A túlméretes motorral ugyanaz van , mint a robogónál . VAgy észerveszik , vagy nem .
Sőt , valamivel jobb helyzetben vagyunk . Ugyanis egy nagyobb motor sem nagyon repíti a verdáinkat 50-60 km/óránál gyorsabban . Egy 125-ös robogó utazósebességként tartósan mehet 100 fölött -- és ez azért feltűnő lehet -- egy tákolt Amica esetében ez nem jellemző . Nálunk a tuning arra jó , hogy valahogy lépést tudjunk tartani a forgalommal , ne tartsuk fel azt .
Azonfelül : újabban van példa arra , hogy a megállított "smkp" alvázszámát beüti a rendőr a kütyübe és az rögtön kidobja mekkora motarral hagyta el a gyárat a kétkerekű . Hát ez működhet egy Yamaha , egy Suzuki , egy Aprilia vagy KTM kétkerekűnél . Hogy az én FIAM-ról vagy Charly-mról nincs adatbázisuk az ziher . Meg ha lenne is : ezek a járgányok az esetek többségében valóban kis huszadliteres erőművel vágtattak le a gyártószalagról , és utóbb estek át egy kis fejlesztésen . Kedvezőbb esetben szimplán hengercserével ( Ape 50 ) , komplikáltabb megoldásként az egész erőforrást újították .
Persze egy műaszkilag felkészültebb ellenőr kibökhet egy gyanúsan izmosabb erőforrást .
Én a magam részéről dízel-párti vagyok , és az -- hengerűrtartalomtól függetlenül -- 4 kW-ig legális beépítés . Persze azt még én se tudom miképp fogom a 65 kilós 2 hengeres vízhűtéses félliteres monstrumot benyomorítani a Sulkyba .
Délután azt olvastam egy újságban , hogy jövőre megszűnik az "M"-es ( 2 és 3 kerekűekre szóló ) segédmotoros jogsi , a fiatalok csak 16 éves korban ülhetnek robogóra . Ezzel szemben a hatályos 326/2011-es kormányrendelet ezt a részt nem változtatja meg , marad minden a régiben .
Valami hülye oktató vagy autósiskola félreolvasott valamit és ezt terjesztik . Forrás az origo . Hát megkérdem őket , mert kezd bosszantani a dolog :
326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet
a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról
(5) 2013. január 18-án hatályát veszti az 1., a 3. és a 6. melléklet.
1. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
Nemzeti kategóriák
„K” kategória
– kerti traktor – állati erővel vont jármű
„T” kategória
– mezőgazdasági vontató és két nehéz pótkocsi – lassú jármű és pótkocsi – kerti traktor – állati erővel vont jármű hajtására
„M” kategória
– segédmotoros kerékpár – állati erővel vont jármű hajtására – kerti traktor (16. életév betöltése után)
2. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
Nemzetközi kategóriák
a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
„AM” kategória
Segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekű segédmotoros kerékpárok (L1e kategória) vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárok (L2e kategória), amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve azokat, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik), és az alábbi jellemzőkkel rendelkeznek: a) kétkerekű típusnál a motor: – hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a belsőégésű motorok esetében, vagy – folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motor esetében; b) háromkerekű típusnál a motor: – hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külső gyújtású motorok esetében, – legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy – folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében; Könnyű négykerekű motorkerékpárok, amelyek terheletlen tömege kevesebb 350 kg-nál (L6e kategória), a 45 km/h-t meg nem haladó legnagyobb tervezési sebességű elektromos járművek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek – hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külső gyújtású motorok esetében; – legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében.
