Ha egy KEZDŐK SZÁMÁRA indított informatikai tanfolyamon web backend programozás céljára a JAVA-t választották, ott valószínűleg rohadtul nem akarják, hogy bárki is sikeresen elvégezze azt a tanfolyamot. És feltehetően a másik három mdulba is bele van építve néhány csúnya buktató azért, hogy azokat se legyen képes elvégezni a jelentkezők 99,9 százaléka. Enyhén szólva bűzlik nekem ez a projekt, talán az állami támogatást úgy próbálják többszörözni, hogy a tanulók kénytelenek legyenek "évet ismételni" újra meg újra az idők végezetéig.
Köszönöm! A FI relé 40A 30mA. A betáp egyelőre bizonytalan. A helyiségbe ahonnan hozzám átjön a (2.5-es) vezeték, még nem jutottam be, majd a héten valamikor.
Ez a homályos duma az állásukat féltő rossz tanárok szövege :)
Pl az ohm törvény elmagyarázása öt perc, unásig gyakorlása további 15 perc. Ennyi bőven elég, hiszen a tananyagot úgy kell felépíteni, hogy a későbbi tanulmányok során még vagy százszor szükség legen rá. Az effajta 20 percekből elég nehéz lesz mindenképpen több évnyi tanulást összehozni ;)
Az én módszerem esetén a szar tanárok mehetnek a mezőgazdaságba, a jó tanárokért (magas vizsga-arány) meg tépni fogják egymást az iskolák, sztár fizetések mellett.
"Ezt szerintem egyetlen módon lehetne: folyamatosan, már a tanulás alatt időszakosan vizsgáztatni, elmélet + gyakorlat,"
Ez akkor lenne igaz, ha nem mehetne vizsgázni az, aki az iskola/tanfolyam folyamán nem figyel, szarul teljesít (pl soha nem kap kettes osztályzatnál jobbat). De ő is vizsgázhat, tehát tök mindegy, hogy ott volt-e a tanfolyamon, vagy otthon tanult, távol a tanárok figyelő szemeitől és csak vizsgázni megy be.
"Kellene még egy RENDES tananyag is. Kíváncsi vagy arra, amiből mi tanultunk? Egy OKJ anyag ne kutatóknak készüljön, de ne is legyen benne elvarratlan kérdés, megmagyarázatlan utalás. Erre ugye az isten pénze sem elég."
Relatíve fillérekből meg lehet oldani. Persze ehhez az kellene, hogy a tananyagot ne az oktatási miniszer sógora írja ötven millióért, hanem pl az összes szaktanár kredit pontokért, mondjuk egy internetes közösségi projekt-rendszerben.
"A vizsga tehát ideális esetben csak néhány véletlenszerűen választott dolgot mér. Ha eléggé véletlenszerű, és eléggé sok a kérdés, akkor úgy kábé az szerez sok pontot, aki mindet tud."
Leírtad ugyanazt amit én is.
Azzal a különbséggel, hogy te a hagyományos rendszert ismered:
- ezer témát tanítunk személyesen az iskolapadban ücsörgő tanulóknak
- ezek közül év végén kiválasztunk ötven témát és csinálunk ötven vizsgakérdést
- ebből a vizsgázó kap tízet (véletlenszerűen)
Az én módszerem pedig:
- mind az ezer témáról van vizsgakérdés (némelyikről akár tíz variáció is), melyek bármikor megtekinthetők
- a tanuló tanulhat otthon is (ajánlott tananyag online ingyen elérhető), persze annak tudatában, egy profi tanárnál tanulni akár tízszer-százszor hatékonyabb lehet
- az ezer vizsgakérdésből a vizsgázó kapna ötvenet-százat (véletlenszerűen, de súlyozva)
"Ha valaki kevésbé érti az elektromosságot, viszont képes eleget ülni a seggén, meg tudja tanulni átmenő szintre."
Ez csak akkor igaz ha szarok a vizsgakérdések és a válasz nem követeli meg az elektromos gondolkodást. Én láttam olyan villanyszerelőt, aki beszéd közben simán alkalmazta a "folyik a feszültség" kifejezést :) egyből arra gondoltam, hogy milyen szűrő az, amin egy ilyen át tud csúszni.
