Keresés

Részletes keresés

ötfelezős Creative Commons License 2022.09.14 0 0 131975

Alapterhelhetőség meg ebben van:
https://dokumen.tips/documents/vezetok-meretezese-es-vedelmi-keszuelekek-kivalasztasa.html

Csak arra kell vigyázni, amit teljes mértékben megevett a magyar szakembervilág, hogy a magyar fal az nem az A csoport.

Előzmény: ötfelezős (131974)
ötfelezős Creative Commons License 2022.09.14 0 0 131974

Az új szabvány szerint a csökkentő tényező egyenlő 1 per négyzetgyök n, ahol n a többerű köpenyes vezetékek száma

Előzmény: Tomscopp (131969)
tfe_tng Creative Commons License 2022.09.13 -1 0 131973

És mit csináljon ? Gipszelje bele a vázkerámia téglába az MBCU kábelt ? 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (131971)
tfe_tng Creative Commons License 2022.09.13 -1 1 131972

Ne gondold túl.

 

A vezetékből több fér a védőcsőbe, illetve lehet variálni a színekkel (ami pl alternatív kapcsolásnál előnyös), de legfőképpen olcsóbb fajlagosan. Nyilván a legelőnyösebb vezeték az, amit nem kell megvenni, ha kábeled van, akkor csináld azzal. A védőcsövet ne hagyd el, bárki bármi mást mond, utoljára az MMFal vezetéket volt divat a vakolatban vinni, 30 éve. 

 

Nálam - isten tudja miért - kizárólag kábelt használtak, tökéletesen működik. Mondjuk szinte az összes körnek külön védőcső van, szóval nem volt gond a zsúfoltság. 

 

Az amperekkel pedig viszonylag egyszerű számolni, mert a konnektorhoz 2,5-es vezető kell (max 16A biztosítás), a világítási köröknek 1,5-es (max 13A biztosítás). (családi házas méretekben elhanyagolható azoknak az eseteknek a száma, amikor ettől el kell térni) 1,5-es vezetéknél vékonyabbat sehova ne használj, a szabvány előírja, hogy ez a minimum falban vezethető keresztmetszet. A sütő/főzőlap pároshoz szokás vastagabbat vinni, nem tudom milyen hosszú lesz ez a kör, de a 4-es szinte tuti elég családi házas környezetben (de a 2,5-el sem tévedsz nagyot), ide szintén 16A-es biztosítás kell. 

 

Szóval kb ennyi, ezzel elég jól túl van méretezve a rendszered, mégsem lesz szignifikánsan drágább, és leginkább - működni fog. 

 

Ideális esetben konnektorokat nem sorolunk, minden kör külön védőcsőben megy. Mondom ideális esetben, nyilván ilyenek (majdnem) csak a mesében vannak. 

 

Ha megfelelően szeparálod a nagyfogyasztókat*, és kellő számú kört alakítasz ki, akkor 50 évig nem kell hozzányúlni. Ja, és kizárólag réz vezetőt, illetve wago kötőelemeket illik használni.

 

Annyi még, hogy FI relé szempontjából érdemes a vizes helyiségeket és a kültéri dolgokat külön venni, szóval 3 FI-vel az egész ház szépen szeparálható. (nem ajánlott FI reléket sorosan kötni)

 

* Főzőlap, sütő, mosógép, mosogatógép, szárító, mikro, hűtő, fagyasztóláda, stb. 

Előzmény: Tomscopp (131969)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2022.09.13 -1 0 131971

"Nem a saját káromon szeretnék tanulni,"

 

Pedig ha csövezést csinálsz oda, ahová nem KELL csövezés, akkor szerintem pont kárt okozol mgadnak :)

 

"a vezeték miért előnyösebb a kábellel szemben?"

 

Miből olvastad ki ezt? Szerintem senki sem állította ezt.

Előzmény: Tomscopp (131969)
Atis57 Creative Commons License 2022.09.13 -1 1 131970

Szia!

 

Ha nem egy egyenes 6m alatti hosszúságú védőcsőről van szó--akkor ez kizárt eset;

"ha a jövőben ki lesz cserélve, akkor könnyű áthúzni."

 

S ha 2 kanyarnál/ivnél több van benne --akkor csörlővel lehet kihúzni. (meg a védőcsővel)

 

 

Előzmény: Tomscopp (131969)
Tomscopp Creative Commons License 2022.09.13 0 0 131969

Védőcsőben azért szerettem volna elvezetni, mert ha a jövőben ki lesz cserélve, akkor könnyű áthúzni. Azt megtaláltam, hogy ez a kivitelezés jár a legrosszabb hővezetéssel a befalazott vagy a falon kívül vezetett megoldáshoz hasonlítva, ez is az oka annak, hogy kétszer is kérdeztem, hogy hogyan tudom meghatározni, hogy mi alapján kell az amper terhelést megterveznem. Szakmókus átküldött egy táblázatot a vezeték keresztmetszet-darabszám/védőcső méret vonatkozásában, ami már egy tökéletes alap, bár ez az amper terhelésről ez nem ejt szót.

 

Nem a saját káromon szeretnék tanulni, ezért is jöttem ide és teszem fel a kérdéseket. Szeretném nyilván megkönnyíteni a dolgom, ezért is kérdeztem, hogy a vezeték miért előnyösebb a kábellel szemben? :)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (131968)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2022.09.13 0 0 131968

"Nem teljesen vágom, hogy védőcsőben miért akarsz kábelt?"

 

Én inkább azt nem értem, hogy ha van (kettős szigetelésű) kábele, akkor mi szükség van még védőcsőre is? Csak saját idejét pazarolja, életét bonyolítja a védőcsővel. Ráadásul védőcsőben haladó kábel esetén rosszabb a hőelvezetés/hűlés, ezért kevesebb amperrel szabadna terhelni.

Előzmény: Zs:) (131963)
Tomscopp Creative Commons License 2022.09.13 0 0 131967

Három fő oka van a kábelnek. 1,5-ösből jelenleg is van a háznál, amit ésszerű lenne elhasználnunk, továbbá amatőr vagyok és nem gondoltam, hogy hátránnyal jár kábelt használni vezetékek helyett. Miért célszerűbb a kábel helyett vezetékeket behúzni?

 

Nem könnyűszerkezetes, teljesen átlagos tégla házról és helyiségeiről van szó.

szakmókus Creative Commons License 2022.09.13 0 0 131966

Csak feltételezem,hogy padláson vagy álmennyezet felett vezetett kábelek valahogy védőcsőbe, süllyesztve jutnak el egyes fogyasztókhoz,süllyesztett szerelvényekhez. Így a csőben sem lesz vissza blankolva hanem kábelként lesz vezetve.  

Vagy könnyűszerkezetes az épület és így lesz rögzítve a falazat üregeiben...?

Előzmény: Zs:) (131963)
Mr. Pepe00 Creative Commons License 2022.09.13 0 0 131965

Ja hogy kábel? Abból 13,5 ösbe kb 1 fér 16ba kb 2-ő.

Előzmény: Zs:) (131963)
Mr. Pepe00 Creative Commons License 2022.09.13 0 0 131964

Ha vegyesen van a csőben világítási és dugalj áramkör is, akkor annyit tegyél bele, hogy lazán belemenjen. Ha erősebb fogyasztók vannak csőszakaszban, akkor a szellős behúzást javaslom.

Inkább tegyél több csövet párhuzamosan, vagy eggyel nagyobbat, mintsem összeszorítsd a vezetéket.

 

Mielőtt megkérdeznéd mi a különbség a laza és szellős behúzás között, annyi hogy laza akkor ha behuzószállal simán tudod behúzni, szellős ha majdnem kézzel is be tudod tolni.

Előzmény: Tomscopp (131962)
Zs:) Creative Commons License 2022.09.13 0 0 131963

Nem teljesen vágom, hogy védőcsőben miért akarsz kábelt?

Előzmény: Tomscopp (131962)
Tomscopp Creative Commons License 2022.09.13 0 0 131962

Szakmókus: Köszönöm, megkaptam. Ezzel a táblázattal többször találkoztam már, de így a könyv alapján máris hitelesebb. Egy-két dolog nem tiszta benne, arra rákérdeznék később.

