Nyilván azért készült így. De ott az jutott az eszembe, hogy talán mégsem lennék szívesen benne, amikor reng a föld. Akkor ez mozog és nyilván már a hangjától is telemegy az ember gatyája.
A Lidlben lesz Parkside felsőmaró, szerintetek meg szabad venni? Vagy nézzek inkább valami Einhelt, zöld Boscht, igaz ezek árban kb a duplája a Parksidnak.
Rutinnal, idővel biztosan tanulható dolog ez, de én hétvégén csak egy 10x10-es gerenda végét "rádiuszoltam" le, kézi fűrész + szalagcsiszoló párossal, hát nem volt épp a haladás netovábbja :)
Nem a "laminálóság" , hanem a túl gyors / túl sok edző szokott inkább törékenységet okozni. Nagyjából minél gyorsabban köt, annál ridegebb. Ilyen hibajavításra átlagos lamináló epoxy simán alkalmazható.
Hehe :) Ha a hammer lett volna, akkor már nincs ujjam.
Nincs nagy dráma, csak vigyázni kell, amikor a beszorult forgácsot kiszeded a kés mellől. Nyilvan 80x sikerült, 81. alkalommal nem. Az vesse rám az első követ, aki még nem vágta el az ujját valamilyen szerszámmal (van ilyen?) :)
B*szki ... a Hammerba vagy a Veritasba nyúltál bele? ...
Gyanta: ha hamarabb írsz erről ... küldhettem volna eggyel nagyobb dobozban a csomagodat. Igaz, fekete színezőm az pont nincs. De a Synolite + Curox edzőből kijött volna 1-2 decinyi gyanta /Az EC-252-höz nem találom az edőt :-O/
"ehet még fokozni, ha öntés előtt meglangyosítod, pl radiátoron"
Én is így tapasztaltam. Hozzátenném még, hogy a melegítéssel megkötő epoxi keményebb is lesz és jobban is ragad. Viszont nem szabad megfeledkezni arról, hogy a melegítés gyorsítja a kötési időt. Többnyire ez nem számít, sőt hasznos, de néha kellemetlen lehet.
Köszönöm a dícséretet, jól érzed, elpamacsoltam vele pálcikázás közben. A YouTube -on sok videóban olyan szép tiszta munkának tűnnek, az én asztallapom úgy nézett ki a pálcikák körül, mintha ovisok csinálták volna... :-)
A Novia Kft-nél vettem, weben rendeltem, ez WWA+WWB4 + színezék kb 0,5 g max.
A legkisebb kiszerelést vettem, ilyen kis munkákhoz tényleg kevés kell, ha vki ilyenekben gondolkozik. Ez a kitöltött nút 1m hosszú, csak a viszonyítás kedvéért, és összesen kb. 0,6 dl bekevert anyag ment bele az egészbe Persze hogy 1,5 dl-t kevertem, parázva attól, nehogy elfogyjon...
A boltban megkérdeztem, a leggyakrabban vett dolgok helyben is vannak, nem is feltétlenül kell webshopból rendelni.
Első projektnek nagyon f@sz@! El tudom képzelni, hogy a kis fapálcákat problémás volt pont helyben tartani, ne ússzanak ki, ne süllyedjenek le, ne maradjon gyanta csiszolás után (már, ha ez volt a cél...)
A bubikat hőlégfúvóval vagy gázlággal lehet öntés után kimelegíteni. Sűrített levegővel, acetonos mosással is próbáltad a port kiszedni? Végső felületkezelés előtt a kis hibákat pici epoxy pöttyökkel, vagy pillanatragsztóval lehet gyógyítani, persze ilyenkor újra kell csiszolni (amitől új lyukacskák nyílhatnak meg :)
Ilyen hibajavításnál nincs nagy jelentősége, hogy milyen fajta a műgyanta pontosan. A legjobb talán valami minőségibb epoxy öntőgyantát venni, ezek lassabban kötnek, nem kell vákuumozni, hogy kijöjjenek a bubik, jobban is folynak (alacsonyabb a viszkozitásuk).
MrYork poliészter gyantát használt, az is jó, de az epoxy gyakorlatilag minden tulajdonságában jobb és könnyebb vele dolgozni. Drágább is, de ekkora mennyiségnél nem vág földhöz.
Számtalan szakbolt van, én a Noviánál vagy a V+3B kft-nél (Novia partner) szoktam vásárolni, mindkét helyen nagyon szakértő eladók vannak, lehet kérdezni. Van náluk minden is, pigment, keverőpohár (tejfölösdoboz is jó, az epoxy nem oldja), gumikesztyű, aceton, mittudén.
Itt van a Noviának egy anyaga az epoxykról, érdemes belenézni, hogy milyen szempontok vannak a választásnál, ill tippek, trükkök.. Ebből pl látszik, hogy a fizikai ellenállóképességben, keménységben nem lesznek csodák , bármelyiket választod.
- azért jó az öntőgyanta, mert jól folyik, befolyik a kis résekbe. Ezt lehet még fokozni, ha öntés előtt meglangyosítod, pl radiátoron , most elég hideg az idő. Ekkora mennyiségnélk nem fog megégni öntés közben.
