Ezen ólom akkumulátorok feszültségtartománya 12,7V (100% töltöttség) és 10,5V (nulla töltöttség) között mozog. Ha a kisütés közben terhelés nem áll le automatikusan 10,5V körül, akkor véglegesen tönkretettük az aksit (a gagyi termékek gyártói és a hozzánemértő "szakemberek" sajnos nem foglalkoznak effajta apróságokkal).
Ezt az ábrát (annak mindegyik vonalát) rohadtul meg kellene tanítani a villanyos szakembereknek: https://xtronics.com/wiki/images/Bat_volt.gif és akkor százszor kevesebb aksi menne tönkre
Kétféle módon lehet ledet meghajtani 12 voltról:
- sorba kötünk annyi ledet (meg egy ellenállást), hogy a végeredmény 12 voltos legyen, aztán ahogy csökken a feszültség, úgy halványodik a fényerő
- olyan fényforrást alakítunk ki, aminek a teljes fényerőhöz 10,5 volt (vagy kevesebb) is elegendő és ezt olyan tápegységgel tápláljuk, aminek tökmindegy, hogy az aksiról hány volt jön le, a led mindig pont 100%-os fényerővel fog világítani
Az Aldi-ban és a Lidl-ben vásárolható olcsó műszaki termékek többnyire meglepően jó minőségűek az árukhoz képest. Ezen cégek árubeszerzői valószínűleg valóban hozzáértő műszaki emberek és nem csak marketing-diplomás hülyegyerekek.
Nálunk két éve jól szolgál az ALDIban vett Workzone márkájú mozgásérzékelős napelemes és-még-nagyon-világít-is szerkezet, de már nem tudom, mennyi volt az árja, meg nyilván soha többet nem lesz az ALDIban.
Naja, de a fényerő a kérdéses. Amúgy csak a műanyagt szokta megenni az UV, a LEDek döglenek meg benne és úgy egyáltalán akármi, amiből össze van rakva.
És ebből a 20 LEDest, de az semmit nem jelent, hogy ilyen kinézetűt már láttam valahol és az egész jó volt, mert ha rendelek 5 egyformát ugyanabból a közértből, még akár 1 jó is lehet közte:
"10 watt? Ahhoz veheted az autó akkukat ha üzemidő is kell."
Az esetek túlnyomó részében csupán helyzetjelző kell, arra elég lesz 4x1 watt a négy sarkára. A 10 wattra csak ritkán lesz szükség és akkor is csak rövid időre (pl amikor késő éjszaka kivilágítatlan úton kell hazatalálni a lónak :), ilyen valószínűleg 1 óránál több soha nem lesz.
Ehhez képest egy szokásos, riasztóba való akkumulátor (12v 7Ah) 84 wattórás, tehát 10 wattal terhelve közel 8 órát tud, ezért arra gondolok, hogy ólom helyett inkább valami kisebb kapacitású, viszont komolyabb (pl Li-po) aksit alkalmazok, amit talán nem kell 3-5 évenként újra cserélni. Az anyagköltség így is 100e Ft körül lesz, akkor már úgyse sokat számít, ha az aksi pár ezerrel drágább :)
Egy fázis, 120V, 15A, 60 Hz. Találd meg a hozzá való trafót is! Különben érdekes megállapításokat tehetsz arról, hogy a nálad kiépített hálózat vagy a motor tekercselése bírja-e tovább az 50 Hz miatt lecsökkenő impedanciát is figyelembe véve azt a 30+ A-t, amit az itteni 230V-os feszültség akarna átkényszeríteni rajta.
Szerintem vidd el egy szakihoz, aki meg tudja állapítani, hogy működőképes-e, aztán eldöntöd, hogy trafó, inverter (ha van ilyen), jófogás vagy színes fém felvásárló, esetleg hulladékudvar.
Egyetértek. És ha belegondolunk, hogy hány százalékuk landol a kommunális hulladékban veszélyes hulladékként még rosszabb a helyzet. Ha egy kicsit is úgy gondolkodunk arról a golyóbisról amin élünk, hogy az unokáinktól kaptuk kölcsön, akkor a tartósságnak és az újrahasznosíthatóságnak is ott kell lennie a választási szempontok között, nem csak annak, hogy szinte utánunk dobják, ha elmegyünk a bolt előtt.
Léteznek olyan led lámpák/izzók, amelyeket eleve úgy gyártanak, hogy 12 és 24 voltos rendszereben egyaránt használhatók legyenek. Ezek valószínűleg kiválóan működnek akár 14, 18 vagy 20 volton is, tehát 24 voltos táplálású rendszerben komoly feszültségesést el tudnak viselni, tehát ha ilyen izzóval dolgozunk, akkor vékonyabb vezeték is elegendő lehet.
Simán hasunálható LED ilyen hosszban csak picit másként kell táplálni. Fogsz egy 24V-os tápot és veszel annyi DC-DC konvertert ahány helyen be akarsz táplálni. Az a bemeneti feszültségtől függetlenűl előállítja a stabil 12V-ot. A veszteséget, ha vékony a kábel nem csökkenti, de a hatásait kiküszöböli.
Ha tudnánk a tényleges métereket és wattokat, akkor kiszámolhatnánk, hogy pl 2x4 mm2 vastag vezeték elég vastag-e ahhoz, hogy még a legtávolabbi lámpának is elég sok maradjon a 12 voltból.
"Erre mondjuk a 24V-os világítás megoldható? Vagy 24 és 220 V között mondjuk 50V-os lámpák léteznek? "
Már írtam, hogy minden megoldható, de ez nem a laikusok játszótere: szakember úgy spórol a drága vezeték keresztmetszettel, hogy az elején rátesz a vezetékre minél magasabb feszültséget(mondjuk 36 voltot), majd minden lámpánál helyben lecsökkenti a led számára szükséges értékre.
VAGY sorba kötünk annyi ledet, hogy az etetéséhez elég legyen max 50V.
Satöbbi, sok elektromos trükk van még.
Egy laikus viszont nem sokat tehet:
- pl vásárol 12 voltos és 1-5 wattos led lámpákat/izzókat (attól függ milyen sűrűn lesznek, én 1-2 wattot tennék 1-2 méterenként)
- vásárol jó vastag vezetéket
- az egészet megtáplálja egy olyan tápegységgel, amit egy picivel 12V fölé lehet tekerni (de ne annyival, hogy tönkretegye a legközelebbi lámpát)
...és reménykedik, hogy a vezetéke elég vastag ahhoz, hogy még a legtávolabbi lámpának is jusson 10-11 volt feszültség.
Van bizony, csakhogy annak nem háromszáz forint darabja, hanem harminc ezer :) Haveri hajóra/horgászstégre barkácsoltam napelemes lámpákat: napelemes powerbank (garantáltan valódi Li-ion illetve Li-polimer aksival) és arról működik pár izmosabb led.
Most kéne csinálnom egy hasonlót lovaskocsira (nem vicc, ilyen hintó-szerűség), de oda komolyabb teljesítmény kell, mert a hátsó 2x1 watt helyzetjelző mellé 10 wattnyi reflektort is tervezek előre.
"Egy ilyen leszúrható ára 260Ftebböl kell venni nagyon sokat hogy tartalékban is legyen :)"
Lemértem pontosan: a teljes jardaszakasz 40 méter hosszú.
Erre mondjuk a 24V-os világítás megoldható? Vagy 24 és 220 V között mondjuk 50V-os lámpák léteznek? Gyerekek miatt meg a relézések miatt nem akarok 220-al kísérletezni kültéren első körben inkább a kis feszültséggel probálkoznék.