Üdv mindenkinek!
Régóta olvasgatom a topicot, mivel munkám folytán immár 22 éve rengeteget utazom a Pannon Volán egyik hosszú vonalán (FOMA is sokszor volt útitársam a szép emlékű 256/395-ös korszakban, a vezetőülés tájékán működő "klubban"). A vonalon dolgozó gépkocsivezetőkkel, mondhatni, baráti viszonyban álltunk-állunk, így mondhatom, hogy az átlagnál jobban ismerem a cég működését.
Az elmúl hetekben többször szóba került itt a kozármislenyi menetrend. Ez olyan téma, amitől kapásból felszökik a vérnyomásom, lévén, hogy 1990 óta lakunk Mislenyben, és jó 14 éven át napi rendszerességgel voltam kénytelen szembesülni ennek minden "szépségével". Nem szeretném hosszú tanulmánnyal rabolni a topictársak idejét, csak néhány jellegzetességet emelek ki, ami miatt aki csak teheti, széles ívben kerüli a Pannon Volánt itt mifelénk.
A Pannon menetrendeseinél megállt az idő valamikor a hetvenes években. Ma is az a képzetük, hogy innen csak bányászok és egyéb melósok járnak be hajnalban, délután haza, meg mamik a kosaraikkal a piacra és haza, esetleg szombat délelőtt bevásárolni a bótba, mer' az itt nincs biztosan... Na, persze. Dolgozott itt egy nagyon okos sofőr, hál' Isten már évekkel ezelőtt távozott a cégtől, az amikor zúgolódtunk, hogy negyed órával ideje előtt ment el az előző járat (ez a kilencvenes években naponta tucatszor történt meg), így egy óra várakozás után százan szorongunk az övén, kioktatott, hogy ha ő utazik valahová, biztosan fél órával előbb kimegy a pályaudvarra/megállóba, utazáskor így szokás. Szóval az Isten barma nem fogta fel, hogy egy hat kilométeres, 15 perces út, amit naponta oda-vissza megteszünk, nem ugyanaz a kategória, mint mikor Mari néni már egész éjjel nem alszik, mert jaj Istenem, reggel utaznia kell, micsoda megpróbáltatás...
Itt a lakosság létszáma azóta duplájára nőtt, a pécsi ipar teljesen leépült. Ma a fizető utasok elsöprő többsége diák, egyetemista, pályakezdő fiatal (akinek még nem jött össze a saját kocsira való, de vágja a centit, hogy utána soha többé ne kelljen ezt a lehetetlenül sz*r menetrendet nézegetnie), meg kis pénzű alkalmazott, aki a legkülönfélébb munkarendek szerint jár be gályázni, no meg vonattal, távolsági busszal továbbutazók. Na, pontosan ezek azok az utas-csoportok, akiket módszeresen szívat a Pannon Volán. Persze biztosan nem direkt, csupán azért, mert a modern közösségi közlekedés fogalomrendszere úgy nagyjában-egészében hiányzik a menetrendesei tudásbázisából. Ilyenek, mint szolgáltatás, kínálati menetrend, ütemes menetrend, csatlakozás, stb. Az elmúlt tíz évben volt vagy tucat alkalom, amikor utasszámlálás címén a sofőröket csesztették a nullás jegyekkel, hogy aztán ugyanúgy nap mint nap öt emberrel menjen az egyik, százzal a másik járat.
