Az ilyent death machine-nek, vagy drowning machine-nek hívják, szinte lehetetlen kijönni onnan. Ezek a kis magasságú gátak ártalmatlannak tűnnek, de igazi csapdák, lehet, hogy még mellényben sem tudsz kijönni onnan, levisz a víz alá, feldob, megint levisz a víz alá és feldob, körbe-körbe, és megfulladsz. Egész fatörzs is csapdába esik.
Megnéztem a képeket az Origón, Ha egy alsó zárású zsilip mögötti alatti, vízhengert örvénynek lehet nevezni, akkor értem. Mondjuk, az is hülye, aki egy ilyen zsilip alá bemegy.
A debreceni egyetem doktoranduszai szenvedtek csónakbalesetet a Hortobágy-Berettyó főcsatorna püspökladányi szakaszán kedden, a motoros gumicsónak négy utasa közül hárman partra tudtak úszni, a 25 éves Huttman Máténak viszont nyoma veszett, jelenleg is keresik. A Blikk érdeklődésére a Debreceni Egyetem közölte:
doktori kutatásaihoz kapcsolódóan végeztek kedden halbiológiai vizsgálatot a Hortobágy-Berettyó főcsatorna ágotai vészelzáró zsilipének térségében az egyetem munkatársai. Két PhD-hallgató, a Hidrobiológiai Tanszék oktatója a kutatási terület halászati társaságának képviselője felügyeletével hajózott a vízen, amikor egy örvény lerántotta a csónakjukat és az felborult. Hárman ki tudtak úszni, de egy első éves PhD-hallgató elmerült a vízben
egészen biztosan lehet, kérdés 15 vagy 16 cellás felépítés /prizmatikus/, ha 16 akkor akár párhuzamosítva 16S1P --> 8S2P az eredeti energiatartalom is megmaradhatna. esetleg másik BMS ha a benne lévő nem kezelhető, paraméterezhető, de az már nem is tétel. Összeségében simán megoldja egy gyakorlatilag jobban benne lévő.
Nekem a 20+ éves Raymarine navimban(ami persze messze nem olyan jó,mint a tied☹️)egy olyan kártya van,amin Spanyolországtól a Fekete-tengerig minden rajta van,valamint a Duna Passauig.
Ez nem tud lejárni,de frissíteni sem lehet,vagyis új benzinkutak nincsenek rajta.
Teljesen egybevág a meglátásunk. Régen tényleg csak Golf és zöldséges Merci alkotta az autóparkot, most ugyanaz, mint nálunk vidéken, max. fajlagosan picit több a német autó. Az utak (már ahol van, mert azért a hegyekben még nem mindenhol alap az aszfalt) jellemzően jók, de legalább nem rosszabbak, mint itthon - vidéken (az udvari átkelő leprája tényleg szó szerint éles határ). Az autópálya fejlesztése hasonló nagy dobás lesz Bosznia-Hercegovinában, mint a horvátoké volt 20 éve, várhatóan nagyobb károkkal, már ami a főutak menti települések jelentőségének visszaesését illeti majd.
Én csak "átsuhantam" Bosznián az E73-as úton. Az a rettentő szegénység nekem nem tűnt fel. Láttam pár darab (max. 5) Golf2-est én is, láttak azok is szebb napokat, de emlékeim szerint ezeket anno gyártották is ott, rengeteg lehetett belőlük. Ezen túl nem marad el az autóparkjuk a hazaitól. Az út is jó, nem kátyús, nem nyomvályús, nem hullámos. Ahogy visszaértem Udvarnál, csukott szemmel is tudtam volna, hogy haza érkeztem........ :// Autópálya még kevés van, de úgy tűnik, gőzerővel építik.
Thx, tehát akkor mégsem olyan drága, megnyugodtam. :-) Csikóst én is olvasom 30+ éve, van most is pár halom Autópiac újság a polcon, amiben ő jegyezte a cikket.. szeretem az útleírásait is, csak itt most ez nem passzolt az eddig hallottakkal.
Régóta követem Csikós írásait, alapvetően értékelem, de nagyon sokszor "túlinformált" és szeret dramatizálni. Én '96 óta járom a Balkánt, előtte meg a kert végéből láttuk esténként, ahogy rakétázzák Eszéket és Vukovárt, így nem csak azt tudom, milyen most, hanem azt is, hogy milyen volt.
