- Ha vannak fix polcok is, ez egy tök merev doboz. En bútorlapból csinálnám.
- Nem lécet tennék elöl elválasztásnak, hanem telibe falakat tennék közéjük, különben egy leeső cucc be tudja akasztani az egészet.
- foganyún gondolkoztál vagy motoros lesz?
- sok anyag lesz benne eléggé. plusz a könyvek. ki kellene saccolni egy modul tömegét
- elszállt: ahogy húzod ki, letesz maga alá egy szőnyeget, azon gurul ki, amikor betolod meg feltekeri elöl a lábazat mögött egy rolófeltekerő
- ha a tömeg ok-ra jön ki, lehet hogy lehet hozzá venni teljes kihúzású fióksínt. ha jól értem nem lenne a cucc nagyon mély. mondjuk így az értelmét is elveszti szerintem, max annyi hogy nem látszanak a könyvek. miért csak 20cm mély? nincs több hely? ha lenne 40, akkor pont poén lenne hogy több fér rá mint egy azonos felületű polcra.
No, akkor kicsit részletesebben az én elképzelésem:
- Hat darab polcos elemet fogna keretbe egy közös külső korpusz. Ennek anyaga attól függ, hogy melyik helyiségünkbe kerülne... Az elemek közt elöl osztólécek lennének, amelyekre rátakarnának a frontot képező polcoldalak.
- Az egyes elemek mérete nagyjából 60x200x20 cm. Anyaguk 18 millis ragasztott "bóti" fenyő. (A bútorlap szerintem nem viselne el ekkora terhelést.)
- A merevségét (elvileg) a polcok közé csapolt/ragasztott hátfal elemek adnák. Ezeket talán elegendő lenne bútorlapból készíteni, esetleg némi vinklis erősítéssel.
- Elöl egy pár fix kerék (bár ez a görgős-hengeres megoldás így elsőre szimpatikusabb, mert nagyobb felületre oszlik el a terhelés). Ezek közvetlenül a parkettán futnának.
- A hátsó kerekeket egy-egy szögvas sínben, "L" profilban vezetném meg. (Kérdés, hogy ez megoldható-e a megszorulás veszélye nélkül.)
Nos, valami efféle. Nem kellene mindennapi ki-betaszigálást elviselnie, de azért nem is egy "könyv-elfekvő" lenne.
Ha döntöd bármelyik oldalra, akkor méri és mutatja a dőlés szögét.
Praktikusan pl. egy asztali körfűrész esetében először az asztalon megadod a 0-át, mint referencia értéket, majd a fűrészlapra tapasztva kijelzi az ahhoz képest való dőlés mértékét. Jól beállított gépnél a fűrészlapon 90° -ot kell mutasson, és ahhoz képest tudsz utána beállítani bármit.
Utánanéztem egy kicsit a neten a megoldásnak - és biza a mobil polcrendszernek hatalmas kultúrája van ám a világban.
(Ez nem meglepő, hisz a "négyzetméter" (legyen az lakás-iroda-raktár) az mindenhol drága kincs. Sőt van ország, ahol még nagyobb kincs, mint nálunk. Pl. Japán)
Rossz hír viszont, hogy afféle DIY, vagy Home-Made, vagy Bricollage stb. megoldásokat nem találtam - vagyis olyanokat nem, amelyek egy fiók kézi-szerszámmal és főleg kevés pénzből kivitelezhetők lennének.
Mindazonáltal nem tartom elképzelhetetlennek a megvalósítást - de a megbízható, biztonságos működéshez igencsak szakmunkát kell igénybe vegyél (akár csak esztergálás szinten is) - de komolyabb lakatos-ismeretek is jól jöhetnek a kivitelezés során.
Jaa és az anyag, ugye.
Hát bizony az sem 2 lenne fillér (még olcsó csapágyakkal sem).
Persze, nem százezrekre kell gondolni - de úgymond "pár ezresből" tuti nem lehet összehozni a projektet.
Ha ezek után is érdekel még a dolog - éppenséggel nekem is lenne javaslatom a tervhez.
én értem. olyan mint a tömörraktár tulképp. csak nem oldalra lehet sinen tologatni a szekrényeket, hanem ki lehet őket húzni mint a kamrapolc nevű csodákat.