Jellemző, hogy (szerencsénkre, felülről) rájuk erőltették a hosszú járatok ütemes menetrendjét, de ezeknél senkinek nem tűnt fel azóta sem, hogy az elővárosi járatokat még véletlenül se igazították hozzájuk, ami pedig az ütemes menetrend lényege. Szó ami szó, a régi, saját hasukra ütve gányolt távolsági menetrendjük (ennek példáit most ugorjuk át!) csatlakozásaival ugyanúgy nem foglalkoztak - szép hagyomány. Sok mindenért lehet szidni a MÁV-ot, de ebben speciel 25 évvel vannak elmaradva tőle. Ha mondjuk Szegedre akarok reggel menni, még csak 33 perc az átszállási idő, este visszafelé már papíron 40 perc (a valóságban több, mivel az autópályás szakaszon ha nincs hínár, kényelmes tempóban is -5-tel érünk be). A vicc, hogy maga a szegedi fordás busz megy ki előrészként a vokányi előrészeként Mislenybe. Micsoda boldogság a Pécs-Szeged-Pécs végigvezetése után egy 9.5 km-es járat (vissza rezsimenet) miatt háromnegyed órát szobrozni, aztán takarítani az időpontból fakadóan a mislenyiek "színe-java" által igénybe vett buszt!
De hát a Pannon Volán alapelve: a buszokat össze kell tömöríteni, legalább kettesével, de ha lehet, három-négy kerülgesse egymást a közös vonalszakaszokon. A buszállomásról ami csak lehet, egészkor vagy félkor induljon, 25 járat egyszerre, mert így biztosan akadályozni fogják egymást már az indulásnál (hej, de szép is az, amikor a sarki lámpától a taxiállomásig körbeállják a vásárcsarnokot, a vége már csak a harmadik zöldön jut át, és jó sok üzemanyagot lehet elfüstölni!). És még egy előny. Sok-sok utast ott lehet a közbenső megállókban hagyni (például Üszög-felsőn, de bárhol máshol is): az első kettő beáll a megállóba, ezektől a harmadik-negyedik már semmit nem lát, továbbhajt, Mari néni ide-oda totyog, hogy melyik az övé?! - felszáll hozzánk, a sofőr mondja neki: nem ez, hanem amelyik ott megy már a kanyarban, esetleg megpróbáljuk utolérni... Hányszor voltam tanúja, te jó ég! De ne legyünk rosszindulatúak, ez egy kényszer: nyilván annyira sötétek az utasok, hogy képtelenek lennének nem kerek, végső esetben legalább nullára-ötre végződő indulási időket észben tartani. A MÁVnál, vagy az USA repülőterein megy ez, na de itt?! Egyébként Pécsen kívül aztán valahogy mégis képesek ugyanezek az emberek a 17-re, 39-re, 56-ra, stb. végződő indulási időket fejben tartani.
Figyelem, ahogy itt a topicon P a P és a többiek a közös szakaszok különböző helyi járatainak finomhangolásán agyalnak... Csak azért teszik, mert nem dolgoztak a Pannon Volánnál! Ott bezzeg olyan nagytehetségű menetrendesek tevékenykednek, akik képesek a legkülönbözőbb irányokból és távolságokból Pécsre közlekedő járataikat találkoztatni a közös vonalszakaszon, ami már mesteri fokozat! Ez nyilván azért szükségszerű, mert a tapasztalat szerint az emberek mind-mind egyszerre akarnak Pécsre beérni! Óránként egyszer két busz, nem ám, hogy fél óránként egy-egy. Ezt tudományosan is alá lehet támasztani, hiszen tessék megnézni: óránként egyszer mindig rengeteg ember áll a megállókban, közben meg senki! Na ugye! Mi lenne, ha szétszednénk a két buszt? Az eddigi időben nem férne fel a sok ember, a fél órával eltolt járaton meg biztosan nem lenne senki :)) Ezért kell föltétlenül úgy intézni, hogy még amikor nagyon kevés járat közlekedik, akkor se legyenek egyenletesen elosztva. Pécs-Kozármisleny szombaton napközben: 11.00; 11.50; 12.00; 13.30; 13.30; 14.00; 14.30; 15.30; 16.30; 17.20; 17.45; 18.30; 19.30; 22.30. Ehhez csak gratulálni lehet, mármint, ha valaki ezt képes megindokolni. De van jobb is! Kozármisleny-Pécs vasárnap: ...10.04; 12.47; 12.55; 14.59; 15.01; 18.19 (egerági előrésszel!); 21.10. Ez önmagáért beszél. Délután két szegedi és három Kaposváron áthaladó hosszú járat indul Pécsről, mire egy újabb mislenyi beér. A hülye mislenyiek csak etessék a jószágot (ami nincs nekik), üljenek a seggükön és kussoljanak. A szemét fiatalok meg ne járjanak be Pécsre moziba, koncertre, bulizni hétvégeken, üljenek otthon, ha meg vendégük van, este aludjon kint náluk, gyalogoljon be Pécsre vagy kérjék meg apucit, hogy bevigye, "oszt jónapot"!
