A magam részéről fülpucolót és sebbenzint használok.
A sebbenzint csak azért, mert a régi U profilos sinek nikkelezett acéllemezből vannak, azt pedig nem akarom sem koptatni, sem nedvességgel érintkeztetni.
Ha profilsined van, akkor a denaturált szesz is tökéletesen megfelel.
Ja, a másik kérdés: a látható és elérhető felületeken sínradírral csiszatolom a vágányzatot, a maradék pályán pedig erre készült síntisztító kocsit futtatok - aminek az alján ugyancsak amolyan radír van, de rugóval rögzítve, és a vagon tömege növelt.
Privát vélekedésem szerint az első semmit sem ér (nincs tömege a kocsinak, hogy rendesen odanyomódjon a tisztítófej), vagy ha netán valamilyen szálas anyagból van, akkor inkább még káros is (minden illesztésnél és kitérőn otthagyja a szöszmőit).
A többi, tehát a sínradírok pedig funkcionálisan egyformák, szerintem teljesen mindegy, melyiket vesszük a kezünkbe.
Gondolkodom,hogy a Modelltec-től rendelek Ikarus 260-as. és 280-as (csuklós busz)építőkészletet.Valaki esetleg "be akar társulni"?A postát meg szétdobnánk.
"Végül ott vannak a gőzösök. Sajnos az általam gyűjtött (szőröstalpú) vasúttársaság gőzöseinek modelljeiből egyelőre 0 darabot adtak ki."
Juj! Vigyázz, mert aztán erre repül egy madár, és a végén még kapsz a pofádra a (nem vasúti) jelző miatt... :-)))
"A fentiek persze bőven nem adnak elég okot arra, hogy vadásszam, netán a meglévő NEM-kerekeimet lecserélgessem RP25-ösökre"
Hát igen, azt hiszem én sem fogok szaladozni lecserélni a kerekeket. Amit esetleg viszek FREMO-ra, azon már van NEM kerék (bár esetleg lehet, hogy előfordul RP 25 is? - soha nem figyeltem), ami meg biztosan csak hazai pályán fut, azon meg fém régi PIKO, vagy SCHICHT. Az én itthoni pályámra az való igazából.
Legtobbet en Berettyoujfalu, Mikepércs, Derecske vonalon lattam. Személy szerint nekem a régi piros szerelvények nagyon tetszettek, hangulatot árasztottak.
Igazad van, ugyanakkor nézegettem régi képeket és sok esetben ennyiből állt egy szerelvény, sőt volt, hogy ennyiből se. Egy-két régi fényképen még V43-t is láttam előtte.
Nekem is vannak RP25, sőt gyárilag Fine Scale RP25 kerekekkel szerelt kocsijaim (Kombimodell), és nem volt velük gond, még FREMO találkozók alkalmával sem.
A képen pedig a selejtes ACME tengelyek cseréjére rendelt Weinert Fine Scale RP25 kerekek:
Tartok tőle, hogy minél kisebb a nyomkarima, annál nagyobb a siklásveszély (pláne, ha még a keréktalp is keskenyebb).
Két másik majdnem-Magyarországnyi országban - USA és Kanada :D - egész jól elvannak vele évtizedek óta. :-) És a mi amcsi moduljainkon is gond nélkül ment az a néhány tucat mozdony és néhány száz kocsi az eddigi klubos vonatozásokon és a három kiállításon (Balatonakali, Temofeszt 2014 és Nyitra). És talán láttad is a FREMO-s free-ride-on az amcsi szerelvényeket, gond nélkül mentek ott is (lásd a fotót, talán így ismerős:
Igazából nem ezred, hanem század, és nem is milliméter, hanem inch :) Szóval tényleg tizedmilliméterek.
A nyomkarimákhoz való hozzáállásra egészen ellentétes példákat találunk. A Märklin ugye a maga konzervativizmusával, széles keréktalppal és pizzaszeletelő nyomkarimákkal egyértelműen a "visszamenő kompatibilitás" és az üzembiztosság mellett tette le a voksát. A mostani járművek elmennek a 60 éves síneken, és fordítva.
A nem-Märklin-világba viszont már jóideje betört a technikai fejlődés. Már a Märlkinnél kisebb NEM-nyomkarima is előrelépés az élethűség útján, az RP25 code 110 pedig mégjobban megközelíti a nagyvasúti kerék arányait.
Az, hogy az előrelépés az élethűség terén mekkora visszalépés az üzembiztosság terén, kérdés. De ha belegondolsz, hogy milyen ütemben fejlődött a gyártástechnológia, mennyivel kisebb tűrésekkel készül egy mai I-profilú sínekből összerakott váltó egy kalapsínes, lemezből préselt keresztezésű PIKO-váltóhoz képest, a kisebb nyomkarima igazából nem jelent visszalépést. Én is PIKO kalapsíneken, keletnémet kocsikkal kezdtem a "szakmát", és el kell mondanom, hogy a mai, RocoLine+RP25 kombinációval egy nagyságrenddel üzembiztosabb a szőnyegvasutam is (nem beszélve pl. Zircről).