Nemzeti kategóriák
„K” kategória
– kerti traktor – állati erővel vont jármű
„T” kategória
– mezőgazdasági vontató (mezőgazdasági és erdészeti traktor) és két nehéz pótkocsi – lassú jármű és pótkocsi – kerti traktor – állati erővel vont jármű hajtására
„M” kategória
– segédmotoros kerékpár (a négykerekű segédmotoros kerékpár kivételével) – állati erővel vont jármű hajtására – kerti traktor (16. életév betöltése után)
3. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
A vezetői engedély egészségügyi érvényességének lejártát követően is vezethető járművek
Bármely nemzetközi kategóriában megszerzett vizsga alapján:
– segédmotoros kerékpár (ideértve a „mopedautót” is)
– lassú jármű és pótkocsija
– kerti traktor
– állati erővel vont jármű
4. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
A vezetői engedély egészségügyi érvényességének lejártát követően is vezethető járművek a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
Bármely nemzetközi kategóriában megszerzett vizsga alapján:
– segédmotoros kerékpár (ideértve a „mopedautót” is)
– lassú jármű és pótkocsija
– kerti traktor
– állati erővel vont jármű
6. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
Járművezetésre jogosító okmányok kiadásának életkori és jártassági feltételei
I. Életkori feltételek
1. 14. életév az „M” kategóriába tartozó jármű vezetésére.
2. 16. életév az „A1” alkategóriába tartozó gépjármű, a „T” és a „K” kategóriába tartozó jármű vezetésére.
3. 17. életév a „B” kategóriába tartozó gépjármű vezetésére
7. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
Járművezetésre jogosító okmányok kiadásának életkori és jártassági feltételei a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
I. Életkori feltételek
1. 14. életév az „M” kategóriába tartozó jármű vezetésére.
2. 16. életév az „AM” kategóriába tartozó jármű vezetésére
3. 16. életév a „T” és a „K” kategóriába tartozó jármű vezetésére.
4. 16. életév az „A1” és „B1” alkategóriába tartozó gépjármű vezetésére
5. 17. életév a „B” kategóriába tartozó gépjármű vezetésére.
Jogilag a kétkerekű járgányokkal esik azonos elbírálás alá . A használatával kapcsolatban annyi eltérés van : a 17 évesnél idősebb vezető vihet utast a 3 ill. a 4 kerekű smkp-n ( a 2 kerekűn továbbra sem , minden ellenkező híreszteléssel ellentétben )
Szóval egy adásvételi meg a biztosítás , elsősegélycsomag , elakadásjelző 3 szög aztán hajrá !
Ami viszont lényeges : mit akarsz venni ? A helyzet a következő :
vehetsz egyszemélyes platós(dobozos) változatot . Ezeket közepes és nagyobb méretű aranyrudakért árulják . A hahu-n ez a legolcsóbb : http://www.hasznaltauto.hu/motor/piaggio/piaggio_ape_50-6040323 Szóval nem fillres dolog , a jobb kiállásúak aranyrúdjaira egy-egy kis gyémántot is illik tenni : http://www.hasznaltauto.hu/motor/piaggio/piaggio_ape_50_dobozos-6019287 Ennyiért egész normális kocsit lehet venni mifelénk . Alkatrész van hozzájuk , de a jármű értékéhez igazodva szintén drágán -- de lagalább van . Ezek elvileg egyszemélyes járművek , de a kisebb termetű és vállalkozó szellemű egyének ketten is bele szoktak nyomorodni a fülkébe és úgy veretnek vele .
vehetsz kétszemélyes mopedautó-szerűséget , ezek valamivel komfortosabb utazási élményt nyújtanak , de nincs paltójuk . És itt rögtön bejön egy dilamma : vagy veszel
Sulkyt ( http://www.hasznaltauto.hu/motor/piaggio/piaggio_sulky-6033219 ) amiben jobbára az Ape50-es hajtáslánc van , így legalább ahhoz a részéhez van alkatrész . Ennek a típusnak elég rendes csomagtartója van ( 3 ajtós a szentem ,és a motor eléggé mélyen van ) viszont vékony vaslemezből van a kaszni , és igencsak el tud rohadni . Nekem volt olyan amelyiknek gyakoraltilag nem volt alja a taposóknál .
valamilyen szinten értéknövelő , ha megvan a járgányhoz az eredeti (külföldi) papír is ; egyelőre nem feltétel nálunk , de jobb ha van ilyenje a masinának
Én a hahu-n , az expressen , a jófogáson szoktam böngészni , a keesőbe a mopedautó , a háromkerekű , Amica , Sulky , BMA , Casalini , Charly , FIAM szavakat írogatva .
