Na éppen ez az! Hogy ne lötyögjenek túlságosan, meg pontosan legyenek a kerekek negyedelve!!! Ez sincs meg. (Inkább ne nézd meg a darabot, kiábrándulsz...)
A motort nem szedtem szét, ránézésre meg nem tudom. De mértem: 3,5V-nál indul meg, de erősen akadozik, kb. 5V-tól válik egyenletessé a futása (pontosabban válna, ha a mechanika nem akadályozná ebben).
Ezt az egytengelyes hajtást nem ítálem el, a mai napig vadászok egy ZEUKE BR23-ra, de még nem láttam olyat, amelyért pénzt adtam volna.
BoGar!
Nem feledkeztem meg az ígéretemről, de 17. óta (ma délutánig) nem volt netem.
Tehát:
KECSKEMÉTI KIÁLLÍTÁS
2001.10.12-10.21.
Kecskemét, Lechner Ö. u. 3-5.
(Városháza mögött)
Nyitva: naponta 10-18 (utolsó nap 17-ig)
Lesz több N, TT, HO asztal meg vitrinek is.
És most egy kis (ön)reklám:
lesz egy kb. 1200 db-os képeslapkiállítás,
lesz egy kb. 6 m hosszú (félkész) O-ás asztal,
rajta háromsínes Marklin, PV és Roco Om...
(De most megyek is vissza dolgozni...)
pg
Mikor nyit? Az lenne a legjobb ha 9-kor ott kezdhetnék ahogy felértem Szegedről. Bent meg rákenném a forgalomra. 12-től biztos, hogy találkozóm van. Magánban is ment.
Ha valaki tud maratni, akkor jobb ha megrajzolja a laprugokat a lyukakkal együtt. Ezeket ugy kell megrajzolni, hogy kb. 1 mm-rel legyenek egymás mellett a középtengelyük azonos legyen. A tengely mentén össze kell öket kötni egy kb. 1-mm-széleses vonallal. Ez a vonal tartjy össze valamennyi lapot. Ha kimaratod a dolgot kapsz egy "rugófát", amint harmonikaszerüen kell összehaltogatni, majd satuban összenyomni. Egy csepp onnal összeforrasztani, majd a füleket lecsiszolni. Máris kész a laprugo.
kb. igy nez ki a rajz:
|
| |
| | |
|-|-|-|
| | |
| |
|
(Ha sikerül a primitiv grafika).
Persze annyi lapot rajzolhatsz amennyire szükseg van.
ismét itthon egy néhány napra, igy egy két hozzászólás az utóbbi dolgokhoz.
Igaza van rézgaras barátomnak, hogy az nem baj ha csak egy tengely van meghajtva, söt szvsz ez modellben annyival jobb, hogy sokkal kisebb a surlódás, tehát ha jol van kivitelezve a dolog, akkor jobb a modell hatásfoka. Sajnos a nagy gyárak még mindig az ellenkezőjét kivánják bizonyítani - sajnos nem sok eséllyel. Lehet, hogy nekik az az érdekük, hogy sok fogaskereket szereljenek a modellekbe.
Ennek ellenére van néhány gyári modellem is ilyen megoldással és igen jo tulajdonságokkal (a Big Boy, a Zeuke BR23-sa stb.) Tehát csak a kivitelen mulik a dolog.
Ma már azt hiszem kötelezö az 5 polusu motor, és aki nem ilyet használ az bizony nem veszi komolyan az érdekeinket (mármint a modellvasutasokét).
