A Wago egy gyártó, a kötőelemből pedig akkora van, amekkora kell.
Iparban használtam már 240eshez sorkapcsot ami wago volt. Ezek ilyen "lengő" cuccok, kalapsínre szerelhetőből van nagyob is, de amire te gondolsz, azt arra tervezték hogy a kötő dobozban a falban tudj kozosíteni. Oda minek a nagyobb? A falban dobozban én nem szoktam kötni 6osnál vastagabbat, de nem tudom van e erre szabvány.
10mm2-hez használj hozzávaló jóminőségű "wago"-t és pasztát, megfelelő lesz ugy.
Ilyen toldóhüvely az nagyobb kersztmetszettől van, és akkor sem a sarki boltban a 4. kerületben.
UTP-t és koaxot szerintem ne vakolj el, fektesd be szegélybe, és ahova kéri, padlószinten kiemelővel a szerelvény.
Mondjuk én már az "FKA marad"-nál elköszöntem volna.
Minimum új korszerűbb elosztású hálózat, több zsírúj kisautomatával és több körrel, természetesen fi relé,+ új lakáselosztó.
És pont fürdőben ami párás, vizes helyiség, kicsike luk, (leverik, eltörik víz belefolyik), nagyon óvakodnék a kiemelő használatától.
A fürdő fala egyébként szerintem azért olyan vékony, mert az egy komplett betonkocka, egy térelem, amit egyben emeltek be a födémre, mikor a ház épült. Statikai szerepe nincs, alig van benne anyag, mert megrogyna a sok egymás feletti kocka súlya alatt a ház, és a daru sem bírta volna el.
Ha a csavarfejnek megfelelo csavarhuzot hasznal a szaki, akkor mar tobb eves tapasztalattal a hata mogott erzi, mikor er veget a szoritolemez rahuzasa es mikor lep fel a rezdrot esetleges deformacioja. Szerintem. Csak az a baj, hogy sokszor latom a kollegaimat, akiknek van maximum 3kereszt, meg 3 lapos csavarhuzo es azok is mas -mas gyartotol a taskajukban es azok is mar regen elnyuttek, olyankor nem gond rosszul meghuzni es meg a csavar fejet is elcseszni. Vagy amikor a Thorx , vagy inbus csavarfejbe a lapos csavarhuzot hasznaljak.:(
Ennél a mondatnál lehet elkezdeni látványosan búcsúzkodni. Ha te vagy az első, akkor ott is lehet hagyni, de ha már ketten otthagyták az okoskodása miatt, akkor bepánikol és gyorsan rávágja, hogy hehe tulajdonképpen csak viccelt.
"A régi MM-fal kábelek horonyban vannak bevakolva, ezért gondoltam hogy a helyére bevakolom majd a 3G1,5-es H05VV-F-et"
Kétlem, hogy ez a kábel elfér a vakolatban. Inkább tegyél a helyére háromeres lapos falkábelt.
"Falon kívüli szerelvényt lehet kiemelő dobozos megoldással kiváltani?"
Van több olyan szerelvény-család is, amihez a gyártója egész elfogadható megjelenésű kiemelő dobozokat csinál.
Mikor még mobilokkal foglalkoztam ott bizony nyomaték csavarhúzóm volt. Nagyon profi kis cucc és azt kellett használni, de nagyon jó is volt, nem voltak beszakadt menetek/csavarok.
Karacsony elott Pulheimben dolgoztam, ott a 30 inverterbol es 330 strangbol allo napelemmezonel uzembehelyezes elott valoban nyomatekkulcs segitsegevel ellenoriztek a sorkapcsokat.Nem biztak az EB emberekre es a veletlenre.:)
"csak én még olyat villanyszerelőnél nem láttam. (mondjuk kábeltesztert sem :)"
Ezek szerint nekem pár Amperrel igényesebb az ismerettségi köröm. Nem is annyira háztartásba kell a cucc, de párral előző cégemnél ilyenek miatt volt nyűg, mikor szerelő erősebb volt, mint eszes és a lapos réz már nem bírta annyira.
Én nemrégen azon lepődtem meg, hogy "elvileg" kérhetsz réz bekötő vezetéket is, bár gondolom az árkülönbözetet fizetni kell viszont jobban köthető és kisebb keresztmetszet miatt kisebb csőbe belefér.
Mondjuk én még soha nem láttam rézzel bekötött mérőhelyet, bár nem is vagyok villanyszerelő.
A réznek az elég is, úgy van kitalálva, mert anyagában az is rugalmas, tehát ha meghuztad a csavart, igen nagy erő szorítja, szinte ellapolja a tömör rézvezetéket, tehát megfelelő nagy felületű átvezetés jön létre.
Az alu vezeték viszont ekkora erő hatására mind deformálódik szinte megfolyik és lassan kimozog a kötésből.
