Duplán csúsztatsz. :) Te nem vagy szakember, aki szakember, az meg megveszi a szabványokat, vagy a hozzáférést, vagy itt tölteti át magának az összeset ingyen, mint ahogy ere már volt példa. :D
"Ha a megengedett max sebesség 50 km/óra, akkor arra is azt mondod, hogy nincs tiltás 70 km/órával hajtani?"
Rossz hasonlat. A jelenlegi gyakorlat inkább így néz ki:
- a törvényben az van, hogy autópályán 130 km/h a max megengedett
- a törvény szövegét szinte senki sem ismeri (a szakemberek nem férnek hozzá a szabványokhoz), viszont szájról szájra elterjedt az az infó, hogy ha autópályán 90-nel haladsz, abból nem lehet sebességtúllépés
- aki 110-zel próbál haladni (pl mert olvasta a törvényt), azt a többi autós életveszélyes baromnak nézi, sőt egyesek megpróbálják 90-re lelassítani őt is
"egyetlen áram-oszlop, viszont hozzá egy nagy táblázatban felsorolva a különböző (pl.környezeti) szorzók."
Tehát a táblázatban a másfeles dróthoz kizárólag 13,5 amper lenne megadva, így aki teljesen buta, az kizárólag ezt venné figyelembe. Aki viszont nem lusta gondolkodni, az figyelembe vehetné a szorzókat is, amivel akár jóval magasabb áram (akár 22A) esetén is nyugodtan aludhat, hiszen betartotta a szabványt.
Mert a ma használatos táblázatban megadott 16 amper bizonyos (nagyon-nagyon ritkán előforduló) esetekben akár bajt is okozhat.
"alap PVC szigeteléssel 30 Celsius környezetben, oda-visszavezetés egymás mellett, egyéb korlátozó tényezők... 13,5 - 22 A kötött terhelhető."
Na ezért hülyeség szerintem a népszerű "vezetékek terhelhetősége" táblázat: nem három oszlop kellene alul két sornyi magarázó szöveggel, hanem egyetlen áram-oszlop, viszont hozzá egy nagy táblázatban felsorolva a különböző (pl.környezeti) szorzók.
És akkor
- a villanyszerelő tudhatná, hogy ha pl egy másfeles vezeték végére 16 amperes kismegszakítót tesz, akkor a vezetéke folyamatosan életveszélyben van, vagy nyugodtan aludhat, mert még túl is lett biztosítva a rendszer
- széégyellhetné magát az a villanyszerelő, aki csupán maximum 13 amperre mer biztosítani egy olyan környezetben futó vezetéket, amin a szabvány szerint akár 22 amper is mehetne, ezért megemelkedett áram-igény esetén (jósok pénzért) kicseréli egy vastagabbra ;)
Néhány százalék túláram esetén a vezeték szigetelése sem olvad meg AZONNAL, van a fizikai folyamatnak némi késleltetése. Ha ez a késleltetés csak egy hajszálnyival is lassabb, mint a kismegszakító késlekedése különböző mértékű túláramok esetén (jelleggörbe), akkor nem lesz baj amiatt, hogy a kismegszakító egy rövid ideig a névlegesnél nagyobb áramot is ráenged a vezetékre.
A kismegszakítók késleltetési jelleggörbéjének megtervezésekor okos emberek valószínűleg pont ezt, tehát a vezetékek rövid távú túlterhelhetőségét vették számítási alapul.
Az anyag egy része szégyenletes: a késítőknek szemmel láthatóan nem az volt a céljuk, hogy bármely szakember által könnyen megérthető, áttekinthető anyagot produkáljanak, helyette inkább saját mérhetetlen szaktudásukat igyekeztek denonstrálni a megrendelő felé :(
Nem, ez nem így korrekt. Ha a megengedett max sebesség 50 km/óra, akkor arra is azt mondod, hogy nincs tiltás 70 km/órával hajtani?
Van tiltás, csak az elhelyezési körülményektől függően, 1,5 mm2-es vezetéknél alap PVC szigeteléssel 30 Celsius környezetben, oda-visszavezetés egymás mellett, egyéb korlátozó tényezők nélkül 13,5 - 22 A kötött terhelhető.
De ezt már hatodszor tárgyaljuk meg fél év alatt. :D :D :D
A behatolási mélység az csak egy szám, összehasonlításra. Bár fizikai tartalma egyszerű, kétféleképpen is megfogalmazható:
1. Amely mélységben a térerő és így az áramsűrűség a felszíninek a 36.78 %-ára csökken.
2. Egyenlő sugarú kör keresztmetszetű vezetőt és külső átmérőjű körgyűrű keresztmetszetű vezetőt tekintve olyan vastagságú gyűrű egyenáramú ellenállása ugyanakkora lenne, mint a kör keresztmetszetű tömör vezető váltakozóáramú impije (nyilván más alakokra is lehet értelmezni, de a kör a legegyszerűbb madzagkeresztmetszet).
Kb 5 behatolási mélységben csökken kb nullára az áram.
Amúgy, ami a tárgyalt témát illeti, ironikus módon a hajlékony sodrat ellenállása nagyobb a szabvány szerinti követelményekben, mint a tömöré.
Rendben örülök, hogy egy hozzáértővel futottam össze. ( Azóta én is google keresővel rátaláltama 10mm-es mélységre). Akkor légyszíves azt mond meg, hogy 1* 2,5mm2 vezeték, illetve 20*0,125mm2 vezetéknél mennyi a különbség a terhelhetőségnél.
Ha 16 Amperes a kismegszakítója. Akkor rákell küldeni 22 Ampert tartósan és megnézni mi történik. Mert ennyit akár 1 órán át is rajta tarthat a kismegszakító.
" 2,5 kvadrátos madzag, 16A bizti, a végén másfélre szűkítve. "
Pontosítva : Egy áramkörön belül található dugaljaknál ( átmenö gerincvezeték 2,5mm2 ) 1,5mm2-es erek a Wagó és a dugalj között , az utolsó dugalj 2,5mm2-es erekkel kötve . A három ér az utolsó dugaljnál nem okoz gondot a behelyezésnél és felfogatásnál .