Érdekes, a képen nem tűnt olyan picinek, ez a másik :)))
Azt tudnám javasolni, hogy a lámpát ki kellene fúrni, hogy legyen benne hely (ez általában nem szokott sikerülni, mert előbb utóbb eltörik/stb - nekem).
A másik: Fleischmann 00194811 alkatrész REICHSBAHNLAMPE. Ebbe bele lehet tenni szépen a világítást (700/db, de gyári és kész).
Más ötletem sajnos nincs. (így csináltam meg egy régi piko BR55 világítását)
((vagy elküldöd Csíkosnak, csinálja meg ő :)))))))))
Ne halogasd. A műtét ingyen van (no persze egy kis hálapénz az operátor orvosnak) és szinte semmi fájdalommal nem jár.
Én ez év elején betöltöttem nyolcvanegyedik életévemet és azóta újra fehér a fehér, nem pedig piszkos szürke. A TV nézéshez sem szükséges szemüveg. Rajta és boldogabb lesz életed!
Köszönöm a tanácsot! Már bennem is felmerült, de nekem távolra is kell szemüveg, ráadásul cilinderes. szóval nem annyira egyszerű a dolog. / Kezdő koromban egy kicsit megmosolyogtam az idősebb mérnök társakat, hogy mekkora nagyító alatt forrasztottak. Az akkori főnököm azt mondta, hogy térjünk erre vissza 25 év múlva. Igaza lett. :) /
Két éve átestem egy lézeres szemműtéten, azóta nincs ilyen vonatkozású problémám, a monitort és a Z méretnagyságú modelljeimet is szemüveg nélkül tökéletesen látom. Ezt javaslom jóindulatúan számodra is!
A LED számára szükséges állandó áramot egy kis soros áramstabilizáló áramkörrel lehet biztosítani, amely biztosítja hogy a LED árama (és így fénye is) változatlan maradjon változó bemenő feszültség esetében is.
Mi a Bz-projekthez csináltunk NYÁK-ot, és nem győztük a katalógus-áramhoz számolt előtétellenállást növelni (többszörösére), hogy ne hegesszenek bent az utastérben :) Sajnos ilyenkor kezd a "katalógushoz" képest elmászni némely LED-ek fehérje is a zöldessárga-irányba.
Igen, az alapprobléma, hogy a LED-ek színképe vonalas, és így nem lehet csinálni fehér LED-et. Minden (hideg-, meleg-, egyéb-)fehér LED alapja a kék LED, és különféle foszforok, amik valahogy reagálnak a kék fényre. Ezek összetétele úgy van méretezve, hogy névleges áramnál fehérek legyenek (hidegfehér LED-ek), illetve emellett valahogyan kompenzálni tudják a LED vonalas kékjét (melegfehér LED-ek). Így a fehér szín már eleve köpve nyelős, nehéz kézben tartani a végeredményt, ha még némi szubtraktív színkeveréssel is belematatunk :-/
Kösz, ezt jó tudni! A fényerő nem lehet probléma, a mai fehér LED-ek baromi erősek. Úgy láttam, a régebbn szokásos 20mA helyett már 5-6mA-rel nagyon erős fényt adnak.
"Meg lehetne próbálni a fehér ledet színszűrővel "sárgítani"."
Szia!Igen, de a hideg fehéret próbáltam, kényszerből, mert nem volt a nyagkerben 3000K alatti fehér SMD LED. (Már van, bőven, és nagyon jó, izzós fénye van.)A sárgítás nálam úgy ment, hogy vettem a saki festékboltban izzólakkot. Ezek kb. egy körömlakkos, ecsetes kupakú üvegcsében vannak. Sajnos, ha tisztán sárga lakkal próbálkozik az ember, akkor szép, penész-zöld színű lesz a LED fénye:-) Keverni kell, a pirosat és a sárgát. Ekkor egy kb. középes aranybarna szín jön ki, ezt vékonyan kell felvinni a LED-re. Szépen megszűri a LED hideg fehér fényét, és jó eredményre lehet juti két-három próbálkozás után. De figyelembe kell venni, hogy a LED fényerejét csökkenteni fogja!
A magyar gyakorlatban a 2.Vh. előtt a gőzmozdonyokon többségében acetilén lámpa volt. Ennek még a villanylámpánál is sárgásabb fénye volt, szerintem a sárga LED jól modellezi. A villanylámpát inkább egy meleg fehér - sajnos SMD LED-ben nem könnyű beszerezni a legmelegebbeket. Az izzólámpák (normál feszültségen) kb. 2700K színhőmérsékletű fehér fényt adnak, a "meleg fehér" LED-ek 3000K-t. Meg lehetne próbálni a fehér ledet színszűrővel "sárgítani". Próbálta valaki?
A németeknél hamarabb terjedt el a villanyvilágítás. Ha jól tudom, az 1920-as években kifejlesztett "egységmozdonyokon" alapból villanyvilágítás volt
Nálunk a Fialovits Béla által "felújított" 301,001-esen volt talán először villanyvilágítás (AEG turbogenerátor látható rajta), a 424-eseken eredetileg acetilén volt. A 242-eseken villany, de nem tudom, hogy a 275-ösökön (ami szintén új fejlesztés volt) mi volt alapból, talán inkább acetilén.
Az ellenkezőjére is volt. Talán emlékszel Lányi Ernő bácsi esetére. Máig nem tudom, hogy célzott akció volt-e vagy csak az alkalom szülte. Ahogy hallottam, szegény öreg a haláláig nem heverte ki. :-((
Csíkosnak igaza van, nem a lámpatest a kicsi, hanem a led nagy.
valószínű 1206-ost használsz. Ez oda jó ahol a mozdony fényvezetőjét ki tudod venni, és a helyére betenni.
Ide egy 0603-as illik.
Két lehetőség adódik, de vége nagyjából ugyanaz:
1; pl: Fleischmannak is van mozdonyalkatrészben "Reichsbahn Lampe" lámpateste, amibe alulról bele lehet dugni a ledet, (az a baj, hogy ebbe is csak ez a mini fér bele)
2; ezt a lámpatestet egy picit kifúrod, és beleteszed a 0603-as ledet.
(3; fényvezető szálat teszel be valahogy és azt világítod meg benn a mozdonyban)
0603-ast is lehet forrasztani, de hát elég pici, vékony pákahegy, jó fény és szem kell hozzá.
Érdemes egy kétoldalú ragasztószalaggal lerögzíteni, így nem mászik el az a mini led addig.
Tudod, a moderátorok szoktak egymással kommunikálni. Van erre való saját, nem nyilvános topikunk is. Meg többen is moderálunk a közlekedéses topikokban is.