A bekötöm a tömör alut, aztán biztos nem lesz baj, azért "elfogadott", mert ahogy írjátok is, csomó szolgáltató meg regszerelő csinál ilyet továbbra is,.....:(
Ha érvéghüvelyezik, az határeset, nem erre van az érvéghüvely kitalálva, nem tömör és pláne nem alu vezetőre,... de egy erős, rugalmas henger, ami a szorítóerő nagyrészét leveszi az alumínium érről, és nagy körkörös felületen érintkezik, azért ugy még egye fene...
Nem viccből árulnak alu-réz toldóhüvelyt, a normál fővezetéki sorkapocs árának többszöröséért alu-réz kötésre alkalmas sorkapcsot, ezeket kellene hivatalosan használni, mert ezek etalon, bevizsgált, erre a célra kifejlesztett cuccok.
Az mondjuk tény hogy nem sokat szoktak flancolni...
Szerintem nem nézegetik, elő van neki írva hogy milyen család milyen eszközét használhatják, aztán bekötik és pont.
Bár a kék ruhás fiúk itt nagyobb karhatalom, mint mi itt mindannyian. :)
Mondjuk az igaz hogy gyakrabban jár ember a villanyóra szekrényben, mint ahányszor egy évben leveszi valaki az elosztó tábla tetejét...
Főleg a korábbi hsz-emben említett panellakásban, nos miután megküzdöttem a két máig harcoló orosz alakulattal, kiderült hogy a Bakony Művek kismegszakítók kapcsain nincs szigetelés a csavar körül... az életveszély környéke sötétben...
Azelőtt én is bekötöttem volna (lakásban) gondolkodás nélkül, de mintha Mekk Elek Ezermester egyszer talált volna katalógust, ahol a gyártmányok meg voltak különböztetve aszerint, hogy réz vagy alu a drót.
És ennél a találomra kiválasztott Legrand FI-relénél is azt írja, hogy rézzel:
Igazság szerint ez engem is gondolkodóba ejtett már többször, még mérnöki szemmel is fura kicsit az egész.
Ami viszont olyan biztos, mint a halál: FI-relé IP45 (talán?) védettsége nem engedi meg, hogy a csatlakozási pontba pasztát nyomj, hiszen ez egy vezető képes kence, ami bele tud folyni a készülék belsejébe...
Létezik olyan FI-relé (és védelmi berendezés) család, ami alkalmas CU illetve AL erek fogadására, mert egy V alakú lapkát húz felfelé a csavar, de nem tudom melyik ez a család sajna (Moeller talán, de ne vedd készpénznek). A gyártóval kellene konzultálni ha már megvetted a berendezést, hogy milyen módon lehetne bekötni...
Nem fejtettem ki korábban, de akkor most megteszem, hátha ti jobban ismeritek az ilyen megrendelőt:
Panel lakás, a 70es évek elejéről, mindenhol kéteres alu MM fal, földelés csak a fürdőben és a konyhában, FKA elosztó tábla.
Újra kellene vezetékelni, viszont a megrendelő úgy kezdte:
-FKA tábla marad, nem cseréljük
-mindenhova földelés legyen
-UTP+Koax kell, minden szobába 1-1
-függőleges csatornát nem akar látni
-padlószegélycsatornát használjak
A régi MM-fal kábelek horonyban vannak bevakolva, ezért gondoltam hogy a helyére bevakolom majd a 3G1,5-es H05VV-F-et, az aljzat mögött Wago a földelésnek, a fázis és nulla vezető esetén meg az aljazt lesz a kötőelem.
UI: Én sem szeretem fűzni ezeket, de sajna itt másképpen nem tudom hogyan lehetne...
Ja és van olyan fal (folyosó és fürdő közötti) hogy a 40es tipli átéri... :(
Valakinek van jó ötlete vagy tanácsa ehhez?
Falon kívüli szerelvényt lehet kiemelő dobozos megoldással kiváltani?
Jó dolog az alu paszta, csak megnézem ahogyan benyomod a FI-relébe...
Személy szerint én még nem próbáltam, de öreg villanyászok mesélték, hogy annak idején amikor bejöttek ezek a FI-relék, akkor ők érvéghüvelyt préseltek az alu vezetékre (igen, a tömörre is), mert úgy be lehet kötni rendesen anélkül hogy szétdarálná az ember. Viszont ha ilyen megoldásban gondolkozol, akkor javaslom egy érvéghüvely prés beszerzését (nem csak a HAUPA-s létezik 36+fáért ;) )
Az alu vezetékezés engem is szivat a panelban, bár én padlószegélyre gondoltam kábelcsatornaként, aminek sajnos az egyik hátulütője, hogy az aljzat vagy kapcsoló mögött kell kötnöd, ami így az aljzatok felfűzését eredményezi, de majd kijavítanak a többiek ha tévedek. Panelban nem lesz akkora dobozod, hogy a szerelvény mögött elférjen mondjuk 9 szál másfeles ér és még 3 wago...