Veszel 1mm széles és 0,2mm vastag rézszalagot. 0,4mm-es fúróval középen lyukakat fúrsz bele. Pontozni nem lehet, mert a vékony szalag a pontozó ütésétôl meghajlik. Aztán éles oldalcsípô fogóval leszabod a "lemezeket". Úgy emlékszem, minden rugóban 8 db. van. Átdugsz középen egy 0,4mm-es átmérôjű drótot és összeforrasztod az egészet. Kész. A végükön a húzóvas kicsit macerásabb, különösen az a villás rész, ami közrefogja a keretoldalt. Az is ugyanabból a szalagból van, de kifúrás, és felforrasztás _után_ lehet csak formára csiszolni, mert úgy önmagában nem tudod megfogni. JÓ, ha a csiszoláskor hosszú a körmöd, azzal jobban lehet fogni és nem kár, ha a csiszolókorong abból is lecsiszol egy kicsit ;-))
> Ez a szegény motor (Bühler) két fogaskeréken át hajta az M31 modell középső tengelyét, és csak azt.
Te, szvsz. ez még nem lenne baj. Az csak az európai modellgyártók szokása, hogy az összes tengelyt fogaskerékkel hajtanak meg. Amerikában az az általános, hogy rudazatos mozdonyoknak csak az egyik tengelyét hajtják, a többi kereket a rudazat hajtja. Csak az a feltétele, hogy a furatok pontosak legyenek, a hajtócsapok ne lötyögjenek (túlságosan) és az egy tengelyen lévô kerekek pontosan ki legyenek negyedelve (mind pont 90 fokban).
Én azonban inkább a hátsó tengelyt hajtanám fogaskerékkel. Ekkor a másik kettôt kompenzálni lehet. A vakforgattyús tengely egy kicsit macerás: mivel a levegôben forog, ha akadozik, nem forgatja tovább a többi!
Kérdés az is, hogy milyen Bühler motor van benne. Úgy tudom, a Bühler motorokat is, mint a legtöbb ilyen terméket, Kínában gyártják, és rettenetesen nagy a termékskála - hasonló, mint a Mabuchi. Van köztük igényes 5 pólusú motor gyűrűmágnessel is, meg szemét is, mint amit az ugrálós nyusziba építenek. Szvsz. kár egy értékes modellt egy szemét motorral tönkretenni.
Pl. a Roco motorok 5 pólusúak ferde légréssel, de nem gyűrűmágnessel. Amerikában csak 5 pólusú motorral ellátott modelleket árulnak - még a Mehanokat is!
> Ott leszek mert mi is pakoljuk a lap kiállítási anyagát kifele
Kösz az elismerô szavakat. A lebontáskor sajnos nem megy, mert akit megkértem, hogy vigye oda, megesküdött rá, hogy senkinek semmilyen körülmények között nem adja oda. De november második felében Budapesten leszek, akkor össze lehet jönni.
> hozzá való teherszerelvénnyel, vagy vegyesvonattal (kocsi van) /snip/ egy sorozatot készíteni róla.
Igen, ez jó ötlet. Milyen kocsik? A Piko MÁV kocsik sajnos egy kicsit ütik, mert azok mind a 2. világháború után voltak a MÁV-nál, amikor viszont már rövid füstszekrényes 326-os nem volt, nem is beszélve a koronás címeres számtábláról.
> Ezek szerint három év munkája a 326?
Nem, igazából jóval több. Épp tegnap néztem meg a régi floppykat, és az elsô számítógépes vázlat 1991-bôl van. De a web-lapon a fotókon is a Copyright szöveg elsô éve a fényképezés dátuma. Ha jól emlékszem, a legrégebbi, a fôkeret oldallemezeinek a képe 1996-ból van. Tehát kb. akkor kezdtem az érdemi munkát.
Fényképezőgépet a PECSÁ-ba ? Minek ? Jobb ha nem örökíti meg senki sem...
Megnéztem. Elszörnyedtem. Nagymamám után szabadon : seggel jöttem ki. Hát nem semmi.
