsúgom azokban a panelekben 1,5 ös tömör aluminium kábelt használtak anno ami csak arra jó hogy felakassz vele valamit . Vezeték csere nélkül nem fogod megúszni. Ez az egész nem úgy működik hogy kicserélem a biztitáblát azt jóvan .
Kicseréled a megszakitót nagyobbra nem old le de viszont leolvad a szigetelés a kábelről .
hát fenn a táblán. mivel panellakásról van szó óra kinn van a doozban és az ajtó mellett benn pedig egy véleményem szerint az eredeti 20éves tábla. van egy központi megszakitó és 3 kissebb. 3 "kör" van a lakásban úgy gondolom. abból az egyiket vágja le. arra 6A van irva.
de ki akarom cseréltetni a komplett táblát vmi igényes darabra. ezért is nem kezdek neki.