hmsoft Creative Commons License 2003.03.14 0 0 71621
seTTebello, rezgaras, etwg,

Tehát, a "K" sorozat részletesebben. Szögletes zárójelben a comment-jeim.

Hegesztett, féligönhordó szekrényváz. Forgóváz-szekrénykapcsolat 4-4 db. oldalcsúszótámmal. A vonóerőátvitel forgócsapos, a forgócsaphoz képest a forgóváz oldalirányban 20-20 mm-t mozdulhatott el egy rugós visszatérítőszerkezet segítségével. [ezt a módszert később Kolomna és Luganszk is alkalmazta.] A forgóvázkeret hegesztett, zártszelvényekből és lemezekből. A két forgóváz között rugós visszatérítőszerkezet volt [az orosz gyártású mozdonyoknál ilyet később sem alkalmaztak]
Az ágyvezetés csuklókaros, a csapágyazás kétsoros, hordógörgős. [az oroszoknál a kétsoros, hengergörgős a szokásos]
A hajtás kétoldali ferdefogazatú, rugalmas: a nagyfogaskerékben csavarrugókat alkalmaztak. [Ez a hajtási mód már korábban elterjedt az orosz gyártású, tehervonati villamosmozdonyokon, és igen sokáig alkalmazták, de rugalmas elem nélkül. A "rugalmasítás" több változata is kipróbálásra került, ám az üzemi tapasztalatok nem voltak kedvezőek.]
A tengelyek átmérője 180 mm, névleges futókörátmérő 1250 mm, a fogaskerékáttétel 74:18.
A vontatómotorok típusjele 3B317/23/a, 6 pólusú, kompenzálótekerccsel, marokágyas felfüggesztéssel.
A vontatómotorok jellegadatai névleges, 1100 V DC mellett:
- órás: áram 825 A, teljesítmény 785 kW, fordulatszám 845/min
- állandó: 725 A, 685 kW, 870/min.
Max. fordulatszám 1810/min. A motor tömege 4040 kg. Állandó 4% mezőgyengítés volt alkalmazva, a 4 sönt pedig 73, 55, 41, 35% mezőt jelentett.
Órásvonóerő 48,4 km/h mellett 365 kN, állandó vonóerő 49,9 km/h mellett 312 kN. A max. sebesség 100 km/h, emellett a vonóerő 124 kN.
A feszültségszabályozás primeroldali, fokozatkapcsolós, körszelektoros, gyorsműködésű kontaktoros fokozatkapcsolóval. [lásd Szili]
A főtranszformátor háromoszlopos [Szili]. Névleges teljesítménye 25 kV/50 Hz mellett 5900 kVA, a segédüzemi tekercsé 250 V mellett 300 kVA, a villamosfék-üzemben a gerjesztőkört tápláló tekercsé 30 kVA. 25 kV primer feszültségnél a 6 db. szekunderköri tekercs üresjárási feszültsége 1390 V. A primer tekercs 40 megcsapolással rendelkezett (=39 fokozat). A berendezés üzemkész tömege 11,34 t, ebből 2,17 t a hűtőolaj.
Mind a 6 vontatómotor saját szekunder-tekercsről táplálkozott, a főegyenirányítókon keresztül. Egy-egy főegyenirányító blokk hengeres alakú volt, és a vontatómotor hűtőlevegő-csatornájának elején helyezkedett el. A diódák hídkapcsolásban, 4 csoportba voltak rendezve, csoportonként 16 db. 551-150.2 (1-0360) típusú diódával, 4 párhuzamos ágban. Minden dióda-sorhoz párhuzamosan csatlakozott egy-egy RC kör. Az egyenirányító 1530 V névleges bejövő és 1360 V egyenirányított feszre volt méretezve, ill. 1100 A névleges áramra. A védelem gyorsműködésű megszakítókból állt.
A segédgépek 248 V névleges feszültségű DC motorokon alapultak, ennek megfelelően segédüzemi egyenirányítóval (max. egyenirányított fesz. 380 V, áram 700 A) is rendelkezett a mozdony. A sü. ei. hűtését a főtranszformátor olajhűtő ventillátora látta el.
A mozdony 4 fokozatban szabályozható villamos ellenállásfékkel rendelkezett. Féküzemben a vontatómotor forgórészek páronként sorbakapcsolódtak, a gerjesztőtekercsek pedig mind a 6 motorra nézve sorba. A gerjesztőtekercsek egy külön egyenirányítón keresztül táplálkoztak a főtranszformátor erre szolgáló tekercséről. A forgórész és a gerjesztőtekercsek köre az ún. illesztő-ellenállásokon csatlakozott, a fékezőerők önszabályozása érdekében. Féküzemben a névleges teljesítmény 2000 kW, 30..60 km/h között a max. fékezőerő 160 kN.
A mozdony névleges hatásfoka a mérési adatok alapján 83%.

hm