- epoxynál a komponenseknek általában a tömegaránya van megadva és az nagyságrendileg valahol 50/50 - 30/70 között lesz, tehát neked nem orvosi fecsire, hanem pontos mérlegre lesz szükséged.
- poliészter gyantánál sem az edző pontos mennyisége, sem a keverés nem kritikus, epoxynál viszont igen. Nagyon pontosan kell mérni és rendkívül gondosan, hosszan elkeverni. Keverés után érdemes az egész cuccot egy tiszta keverőedénybe átönteni, újrakeverni és onnan hszanálni.
- ellenőrizni kell, hogy a sérülés, repedés átér-e a lap túloldalára vagy kiérhet-e a tábla szélére. Ha a legkisebb esély van erre, akkor ott gondosan le kell ragasztani maszkolószalaggal vagy alu szalaggal, különben ott kifolyik a cucc, akármilyen sűrűnek látszik.
- vízszintezd be a táblát öntés előtt
- ha le is ragasztod, tegyél alá valamit, ha mégis kifolyna :)
- azt is lehet csinálni, hogy első körben keveset keversz be és ecsettel betöcskölöd a rések oldalát. Megvárod, míg meghúz, de még ragacsos, és akkor öntöd bele a cucc nagyját. Az első réteg egyrészt bezárja a réseket, kevésbé folyik , ki, másrész kevésbé megy légbuborék a fából a gyantába kötés közben. A még kicsit ragacsos első epoxyréteget nem kell csiszolni az újabb öntés előtt, még kémiailag egymáshoz kötnek.
- a fekete pigmentes epoxy be fog szivárogni a rostok közé, ez nagy pórusú, világos fánál zavaró, diónál nem.
- öntés után óvatosan meg lehet hőlégfúvózni a tetejét, hogy a bubik könnyebben kipattogjanak.
- kb szobahőn szárítsd, napok kellenek a kötéshez, csiszolás előtt várj akár egy hetet. A maradékon látni fogod, mikor lesz kemény, de még utána is köt, mint a beton :)
- Ja, maradék lesz, abból is lehet kis hobbicuccokat önteni, csak elő kell készíteni, ha nem csak tejfölösdoboz korongokat akarsz :) *
-. ha nem tölti fel az öntés teljes megasságig a lyukat, mert elszivárog, akkor csiszolás nélkül öntheted rá az újabb réteget, amíg ragacsos kicsit (ld fönt)
- használj gumikesztyűt, durván tud allergizálni.
- acetonnal lehet lemosni még kötés előtt.
hirtelen ennyi, ha még eszembe jut valami, megírom. Vagy kérdezz, ha van valami konkrét.
Egy jig egy maró áráért, kicsit meredek. Szerintem semmi olyat nem tud, amit más adapter ne tudna. Esetleg ha valaki most vett egy meztelen marót és nincs hozzá semmije, talán megéri.
Ez a folyik kerdes nagyon erdkes. Mindenhova utat talal maganak ahol res van, de "lassan", nagy a feluleti feszultsege par mm vastagon meg all magaban is.
Asztallapon meg gyurodeszkanal hasznaltam eddig, de hasznalva meg nem voltak. Max 1-2cm nagysagu hibakat javitottam vele.
Mintha egyszer még Amadeus emlegette volna, hogy többféle gyanta van, és hogy mihez mit szokás használni. Nekem valami olyasmi kellene, ami jó egy asztalra, nem lenne baj, ha ellenálló lenne és olyasmi lenne jó, ami nagyon folyik (csomó repedést kellene kitölteni). Ez olyasmi ? :)
Jól néz ki, bár meg kell tanulnod rendesen varrni. Ezek az öltések nagyon gázok, a lányom nyolcévesen szebb keresztöltéseket csinált a technikaórán. :)
Ez az első próbálkozásom epoxival. Tényleg igaz a mondás, hogy az elsőt az ellenségednek készíted...
Tölgyből van, híg teak színű vizes páccal színezve, aztán csiszolva majd olajozva. A "varrócérna" kávékeverő fapálca. A hosszanti nút félkör profillal marva, az X-ek lamellóval vannak kimarva, a végükön a lukak fúrva vannak. Az epoxi kék csillámmal színezve.
Ami el van rontva:
- lamellóztam táblásításkor, és egy kiejtendő fahiba miatt a végleges méretre vágáskor az egyik élen látszik két lamellóvég,
- nem gondoltam, hogy ennyire folyós az epoxi keverék: egy normál asztalon csináltam, ami - mint kiderült - nem tökéletesen vízszintes, így 2 óra alatt az egyik végen túlfolyt, a másikon meg a tervezett 1 mm mélyebbi szint helyett lett kb. 2.
- csak maradt néhány mini buborék az epoxy felszínén, ami csiszoláskor vígan összegyűjtötte a port, kiszedhetetlenül.
Sebaj, végre kapott a nyaralóban az íróasztal egy lapot, a ronda lap helyett, amit 4 hónapig néztem, amikor ment a covid lezárásos home office. (3 éve, na...) Azóta se ültem ott 20 percnél többet. Sebaj.