Szerezz be egy olyan fogót,amelynek kúpos-csőrös kialakítása van,azt hiszem villanyosok használnak ilyesmit.Ezzel lehet hullámosítani és ezzel szűkíteni a cső végét, így egymásba találnak majd a darabok. De ha van egy rendesebb bádogos a környéken és van "zikniző"gépe,akkor ingyen is megcsinálja neked talán.... A fogóval azért gyakorolj kicsit valami csődarabon.
Sziasztok! Az alábbiakban kérném hozzáértő segítségét: színezett alumínium ereszcsatorna lefolyó részét szerelem fel házilag (költségvetés nem enged mást), és az idomok illesztésénél akadt problémám. Az íves idom mindkét vége azonos méretű ezért nem tudom az egyenes részbe illeszteni. Szűkíteni kell? Hogy? Milyen szerszámmal? Köszönöm a segítséget.
Sokféle sziló van, arra figyelj, hogy bírja az időjárást. Szerintem nem nehéz felrakni a csatornát, a többiek leírták mire kell figyelni. A lejtés minél nagyobb annál jobb, de hosszúoldalnál nagyon csúny lehet az eredmény. Én vágattam néhány lemezt és felcsavaroztam, hogy ne legyen feltűnő a csatora és a tető közti távolság. Így mindenhol arra, és annyit lejt, amennyit akartam.
Én kb 15 éve raktam fel az alu ereszcsatornámat, popszeg+szilo, egyenlőre semmi baja. A horganyzott lemezről viszont mindenkit lebeszélek. Csak egy vékony horgany bevonat van az acél lemez felületén, ami a hajlítás közben még nyűvődik is. Ezáltal könnyed kezd rozsdásodni. Még nagy márkából is láttam olyat ami felrakás után 1 hónappal már rozsda csíkos volt.
Köszönöm a válaszokat! Beszéltem a tervezőmmel, ő azt mondta, hogy a sziloplaszt legfeljebb néhány évig bírja, aztán elkezd folyatni a csatorna. Ezzel kapcsolatban van tapasztalat? Egy bádogos, akivel beszéltem, persze azt mondja, hogy ne csináljam magam, mert nem fog menni. Nem tudom, hogy azért mondja-e, mert nekem akar jót, vagy azért, mert magának. A szegecselésnél a bádog nem kezd el hamar rozsdásodni?
Nálam az alu ereszcsatornát valóban popszegecs + szilóval rakták össze. Horganyzottnál is alkalmazható szerintem. A lényeg, hogy ne folyjon ki a viz, ahol nem kéne, így aztán bármivel rögzíthető egymáshoz, ami ezt a kritériumot tudja.
Olyankor az van ,hogy jönnek mindjárt a 60as években végzett bádogosok és kontár meg hasonlo szavakat kezdenek skandálni de én a mai napig igy rakom össze. Pusztán azért mert nem fizetik meg,h ott sósavazgassak meg forrasztgassak. Arra figyelj,h a csatornának az oldalába lődd a szegecset és ne az aljába és 5-8 cm átfedés legyen. Az átfedésről még annyit,hogy a toldásnál ügyelj a folyásirányra , a szilo még az összeillesztés előtt kerüljön fel és a belső felén nyisd csak a hajtást, a külsőbe csak simán bele tudod forgatni , igy nem látszik ,h mit barbárkodtál kezdő létedre. Nem egy nagy kunszt. Mivel kezdő vagy így a lefolyót a helyedben vízgyüjtővel oldanám meg mert a csonknál azért lehetnek galibák. Nem egy vészes történet csak ezekre figyelj;)
Lenne egy kérdésem. Nem vagyok bádogos, sem más építőipari szakmám nincs, csak némi időm és szűk költségvetésem az építkezéshez. Ezért azt fontolgatom, hogy az ereszcsatornát saját kezűleg raknám fel. A tető bádogozásakor a bádogosok az ereszcsatorna tartó vasakat már felrakták, úgyhogy konkrétan csak maga a csatorna az, ami még hátra van. Natúr alumínium ereszcsatornát szeretnék, de még a horganyzottat sem vetettem el - a kedvezőbb ára miatt. Úgy tudom, hogy az alumínium ereszt popszegeccsel, meg sziloplaszttal szoktát egymáshoz rögzíteni, míg a horganyzottat forrasztják. Mennyire van ez kőbe vésve? Mi van akkor, ha én a horganyzottat popszegeccsel és sziloplaszttal rakom össze és tömítem? Előre is köszönöm a válaszokat.
Szeretnék érdeklődni, hogy bádog ereszcsatorna illesztéseit mivel lehetne újra összefogatni, mivel az utóbbi hetek jeges fagyos időjárása tönkretette, és gyakorlatilag az összes forrasztásnál ereszt. Kicserélni nem szeretném, mert anyagát tekintve jó állapotban van. Gondoltam esetleg a sziloplasztra, de nem tudom, hogy milyen típusút érdemes venni.
Csatornafelrakás előtt állok. Van bádogosoktól ajánlatom, de akit szerettem volna min. 2 hét múlva ér rá, így szerintem megpróbálkozok vele. A cseppentőlemezt is egyedül raktam fel. A csatorna festett Alu lesz.
Van egy jó leírás is itt: http://www.gsv.hu/uploads/tetofedok/rukki_ereszek.pdf
Ez a leírás először 2.5mm/m lejtésről, később ha jól értem 5mm/m lejtésről ír. Én maradok az utóbbinál.
Van néhány kérdésem: 1. Mennyire szokták a a függőereszeket összenyomni. (A függőereszek a vízszintes elemek!)
2. Minden toldást szoktak sziloplasztozni?
3. A hajlatbádogokat pl. vápáknál mivel szokták rögzíteni? Szög, vagy csavar?
4. A hajlatbádogok toldását is szokták sziloplasztozni?
5. A csatornatoldásokat kell szegecselni is?
Egyébként a bádogosok 900-1000Ft-ért dolgoznak, de van árrésük az anyagon is (a listaárból kapnak). Én ezt az árrést nem szeretném megfizetni!
MÁS: A rovarhálókból szerintetek melyik a legjobb, legszebb megoldás: 1. Alu háló a kantlécen kívül. 2. Műanyag háló a kantlécen kívül. 3. Műanyag háló a kantlécen belül.
Új szolgáltató, állítólag gyorsabb Internetelérés...
A kesbé látványos megoldást választottam, belülre ragasztottam kis lemezdarabokat, melyek elterelik a vizet a nyílástól, így nem tud a víz ráfröcsögni a falra. (Az utolsó képen kettő látszik a négyből.) Érdemes többféle vízhozamnál ellenőrizni.
Mivel a kinyíló ajtó alja (vége) nem ér a lefolyócső túlsó végéhez tökéletesen, ezért
a maradék kb 1 mm-en meglepően sok víz megy tovább. Az eső 50-80 %-át lehet ezzel a vízlopóval hordóba tölteni.
Úgy néz ki, hogy befejeztem. Mivel egyedül készítettem az egészet, ezért többszöröse időt igényelte. (Közben azért volt sok nap, amikor nem tudtam velel foglakozni.) 80 m ereszcsatorna, és 20 m lefolyót vettem, egy 2m-es lefolyó maradt meg és 1,7 m csatorna + apró darabok.
Egy jótanács:
Létezik vízlopónak nevezett lafolyódarab (44 cm hosszú), aminek az oldalán van egy kis ajtó, így ha akarom, akkor nem megy le a lefolyóig a víz, hanem pl egy hordó tölthető az esővízzel. Nagyon elmés idom, de a víz fröcslökődik a kinyitott kis ajtón rá a falra. Ezt meg kell oldani, gondolom senki sem örül neki, ha nem csak néhány csepp víz kerül a falra. Legközelebb képeket is teszek fel.
Az ácsok rövidnek találták a 35 éves padlásfeljáró létrát, és két bramaclécet szögeltek rá "toldás" gyanánt. Amikoor letámasztottam, akkor éphogy a cserép alá beért, a vége a madárhálónak támaszkodott. Már többször körbejártam vele a házat, amikor a szomszédnál a pázsitba nem 1, hanem több centit besűllyedt a létra. A létra vége nekicsapódott a falnak, és letörtek a toldások. Ettől egy kicsit távolabb lett a talpamtól.