Csikós néha szereti hozni a "belpesti" eltartott kisujjú sznobot, itt is sikerült, pl. amit Boszniától ír, az kb. bármelyik nyírségi, szabolcsi vagy dél-baranyai vidékre igaz lenne. Sokszor visszatérő elem a cikkben, de szerintem általánosan nem igaz a bankkártyás nyomor, a hegyi méz és lekvár bizniszt futtató néniken kívül mindenhol tudtunk kártyával fizetni, a kisboltokban is, a szarajevói óvárosban is, tényleg mindenhol. Euro ugyanúgy mehet náluk, mint a helyi Márka, és nyilván nem euróban fognak visszaadni, nem hülyék ők sem. Egyedül az EUR érméket nem fogadják el, mert azt rosszabbul váltja a bank - nálunk is.
A bosznia-hercegovinai leírásból szörnyen hiányoltam azt a finom kitekintést, ami igazán hitelessé tenné, nevezetesen a horvátok, bosnyákok és szerbek lakta vidékek közötti különbséget: ha eleget jársz ezeken a vidékeken, előbb-utóbb már a településképből meg tudod mondani, melyik nép lakja.
Nekem mondjuk pont Mostar az, ami marha nagy csalódás volt, nem csak az óváros, de az egész város és környéke is, de hát ez egyéni ügy.
Na de Montenegró: itt is hiányolom az árnyaltabb hátteret, hiszen az ország több szempontból sem egységes, elég csak a belső részekre gondolni vagy az északi hegyekre, netán az albánok lakta határvidéket nézni, vagy a Kotori-öböl környékét stb. Az etnikai, identitásbeli különbségek itt is kirajzolódnak, más emiatt az élet, az építészet, a mentalitás. Dugó az van, főleg most, hogy fontos főutak vannak felújítás alatt, ez igaz. Meg tömegturizmus, ami Kotort és Budvát egyaránt sújtja már, nagyjából Dubrovnikhoz hasonló mértékben. Így vagy marad az utószezon, vagy az eldugottabb, kisebb helyek.
Árak: az utóbbi években emelkedtek Montenegróban az árak, ez érezhető, de messze vagyunk még Horvátországtól. Szerintem Csikósnak sikerült a turistákra utazó lehúzós helyeken fogyasztania, mert általánosságban nekem a legtöbb területen nem tűnt horribilisnek Montenegróban az árszínvonal, főleg úgy, hogy sokszor sok dologért még nem kérnek pénzt, amiért a horvátok már igen.
Kaja: minden a helyválasztáson múlik. 4 fős családnak sikerült étellel-itallal jó ebédet intézni tengerparti településen 40 EUR-ért, 65-ért és 90-ért is, akkor most ez már Olaszország/Horvátország vagy sem?
A víz a montenegrói tengerparton drága, mert abból errefelé kevés van. A vezetékes víz sem alapértelmezett még a partmenti településeken, egy csomó helyen lajtoskocsi hordja, ezért látni minden háznál nagy IBC tartályokat, a boltban meg a 6 literes ásványvizet desztvizes PET palackban. A boltokban az alapélelmiszerek nem feltétlenül olcsók, de jellemzően jobb minőségűek, mint itthon - sok a helyi, kistermelőtől származó kaja, pl. tejtermék, hús stb. Inkább az a nehéz, hogy ritkák a nagy boltok, a Kotori-öbölben akár több településsel odébb kell autózni, ha nagybevásárlást akarsz tartani (pl. Voli, Idea, HDL stb), a helyi kisboltok meg egyértelműen a turisták megkopasztására vannak berendezkedve.
A szállás viszont biztosan olcsóbb, 100 EUR/nap összegért továbbra is akár 3 hálószobás, 2 fürdőszobás komplett házakat lehet kivenni közvetlenül az első két sorban a tenger mentén Booking.com-on keresztül (szállásportál helyett közvetlenül meg még ennél is olcsóbban, magyar turisták mesélték idén, hogy 70 EUR/nap a közvetlenül első sorban lévő tengerparti apartmanjuk).
Itt egy friss túrabeszámoló, az újságíró beszámol olyan helyekről, ahol ti is jártatok.. Amin viszont meglepődtem, h azt írja, Montenegro nagyon drága, Olaszországhoz hasonlítja.. Eddig pont az ellenkezőjét hallottam, neketek mi a tapasztalatotok? Így megdrágult, vagy az ember csak a turistás helyeken fogyasztott?