A méretarány témához:
Én az asztal részletességére gondoltam, a modellek kidolgozása mára sokat javult. (Vagy romlott, mint a PIKO legújabb játékszériája...)
Az üzembiztonságot én karbantartásnak írtam, de szerintem mindegyik méretarányban eléggé precízen kell dolgozni.
rezgaras!
A próbálkozást a honlapoddal ünnepélyesen feladtam. Öt perce próbáltam, nem jeleníthető meg.
csíkosháTTú
Van egy HELJAN nevű cég, aki HO-ban gyártja a Nohabot a M.E.B. márciusi számában sehr gut minősítést kapott. Mit tudsz róla? Vagy inkább a Fleischmann Nohabját ajánlod 4270, 4273 számú, esetleg várjam meg a ROCOét?
A HELJAN jó is és szép is. A Fleischmann jó lehet, szép semmiképpen sem, mert kb. 1:82-es a méretaránya, és sok más sem stimmel.
HELJAN NoHABom van, megpróbálom beszkennelni magát a modellt, mert képem nincs.
Ezen a fórumon már rég nem írtam, a honlapomat új képekkel frissítettem az elmúlt napokban. Lehet csemegézni!
>a modellvasutak legáltalánosabb méretarány problémájára, a kerék nyomkarimájára
Igen... bar valaki regebben emlitette, hogy nagyon minimalisra leesztergalja a nyomkarimat, mert ha siklik a vonat, akkor nyomkarima ide, nyomkarima oda, nem amiatt siklik... Lehet benne valami, a 6fokos kiteroknel meg is valosithato a dolog... :-)
Megbizhatosag : Piko ? Haaat .... vetem egy par hasznalt N-es gepet, de kellett rendesen radirozni a kerekeket... Meg a motorok sem a legmegbizhatobbak. Most gondolkozom a roco motorral valo remotorizacion...
Ami viszont tenyleg gond, az a jarmuvek sulya. Azon kivul, hogy a tapadas kicsi (Roco H0 Ludmilla 700 gramm), tipikus pelda a gozosok elso futokerekparja, amiknel egytengelyes kanyarbeallo forgovaz van... H0-ban egy kicsit megsulyozva szepen atmegy a valton...N-ben viszont mar nincs hely sulyt berakni, ezaltal elegge figyelni kell az ilyen mozdonyokra a valtokon :-(
> a börzén az emeleten a lépcső melletti sarokban tartózkodott.
Igen, tudom, kire gondolsz. Azt hiszem, a modellt nem ô készítette. Ha jól emlékszem, ez egy Psóra modell.
Azt a sztorit hallottam, hogy amikor tavaly szegény Psóra Mihály bácsi meghalt, a temetésén többen is voltak, akik a részvétnyilvánítás mellett az özvegytôl már a gyűjtemény sorsáról érdeklôdtek. Szerencsére valószínüleg szerencsésebben folyt le a dolog, mint az amerikai anekdotában (nem tudom, igaz-e).
A messze földön híres rézmodell-gyűjtô meghalt, és pár héttel késôbb a modellezô kollegák érdeklôdtek az özvegynél a gyűjteményrôl.
- A kismozdonyokra gondolnak? Hát azok már nincsenek meg. Eladtam az ócskásnak az egészet, adott érte 100 dollárt. Utáltam az egészet, és különben is: ki látott már sárga gôzmozdonyt!
(persze a gyűjtô, amíg élt, sohasem merte elmondani a nejének, mennyi pénzt adott ki a sárga mozdonymodellekre...)
> Ha minden igaz, lesz egy-ket N scratchbuilt
> modell, ami szerintem igencsak magasra rakja a mercet...
Ezt szívesen megnézném. Az a helyzet, hogy N-ben azért sajnos sokkal több kompromisszumot kell kötni. Pl. egy kapaszkodórúd egy igazán finom modellen 0,3mm vastag. Ez H0-ban _majdnem_ méretarányos, N-ben azért eléggé feltűnôen vastag. És a gyári modelleken általában 0,5mm körül van a kapaszkodók vastagsága! Még a legfinomabb modellek fényképérôl is meg lehet mondani, hogy H0 vagy N. Ugyanez vonatkozik a modellvasutak legáltalánosabb méretarány problémájára, a kerék nyomkarimájára. Ez még H0-ban is feltűnô, az amerikai RP25 sokkal szebb, de még mindig jól láthatóan torz. N-ben pedig szvsz. egyértelműen rontja az összhatást - hacsak nem mindig felülrôl nézegeted a vonatokat.