Néha vanank olcsóbb vételek ( 100 alatt ) de ezekere RÖGTÖN mozdulni kell , AZONNAL telefonálni és másnap elmenni érte . Én így begyűjtöttem 2 év alatt 3 olcsó gépet . A Sulkyt haználom szinte naponta , szeretem , de a tákolt motorja miatt sokallom a fogyasztását . A FIAM szörnyű : lassú ( valami baja van ) , iszonyat zajos . A Charly-t még nem láttam , mert a bátyámnál van az ország másik felében . Terveim szerint motort fogok cserélni a járgányokban : 4 üteműre illetve dízelre .
Mi van az okmányok terén? Van ezeknek valami forgalmija vagy csak adás vételivel karcol az ember mint egy robogónál, vagy itt is kell egy vám papír a behozatalról, aztán mi van ha egy sulky alvázszámilag 50-es de már egy piaggio skipper robogó 125-ős motorja van benne (JÓFOGÁS.HU)...
Ez ki van már fizetve, és csak új szerű, amúgy a délegyhézi kavicsbánya rt autója volt,ami meg is látszik a szélvédőjén.Télen ez is beveszi a 10-12l anyagot főleg -15 felett, és olyankor szép nagy kört is kell menni hogy meleglegyen az olaj, mert nem szoktam hideg motorral leállitani.
De ez az oldal nem erről a típusról szól, inkább érdekelne olyan 3 kerekű amin volna egy kis faragni való, és persze nem kerülne annyiba mint egy rúd arany. A müanyag javitás nem gond, robogókon kitapasztaltam már,és a képeket nézve a blokk sem egy ördögtől származó, talán a villany az ami nem áll kézre...
Esetleg érdemes -e körül nézni tölünk nyugatra vagy ezek a kis gépek már ott is átlényegültek tyúkólá, mint a robur-barkaszok idehaza...
Éredkességként megemlíteném, hogy nemrégen láttam Aszófő(balaton)után, egy piros asztrakombit szépen felbakolva kipolirozva, ami szerszámos kamraként funkciónált ...
A városnál tényleg a maros van de a tisza gátja magasabb 1.5m-el mint a marosé, és mint irtam a legmagasabb pont, de azt gondolom nem számít, hehe..Üdv.Feri.
Na ja , második járgánynak . Jó kérdés . Ezek a kis 50-es háromkerekűek alapvetően az alábbi használati módokban ellenjavaltak :
nagyvárosi nagy forgalom
hegyes vidék
hosszútávú utazások
terep-földút
a fentiek bármiféle kombinációja
Kisforgalmú síkvidéki település esetén meggondolandó egy ilyen csühögő beszerzése . A főnököm egyszer hosszan fejtegette -- minden létező , hajánál fogva előrángatott indokkal alátámasztva -- hogy neki miért nem felelne meg egy ilyen járgány ; akár 3 kerekű , akár 4 kerekű dízel . Hát nem egy kreatív elme , akkoriban arra panaszkodott , hogy télen városban 12 liter körül fogyaszt az autamata szivatós porlasztós autója ( cseppkadett , 1300-as) . A cégtől kap valami átalányt , ami ilyen használat mellett -- párszáz méteres síkvidéki utak -- valószínűleg nem fedezi a költségeit . Azonfelül nehezen viszonyítható , hogy mekkora károkat ( kopásokat) okoz a folyamatos rövid városi ( ún . doktorúr ) üzemmód . És nem mindegy , hogy hány km lesz a nagy autóban , mert nem csak tankolásból áll az élet . Kell ott szíjakat-olajat-szűrőket-gömbfejeket is cserélni . Jelenleg a főnökömnek (is ) Merivája van , kissé megszaladtak a CH-frankos részletek , annyit fizet most egy hónapra mint amennyiért én a Sulkyt összehoztam magamnak ... és még akkor is fizetni fog amikor az Opelje annyit ér mint az én kis háromkerekűm...
