Rejtvényfejtésnek teljesen megfelel - bár egyáltalán nem olyan szórakoztató...
Sőt, nagyon aggályos hibák vannak a forgalmi adatokban 2010 után is, amit "tájékoztatásul" hivatalosan közzétesznek.
Az adatok feldolgozásának módszere: Kézi forgalomszámlálás elvégzése (külső vállalkozó)• Az adatok hitelességének ellenőrzése (megyei munkatársak)• Az adatok összegzése azonos formátumba rendezése (központ)• A tényleges keresztmetszeti forgalom kiszámítása (külső vállalkozó)• Az adatok ellenőrzése (megyei munkatársak)• A kiadvány és az OKA input elkészítése (külső vállalkozó)
Már az is rettentő, hogy főút-szakaszon csak kézi forgalomszámlálást végeznek a XXI. században.
A 4. főút 121-141 km között csak 5 évenként 1-2-3 napos kézi számlálás történt. (14% pontatlanság)
Tehát 2010-ben rögzítettek forgalmat, azt 5 éven át felszorozgatva közzétették (tervezők ezekből az adatokból távlati prognózisokat készítettek)
majd 2015-ben újra striguláztak... az eredmény elképesztő...
Fegyvernek 4204-34. utak között:
9869 mérőhely 128+716 -129+357 km
mérés Összes Egység szgk. kistgk buszok közép nehéz pót nyerges spec.
A 2014 felszorzás és a 2015 mérés közötti különbség a "gördülő számlálás" kockázatait bizonyítja. (2 nap mérés: kritikus)
Az összes jármű 171 db-os csökkenése mellett 1798 az egységjármű csökkenés. (törvényszerűségi abszurdum)
923 db D1-D2 és 110 B2 növekedés mellett -346 J2, -875 J3, és -3 J4 csökkenést közöltek.
Hihető, hogy a 4. tranzitútvonal folyamatos kamionforgalom növekedése ellenére 2014-ről 2015-re Fegyverneknél 1224 db tehergk. csökkenés történhetett?
Ez nagyon nem 14%-os pontatlanság. (összes tgk. 3636, 2392: 34 %, a J3-nál 1135, 240: 79 %)
A J2 és J3 adatok rögzítésénél, vagy feldolgozásánál olyan súlyos hiba történt, amit a kontroll sem szűrt ki.
Ebből a nagy kockázatú adatsorból - látható korrekciós szándékkal, de nem következetesen - képezték a 2029. évi forgalomprognózist.
Amiből az M4 forgalomvolumenét is már csak "jósolhatták"...
Nem csoda ezek után, hogy 148 %-os a növekedés a VELE (27772) és NÉLKÜLE (18786) adatsorok között: +8986 db gépjármű, +13813 egységjármű!!!
Nem csoda, de semmiképpen nem a valóság...
Ezek után betáplálják a kétes adatokat a szoftverbe és megállapítják: kiváló a BCR mutató, néhány év alatt megtérülhet az M4 Fegyvernek-Kenderes szakasz beruházási költsége?
A döntéshozók elégedetten hátradőlnek?
Mi történik, ha ugyanilyen hibák következtében más szakaszon "elveszik" néhány ezer gépjármű és emiatt sokkal rosszabbnak látszik a BCR?
Csak puszta ötlet volt, semmi több. Innen távolról nem tudhatom hogy mennyi arra a turistalátványosság ill. ami erre ráalapozható volna, de ha van esély hogy százával jönnek oda a turisták, akkor én mégiscsak megpróbálnám... . Persze, ha nem ilyenek az adottságok, akkor természetesen már nem...
Ha én lennék a porrogi út kezelője, két hasznosítási módot is latolgatnék:
1.: A hetes kanyar mellékére odatelepíteni egy élményparkot a turistáknak skanzennel és a régi vidékiek életét bemutató 5-6 házas tájházcsoportot, hozzá egy rendes turistafogadó éttermet közepesnél nagyobb befogadóképességgel, de ezt természetesen egy mini motellel kombinálva, mellé még vagy három-négy büfét, a sportolni is szerető turistáknak egy mini hobbifutballpályát meg melléje egy kis hobbiteniszpályát, és már kézen is állna a turistacsalogató paradicsom, és a helyi falvaknak mindnek jutna a vidéki autós turizmusból egy kis bevételfalatocska... ! ;)! Az utat meg úgy kéne kiépíteni, hogy aki a turistaparadicsomba tart az megy a régi hétkanyaros úton, aki meg csak áthajtani szeretne, annak meg építeni egy kiegyenesített 2×1 sávos összekötő utat ami a kanyargós útszakaszt kikerüli.
2.: A hétszergörbét egy minőségi autós rallipályává kiépíteni, parkolóval, indítóházzal, fedett lelátókkal, 5-6 gyorsétkezdés kisbüfével, és annak, aki meg csak mellette hajtana el, annak meg építeni egy kiegyenesített 2×1 sávos összekötő utat ami a kanyargós útszakaszt kikerüli. Ez esetben a rallipálya lenne az, ami a környékbeli falvaknak rendszeres bevételt hozhatna.
Az M4 Tszmiklós északi szakasza a jelenlegi elkerülő nyomvonal, ezért 2014 és 2018 adataihoz képest helyesen értelmezhető a 2029 prognózis.
A Kisújszállás elkerülő is az M4 nyomvonal része, tehát azonosan értelmezhető.
Eltér majd a Fegyvernek-Kenderes-Kisújszállás-Karcagpuszta és a Karcag-Püspökladány szakasz.
A 63 km-es 4. útvonalnak 3 elkerülő és egy kvázi elkerülő (Kunhegyes 34-3404. utak között), illetve 4 gyűjtő szakasza van. (Surjány, Kenderes-kelet, Kisújszállás-kelet és megyehatár.)
Az elkerülőkön főleg a személyforgalom kisebb, a gyűjtő szakaszokon ez növekszik átlag felett.
Ezek miatt hektikusnak látszó forgalomváltozások vannak a 121., 129., 141., 151., és 165. km-től.
25 év adatsorainak ismeretében megállapítható, hogy a 4. tranzitfolyosó közlekedőedényként működik ±10-20% forgalomhullámzással.
De a "gördülő számlálás" 1995. évi bevezetése miatt megnövekedtek az adatbiztonsági kockázatok is.
Azt sejtem, hogy ha balesetveszély mentén vita alakul ki, akkor közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény lehet a tét később... gondatlanságból is elkövethető... szóval, ha az útügyi hatóság rendeli el a felülvizsgálatot, azt aligha veszik félvállról.
"A közlekedési hatóság – a közlekedés biztonságát sértő vagy veszélyeztető helyzet megszüntetése érdekében – kezdeményezheti a forgalomszabályozás módosítását, vagy a közút kezelőjét a forgalmi rend felülvizsgálatára kötelezheti."
Na látod erre gondoltam én is! De ha pl. a közút kezelője továbbra is elhanyagolja az út felülvizsgálatát a balesetveszélyes pontok megszüntetése érdekében, akkor a hatóság a közút kezelőjét vajon bírsággal is ráveheti a szükséges módosítások végrehajtására?? Erről mit ír a törvény???
Vízvár után nem jöttünk vissza a rövidebb úton Siófokra, hanem direkt tovább mentünk, Berzence-Csurgó útirányon át Porrogszentkirályon át Porrogra.
Porrogról, a tetőről ha kihajtasz Porrogszentpál felé ott van a híres-hirhedt hétszergörbe.
Tényleg annyi.
Kíváncsi voltam az emlékképeim mennyit csaltak, mennyire nagyzolták, nagyították fel a hétszergörbe hatását, valóságát 42 év alatt.
Hát semennyire.
Az akkori murvás, szórt ágyazatú makadám út már aszfaltozott.
Kicsit szélesebb is, de ugyanúgy emelkedik/lejt és valóban megvan a hét 180 fokos lejtős kanyar benne.
6813-as út.
Csak javasolni tudom, hogy a közlekedéshez, útépítéshez, közútakhoz kicsit is értő, azokat szerető ember fijja ha teheti, egyszer - minél előbb - menjen el oda.
Autózzon fel és le háromszor-négyszer.
Többször nem is kell.
Az egész hossza kb. 1 km.
Élmény lesz.
eredeti, jó élmény.
Megmaradó élmény.
Addig menjen el amíg nem jön egy újító mérnök és ki nem egyenesíti.
Én 42 év után mentem vissza.
Két utasom nagyon élvezte pedig egyiküknek sincs köze a közúti közlekedéshez, és sebességem se lépte túl a 30 km/h-t.
Itt van róla egy fénykép (nem én fotóztam) ami igen csalóka mert tényleg így néz ki, csak a kép nem adja vissza, hogy ilyen kicsi távon a szintemelkedés közel olyan mintha a Gellért hegyre mennél fel:
Csak ezért Budapestre oda le autózni nem érdemes hisz Budapesttől Porrog kb. 250 km, s ugyanannyi vissza is.
De ha valaki a Balatonnál vagy valahol másutt a Déldunántúlon jár, ne hagyja ki.