Ez volt a mentegetőzés. Ami a magyarázatot illeti... Nos az én gördülőállományomba az RP25/110-es kerekek az ACME/AF személykocsik alatt lopóztak be először, majd mindenféle teherkocsik érkeztek ilyen kerekekkel. És meg kell mondanom, hogy egy Görlitz V, vagy ORE-forgóváz alatt tökéletesen észrevétlenek (feltéve, hogy az ember nem hanyattfordítva, közelről nézegeti őket). Egy nyitottabb, tárcsafékes Minden-Deutz 366, vagy főként egy teljesen nyitott MD25-ös esetében már az embernek (vagy legalábbis nekem) már esetleg feltűnik valami akkor is, ha nem expliciten a nyomkarimákat nézi: ezek a kerekek olyan "igaziasak"...
A fentiek persze bőven nem adnak elég okot arra, hogy vadásszam, netán a meglévő NEM-kerekeimet lecserélgessem RP25-ösökre, de ha már a gyártók azzal szállítják a kocsikat... Most összeszámoltam, és a 296-tengelynyi új beszerzésű teherkocsi-állományomban észrevétlenül már 68-ra hízott az RP25-ös kerekek száma.
Végül ott vannak a gőzösök. Sajnos az általam gyűjtött (szőröstalpú) vasúttársaság gőzöseinek modelljeiből egyelőre 0 darabot adtak ki. Viszont azt el kell ismerni, hogy az RP25-ös pici nyomkarima rengeteget dob egy gőzös összhatásán, arról nem is beszélve, hogy adott esetben a NEM-nyomkarima túlmérete miatt a tengelytávval, vagy kerékátmérővel is csalni kellene -- erről rézgaras valószínűleg többet tudna mondani.
Gyorsan előkaptam egy pár kerékpárt, tudtommal a jobb oldali egy RP25-ös kerék:
A keréktalp csak kicsivel keskenyebb, üzembiztosság terén meg szerintem nem oszt, nem szoroz. Csak pár ilyen kerékkel szerelt kocsim van, de azok jól elvannak még a házilag gyártott keresztezéssel is.
A "trix gleis"-re rákeresve az első (saccra) 180 képen fém keresztezéses kitérő van (gondolom gyök alatt a keresztezési középrészre gondolsz).
Padlóvasutazásra mindenképpen valami olyan rendszert használnék, aminél a sínpapucsokon kívül még valami egyéb is összefogja a vágányokat (a Fleischmann nem ilyen).
A "nem nagyon tolerálás" alatt mit értesz? Én RocoLine vágányzatot használok, ott a kitérőkön ugyan döccennek az RP25 szerinti kerekek, de nem siklanak, vannak olyan üzembiztosak, mint a NEM-kerekek.
Az RP25-öt itt találod, ez alapján könnyen lemérheted, hogy ilyenek-e a kerekeid:
A paldóvasutazásra a ROCO GeoLine sínrendszer most már nálam is alkalmatlannak ítéltetik. Ahogy telik ez idő, úgy lesznek a vágányelemek ridegek és törékenyek.Ez egy-két éven belül bekövetkezik.
Gyors kérdéseim vannak:
- A Trix kitérői polarizáltak? Fém gyökeik vannak.
- Trix kitérők vannak olyan okosak, mint a Peco, Fleischmann "intelligens és gondolkodó ;-) " kitérői? Be lehet állítani, hogy csak a választott irányba küldjön feszültséget? (pl. a Fleischmannál ki lehet venni az érintkező rugókat, hogy ilyenek legyenek. A Peco eleve ilyen.
Tudna valaki küldeni Trix vágánygeometriáról rajzot, linket, stb?
Van köztetek, aki Fleischmann Profi-val padlóvasutazik? Van tapasztalat? Szerintem elég könnyen szétcsúsznak az egyes elemek.
Még valami:
Mostanában Bachmann Thomas járműállománnyal is mozgunk. A ROCO nem nagyon tolerálja őket. Eléggé kicsi a kerekek pereme. Lehet, hogy ezek az RP25 kerekek? Nem láttam még olyat.
- Sikerült vennem egy Gützold V180 panorámaablakos gépet. Az eladó szerint dekóderes. Mivel pályám nincs, csak vitrinem, gondoltam, legalább megnézem. Emlékeim szerint kihúzom a 4 ütközőt, és le kell jönnie a kaszninak. Egyik oldalon megindul, a másikon nem. Lehet, hogy beragasztották? Hogy lehetne sérülésmentesen megbontani?
- Legalább egy oválpályát szeretnék építeni, egy vezérlővel.Tudna-e valaki egy olyan kapcsolási rajzot adni, amit megépíthetek. Azt kellene tudnia, hogy beállítható legyen a max. sebesség, és a gyorsulás, és fékezés ideje.
Kérem, ha valaki tud segíteni, erre a címre írhat: zomborizoli(kukac)pr(pont)hu