Ha azt veszem , hogy az én szerencsétlen kis jószágom is bőven 5 liter fölött egyik télen városban ( egy normálisabb motorral ez mérsékelhető volna ) akkor talán értelmetlen beszerezni az autó mellé . Ha úgy számolom , hogy nem a többmilliós autót kell kivinni a téli latyakba , akkor megint más a leányzó fekvése .
Az emnerek többsége nem jut el idáig , aztán egyedül benne ülve nyúzza a kocsiját és átkozódik a költségek miatt .
Az olajfogyasztás érdekes dolog , én is halottam már neves márkák újszerű autóiról horrorisztikus történeteket . Merhogy az én 42 éves Renaultomba tölögetem az rendben van , hogy a vasáron vett halálosan elhasznált 6 hengeres dízel Volvo se tartotta az olajnívót az rendben van . De egy új autó ....
A délalföldi kisváros az rendben van csak te tisza gátat írtál és makónál még szeritem a maros gátja van. Ezért nem tudtam pontosabb helyre gondolni. De lehet hogy elírás volt véletlen. De mindenek dacára csak 30Km-re vagyunk egymástól mivel én itt vagyok a tisza gátjánál Szegeden.
A meriva úgy járt hogy a müszakinál kapott egy új termót, ami persze nem javitott a helyzeten mert végül is a klima miatt elev nagyobb a hütőkapacitás, de aztán szépen beállt most a kánikulában, autópályán klimázva 110-el pont a 100c fokon állt ami normális állitólag , mint az is hogy az eco-tech motor eszi az olajat,hehe..
Amúgy a régi termonak sincsen semmi baja megnézten a nyitás pontját, feltettem az apród-ra hátha elmegy addig meg tartalék... Üdv Feri.
Köszönöm a válaszokat, így sejtettem én is most majd kicsit körül nézek a piacon.Télire gondoltam mert a kismotor hideg, meg nem véd a hótól, az autóm meg magyköbcentis mire bemelgszik meg is állhatok.
Végre elértem egy közös ismerőst ( rokont ) és kaptam némi információt . Szegény Dodi 67 éves volt , többféle betegséggel ( cukor , pajzsmirigy ) küzködött . Július végén a nagy meleg okozta a vesztét , mire felesége hazaért a számítógép előtt halva találta szegényt , aki szűk negyed órája még levelet küldött valakinek . Ezek szerint gyors halála volt , nyugodjék békében .
A hagyaték persze komoly gondot jelent az özvegynek . Nem is a 3 kerekűek , hanem az irdatlan könyvtár és a hatalmas térképek . Az ősmagyar kultúrát kutatta szabad idejében , legjelentősebb műve Lehel kürtjéről szól ( http://www.teol.hu/tolna/kultura/lehel-kurtje-nem-egyszeru-hangszer-fotok-285304 ) . Koporsóját is a kürtről készült hatalmas palástrajzzal borították le .
Persze a két kis járgány rúdja is kifelé áll . Szóval van a korábban említett jó állapotú Sulky , és van egy Piaggio P3-as ( lásd : lenti fénykép ) aminek valami motorbaja van : Józsi szerint a főtengely hajtókarcsapágya rágódott be , illetve szorult meg a dugattyú . A járműnek semmilyen papírja nincs , ő segédmotorként használta , de legalább 5 éve nemhogy beindítva , de még elmozdítva sem volt . Jelenleg Tolna megye szegélyén egy autószerelő háza előtt a szabad ég alatt állva alussza Csipkerózsika-álmát . Autókormányos , 4 sebességes 218 ccm-es motor . A jármű hiánytalan , de némi átépítést az is elszenvedett , kézi gázkar abba is beépítésre került . Hogy az özvegy mennyit szeretne kapni érte azt még nem tudni .
Én drágállom . Persze nem tudom mennyire vagyok kompetens , mert az elmúlt 2 évben sikerült háromszor is vennem efféle járművet nagyon olcsón .
Én 2010 őszén vettem a Sulkymat , aminek az alvázszáma 16-re végződik , szegény Dodié pedig 47-re ... szóval közeli testvérek .