Szerintem a 23 éves ifjú, ha le tudja tenni a jogsit a pótos szerelvényre, akkor a navigációt is megtanulja kezelni. De mint mondtam, nem kell vakon követni a GPS-t sem, megállni és megnézni rajta a térképet csupán 1 perc, nem 12-18. A kétujjas zoomolást és forgatást elég egyszer megtanulni.
Valószínűleg a GPS is a 68-as útra fordulást javasolta hamarabb már, mert elmenni a Deák Ferencig már kerülő.
Magyarországon és általában Európában térkép nélkül se tévedek el.
Itt sem a kiút keresésre fordított plusz (felesleges) 12-18 percet sajnáltam.
Hanem azt, hogy ha nem egy huszon évig közlekedés földrajzot tanító valaki (én) egy Peugeot-1007-es kiskocsival, hanem egy 23 éves ifjú egy pótkocsis szerelvénnyel kevereg, akkor az :
- hosszabb idő,
- sok bonyolult tolatással, visszafordulással jár,
- sokat bosszankodik
Holott csak azt a 3-4 db nyüves táblát kell(ene) kitenni.
Aki a városba (Barcsra) északról jön a 68-as úton, annak van táblája még a város előtt, hogy itt kanyarodj el jobbra bamba ha Csurgó felé akarsz menni.
De aki a 6-os út felöl jön az ha akarja ha nem részt vesz az aznapi Ismerd meg Barcsot című városnéző túrán.
Használd az én módszeremet: ha valamit nem tudok, akkor megnézem a Google Maps-on, majd az útnak arra a pontjára kattintok, amelyik útszakasz-km-szelvény vagy útk. érdekel, és ott átváltok a műholdas térképről a Google-Utcaképre, majd ott megnézem hogy a kritikus elágazás környezetében milyen jellegzetes pontok (ABC, kocsma, Penny Market, gyár, iskola, óvoda, strand, stb. .... ....) vannak, majd ezeket megjegyzem fejben, magyarán bejárom az utat előbb az utcaképet Google-ban, és ezt az útszakaszt összevetem a valós autós útbejárással annak során, és ha a jellegzetes ismertető pontokat egyszer már felismerted, akkor lehetetlen eltévedni.
Egyszer így voltam fent Bp.-en Cinkotán és Herminamezőn, és a célba hamarább eljutottam ezen a módon, mintha a helyi suttyó srácokat faggattam volna arról, hogy mi merre van. Egyet megkérdeztem, de halvány fingjuk sem volt a valóságról, mert más utcát adtak meg mint ami a valóságban a célba vezető út. Két utcányit és 350 m-t tévedtek Ny felé; amikor az ő "remek útbaigazításukat" helyrehoztam a Google-Utcakép alapján, akkor a célpont 4 perc alatt meglett! Messze nem mindent kell tudni az útvonalról, csak a kulcspontokat (útk.-ek, csomópontok, útjelző táblák, forg.-lámpák száma hogy hányadiknál kell elkanyarodni, jellegzetes pontok, mint pl. útmenti csárdák, kocsmák, gyorsétkezdék, ABC-k, hipermarketek, vasúti átjárók, stb. ...), és hogy azoktól számított hány száz m-re kell lekanyarodni, meg ehhez hasonlók. Ennyit a közúti tájékozódásról. Pl. ha Polgárról a 33-as utat felhasználva mégy Bp.-re mert közben még Tiszafüreden is dolgod van, akkor annyit kell megjegyezni, hogy: Polgár-Félhalom_(Patkós Csárda)-Dormánd-Nagykáta-Mende-Budapest; Tiszafüred nem oszt nem szoroz, mivel azon csak forgalmilag egyenesen átmégy.
Mindig csak azt kell megjegyezni, hogy hol és hogy merre kanyarodsz le, többet nem; viszont ezen kulcspontokat jól kell ismerned!
Ebben az esetben elég lett volna egy pillantás a térképen az utcaszerkezetre, nem? A keresett út a 68-asból ágazik ki, plusz a nagyobb északra futó mellékutcák is kivisznek rá (de tábla tényleg csaak a 68-ason van).
Áldás a GPS... bár... engem bevezetett (volna) a kukoricásba, mondván az a legrövidebb út. De nem hagytam magam, óbégatott is a fehérnép, amíg oda nem értem, ahová egyébként elvezetni akart.
Most a 6-os úton érkeztem Barcsra és egyenesen a 6801-es úton kívántam távozbi Barcról Babócsa-Vízvár-Csurgó irányába.
Nem ment.
Eltöltöttem ott 12-18 percet a városból való kimenetel keresésével.
Ugyanis nincs kivezető tábla.
Sehol.
Vagy ha van akkor eldugták.
