Rétegelt lemez az elegáns megoldás. Én olcsóbb anyagot, OSB lemezt használtam - rosszabb vele dolgozni, ennyi a különbség, amit tapasztaltam. Nem vetemedik az sem, lakásban nálam legalábbis biztosan nem.
Beszéltünk nemrégen a 3D-s nyomtatásról... nekem van egy ismerősöm, akinek van ilyen nyomtatója és szivesen ki is próbálnánk, ha lenne valakinek valamilyen kinyomtatamdó 3D-s terve... akit érdekel keressen meg magánban. Ha beválik, akkor egyedi, MÁV-os dolgokat lehet kisszériában gazdaságosan előálítani, ezért érdemes futni egy kört...
Apropó, a többieknek egy infó a 109 -el kapcsolatban, nemrég olvastam:
"ROCO 109-es tulajdonosok figyelmébe, egy misét megér, ha siklik a mozdony lépten-nyomon. Szóval, mielőtt a csere kerék készletet megrendelnénk: A szerkocsi kilépésén segíthet (ha nem nagyon szántóföld a pálya, mert azon semmi sem segít), ha a gyári tapadógyűrűket lecseréljük. Ugyanis ezen a mozdonyon a ROCO olyan kivitelezésű tapadógyűrűket használ, mint a Fleischmann. Érdemes egy próbát tenni, és lecserélni ezeket a Tillig 08881 cikkszámú, 10,5mm-es, vékonyabb gyűrűkre, vagy, ha van oadhaza egy ROCO NoHAB, vagy Szergej, azok tapadógyűrűjét kipróbálni"
Tudom, hogy jópárat vettek magyar modellezők is, láttam is már, nagyon szép darab. Viszont már elfelejtettem: hogy megy a meghajtása?
De várj csak! Ha a tied 109.111-es, akkor az nem a Nosztalgia festéssel van? Akkor milyen, fekete vagy piros-zöld? Azért érdekel, mert nem is tudtam, hogy volt más is, mint 109.109-es.
Még egy: a terepasztal 2 szintes lesz, milyen anyagból csináljam a pályát tartó részt (nem tudom mi a pontos megfogalmazása) funér lap vagy rétegelt lemez vagy valami más bevált dolog?
Persze. Főleg a fizetőképes keresletben. :-)) Csak példának szántam.
A Roco 109-ese is lehetne példa. Mondjuk az is már igencsak az árkategória felső ficakjában van (nagy szériás gőzmozdony modellek). Nem véletlen, hogy a nosztalgiás kivitelt hozták csak ki. Át lehet persze alakítani, de ki esik neki egy több, mint 100 ruppóba kerülő modellnek? :-))
Jó lenne tudni, mennyi került belőle megvásárlásra kishazánkban!
Erre nem emlékszem, de ha így van, akkor nem túlzás azt mondani, hogy évi kétszáz darab sem megy el pályaszámonként. Ráadásul úgy hogy előtte kisszériában sem csinálta senki, nem úgy mint a Bobót például...
Te és én lehet hogy nem látjuk, de szerintem vannak olyanok akik közelítő számokkal rendelkezhetnek (akár itt, körünkben is lehetnek ilyenek). Például egy megrendelésre készült modellről tudja a magyar megrendelő, hogy hány darab készült és mennyi idő alatt adta azt el, konkrétan a Flirt-ök esete elég jó támpont lehet. Népszerű modell, árfekvésben is az elviselhető kategória, két pályaszámmal készült. Aki akar és látja a számokat, tudhat következtetni egy esetleges új magyar modell várható keresletét illetően. Azt kell eldöndeni, hogy a megfinanszírozott pénzt mennyi idő alatt szeretné viszont látni, és a rendelkezésre álló adatok alapján erre mekkora esélye van. Aztán biztosan vannak információk a különböző nagy gyártók magyar modelleit illetően, ha pontosan nem is, de nagyságrendileg azért tudni lehet hogy mennyi Roco Trax/Nohab/Szergej, Acme Gigant, Piko Desiro stb. jött be és mennyi idő alatt ment el... Ezek szintén irányadóak lehetnek. Ötletelni tehát lehet, csak hasraütött számokkal nem érdemes.
Mondjuk pár évvel ezelőtt egy kelet-német kisszériás gyártó azt próbálta felmérni, hogy mekkora lenne a fizetőképes kereslet egy 424-esre és nem jött össze neki semmi sem. Persze ennek az éremnek is két oldala van. Mint közismert, az ilyen kisszériás gyártók összeszedik a pénzt és ha elég összejött, nekiállnak gyártani. Én mondjuk a Micro-Metakitnek küldenék előleget, de egy alig ismert, feltehetőleg sufni-cégnek nem. Szóval tojás-tyúk probléma (is). :-((
Nem az a baj, hogy nem találni olyan magyar mozdonyt, amelyből ne lehetne eladni azt a mennyiséget, hogy megtérüljön, sokkal inkább az, hogy az időtáv és a magyar üzleti hajlandóság nem találkozik. Egyedül senki sem vág bele, közösködni meg ebben az országban senki se akar.
Ha jól értem arról szól a vita, hogy mennyivel szorozzuk meg. Na de mit? Mekkora lehet a magyar modellvasút vásárlók száma? Van erre valami többé-kevésbé hiteles felmérés? Az említett 800-as szám miből ered? Ha az is csak hasra ütve keletkezett, akkor mit is számolgatunk?
Ismert egyáltalán az, hogy Fuggerth Csörgőből mennyi készült és kelt el az elmúlt 25 évben? És a Fuggerth Sziliből az elmúlt 15 (?) évben? Ez lehetne valamilyen számítási alap, de kötve hiszem, hogy barmilyen gyártó egy új termék bevezetésénél 25 éves üzleti tervvel számol! Van más, rövidebb megtérüléssel számítható projekt, mint a Roco Nohab vagy Szergej magyar színezéssel. Ezeknek ismertek az eladási számai?