- alul lehet valami sinje amin a belső sarka megy, csak elöl kell kerék
- a sín lehetne az oldalán is, a szomszéd szekrényhez. viccel lenne, midnen szekrény a szomszédjához egy teljes kihúzású fióksínnel, ki lehetne ilyen lépcsősnek húzni az egészet.
A görgőhengerhez meg veszel mondjuk 6mm vastag falú varratmentes acélcsövet, húzol rá nagy zsugorcsövet, rámelegíted, és belül megcsapágyazod a két végén. És ezt vésed bele a padlóba. Vagy a szekrény aljába beépíted a lábazatába.
Nagy könyvtárakban szoktak alkalmazni ilyen megoldást.
Én valami olyasmit próbálnék meg, hogy leraknék a földre egy sima szép rozsdamentes acéllemezt, kis peremmel kétoldalt, és abban vezetném meg a bazinagy szekrényeket méghozzá úgy, hogy mondjuk a 40 centi mély szekrény teljes szélességén feküdve fel 40 centi széles gumival borított acélhengereken, mittomén három-négy darabon, és azokon gurulna ki-be, a padlóra fektetett acéllemezen. Vagy fordítva. A síma acéllemezt a szekrény aljára tenni, és a padlóba süllyesztve beépíteni a gumiburkolt acélhengereket, oszt azon lehet gurigatni.
Ahhoz meg, hogy ne mászkáljon el oldalra, felül kell neki csinálni valami profilvasból sínt, ami megvezeti a szekrény tetejét.
Szerintem, ha kellően merev az oldalfala, és a falhoz van rögzítve a keret, akkor fióksínekkel egyszerűbb lenne kihúzhatóra csinálni. Vannak nagy teherbírású sínek is.
(legalábbis, ha jól értem a leírást) Persze így minden "polc" közé kell megfelelően erős elválasztó. Ezzel a polcok pontos megvezetése megoldódna.
Nekem az egyenes nyelű van, vettem hozzá finom vágáshoz való lapot is, azzal sokkal jobb a pontos vágásokat elkészíteni, ez kimondottan apró munkákhoz való. Viszont (szerintem) gyakorolni kell vele, mivel a toláshoz szokott "kezet" húzásra kell szoktatni. Elsőre úgy néz ki, hogy ez semmire sem jó, de ha ráérez az ember, nagyon haladós. :-)
Van nekem egy könyves szekrény tervem, ami évek óta az agytekervényeimben bolyong. Egy kis megerősítésre vár, hogy elő merjen bújni. (Vagy egyértelmű "delete" gombra...)
Nagyon sok könyvünk van (ezres nagyságrend). Amin gondolkodom:
60centi széles, deszka hátfalas könyvespolcok, amelyek egyik oldalukkal a fal felé nézve, szorosan egymás mellett állnak. A frontot a másik oldaluk alkotná (valahogy megdizájnolva, de ez most mellékes).
A könyvekhez úgy lehetne hozzáférni, hogy a kerekeken guruló polcokat egyenként ki lehetne húzni egymás mellől.
Nem tudom, mennyire érthető amit leírtam. (Ha túl kusza, akkor megpróbálok valami Móricka-rajzot firkálni.)
A problémáim: a polcoknak könyvvel megrakva iszonyú súlyuk lenne.
Miféle kerekekkel lehetne ellátni őket, amelyek elbírják, ennek ellenére nem ormótlanok, és nem kerül darabjuk ötezer forintba... (Pl. kínai csapágyakhoz olcsón hozzá tudok jutni, csak még nem világos, hogy hogyan lényegülnének át bútorgörgővé.)
Hogyan lehetne egy ilyen keskeny és magas bútort megvezetni, hogy kihúzáskor, betoláskor ne menjen félre, ne szoruljon meg?
Kellő merevséget biztosítana-e, hogy a pl. 18 millis bútorépítő lapokból (fenyő) álló hátfalat nem rácsavaroznám az ugyanilyen anyagú korpuszra, hanem beszabnám a polcok közé, így gyakorlatilag belső merevítést biztosítana?
Egyszerűen nem merek belevágni, mert ezeket a problémákat nem tudom elméletben feloldani. Ehhez kevés a tudásom és a tapasztalatom. Ha meg csak akkor derülne ki, hogy használhatatlan a szerkezet, amikor megrakom könyvekkel, hát tutira megütne a guta...