Engedelmeddel ebben a néhány sorban nem alkalmaztam az összes terminus technicust.
Csak arra céloztam, hogy ha valaki rosszul dolgozik, annak nem annyi a következménye, hogy nem tetszik a végeredmény, hanem esetleg megmurdál az ügyfél, vagy leég a ház.
Csak olvassa el az apróbetűst is nagyon, és beszélgessen olyannal akiket nem is oly rég megszopattak azzal az újrakezdéses fassággal a vizsgalehetetlenséggel, és annak fényében ugorgyon újraolvasni ezt a fantasztikus propagandaanyagot. 4 hónap után hopp lemoshatja Bill Gatest, Zuckenberget, és akár még a gázost is, nem beszélve kedvenc Elekünkről.
A villanyszerelés veszélyes üzem. A munka felhasználójára nézve, illetve a végzőjére egyaránt.
Aki villanyszerelőként dolgozik, tudnia kell, hogyan működik a hálózat, a beépített részegység, ismernie kell a szabványokat stb.
Ismernie kell a technológiát.
Azért jár hosszú hónapokig (óh, mint én: 3 hónapos OKJ-s tanfolyam...) vagy évekig tanulni.
Egy vizsgának a tudást kellene ellenőriznie. Ezt szerintem egyetlen módon lehetne: folyamatosan, már a tanulás alatt időszakosan vizsgáztatni, elmélet + gyakorlat, majd a végén nagyon sok kérdésből, illetve sok gyakorlatból - majd a végén ezek átlagának kellene egy értéket meghaladnia, meg a részvizsgáknak egyenként.
Ezt hívják iskolai oktatásnak.
Egyébként felnőtteket (azt hiszem gyereket is) úgy lehet alaposan megtanítani technikára, ha elmagyarázod, megcsináltatod vele, elmagyaráztatod vele, újra elmagyarázod. Kellene még egy RENDES tananyag is. Kíváncsi vagy arra, amiből mi tanultunk? Egy OKJ anyag ne kutatóknak készüljön, de ne is legyen benne elvarratlan kérdés, megmagyarázatlan utalás.
Erre ugye az isten pénze sem elég.
A vizsga tehát ideális esetben csak néhány véletlenszerűen választott dolgot mér. Ha eléggé véletlenszerű, és eléggé sok a kérdés, akkor úgy kábé az szerez sok pontot, aki mindet tud. Mivel ott, ahol én tanultam, az egyik fő szempont az volt, hogy megismerjük az elmúlt évek vizsgakérdéseit, valamint az azokra adandó helyes válaszokat, bizton állíthatom: az egészet nem az a baromi nagy változatosság jellemzi. Az ugyanis macerás lenne - dolgozni kellene a kérdések összeállítóinak - meg aztán a fele bagázs megbukna, mint a szél.
Jó, persze mittudomén, mi van máshol. Azt tudom, mi volt ott, ahová én jártam. (Csendben megjegyzem, mással is beszéltem, aki korábban járt oda, ugyanerre. Sajnos korábban a Fáyban végzett autóipari technikusként...)
A gyakorlat tehát nem ideális eset, mert még csak nem is kiszámíthatatlan. Ha valaki kevésbé érti az elektromosságot, viszont képes eleget ülni a seggén, meg tudja tanulni átmenő szintre.
Ennél sokkal macerásabb lenne MEGPRÓBÁLNI megtanítani az embereket. (25 éve tanítok felnőtteket).
Vagyis szerintem teljesen tisztában vagyunk azzal, hogy a vizsga egy formaság - és baszki, ezt már nem egy, államilag elismert helyen hallottam az oktató szájából.
Ja, még valami. Olyan is van, hogy valakinek pont azon a vizsgán van rossz napja. Persze tudom, mehet újra.
Na hát ez így nincs jól.
Ezért nem az a fontos, ha átmegy a vizsgán. Mert attól még olyan hülye marad, hogy kérdezni sem tud.
Az EVIg ,Ganz, cégek motorjai általában jobbra forogtak --a ventillátor felől nézve.
Az IMI cég meg --ahogy sikerült.
A forgásirányt azért a betáp cserével könnyen lehetett változtatni.
