"...de hogy a fa közepe benne van a darabban az semmi jót nem jelent ..."
Neeee, sírva fakadok :( Most szereztem be havertól pár gyönyörű bükkfa-rönköt (neki tüzelőnek lett az udvarra borítva), tényleg annyira szabályosak, mintha esztergálásra lettek volna teremtve, szinte csak a kérget kell leszedni és máris henger alakúak lesznek. És egyelőre sok repedést se látok rajta. Mondjuk nem tudom mennyire száraz, gondolom ez nem tippre megy, hanem valami ilyennel érdemes meglesni.
Itt írják hogy a bükk az éppen jó is lenne esztergálásra. Persze azt értem hogy görcsmentes legyen, mert az már a fenyőnél is kiderült hogy nagyot koppan rajta kés, meg gondolom ha kirepül se lehet mókás, meg az erősebb görcs gondolom szét is vetheti az egész darabot. Ez eddig OK. De akkor ezt is "tömbösítsem? (Sajna szalagfűrész nyesta. Meg vastagoló se. meg egyengető gyalu se) Én eddig azt hittem, hogy az "egybefa" az jobb/szebb. De akkor tovább olvasgatok. Meg .. azért csak megpróbálom megnyúzni a rönköket, ha már itt vannak.
Nézd, nem én mondom: a normál autózáshoz 25-30 kW teljesen elegendő. Ennyivel már lehet tempósan közlekedni, normálisan előzni, stb. Ismétlem: ezt szakik mondják, méghozzá szakfórumokon.
(ez főleg az utóbbi időkben került terítékre, amióta minden gyártó - főleg a legnagyobbak - gőzerővel dolgozik az elektromos megoldásokon).
A ma szokványos 80-100 kW-ok is teljesen rendben vannak - ez lényegesen több a minimális szükségesnél - de legyen meg az öröm, pláne, hogy ekkora teljesítményt már lassan egy 1-1,2 literes motorból is ki tudnak bányászni. Sőt, még 3 hengerből is.
Amiről én értekeztem (kicsit értetlenül) az a 200+ lóerőkről és az 500+ Nm-erekről szólt - egy utcai személygépkocsiba.
- a hüvelyben mennyire van középen a szerszám hegye?
- a talphoz képest mennyire van középen a szerszám hegye?
- a fentiek amikor lenyomtad a gépet? egyik vagy másik fülét kicsit jobban nyomva? rögzítve és nem nyomva?
- patron rendesen kijön a tengelyből, nem ragad be?
amúgy tényleg nem rossz. az enyém teljesen elfogyott (finomállító forog a tengelyen, oszlopok lötyögnek, csapágyak kakukk) és vettem egy lidl-öst. könnyebb, és problémamentes a szerszámcsere. de kb ennyi. a bosch tényleg sokkal átgondoltabb. a finomállítója tényleg jó konstrukció.
Van aki egy polc felfúrásánál is elengedhetetlennek tartja a század, de inkább ezred milliméteres pontosságot. Annak sincs sok értelme, de az érintett akkor is fontosnak tartja és semmiféle káros hatása sincs. Na, így van ez a lóerőkkel, meg a nyomatékkal is valahogy :-)
Arra nem gondoltál, hogy nem csak sietni lehet? Hanem mert csak úgy akarod. Vagy mert oldalról jön egy másik autó amin látszik, hogy nem tud megállni. Vagy még ezer okból szükséges lehet a tartalék erő a biztonságos autózáshoz. Meg előzésnél sem biztos hogy sietsz csak éppen mondjuk neked 200 méter kell az előzéshez 85 lóval, így meg megoldod 70 méter alatt ha szembe gyakrabban jönnek ahhoz, hogy legyen 200 métered.
"Mert a hegyekben a szerpentinen, vagy országúton 90-ig úgy gyorsul fel pillanatok alatt, ahogy ő akarja. Vagy erőből, lazán előz és még sorolhatnám..."
Úriember soha nem siet sehová. Őt megvárják :-))))
Ez sem feltétlenül igaz, én voltam olyan autópályán, ahol 2, ráadásul keskeny sáv volt sebességkorlátozás nélkül. A forgalom viszont akkora volt mindig, hogy senkinek nem volt módja 120-130 felett menni.
Vagyis ez a "német pályákon korlátlanul lehet száguldozni" szöveg erős korlátokkal igaz. A németek nem hülyék, tudják, hogy milyen szakaszok bírják a sebességet, ott engedik. Ez meg éppen elég a legenda fenntartásához. Meg akkor különben is mi értelme lenne 300+ sebességű autók eladásának?
Mert a hegyekben a szerpentinen, vagy országúton 90-ig úgy gyorsul fel pillanatok alatt, ahogy ő akarja. Vagy erőből, lazán előz és még sorolhatnám... Miért ne venne olyat, nyilván nem megterhelő neki anyagilag.
Megérkezett a bosch pof 1400 ace felsőmaróm. Eddig nem sikerült hibát találni benne.
A finombeállítója egy teljes körbetekerésre 2mm-t mozdít. Hétszer lehet körbetekerni, így 14mm az állíthatósága, ami több mint elég. Egy mozdulattal ki-be helyezhető másoló adapter, élmaró görgős vezető, három befogó patron, szóval nagyon tetszik.
A kisebbik csavarozóm, az a fajta kisebbik aldis, aminek kicsi, markolatba csúszó akksija van. Az nem tom hány Nm-es, de amikor a homokozót csináltam, és a 7mm-es, 40 centis gerendacsavarokat toltam bele, miután előfúrtam 30 centi mélyen 6-os gerendafúróval, na abba se a fúrást, se a csavar behajtását nem tudta elvinni, csak a nagyobbik Aeg.
