Kicsit utánna néztem, hogy felfrissítsem az emlékeimet.
A villámcsapás okozta tulfeszültség védelem két fontos követelménye a gyorsaság és a nagy igénybevétel. Sajnos ezt egy eszköz csak komprumiszumokkal tudja megvalósítani.
Durva fokozat: Nagy áram és feszültség
Közép fokozat: Gyorsabb de kisebb áram és feszültség
Készülék védelem: gyors.
Mindegyikből kapható sinre és táblára szerelhető kivitel. A készülékvédőkből van konnektorba dugható változat.
"életük árán": van ami visszakapcsolható, de olyan a konstrukciójuk, hogy automatikussan visszakapcsol és inkább tönkremegy, mint átengedeje a tulfeszt.
Árakat boltok tudnak mondani.
Keress rá a villámvédelem szóra, fogsz találni eszközöket is.
Természetessen van. Kapható védelemmel ellátott elosztó és az egyéb bemenetek (telefon, antenna) védelmére szolgáló eszköz is. Nem olcsó eszközök és a jelentős tulfeszültség esetén, pl villám, az életük árán védik meg a készüléket. Nagyobb villanyszerlő boltokban tudnak mutatni katalógust is.
Szvsz a halogén lámpa, és egy viszonylag kisebb teljesítményü de szórt fényü általános világítás mellett (ami bármi lehet, akár fénycsö is), sok kisebb helyi megvilágítást érdemes alkalmazni.
Ha jól rémlik, az alumínium és a réz közé négy féle fém réteg kellene, hogy abszolút ne legyen korrózió. Talán cink, vas, nikkel, ón a sorrend, de ebben nem vagyok biztos...
Ez nem annyira villanyszerelés, lehet, hogy lakberendezésnél jobb helye a kérdésnek: milyen fényforrásnak van ma a legtermészetesebb fénye? A Napnak, tudom... Egy ablaktalan konyhába (nappali végéből -7 m távolságról- kap csak Napot) szeretnék minél természetesebb fényt varázsolni, "olyan, mintha a konyhának is lenne egy ablaka" típusút. Milyen világítási megoldással lehet ezt elérni, honnan süssön a fényforrás, sok apró, egy erősebb, milyen trükkjei vannak?
van a 30 eve beepitett elosztodoboz a plafon alatt, amibe balrol bemegy az aluminium, jobbrol meg a frissen behuzott rez. Ha a csoki megfelelo es ez is csokkenti a rez+aluminium+nedvesseg "jotekony" hatasat akkor ez lesz, de gondoltam megkerdezem hatha letezik valami otovozet ami mindketto baratja.
A burkolo hamarosan kezelesbe veszi edesanyam konyhajat igy itt a lehetoseg hogy atrendezzuk a konnektorokat. Mivel ez egy 30 eve epult haz, a vezetekek aluminiumbol vannak es nincsenek is csobe huzva.
Kerdesem az lenne, hogy milyen modom csatlakoztathatom ossze az ujonnan beepitett 2.5-es rezvezeteket a mar meglevo aluminiummal? Sima sorkapocs, vagy letezik specialis megoldas is ilyen esetekre?
lakasfelujitasbol van egy szakajto Prodax Classic kilokokaros konnektorom. bontatlanok. mivel a hataridobol kicsusztam, mar nem tudom oket visszavaltani, ha valakit erdekelne (van meg vagy 8-10 szerelodoboz fedellel meg par hatvanas szerelvenydoboz is) dobjon egy mailt. Budapesten lakok.
ugy gondoltam a bolti ar 70%-ert nem pofatlansag tuladni rajta.
Ha a villanysütödőn nincs dugvilla akkor vagy ráteszel egyet, vagy fixen dobozba bekötöd. A sorkapocskérdésre visszatérve: az úgy nem igaz, hogy amennyi keresztmetszetre befér az tuti jó.
Valóban a legkisebb csokiba is belefér az 1,5 mm2 réz, ez 16A-rel terhelhető. A csoki 2mm-es csavarját ha meghuzod ekkor, vagy megszakad a menete, vagy eltöri a csokit belül! Létezik már olyan (talán) WAGO gyármányú összekötő amibe csak bele kell dugni a vezetéket, és egy kis "pöcköt" kell ráforditani, és akár tömör, akár sodort vezetéket jól összeköti. Konyhában elszivónál sokszor lengő dugaljat szoktam szerelni, hogy ne legyen sehogy utjába az elszívónak.Laci.
Süllysztődobozt többféle méreteben lehet vásárolni, létezik 40, 50, 60 mm mély doboz. Meg kell nézni, hogy a szerelvénynek mekkorára van szüksége. A Prodaxok elég kis helyen elférnek. A kilökőkaros dugalj nem hátrány és nem is nagy beruházás, amikor én vettem (ősszel), akkor kb. 30-40 Ft-tal volt drágább, mint a normál.
