Látod, ha nem jól definiálod a feladatot és elhallgatsz laikusként fontos részleteket akkor Elek nem tud hatékonyan segíteni. Már sokszor elmondta de nem tanulsz belőle :-)
Másrészt pontosan leírtam, hogy a gép egy modern, európában gyártott (nem kínai) cucc. _minden_ biztonsági előírásnak megfelel. Vészleállító, motorfék, minden szar is van rajta. Nem fogom sem átszerelni, sem megbontani.
Harmadrészt egy áramtalanító, reteszelő kapcsolóra gondoltam. Ha mondjuk nem használom a gépet, akkor rácsapok, és ha valami mazsola (mondjuk valamelyik gyerekem) rácsap az indító gombra a gépen, akkor nem fog elindulni, mert a reteszelt főkapcsolót kell elfordítani ehhez.
Rossz volt a szóhasználatom, ne lovagoljunk már ennyit a témán, ha kérhetem.
Egyébként rég elengedtem a kérdést, beszerelek egy főkapcsolót a plexi alá és kész, nem fogok ezzel szarozni (leginkább azért, mert kellene mellé egy 3/4U mágneskapcsoló, ami túl sok helyet vesz el a dobozból, arról nem is beszélve, hogy egy konnektor hely kell a kapcsolónak. Egy mezei főkapcsoló megoldható 2U helyen is.
"Ha akarnék egy vészleállító kapcsolót ugyanide,..."
Ez már volt téma nem régen, miszerint a géphez eredetileg nem tartozó vészgombot szeretne valaki felszerelni. Szerintem kissé bolondnak tartott bennünket a sokféle eltérő (fontoskodó) hozzászólás miatt. Pedig a lényeg amit közölni szerettem volna vele hogy a vészgomb nem egyenértékű a főkapcsoló működtetésével ,vagy a villásdugó kihúzásával. Magyarán a vészgomb vészleállításra való nem áramtalanításra ami a szereléskor szükséges. A géphez tartozó gépkönyv általában tartalmazza a szereléskor betartandó műveletet. (olyat nem olvastam még hogy szereléskor nyomja be a vészgombot) Olyan gépkönyvben meg pláne nem ha eredetileg nem is tartozéka a gépnek a vészgomb hiszen utólag lett felszerelve.
Úgy vélem aki tisztába van a vészgomb szerepével hát szerelje fel a gépét vele. Ő felelőssége.
"Létezik olyan master-slave kapcsoló, ami kalapsínre szerelhető, 3 fázisos és bírja a nagy motorikus terheléseket ? "
Ha mindhárom fázison egyszerre indul meg a fogyasztás, akkor elég, ha csak az egyik fázist figyeli a master-slave. Amit profi területen úgy hívunk, hogy "áramfigyelő relé". Áram értéket nem írtál, némelyik 15 ampert alapból kibír, de áramváltóval határ a csillagos ég (további részletek pl itt).
Az áramfigyelő indíthat egy időrelét, ami "késleltetve elengedő" üzemmódban a főgép leállása után egy ideig még üzemeltetheti az elszívást (ez pl ennél az időrelénél az "E" üzemmód).
"Kell neki egy mágneskapcsoló vagy van rá valami speckó eszköz ?"
Az egyik fajta speckó eszközhöz (SSR relé) elektronikai trükközés kell, a másik fajta speckó eszköz (felhúzós rugós megszakító) meg 20-100-szor annyiba kerül, mint egy mágneskapcsoló, tehát marad a mágneskapcsoló.
Igen, de ebben a megoldásban fix bekötés kellene a gyalunak, és csak az áramtalanítóval lehetne elindítani. Ahogy írtam, ez az áramtalanítás teljesen opcionális, nem biztos hogy kiépítem.
Ami nekem kellene, az valami áram érzékelő, amivel tudnám indítani az elszívót. (hasonlóan, mint ahogy az ipari porszívók működnek, azok is csak akkor aktívak, ha a rajtuk lévő konnektoron terhelés van)
Az elszívóhoz van ilyen cucc, de az egy fázisú, a gyalu pedig három fázisú lesz, ráadásul ezt nem tudom a szekrénybe építeni, hanem az elszívóra kell szerelni. Szóval gányolás lenne a vége.