én még annyit tanácsolnék - kéretlenül ;) - hogy a dobogó lakásban elhelyezkedésénél adobogására is gondolj, pl. legyen távol a hálószobátoktól.
ha ez a gyerekek játszótere lesz (nem tudom, az lesz-e), akkor előfordulhat, hogy zavar titeket, h hétvégén a gyerekek már fent vannak és azon nyargalásznak
A vastagolója nem volt rossz eddig sem, de most kicsit még jobb lett. Az egyengető asztal viszont enyhén lejt a kés felé még mindig, azon dolgoznom kell, hogy kitaláljam rá a megoldást, mert így azért nem az igazi. Mondjuk, ha fűrésszel megcsinálom egyenesre az oldalt és hozzá a derékszöget, akkor elég csak vastagolni, úgy az egyengetés kihagyható, vagy legalábbis kevésbé kritikus mértékben van rá szükség.
Összességében, az árát is figyelembe véve, számomra vállalhatók a kompromisszumok, de szigorúan csak hobbi szinten érdemes rá gondolni.
Volt nálam korábban pár projekt amit itt közösen kiveséztünk és tettem olyan ígéreteket, hogy beszámolok a vég(?)eredményekről. Íme:
Szó volt az aldis kombinált gyalugép vastagoló asztal meghosszabbításról a szebb végeredmény érdekében. Egy enyészettől megmentett, de teljesen jó állapotú polclapot szabtam megfelelő méretűre, majd az aljára ragasztott és csavarozott darabokkal, illetve a gépvázhoz igazított kis hornyokkal rögzítettem a vízszintes elmozdulás ellen. A függőleges bólintás ellen pedig kapott egy plusz réteget, ami csavarozással rögzül, előre-hátra eltolható, így a le- felszerelés egy-két perc alatt megvan. Szerencsére az anyagvastagság egész jól harmonizált az eredeti asztal vastagságával, így azzal nem kellett játszani és atomstabilan tart. Mivel azonban a gépasztal maga lötyög, így a végeredmény mégsem lett teljesen tökéletes. A munkadarab belépő végénél kicsit még mindig belekap a kés, de a vége viszont tükörsima lett. Marad a toldat kilógó részének alátámasztása, azt még nem próbáltam, de úgy már tényleg nem lehet panasz a végeredményre. Még a skálázást kell az új asztal magassághoz igazítani, de azt egy megfelelően felragasztott mérőszalaggal majd megoldom.
képek:
Lett nekem egy AEG asztali körfűrészem is, amit csak mostanában tudtam élesben kipróbálni. Azt kell mondjam, hogy hozza az elvártakat, pontos, könnyen beállítható, szép vágásképet ad a gyári lappal is. Egy rögtönzött tolóasztallal ezt sikerült (egy multifunkciós bakhoz készültek lábak):
Ennél használtam az Tajima Aluminist fűrészt is. Hát, súlyos. Nagyon figyelni kell, hogy pontosan a megfelelő szögben indítsam a vágást, mert nagyon harap és pillanatok alatt elmegy világgá. Némi gyakorlattal viszont nagyon pöpec illesztéseket lehet vele készíteni és nagyon haladósan. Tetszik!
Asszem, hogy fogok venni egy egyenes nyelűt is, mert a pontos vezetéshez, ha döntve kell használni, a kés-szerű tartás valahogy jobban passzol.
És vettem még egy ilyen szögmérőt, ez egy nagy királyság:
A gérvágóhoz, de az asztali fűrész beállításához is használtam. Tized fokra be lehet állítani a fűrészlap döntését, nem kell a skálákat lesni, nincs parallaxis, az asztalon lenullázom, a fűrészlapra mágnessel tapad, beállítom a szükséges értéket és darabolhatok.
Nem tudom ki hogy,de én a keményfa ragasztásánál,mind két ragasztásra szánt felületet enyvezem,puhánál,meg csak egyet,legalább is ez így rögzült a "bucimban"..! :)
De én úgy olvastam itt(is),így simán csak D3 vízálló,de ha az edzőjét adod hozzá,akkor D4 vízállóságú lessz.!Különben szerintem meg tök mindegy,hogy D3 vagy D4 típussal ragasztasz,ha nap sokáig süti,így is úgy is de meg nyílik az illesztés,és deformálódik,lehet az bármilyen álló,de a "kence" típusa sokat számít bár(mondom ezt úgy,hogy 26 éve gyakorlom a szakmát)...!
(egyébként én sem ismertem,eddig ugyan is EMFIBOIS 863-as,vízállót használtam,amíg volt)..!