Az alsó és felsőszekrény távolsága 56-58 cm körül lehet, nekünk pont jó, mivel nem vagyunk langaléták, így kényelmesen hozzáférünk a polcokhoz. Így is a teteje 210-215 között van. Ha van állószekrény (nálunk nincs), akkor úgyis annak magassága határozza meg, hogy hová kerül a felsőszekrény. Ikeánál az állószekrény méretek 211 cm, esetleg 233 cm. A bútor ára nem titok, hiszen benne van az Ikea katalógusban is, gépek nélkül 450e Ft volt, ami szerintem elég kedvező ahhoz képest hogy milyen és mennyi szerelvény van benne, és egy konyhabútor úgy általában mennyibe kerül. Igazából a szerevény drágítja meg a bútort, nem a szekrényváz. Részletesen ha érdekel, ajánlom az "Ikea konyhabútor" topicot.
A kihúzhatós elszívó nekem tetszik, 2 motoros és 650 m3/h teljesítményű. Áramfelvétel nem jelentős, max. 300W-ot vesz fel, tehát nyugodtan elfér egy ágon a konnektorral.
A páraelszívót a legcélszerűbb kivezetni, hiszen bent csak kavarja a levegőt. Lehet hogy a szagokat csökkenti, de amikor nekem ilyen volt, én nem nagy hasznát láttam. Azért is kell kivezetni, mert így a konyha terében alacsonyabb lesz az légnyomás az elszívás miatt, így a légmozgás a konyha irányába történik, nem terjed szét az egész házban a diós pacal illata. :-)
Igazából neked a kivezetésnél a hosszal lehet gondod, mert a fürdőszobán és szobán nyugodtan át lehetne szerintem vinni (láttam már ilyen megoldást). Nekem téglalap keresztmetszetű kb. 55x240 mm-es elszívócső van, tehát ha átviszed a fürdőn és esetleg gipszkartonnal leburkolod, észre sem veszed a mennyezet alatt.
Korábban már - talán a lakberendezősben - veséztük, sajnos nem megoldható a kivezetés, mivel a külvilág és a konyha között van a fürdő és a kisszoba, a szellőzőrendszer pedig úgy van kialakítva, hogy ha abba belekötném - ami szabályellenes - akkor mind a 10 emelet ami azon az ágon van az én konyhám/főztöm illatát "élvezhetné":(((
Konyhai alsószekrényt én is 90 magasra tervezem, a 85-ös nem esik kézre.
Ha már itt vagyok és nem baj, válaszolok erre is:)
1. Pont a hétvégén láttam egy Ikea katalógust. Ott 50-70cm-t írnak erre a távolságra. Nekünk kb.50 van és megfelelő. Mondjuk magasított az alja, mert magasak vagyunk, de ha 50cm-nél több lenne az alsó és a felső között, akkor a teteje nagyon magasan lenne.
2. Nekünk kihúzhatós van, nagyon jól működik, de csak kivezetéssel építsd be. Sokak egybehangzó véleménye szerint a sima szűrős megoldás értéke nulla.
3. Nem kell neki külön ág.
egyébként, ha festesz is, és a falra felhelyezel valami bordűrt (gipsz, cell, mittudoménmi), abban is vezetheted a kábelt, és a bordűrbe süllyesztett spottal szórt fényt kaphatsz.
Szvsz tévedsz. Az inkább a gond, hogyha nem ugyanolyan méretűt kapsz és nem annyit takar rá. Ez is csak akkor probléma, hogyha a szegélyléc alatt nem ugyanolyan színűre fakult a parketta, mint a szegélylécen kívül.
Ooops, és még valami eszembe jutott a konyhás képeidet nézegetve:
1.Jól számoltam, az alsó és a felsőszekrényeid között 50 cm a tévolság? /kivéve a páraelszívót/ Nem "mászik rá" túlzottan a munkapultra így a felső?
2. Kihúzhatós elszívó mennyire jól működik, illetve nálam nem lehet kivezetni, úgy mit lehet belőle kihozni? /500h3/órásra gondoltam/
3. Ja és mennyi az áramfelvétele, elég neki 1,5-ös ha ugyanazon az ágon megy egy konnektor is, vagy csak magában lenne elég annyi?
4.Ha nem titok kb. mennyiből jön ki beépített gépek nélkül ez az ikea konyha?
Ahol a vékony falak vannak, ott csempe/járólap van, ahhoz meg nem igazán megy a parkettaszegő:(
Egyébként a szobákban lehet, hogy ilyesmi megoldást fogok idővel majd csinálni, ha sorrakerülnek, kérdés hol és mennyiért lehet ezeket kapni?
