Váltókapcsoló egyik játszószálára kötöd a lámpát a másikra a mozgásérzékelőt.
Így ha felkapcsolod a lámpát elveszed a tápot a mozgásérzékelőtől. Én mindig így szerelek. Ha az egészet ki szeretnéd kapcsolni, akkor kell egy plusz kapcsoló, ami megszakítja a váltókapcsolóba menő fázist.
"A lap elmondásod szerint két fázisra volt kötve."
Hát én úgy néztem, hogyha a dobozban nem változtatok a gyári bekötésen, akkor a vezeték másik végét két féle módon tudom bekötni. Az jobb felső ábra (3~) szerint, vagy a bal alsó (2N~) szerint, attól függően, hogy a kék-fehéret nullára kötöm, vagy a harmadik fázisra.
"4-re a nullát (kék) "
Tehát akkor szét kell választani a kéket meg a fehéret. Nem tudom miért van összekötve érvéggel a vezeték mindkét végén. Talán a keresztmetszet növelése miatt? Nincs jelentősége, hogy csökken a keresztmetszet? Nem kell a nullának vastagabbnak lennie, ha mind a 3 fázist használjuk?
"A lapok 1 fázisuak a nulla és a fázis közé vannak kötve igy nem kaphat 400V-ot."
Ha a bal felső ábra alján lévő bekötést (2~) vagy a jobb felső ábra bekötését(3~) valósítanám meg, akkor ezekan a nulla egyáltalán nincsen sehova bekötve, azaz csak 380V-ról (pontosabban 400V) tud(ná)nak menni a lapok, nem?
"a nullán mindig folyik áram"
Na ja. De ha nincs bekötve a nulla?
"Furcsa ez a kábel két zöld-sárga van benne?"
Igen. Hateres gumis borítású, a leírás szerint hőálló kábel.
1 fekete 2 barna 3 kék 4 fehér 5 z/s 6 z/s
Persze hiába hateres fizikailag, ha gyakorlatilag csak négy, mert a két zöld/sárga egybe van fogva, meg a fehér a kékkel, csak azt nem tudom, hogy miér.
Megoldható, ki kell vinni a direkt fázist, csak arra kell vigyázni 3 fázis esetén, hogy megegyezzen a kapcsoló által kapcsolt fázissal. A reflektort 4 eres kébellel kell bekötni, ha odajutsz akkor segitünk, hogy mit hova.
mozgásérzékelős kültéri lámpát szeretnénk felszereltetni,a meglévő helyett. De szeretnénk azt is,hogy megmaradjon belülről fixen felkapcsolhatónak. Meg lehet ezt oldani? Egy plussz szálat kellene akkor behúzni a tápnak,a meglévő kapcsolható mellé? Vagy gond lenne,ha mindkettőn menne éppen a delej,mert a mozgásérzékelő is adna ?
Az első sor nem erő sebb tekercselésü ,hanem vékonyabb vezetékkel van tekerve, ezért nagyobb az ellenálása és kissebb a teljesítménye,mivel különálló tekercs a nagyobb fordulatokon nincs rá szükség.Kipróbálhatnád ugy hogy a középső sort nem kötöd össze a 3000-res fordulatnál,ha müködik akkor három független tekercsről van szó.(A www.vfg.hu/Kep/Legtech/T_KG_KGW_tel_HUN.pdf oldalon van három fordulatu motor kapcsolási rajz ott dahlandert alkalmaznak.Lakatfogót kérhetsz kölcsön ,vagy vehetsz 3000-től.)
A lap elmondásod szerint két fázisra volt kötve.Neked 3f van 1-2-3-as pontra bekötöd(f-b-f asorrend lényegtelen) 4-re a nullát (kék) 5-re aföldelést(z-s).A lapok 1 fázisuak a nulla és a fázis közé vannak kötve igy nem kaphat 400V-ot.A 3f elönye akkor jelentkezik amikor több lapot használsz egyszerre,de mivel általában különböző teljesítményüek és nem egy időben müködnek (a régiek 6 fokozatra osztják a teljesítményt ,az újak a lap ki-be kapcsolgatásával változtatják a kívánt fütési teljesítményt)a nullán mindig folyik áram.Furcsa ez a kábel két zöld-sárga van benne?
Na szóval, jelenleg a dobozban úgy van kötve, hogy az 1-es pontra megy a fekete, a 2-es barna, van a 2-3 között egy átkötés (rézlemez), a 4-esen egy dupla vezeték, egyik fehér a másik kék és egybe van fogva egy érvéghüvelybe a vezeték túlsó végén is egybe van fogva ugyanígy. A zöld/sárga földelés is két vezeték egybefogva (mindkét végén) ez megy az 5-ösre.
