Én inkább nagyobb (pl 40) wattosat választanék. A termosztát miatt az energiafogyasztása nem lesz több, viszont nehezített körülmények között is tudni fogja tartani a hőmérsékletet (pl nyitva felejtett fedő vagy extrém hideg környezet).
Az ott középen valószínűleg egy 230 voltos PTC fűtőbetét, rászorítva egy hőelosztó alumínium lapra közöttük hővezető pasztával.
Azt is megteheted, hogy veszel egy ugyanolyan fűtőbetétet 12 voltosban (pl ITT) és kicseréled.
Ha betét a fűtőerejét is akarod szabályozni, akkor kell még egy 12 voltos szabályozó is, de lehet, hogy elég lenne neked egy egyszerű termosztát is (kiszereled a bojlerből :)
De ha tudod, hogy mondjuk 60 fok pont jó lenne neked, akkor léteznek olyan fűtőbetétek is, amelybe gyárilag bele van építve egy fix 60 fokos termosztát.
Ebben az esetben a watt is lehet több s szükségesnél (akár 50-60 watt is), hiszen a termosztát úgyis lekapcsolgattya, ha túl meleg akarna lenni.
Azóta röhögök mióta felhívtak telefonon . Egy keskeny ajtó széllességű kamra. Álmomban se gondoltam volna hogy az az egy cm ami kiáll a falból megakassza az ajtót.
Nem probléma percek alatt belesűlyesztem . Csak 10 km re van tőlem, ami ugye 20 oda vissza.
"Azt kéne figyelembe venni, hogy egyelőre nem lett megterhelve, csak elindítva"
Figyelembe vettem. Aszinkron motor indításnál a névleges áram tízszeresét is felveszi. Igaz ez csillag-delta, de mivel fa aprító van rajta egy tekintélyes lendítő tömeg.
De ha sikerül elinditani, akkor mi lesz? Ez a gép a névleges áramfevételénél többet is képes felvenni (átmenetileg) különösebb károsodás nélkül. Ahhoz "mit fog szólni" az automata? Na meg a gépkezelő.
Véleményem szerint nem az irányváltás miatt felcserélt fázisok okozzák a dolgot.
3x16A 7.5kW-nak nagyon-nagyon határeset.
Szerintem csak annyi a helyzet, hogy 10 indításból hatszor leveri a megszakítót négyszer meg nem. Mivel igen határeset az érték leginkább attól függ leveri-e, hogy az átváltás pillanata mikor következik be. Ha pont szinkronban lesz a motor váltáskor akkor nem veri le. Ha ellentétes "fázisban" akkor egy nagy áramú impulzus keletkezik mire a motor "beesik" szinkronba. Ezt már nem viseli az amúgy is előmelegített megszakító.
Lehet hogy az irány átkötése előtt is leverte volna sokszor, de azt nem próbáltad ki mert az első indítás pont sikerült de kiderült hogy fordítva forog :)
Meddig üzemelt előtte a trafó? Gondolom percekig, vagy tovább, ennyi idő alatt nem csak a bimetál hanem a teljes kismegszakító ház is felmelegszik. Itt a deltába kapcsoláskor létrejövő második áramlökés okozza a leoldást, ennek nagysága pedig többek között a terheléstől függ.
Bár azt irja hogy a motor dugvillájában cserélték, de feltételem, hogy az egész rendszer villája ez, tehát utána van a Y/D kapcsoló. A motorbol amugy is 6 vezeték jön ki a kapcsolóhoz és nem ott piszkálták meg
Na ne. El tudod képzelni mekkora a bimetál hőtehetetlensége? Igaz lehetne akkor, ha kioldás után azonnal próbálná indítani és csillagba max 1-2 másodpercig forogna a motor. A gyakorlatba oda kell sétálnia a kismegszakítóhoz, felkapcsolni, visszamenni a géphez és ismételten elindítani. Ráadásul a csillag indítás is relatív hosszú időt vesz igénybe.
"Amikor csillagba indítja a motort, már melegszik a bimetál. Aligha befolyásolja a hőmérsékletét az álló helyzetben mérhető hőmérséklet."
Mivel ugyanaz a folyamat játszódik le ugyanannyi ideig, ezért a folyamat végén kb ugyanannyival melegebb lesz a bimetál, amennyivel melegebb volt a folyamat elején. Ezért nem mindegy a folyamat végén, hogy a folyamat elején szobahőmérsékletű, vagy mondjuk 50 fokos volt a bimetál hőmérsélete (akár az előző motorindítási kísérlet miatt, vagy akár azért, mert éppen előtte kapcsolták ki az ugyanazon az automatán lévő mosógépet/vasalót).
Azok tudnának további érdekességeket mondani erről a jelenségről, akiknek pl az üveg ablakós villanyóra szekrényébe besüt a nap, ezért nem értik, hogy csak nyáron és csak délutáonként a hegesztő miért veri le mindig az automatát, egy órával előtte meg utána viszont nem :)
Ezt nem gondoltad át eléggé. Amikor csillagba indítja a motort, már melegszik a bimetál. Aligha befolyásolja a hőmérsékletét az álló helyzetben mérhető hőmérséklet.
A forgásirány váltást jól csináltad, a kismegszakító leoldásához semmi köze nincsen.
A jelenség egyik lehetséges oka: a kismegszakítók egy belső alkatrész (bimetál) felmelegedésétől kapcsolnak le, ez a felmelegedés néhány másodpercnyi időt vesz igénybe. Az első motorindítás valószínűleg azért volt sikeres, mert "hideg" kismegszakító mellett történt, a második indítás kezdetekor viszont "langyos" volt a bimetál benne, ezért gyorsabban érte el a leoldási hőmérsékletet, mint az első esetben. Hagyd hűlni jó sokáig a kismegszakítót (remélem nincs rajta egyéb terhelés) és próbáld meg újból az indítást.
Persze nem az a probléma hivatalos megoldása, hogy a kismegszakítókat tartsuk hűtőszekrényben (habár ventilátort már telepítettem elosztószekrénybe ;) de ezzel kizárhatjuk az egyik lehetséges hibát.
Kutattam több oldalon és itt is, de ebben a témában nem találtam konkrét választ. Elején leszögezném, egyáltalán nem értek a villanyszereléshez és nem is azért írok, hogy ezek alapján nekifogjak "kókányolni", pusztán kíváncsi vagyok, most vettem a gépet és nagyon jó lett volna kipróbálni... vagy minimum tudni, hogy orvosolható-e a hiba.
Adott egy ipari ágaprító, 380 V, 7,5kW-os motorral, csillag- delta indítással.
3*16 A van, az aljzat 5-ös, a villanymotor dugvillája 4-es és van egy szaki által összerakott 5-ről 4-re átalakított hosszabbító.
Első indításkor minden rendben ment, csak annyi probléma adódott, hogy a forgásirány nem volt megfelelő. Egy "elvileg" hozzáértő ismerős javaslatára a motor dugvillájának két vezetékét (barna és fekete) felcseréltem, ami azt eredményezte, hogy csillag indítás után a forgásirány megváltozott, de deltába kapcsolva leveri a biztosítékot.
Valaki tudna tanácsot adni, hogy mi lehet a gond? Lehet köze a hosszabbító kábelnek a dologhoz? Esetleg a kapcsoló (csillag- delta) és a forgásirány megváltoztatása? Gondoltunk már arra is, hogy a 3*16 A kevés, de akkor a forgásirány megváltoztatása előtt miért működött a gép?