Legalább mostmár tudom, az a kicsi talp mirevaló. A régihez nem volt. A mostaninak meg a leírása sem említi. Lehet tévedésből került a dobozba, de jó, hogy van.
Az A-Vasalat kft-t ismeri valaki? Fel volt írva nekem, hogy talán Szigetszentmiklóson vannak, és van náluk olcsó fióksín, amiből nekem kellene sok. Aztán egy hete nem megy a weblapjuk...
Úgy tűnik az első fejtörést nem is a papír okozza, hanem a 19 mm tengely, illetve a hozzá kapcsolódó 19-es furat pontos elkészítése. Tudom van a lapos marófúróból 19-es, de az vajon elég pontos lesz-e ?
Komolyra fordítva, nekem a kézi gyalugépen oldalán van egy kis talp, ezt a már gyalult felületre kell fektetni (nem túl erősen), segít abban, hogy pl. pallót több menetben gyalulva ne legyen lépcsős. Magam is meglepődtem, elég jól tartja a síkot.
Nekem nem tökéletes, de elég jó eredményt hozott az a módszer, hogy az első csík után a másodikat úgy toltam, hogy a gyalu kifutó talpa részben rátámaszkodott az első legyalult részre. A gyalu nem is előrefelé haladt, hanem a haladási irányra ferdén tartottam.
De azt már nem tudtam tartani, hogy a deszka másik oldalával is párhuzamos legyen, vagy maradjon.
A fűrészpor (csiszoló-por) nem annyira okoz szilikózist, ezek nem mikronos szilikát tüskéké, hanem inkább pár tizedmilliméteres cellulóz szálak. Inkább az a zavaró, hogy az egész műhelyben mindere rátelepszik, gyúlékony (sőt: robanásveszélyes, Öveges professzornak van ilyen kisérlete!) és ha az asztalosember szemébe belemegy és pislogni kezd meg dörgölni a szemét, NA AZ balesetveszélyes.
tolsz egy csíkot a szélén. utánna visszarakod a kész elejére a gyalut, és elfordítod 30-40 fokban, hogy az eleje már a nyersre átlógjon. így indulsz, kicsit átmenve a nyersre, de a talp hátulja véglg részben az első tiszta csíkon marad. és hátulra teszed a nyomást, hogy a tiszta részen haladó talp adja a síkot. a bekezdésnél marad egy kis rész, azt visszafele tolva a tisztából eltünteted. nem megy elsőre, de gyakorlással el lehet jutni oda hogy már nem nagyon kell csiszolni.
Kolléga úr elindult a kitaposott ösvényen. :) Hozzá kell tenni ez a kólásüveg nem egy rossz McGyver ötlet, más cuccnál is jó lehet. Egy felfordított gyalunál ellenben nem ezt használnám, hanem levezetném csövön keresztül a gép alá egy műanyagvödörbe.
Az a nagyképű pöcsfej meg is érdemelné, hogy lerepüljön neki. De hamarabb fog lefordulni az asztalról, mert arra sem képes, hogy lerögzítse. Ahogy 9:20 körül ott lökdösi... bunkó paraszt.
Én is a tépőzárast javaslom, azért is mert akkor, ha nagyon muszáj, akár váltogatni is lehet a finomabb és durvább csiszoló korongok között. Az enyémen 5 centi széles tépőzár van 6 sorban. Ez volt a legszélesebb a sarki rövidáruban.
Próbáltam alkudni is, hogy ha csak a horgos felét kérem, nem adná-e olcsóbban, de hajthatatlan volt az eladó hölgy. :)
Ha van az embernek egy elektromos kézi gyaluja, ami nem éri át a gyalulandó felületet (mondjuk 60mm széles a gyalu, 200mm a deszka, amit gyalulnék), akkor mi a legjobb módszer arra, hogy a 60mm-es csíkoknak ne látszódjon nyoma? Mmint ha végighúzom a fán a gyalut, akkor 60mm szélesen gyönyörű lesz, de ha mellé húzok egy másik csíkot, akkor ott lesz egy kicsi eltérés. Ha folytatom, akkor szépen lassan legyalulom az egész deszkát, ami nem jó.
Ez csak gyakorlás kérdése, nyomjam oda erősebben a gyalut, figyeljek a vízszintesre jobban? Vagy a kis csíkot már szedjem le csiszolóval? Vagy van vmi módszer erre?
"ne közvetlenül a kemény korongra ragasszam a csiszolóvásznat"
Szokás alá vékony parafa réteget ragasztani. Rezgőcsiszolóm talpán valami habosított gumiszerűség van és azon a tépőzár. Volt asztalosszomszéd gumipelenkát használt alátétnek.
