https://www.youtube.com/watch?v=yCaU0YLVCJ4 van fent több videó a mozdonyról, de külön a hangokról nincs. Na ezt most már nem tudom pótolni, talán ezen hallani a legtöbbet, viszont itt még füstölő sem volt benne :)
A tapasztalatok alapján Csíkos mestert nyúzom, hogy hozzon nekem Zimo-t az egyik G-pembe, mert: van hozzá megfelelő hangjuk és kezeli a dinamikus füstöt, ideális lenne számomra.
Emlékeim szerint Digitoolsék némelyik gépén már működik a dolog. A hanggenerátor figyeli a motor fordulatszám-szabályozását, tudja, hogy mennyire van leterhelve a motor.
Nem a videó miatt linkeltem, hanem a leírás miatt. Kár, hogy a videón nem füstöltetik.Én is figyeltem a hang csúszását. Ez nem lehet amiatt, hogy ez 3 hengeres gépezet? Bár akkor is kellene valami szinkronnak lenni. :-O Ehhez mérten sok az a 400+ Ft
Nem volt benne, de a lehetősége adott. Így szemre-fülre lett összelőve a hang és a sebesség.
A dízelmozdonyoknál nincs benne a vontatómotor hang (és a fődinamó terhelése sem) sajnos. A vontatómotor hang pedig egy terhelt M62-es esetén elég jellegzetes, de valamennyi van a Ludmillánál is.
Tegyük hozzá, hogy elég komoly hangmérnöki munka lenne felvenni mindezt menet közben, nem tudom, ki fizetné meg a plusz költséget.
A BR80-ban van jeladó a keréken? Ha van Reed vagy Hall-elem?
Igen, a dízeleknél tényleg hiányzik a "terhelés". Mint a Nohab a kenesei emelkedőn... :-)) Nem is figyeltem: a villanymotor nyávogását visszaadják a hangdekóderek?
A Zimo biztosan tud. Legalábbis az amelyik nálam a BR80-asomban volt ilyen hangot adott ki. Menet közben "egyen" hangon pöfögött, ez nem felel meg annak, amikor terhelés függően változik a hangja, viszont lassításnál csak a jellegzetes üresjárati szuszogó hangja volt, amikor ismét rákapcsolt akkor jöttek a rendes kiütések. Ráadásul beállítható volt, hogy a két hengeres gépnél egy fordulathoz négy kiütés tartozik (ennek megfelelően elvileg a füstölőt is tudta volna így kezelni, de nem volt hozzá dinamikus füstgenerátor). Szerintem rendben volt a dolog ilyen téren.
De ennyi erővel az összes dízelmozdony hangdekóder hibás: a motor hangja üresjárati felpörgetéssel lett felvéve, ami nagyon nem olyan, mint a menet közbeni hang amikor dolgozik, ilyen téren csalódás kivétel nélkül mindegyik hangdekóder.
Más téma: Gondoltam csinálok a melóhelyemre egy kis asztalt. Összeraktam egy kis pályát az asztalra Piko A sínekből. Egyszerűen nem fér a fejembe, hogy hogy oszthatják ezt a fajta vágányzatot gyerekeknek készült startszettekbe is, amelyek várhatóan először a földön vannak összerakva. Nehéz összerakni a síneket, cserébe baromi könnyen szétjönnek. Semmi tartásuk nincs. :-(
Azért ebből csináltam, mert szeretném magam készíteni az ágyazatot és volt sok ilyen sínem (nekem sem vált be a gyerekekkel szőnyegen és félretettem). Miért jó ez a Piko-nak? Gyerekkoromból nem emlékszem ilyen problémára az U sínekkel.
Ehhez kapcsolódó kérdésem:
A kis háromtengelyes BR80 lassú-menetben meg-megáll a kitérő szívdarabjánál. Ez a Roco hasonló kitérőjénél is várhatóan így van, vagy ott a fém alkatrészek segítenek a dolgon? Van bennük delej?
A gőzösök sebességfüggő hangjával csak az a baj, hogy mindig olyan hangjuk van, mintha nagy terheléssel gyorsítanának. Közvetlenül a fékhang előtt is hallatszódnak a kiütések egészen minimális sebesség esetén is. Nem tudnak csendben gurulni elzárt gőzcsappal.
Ajánlom figyelmedbe a Thomas és barátai filmsorozatot (nem az új animációsat, hanem a régi modelleset). Abban a tengelyekre rögzített membránpumpa lökdösi ki a füstöt a kéményen. Jól néz ki.
Én a fényvezetöket ovatosan kifurtam /elég idegtépö melo/ aztan fünyiroba valo damillal potoltam a kifurt részt, a végén persze lekerekitve. Teljesen jo lett,közben kapott dekodert Bühlermotort,és Teaháztol egy profi festést. Csavar nekem megmaradt ,de hallottam hogy másik hangtompitobol vágnak ki takarot a csavarra.
Segítségre lenne szükségem régi Piko Szergejt kipofozásához.
Szeretnék Bühler motort beleszerelni, és eltüntetni a tetején a csavart, de nem tudom hogy lesz akkor rögzítve a kasztni. Festeni is szeretném, de a lámpák be vannak ragasztva, erre van valakinek ötlete, hogy mivel lehetne kiszedni?
Jó, ez egész élethű. De még mindig nem fekete ;) Tudod: ha bele akarok kötni, akkor bele is fogok :)
Ehhez egy 2011-es vasúttörténetis jelenet: a K-elemen állunk sorban, gyerekek-szülők előttünk nagy tételben. Anyuka a kisfiúnak: "nézd, milyen fekete gőz száll fel!" Öööö...
Nem lesz jobb vagy élethűbb? Ez két éves videó, azóta csak többet tudnak. Szinte a legolcsóbb G amerikai gépek is motoros füstgenerátorral vannak szerelve és kezelik a fordulatnak (terhelésnek) megfelelő füstöt.
Inkább a nagyobb méretarányokban kedvelt. A tengelyre kell szerelni egy jeladót, ami kezel egy reedet, így adva a szükséges impulzust a füstgenerátornak. Nem lesz tőle lényegesen élethűbb az eredmény. Ahogyan a szakirodalomban többször sulykolják, nem az anyagot, hanem a textúrát kell kicsinyíteni. Míg ez egy földesútnál és egy faerezetnél viszonylag egyszerű és egyértelmű, úgy a füst textúráját és áramlását lehetetlen modellméretekbe átültetni. Ugyanez a véleményem a valóban folyó patakokról. Bár érdekes, de az eredetit eddig különféle műgyantákkal sikerült a legélethűbben utánozni. A látvány bőségesen kompenzálja a dolog statikus mivoltát. A fizika törvényszerűségei sajnos 1:87-ben is érvényesek.
Hát igen.... én is egyszer beállitottam a Szergejem valosághü gyorsulását egy nehézteherrel,és egy örökkévaloságnak tünt mire felgyorsult.Ami még számomra érdekes ,hogy a gözösök sebességtöl függö hangját meg tudják oldani,addig egy Taurus szomizálását már nem,és lehet az Zimo vagy Esu,egyik sem tud elindulni valosághüen egy tehervonattal.
A hanggal van egy másik probléma is, amiről nem is szoktunk beszélni. Az rendben van, hogy egy apró hangszóróból ne várjunk dörgő basszust. De az is általános, hogy egy modellmozdony gyorsítására olyan 3-5 másodpercet szoktunk beállítani. Én már az 5 másodpercet is elég lassúnak érzem, mintha a mozdony sohasem akarna felgyorsulni. De hanggal párosítva nagyon meghökkentő élmény egy 5 másodperces gyorsítás!