Kérlek, tegyetek fel egy jellegrajzot csapórudas sorompóról, lehetőleg méretezettet. Szeretném elkészíteni a modelljét 1:87-ben, ehhez kellene segítségnek.
Én nagyon örülök, hogy vannak még, de nem ott, ahol már a fejlesztési lehetőségeket akadályozzák.
Azzal pl. ki lennék békülve, ha a 84-esen lenne egy kétórás ütem, Recski-Parádfürdőn keresztekkel, és ott lenne szolgálat, aki a sorompót is teker egyéb teendők mellett, a vonal többi átjárójában meg önműködő fénysorompók lennének.
ha a vonatról száll le valaki kezelni, az nagyon időigényes (meg szerintem értelme sem nagyon van)
Ó, de jó ilyen még létező retró igazi sorompót látni! :-)
Jó 20 éve a 811-esen Alsócsalánál a 6-os vonal kereszteződésében még volt szerencsém látni párszor, hogy a vonat megállt, egy manusz (lehet maga a masiniszta?) előreszaladt, letekerte a sorompót, vonat át, sorompó föl, manusz vissza a vonatra. Aztán később mintha olyan emlékem lenne, hogy a sorompó már nem volt, hanem tárcsás emberek szaladtak tárcsázni.
Aztán már nem hogy sorompó, de nincs 6-os vonal, már az az átjáró sincs meg. :-(
Azért a 84-es lehetőségeit nagyban rontják ezek a sorompók - ha a vonatról száll le valaki kezelni, az nagyon időigényes (meg szerintem értelme sem nagyon van), ha meg lenne hozzá külön, csak ezzel foglalkozó személyzet, annak a személyzeti költségei lennének nagyon magasak.
Kihajtható karos sorompóval biztosított átjárók Szerbiában, Karlova/Banatsko Milosevo állomáson. A sorompókat az állomási váltókezelők zárják és nyitják.
Sziasztok! Valakinek van régi képe a Székesfehérváron elhaladó 6-os vonal régi székesfehérvári seregélyesi úti átjárójáról régi képe? Ha esetleg van valakinek az küldje el a tlbalazs@indamail.hu email címre!
Ezek a lánc- és huzalfeszítők a jelzők mozgatásához használatosak - a nyúlás kompenzálására.
A sorompónál meg ritka volt az elektromos hajtómű (Rákosszentmihályon volt), emberi erővel hajtva meg túl nehéz lehetett, ezért inkább külön-külön hajtókarral lehetett felemelni-leengedni a két oldali sorompórudakat.
Köszönöm. Megnéztem az oldalt. A keresőbe írtam ugyan olyan kulcsszavakat, amelyek a csapórudas sorompóra vonatkoznak, de kifejezetten a sorompó vonóvezetékére vonatkozóan nem találtam infót. De még kutatok. A rudak rögzítését melyikre érted? ahol megvan még a két tekerőberendezés és használják is? Igaz, tényleg, ott nem láttam kallantyút, se kulcsnak való helyet, amivel rögzíteni lehet, csak a két drótot a képen, viszont a tekerőberendezés aljához, ha a képeket megnézzük, csatlakozik valamifajta vezeték. Talán elektromos, Lehetséges volna, hogy a sorompó fel- és letekerése után valahogyan elektromosan kerül, került rögzítésre a sorompó tekerője, hogy illetéktelenek ne tudjanak hozzányulni? Ez azért is érdekes, mert azt olvastam valahol, talán e fórumon, hogy a sorompó kezelője váltókezelési feladatokat is ellát, vagyis jó ha illetéktelenek semmiképpen nem férnek a tekerő berendezésekhez.
Viszont, ha a másik négy rúdra gondoltál, amit már nem használnak, ott szerintem az egyik oldalon a nehezék és a lánc a megoldás, a másik oldalon meg a lánc, ami lánncal odarögzítették a sorompó rudakat a villájukhoz.
Ez nagyon érdekes, hogy kallantyú (ék) nélkül is rögzítve vannak a sorompó rudak. Egyébként szerintem csak párhuzamosan lehet ezeket üzemeltetni. Kíváncsi lennék rá, hogy 4db. csapórudat meg tudna-e (áttételekkel) emelni egy ilyen kicsi sorompó motor.
Ma jártunk arra, Rákosrendezőn. Pár változás. A 2009. évi google útiképek szerint még megvan a szélső, már láthatóan nem használt csapórudas sorompó kettő darab, bár eltérő tekerő berendezése is, és mind a négy sorompórud nehezéke is. Mai képek szerint már két sorompó rúd nehezéke nincs meg, a rudak leláncolva, a tekerőberendezéseket (amelyekből egy új fajta volt, egy meg régi, hagyományos) már elbontották.
A még, úgy tűnik, néha szolgálatban lévő másik sorompó pár esetében is az látható, hogy a két új fajta tekerő berendezés ledrótozva, mintha nem kellene negyon használni, csak hébe-hóba, néhanapján. Pedig szép ipartörténeti emlék a sorompó együttes!!!
Azt azonban mondja meg valaki, hogy miért van két tekerő berendezésre szükség abban az esetben, ha az utat nem egy sorompó pár zárja le, hanem négy, azaz szembe csukódik le egymással két rúd, mint ebben az esetben. Ezt nem tudták egy tekerő berendezéssel megoldani? Illetőleg a tekerők hogy zárják a rudakat? Két párban lévőt, vagy két szemben lévőt?
Komolyan, lehet, meg kelett volna ott kérdeznem, de hát nem láttam a sorompó kezelőt, s a hideg miatt nem akartam ott sokat boklászni. Vagy benn volt az épületben? De sok mindenről tudna mesélni! Milyen élet lehetett ott egykor. Komolyan! Jobb volt, amkor még az áruszállítás is síneken ment. Már csak azért is, hogy több munkaerőre volt szükség itt is... de hagyjuk...
Íme a sorompók képei. Ki tudja, meddig áll még a jelenleg összesen nyolc (igen: 8) sorompórúd a maga mondhatni, szépségében, hirdetve egyszersmind az elmúlást... Szerintem, akit érdekel, még most nézze meg. A szakáll az elmúlt pár évben már nagyon lekopott, az egyik sorompót pedig már úgy benőtte minden, hogy szinte csipkerózsikai álomba szunnyadt, valószínűleg a felébredés és az aktív szolgálat szemernyi reménye nélkül, mint szemeretelepi társa, amely már eltünt a szolgálatból, végleg. No, de ami még érdekes: ti láttatok máshol ekkora nehezéket a sorompó rudjára erősítve? ekkorát én még nem...
Tegnap elautóztunk a régi 81-es főút régi nyomvonalán, amely összekötötte Mórt Bakonysárkánnyal. Az út végén, Bakonysárkány közelében csapórudas sorompóba botlottunk, amely az állomás 2-es számú őrhelyéről kerül kezelésre, azaz tekerésre. ez van a képeken. Ezzel együtt Bakonysárkány állomásán van egy csapórudas sorompó még, amelyet majd a közeljövőben csatolok, no meg az állomáson túl, Kisbér felé, amely a közúton közlekedők csengésére kerül felnyitásra, egyébként zárva van. Ennyi. Azaz 3 csapórudas Bakonysárkányon. Ebből egy itt, a képeken, utunk során... A kaland ismertetése érdekében, álljon itt az egész út anyaga, amiből látszik, hogy Mór felől is el lehet jutni a csapórudas sorompóig. Íme hát utunk a csapórudas sorompóig, Mór felől: