Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
Tisztelt nagyérdemű! Nem akarok belerondítani e topikba, de volna egy kérdésem ami azért érinti ezt a világot. Foglalkoztat néhány közúti jármű, busz, haszonjármű járatása, és érdekelne hol kezdjem el? Hol van róla némi irodalom? Hol, és ki tudna benne segíteni? Kérdésem komoly, annyira, hogy modellek illetve asztal építésében jártas vagyok, de tudományom itt kimerül. Azt, hogy olvassak vissza több évet a fórumon, mert volt már róla szó anno, azt hagyjuk. Annyit tudok, hogy valami vezető huzalt beépítenek a az út alá, és az első kerekek között van egy érintkező kis rézlemez, de a többi már magas. Ha valaki úgy gondolja válaszával segít, azt megköszönném!
"Milyen kenőcsöt, krémet vagy egyéb kenőanyagot javasoltok a modellek fogaskerekeinek kenéséhez?"
Szerintem az fontos, hogy a kenőanyag (zsír-olaj) ne kőolaj származék legyen, mert az idővel megtámad(hat)ja a műanyag alkatrészeket. (Fogaskerekek). Műanyaghoz a szilikonzsírok talán jobbak lehetnek, nem "öregszenek", nem agresszívek, kevésbé érzékenyek a hőmérséklet változásra, habár ez utóbbi a modellvasútban kevésbé szempont...
De sok helyen lehet kapni, csapágyboltokban, sztem a modellboltokban is van.
Én amúgy ezt használom: https://www.der-schweighofer.at/Titanfett-10-ml-a25427 Most hirtelen itt találtam, de annak idején a Modellkitt-ben vettem. Nekem bevált vagy 15 éve, nem szárad ki, nem öregszik, a műanyag alkatrészeket nem támadta meg...
az FMH-ban (1119 Budapest, Fehérvári út 47.) szeptember 2.-án most szombaton Makett Verseny lesz, ahol is polgári jármü kategóriában kötöttpályás járművek is megmérettetésre kerülnek. Aki teheti nézzen ki, mert sokféle festési bemutató lesz amit a terepasztal vagy jármű építésben kamatoztatható.
Illetve mindenkit kérnék arra aki kilátogat, hogy valami kitűzüre irja ki a nick nevét. Mondujk így: INDEXVasútmodell Jóska Pista... :) így talán könnyebben megtaláljuk egymást.
Picit pontosítok: a gyári forgóváz tudott volna fordulni (egy alátét betétele után), hanem egy szebb, műgyanta forgóváz került a helyére, viszont ezen nincs lépcső - ellentétben a gyárival.
A lépcső egy bontott Fleischman kocsi lépcsője, azt vágtam le borotvapengével, és ragasztottam rá. Ezt úgy sikerült megoldani, hogy még a 380-as íven is elmegy. A probléma csak annyi, hogy 1-gyel több lépcsője volt a kocsinak. Amikor Lajost kérdeztem, hogy okoz-e neki gondot, udvariasan kicsit később jelezte, hogy fotomaratni kell oda egy lépcsőt. Úgyhogy most fáj a fejem, hogy kivel csináltassak hozzá dupla lépcsőt...
Egy kicsit haladgattam az MSE kocsival, elvileg szerkezetkész lehet. A kérdés még egy kicsit a lépcső kialakítása. Van is, de 1-gyel kevesebb, mint kéne.
De azért ahhoz képest, hogy kitt, volt benn bőven korrigálnivaló. ("Ha ezt egyszer a Klubban elmesélem...")
A forgóváz cseréje viszont várakozáson felül jól sikerült Teljesen jól sikerül hozzáigazítani a gyári alvázhoz.
Persze, hogy van. Mivel mindenre van gyári megoldás, ami üzleti titok. Rámaratják, "rásütik", többlépcsős, katalitikus nyomtatás, kamu anyagában festés, zsugorfóliás kamu festés (pezsgőtabletta tubuson), stb. Azt te otthon a festőkamrában, a szórópisztolyoddal nem fogod reprodukálni. Mint a minőségi krómozást sem, pl. tartálykocsin, lökhárítón. Egyébként független, hogy lágy vagy kemény. KPE, kopogós, KPVC gyönyörűen dobja le magáról a makettfestéket. Amikor nem kellene, mert, amúgy falfestés után nem egy élmény róla letakarítani.
A sprayk, általában mindig vastagabban fognak. Ezért kell óvatosan bánni velük és messzebbről, különben felmarja az előzőt, megfolyik. Messzebbről meg foltos lesz. Sajnos nem mindig tűnik el az a vastagság és, akkor sem egyenletesen.
OFF:
Amióta belevágtam ebbe a vasút témába (TT H0-ról egyelőre nem tudok nyilatkozni), hát... nem látom a modelleken az árát. A kidolgozottságokkal is van gond, hossztorzítás, szarvashibák, eltérések.