én az enyémet 40-ért vettem , hazahozni volt egy 10-esbe , 3 új fékmunkahenger , egy Typhoon dugattyú , egyéb apróságok , úgy számolom : 65-ből és több heti munkából lett egy üzemképes járgányom , de a tákolt (idegen dugattyújú) motor miatt lassúbb az elvártnál ( max. 38-as utazó ) és jóval többet fogyaszt z illdomosnál . Az előbb említett tartós utazónál is közel 5 liter , vegyesben ennek lehet a másfélszerese becslésem szerint , mert az órám nem mér
az enyémnek még gyári a festése , emiatt kissé matt , itt-ott ütött-kopott is . A kasztni alapvetően rozsdamentes , csak a két hátulsó sárvédő-ív lenne javítandó .
az enyémből a teljes fűtési rendszert kirámolták , kizárólag a kapcsoló és a vezeték maradt meg
nálam eléggé elpusztultak az ajtókárpitok
az eltelt közel két évben komolyabb problémám az egyik hátsó kerékcsapágy hibája volt és az önindító döglődik ( szabadonfutó és kefe , ez utóbbit meg lehetett javítani könnyen ) , a motorhoz egyébként nem kellett nyúlni
ezzel szemben Dodi gépén új a festés , emiatt nagyon jól néz ki . A kocsi belsejében minden szinte gyári állapotban van : kapcsolók , burkolatok .
az övében benne van az eredei fűtés is , egyrészt az ablak fölött a villamos fűtésű páramnetesítő ( ami jó hajszárító módjára sec-perc alatt leszívja az akksit ) és a kipufogó könyökről befújó rendszer is . Gyári állapot -- hogy mennyire hatékony azt nem tudom .
az órája is mér , maga a kocsi szépen működik , jó hangja van , normálisan megy ; bár valószínűleg tényleg 50-es lehet , mert olyan 40-es tempóra tudtam vele beállni
Szóval az enyém egy lelakott példány , az övé nagyon szépen néz ki . Így nehéz az összehasonlítás . Amit az előzményekről tudni lehet -- bár anno írtam róla -- a járgányt valamikor 2009 táján vette magának egy csak smkp jogsivla rendelkező iszákos apari ember 240-ért Szfehérvárról . Gyanúm szerint F.L-től , aki kifejezetten ilyen háromkerekűeket tesz rendbe és ad tovább busás haszonnal ; valószínűleg ő rakta ilyen szépen rendbe a gépet . Az apari manus szinte semennyit nem használta és amikor végzett vele a mindenféle kórság akkor az örökösök a házát is , földjét is , meg a kis Sulkyt is árulni kezdték , először talán 180-ért . Bő fél évvel később a masina Dodinál kötött ki , én vettem meg 140-ért és vittem be neki lábon Aparról ( olyan bő 10 km) . Menet közben az évek óta alig használt járgányban megszorult valamelyik fék . Ezt Dodi megjavíttatta , majd Pécsett egy autótechnikus belerakta a Ford ülést és kiegészítette egy kézigázzal a kezelőszerveket , mert Dodinak csak fél lába volt . A pedálsor megmaradt benne , de a kézigáz egy kicsit leszűkíti az utas helyét -- Dodi szegény túlsúlyos volt , bőven 100 kg fölött .
Gyanúm szerint a betegeskedő tulaj nagyon kevésszer használhatta a masinát -- ezek szerint az előző tulajnál is csak pihent .
Annyival helyesbíteném a hírdetést , hogy 4 fokozatú a váltó ( Ape 50 system ) és megvannak az eredeti osztrák okmányai -- én leglábbis úgy emlékszem az örökös átadta Józsinak . Pótkerék nincs hozzá ( az enyémhez se volt ) .
Én reálisabbnak azt tartom , amennyiért másfél éve véve lett .
Ez Dodi gépe , amiről tavaly áprilisban többször írtam , én hajtottam fel neki a Vaterán , hoztam be lábon Aparról , illetve javítottam meg a kormányművét .
Bár azt tudtam , hogy beteg szegény , de erre nem számítottam .