Én nem mernék emögé a korongcsizoló mögé állni, max. tűzszerész szerkóban ... kicsit fosnék hogy mikor robban le a korong a tengelyről. "Pretty stable" miután felveszi a fordulatot, mondá az úr ... azért a videóban és kommentben is elismerte hogy van még mit javítani rajta. Csak javítani való van. Iszonyú kicsi csonkra fogatja fel a nagy korongot, nem is lehetett más az eredmény. Miután "kész van" a kiegyensúlyozással, beinduláskor is hallani ahogy odaver az asztalnak a csiszolókorong. Amivel javíthatott volna sokat rajta, ha tömörfából csinál egy kisebb korongot és azt esztergálja ütésmentesre, és arra fogatja fel a korongot. Vagy ha azt nem, a 4 csavar valamelyike alá alu sörösdobozból pár réteget vágni, azzal is sokat tehetne hogy ne libegjen így.
Ezt most csak azért, hogy mit ne.
És most jönne akkor az hogy akkor mit igen .. de őszintén szólva a neten nem találtam olyan korongcsiszoló építős videót, amivel maradéktalanul elégedett lennék, és a motorra szereli fel a korongot, és házilag készíti/centírozza a csonkot is hozzá - és neked is ajánlani tudnám. Nem tudom te hogy tervezed, de erre fordíts kellő időt (ha nem készíttetsz el pl esztergályossal ilyen rögzítő csonkot).
- korong a tengelyre: ezt a képet Bari -tól kaptam, talán nem haragszik meg érte hogy felteszem. Kb így neked is megfelel majd, és is hasonló módon tervezem csak én ugye nem a motor tengelyére (dupla tárcsa):
- csakis tépőzár. egyrészt Barinál a szintén tépőzáras korongcsiszolóját már ki tudtam korábban próbálni, másrészt Repítő régi posztja is meggyőzött erről, hogy ne közvetlenül a kemény korongra ragasszam a csiszolóvásznat.
Egy 300mm-es tárcsa akármennyit is ügyködsz rajta, ütni fog. Nem mindegy hogy egy vékony de puha közeg veszi fel ezt az ütést, vagy közvetlenül a kemény tárcsán fog kopogni a munkadarabod. Csiszolni is rosszabb lehet, meg maga a csiszolóanyag is hamarabb fog elkopni. Bari itt leírta (kis videó még elérhető a posztjában szereplő linken) hogy 0,13 mm ütést mért. Azt hiszem 300mm-nél ennyitől már én is boldog leszek. Szóval: tépőzár.
Én itt vettem 300-as csiszolókorongokat. Illetve Kamelot szólt hogy itt kapható tépőzár adapter is hozzá, de az ára kissé húzós ... nos én 19centi széles tépőzárat vettem tekercsben, ebből ugye 2 csík kell majd. Ennek a méterára (3800 Ft) kevesebb mint a feléből kihozhatóvá teszi a korong beborítását. Erről nem tudok linket küldeni, a miskolci HÍD Bt-nél vettem, ez egy kicsi cég de "mindene" van.
- a tépőzár felragasztáshoz én a Palmatex kontaktragasztót használom majd. Korábban ennél a csiszolóhengernél meggyőzött. Pedig ha megfigyeled, még rossz irányban is tekertem fel a szalagot rá (ez nem tépőzáras, így azt hittem megmarom magam mikor rájöttem) , de még így se válik le csiszoláskor a hengerről. De ezzel vigyázni kell: ha szépen kivárod az elő-száradási időt (nekem 10 perc elég volt egy 20 fokos pincében), ha egyszer egymáshoz nyomod a 2 felületet, az isten nem választja el őket. Illetve de, de kezdheted vakarni a ragasztóréteget (olyan feeling mint a bőrradír lehet a csajokon :) , és ez mondjuk a korongról még csak-csak könnyen megy, de a tépőzárról nehézkes lenne szerintem. Én még csak a vázszerkezet építésénél járok, de majd ha odaértem felrajzolok egy segédvonalat (a korong átmérőjének vonalát), és a 2 csíkot ennek segítségével ragasztom majd fel. Illetve formára/méretre is csak a felragasztás után vágom majd a tépőzárat. Talán így egyszerűbb lesz. Ha hamarabb érek oda mint te, beszámolok erről is hogy hogy ment (kb péntek/hétvégére tippelek).
- Repítő tavalyi posztja, szépen dokumentálva a korongcsiszolójának az építését. Biztops találsz benne hasznos infót. Illletve a videói között fellelhetsz kettőt a korongcsiszolójáról. Majd lesz részemről is "doksi", én is inkább videózok. De az nem holnap lesz hogy felkerül.