Belépek. Szemben egy Deák féle Szili húz egy hosszú szerelvényt. Ez igen. Ez a modulrendszer. Ezt erdemes megnezni. Közelebb mentem. Bár ne tettem volna. "Modulterepasztal", egy állomással, önmagába visszatérő pályával. Ok, kicsi a hely, kevés az üzemeltető... megértem. Azután megnéztem még közelebbről. Én azt hittem, hogy fűrészpopros terepasztal már nincs... de van. Zománcfestékkel festve. Az ágyazat a ROCO halvaszületett szivacs alja, kövek, festés nélkül. A váltókörzetben pedig a számítástechnikából ismert szürke szivacs a vágányok alatt. Ja, állítómű mindenütt a terepszint felett... Azt már nem iskérdezem, hogy a modulok milyen szabvány alapján lettek építve.
Üzemeltetés : 10-12 kocsis tehervonat kihúz pálya közepéig, majd onnan full sebességgel tolva vissza az állomásra. Állomáson három kitérön átmegy6 a vonat, ebből kettő kitérőállásban. Lestem, mikor zúg le a vonat az asztalról. Szerencsére nem történt meg... Mondjuk a járművek szépek voltak.
Tovább... A Gyermekvasút régi terepasztala MAVOE színekben... Mióta a Gyermekvasút eladta, azóta nem igazán lett hozzányúlva. Járnak rajta vonatok, ám négy körből egyben siklanak, mert az állomási peron el van deformálódva. Vonat siklik, szakad. Üzemeltető feje vörös, Vonat ezerrel visszatol, bele a siklott vonatrészbe, sikoljon ki az egesz. A harmadik ilyen akcioig birtam, amikor a fovonalon siklott vonatban tolatott bele a gyerek olyan sebességgel, hogy az egyik kocsit a mellékvonali töltésen lévő fák fogták meg.
Továbbállok. MAVOE modulterepasztal. Hát ezt sem tudom mikor modul. Maximum szegmensterepasztal, de inkább szétszedhető asztal. Terep nyema. Ezt miért kell kiállítani ?
Tovább is olyan asztalok, amelyeket nem kellett volna kiállítani.
A gyermekvasút asztala gyönyörű.
Vitrinek : rézgaras mozdonyát láttam, majd kijött a vitrinből. A vitrinek szépek voltak, bár lehetett látni ott is pár olyan dolgot, amin látszott, hogy csak azért van, hogy az üre hely fogyjon.
Látogatók : kevés. Nagyon kevés.
Konlúzió : lesz még LÁVA kiállítás a jövőben, azt kell majd megnézni.
Szeva!
Persze, hogy tudunk találkozni. Esteleg egy mini-topic találkozó? Matiz? Ugyanis Ő is alapvetően elektronikus alkat, ha jól tudom... Küldtem egy mailt, éretsítést várok, aztán egyeztetünk. etwg úgyis vár valami reakciót tápügyben.
steve
extra.hu/vasutesmodell weben a vasuti hírek rovatban az október 7-i Strasshof-i LICAON ünnepségről minden, ami fontos, hogy dönteni tudjatok, kell-nem kell.
Mozdonylista mellékelve.
rezgaras
Elnézést, de nem tudtasm, hogy a hosszú tűzszekrényes 326-on is dolgozol.
Esetleg nem a lapodon is szereplő Lukács Béla lesz belőle? Ugyanis az volt az 500. magyar mozdony.
Ezek szerint három év munkája a 326? Megérte, gyorsabban biztosan nem így sikerült volna.
Urak! Kegyeskedjetek rezgaras lapjait meglátogatni. Címek itt a topcon. Megéri!
BR81: 5-8.000Ft között,
vagonok:500-900Ft között valahol, de igazából ez nagyon állapot függő. Sínek, váltók... Egy angolváltó kb. 1.200Ft körüli, a sínek meg egyben érnek valamit, de ma már csak keveset.
Minenkinek!
