Na jó de ilyen elven ez simán lehetett volna benzinmotornál is kiteket venni.
Viszont van egy olyan tevékenység is, hogy fejlesztés. és innen borul a "szabványos kitek" vonal.
Persze ettől még lehetnek kitek, mint ahogy már kb van is valamennyire - no nem nálunk - de azért ennek a vonalnak vannak korlátai, és csak egy eléggé szűkre szabott réteg fog ilyenekkel operálni, mert az emberek 99.9%-a kész autót akar venni, nem összebarkácsolni a garázsban (ami mellesleg azonos technikai színvonalt nézve sokkal drágább is lesz). Azaz az egy tized százalék meg eljátszik vele, ahogy eddig is ha akar.
A telefon, pc és minden folyamatosan változik, fejlődik, mint ahogy ez a terület is. Egy telefon még egyszerűbb, még sincsenek kitek belőle.
Én nagyon remélem és rég óta várom, hogy kialakuljon egy olyan vonal ahol az efféle KITekből építkeznek majd a gyártók.
Minek 100 féle motor, hajtáslánc, stb...
Legyen választás, hogy mit akarok az 1db motorkás fapados kocsitól a 4kerékmotoros fullextrásig. Maga a villanyautó -mivel alapból kevés alkatrészből áll és ezek is egyszerű szerkezetek- nem lehet drága. Szabványosítás és modularitás.
anélkül nem jutnék el messzebbre, kisgyerekkel nem olyan vicces, ha egy 5 órás út 10 órásra nő a töltőkergetés és a vánszorgás miatt, ráadásul a leafben el sem férne a fél ház, amit vinni kell a gyerek miatt
Leaf tapasztalatok 10 nap és 1500 km után: - nagyon jól megy, sosem voltam egy nyugodt típusú vezető, a prius előnye az volt, hogy teljesen leszedált, tényleg csak közlekedtem, a leaffel újra felébredt bennem a kisördög. hogy ez jó vagy rossz, azt nem tudom eldönteni, élvezem, de ha egyszer összetöröm az autót, akkor rossz volt :)
- nekünk kicsit szűk, a csomagtér és a hatótáv egyaránt. A heti 2-3x megtett fix 150km-es köröket még jó időben is csak óvatos vezetéssel lehetne megcsinálni oda-vissza, mivel élvezem, hogy jól megy, ez egyelőre nem opció, így tölteni kell 2-3 órát hosszabbítóval vagy 30-60 percet elmü töltőn (ami 2 kilométer, tehát épp nem érdemes 1 órás töltésnél sem otthagyni az autót.
- a fogyasztásunk 12,8-16,4 között szór, nagyon meglátszik az időjárás a fogyasztásban. A 16,4-et úgy sikerült elérni, hogy az út negyedében autópálya 130, a felében autópálya 120, az utolsó negyedében országút+város a megengedett sebességgel, mindezt fűtve és esőben. 12,8 pedig 20 fok, napsütés, országút + város, a sebességhatárokat betartva, esetleg nagyon enyhén túllépve.
- kb. ugyanolyan sebességgel és hasonló útviszonyoknál kb. 10% többlet fogyasztást jelent a 15 fok szakadó eső a 20 fokban száraz úton haladáshoz képest (a 10%-ban nincs benne a fűtés, ablaktörlő stb. ez csak a hajtásra fordított energia többlet. Nem gondoltam, hogy ilyen sokat számít, hogy folyamatosan vágni kell a keréknek a kamionok által hagyott nyomvályúban álló vizet)
- kb. 20%-ban töltünk otthon, 80%-ban elmü/émász 22kWAC és Lukoil villámtöltő, így 10 nap alatt kb. 25ezer Ft üzemanyag költség maradt a zsebben
van hozzá kapcsoló, úgy csúfolják, hogy "gázpedál" :)
kb. 1200km után már egyértelműen mondhatom, hogy a leafen sokkal könnyebb azon a ponton tartani a pedált, ahol nincs sem gyorsítás sem visszatöltés, mint a priuson, gondolom a priuson az is bekavar, legalábbis városi tempó felett, hogy indítani kell a benzinmotort is, aminek van néhány tizedmásodperc időigénye, ezért érzékenyebb ez a pont a pedálon
Illetve elsőre úgy tűnik mintha az áramot már csak egyirányban mérné, nem mindkét irányba. Nem egyértelmű, hogy ez ok vagy okozat. legalábbis azok alapján amit tapasztaltam. A töltési áramot sem látom a diagnoszutikán, annak ellenére hogy külső árammérővel látom, és tölti is az aksit most is 16A-rel..
Ez egy lassan veteránkorú Citroen Saxo. mentem vele azóta vagy 30 km-t, de továbbra sincs visszatöltés, csak "gáz előre". Itt ugyebár a "gázpedállal adagolod" a féket is. Ha lenyomom akkor megy, és ahogy engeded vissza a visszaengedéstől függően egyre nagyobb visszatöltés indul meg. na most semmi, csak gurul "üresen".
Tanulság másoknak is. Gurulok az sorban kb 20km/h-val. Hol kicsit gyorsabban hol lassabban, éppen bemennék egy körforgalomba egy másik autó mögött. Az elektromos fékem egyszer csak huss, elszállt. Azaz visszatöltés eltűnt, és mire észbe kaptam és átléptem a fékpedálra, pont belecsúsztam az előttem lévőbe. Nagy sérülés nincs, mert már rátapostam a fékre, de baromi váratlanul ért és mire észleltem késő volt.
Nálam az első lámpa törött baloldalt, meg a díszrács, elsőre mást nem látok,, a másik autón nem látszott felületi / fényezési sérülésen túl más, de persze ezt nem lehet tudni.
Visszatöltésem, elektromos fékezésem azóta sincs. A fene gondolta, hogy ilyen előjöhet.
Én sem azt állítottam, hogy a tesla megjelenése előtt nem léteztek elektromos autók. Hanem arra próbáltam rávilágítani, hogy a Model S megjelenése indította el az elektromos autók nagyszámú elterjedését.