Bár több sütőipari (kenyérgyárban ) Hall elemes vezérlés volt ,s ezt nem volt célszerű megbolygatni(ARON kapcsolású P mérés ) itt maradt a motorn a 4 vezeték csere.
Az ujratekercselteken meg a 60 fokos elkötést is meg kellett nézni .sokszor bejött.!
Dc motornál láttam a párhuzamos gerjesztőtekercs 1800 Ohm helyett 2200 ra sikeredett?
A dugaljak azonos forgásirányra hozása követelmény volt.--de a fázis sorrend/helyzet?
Eddig csak a volt POSTA energia ellátásnál találkoztam ilyennel;
A jobb oldali főbizti kiszedésekor minden helyen a jobb oldali fázis hiányzik!
Tehát az L3 végig azonos,persze az L1 is+L2 is.
Bár itt azért 10 --30db 100A -s akkutöltő ment róluk . S a zajminimum követelmény volt.
"Régebben volt balra , és jobbra dűlő delta is ." "Erre mindig ügyelni kellett !"
Mindig? Miért is? Alapvetően mindegy hogy a páros vagy páratlan sort jelöljük ki csillagpontnak. Jellemzően az újra tekercselt motoron már nem szerepelnek a felíratok. Ha a lámpázást vagy a kisípolást (ellenállás mérés) helyesen végezzük, jó lesz a forgásirány mindkét kapcsolásban.
Problémát az jelenthet hogy ha a technológia nem teszi lehetővé a forgásirány próbát. Pl visszaforgás gátló van beépítve.
Vagy egy közös áttételt két villanymotor hajt egyszerre és Y/D... de rendszerint üresen egy motorral is meghajtható eme gép,így külön külön ellenőrizhetjük a helyes forgásirányt.
Vagy elvárás hogy az új létesítményben a bekötés után minden gép jó forgásiránnyal lesz elsőre bekötve.(feltételezem egyeztetve a gépészettel).
Bevallom nem tudom merre forog egy villanymotor ha az U1-V1-W1-re az L1-L2-L3 fázis kerül.
Sosem figyeltem meg.....
Volt glimmlámpás fázis sorrend ellenőrző készülékünk de csak aljzatokat néztünk vele.
"Ha ezen követjük el ezt;
"U1 V2 vel
V1 W2 vel
W1 U2 vel lesz összekötve?
Forogni fog? merre?"
Ez itt csillagban elindul pl; jobbra és Deltában meg nagyot durran, mert balra akar forogni. !"
Ezt én is így gondolom. Kilámpázáskor a fázisokat azonosítjuk a tekercsvégekhez,ha a forgásirány másodlagos.
Mi történik akkor ha a villanymotor állórészét megfordítjuk,(a motor erre alkalmas) de a bekötést változatlanul hagyjuk?
Kéne tudni mekkora a betáp. Ennek függvénye a fi relé tipusa, ami 30mA-es kell legyen. A rajz szerintem jó, a kismegszakítók 16A kellene legyenek, mivel az aljzatokba max 16A áramfelvétel köthető, és azzal együtt jár mostanában a 2,5-ös kábel. Kivétel a világítás, ami lehet akár 6 A is, de 10A-ig elég az 1,5-ös kábel. Az áthidalás a betáptól függ, 16A-ig 2,5, afelett 25-ig 4-es vezeték ajánlott. A sodrott vezetékhez általában ajánlott az érvéghüvely, kivéve ha a gyártó leírja, hogy anélkül is használható. De a sin jóval egyszerűbb.
Régebben volt balra , és jobbra dűlő delta is . A tekercselő szaki kedve szerint.Erre mindig ügyelni kellett !(megmérni? ) Ezen kivül forgásirányt lehetne úgy is váltani , hogy az 1 sorozatú és 2 sorozatú kapcsok vezetékeit felcseréljük.(semmi értelme 6 vezetéket átkötni 4 vagy 2 szál helyett )
Ez a jobbra dőlést adja.
Ha ezen követjük el ezt;
"U1 V2 vel
V1 W2 vel
W1 U2 vel lesz összekötve?
Forogni fog? merre?"