Ja és a parkettás szoba 2 éve lett csiszolva, nem igazán szeretném mostanában megismételni a dolgot, viszont a szegőléc lakkozása gondolom szedné magával a parkettáét is, ha meg próbálnám felszedni, vagy tévedek?
Köszi az infót!
Ez a gipszkartonba süllyeszthető kötődoboz milyen mélységet igényel a karton mögött? Jól sejtem, hogy érdemes kidobovillásat rakni konnektorból a stabilitás érdekében?
Megnéztem a villanysütőt, ennek nincs a végén konnektor, 3 db 1 cm-nyire a végénél megblankolt vezeték kb. 1 méternyi hosszú fekete szigeteléssel.
közben eszembe jutott még néhány dolog:
25A-es a bizti a villanyóránál, bent úgy terveztem, hogy 16A-s és 10A-s biztosítékokat használok (az adott ág várható terhelésétől függően) viszont ha jól sejtem a villanysütőm elképzelhető, hogy levágja a 16A-st? Esetleg 2 egymásmellett haladó ágat - ami külön biztosítón van - párhuzamosítsak, így ha az egyik bizti nem bírja a másik még bedolgozhat, vagy ez így nem jó megoldás?
Mielőtt valaki a szívéhez kap: Nyugi, a dobozokban az összekötözgetést, és a biztosítókra történő rákötést hozzáértő fogja csinálni, de a csatornázást/szigetelt kábelek behúzgállását, szerelvényezést én fogom és nem szeretnék valamit kihagyni.
Gipszkarton falba spéci kötöződoboz kell, amit szinte bármelyik villanyszerelési szaküzletbe, barkácsboltba meg lehet vásárolni. Nálunk is
ilyeneket raktak fel, a képen látható négy csavar, a felsővel és az alsóval a dobozt rögzíted a gipszkartonba, a jobb és bal oldali csavarokkal a szerelvényt rögzíted a dobozba. Nem kell használni a rugós rögzítőkarmokat, mivel (ellentétben a tömör fallal) a falban nem támasztja semmi a dobozt és a rögzítőkarmok vagy szétnyomják, vagy kiszakítják azt.
Tybald:
Lacivill ajánlása szerint 2,5 rézvezetékkel kábelezheted a sütőt, viszont a mosógéphez bőven elegendő szerintem a 1,5 keresztmetszetű vezeték, ez tartósan 16A-t tud (a 2,5-ös 20A-t), háztartásokban pedig nincsennek olyan vezetékhosszak, mely indokoltá tenné a keresztmetszet növelését.
Sorkapcsokról elmondható, hogy a méret a lényeg, amilyen keresztmetszetű vezeték beköthető, annyit a sorkapocs is kibír. A 2,5-es vezeték általában legkisebbekbe is belemegy, a legkisebb Kontavill sk. terhelhetősége 24A, tehát jó.
Villanysütő altalában konektoros kivitel. Villanytűzhelyet kell fixen bekötni. Oda illik 3*2,5mm2 réz vezetéket vinni, az automata mosóhoz sem árt, de ha 10 m-en belül van akkor elég a 1,5 réz. szereltem már ilyen helyen, és szerelődobozt véstem a 4-es falba, ha mindkét oldalon csempe lessz akkor akár mindkét oldalról szerelhető egy-egy konektor. Mindenképpen tiplizzél fel előre, mert utólag könnyű pneumatikussal átszaladni. Jó minőségű hagyományos ütvefuróval, és jó minőségű furóheggyel meg lehet oldani utólag is, de kb 2 luk/jó furóheggyel kell számolni.Almenyóbabarkácsboltban kapható lukfuró készlet.2-3eFT.Elektronikus trafót álmenyoba helyezném, a legtobb olyan méretű, hgy befér a lámpa helyén ha van 6 cm az álmenyó. Ne csomagold be mert igy is melegszik!LACI.
Léteznek olyan szőnyeg/parketta szegélylécek, amelyek kifejezetten kábelvezetésre lettek kialakítva. szvsz jobb, egyszerűbb és gyorsabb megoldás, mint az alig pár centis vb falakat bolygatni.
Csempére ragasztani is lehet a kábelcsatornát valami jóféle szilikonalapú cuccal, vékony falat meg óvatosan kell fúrni, esetéeg nem ütvefúróval 4-es 5-össel, és akkor nincs vele baj. Csempe alatt nem nagyon szokott lerobbanni, de akkor előbb a könyhát csinálod meg, aztán csempézed a fürdőt. Villanysütő a 2-4 kilowattjával már tisztíccsa a panelt, az biztos.