Második alapelv: ha mégsem lehet egyszerre járatni két buszt, föltétlenül a hosszabb, forgalmasabb járat menjen elől, és a rövidebb üresen utána! Például hétfőtől szombatig11.50 Egerág, 12.00 Misleny; vagy befelé 09.02 Vilányból; 09.07 Pécsudvardról. Ez utóbbi különösen jellemző példa! Régebben nagyobb volt a menetrendi időközük, de amióta itt lakunk (1990), nem volt rá példa, hogy a villányi ne késett volna annyit, hogy még épp elmenjen a pécsudvardi előtt. Akkor volt ez a legszebb, amikor az EIK-477 csinálta a villányit, a háromajtós Credo a pécsudvardit. De a kocsi-kiosztásról elmélkedni egy olyan cégnél, ahol évekig 415-ös járt Kecskemétre, majd elővárosi Credo Fehérvárra, tökre fölösleges és reménytelen! (Az első eresztéstől fogva van néhány normális ülésekkel beszékezett EC12 is, ha már... de azoknak nyilván más, fontosabb dolguk volt. Magam is mentem Szegedre fapados EC12-vel, négy és fél óra élményzuhatag volt.)
Harmadik alapelv: mindig a farok csóválja a kutyát, ne fordítva! Írom a hétköznap reggel Nagyárpád felé menő járatokat: 05.05; 05.20; 06.00; 06.20; 06.30; 07.00. Nagyon tudományos! Régen volt 05.40 is, most nincs, sebaj, várakozunk bent jó sokat. De a legjobb a 06.30. Ez 2011-ben még 06.40 volt, de valamelyik hibbant agyú kitalálta, hogy az akkor még 07.00-kor induló szegedi kocsi fordájába teszi, vagyis beértünk hétre, kiszállítás, beszállítás, és indulás Szegedre hétkor :)) Az állandó késésre adott jellegzetes pannonos válasz: nem másik kocsi fordájába tesszük (vissza), nem esetleg a 06.20-as mislenyit adjuk a szegedinek, á, dehogy! Hadd menjen csak tíz percnyire egymás után két járat, aztán hétig semmi, hiszen reggel fél7 után tudvalévőleg senki nem akar Pécsre menni (iskolások, dolgozók). Vili? Következő évben áttették az akkor még 07.25-ös kecskeméti fordájába, így már újra mehetett volna 06.40-kor, de ki emlékszik már, minek bolygassuk, hadd járjon csak húsz emberrel a félhetes, és hadd rohadjanak ezren a hét körüli buszokon nap mint nap, jó az így is! Nem az utas-igényekhez igazodunk, hanem a főnökök rég elfelejtett, agyament hülyeségei nyomán kialakult összevisszaságot erőltetjük az utasokra, és mindig minden kérést, reklamációt el lehet hárítani forda-okokkal, üzemviteli okokkal.
Na, ezért merülhet fel, hogy "(nem) csak idióták dolgoznak a közlekedésben". És ezért utazik busszal ötezerből ezer mislenyi. Majd ha az idiótákat kiküldik inkább faleveleket söpörgetni, és logikával rendelkezők irányítanak, akkor idővel javulhat az arány.
Bocs a hosszúságért!!