Ez itt csillagban elindul pl; jobbra és Deltában meg nagyot durran, mert balra akar forogni. !
Ez a Dahlander bekötésnél is igaz ; lassan balra --gyorsan jobbra !
Egy kis műhelyben (saját célra) kellene 'összerakni' a villamos hálózatot, összedobtam hozzá egy Móricka-ábrát (link lent). Tudom, hívjak villanyszerelőt, valószínű ez is fog történni én viszont mégis szeretném tudni hogy nagyjából hogyan nézne ki ez az egész.
2-es konnektor: Kisebb ívhegesztő, állványos köszörű, hőlégfúvó, páka stb. ilyen-olyan elektromos kéziszerszámok.
3-as konnektor: Ventilátor, hősugárzó
4-es kismegszakítóra: Világítás (3-4 db 9-32W-os kompakt fénycső)
-Jó-e az elvi bekötés a rajzon? -Hová milyen kismegszakító és kábel ajánlott? -Ha nincs fázissín alkalmazva a kismegszakítók áthidalásánál, milyen keresztmetszetű (tömör vagy sodrott) vezeték legyen alkalmazva? Ha sodrott, érvéghüvellyel vagy a-nélkül?
Viszont a Gyakorikérdéseket nézegetve belebotlottam egy szakmai kérdésbe, melyet vélhetőleg ugyanaz kérdezett, aki itt a setétre lámpázást firtatta. Aki meg is tudná magyarázni...
Ma már az ilyen fogalom, mint ez a háztartási gépszerelő, tökéletesen értelmetlen is. Aki csukott szemmel cserél egy 12 mm átmérőjű tömítést egy vízcsövön, az általában nem követi végig a panel kapcsolási rajzát, és ellenőrzi a logikai szinteket.
Egyébként aki hozzánk jár mosógépszerelő, ők az előző bekezdés alaphangulatával ellentétesen valakivel megjavíttatják a paneleket, és annak betétele lényegesen olcsóbb, mint az újé.
Háztartásigép szerelőből nem nehéz. Ránéz a mosógépre: Nem éri meg javítani, kiszállási díj 10eFt. Motorvezérlő-panel csere 53eFt+kiszállási díj, új masina 80eFt ingyen kihozzák és ezt elviszik.
Tehát első év: a szakmai kötelező alapjai (érintésvédelem, az elektromosság alapjai, szerszám alapismeretek). Nm sok tananyag, de azt a keveset rohadt jól kell tudni, az év végén kemény vizsgával. Aki ezen átmegy, az már villanyszerelő szakember (akinek persze még csak az alapvizsgája van meg), tehát akár munkát is vállalhat.
Ezen alapvizsga birtokában lehet különböző speciális területeket elkezdeni tanulni (modulokat felvenni) ízlés szerint, akár többet is egymás után. Minden modulból természetesen külön vizsgázik, sikertelenség esetén vizsgázhat akárhányszor, megismételheti a modult, vagy választhat másikat.
Tehát egy 3 évig tanuló gyerek szakmunkás "bizonyítványa" a harmadik év végére valahogy így nézne ki:
- villanyszerelő (alapmodul, első iskolai év)
- lakóépület villanyszerelő (gyakorlattal egsütt fél iskolai év)
- irodaépület villanyszerelő (gyakorlattal együtt fél iskolai év)
- villamos gép villanyszerelő (gyakorlattal együtt fél iskolai év)
- elektro-informatikus (gyakorlattal együtt fél iskolai év)
Tehát tulajdonképpen van 5 végzettsége (szakmája).
A felnőttoktatásban természetesen sokkal gyorsabb lehet a tempó (nincs tornaóra :) és lehetnek szuper-gyorsított, egy másik szakmodulra/vizsgára "ráépülő" modulok is.
De az iskolát bármikor abbahagyhatja, hiszen bármelyik vizsga letétele után egy perccel már vállalhat munkát azon a területen. És bármelyik modulból elmehet akár "csak vizsgázni" is bármikor (feltéve, ha megvan az alapvizsgája), tehát akár 17 akár 50 évesen gondol egyet és másnap levizsgázik mondjuk "háztartási gép szerelő" modulból (mert pl otthon megtanulta, begyakorolta).