Mint megtudtam, ha nem a 6-os úton érkezem a városba (de ott érkeztem) hanem a 68-as úton északról, akkor van egy Csurgó tábla egy útelágazásnál a város előtt.
Ők tehát rendeben elkanyarodhatnak a kívánt irányba.
Aki más felöl jött az úgy járt.
A helyi Közuti Igazgatóság társasjátéka az idegenekkel, az Ismert meg Barcsot is mielőtt kitalálsz a városból című társasjátékkal.
Az már más kérdés, hogy 4 helyi se tudta, hogyan, merre kell elhagyni a várost ha Babócsa felé tartasz?
Pedig Barcs nem olyan nagy, hogy azt a városból kivezető 3-4 utat ne lehetne megtanulni ha már ott lakik X éve.
Végül a helyi Deák Ferenc utcában leszólítottam az ötödik helyi lakost aki a házából hajtott épp ki.
Megkérdeztem melyik utcán lehet kijutni Babócsa felé.
Becsukta a kertkapuját majd közölte = Nem tudja.
Kár.
Tudnillik pont azon a Deák Ferenc utcán kellett még mennem 300-400 métert észak felé és már ki is jutottam a 6801-es útra, kanyarodhattam balra Babócsa felé.
Mindegy meglett.
Az egész megelőzhető lenne 2-3 db közúti jelzőtáblával, amin csak annyi lenne :
34. § (1) A közút kezelője – az országos és a helyi közutak kezeléséről szóló jogszabályok szerint eljárva – köteles gondoskodni arról, hogy a közút a biztonságos közlekedésre alkalmas, közvetlen környezete esztétikus és kulturált legyen.
(2) A közút forgalmi rendjét – ha jogszabály másként nem rendelkezik – a közút kezelője alakítja ki. A forgalmi rendet – a forgalmi körülmények vagy a baleseti helyzet jelentősebb változása esetén, de legalább ötévenként – a közút kezelőjének felül kell vizsgálnia, és ha szükséges, módosítania kell. A közlekedési hatóság – a közlekedés biztonságát sértő vagy veszélyeztető helyzet megszüntetése érdekében – kezdeményezheti a forgalomszabályozás módosítását, vagy a közút kezelőjét a forgalmi rend felülvizsgálatára kötelezheti.
Az alsó két bekezdést azért írtam le mint változtatási ötletet, mert így sokkal jobban lenne garantálható az, hogy útépítést Magyarország teljes úthálózati területén csak és kizárólag útmérnök irányításával lehessen engedélyeztetni és elvégeztetni, vagyis hogy útmérnök bevonása nélkül egy lépés se történhessen -- a szakszerű út(-át)építések érdekében.
Hát akkor megvan az indok, hogy miért nem kell használni! :) Lett egy király M4, amin Budapest A Szolnok 1 óra, ha ez nem elég, akkor már csak az aranyhal segíthet a három kívánsággal. :D
Akkor most elveszik a 3-as főút M30 nyomvonalára eső (egyébként a végére már lassan járhatatlan) elkerülőket?
A fél karomat adnám, ha így ,,elvennék” a Dunaharaszti - Taksony elkerülőt, és lehoznák ide Dömsödig, te pedig még háborogsz a 2x2 miatt? A 4-es Cegléd - Abony szakasza valóban nincs jó állapotban, de 100-zal simán járható.
Amikor megépült az M5, az addig felfejlesztett régi 5-ös ma is simán használható...
Amikor megépült az M3, a régi 3-as ma is szépen használható... (Volt matricák, de Egertől Gyöngyösig nem mentünk autópályára, mert a régi 3-as tök jó volt és alig volt forgalom..
A régi 4-es meg csak romlott, mert csak az irsai meg ceglédi elkerülőt fejlesztgették.
A régi 4-es Cegléd és Abony között használhatatlan! (még Cegléden belül is... a gyöngyösi régi 3-ad hozzá képest egy álom!)
Ez az állítás továbbra is maximum akkor lenne jogos, ha eldózerolták volna az egészet. Viszont mivel nem ez történt, így továbbra sem vettek el semmit.
Na igen, ha Szolnok megkapja azt a forgalmat, ami 95-ben lekerült a válláról, abból jó nem sül ki. Nagyjából ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor csúcsidőben át akarunk jutni Pest egyik feléből a másikba, szigorúan a városon keresztül.
Olyankor pl. Ceglédről Martfűre eljutni sokkal egyszerűbb Abony-Jászkarajenő-Vezseny-en át komppal!
De azt a hidat majd minden évben felújítják, aztán egy év múlva meg se látszik rajta... mint az ahogy a százlábún se, meg a "rékasi vasúti felüljárón" se!!!