Nos ez csak éppen gazdaságilag nem fog működni. Szerintem. Mert vannak az áramtermelésre egyszerűbb és kevésbé meghibásodó, kevésbé karbantartás igényes és kiépítési költség kímélőbb megoldások. Mert az eléggé köztudott műszaki körökben, hogy a piezo kristályok eléggé sérülékenyek és megbízhatatlanok. Elég csak az elektromos öngyújtókra, vagy gáztűzhely gyújtó eszközökre gondolni. Vagy a sok hibás folyadék-kristályos kijelzőre. A napelem cellák megbízhatósága nagyságokkal jobb. A szélerő műveké is. A geotermikus áramtermelésé is.
Tehát elvileg jó, de gazdaságilag nem rentábilis és nem versenyképes a többi technológiával.
Nos, kis elektromos repülőgép méretben a hidrogén hajtás látszik nyerőnek jelenleg és nem az akkumulátoros megoldás. Ez előre vetíti, hogy az elektromos autóiparban is nagyobb lesz a szerepük. Hogy hol?
Talán éppen a kétéltű repülő elektromos autók tartományban? :-)
Meg talán azért máshol is.
"Amerikai cég német technikával: új lapot nyitott a repülés történetében a Joby. Hidrogén-energiacellás, elektromos, helyből felszálló légi taxijuk első repülése mindenképpen rekord lett volna, de ha már belekezdtek, köröket vertek az akkumulátoros technikára.
Első útján 841 kilométert repült, és füst helyett csak páracsíkot hagyott maga után a Joby különleges hidrogén-elektromos meghajtású S4 eVTOL légi taxija jelentette a kaliforniai cég. A gép tartályában leszálláskor még 10 százalék üzemanyag maradt, de így is többszörösen verte a Joby tisztán akkumulátoros repülőgépének 249 kilométeres rekordját, amit még 2021-ben állítottak fel.
Az S4 egy hat légcsavaros, öt személyt szállító repülőgép. A teljes méretű szerkezet 2017-ben repült először, jelenlegi példányai már a tömeggyártás előtti prototípusok. A névben az eVTOL betűszó azt jelenti, hogy elektromos, és képes helyből fel- és leszállni. A szóban forgó rekord mögött egy német H2Fly technikája áll, a céget még 2021-ben vásárolta fel a Joby. A rendszer szíve egy H175 nevű üzemanyagcella, amely hőt, vizet és elektromosságot állít elő szuperhideg folyékony hidrogénből és légköri oxigénből." forrás
Nincs jó szerződés. Az eddigi egyoldalúan megszüntette, az áramkereskedők nagy része eltűnt a piacról (tuggyukkimiatt), az a pár aki maradt, véletlenül mind az mvm stróman cége. Konkrétan napelemes cégként 1 adott ajánlatot, úgyhogy sok sikert ha ebbe a buliba be akarsz szállni és fogyasztóként diktálni szeretnél. :)
Nálunk a családban két autó van, egy BEV és egy PHEV. A mi életvitelünkhöz pont megfelelnek. A BEV 180-200 km-t tud, szinte kizárólag városban használjuk (főleg a feleségem), fogyaszt 12-13 kWh-t, csak otthon töltjük, 70 forintos árammal számolva is másfél liter benzinnek felel meg. A havi biztosítási díja többe kerül mint a havi áram ... Napelem nincs.
A PHEV 65-90 km-t tud egy töltéssel. 30-km-re van a munkahelyem, szóval egy töltéssel télen is megjárom oda-vissza. Kéthetente vidék, 500 km, arra ott a benzin. 2 év alatt 50k km-t mentem, 45%-t villannyal. Benzinre átszámolva ez idő alatt 7 l/100 km fogyasztás. Ami nem rossz egy 2.5 tonnás, deszkabudi légellenállású 3literes hathengeres benzines autótól. Nekem a következő autóm is PHEV lesz, elméletileg két hónap múlva megjön. Van belőle BEV változat is, de pont az általatok is említett töltőállomás problémák miatt inkább a PHEV-t választottam.