Mindettől eltekintve, akár egy 9-15 ezres vagonból kispórolják a filléres világítást? Nekem kell belekókányolni? És, akkor eszmélek rá, hogy a kerékcseréhez nem szétpattintható a forgóváz, úgy kell kifeszegetni belőle a kereket meg vissza, aztán vagy eltörik vagy nem. Magát a vagon kasznit is úgy kell leoperálni az alvázról, nem telt ki az árból pár 2 Ft-os csavarra.
Rendben van, hogy modellvasút építés, de a gyártó eredetileg nem moddereknek árulja gondolom. Ahhoz egy cseppet drága.
Arról nem beszélve, hogy több tízezres mozdonyokon hasonló a helyzet. Kapaszkodó karmokat kell lefeszegetni, meg kihuzigálni az ütközőket? Ez így nagyon trafikáru. :(
Értem én, hogy ez a trend minden téren, szerelhetetlen, javíthatatlan legyen minden, ha eltöröm vegyek újat, örüljek, hogy nincs (már, amikor) összeragasztva, de elég kiábrándító.
A PP illetve PS vitahoz nem tudok hozzászólni, mert nem festettem még soha polipropilénre, illetve korábbi képviselőjére a polietilénre. Valóban az a közhiedelem, hogy nem lehet rájuk festeni. Viszont a tejeszacskókról (polietilén, mégpedig jól kilágyított) mégsem jön le csk úgy dörzsölésre a nyomtatás! (tehát kell, hogy legyen valami használható festéke).
Többször festettem spray-el, Tamiyával. Ezoldószeres akril. Érdekes élmény, ha a légecsettel hasonlítjuk össze! Ugyanis a spray sokkal vastagabb rétegben megy fel, a legnagyobb óvatossággal sem tudtam olyan finom, leheletnyi, éppen csak fedő réteget felvinni, mint légecsettel. Viszont meglepő módon a spray vastagsága a száradás során eltűnt! Azt hiszem ez amiatt van, hogy nagyon sok benne az oldószer, ami aztán elpárolog. Érdemes megpróbálni!
A 2017.08.10-13-ig megrendezésre kerülő balatonfüredi kiállításunk idejére meghirdetjük a
VIII. Nemzetközi Vasútmodell Versenyt Domonkos András emlékére
A verseny tisztelgés Domonkos András modellező munkája és a magyar vasútmodellezés hazai és nemzetközi megismertetésében kifejtett tevékenysége előtt.
A versenyre nevezni lehet minden sajátkészítésű vagy átalakított modellel .A nemzetközi és belföldi versenyen volt részvétel nem kizáró ok.
A modellversenyre a következő kategóriákban lehet nevezni: A – vontatójárművek, ezen belül: - A1 – saját építés (csak a motor, kerekek és a fogaskerekek lehetnek gyáriak!) - A2 – átépítés (egy vagy több gyári modell átalakításával készült modell) - A3 – frizírozás (egy gyári modell „feljavítása” az élethűség eléréséhez) B – vontatott járművek, ezen belül: - B1, B2, B3 – mint az A kategóriában! C – vasúti épületek, berendezések D – működő vasútüzemi berendezések E – vitrinmodellek
A versenyre a nevezést legkésőbb 2017.08.05.-ig kell elküldeni levélben a Klubunk címére (BAROSS GÁBOR Vasútmodellező és Vasútbarát Klub, 8202 Veszprém, Jutasi út 34. Pf:713), vagy a baross.gabor@vasutmodellklub.hu e-mail címre.
A nevezett modellekhez rajz és fotó dokumentumot kérünk csatolni!
A modelleket 2017.08.09.-én délelőtt 10:00 órára kell eljuttatni Balatonfüred „Balaton” Szabadidő és Konferencia Központba.
Aki korábban kívánja elhozni a modelleket, azok a fenti címeken, vagy a 06/20-533-37-92 telefonszámon kérjen előzetes egyeztetést! A zsűrizés 2017.08.09.-án délután történik.
Az eredményhirdetés 2017.08.10.-én 10:00 órakor a kiállítás megnyitásakor lesz.
A modelleket 2017.08.13.-án 18:00 órától lehet elvinni.
Pedig nagy élmény, mikor száradás után festék, ragasztó lehámlik róla.
Ja, tudom, használtam is egyszer, csak nagyon vastagon fogott, bár ott nem számított, mert nem 1:120-as volt a darab.
Most kaptam szét két donort, ami cunder kijött az egyikből, csoda, hogy ment, szálakkal, szöszökkel körbetekeredve az összes tengely, érintkező, stb.
A másik, tiszta darab kerekeiről is, olyan fekete kosz jött le még mosás, oldószerezés után is, hogy csak néztem. Pedig ennek "olajteknők" is vannak az alvázán, elvileg nem kellene kicsapja a kenőanyagot.