Viszont kisebb fúrásra meg bőven elég a kicsi gép is, előfúrni, meg ilyesmikre.
Elméletileg nincs a Német autópályán sebesség határ, de csak ott, ahol 3nál több forgalmi sáv van.
De ott is éber a hatóság, mert majd mindenütt ki van téve a max130-as tábla, melyet még beépített trafipaxok is védenek. Tehát elviekben mehetsz 300km/h val is, de a gyakorlatban így vagy úgy le vagy korlátozva.
Apámnak volt (most is megvannak) egy éles szemcséjű sárga homokkő csiszolóköve és néhány szürke pala fenőköve.
Néhányat húzott a csiszoló kövön a vésővel vagy gyaluvassal, majd megfente a palakővel - mindezt persze nedvesen.
Olyan élesre tudott fenni, hagy a papírpróbát, szőrpróbát teljesítette.
Később lettek törött köszörűkövektől kaszaköveken és fenőköveken át fadobozos Missisipi fenőkőig (ez olajos leppelő szerszám) sokféle eszközök, de ő vésőhöz és gyaluvashoz csak a fenti két követ használta.
Hát pont erről beszélek. Olyan ez, mint amikor azzal hencegnek, hogy a: "A németországi sógorom most vett egy XXX autót, húúú'bazmeg, 280 lóerős és 550 Nm-t tud"
Minek, bakker? Pont most olvasom, hogy NewYorkban (tehát nem Makkosfüzitőn) most vitték le a városi sebességet 25 mérföl/órára (cirka 40 km/h fehéremberül).
Eközben már az is csak legenda, hogy a német utakon nincs korlátozás - mert nincs a francot, hisz ott is itt-ott hagytak csak meg 1-2 szakaszt, ahol a bohócok kiélhetik magukból az elnyomott frusztráltságot)
De egyébként nekem sem kéne ekkora, a 26Nm-es hitachi is néha erősebb, mint én :)
Ez viszi a 35-ös forstner fúrótól a 66-os körkivágón át az összes facsavarig mindent, amivel eddig dolgom volt, sőt a lépcsős lemezfúróval is toltam már vele 32-es lyukat 1-es lemezbe, igaz, a végén már nem úgy kellett fognom, mint normál esetben egy fúrógépet, hanem a forgásirányra merőlegesen volt az alkarom, hogy oldalról támasszam a markolatot, bal tenyérrel meg a fúrógép tetejénél tartottam a csavaró erő ellenében, és mellkassal adtam az előtolást.
Ennél nagyobb nyomatékigényű csavarokat már csak hatlapfejűben veszek, és racsniskulccsal tekergetek, ha kell, hosszabbítószárral.
Ha igazán pontosra kell, akkor úgy szoktam, hogy az egyikbe belefúrok központfúróval esztergán, a másikat meg kúposra esztergálom, ami illeszkedik a központfuratba. Szegnyereggel összenyomom a kettőt és ott a gépen hegesztem össze.
Én kizártnak tartom, hogy fába bárhova is kellene ennél nagyobb nyomaték. És ide beleértem a durva ácsmunkát is!
Ahogy én próbálgattam az enyémet (amelyik csak 20 Nm) - én kizártnak tartom, hogy egy átlagember egy síma, nyeles csavarhúzóval azt utána tudja csinálni.
T-nyelűvel talán - de annak is megnézném a csuklóját mondjuk a 10.-ik behajtott csavar után.
Amikor az erkélyen beküldtem a 8 centi hosszú, 6-os csavart a dupla összesen olyan 6 centi vastag deszkákba... ez a (csak 20-as) gépnek még a hangja sem változott, hogy erőlködött volna - úgy bevitte tövig-húzott ravasszal, mint a húzat.
Utána - rá pár hétre - ugyanazt kifelé is, mert valaki azt mondta itt nekem, hogy nagyobb mutatvány kitekerni, mint be.
De hozta kifelé is, gond nélkül, ugyanúgy. A csavar tűzforró lett ugyan a súrlódástól... de hol érdekelte ez a gépet :-)))
Tehát - szerintem legalábbis - a 30-35 Nm már akkora nyomaték, hogy nem csak hogy "elég" - de már az ilyen gépet kézbentartani is gond maximális nyomatéknál.
A legvacakabb kínai fúrókat érdemes hegeszteni ,hasonló az anyaga mint a kétszázas szegnek :-) Én kicsit leköszörültem kúposra és egy darab vason összeillesztettem,mondjuk jó ha az átmérő megegyezik a fúróval.Gondoltam még ,kopott vídiás fúróra is toldani,akkor talán a forgácsot is kihozná ...De ezt még nem próbáltam ki.
Szerintem a legfontosabb, hogy egytengelyűre be tudd fogatni a két darabot. Utána kigyökölöd mindkettőt. Ha az is megvan akkor simán összehegeszted amivel éppen tudod. Keményfémforrasz is jó.
Érdekes ... ezt már muter is mondta, hogy nézzek szét a zsarnain meg turkáljak ószeresnél is. No, attól függetlenül hogy úgy néz ki lesz pár késem (ld némber 80838 -as posztot), azért szétnézek. Egyelőre még nem tudom, csak sejtem hogy esztergályoséknál lehet igaz az a mondás: jó késből soha nem lehet elég.