Amit senki sem írt, de az amerikai fórumokon gyakran felmerül, az az üzembiztonság. Ezt ott úgy szokták emlegetni, hogy "azért egy modern N-mozdony _majdnem_ olyan megbízható, mint egy H0. Ez igaz is pl. KATO-ra, de nem feltétlen egy Bachmann-ra. Nem ismerem az európai N-es kínálatot. A Piko H0-ás termékei nem túl megbízhatóak, az N-esek pedig tudomásom szerint sok gondot okoznak.
> ...amerikai tema. Harom-negy mozdony huz 40 kocsis szerelvenyt.
Ja, és ekkor az üzembiztonság is kevésbé kritikus, hiszen a nem induló mozdonyt belöki a többi ;-))))
N - az erzekeny reszem. tobb-kevesebb dologban igazad van.
Hely - en azt szoktam mondani, azert nyomulok N-ben, mert a H0-sok beallitanak egy haromkocsis gyorsot+ludmillat egy palyaudvarra, en N-ben ugyanazon helyen egy 8-10 kocsis gyorsot+mozdony tudok prezentalni, es nem is log a valtora egyik vege sem a szerelvenynek...
Ar - Haaat, az szivenuto. Van piko (a Nohabon, BR55-on es a nagy Lamilaton kivul a modellek hanyagolhatoak.)- csak borzen, Roco-cool, megfizetheto, de szegenyes kinelat,Brawa - jo lenne, ha lenne (megfizetheto csucskategoria) Fleischmann - Minitrix -Megfizethetetlen csucskategoria.
Vegul is az utobbi ketto is megfizetheto lenne, ha a kereskedok nem abbol szeretnenek egy hetig megelni, amit egy - egy gepre haszon gyanant raraknak. Pl : Ludmilla, Minitrix kint kiskereskedesben 33-34k korul beszerezheto, itthon megnemnevezemegyiketsemakiforgalmazza kiskereskedesben 42-nel kezdodik. De ez mar egy masik tema....
Reszeltesseg ? Szerintem semmivel sem randabb, mint a H0. Gyere ki a kiallitasra. Ha minden igaz, lesz egy-ket N scratchbuilt modell, ami szerintem igencsak magasra rakja a mercet... Amugy pedig minde olyan anyag rendelkezesre all, ami egy N-es asztalt igazan elethuve tud tenni... csak penz kell hozza. Bar... ha van eleg turelme az embernek, semmi sem lehetetlen.. Erre szoktam mindig peldaulozni az NN3-as emberekkel. 1000mm-es kenskeny vaganyt modelleznek 1:156-ban (Ez az angol N szabvan, nem 1:160, mert ugye az angoloknak mindenben kulonbozonek kell lenni :-)). Nezdd csak meg ezt a 40-cm atmeroju terepasztalt... En meg itthon sem latok ilyet, H0-ban sem tul gyakran.... Szoval minde csak hozzaallas kerdese.
Amiben viszont igazan az N-es meretarany a kiraly - az az amerikai tema. Harom-negy mozdony huz 40 kocsis szerelvenyt... Ezt csak N-ben lehet, es csakis modulban szepen megcsinalni... Szinte az osszes klubb, aki ilyet csinal, az mind N-ezik. H0-ban amit eddig lattam ilyen tamaban az mind kizarolag erdei vasut (valahol H0e es kornyeke), vagy nagyvasuti iparvaganyrendszer volt...
Nna, ennyit az N-rol. Nem kioktatas akart lenni, csak szeretnem az eloiteleteket elhessegetni az N-es meretarany feje folul...
JÓvan nna!
Csak azt akartam ecsetelni, hogy H0-ban könnyebb MÁV-os dolgokat előkeríteni, mint más méretben. Gyári készítésű modellekben ma csak H0-ban van magyar járműkínálat, a kurrensebb cuccokat át kell faragni MÁV-ra, ha lehet. De TT-ben az eredeti kínálatban nem sok van, amit lehet magyarítani. Kisbuta modelleket akar készíteni, arra meg egyértelműen a H0 a jobb.
csíkosháTTú
P.S.: még mielőtt rám szólsz, a Deáknál létezik TT-s Szili, de inkább ne vitatkozzunk róla...