Írtam egy levelet a hírdetésben szereplő címre . Ha szegény Józsi mondott búcsút az árnyékvilágnak , akkor viszont ez is menni fog a háztól :
Az előbb beszéltem telefonon Pali bátyámmal . Egyrészt mégsem jön a hónap végén ide Szekszárdra , így nem fogja lehozni a Charly-t . Másrészt azt mondja : ha jól látta akkor a Charly elől tárcsafékes....hát kell is ahhoz a sebességhez . Remélem hűtött tárcsa , dupla dugattyúkkal ....a szervót majd megoldom valahogy én...
Röviden : 3 kerekű SMKP-ra ( Ape 50 , Sulky , Amica) elég a régi papíros SMKP jogsi ....
Kicsit bővebben : a régi papírost illik kicserélni a kártya formátumúra . Amikor nekem 7 éve cserélték a AB-s jogsimat ( mert lejárt ) akkor kérdezte az ügyintéző az okmányirodában , hogy van-e még valami vezetői engedélyem ? Hát mondom még hamvas ifjúkorom kis segédmotor cetlije megvan . Erre ő : majd hozzam be és adjam le , mert nem lehet kinn párhuzamosan két vezetői igazolvány , és ugyebár ez a mostani tartalmazza azokat a kategóriákat . Hát valahogy még nem értem oda , hogy elszállt fiatalságom -- egyik legnagyobb hobbim : a járgányok -- jelentős kis emlékét az enyészetbe dobjam . Gondolom az böki a hatóság csőrét , hogy ha valamiért megszűnne a jelenlegi jogsim (magyarul : eltiltanának a vezetéstől ) akkor ezzel tovább tudok veretni a miniverdáimmal . Persze a eltiltás is érdekes dolog : mert ugye a bíróság eltilthat
kategóriától
gépjárművezetéstől
járművezetéstől
Ez legutóbbi azért izgalmas , mert KÉZIKOCSI és KERÉKPÁR is jármű ...azért megnézném amikor ennek a tiltásnak próbálnának érvényt szerezni a közúti ellenőrzés során ....
A gépjárművezetéses tiltás se eseménytelen , mert a segédmotorkerépárok nem gépjárművek , így ezekre az eltiltás nem vonatkozik . Gondolom a bíró úgy képzelte , hogy az ittasságon ért sofőr majd magába száll amíg egy évig valami Babettán ázik-fázik . Persze ha csöpp esze van a manusznak ( és persze pénze is ) akkor átnyergel egy dízel 4 kerekű mopedautóra , mert az sem gépjármű . Szóval meg kell nézni mi van abban a határozatban .
Bár nem ezt kérdezted , de azért fejtegem ilyen részletesen , mert 3 féle embercsoport szokott beszállni ebbe a 3 kerekű kórságba :
akinek még nem lehet autóra jogsija ( nincs 17 éves ) vagy már annyira idősek , hogy nem akarnak-tudnak nekimenni a jogosítványszerzésnek
akinek egészségügyi okok miatt nem hosszabbították meg a jogsiját
akit eltiltolttak GÉPjárművezetéstől
Van még egy negyedik csoport is -- akiknek van , vagy lehetne "rendes" jogsija -- de velük nem érdemes foglalkozni , egytől-egyik beteg elméjű , torzult személyiségek akik odavannak ezekért a szörnyű háromkerekűekért , kár a szót rájuk vesztegetni . Itt a fórumon találsz belőlük jócskán ...
A képet tovább árnyalja , hogy jelenleg , illetve 2013 január 18-ig a 4 kerekű is vezethető a fentebb említett kis papírfecedlivel -- de csak addig . A fent nevezett dátum után egységes Uniós szabályozás lép életbe jogosítvány ügyben , DE A HÁROMKEREKŰ SEGÉDMOTORKERÉKPÁROK ÜGYÉBEN SEMMILYEN VÁLTOZÁS NEM LESZ !!!
