Egy 300W-os tápból kitermelt PC ventilátor elég jól húz. Fából készítettem dobozt, amibe ilyen került, elégedett vagyok vele. Nálam a legnagyobb gondot az jelenti, hogy az elszívott festékgőzt hová vezessem ki, ahol nem okoz gondot, nem fog be semmit :(
Igen, közben utána számoltam én is, kb. '94 óta bajlódom számítógépekkel – rohan az idő. Akkoriban kapott a középiskola egy rakat levedlett XT-t és 16MHz-es AT-t nyugatról, még 20 megás, duplamagas winchesterekkel. Sok jó golyóscsapágy volt bennük... :)
Nos, az elszívóval kapcsolatban az első tapasztalat rendkívül pozitív, a kuckóm levegője teljesen tiszta maradt, pedig két hózentrógert, a hosszú N-es fonódott szörnyeteget, és tizenegy kitérőt fújtam le, úgyhogy elég sokat nyomtam. Holnap leszedem az egyik szűrőt, kíváncsi vagyok, mennyire koszolódott el (a szűrő belső oldala fehér).
hallo and happy christmas all friends a new coach from tilllig Hungarian scale 1:87 H-START second class suburban coach with bike compartment, type ''Halberstadt'', Bydee, blue, Epoch six.
Igazából nem a feszültségszint a lényeg – az oldaladon is "PC-s" és "220-as" ventilátorokat különböztetsz meg. A szikra elektromos zajforrás is, emiatt a PC-s világban legalább 15 éve hall-elemes ventilátorokat alkalmaznak (ennyi ideje foglalkozom többé-kevésbé számítógépekkel), illetve kefés motorokat hangtalanra megcsinálni jóval költségesebb is lenne...
Nem látszik a képen igazából, hogy mekkora a ventillátor. Az én tapasztalatom ezzel a megoldással az volt, hogy egy darab 120mm-es ventillátor nem szív eleget, ha szűrő is van előtte. Szűrő nélkül elég, de akkor meg minden színes lesz a ventillátor mögött! Én szűrőnek azt az anyagot használom, amit a konyhai légelszívókhoz árulnak. Nem elég egyszeresen betenni, mert azon még átmegy a festékpára.
Most építettem ki az egészet 3 ventillátorral.
Másik fontos tényező, hogy 220V-os, aszinkron motoros ventillátort kell használni. A 12V-os kefés ugyanis szikrázik, a festék viszont gyúlékony. (a szintetikus higító maga is eléggé gyúlékony, a vizes akrilok higítójában pedig mindig van alkohol is). Persze arra, hogy robbanjon, nem nagy az esély, hiszen eléggé fel van higítva, de az ördög...
Ez volt olcsó. Szét lehet szedni, a lapátot is, és a motort is könnyű kivenni belőle. Hogy festékes lesz, az nem gond, a lapát pedig a szűrő miatt nem annyira lesz festékes. Viszont támadt egy ötletem, a venti mögé a rácsra teszek egy fehér lapot, kvázi indikátorként, és ha már nagyon barna lesz, akkor cserélni kell a szűrőket.
Talán egy centrifugál ventillátor szerencsésebb lett volna azoknak sokkal nagyobb a légszállítása. Arra vigyázz, hogy jól szerelhetö legyen mert egy idö után, (nem is sok) lerakódik a festék azokra a nagy lapátokra, és excentrikus lesz, ezér sürün kell takarítani. Amikor szét kell szedni és nehezen lehet szerelni a lerakódott festéket ki kell takarítani, akkor aztán száll majd mindenfelé a centis festékpor. A fáról lehetetlen letakarítani. Beleragad, beleivódik..... lemezböl kellett volna azt egy higítós ronggyal kitörlöd.