Szucs Lajos 2001-06-13 13:45:40 (4586) Az oldal mar nem foglalkozik linkekkel. Nagy-nagy kár. Annak idején kedvenc kiinduló oldalam volt :-((
csíkostáTTú 2001-06-13 22:21:13 (4593) H0 - előnye:...sok magyar vonatkozású cucc. Hát ezzel sajnos vitatkoznék. Az igaz, hogy több van, mint TT-ben, no de, hogy sok lenne... Kétségtelenül felbukkan időnként egy-egy jó minőségű modell is, de a többség azért hagy kívánni valót maga után. Persze a helyzet sokkal jobb, mint gyerekkoromban, amikor volt ugye a PIKO NoHAB, néhány era III teherkocsi, a SCHICHT gyorsvonati kocsik era III-IV színnel, 'szt ennyi. TT-ből is volt a NoHAB, meg a gyorsvonati szerelvény. DE EZEK MINDENKINÉL OTT VOLTAK, AKI CSAK VENNI AKART!!!!! Ma is azokat a NoHABokat látjuk a börzén, amelyek valaki korosztályombelinek a karácsonyfája alatt futottak. Ma -ugye- van a FUGgERth, és nagyon jó, hogy van. De hát ismerjük a közmondást az egy fecske és a nyár egyazon időpillanatban történő előfordulásának valószínűségéről...
Könyvajánlatként:
Gerhard Trost: Vasútmodellezés, Modellvasút (mindkettő magyarul is), továbbá számos, németről le nem fordított írása,
Linzbauer Tamás: Vasútmodellezés
Károly Imre: Vasútmodellezés
(ez nagyon slágercím)
Megmondom őszintén, helyem az nem sok van... illetve van, ha összehúzom magam, elég nagy. Ami engem igazándiból vonz, az a mozdony és kocsimodellek készítése. A terepasztalhoz sajnos nincs helyem. Akkor kezdenék neki terepasztalnak, ha lenne legalább 20 nm helyem hozzá. De sajna nincs, albérletben lakom.
Amit kigondoltam én, az talán H0, mert az elég nagy és lehet vele piszmogni eleget. Ha már idáig jutottam az elmélkedésben, tudtok segíteni, hol tudok a modell készítés alapjainak uánanlézni? Internet, könyv...
p.s: ami a régi TT-ből megmaradt és tudom hol van (mert a szekrényre tettem) az egy M61 019 és egy csehszlovák gyorvonati kocsi :-)) Mindez 88 októberében 830Ft-ért kiegészítőkkel.
Ma vegleg osszeszereltem a kapcsolopultot. Beboritottam mintas foliaval, rogzitettem a kapcsolokat, a vezetekek helyet is elokeszitettem. Osszeszereles utan kiprobaltam mindket trafot es kapcsolosort, tokeletes. Amit most fedeztem fel: ha a valtot kezzel atkapcsolod, a visszajelzon is valt a feny! (Persze, lehet, hogy masnak ez egyertelmu, en nem tudtam...azt hittem, csak akkor valt a visszajelzo fenye amikor a kapcsoloval valtasz.) Nagyon coool :-)
Szevasz Kisbuta!
Sansannak igaza van! A hely a legfontosabb tényező. Azt is vedd figyelembe mi a fontosabb Neked: a részletesen kidolgozott, de kicsi motívum, vagy egy nagyobb téma, de kevésbé részletes kidolgozással. Az előbbihez egyértelműen a H0 az ideális, az utóbbihoz az N. A TT valahol a kettő között van félúton, a modellek még eléggé nagyok látványosak, de egy nagyobbb pályaudvarhoz már igen nagy hely kell. Az árakról annyit, hogy szerintem a milyénk egy igen drága hobbi, bármely méretarányban. Ha a modellek olcsóbbak is, a kiegészítők meg drágábbak, mint a H0-nál van. ( A modellvasút ugye nem csak mozdony meg vagon, kellenek épületek, környezet...)
H0 - előnye: látványos, szép vonatok, sok gyártó, nagy választék, sok magyar vonatkozású cucc.
Hátrány: nagy helyigény, drágább kiegészítők.