Jaja, ez így világos, az a baj, hogy 13M hely van ebben a szekrényben, és akkor be kell áldoznom valamennyit a védelemből (mármint a független védelmekből). Átgondolom még, annyira nem kritikus ez a része, de köszi az infót !
Betáp a gyaluhoz 3f kismegszakítóról egy mágneskapcsolón keresztül . A mágneskapcsoló tekercsét a reteszelön keresztül bekötni sorba . A mágneskapcsoló jelenleg nyitott segéd érintkezöjén keresztül bekötni az elszívás idöreléjét ( amin beállítod a késleltetésre szánt idöt ) , amihez oda kell vezetni direktben ugyan azt a fázist az idörelé állandó fázisára ( ezt is biztosítani kell ) . Az idörelé pedig kapcsolja az elszívó mágneskapcsolóját ( tekercsét ) , amire az áramot az elszívó kismegszakítójáról kötöd . Vész esetén Stop gombot benyomod a gyalu leáll , de az elszívás a késleltetés idejéig még üzemel .
Ez a doboz azt csinálja, amit írtam: van benne egy relé, ami alapesetben behúzott állapotban van, és a kimenetén "lógnak" az aljzatok -a vészkapcsoló meg megszakítja a tekercsének az áramkörét, és reteszelve maradva elveszi a tápot az aljzatokról. Olyan m/s modult már láttam valahol, ami egy fázist figyelt, és az azon folyó legalább xA áram esetén kapcsolta a másik kimenetet, de most nem találom az adatlapját - emlékeim szerint nem kalapsínes darab volt :/ Kínai boltokat még nem néztem, ott mondjuk szinte biztos, hogy raktak össze ilyesmit :)
Amit én láttam ilyet, ott az érintkezőelem az 3-5A-t tudott, és mágneskapcsolóval volt megoldva a védett berendezés áramtalanítása (a főkapcsoló adott áramot a relé tekercsének, ami kapcsolta a 3 fázist), szerintem ez lenne nálad is a járható út, egy reteszelhető vezérlő kazettával+érintkezőelemmel.
Semmiképp nem akarok belenyúlni a gépbe, jó az úgy, ahogy van. EU gyártmány, minden safety cuccot tud. Annyi lenne a cél, hogy az áramot elvegyem az áramkörből egy nagy piros gombbal. Kb mint itt a képen, az lenne a cél, hogy ez a gomb az összes kimenetet áramtalanítsa
De ez az egész csak egy gondolatkísérlet per pillanat, sokkal fontosabb lenne a másik kérdés, hogy tudom-e indítani az elszívót a gyaluval, ehhez kellene valami master-slave kapcsoló. A távirányítós indítást nem akarom, mert magamat ismerve 10-ből 8x el fogom felejteni elindítani :)
Oké, így már más a leányzó fekvése a vészleállítással kapcsolatban. A kérdés az, hogy a berendezés bekötésébe bele akarsz-e/tudsz-e nyúlni, vagy attól függetlenül szeretnéd megoldani?
Létezik olyan master-slave kapcsoló, ami kalapsínre szerelhető, 3 fázisos és bírja a nagy motorikus terheléseket ?
Konkrétan gyalugép indulására akarnám az elszívót bekapcsolni, az sem lenne baj, ha lehetne utánfutást állítani (a gyalu kikapcs után még fusson pár másodpercig az elszívó) A gyalu 3 fázis, az elszívó lehet 1 v. 3 fázisú (még nem vettem meg, mindkettő elérhető) Ha releváns, akkor a gyalu 3kW-os, az elszívó 1,5kW.
Schneidert preferálnám, a korábban megbeszélt Kaedra dobozba kellene belekalapalni.
Másik kérdés:
Ha akarnék egy vészleállító kapcsolót ugyanide, (nagy piros gomb, ami reteszel ha rácsapsz) akkor azt hogyan kell bekötni ? Kell neki egy mágneskapcsoló vagy van rá valami speckó eszköz ? Mindenképp 3 fázist kellene megszakítani vele.
Szokás szerint egy rendkívül gyakori, életszerű példát sikerült hoznod, a szokásos formáddal együtt... Nem kéne egy szivességet tenned az itt levő közösségnek?