Illetve a lejárt egészségügyi "B"-s ( de csak a B-s , a C már nem ! ) is megfelel a 4 kerekű mopedautókéra , attól függetlenül , hogy a hatóság korábban beíratta a forgalomba helyzésükkör -- még tavaly volt ilyen jogköre , de most már nincs -- hogy megköveteli rá a"B"-s jogsit . Ez azért érdekes , mert van pl. Sz. István barátom G. telepüésen . Pisti szélütést kapott tizenéve , fél oldalára lebénult , elúszott az AB-s jogsija . Még a régi papíros jogsija van . Ha bemenne az okmányirodába , akkor kicserélnék ( potom 4 ezerért) a kártyára , és abba beírnák a lejárt egészségügyivel vezethető kategóriákat ( 326/2011 Korm. r. melléklete ) vagyis az M-et ( smkp ) , T-t ( mg-i vontató ) . De az , hogy neki VOLT valaha "B"-je az nem derülne ki . Márpedig az Ő Aixamjének a forglamijában van egy ilyen bejegyzés :B kategóriára érvényesített vezetői engedély szükséges . Korábban ő is háromkerekűzött , most ugye kis dízellel jár .Kérdés persze mi van ezzel a tiltással : azt a jogkört , amilyen alapon az NKH előírta ezt a követelményt , azt elvonták tőle . Vagyis ha most vinné be a járgányt berendszámozni akkor már nem írnának be effélét . Ha okmányt cseréltetne , akkor beírnák az újba ? Egyáltalán érvényes még az akkori tiltás ?
És akkor lássuk mi van a jogszabályban :
326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet
1. Vezetői engedély
4. § A vezetői engedély különböző kategóriákba, alkategóriákba és kombinált kategóriákba sorolt járművek vezetésére jogosít, amelyeket az 1. és a 2. melléklet tartalmaz.
5. § (1) A nemzetközi kategóriára, valamint a „TR” és „V” nemzeti kategóriára megszerzett vizsga a vezetői engedélybe bejegyzett egészségi alkalmasság határidejének lejárta után is – amennyiben közúti járművezetők egészségi alkalmasságáról szóló miniszteri rendelet egészségi alkalmasságot nem ír elő – jogosít a 3. és a 4. mellékletben meghatározott járművek vezetésére.
(2) Amennyiben az egészségi alkalmassági idő lejártát követően az ügyfél az (1) bekezdésben meghatározott vezetési jogosultságát kívánja gyakorolni, – kérelmére – nemzeti kategóriára érvényesített vezetői engedélyt állít ki részére a közlekedési igazgatási hatóság.
1. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez (jelenleg és 2013 jan. 18-ig )
„M” kategória
– segédmotoros kerékpár – állati erővel vont jármű hajtására – kerti traktor (16. életév betöltése után)
Nemzeti kategóriák
a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
„M” kategória
– segédmotoros kerékpár (a négykerekű segédmotoros kerékpár kivételével) – állati erővel vont jármű hajtására – kerti traktor (16. életév betöltése után)
3. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez (jelenleg és 2013 jan. 18-ig )
A vezetői engedély egészségügyi érvényességének lejártát követően is vezethető járművek
Bármely nemzetközi kategóriában megszerzett vizsga alapján:
– segédmotoros kerékpár (ideértve a „mopedautót” is)
4. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
A vezetői engedély egészségügyi érvényességének lejártát követően is vezethető járművek a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
Bármely nemzetközi kategóriában megszerzett vizsga alapján:
– segédmotoros kerékpár (ideértve a „mopedautót” is)
Szóval a fentiekből az jön le , hogy a 4 kerekű mopedautó necces , a 3 kerekűek problémamentesek . Mellesleg mi van a Merivával ?
Elég a segédmotor jogosítvány. Én egy Sulkyt hajtok most már 3/4 éve. Másodmagammal megyek sokszor és találkoztam többször is rendőrrel. Egyszer meg is állított, épp akkor is másodmagammal mentem. Azt se kérdezte, hogy milyen jogon megyek másodmagammal?
A jogszabály azt írja, hogy 3 vagy 4 kerekű segédmotorkerékpárral, csak akkor szabad személyt szállítani, ha a vezető betöltötte a 17. életévét.