:)) Ez a létrás megmozdulás jó móka lehetett. Hogy tudott eltörni? Ősszel csináltam egy 4m hosszú massziv létrát, de viszonylag nehéz lett, kb 30 kg. Igaz két bak között vízszintesre fekteteve is simán elbír. 1900 Ft-omba került a fanyag és a csavarok hozzá. Ennyit bőven megért :)
Elkezdtem a csatorna szerelését, röviden leírom, hogy mint haladok:
Bementem egy bádogosboltba, és ott vettem meg a komplett rendszert. Előtte beszéltem a tulajjal, kaptam 10 %-ot. Nem vagyok biztos benne, hogy egy ilyen renszer sokkal bonyolultabb lenne, mint amit nagy név alatt reklámoznak.
1. nap: reggel kimentem, megállapítottam, hogy hideg van, és visszamentem a lakásba. :)
A ház L alakú, a felső száránál tűzfal van, a többi oldalra folytonos csatornát gondoltam, és ennek megfelelően vettem meg az elemeket. Most már tudom, hogy először slagvízmértékkel, vagy lézeres vízmértékkel meg kell mérni, merre mennyit lejt, és ennek függvényében megtervezni.
Felraktam az első és az utolsó tartóvasat, kihúztam a madzagot és ezekhez felraktam a közbensőket. Amelyik lejjebb vagy feljebb van azon lehet kicsit hajlítani, ekkor a távolsága változhat, ilyenkor le kell szedni, majd újra visszatenni. Javaslom, hogy a két furat közül a legalább a felsőbe csavart kell tenni. Volta amelyik tartót legalább 5-ször tettem fel. A tartók számozottak, ezért a vízszintes tetőnél csak a számokat figyelembevéve kell őket felszerelni. (Nálam még így is az ellenkező irányba lejt, ezért a 4. nap után még csak 40 méternyi tartó van fent.)
Fontos, hogy méterenként 5 mm-t kell lejteni, ezért tanácsos legalább 1 m-es vízmértéket haszálni egy 5 mm-es csavarral. Ha középen a buborék, akkor OK. (Nálam még a 14 tartó is olyan szépen egy sorba van, hogy öröm nézni.)
A cserepet a csatorna harmadáig, feléig kell lógatni. Itt ajánlatos valamilyen függőféléthasználni, mert ott fent el lehet téveszetni. Mivel nem tudom mennyire passzol a csatorna a tartóba, ezért 1, max 2 mm eltérés lehet a nem szomszédos tartóknál. (A szomszédom szerint túl precíz vagyok. Több iparosról hallottam, hogy víztározót rakott fel a tető széléhez. Helyenként több mint egy ujjnyi víz áll a vályúban.)
Az utolsó nap még a jóistan sem akarta, hogy dolgozzak rajta:
A létra belenyomódott a földbe 2 centit, ami elég volt ahhoz, hogy a létra széle ne támaszkodjon a tetőhöz, létra neki a falnak, én még rajta, kapaszkodtam a tető szélébe, itt létra eltört, én lógtam. (Mindez az utolsó tartónál! Szomszéd virágai megúszták.)
A létra javításánál elkopott az utolsó bitfej.
A fúrónak úgy beállt a tokmánya, hogy az egészet szét kellett szedni és újra összerakni...
Fúrójavít, létrajavít, utolsó tartó rögzít, cserép vissza, jutalomsör.
Szomszédom nemrég rakott fel új ereszcsatornát, Lindabnál rendelte, és nem tudom hogy lehet e külön tartóvasakat is venni náluk de könnyedén maga szerelte fel az egész rendsuert, egyébként acélból van 1bként. mutogatta honlapjukat a szomszéd, jó leírás van a felszerelésről. most kedvet kaptam én is egy tetőcserére, rá is férne a kis kunyhómra :D bár ehhez azért jócskán kéne még spórolnunk.
Nem esztétikus és eső esetén csöpög le a burkolatra a rozsdás lé, ott pedig barna foltot hagy. Rosszabb esetben nagy szél esetén ráfújja a homlokzatra a rozsdás lét és ott lesz barna pacni.
A tartóvasak nincsenek lefestve. Eddig horganyzott acél ereszcsatorna volt fent az helyett lenne alumínium és a mester megtartaná az eddigi tartóvasakat.