 

Mr. Pepe00: Egy védőcsőbe húzott kábelek amper terhelhetősége tényezőktől függ. Igen, erre írtam, hogy háztartásban, MÜ III-as védőcsőben, falban elvezetve, 1,5 mm2 és 4 mm2 közötti 3 eres kábelek lesznek (talán falon kívül, de elsősorban a falban szeretnénk). A hőmérséklet általános hőmérséklet mint bármely házban, mondjuk 16-35 Celsius fok (tél-nyár). Ezen tényezők alapján valaki megtudja mondani, hogy hogyan sakkozhatom ki, hogy hány kábelt vezessek egy védőcsőben? Nyilván a kábelek elméleti maximum amper terhelésével számolnék (1,5=10A; 2,5 16A kismegszakító), és úgy tervezném az áramköröket, hogy egyrészt a térbeli elhelyezés megfelelő legyen a házban, másrészt megfeleljen a követelményeknek az amperherhelést illetően minden védőcső. Van erre valamiféle táblázat vagy hasonló?

szakmókus Creative Commons License 2022.09.13 0 0 131961

"A trafóknál szokásos a lágyforrasztás.Semmi gond vele."

 

Tapasztalat alapján állíthatom hogy gond lesz vele. A forrasztó ón merevvé teszi a szigetelés alatt is a hajlékony vezetéket (már ha sikerülne is egyáltalán a gumikábelt bevonni) és az átmenetnél törni fog.

Másrészt biztosan melegedni fog a csatlakozás, huzamosabb (ipari jellegűnél biztosan) használattól garantált hogy az ón leolvad.

Régen mi is forrasztottuk (25-30 éve),de manapság kizárólag préselt,ill érvéggel készített kötést alkalmazunk.

Előzmény: Atis57 (131956)
botsinkai Creative Commons License 2022.09.13 0 0 131960

Jó eséllyel alu a tekercselés a trafón...

Előzmény: itya (131957)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2022.09.13 0 0 131959

Hacsak nem vagy NAGYON szegény ember:

- ne pazarold az energiáidat szemét felújítására

- már 27 ezer forinttól lehet kapni új inverteres hegesztőket, amelyek közül talán a legvacakabb is jobban dolgozna, mint a pince sarkában talált roncs valaha is.

 

Előzmény: kristof-25 (131955)
Qqberci Creative Commons License 2022.09.12 0 1 131958

Nekem is van egy régi HETRA, de az inverter mellett labdába se rúghat...

Előzmény: itya (131957)
itya Creative Commons License 2022.09.12 0 1 131957

nem érdemes szenvedni vele

vsz jobban járnál ha szétszedve leadnád belőle a rezet, kicsit kipótolva vennél egy invertert

(hacsaknem nagyon profin tudsz bármivel hegeszteni és folyamatosan megy a flex a hegesztőgép mellett)

Előzmény: kristof-25 (131955)
Atis57 Creative Commons License 2022.09.12 0 0 131956

Szia!

 előszörre;

Bekapcsolva kipróbálni ; üresjárási feszültség  min 47V ,de inkább 50 feletti legyen!

 

rövidre zárási áram  , a 75A még kevés  100A feletti.....

 

1 óra üresjárás alatt ne melegedjen ,rendellenesen.

 

Ezután érdemes bármihez is hozzáfogni.

 

A gumikábel mindig ilyen lessz ,évek alatt ( a gumi kénje megtámadja a rezet!

 

A trafó kivezetést meghosszabbithatod más Réz vezetékkel is. Pl; 8x2,5mm2 sodrottal.

A trafóknál szokásos a lágyforrasztás.Semmi gond vele.

A kivezetéseket  óntartállyal szokás forrasztani (esetleg 2db 300W --500W vill.páka --gázforrasztóval )

 

ilyen helyen mindig van jelentős melegedés ---egy kis ventillátor?

Előzmény: kristof-25 (131955)
kristof-25 Creative Commons License 2022.09.12 0 0 131955

Nem kimondottan villanyszerelés, de bízom benne tudtok segíteni:

Műhely mélyéről előkerült egy Einhel Euro Master Cen 150 hegesztő tarfó. A munka kábelek (test és elektróda fogó) a dobozon belül fix csatlakozással kapcsolódnak a trafó tekercséhez. A kábelek másik végéről ről le lett vágva a test- és elektróda fogó csatlakozás, minimum 20 éve biztos nem volt használva. Használni szeretném a hegesztőt, ezeket pótoltam. Sajnos akár hogy próbálom a gumikábelt csupasztás után megtisztítani a fekete gumi és oxidáció maradéktól, reménytelen. A fogókhoz kötési pont erősen melegszik és a hegesztés sem úgy alakul mint ahogy elvárható lenne. Már kb, 15~20cm-t lederaboltam de még mindig fekete elemi szálak vannak a sodratban.