(Majdnem elfelejtettem)
Itt Pestlőrincen, az Üllői út - Lakatos u. sarkán van egy használtcikk bolt. Ha kifele jövünk a belvárosból, akkor a bal kéz felé esik, a villamossínek melletti szervíz útnál van. Feltűnt ebben a boltban néhány jó állapotban lévű H0 vagon: PIKO, Schicht, Kleinbahn. Vegyesen személy, teher. Van kéttengelyes személy, négytengelyes poggyász, étkező, hűtővagon, tartálykocsi, etc. Áruk: 500 - 1800Ft. A legdrágább egy CSD "Y" tipusú étkező, hibátlan állapotban. Akit érdekel fusson...
csíkos
A meghajtás a következő:
Lakik a kasztni elejében egy darab motor, lendkerék az nincs, habár hely az lenne rá. Ez a szegény motor (Bühler) két fogaskeréken át hajta az M31 modell középső tengelyét, és csak azt.
Többet nem tudok írni róla, mert nincs benne több...
Hali Matiz!
Én is csak kedden tudom szabaddá tenni magam, egyeztetünk?
Bogár!
Fényképezőgépet vigyél! A videózáshoz túl kevés a fény a kiállításokon, fotózásnál meg van vaku...
luc72!
A DEÁK-féle M31 témában sajnos igazad van. Kuriózum volta miatt van értéke. Ha én csináltam volna, akkor nagyon szép, de profi munkának amatőr. A hajtás, a világítás megoldása igénytelen. Elveszett a modell a nyitott hűtőzsaluban, a festett géptérajtóban. A lényeg, hogy szépen fusson, meg tolató révén lassú menetben is biztosan működjön, az nincs meg.
Esetleg érdekel-e valakit komplett motorszett, ami régi Piko mozdonyokba építhető ? Pontosbban BR 130, BR 01, BR 03, BR 41-be. A szett egy Bühler motorból két fogaskerékből egy motor tartó nyakból és egy röpsúlyból áll. A röpsúly sajnos csak a BR 130-ba fér bele. Azért van két fogaskerék is benne, mert a Bühler fordulatszáma 6850 és ez túl gyorssá tenné a mozdonyt. Így az eredeti 12/20 as áttételt 12/22-re kellett vűltoztatni. Mivel nem akart egyetlen forgácsoló sem ferdefogazású kereket készíteni, így kettőt kellett fogaztatni. Összesen 5 db szett maradt meg, beszerzési áron odaadom.
János!
Gratulálok a rövid tűzszekrényes 326 sor. mozdonyodhoz!
A kiállítás legjobb darabja.
Kár, hogy a képek nem egy kattra jönnek. Sajna ott nem lehet fényképezni, mert az üveg mindent elront, s még polárral sem megy. Záráskor ki veszi ki a mozdonyodat? Ott leszek mert mi is pakoljuk a lap kiállítási anyagát kifele. Szívesen lehoznánk az újságba, némi magyarázattal., mint az eredeti története, meg Te hogyan készítetted. erről némi beszámoló jól jönne.
Jó lenne műtermi körülmények között hozzá való teherszerelvénnyel, vagy vegyesvonattal ( kocsi van) méltó környezetben egy sorozatot készíteni róla.
Uraim! Tegnap is írtam tessék kimenni és megnézni érdemes.
A középső nagy terepaztalon fut Károly Imre MÁV 303 sor. mozdonya. Az a másik kiávló darab. Még negy öt szép modell van, de azok egy részét már Ti is ismeritek.
Igen, úgy tudom kint van a PeCsában két modellem is. Akinek nincs alkalma megnézni ôket, vagy nem fér a vitrinhez a nagy tömegtôl :-))) az megnézheti ôket a web-oldalon:
Most azon gondolkozom érdemes-e videeokamerával kimenni, vagy inkább fényképezőgépet vigyek?? (Bocs, nem akartam fellengzős lenni, de tényleg nem tudom melyik a jobb ilyenekre.)
Más: Zsolt (by ex bhv): Kint leszel-e te vagy a Pannonos kocsi valamikor és elő lehet-e fizetni rá??