Ultrás mosás, denszesz áttörléssel kezdem, attól függően, mennyire zsíros, retkes a felület. Mivel nem vagyok makettes, alapozó, kompresszor, szórópisztoly nyista. Amennyire a spray, vagy az ecset megfogja.
PS úgysem dobja le, a PP, meg az alapozót is leküldené.
Polipropilént jelez az újrahasznosító háromszög alatt (azzal sem vagyok előrébb, ugyanúgy nem ragasztható), felette viszont nagy PU.
Lehet, hogy pasztőrözésre (PUltra asztőrözött :) vonatkozik, nem tudom követni, de mindegyiken rajta van, cipőknél állítólag a vízállósági jelölés.
Minden esetre úgy csiszolható, faragható, mint a PS, csak a ragasztás/festés során esik pofára a makettező. A fültisztító PP pálcája pl alkalmatlan: kenődik, mint a PE.
Köszönet, a festés majd kiderül (enamellel próbálkozok), de a tömítőknek elvileg működnie kellene, mert azt írja keményebb oldószer van benne (valami nitrós), mint a makett ragasztóban.
Miért gondolod, hogy ugyanaz, mint a joghurtos pohár? Az öntvény modell poliuretán, a joghurtos pohár szerintem polietilén vagy manapság talán inkább polipropilén. Az uretánt szerintem simán lehet modell festékkel festeni, mind szintetikussal, mind pedig vizes akrillal.
Igazad van, de mondjuk ha csak annyit csinálsz, hogy a tubust összenyomod - úgyis össze kell, hogy kijöjjön a ragasztó - akkor nem megy bele levegő. De mint írtam, nem szívesen használom. Emellett - erre már sokszor felhívtam a figyelmet - a pillanatragasztóval összeerősített alkatrészek forrasztásánál nagyon kell vigyázni! A felmelegitett ragasztóból ronda, maró gázok szabadulnak fel, ha az ember szemébe jutnak, az igen fájdalmas! Nyilván belélegezni sem egészséges. Persze a ragasztás is szétjön, de ez benne van a pakliban (sőt, fémek esetében így a legegyszerűbb szétszedni).
Köszönöm az infókat. Szóval, abból van, mint a joghurtos pohár. Ettől féltem, kényszerből használom a pillanatragasztót, de nem jók a tapasztalatok. A folyékony van, hogy mindenhova kerül/ragad, csak oda, ahova kellene nem, szinte idő sincs beállítani, ha meg már megkötött gyakran érintésre el is pattan, a zselés meg lassabban köt, mint a makettragasztó, ha megköt egyáltalán.
Következő alkalommal már dobhatom ki, mert beszáradt a saját tubusába, ha állítva tárolom, akkor valamivel tovább tart.
De, ha a makettragasztó nem fogja, akkor a makett, Revell tömítő sem fogja, mivel, azt is PS-re fejlesztik. Ha jól tudom egy picit a glettnek is meg kellene kapni a felületet, különben lepattan később.
És itt a következő gond, akkor gondolom a makettfestéket is érintésre ledobja magáról (a joghurtos pohár pl. simán, azt ipari módszerrel festik).
Azt írja a nitrohigító oldja (mit nem), az a PS-t is megeszi, nem tudom van-e nitro ragasztó, pláne nitrotömítő... Meg nitro festékkel nekimenni, úgy fog kinézni, mint az ólajtó. Vagy makettfestékbe teszek nitrót,
annak meg lehet, hogy szétesik a szerkezete, vagy később lefoszlik. Acetont is említ.
Találtam ragasztót is, de, azzal nem a PU-t ragasztják, hanem fát, padlólapot, meg teherautót (ha összetörik a nyerges a hídpilléren, meg lehet vele patkolni, mint a bicikli belsőt):
Van egyébként, aki konkrétan dolgozott ilyen Karpathia kasznival?
OFF:
A hajtások zsirzásáról jó lenne valami cikk, vagy YT videó. A sínpucolásról már találtam, de erről semmi használhatót. Maga a folyamat érdekel, az a fajta tanács kevésbé, hogy "rákened a dögzsírt, oszt' látod, hogy faxa", amilyeneket eddig kaptam.
A hűtővel csínján. Ha már kevesebb ragasztó van a tubusban, azaz a tubus térfogatának jelentős része levegő, akkor a hűtőben tartással - pontosabban a ki-berakosgatással - jelentősen le lehet rövidíteni a ragasztó élettartamát, mert minden egyes ilyen manőverkor pára fog kicsapódni a fém tubus belső felületén, amitől hamar „elöregszik” a ragasztó, elveszíti minden előnyös tulajdonságát, ahogy írtad. Egyelőre nem tűnik felesleges beruházásnak az AMMO Slow Dry pillanatragasztója. A kinyomott csepp tényleg baromi sokáig használható, de ideális körülmények közt azonnal térhálósodik. Áprilisban vettem, eddig szerintem az ötödét ettem meg. Megnézem, meddig bírja. A halálom, amikor egy pillanatragasztó kiszámíthatatlan.