TT - előnye: még látványos vonatok, használtan olcsóbb cuccok, kisebb helyen lehet "nagyobb" motívumot megépíteni, olcsóbb kiegészítők.
Hátrány: Csak egy nagy gyártó van, kevesebb magyar modell, drágább vonatok. (Habár a helyzet azért fokozatosan javulni látszik...)
N - előnye: kis helyigény, olcsó kiegészítők.
Hátrány: kicsike vonatok, nehézkes karbantartás, drága vonatok, még kevesebb magyar cucc.
Mindent összevetve: gondold át jól, mit akarsz megépíteni, mekkora helyed van rá, mit visel el a család. Ezekhez válassz méretarányt.
Gondold át mennyi hellyel rendelkezel,mennyi pénzt áldozol és milyen témát szeretnél modellezni.A Ho látványosabb több magyar vonatkozású modell van,de nagy a helyigénye.TT is már tud lenni igen kidolgozott,kisebb helyen elfér,talán picivel kevesebbe kerülnek a modellek,néhány magyar vonatkozású dolog található.De nálam okosabbak tudnak még mást is mondani.
Fecus, a képek nekem lejöttek, nem tudom mi lehet a gond. Én átnéztem, és minden működik kívéve a chat részt.
Érdekel valakit ez a Chat?? Mert akkor esetleg utánna nézek, hogyan lehet megcsinálni. Esetleg más szolgáltatóknál és nem a tárnál igénybe venni ezt a szolgáltatást.
Anyagokat a borby@tar.hu-ra várok. Mindenkitől, tőled is Etwg. Mindenkinek köszönöm az eddigi és a jövőbeni segítségét. Következő frissítés már 7végén várható. Sok munka néz ki a munkahelyemen, de megpróbálok hetente legalább 2-3-szor frissíteni.
> "ha egy web-kamerát állítanék fel a munkaasztalom sarkára"
>
> Én szivesen nézném egyenes adásban a modell készülését. :-))
De a munkaasztalom a hálószobában van !!!
Egyébként viccen kívül: Amerikában a modellvasutas kiállításokon és "konferenciákon" szoktak szervezni ilyen bemutatókat, "clinics"-nek nevezik. Ezeken gyakorlott modellezôk mutatják be a modellezés fogásait élôben. A nagyon menô kiállításokon még korlátozzák is a nézôk számát (hogy lássanak is valamit) és olyan is van, hogy ezért pénzt szednek.
Ha éppen Budapesten lennék egy-egy kiállítás alkalmával, esetleg lehetne ilyesmit szervezni. Talán forrasztásból tudné egyet s mást mutatni. Valaki, aki jól ért hozzá, mutathatna festést szóróval, vagy felsôvezeték-építést, vagy ágyazat-készítést, vagy füvezést. Ezt persze meg kell szervezni és reklámot csinálni neki.
BoGar!
Nekem tetszik az új dizájn. Csak apróságok:
A Főoldal menüpont nem megy, ha vissza akarsz ugrani valamelyik alpontból.
A ROCO SBB Re 4/4-ről a cikkben néhány kép nem jön le. Lehet, hogy az én böngészőm a hibás.
by az ex bhv!
Írtad, hogy a nohabos címre írjak. Szánom-bánom de nincs meg az a címed. Majd küldd el kérlek!
Még mindig nincs fent, remélem az éjjel felmegy! az új cím: http://super.malom.hu/vasut. Tegyédek be a kedvencek közé, mert mostantól gyakoriak lesznek a frissítések. És várom az anyagokat a borby@tar.hu címre!
Örömhírem van! Most költözik a Webzine. Ha kész kiírom a linket is. És hát az új dizánj mellett döntöttem. Remélem nem gond?! Egyébként a super.malom tárhely lett a webhely gazdája.
Patikamúzeum(ARANYSAS)a Fő utcán, közel a Városház térhez. A kiállítás a hátsó helységben van. Érdekes a Piko 55 feljavított mechanikára épített 411 Truman(jóval olcsóbb, mint az angol és minőségileg a különbség bizony töredéke az árkülönbözetnek. Néhány soha nem látott dokumentum és fénykép főleg Székesfehérvárról(természetsen vasútjáról, mozdonyairól stb.), a 20-30-as évekből. Aki szereti a különlegességeket sétáljon arra, mert Fehérvár nyáron még szebb.
nyitva július 22.-ig.