Mondanám, hogy kipróbálom, de hát a mobilt is hiába raktam páncélba. Holnap semeddig sem tart, ha a grillsütőt kihúzom a mozgásérzékelős lámpa elé az jó lesz? Írsz egy 5 soros tesztelési koncepciót? Hátha más az elképzelésünk. Esetleg gázon is főzök egy kondér kaját, azzal sem tart sokáig tesztelni.
"Ezek egyszerű pár pixeles ""hőkamerák"", amik a tömeggyártás miatt ebben a formában már 20éve is olcsók voltak."
Jó tenne ennek az állításnak egy-két konkrét olcsó termék megnevezése, mert ezek a pár pixeles hőkamerás érzékelők valójában erősen pofátlan áron kaphatók. Ha igaz lenne amit írsz, akkor már évek óta nem lenne szükség mikrohullámmal kombinált infra mozgásérzékelők gyártására (sőt egyáltalán nem lenne szükség hagyományos infra mozgásérzékelőkre).
"A meleg levegőnek csekély saját infra sugárzása van"
A meleg tárgyakról felfelé emelkedő légáramnak nem a hőkibocsátása számít, hanem maga az intenzív levegőmozgás az, ami olcsó/buta érzékelő esetén indokolatlan "riasztásokat" okozhat. Ha nincs meleg tárgy az érzékelő látóterében, akkor egy jó kis kereszthuzat, vagy akár egy ventilátor/klímaberendezés is okozhat gondot. A riasztó mozgásérzékelők gyártói sem úgy írják a figyelmeztetésekben, hogy "hot things", hanem azt, hogy "harsh environment" (durva környezet).
Rengeteg baromságot költ megint a topik bohóca, ne add alá a lovat.
Ezek egyszerű pár pixeles ""hőkamerák"", amik a tömeggyártás miatt ebben a formában már 20éve is olcsók voltak.
Kezdettől egy chipre építették őket a feldolgozó áramkörrel. Általában analóg megoldásról, valamiféle differenciális komparátorról van szó, ami az egyes érzékelő "pixelek" egyedi cellák közti különbség változásán alapulnak, nagyon leegyszerűsítve.
Tehát mindegy, ha egy forró pontra ráfordítottad, majd úgy hagyod, és az forróság statikus, mindaddig amíg hirtelen ki nem hűl, a szomszéd pixelben valami hirtelen fel nem melegszik, vagy a el nem mozdul a nagy hőforrás, nem fog jelezni az áramkör.
Ezek mozgás és nem jelenlét érzékelők!
A meleg levegőnek csekély saját infra sugárzása van, (ha nagy lenne, nem látna a kamera, mert a meleg levegő elvakítaná ugyebár) nyílt téren extrrém esetben alakulnak ki olyan hőviszonyok ,hogy hirtelen egy 10 fokos térbe 35 fokos levegő áramlik.
Ezek tűzjelzőnek kiválóak, mert egy pici tűz óriási jel, amint átlép a másik pixelbe, a változás hatalmas, egy tűzesetnél pedig lobogó láng érzékelhető.
Hogy pár pixeles mátrixal lefedjenek egy szobát, a trükk a fresnel lencse, (az a fura csíkos, kockás műanyag izé a szenzor előtt).
Ez azt csinálja ,hogy "felszeleteli a képet", minden pár fokos kis térszakasz, összevissza másik pixelre vetül, így ha egy tárgy lineárisan mozog és meleg, összevissza ugrál a cellák közt, ami nyilván változást, bekapcsolást, riasztást eredményez.
Ha a semmiből megjelenik egy nagy jel (a kép közepén tüzet gyújtassz, lángot lobbantassz) ez óriási változás, nem mozgott semmi, de felbukkant egy nagy jel, ez szintén jelzést, eseményt vált ki.
Nyilván a távolsággal az érzékenység csökken, mivel a lencse a belátható tér teljes jelét bevetíti a szenzorra, egy cella pedig rengeteg kis térszeletet, elég nagy felületet képez le.
Újabban kezdenek lenni olyanok, (drágábban jóval) amiknek digitális az agyuk, kicsit több cellából állnak, és nem egy komparátor néz néhány cellát, hanem egy pár pixeles infra ccd és egy nagyon gyors és primitív cpu összeépítve.
De alapvetően azok is mozgás érzékelők, mivel egy helyiség "kezdeti hőképe" nem létező dolog, nem lehet ezzel elfogadható jelenlét érzékelőt csinálni, max kicsit jobbat, okosabbat.