Át szándékozom alakítani a járatos bajonetes csatlakozásra, több különböző hosszúságú kábelem van a másik hegesztőmhöz így csere szabatos is lenne.  

Az a gond: az elhelyezési lehetőség miatt az előlapra szerelt új csatlakozó aljzatokat nem éri el a szekunder oldalból kijövő  vezetékvég ami 4,2 mm átmérőjű tömör v.réz vezeték.

Milyen csatlakozási lehetőséget javasoltok ? úgy tudom a cinnel forrasztott vezetéktoldás itt nem célszerű. Egyébként mekkora keresztmetszetű vezetéket kellene alkalmazni? Próbáljam meg inkább (milyen méretű?) v.réz lemez csíkokkal? Az egyben megoldaná a csatlakozóknál a kábelsarut, a trafó tekercsre meg csavaros több  U alakú szorítókötés . Szerintetek?

szakmókus Creative Commons License 2022.09.12 0 0 131954

Elméletileg elküldve...

Előzmény: szakmókus (131950)
kiggyo Creative Commons License 2022.09.12 0 2 131953

Iratkozz be egy iskolába. Akár ingyen is megúszhatod ha ez lesz az első szakmád.

Sosem késő.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (131947)
botsinkai Creative Commons License 2022.09.12 0 0 131952

Szabványismeret tantárgy pont nincs...

Előzmény: Mekk Elek ezermester (131949)
Mr. Pepe00 Creative Commons License 2022.09.12 -1 0 131951

Szóval:

hogy mennyit tudsz behúzni az függ a fizikai adottságtól:

Kanyar száma, síkosító van e, stb.

 

Viszont az hogy a behúzott vezetéket hány A-al terhelheted, az meg egy másik kérdés:

függ az érszámtól, a környező hőmérséklettől és függ az elhelyezés típusától.

Előzmény: Tomscopp (131936)
szakmókus Creative Commons License 2022.09.12 0 0 131950

Kifotóztam,de már csak esetfele lesz módom rá elküldeni.

 

Lényegi különbség aligha lehet a két táblázat között végül is a jellemző méretek nem nagyon változtak az idők során. 

Előzmény: Tomscopp (131946)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2022.09.12 -5 0 131949

Ha viszont a tanár/tankönyv mindig elég nyomatékosan használta az "ajánlás/javaslat" kifejezést,

ennek ellenére a villanyzerelő iskolából távozó szakemberek a tobábbiakban is csupán szájról-szájra terjedő "népdalokból" merítik a szaktudásukat (a valódi hivatalos előírások megismerésének bármiféle igénye helyett),

ez ismét csak a hazai szakoktatás csődjét (sürgős reformra szorulását) mutatják.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (131947)
tfe_tng Creative Commons License 2022.09.12 -1 3 131948

A gyereknek tuti megtanították a vezeték méretezést is. 

Megint harcolsz itt az árnyékoddal, teljesen feleslegesen. 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (131947)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2022.09.12 -5 0 131947

"De tanították. Nekem is és megkérdeztem pár kollégát, nekik is"

 

Ha a gyerek úgy jön ki az iskolából, hogy úgy tudja, hogy ez a táblázat valamiféle KÖTELEZŐ ELŐÍRÁSokat taralmaz, akkor az a tanár hülye a szakmájához, mert a tanítás helyett (nagy tudatlanságukban magabiztos) hülyéket képez szakemberek helyett.

Ez a táblázat úgynevezett javaslat/ajánlás (már aki agyilag meérti ezeket a kifejezéseket).

Előzmény: kiggyo (131935)
Tomscopp Creative Commons License 2022.09.12 0 0 131946

Köszönöm, publikussá tettem (új vagyok, alapból így került beállításra).

 

Ez a "4.3-as ábra" mennyiben lesz más mint az említett "F3." és "F4."-es táblázatok?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!