Az általános iskola egyrészt kötelező, másrészt lakóhely szerinti. Egy szakiskola viszont már a felvételi vizsgán szelektálhat, plusz országos a vonzáskörzete. Ne keverd össze a kettőt.
Amit te elkülönítésnek nevezel, azt úgy is lehet hívni, hogy megbuktatás. A szakma minimálisan kötelező alapjait leadnám az első évben, aki bárrmely tárgyból megbukik azt évet ismétel (vagy elhúz a francba). Az első év végi vizsga lenne a tulajdonképpeni szakmunkás vizsga (alap modul), tehát aki aki azon átment, az már villanyszerelőnek nevezheti magát, (akár munkát is vállalhat, ha nem kíván szakosodni).
Tehát akik pl az itt említett speciális aszinkron motorokat tanulják, azok az én rendszeremben tulajdonképpen már végzett villanyszerelők (átmentek a szigorú első év végi vizsgán) , nincs közöttük lemaradó hülyegyerek. A szakmai alap vizsgán megbukottak ezzel egyidőben vagy újra tanulják az első éves anyagot, vagy mennek a mezőgazdaságba.
Ha itt az a kérdés, hogy szerintem a villanyszerelő oktatás menyire mélyedjen bele az aszinkron témakörbe: én a szakmai oktatást szétbontanám egy (kötelező) alap-tudásra és több különböző válaszható szak-modulra. Amit te leírtál, azt
- az alap szakmai modulba egész biztosan nem venném bele, oda elég az aszinkron motorok általános működési alapelvei, mondjuk a háromféle leggyakoribb alap példával.
- sőt talán még a speciális villanymotoros modulba sem biztos, hiszen sok villanyszerelőnek egész élete során nincs szüksége erre a tudásra, plusz aki valóban érti az alapokat és az általad felsorolt három motor közül a leg-elterjedtebbet, az a többi lehetséges kombináció lényegét (értelmét) szerintem megérti tíz másodperc alatt.
Én értem, hogy lelkiismeretes egy tanár, de mire ide ér a tananyag, addigra már elkülönítve kell tanulnia azoknak a diákoknak, akik valóban képesek ezt felfogni és azoknak, akik számára mindez felfoghatatlan zümmögés csupán, mert már az alap aszinkron motort sem értették.
"A vizsgakérdések egyébként az OKJ rendszerben egyszer használatosak."
Ez hiba, sőt bún, mert pazarlás. Ráadásul egy-egy szűk témakörről nem lehet végtelen számú kérdést megfogalmazni (pl: fogalmazz meg húszféle kérdést az ohm törvénnyel kapcsolatban :)
Beállok én is abba a csapatba, amelyik azt mondja, fasságokat beszélsz.
Például itt van a tematikában az aszinkron motor indítása egy fázisról. Namost akkor lelkiismeretes tanárról van-e szó, vagy felesleges terheket a tanulóra rovó tanárról, ha megtanítja azt, hogy hogyan változnak a viszonyok egymáshoz képest a következő esetekben?
- két sorbakapcsolt fázistekercs a főfázis és a harmadik kondenzátoros segédfázis
- egy fázistekercs a főfázis és két sorbakapcsolt fázistekercs a kondenzátoros segédfázis
- két párhuzamosan kapcsolt fázistekercs a főfázis és a harmadik a kondenzátoros segédfázis
Hát ezért nem jó az, ha nincs összefüggés a tanfolyam és a vizsga között.
A vizsgakérdések egyébként az OKJ rendszerben egyszer használatosak.
A vizsgaanyagba belefér az egész szakma (legalábbis a VALÓBAN mindenki számára szükséges alapok). Amúgy meg lehet akár ezer vizsgakérdés is. Persze a vizsgázónak a vizsgán nem teszik fel valamenyit :) az összes kérdést előre ismerheti, de azt nem tudja, hogy a vizsgán melyeket fogja kikapni.
(ha én szervezném a szakmai oktatást, akkor ötször ennyi jó szakember lenne az országban és ötöd ennyi szar tanár és tankönyv. Persze ez soha nem fordulhat elő, mivel nem az én rokonaim ülnek a minisztériumban :)