Ha jól látom az első képen a bal felső ábrán két féle bekötés is van, vagy egy fázis + nulla, vagy két fázis. Na most ha én két fázist kötök, akkor miért írja, hogy 230V van L1 és L2 között? Ugyanez a kérdés a jobb felső bekötésnél is mindenhol 230V-ot ír, mikor szerintem az 400V. Az alsó két ábrán jó. A következő kérdés a jobb alsó (3N~) ábrára vonatkozik, hogy a bekötési rajz és a vezetékek nem ugyanazt mutatják. A rajz szerint 1-1 fázis megy az 1-2-3-as pontokra, a vezetékes ábra szerint meg csak az 1-esre és a 2-esre. ????? Válasszam külön a kék és fehér drótot, és a kék marad a nullán, a fehér meg menjen a 3-as pontra? Valamit nem jól értelmezek?
Vettem egy Teka főzőlapot, de nem igazodom ki a bekötési rajzokon, vagyis nekem nem túl következetesek a vezetékes és a bekötés ábrák összefüggései, meg a feszültségek sem. Vagy valami anomália van, vagy én vagyok túl hülye hozzá. :) A tűzhelyhez oda van húzva az 5x2,5-es vezeték, szóval célszerű lenne 3 fázist használni, vagy legalább 2-t, és a harmadikra meg a sütőt (ami teljesen különálló) Egyelőre a képek, aztán kérdeznék. :)
Sajnos hazánkban magánházaknál nem igazán terjedt el, főleg anyagi okok miatt. Sajnos az alap rendszerek ára is nagyon magas. Bár vannak elérhető árúak is pl. az inels termékek ára nagyon - nagyon kedvező, bár a multimédia része a többi rendszerhez képest kicsit kiforratlan, de épűlet vezérlésre 100% osan megfelel .
Sajnos hazánkban magánházaknál nem igazán terjedt el, főleg anyagi okok miatt. Sajnos az alap rendszerek ára is nagyon magas. Bár vannak elérhető árúak is pl. az inels termékek ára nagyon - nagyon kedvező, bár a multimédia része a többi rendszerhez képest kicsit kiforratlan, de épűlet vezérlésre 100% osan megfelel.
Nincs lakatfogóm.A motor mind a 3 bekötési módban rendesen működik.Csak azt nem értem hogy mitől.Ráadásul a 3000-es fordulatszámon nem is használja az első sor erősebb tekercselését.Ma összekötöm a csörlővel remélem bírni fogja.
Ha a neveden van a mérő akkor, jelentsd be nyugodtan, hogy log valamiféle vezeték, és nézzék meg. Legutóbb amikor pont kint voltam egy óra átírás utáni szemlén a srác egyből kiszúrta, hogy a mérő burkolat olom plombája manipulált. Fogta és lecserélte 1 újra, azt mondta nem foglalkoznak vele, mivel már az ember nevén van.
Általában egy gyártó villanyszerelőknek tart komoly oktatást a rendszereiről és ennek keretében kapják meg a megfelelő eszközöket is. Vagyis igen kevesen. De az adott rendszer gyártója tájékoztatja az érdeklődött a telepítőkről.
Az óra megoldás előtti rész. Csak elméleti lehetőség ;) hív ki egy reg szerelőt aki azzal bont plombát hogy mért fővezetéknél zárlat van és ezzel egy időben cseréli a méretlen oldalt is.
Fali csatorna vagy sarok csatorna? esetleg padlószegély csatorna? nem jöhet ott szóba. Így nem kell vésni ezen a szakaszon.
Először úgyis azzal kezdődik, hogy mondja el mit akar. Aztán kiderül, hogy csak a vezérlés meg pár basz kerül 1-2 millióba, akkor már lekonyul az ember.
Én egyszer írtam, hogy júzernél pld. tetszett, mikor beriaszt, akkor minden villany lekapcsolódik a házban, mert úgyis elmentek otthonról. Kombinálva a redőny leeresztés/programozásával. Aztán meg kellett fordítani kapcsolót, meg átrendeztek egy helyiséget, jött olyan kérés, hogy ha az ajtó be van csukva, akkor kintről ne lehessen felkapcsolni a villanyt. Ezeket ilyenkor kiszállási díjakért beleteszik, aztán lehet örülni, de bekerülési költség nem occsó.
Aztán van redőnyvezérlés, alkonykapcsolós dolog, ha irodából kimegy az utolsó júzer, akkor éjszakai módban itt-ott csökkentett fényerős világítás, meg amit csak el bírunk képzelni.
Tervezése sem occsó, első sarki villanyszerelő nem is látott ilyet, jó 10 éve mondják, hogy ez lesz a jövő, de egyelőre nem sok haladást látok, főleg kicsiben.
Külföldön találkoztam egy ilyen cuccal, minden elektromos volt redőnyök stb bár ez ugye nem akkora szám., és talán nem is kell hozzá brendszer, mindenesetre én nem költenék elektromos redőnyre, mert totál feleslegesnek tartom… És valahogy az sem vonz, hogy a fürdőszobától távol is le tudjam húzni a wc-t :D
Csak azért érdekel a dolog, mert egy ismerősömnek meséltem a buszrendszerről, és most „mindenáron” be akar szereltetni egy ilyet…
Jancsii Köszönöm!
Egyébként ezt az "átlagos" villanyszerelők szokták beszerelni, vagy vannak, akik külön erre szakosodtak?