Röviden: a PHEV alternatívája nem a sima hibrid hanem a BEV. A PHEV azoknak szól, akiknek jó lenne a BEV a környezeti feltételeik miatt, de még nem akarják vállalni a vele járó kompromisszumokat. Mivel ezek azért egyre kevésbé vannak (de még vannak), ezért a PHEVek részaránya csökken, mert egyre többen fordulnak át BEVre.
A helyzet az amúgy, hogy a PHEV is akkor tudja hozni ezt a megtakarítást, ha otthon töltöd.
-Az új autók egy jelentős része flottás cégautó->nem fogja az otthoni áramról tölteni a user
-Egy másik jelentős része nem tud otthon tölteni valamilyen okból
-Ha tudna is, az egy magyar specialitás hogy hatósági áras, ráadásul tizenpár cent az áram "piaci" ára. Európa azon felém, ami az autópiacnak nem csak kerekítési hibája, ez a szám jóval magasabb, úgyhogy egyáltalán nem ekkora a difi
-Ez alól a napelem jelenthetne kivételt, de ugye általában nem akkor van otthon az autó, amikor süt a nap, a szaldó pedig szintén a hazai piacot torzítja még egy ideig.
-ma már nem nagyon tudsz nem hibridet venni, van egy csomó modell ahol az összes motorvariáns minimum mild hibrid. Ma már egyáltalán nem tudatosan hibridet keresnek az emberek, hanem ha ICE autót akar venni, ahhoz jár valami minimális hibridség, ami amúgy elég sokat számít. DE ehhez képest jelentős többletköltsége lenne a PHEVségnek, amit a fentiek miatt egyáltalán nem biztos hogy mindenkinek olyan szépen hoz vissza mint neked.
Az én use-casem pl hasonló, van még 7 év szaldóm, nyilván nekem megéri a PHEV, van is a családban. De azért egyre közelebb van az is hogy BEV legyen helyette. Még nem jött el, de lehet mire cserélem, el fog...
Mint látható az ICE-vel rendelkező járművek kb. 85%-ot tesznek ki: benzin(36) + diesel(13) + HEV(29) + PHEV(7), azért ez elég komoly..:)
Aki hibridet(29) vesz, nyugodtan vehetne PHEV-t is (7), egy kicsivel nagyobb akkuval, s erősebb villanymotorral.
Én továbbra is használom tovább "gazdaságtalan" PHEV-met, évente 800.000-1.000.000 HUF megtakarítással..:)
/Minden autó gazdaságtalan - luxus, a tömegközlekedés olcsóbb, ha nem vesszük észre, hogy az idő pénz..., csak egymáshoz képest lehet klf. előnyökről/hátrányokról beszélni, a használat módjától függően. talán a leggazdaságosabb a közép felsőkategóriájú, jó állapotú, kevés kilométeres, használt dieselek alkalmazása - ebben is volt részem. Aki évente, megy 40.000 km-et hosszú utakon, 5.000 km várossal, ne vegyen se PHEV-t, se HEV-t, BEV-t, vegyen dieselt. ez még jó ideig így lesz. Aki fordítva haszálja (sok város, kevés hosszú táv, s otthon!!! tud tölteni) vehet BEV-t, vagy PHEV-t (ha szereti a kényelmet).
Így semmi értelme sincs. Senki sem szeretne teljesen önvezető Teslát. Úgy lett a Model Y a 2023-as év legnagyobb példányszámban eladott autója, hogy nem önvezető, söt még csak nem is a legjobb vezetéstámogató rendszere van...
az a fura, hogy az első képen nagyon hasonlít a Peugeot RCZ-re, ami szerintem az egyik legszebb kis kupé a piacon, de az orrán lévő vonalak valahogy egy tátott szájú cápára hasonlítanak, akinek a szájába már beúszott egy seregnyi tisztogatóhal? valahogy túl sok ott a vonal
nem mondom, hogy elzavarnám, aki nekem akarja adni, de valahogy fura